Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 00:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 8

Tachograaffraude en ernstige gebreken aan trekker en oplegger, rijverbod en flinke borgsom

Foto: Adobe Stock

VORARLBERG – Op 11 november 2024, rond 13.30 uur, hield de Oostenrijkse politie een in Bulgarije geregistreerde trekker met oplegger tegen en onderwierp het aan een bestuurders- en voertuigcontrole.

Bij evaluatie van de digitale tachograaf en de chauffeurskaart kon een agent vaststellen dat de 45-jarige Griekse chauffeur soms met twee chauffeurskaarten reed en deze afwisselend had misbruikt.

Uit de evaluatie bleek dat bij een rijtijd van bijna 21 uur slechts een rustperiode van 3,5 uur in acht werd genomen.

Verder nam de chauffeur bij een rijtijd van bijna 32 uur slechts een rusttijd van zes uur en bij een rijtijd van bijna 22 uur slechts één uur en 45 minuten als langste pauze.

Bovendien werden bij een technische controle enkele ernstige en dreigende gebreken aan de trekker en de oplegger ontdekt, waardoor verder rijden ter plaatse werd verboden. Na betaling van een borgsom van € 9.560,- werd het voertuig naar een werkplaats gebracht om de gebreken te laten verhelpen.

Het transportbedrijf en de chauffeur zullen worden vervolgd.

APM Terminals Maasvlakte II kent opdracht voor civiele werkzaamheden en elektrificatie voor uitbreiding toe aan CareGo

ROTTERDAM – Het contract voor de civiele werkzaamheden en elektrificatie voor de uitbreiding van APM Terminals Maasvlakte II (MVII) is gegund aan CareGo, een consortium bestaande uit ABB, Dura Vermeer en GMB. De uitbreiding omvat de ontwikkeling van 51 hectare containerterminalterrein. Dit zal de capaciteit van APM Terminals MVII verdubbelen en daarmee wordt APM Terminals MVII de grootste en meest efficiënte volautomatische APM Terminal van Europa.

Het terrein van 51 hectare zal bestaan uit 31 extra stacks, kadegebied, vrachtwagen- en spooroverslaggebieden en bijbehorende infrastructuur. Voor de uitbreiding is door het Havenbedrijf Rotterdam al 1.000 meter nieuwe diepzeekade aangelegd. De financiële details van de opdracht zijn niet bekendgemaakt.

De consortiumpartners, technologiebedrijf ABB en de bouwbedrijven Dura Vermeer en GMB, werden gekozen vanwege hun eerdere ervaring met de bouw en elektrificatie van containerterminals en het leveren van oplossingen voor APM Terminals. Binnen het consortium verzorgt ABB de elektrificatie van de terminal met geprefabriceerde onderstations en datacenters, terminalverlichting, glasvezelnetwerk en stroomvoorziening voor kranen en koelcontainers. Dura Vermeer en GMB verzorgen de civiele werkzaamheden van de gehele site, inclusief bestrating, betonnen funderingen, kraanbanen, rekken voor de koelcontainers, omheiningen en de uitbreiding van de railterminal.

“Het bouwen van een volledig geautomatiseerde containerterminal van deze omvang in zo’n kort tijdsbestek is een uitdagende maar ook prachtige opdracht. We hebben met APM Terminals MVII bewezen dat we dit kunnen”, aldus Sander Lindemans, projectdirecteur CareGo. “De nieuwe terminal is zowel zeer duurzaam als innovatief. De deelnemende bedrijven in het bouwconsortium herkennen zich in deze vooruitstrevende aanpak en zijn daarmee uitermate geschikt voor dit uitdagende project.”

“Het geeft ons een geruststellend gevoel dat zo’n bewezen en vertrouwenwekkend samenwerkingsverband als CareGo kwalitatief hoogstaand werk gaat leveren op ons omvangrijke civiele werk, vertelt Harold Kunst, Managing Director APM Terminals MVII. “Met deze toonaangevende bedrijven ABB, Dura Vermeer en GMB, heeft APM Terminals al goede ervaringen opgedaan in het verleden en gaan we er van uit dat de uitbreiding en feitelijke verdubbeling van onze terminalcapaciteit, volgens afspraak en op tijd klaar is. We zien uit naar een constructieve samenwerking.”

