Clicky

maandag 20 januari 2025 - 09:19 uur
Home Blog Pagina 79

Definitief cao-akkoord bij ProRail na reeks stakingen

UTRECHT – ProRail heeft een definitief akkoord gesloten met de vakbonden over een nieuwe cao voor de werknemers van de spoorbeheerder. Eind vorige maand werd al een voorlopig onderhandelingsresultaat bereikt tussen ProRail en de bonden FNV, CNV en VHS. Daarmee kwam een einde aan een reeks regionale stakingen van spoorverkeersleiders tijdens de ochtendspits.

De nieuwe cao geldt voor ongeveer 5500 werknemers van ProRail. Zij gaan er gemiddeld ruim 10 procent in salaris op vooruit. Ook zijn er afspraken gemaakt over secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag en de reiskostenvergoeding. De vakbondsleden hebben nu in meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat.

FNV eiste een loonsverhoging van 13 procent, terwijl ProRail een stijging van gemiddeld 5,2 procent bood. Om de eis van de bond kracht bij te zetten, legde personeel van ProRail meerdere keren het werk neer. FNV sprak eerder al van een “goed resultaat”.

Topman John Voppen van ProRail zegt dat er een “mooie cao” ligt. “Ik ben blij met het bereikte akkoord. We wilden een cao voor alle ProRailers en dat is dit ook: met deze afspraken realiseren we een verbeterde cao voor alle ProRailers, met extra aandacht voor lage- en middeninkomens. Het akkoord is maatschappelijk verantwoord en biedt flink wat verbeteringen.”

Verbouwing en tijdelijke verhuizing Havenbedrijf Moerdijk

MOERDIJK – Het kantoor van Havenbedrijf Moerdijk gaat op de schop. Om ruimte te bieden aan een groeiend aantal werknemers en het kantoor verder te verduurzamen en te moderniseren, worden de eerste verdieping en begane grond aangepakt. Tijdens de verbouwing blijft de Havendienst die 24/7 bemand wordt, op zijn post, maar nemen overige medewerkers per 13 januari 2025 tijdelijk hun intrek in een pand elders op het haven- en industrieterrein. Rond de bouwvak zouden werkzaamheden moeten zijn afgerond.

“De verbinding maken zit in ons DNA en ‘connecting you’ is onze belangrijkste belofte”, zeg Paul Dirix, CEO van Havenbedrijf Moerdijk. “Maar in ons huidige kantoor is daar vrijwel geen ruimte meer voor. Er is relatief veel archiefruimte voor voorheen papieren dossiers, maar er zijn weinig mogelijkheden voor ontmoeting en verbinding. Vergaderruimtes zijn vaak bezet of opgeheven ten behoeve van werkplekken.”

De eerste verdieping krijgt daarom een facelift, waarbij enerzijds extra overlegplekken worden gecreëerd en anderzijds ook geluidsdichte cabines worden gerealiseerd voor concentratiewerk en het toegenomen online-overleg. “We krijgen er een duurzamer, gezelliger en meer open kantoor voor terug.”

Ook de begane grond krijgt een nieuwe look en extra kantoren. Verder zal de entree van het kantoorgebouw helemaal worden vernieuwd. Niet in de laatste plaats is de verbouwing bedoeld voor groot onderhoud aan diverse installaties. Hierbij is het onder meer de bedoeling om het kantoor voor te bereiden op een volledig aardgasvrije situatie.

HMCC blijft operationeel

Het Haven Moerdijk Coördinatie Centrum (HMCC) waar de havendienst is gevestigd en toezicht wordt gehouden op de veiligheid en beveiliging, blijft voorlopig in tact en operationeel. “Veiligheid is essentieel voor Port of Moerdijk. Dat doen we er niet even bij en vandaar dat we het moderniseren van dit onderdeel als een apart project zien.” Plannen voor de verbouwing van het HMCC zullen in 2025 nader worden uitgewerkt.

