HAMBURG – Hapag-Lloyd heeft twee contracten getekend met twee Chinese scheepswerven voor in totaal 24 nieuwe containerschepen. Hiervan worden twaalf nieuwbouwschepen – elk met een capaciteit van 16.800 TEU – gebouwd door Yangzijiang Shipbuilding Group. Deze eenheden worden gebruikt om de capaciteit van de reeds bestaande diensten uit te breiden. Er zijn nog eens twaalf schepen, elk met een capaciteit van 9.200 TEU, besteld bij New Times Shipbuilding Company Ltd. en deze zullen oudere eenheden in de Hapag-Lloyd-vloot vervangen die in dit decennium het einde van hun levensduur naderen.
Alle nieuwbouwschepen worden uitgerust met ultramoderne lage-emissie hogedruk vloeibaar gas dual-fuelmotoren die extreem brandstofefficiënt zijn. Bovendien kunnen deze schepen worden bediend met biomethaan, wat de CO2e-uitstoot met 95 procent kan verminderen in vergelijking met conventionele voortstuwingssystemen. De nieuwe schepen zijn ook ammoniak-ready.
Hapag-Lloyd zal de nieuwe schepen tussen 2027 en 2029 in ontvangst nemen. De nieuwbouwschepen hebben een gezamenlijke capaciteit van 312.000 TEU en zijn goed voor een gezamenlijk investeringsvolume van ongeveer vier miljard dollar. Een langetermijnfinanciering van drie miljard dollar is al toegezegd.
“Deze investering is een van de grootste in de recente geschiedenis van Hapag-Lloyd en het vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf, aangezien het de doelen van zijn Strategie 2030 nastreeft, zoals groeien en tegelijkertijd onze vloot moderniseren en koolstofvrij maken. Het exploiteren van een vloot met efficiëntere schepen zal ook onze concurrentiepositie verbeteren en dankzij de toename van de capaciteit zullen we onze klanten een wereldwijd, hoogwaardig product blijven bieden”, aldus Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd AG.
Hapag-Lloyd zet zich volledig in voor de 1,5-gradendoelstelling van het Akkoord van Parijs. Tegen 2030 moeten de absolute broeikasgasemissies van de vlootactiviteiten van het bedrijf met ongeveer een derde zijn verminderd in vergelijking met 2022 – wat een nieuwe stap zal zijn richting netto-nul vlootactiviteiten tegen 2045.
Deze ambitieuze doelstelling zal worden bereikt door te investeren in moderne, efficiënte nieuwbouwschepen, slow steaming, vlootmodernisering en het gebruik van nieuwe voortstuwingstechnologieën en alternatieve brandstoffen, waardoor klanten tegelijkertijd kunnen profiteren van meerdere groene transportopties.
Gezien het recente investeringsbesluit dat op 16 april van dit jaar werd aangekondigd om vijf schepen om te bouwen naar methanolvoortstuwing, is deze investering een nieuwe stap in de inspanningen van Hapag-Lloyd om zichzelf voor te bereiden op een multifueltoekomst en om de decarbonisatie van de lijnvaartindustrie te stimuleren.
Hapag-Lloyd beheert 287 moderne containerschepen met een totale transportcapaciteit van 2,2 miljoen TEU. Daarmee is het bedrijf een van de grootste lijnvaartmaatschappijen ter wereld. Daarnaast exploiteert het de grootste vloot die onder Duitse vlag vaart.