APM Terminals MVII wordt een van ‘s werelds meest geavanceerde volledig geautomatiseerde terminals, uitgerust om ‘s werelds grootste containerschepen te laden en te lossen. Met volledig beveiligde geautomatiseerde gebieden die mens en machine scheiden, wordt het ook een van de veiligste. Dankzij het ontwerp en de naadloze overgang van zee naar land kan de terminal een zeer betrouwbare afhandeling garanderen.

Een apart binnenvaartgebied met zes binnenvaartkranen en een volledig geïntegreerde railterminal zorgen voor een soepele aan- en afvoer van containers van en naar het achterland. De railterminal is rechtstreeks aangesloten op de Betuwelijn, die de haven van Rotterdam verbindt met de Duitse grens bij Zevenaar-Emmerich. Drie intermodale spoorkranen overbruggen alle acht sporen (vier bestaande sporen en vier extra sporen).

APM Terminals MVII is een volledig geëlektrificeerde containerterminal die draait op hernieuwbare elektriciteit en met energiezuinige gebouwen en terreinen. De 144 Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV) rijden ook op elektriciteit in plaats van diesel. Bovendien worden bij de uitbreiding Automatische Terminal Trucks ATT geïntroduceerd die in gemengd verkeer zullen rijden.

Politie: signalen voor nieuwe rellen Amsterdam-Nieuw-West

AMSTERDAM – De Amsterdamse politie heeft “signalen” dat er oproepen rondgaan om dinsdagavond opnieuw te gaan rellen in Amsterdam-Nieuw-West. “Vrouwen en kinderen worden daarin opgeroepen thuis te blijven.

Deze oproepen baren ons grote zorgen”, zei Olivier Dutilh van de Amsterdamse politie. Maandag rond 19.15 uur begon een groep met vuurwerk te gooien op Plein 40-45. Een tram vloog in brand en de politie werd bekogeld.

“Rond 19.00 uur stonden er zes jongeren op Plein 40-45. Tien minuten later waren het er veertig en kort daarna enkele honderden”, zei Dutilh over het verloop maandagavond. Hij deelde zijn zorgen dinsdagochtend in de rechtbank in Amsterdam. Daar diende een kort geding van activist Frank van der Linde. Hij wil dinsdag demonstreren bij de Stopera , waar de Amsterdamse gemeenteraad vanaf 12.00 uur debatteert over de gewelddadige gebeurtenissen in de hoofdstad afgelopen week.

DAF XD 500ste vrachtwagen voor Van Happen Containers

EINDHOVEN – Betrouwbaarheid, goede service en een laag brandstofverbruik zijn essentiële voorwaarden als het gaat om wagenparkbeheer bij Van Happen Containers in Eindhoven. DAF speelt daarin een belangrijke rol. Het inmiddels meer dan 85 jaar bestaande bedrijf heeft onlangs zijn 500ste truck in gebruik genomen. Dat is een DAF XD, die deel uitmaakt van een order van in totaal tien XD’s. Die worden geleverd door DAF-dealer Truckland in Son.

Bij Van Happen Containers omvat de vloot 235 trekkende voertuigen waarvan meer dan de helft van het merk DAF is. “Dat grote aandeel is vooral te danken aan de aftersales bij dit merk”, stelt directeur-eigenaar Arno van Happen. “Onderhoud op tijd, snelle oplossingen bij problemen bieden en regelmatig contact met de dealer en DAF Nederland, daaraan is de relatie met dit merk te danken.”

Scherp aan de bal met onderhoudsplanning

Een scherpe onderhoudsplanning is essentieel. Bij Van Happen Containers zijn de trucks immers nagenoeg vol continu in bedrijf. Van Happen: “De nieuwe XD’s, deels trekkers en deels met haakarmchassis met verschillende asconfiguraties, gaan bij ons tot 250.000 km per jaar rijden. Met dergelijke kilometrages moet er voor onderhoud en reparaties snel geschakeld kunnen worden. Een laag brandstofverbruik vinden we ook belangrijk. We hebben de nieuwe DAF XD van DAF Nederland kunnen gebruiken voor veldtesten. Daarbij signaleerden we dat het verbruik echt opvallend laag is. Verder prijzen de chauffeurs het fijne rijgedrag en het goede zicht op de weg vanuit de cabine.”