Tijdelijke verhuizing naar Graanweg 11

Per 13 januari is Havenbedrijf Moerdijk te vinden aan de Graanweg 11 in Moerdijk. “We gaan er met ons vaste collega’s de schouders onder zetten om er een fijne werkplek van te maken. De opzet van het kantoor is wel heel anders. Dat zal wat flexibiliteit van onze mensen vergen” zegt Paul Dirix.

“Ook voor externen die we altijd ruimhartig konden ontvangen, zal het even wennen zijn.” Zo zullen grotere bijeenkomsten die vaak bij het havenbedrijf werden georganiseerd voorlopig niet meer kunnen plaatsvinden.

“Dan moet er gekeken worden naar alternatieven, want onze mogelijkheden zijn tot en met de zomer helaas beperkt.” De bedoeling is dat de verbouwing voor de bouwvak klaar is en Havenbedrijf Moerdijk na de zomer weer helemaal operationeel zal zijn aan de Plaza 3.

Verbouwing tot hedendaagse werkplek

Net als voor de aanpak van de tweede verdieping in 2017, tekenen opnieuw binnenhuisarchtitect Janine Pieters de Groene (Green Dot Design) en Eske Hoenderdaal-van Galen (Frame projectmanagement) voor de verbouwing van het huidige project. “Ik ken het havenbedrijf en de mensen goed en ben aan de slag gegaan om praktische oplossingen te combineren met een warme sfeer. Daarbij speelde interactie met de medewerkers van het havenbedrijf een belangrijke rol. We hebben goed kunnen luisteren naar hun praktische tips en wensen. Daarbij hebben we bovendien in het ontwerp heel goed gelet op duurzaamheid, in materialen en keuzes van leveranciers. Voor de inrichting werken we samen met Interior Works. Zijn staan bekend om hun stijlvolle en werkbare projectinrichting, die balans zoekt tussen mens en omgeving en functionaliteit.”

Greenpoint opent laadplein voor e-trucks in Veghel

VEGHEL – Van Kessel heeft een nieuw laadplein voor elektrische trucks geopend op bedrijventerrein De Amert in Veghel. Met 7 laadpunten, waaronder 3 krachtige snelladers van 360 kW voor e-trucks, speelt deze locatie in op de groeiende behoefte aan laadfaciliteiten voor de transportsector.

Perfecte ligging langs de A50: snel opladen voor e-trucks

Het laadplein ligt bij afrit 11 van de A50 en is daarmee ideaal voor zowel lokaal vrachtverkeer als passerende e-trucks. “In Veghel zien we vooral bij food- en bouwbedrijven een toenemende vraag naar oplossingen voor elektrisch vervoer,” zegt Stan van Kessel, initiatiefnemer en de vierde generatie binnen het familiebedrijf.

De ruime opzet van het laadplein maakt het mogelijk voor vrachtwagens om eenvoudig in en uit te rijden, zelfs met trailers. Het laadplein beschikt over drie snelladers van 360 kW en twee snelladers van 150 kW. Hierdoor zijn niet alleen e-trucks maar ook elektrische personenauto’s welkom. “Met deze laadpalen zijn we goed voorbereid op de toekomst waarin elektrische mobiliteit de norm wordt,” aldus Stan.

Slimme energieopslag voor maximale laadcapaciteit

Om piekbelasting op het lokale elektriciteitsnet te beperken, is het laadplein gekoppeld aan een 480 kWh accupakket. Dit accupakket wordt gevoed door zonnedaken van omliggende bedrijven. “Zo zorgen we ervoor dat we altijd voldoende stroom hebben zonder dat het omliggende bedrijven beïnvloedt,” aldus Stan.

Van Kessel: pionier in duurzame mobiliteit

Van Kessel is al meer dan 100 jaar een drijvende kracht in de brandstoffenmarkt en zet zich actief in voor de energietransitie. Wat begon als een lampoliehandel, is uitgegroeid tot een toekomstgericht familiebedrijf met meer dan 100 medewerkers en 40 tankstations, waaronder 17 Greenpoint Clean Energy Hubs.

