KOPENHAGEN/ISTANBUL – DFDS heeft vandaag, vrijdag 15 november 2024, de overname van het internationale transportnetwerk van Ekol Logistics afgerond. Ekol Logistics is een toonaangevend Turks transport- en logistiekbedrijf met hoofdkantoor in Istanbul.
De overname is gebaseerd op een herziene reeks voorwaarden die zijn overeengekomen sinds de beëindiging van de aandelenkoopovereenkomst op 1 november 2024. De belangrijkste wijziging in de voorwaarden heeft betrekking op het bedrag aan schulden dat is opgenomen in de transactie. Bovendien heeft DFDS nu een optie om de duur van de terminalovereenkomst met Yalova Port te verlengen.
Ekol Logistics vervoert goederen tussen Turkije en Europa met eigen kantoren en faciliteiten in tien Europese landen. Meer dan de helft van de geleverde transporten is intermodaal met behulp van combinaties van weg, veerboot en spoor, waardoor het Bedrijf de grootste klant is van het Middellandse Zee-veerroutenetwerk van DFDS.
“De overname van het internationale transportnetwerk van Ekol door DFDS verbetert ons vermogen om een betrouwbare en efficiënte transportinfrastructuur te bieden die de voortdurende groei van Turkije als productiecentrum ondersteunt. Gezien de herziene voorwaarden, goed voorbereide bedrijfsplannen en de kracht van ons uitgebreide netwerk, zijn we goed gepositioneerd om onze mediterrane activiteiten te beschermen en te laten groeien”, zegt Torben Carlsen, CEO van DFDS.
“De strategische logica van de verkoop van het internationale transportnetwerk van Ekol Logistics aan onze langdurige partner DFDS is overtuigend. Namens al mijn geweldige collega’s ben ik daarom erg blij dat we weer bij elkaar zijn gekomen en een herziene overeenkomst hebben gesloten. Een nieuw groeiverhaal kan beginnen”, zegt Ahmet Musul, oprichter en voorzitter van de raad van bestuur van Ekol Logistics.
Het transportnetwerk van Ekol Logistics bouwt voort op een partnerschap sinds 2019 met DFDS via een langetermijnklantenovereenkomst die stabiele toegang biedt tot veerbootcapaciteit in het mediterrane routenetwerk.
De overname is volledig in lijn met de transportnetwerkstrategie van DFDS, gericht op het vervoeren van goederen in voornamelijk trailers per veerboot, over de weg en per spoor, en op het aanbieden van aanvullende logistieke oplossingen.
De toevoeging van het bedrijf voegt wegtransport toe aan het mediterrane veerbootnetwerk van DFDS, waardoor het bewezen Noord-Europese veerboot-/wegbedrijfsmodel wordt uitgebreid naar deze regio.
Bovendien wordt het logistieke netwerk van DFDS uitgebreid in heel Europa en verbonden met Turkije. Dit biedt DFDS toegang tot end-to-end transport- en logistieke oplossingen die rechtstreeks aan eindklanten worden aangeboden die handelen tussen Turkije en Europa.
Bovendien breidt de overname de aanwezigheid van DFDS uit in een regio met een hoge groei, ondersteund door nearshoring van toeleveringsketens dichter bij Europa.
De EBIT-marge van Ekol Logistics daalde in 2023 tot 2,5 procent en voor 2024 wordt verwacht dat het bedrijf verlies zal rapporteren. De belangrijkste factoren voor de winstontwikkeling van het bedrijf zijn zowel commerciële als operationele problemen, waaronder een verlies van marktaandeel en margedruk als gevolg van veranderende handelsstroombalansen tussen Turkije en Europa, aangezien de Turkse importvolumes in 2024 vertraagden terwijl de exportvolumes toenamen.
De financiële doelstelling van het bedrijfs- en integratieplan is sinds april 2024 ongewijzigd om de EBIT-marge te verbeteren tot ongeveer 5 procent tegen eind 2027. Dit omvat een netto positieve impact van synergieën en integratiekosten. Deze laatste zijn voornamelijk gerelateerd aan systeemintegraties. Verwacht wordt dat er eind 2025 een break-even resultaat wordt behaald, terwijl de jaarlijkse omzetgroei naar verwachting meer dan 5 procent zal bedragen.
Er zijn uitgebreide integratievoorbereidingen getroffen sinds april 2024. Er zal een managementorganisatie worden opgericht bestaande uit managers van beide bedrijven. Er zijn gedetailleerde plannen opgesteld om de winstomslag te bewerkstelligen en de integratie is gericht op drie fasen.
DFDS neemt het bedrijf over voor een schuldenvrije prijs van DKK 1,8 miljard (EUR 240 miljoen). Het bedrijf heeft sinds april 2024, vanwege de daling van de winst en activa investeringen, extra schulden gemaakt die zijn uitgesloten van de herziene overeenkomst.
De eigen vermogenswaarde van de transactie van DKK 1,5 miljard (EUR 205 miljoen) is ongewijzigd vergeleken met april 2024. De transactie wordt gefinancierd door een combinatie van leningfinanciering en gebruik van bestaande kasmiddelen.
Alle relevante wettelijke goedkeuringen zijn ontvangen.