Verbruik en duurzaamheid

Een lager verbruik past bij de sterke focus op duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering van Van Happen Containers. “Wij zijn er van overtuigd dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en daar zijn wij op voorbereid’, schetst Van Happen. “Allereerst door de transitie van afvalinzamelaar naar grondstoffenleverancier, maar ook door te blijven innoveren. Met papierloos transport, mobiele boordcomputers en digitale facturatie verminderen we de eigen CO2-uitstoot. Zuinig rijden bereiken we door bij- en nascholing van onze chauffeurs. Door het continu vernieuwen van ons wagenpark rijden we met de schoonste, stilste en zuinigste motoren, zoals nu met de nieuwe XD’s. De inzet van extra lange vrachtwagens (LZV’s), verlengde containers en geautomatiseerde routeplanning verlagen het aantal gereden kilometers per opdracht.”

Nieuwe Volvo FM Electric voor Bakker Transport & Warehousing

HEERENVEEN – Bakker Transport & Warehousing uit Heerenveen gaat supermarktdistributie uitvoeren met een Volvo FM Electric. Het is de eerste elektrische truck in de vloot van de logistiek dienstverlener. Bakker Transport & Warehousing zet daarmee een volgende stap op de weg naar zero-emissie. De Volvo FM Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

“De aanschaf van de Volvo FM Electric 4×2-trekker is de volgende stap op de weg naar zero-emissie”, zegt Nic Bakker, commercieel directeur van Bakker Transport & Warehousing. “We willen graag ons steentje bijdragen aan een schoner Nederland door te investeren in de nieuwste technieken en zelf schone energie op te wekken. Zo hebben we inmiddels 33.000 m2 zonnepanelen op de daken van onze warehouses liggen. We hebben een Roadmap to zero-emissie opgesteld, met een stappenplan om uiteindelijk in 2040 volledig emissievrij te rijden en werken. Onderdeel daarvan is dat we de komende vijf jaar elk jaar twee à drie dieseltrucks vervangen door elektrische trucks. Deze eerste elektrische truck is voor ons pionieren. We nemen eerst de tijd om de mogelijkheden van een elektrische truck goed te leren kennen. De chauffeurs zullen moeten ervaren en leren hoe ze de meeste kilometers uit de accu’s halen en voor onze planners is het een leerproces om te kijken hoe we deze truck zo goed mogelijk kunnen inzetten.”

Elektrische truck voor winkeldistributie

Bakker Transport & Warehousing zet de nieuwe Volvo FM Electric in voor supermarktdistributie in het noorden van het land. Bakker: “Het is uiteraard niet toevallig dat we deze stap zetten met Volvo Trucks. We hebben nu veertig trekkende eenheden in de vloot, waarvan de helft Volvo-trucks. We werken al ruim 25 jaar met de dealer dus we kennen elkaar wederzijds goed. In dit traject heeft LVS Trucks ruim de tijd genomen om ons voor te lichten en onze vragen te beantwoorden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de actieradius? Hoe is de service geregeld? Hoe benutten we de mogelijkheden van de truck zo optimaal mogelijk? LVS Trucks heeft ons op al die punten goed voorgelicht en dat geeft ons het vertrouwen om deze stap met LVS en Volvo Trucks te zetten. Ook als de truck rijdt krijgen we support van Volvo Trucks. Chauffeurs krijgen een training en we gaan de tool Range & Route gebruiken. Hier kunnen we de route en belading ingeven en op basis daarvan wordt berekend of de route haalbaar is.”

‘Opdrachtgevers vragen om duurzaam transport’

Naast de eigen ambitie, zijn er voor Bakker ook andere redenen om in te zetten op alternatieve aandrijflijnen. “Opdrachtgevers vragen om duurzaam transport en we hebben ook te maken met andere factoren, zoals de komst van zero-emissiezones. Voor supermarktdistributie komen we ook in steden die vanaf 2025 zero-emissiezones invoeren, zoals Groningen, Assen en Zwolle. De kennis en ervaring die we nu opdoen met onze eerste elektrische truck, kunnen we straks gebruiken om verder op te schalen.”