Het nieuwe laadplein in Veghel is de vierde Greenpoint met laadfaciliteiten voor elektrische trucks. Andere locaties bevinden zich in Asten, Ede en Milheeze. Met deze hubs draagt Greenpoint bij aan de energietransitie doestellingen uit het klimaatakkoord. Greenpoint biedt bedrijven, particulieren en gemeenten toegang tot fossielvrije diesel, snelladers voor elektrisch rijden en groene waterstof.

OM eist jaar cel en tbs tegen man voor gijzeling in café Petticoat Ede

ZUTPHEN – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.

De slachtoffers waren werknemers van café Petticoat. Tijdens de gijzeling fouilleerde H. de mannelijke medewerkers en liet hij de vrouwelijke medewerksters elkaar fouilleren. Ze moesten van hem op de grond gaan zitten met de handen tegen de muur.

Volgens de officier van justitie is puur juridisch gezien geen sprake van gijzeling, zoals het in de volksmond heet, omdat de verdachte niet als doel had om iemand anders tot iets te dwingen. Hoewel hij om 10.000 euro vroeg en een vrijgeleide van de politie, bleek achteraf in gesprekken met de psycholoog en psychiater dat het hem niet te doen was om geld, maar dat het een schreeuw om hulp was. Hij zei niet te weten waarom hij daar binnen was. Daarom vroeg de officier vrijspraak voor de gijzeling. Wel beroofde H. de slachtoffers urenlang van hun vrijheid, betoogde de aanklager. “De gevolgen voor de slachtoffers zijn enorm geweest”, zei de officier.

Medicatie

De ouders van H. vermoedden bij het horen van het nieuws over de gijzeling direct dat hun zoon daarbij betrokken was, omdat hij twee dagen voor de gijzeling van medicatie wisselde en zijn bed in de instelling voor begeleid wonen leeg was. De vader is direct naar het centrum van Ede gegaan om de politie te informeren over de situatie van zijn zoon. De officier heeft daar “ongelooflijk veel respect voor”, zei ze. “Met de identificatie van de dader kreeg de politie een beeld van de man en kreeg de onderhandelaar contact met hem, wat leidde tot een geweldloze aanhouding.”

De rechtbank in Zutphen doet op 24 december uitspraak.

Van Zanen: voortreffelijk speurwerk in onderzoek explosies Tarwekamp

DEN HAAG – Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag noemt het “mooi nieuws” dat de politie drie verdachten heeft opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de explosies op de Tarwekamp in zijn stad.

“Complimenten voor dit voortreffelijke speurwerk op een ingewikkelde locatie”, meldt hij in een verklaring. “Voor de direct getroffenen en nabestaanden is het van groot belang dat er snel duidelijkheid komt over de oorzaak en de aanhouding van deze verdachten is daarvoor essentieel. Ook voor omwonenden geeft dit rust.”

De burgemeester zegt dat de bewoners die voorlopig niet terug kunnen keren inmiddels ook een eigen contactpersoon hebben vanuit de gemeente. Dat geldt ook voor getroffen ondernemers. “Deze week kunnen zij onder begeleiding terug naar hun huis of winkel om spullen op te halen. De komende tijd doet de gemeente er alles aan om de mensen die hierdoor geraakt zijn bij te staan.”

Ongeval met vier vrachtwagens op parkeerplaats Seulingswald langs Duitse A4

SEULINGSWALD – Op maandagavond 9 december rond 20.10 uur vond er een verkeersongeval plaats op de parkeerplaats “Seulingswald” langs de A4 in westelijke richting. Bij het incident waren vier vrachtwagens betrokken.

Een 60-jarige Poolse chauffeur veroorzaakte het ongeval toen hij de parkeerplaats opreed om zijn rusttijd te houden.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten raakte de bestuurder van de Poolse trekker met oplegger tijdens het manoeuvreren drie geparkeerde vrachtwagens. De voertuigen liepen aanzienlijke schade op. Na de laatste aanrijding was de Poolse vrachtwagen niet meer rijvaardig en blokkeerde deze de uitgang van de parkeerplaats.

Alcohol in het spel?

De politie vermoedt dat de bestuurder onder invloed van alcohol was. Er is daarom een bloedtest afgenomen. Er raakte, voor zover bekend, niemand gewond bij het incident.

De parkeerplaats “Seulingswald” was door het ongeval meerdere uren geblokkeerd, wat leidde tot verkeershinder.

Drie personen aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij explosie Den Haag

afzetting politie

DEN HAAG – De politie heeft maandagavond 9 december iets voor middernacht drie personen aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de verwoestende explosie op de Tarwekamp in Den Haag. De verdachten worden later deze week voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Op zaterdag 7 december vond er rond 6:15 uur een verwoestende explosie plaats op de Tarwekamp in Den Haag. Door de explosie ontstond brand en stortten verschillende woningen in. Hierbij zijn zes personen om het leven gekomen, vier personen zijn gewond naar het ziekenhuis vervoerd.

Een Team Grootschalig Opsporing (TGO) doet sinds zaterdagochtend onderzoek. In dat onderzoek zijn de drie personen naar voren gekomen als mogelijke betrokkenen bij de explosie.

Het drietal is aangehouden en daarnaast zijn er meerdere auto’s in beslaggenomen. Of een van de auto’s ook de auto is die met hoge snelheid is weggereden van de omgeving van de Tarwekamp na de explosie, moet nader onderzoek uitwijzen.

Onderzoek gaat verder

De verdachten zijn voor verhoor ingesloten en zitten in volledige beperkingen. Dit betekent dat zij alleen contact mogen hebben met hun advocaat. Dat maakt dat politie en OM terughoudend zijn met het delen van verdere inhoudelijke informatie over de zaak.

Het onderzoek gaat onverminderd verder, meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. Er vinden er momenteel werkzaamheden plaats om de stabiliteit van het appartementencomplex aan de Tarwekamp te vergroten. Zodra de plaats delict veilig is, zal het forensisch onderzoek hervat worden.

Tientallen tips binnengekomen, informatie is nog steeds welkom

De politie deed sinds de explosie op de Tarwekamp meerdere getuigenoproepen. Daarop heeft de politie tientallen tips gekregen die een bijdrage leverden om een duidelijker beeld te krijgen van de gebeurtenissen op zaterdagochtend 7 december.

IATA verwacht record van 5,2 miljard vliegtuigpassagiers in 2025

GENÈVE – Het aantal vliegtuigpassagiers komt in 2025 voor het eerst boven de 5 miljard uit, verwacht de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA. Daarnaast komt de omzet van de luchtvaartsector volgend jaar voor het eerst boven de grens van een biljoen dollar (zo’n 950 miljard euro) uit, door de aanhoudende sterke vraag naar vliegreizen.

Het aantal passagiers bereikt naar verwachting in 2025 de 5,2 miljard, een stijging van 6,7 procent ten opzichte van dit jaar. Het aantal vluchten neemt daarbij toe tot 40 miljoen. De totale omzet van de sector wordt geraamd op iets meer dan 1 biljoen dollar, geholpen door dalende olie- en brandstofprijzen. Dat is 4,4 procent meer dan in 2024.

De nettowinst van de sector komt naar verwachting uit op 36,6 miljard dollar in 2025, ondanks de problemen in de toeleveringsketen, tekortkomingen in de infrastructuur, zware regelgeving en een stijgende belastingdruk. Dat is meer dan de verwachte nettowinst van 31,5 miljard dollar dit jaar.

Lagere prijzen

Lagere olieprijzen en de daaruit voortvloeiende lagere brandstofkosten zijn volgens IATA een belangrijke drijfveer voor de verbeterde vooruitzichten voor luchtvaartmaatschappijen in 2025. Luchtvaartmaatschappijen kampen sinds de Russische inval in Oekraïne in 2022 met stijgende brandstofkosten. De gemiddelde prijs van kerosine zal volgens de brancheorganisatie volgend jaar echter afnemen tot 87 dollar per vat, van 99 dollar per vat in 2024.