“Het tempo waarin we ons wagenpark verder kunnen verduurzamen, is ook afhankelijk van externe factoren. Momenteel wordt ons warehouse in Heerenveen uitgebreid. We beschikken hier straks over 45.000 m2 opslag, goed voor 90.000 palletplaatsen. We onderzoeken en investeren ook meteen in de mogelijkheden van een laadplein waar we elektrische trucks kunnen opladen. De beperkte beschikbaarheid van stroom is op dit moment echter een bottleneck. We hebben al een gespecialiseerde partij ingeschakeld om mogelijke oplossingen te inventariseren. We starten dit jaar met een onderzoek hoe we in de toekomst onze energie-infrastructuur moeten inrichten. Zo krijgen we inzicht in de kansen en mogelijkheden om laadstations neer te zetten, energie-opslag in batterijen te plaatsen en software om energiestromen te managen.”

Anne Bakker is in 1991 begonnen vanuit de zolderkamer in zijn eigen woning met Bakker Int. Transporten in Heerenveen. Inmiddels is de leiding in handen van de tweede generatie, Nic en Anke Bakker.

Nic Bakker: “Anno 2024 zijn we uitgegroeid tot een no-nonsens Fries familiebedrijf waar 140 vakkundige en enthousiaste medewerkers dagelijks onze opdrachtgevers logistiek ontzorgen. Bakker Transport & Warehousing is gespecialiseerd in levensmiddelen logistiek van food- en aanverwante non-food artikelen. Flexibiliteit, kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers in onze bedrijfsvoering. Dagelijks zijn veertig vrachtwagencombinaties onderweg door de Benelux en Noord-West Duitsland. We beschikken over een expeditie netwerk binnen geheel Europa en im- en exporteren namens onze klanten naar meer dan tachtig landen wereldwijd. Ook beschikken we over 45.000 m2 warehousing, goed voor 90.000 palletplaatsen ambient (droge) opslag en geconditioneerde opslag. Alle compartimenten in warehousing zijn ook food-grade ingericht. Voedselveiligheid en veiligheid in het algemeen staan bij ons voorop.”

Activist: ga ongeacht besluit rechter naar stadhuis Amsterdam

AMSTERDAM – Activist Frank van der Linde gaat dinsdag ongeacht de uitspraak van de rechter “zeker” naar de Stopera, waar de Amsterdamse gemeenteraad vanaf 12.00 uur debatteert over de gewelddadige gebeurtenissen in Amsterdam van afgelopen week. Dat zei hij bij aanvang van het kort geding in de rechtbank in Amsterdam. De activist vecht daar een demonstratieverbod bij het stadhuis aan. Het is niet duidelijk wanneer de rechtbank uitspraak doet, maar dat zal op korte termijn zijn.

Politiechef Olivier Dutilh en de advocaten van de gemeente noemen een pro-Palestijnse demonstratie naast het stadhuis dinsdag “onvoldoende beheersbaar”. Volgens hen is de kans dat dingen misgaan “buitengewoon groot”. Ze vrezen voor escalatie. “De stad staat momenteel onder hoogspanning. Een demonstratie pal naast de raadszaal waar het spoeddebat gaat plaatsvinden, zorgt hoe dan ook voor verstoring.”

De Amsterdamse driehoek heeft overigens maandagavond laat besloten dat er bij het Westerpark wel gedemonstreerd mag worden. Volgens de advocaat van de gemeente is deze locatie “beheersbaar, zonder dat het levensgevaarlijk wordt”. Van der Linde neemt echter geen genoegen met deze locatie enkele kilometers verderop. “Dan sta ik daar alleen”, zei hij.

Demonstratie zondag

De rechter gaf aan dat hij het idee had “een poppenkast” op te voeren. Zondag verbood de rechter in kort geding ook een demonstratie in de hoofdstad, maar ging Van der Linde toch naar de Dam, waar hij aanvankelijk wilde demonstreren. Daar kwamen honderden pro-Palestijnse betogers op af, ruim vijftig mensen zijn aangehouden. “Het wekt de indruk dat u zich niet zoveel aantrekt van een uitspraak”, zei de rechter.

Maandagavond was er onrust in Amsterdam-Nieuw-West. Rond 19.15 uur begon een grote groep met vuurwerk te gooien op Plein 40-45. Hierdoor vloog een tram in brand. Ook werden er stenen naar agenten in een bus gegooid. Politiechef Dutilh zei dinsdagochtend in de rechtbank dat deze wanordelijkheden niet los gezien kunnen worden van het demonstratieverbod. “Als deze mensen naar Stopera komen, hebben wij een heel groot probleem.”

Debat gemeenteraad

In het Amsterdamse stadhuis debatteert de gemeenteraad met burgemeester Femke Halsema over de gewelddadige gebeurtenissen na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. In de nasleep daarvan is er een demonstratieverbod in de gemeente tot donderdag 12.00 uur.

Links bezorgd na Shell-uitspraak, rechts is tevreden

DEN HAAG – De uitspraak van de rechter in hoger beroep in de zaak-Shell verdeelt de Haagse politiek. Overwegend linkse partijen maken zich zorgen, en roepen op tot meer klimaatactie. Meer rechtse partijen zijn er juist tevreden mee.

De rechter oordeelde dat Shell weliswaar de verantwoordelijkheid heeft om klimaatverandering tegen te gaan, maar dat het niet verplicht kan worden meer te doen dan andere bedrijven. Volgens de rechter zouden andere bedrijven vervuilende werkzaamheden overnemen als Shell ermee stopt.

Volgens Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks-PvdA moet het kabinet “echte keuzes” gaan maken, omdat het op deze manier niet op “het goede spoor zit” om klimaatverandering tegen te gaan. Ook PvdD-Kamerlid Christine Teunissen vindt dat het kabinet meer normen moet stellen voor grote vervuilers.

Volgens Henk Vermeer van de BBB is de uitspraak juist een teken van “gezond verstand”. “Met het afbreken van onze industrie en vertrek naar buitenland is het klimaat, noch de Nederlandse burger 0,0 gebaat”, schrijft hij op X. Joost Eerdmans van JA21 vindt de uitspraak “heel goed”. Volgens hem is “het gedram funest” en is klimaatbeleid “een marathon en geen sprint”.

Shell zelf was ook tevreden na de uitspraak. Milieudefensie, die de zaak had aangespannen, is teleurgesteld.

Twaalf ton verkeerd geëtiketteerd beddengoed ontdekt in container uit China [+foto’s]

BRAUNSCHWEIG – Medio oktober, toen Chinees beddengoed werd ingeklaard door het douanekantoor Helmstedt-Autobahn, dat deel uitmaakt van het hoofddouanekantoor in het Duitse Braunschweig, werden er discrepanties in de textieletikettering ontdekt. Volgens de elektronisch ingediende douaneaangifte en de ingediende documenten zou er 12 ton beddengoed van 100% polyester moeten zijn.

Bij de daaropvolgende steekproefsgewijze controle van de kwaliteit van twee van de 775 dozen constateerde de douane echter dat op de etiketten geen polyester stond, maar 100% katoen.

De vereisten voor het etiketteren of merken van textiel vloeien voort uit Verordening (EU) nr. 1007/2011 (EU-verordening textieletikettering) en de Wet op de textieletikettering en vallen onder de verantwoordelijkheid van het Staatsbureau voor consumentenbescherming en voedselveiligheid van Nedersaksen (LAVES). Vanwege hun vermoeden van onjuiste etikettering hebben de douanebeambten daarom contact opgenomen met LAVES, die verzocht om toezending van een monster.

Van de overige 773 dozen werd een totaalinspectie uitgevoerd, waarbij de gehele container bij het douanekantoor moest worden gelost. Het beddengoed werden geteld, gefotografeerd en gedocumenteerd.

Bij het bemonsteren van de LAVES werd een paar dagen later bevestigd dat het daadwerkelijk om beddengoed van 100% polyester ging en dat de bijgevoegde labels dus niet klopten. De LAVES beval daarom dat de etikettering van de textielvezelsamenstelling gecorrigeerd moest worden door  “100% polyester” aan te geven.

De afgelopen dagen vond het herlabelen plaats onder douanetoezicht door het douanekantoor Helmstedt-Autobahn, zodat de goederen alsnog op de markt konden worden gebracht.