IATA benadrukt wel dat de vooruitzichten voor 2025 nog aanzienlijk kunnen veranderen als de verwachting van lagere brandstofkosten om onvoorziene redenen niet uitkomt, gezien de krappe winstmarges van de sector. Ook de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis zorgt volgens de brancheorganisatie voor onzekerheid. De importtarieven die Trump wil invoeren en een eventuele handelsoorlog zouden de vraag naar luchtvracht kunnen temperen en mogelijk ook van invloed zijn op zakenreizen.

Twee trekkers en trailers gestolen van AB Texel

HEERENVEEN – In de nacht van zondag rond 01:30 uur zijn twee trucks en twee trailers gestolen vanuit Heerenveen. Eén combinatie is inmiddels teruggevonden in Praag, maar van de tweede ontbreekt elk spoor. Hulp van het publiek wordt gevraagd om deze combinatie op te sporen.

Gegevens van de vermiste combinatie:

  • Trekker: DAF XF 480FT
    • Kenteken: 16-BLH-7
    • Vlootnummer: 3838
  • Trailer: Krone koeltrailer
    • Kenteken: OR-15-HX
    • Vlootnummer: AB1355

Het is mogelijk dat de kentekenplaten inmiddels zijn vervangen. Let daarom vooral op de vlootnummers, die mogelijk nog zichtbaar zijn.

Wat te doen bij een mogelijke waarneming?

Zie je de vermiste trekker en/of trailer staan of rijden? Neem dan direct contact op met de wagenparkbeheerders van AB Texel via T 088 94 35 451 of stuur een bericht.

Aanrijding vrachtwagen en politieauto op N33 [+foto]

Foto: Noordernieuws

ROLDE – Dinsdagochtend is een politieauto zwaar beschadigd geraakt bij een ongeval op de N33 bij Rolde. Een vrachtwagen en de politieauto kwamen door nog onbekende oorzaak met elkaar in aanrijding.

Ondanks de flinke schade aan de politieauto bleven zowel de chauffeur als de betrokken agenten ongedeerd.

Vanwege het ongeval is de N33 voorlopig afgesloten voor al het overige verkeer.

De oorzaak van het incident wordt onderzocht.

Stellantis en Chinese CATL bouwen in Spanje miljardenfabriek voor accu’s

AMSTERDAM – Te midden van de problemen in de Europese auto-industrie gaan autofabrikant Stellantis en de Chinese accuproducent CATL in Spanje een batterijfabriek ter waarde van meer dan 4 miljard euro bouwen.

Ze streven ernaar de productie eind 2026 te starten op de locatie in de noordelijke stad Zaragoza. Stellantis is het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo.

Spanje speelt een steeds grotere rol in de Europese autoproductie en assembleerde vorig jaar 1,87 miljoen auto’s. Het land is, na Duitsland, de op een na grootste producent in Europa.

Het Chinese CATL, opgericht in 2011, produceert meer dan een derde van de wereldwijd verkochte batterijen voor elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft al twee andere fabrieken in Europa geopend, in Duitsland en Hongarije.

De groei van CATL staat in schril contrast met de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die recent in financiële problemen kwam door de toenemende concurrentie van Chinese bedrijven. Dit bedrijf vroeg vorige maand in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aan. Het concern kondigde eerder dit jaar aan 1600 van de ongeveer 6500 banen te schrappen.

Eigenrijder Vincent de Muynck kiest voor Renault Trucks T High

Ruim, zuinig en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dat zijn voor Vincent de Muynck belangrijke redenen om te kiezen voor de Renault Trucks T High 480 4×2-trekker met de zuinige Turbo Compound-motor. Het is de eerste Renault-truck voor de eigenrijder uit Borssele. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes.

Vincent de Muynck rijdt voor een bedrijf dat zorgt voor de opslag en levering van lege blikjes aan klanten in de voedingsmiddelen- en drankindustrie. “Met de Renault Trucks T High pendel ik tussen mijn opdrachtgever in Oss en afnemers in Nederland en België. Het is mijn vijfde truck als eigenrijder en mijn eerste Renault-truck. De Renault Trucks T High biedt veel kwaliteit voor een goede prijs. Ik ben de hele week onderweg en overnacht vijf nachten in de truck, dus een ruime cabine die van alle gemakken is voorzien is voor mij een must. De cabine van de T High is de ruimste die ik ooit heb gehad met alles wat ik nodig heb. In de cabine heb ik een koelkast, een magnetron, een televisie, veel opbergruimte en een standairco zodat ik ook in de zomer lekker koel kan slapen.”