TLN verwacht ingrijpende economische gevolgen als grenscontroles 9 december van start gaan

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Vanaf 9 december zal Nederland mobiele grenscontroles invoeren, zo is maandag besloten door de ministerraad. Deze nieuwe maatregel, aangekondigd door het kabinet, roept direct zorgen op bij de transport- en logistieke sector die waarschuwt voor ingrijpende economische gevolgen.

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), benadrukt dat grenscontroles ernstige schade kunnen aanrichten in de sector. “Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector”, waarschuwt Post. “En dat is nog zonder de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de veerboot in Hoek van Holland.”

TLN pleit voor voorrangsregeling voor vrachtverkeer

Als de grenscontroles voor de overheid echt noodzakelijk zijn, pleit TLN voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. Post stelt dat een dergelijke maatregel essentieel is om schade aan de sector te beperken. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact aanzienlijk verminderen”, zegt Post. Ze roept de overheid op om samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken en vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles.

Naast de directe economische schade door vertragingen, maakt het ontbreken van een langetermijnoplossing de toekomstplannen voor de transport- en logistieke sector uiterst onzeker. Volgens TLN zet de komst van grenscontroles het Europese principe van open grenzen op losse schroeven, wat het voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners lastiger maakt om duurzame en betrouwbare plannen te maken.

Met de invoering van grenscontroles komt er dus meer druk te liggen op zowel de transportsector als de overheid om gezamenlijke oplossingen te vinden, zodat de economische schade beperkt kan blijven en de sector zich kan blijven richten op veilige, efficiënte en toekomstbestendige logistiek, aldus TLN.

Milieudefensie: uitspraak rechter doet pijn, maar we gaan door

DEN HAAG – De uitspraak van de rechter doet pijn, zegt Milieudefensie-directeur Donald Pols. Het gerechtshof in Den Haag oordeelde dinsdag dat Shell niet kan worden verplicht tot concrete percentages om CO2-uitstoot te verminderen. Daarmee werd een eerdere uitspraak van de rechtbank vernietigd in de zaak die Milieudefensie had aangespannen. De zaak tegen Shell werd wereldwijd bekend.

“Het raakt ons diep”, zegt Pols. “Deze zaak gaat over het voorkomen van gevaarlijke klimaatverandering. En het gaat over de toekomst voor mijn kinderen.” Hij is emotioneel, zo vlak na de uitspraak van de rechter. “Ja, we zijn wel verrast door de uitspraak”, stelt hij. “En dan is dit wel een moment om de tranen weg te slikken.”

Pols stelt dat deze zaak tegen Shell liet zien dat “grote vervuilers niet onschendbaar zijn”. Hij vindt dat Milieudefensie op die manier het debat heeft aangezwengeld over de verantwoordelijkheid van bedrijven. “Daarom gaan we door met het aanpakken van grote vervuilers, zoals Shell.” Of er juridische stappen zullen volgen tegen het bedrijf, dat weet hij nog niet. “We gaan de uitspraak eerst nog in alle rust lezen.

Rechter: zorgvuldigheidsplicht

Milieudefensie is wel blij dat het hof bevestigde dat Shell verantwoordelijk is voor het verminderen van zijn CO2-uitstoot om klimaatverandering te beperken. De rechter stelde dat er een “zorgvuldigheidsplicht” rust op Shell om CO2-uitstoot. Zo bevatte de uitspraak volgens Milieudefensie toch nog “enkele lichtpunten”.

Voorzitter Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong noemt de uitkomst van de zaak heel pijnlijk “voor iedereen hier: het klimaat en jongeren”. Ze blijft strijdbaar, “want we zien dat het nodig is. Ik ben 21 en ik hoop nog heel lang met deze planeet door te kunnen.”

Mogelijke lichaamsresten gevonden in huis vermiste Albert Visser uit Heerhugowaard

HEERHUGOWAARD – De politie heeft in de zoektocht naar de vermiste Albert Visser uit Heerhugowaard zeer waarschijnlijk lichaamsresten gevonden in de voormalige woning van Visser.

Volgens een politiewoordvoerster zijn er “sterke aanwijzingen” dat het gaat om menselijke resten. Of het ook om de 67-jarige Visser gaat, wordt onderzocht.

Een 31-jarige man is opgepakt. De politie wil nu niet zeggen wie hij is en waar hij precies van verdacht wordt. Wel wil de politie kwijt dat hij degene is die al eerder was aangemerkt als verdachte in het onderzoek.

De politie gaat ervan uit dat Visser door een misdrijf is omgekomen. Hij werd in oktober 2021 als vermist opgegeven, maar wordt al sinds 10 januari 2021 vermist. Maandag startte de politie een uitgebreide zoekactie in en rond zijn voormalige woning aan de C. van Everdingenlaan.

In de uitzending van Opsporing Verzocht is dinsdagavond aandacht voor de vermissingszaak. Dat onderwerp gaat gewoon door, zegt de politiewoordvoerster. Ze wijst erop dat de politie nog altijd op zoek is naar informatie over wat er met Visser is gebeurd.

Amsterdam laat activist toch demonstreren ondanks demonstratieverbod, maar niet bij stadhuis

AMSTERDAM – Activist Frank van der Linde mag dinsdag toch demonstreren in Amsterdam, ondanks het demonstratieverbod dat in de hoofdstad van kracht is. Dat heeft de Amsterdamse driehoek besloten, meldt de gemeente dinsdagochtend.

De gemeente verbindt wel een voorwaarde aan het protest: Van der Linde mag niet demonstreren bij het stadhuis, zoals hij wilde, maar moet daarvoor naar het Westergasterrein. De activist zet het kort geding dat hij had aangespannen om het demonstratieverbod aan te vechten daarom door, laat zijn advocaat weten.

In het Amsterdamse stadhuis debatteert de gemeenteraad vanaf 12.00 uur met burgemeester Halsema over de gewelddadige gebeurtenissen in Amsterdam van afgelopen week, na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. De Amsterdamse driehoek staat een protest daar dus niet toe. “Gezien de spanningen van de afgelopen dagen, de kans dat de demonstratie meer mensen aantrekt en het risico op confrontaties tussen groepen door de aanwezigheid van verschillende openbare functies in de Stopera, is er ernstige vrees voor het ontstaan van wanordelijkheden”, aldus het gemeentebestuur. “Bovendien is het risico te groot dat het democratisch proces van de raadsvergadering verstoord raakt.”

De gemeente verleent daarom alleen een ontheffing van het demonstratieverbod voor een protest op het Westergasterrein. Van der Linde is het daar niet mee eens. “Het is een fundamenteel recht om binnen gehoorsafstand en zichtveld van het doelwit te demonstreren”, zegt zijn advocaat. Het kort geding van dinsdagochtend is daarom niet van de baan, zegt hij.

Allianz: Wereldwijde economische groei door Trump ruim dertig procent lager

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Door de handelsbeperkingen die de nieuwe Amerikaanse president Trump zal invoeren, valt de exportwaarde wereldwijd naar schatting 135 miljard dollar lager uit. Daarmee gaat vier procent van de verwachte wereldwijde exportgroei voor 2025-2026 verloren. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade.

Volgens de kredietverzekeraar zal Trump bij zijn aantreden voor Chinese producten een importtarief van 25 procent introduceren. Voor import uit de rest van de wereld 5 procent. Als hierdoor de handelsconflicten met China en Europa oplaaien, kan het tarief voor Chinese import stijgen tot 60 procent en voor Europa tot 10 procent. Als dit gebeurt zal de wereldwijde economische groei hierdoor met -0,8 procentpunt verminderen. Dat is bijna een derde van de wereldwijde groei.

Gevolgen Nederland

Ook voor de Nederlandse export betekenen dergelijke maatregelen een flinke tik. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De VS zijn voor Nederland de belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. De exportwaarde bedraagt ruim €50 miljard. De verwachte tariefverhoging van Trump kan onze economie flink schaden. Denk aan een krimp van -0.5 procent tot misschien -1 procent als de Amerikaanse importtarieven zouden oplopen tot 10 procent.”

Volgens Geeroms wordt de Nederlandse economie relatief hard geraakt in vergelijking met andere landen in de eurozone. “Dat komt door de open economie die sterk op export is gericht. Daardoor is het land extra gevoelig voor externe factoren. Zoals de haperende economie in Duitsland, handelsproblemen met China of zoals nu de importheffingen van Trump.”

Sectoren als tech en machinebouw krijgen zeker een knauw hierdoor, zegt Geeroms. “Uit deze hoek gaan relatief veel producten naar de VS. Door de tariefverhoging verzwakt hun concurrentiepositie. Ook kan het MKB last krijgen van toeleveringsketens die verstoord raken door de toename van protectionisme en de tegenreacties die volgen.”

China dumpt goederen

Geeroms wijst als voorbeeld op China: “Als Chinese bedrijven minder producten in de VS kwijt kunnen, zullen ze die in Europa trachten te verkopen (tegen dumpprijzen). Het MKB gaat hieronder lijden want zij zijn bij uitstek de leveranciers van de grote Europese bedrijven die straks minder kunnen afzetten op hun eigen markt.”

Hogere inflatie en rente

Allianz Trade verwacht dat door Trumps terugkeer de inflatie in de VS zal oplaaien waardoor ook de rente wordt opgestuwd. Dit als gevolg van het te verwachten stimuleringsbeleid zoals belastingverlagingen, deregulering en subsidies. De kredietverzekeraar heeft de inflatieverwachtingen bijgesteld naar 2,9 procent in 2025 en 3,4 procent in 2026 (eerdere schattingen schommelden rond 2,2 procent). Geeroms: “Hierdoor zal ook de inflatie in Nederland een duw krijgen. Die kan zomaar oplopen richting 4 procent. Consumenten gaan dat voelen in hun portemonnee.”

Fed

Als de Republikeinen inderdaad de meerderheid krijgen in het Amerikaans Congres betekent dat volgens de kredietverzekeraar dat Trump invloed kan uitoefenen op de benoeming van de nieuwe voorzitter van de Federal Reserve (de termijn van Jerome Powell loopt in mei 2026 af).

Geeroms: “Ook al is de Fed een onafhankelijk instituut (en waarschijnlijk ook zal blijven), toch kan alleen al het idee van mogelijke bemoeienis van Trump in de markt leiden tot hogere inflatie omdat het financieel beleid daardoor minder restrictief zou worden.”

Historische gegevens tonen aan dat frequente interacties tussen de president en de Fed-voorzitter in de jaren ’60 en ’70 tot hogere inflatie hebben geleid, zo blijkt uit het onderzoeksrapport van Allianz Trade.

Inflatie Nederland blijft onveranderd op 3,5 procent in oktober

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in oktober onveranderd gebleven op 3,5 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers. Eerder werd voor oktober een lichte stijging van de inflatie tot 3,6 procent gemeld. In september koelde de inflatie af tot 3,5 procent, van 3,6 procent in augustus.

De prijzen van motorbrandstoffen en energie hadden volgens het CBS een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie. De prijzen van consumptie in het buitenland en recreatie en cultuur drukten daarentegen op de inflatie.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bleef in oktober onveranderd op 3,3 procent. Dat cijfer was gelijk aan de eerdere raming. De Europese rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in Nederland ligt daarmee boven het gemiddelde van de eurozone. De inflatie in het eurogebied nam toe van 1,7 procent in september naar 2 procent in oktober. Dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten.

Recyclingdiensten leveren afvalverwerker Renewi meer omzet op

AMSTERDAM – Afvalverwerker Renewi heeft over de afgelopen zes maanden meer omzet geboekt, mede door hogere prijzen voor zijn recyclingsdiensten voor bedrijfs- en huishoudelijk afval. Daardoor kon een licht lager volume bij de hoeveelheid afval uit de bouw, sloop en industrie in Nederland en België worden gecompenseerd.

De omzet van het Brits-Nederlandse bedrijf in de periode van zes maanden die eindigde op 30 september kwam uit op 874,5 miljoen euro, een stijging van 4 procent in vergelijking in dezelfde periode vorig jaar. Renewi merkt al langer dat er minder aanbod is van sloop- en bouwafval door de zwakkere bouwmarkt. Het omzetcijfer is overigens aangepast voor de verkoop van een Brits bedrijfsonderdeel.

Renewi, dat in 2017 ontstond door de fusie van het Britse Shanks en het Nederlandse Van Gansewinkel, zag verder sterke prestaties bij zijn activiteiten voor het recyclen van glas en huishoudelijke elektronica.

Om kosten te besparen werden eind vorig jaar nog 160 banen geschrapt door het bedrijf. Renewi zegt vast te houden aan de winstverwachting voor het gehele boekjaar.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...