Brandstof én geld besparen

De Renault Trucks T High is voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor. Het resultaat daarvan ziet Vincent de Muynck terug in het verbruik. “In vergelijking met mijn vorige truck rij ik nu 100 liter per week zuiniger. Dat is ruim 20 procent en dat scheelt echt heel veel geld.”

Extra laag chassis, hoog volume

De Renault Trucks T High is voorzien van een extra laag X-Low-chassis met een koppelschotelhoogte van 97 centimeter. Vincent de Muynck: “Ik rij met megatrailers van drie meter hoog en daarvoor heb ik een extra laag X-Low-chassis nodig. Verder voer ik met de truck regelmatig LZV-transporten uit.”

‘Bluekens regelt al het onderhoud voor mij’

De keuze voor de Renault Trucks T High is ook een keuze voor de service van Bluekens Truck en Bus. “Mijn vader had vroeger een transportbedrijf dus als baby kwam ik hier al over de vloer. Voor de aanschaf van mijn nieuwe truck wilde ik per se bij Bluekens Truck en Bus blijven omdat ik zeer tevreden ben over de service die ze bieden. Als ik de truck neerzet voor een servicebeurt, dan weet ik dat het bij Bluekens goed gebeurt. Als eigenrijder is het heel belangrijk dat ik daarop kan vertrouwen. Ik heb een full service onderhoudscontract zodat Bluekens alles voor mij regelt op het gebied van onderhoud. Een van de voordelen van een onderhoudscontract is dat Bluekens op afstand mee kan kijken en dat ze contact met je opnemen als ze zien dat een bepaald onderdeel aan vervanging toe is.”

Vincent de Muynck

Vincent de Muynck is sinds 1998 eigenrijder. “Het vak is mij, zoals gezegd, met de paplepel ingegoten omdat mijn vader een transportbedrijf had. Ik wilde echter altijd al op eigen benen staan en in ’98 kreeg ik de kans. Ik heb er nooit een seconde spijt van gehad; als eigenrijder heb je veel vrijheid en ruimte om eigen keuzes te maken. In de loop der jaren heb ik verschillende opdrachtgevers gehad, en nu rij ik al jaren als charter voor een leverancier van blikjes.”

Bakker Transport en Warehousing viert bouwfase 6 en introductie eerste elektrische vrachtwagen

HEERENVEEN – Bakker Transport en Warehousing heeft op zaterdag 7 december een mijlpaal bereikt met de officiële opening van bouwfase 6, een duurzame uitbreiding van het logistieke centrum in Heerenveen. Tijdens deze feestelijke gelegenheid werd ook de eerste elektrische vrachtwagen gepresenteerd en stond het bedrijf stil bij de symbolische overdracht van de leiding door oprichter Anne Bakker aan de tweede generatie, zijn kinderen Nic Bakker en Anke Huitema-Bakker.

De openingsceremonie werd verricht door commissaris van de Koning in Fryslân, de heer drs. A.A.M. Brok, samen met locoburgemeester van Heerenveen mevrouw H. Rinkes en oprichter Anne Bakker. Het bedrijf, dat al decennialang een belangrijke speler is in levensmiddelenlogistiek, vierde deze bijzondere mijlpaal in aanwezigheid van medewerkers, familie, vrienden, opdrachtgevers en leveranciers.

Duurzaamheid en innovatie centraal

De nieuwe uitbreiding omvat een hoogwaardig en duurzaam Food-Grade Warehouse dat ruimte biedt aan 30.000 extra palletplaatsen. Met een bebouwde oppervlakte van 12.500 m² op een kavel van 22.500 m², voldoet het warehouse aan de hoogste eisen op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. Het gebouw beschikt over 5.000 m² koelruimtes in diverse temperatuursegmenten, 7.500 m² droge opslag en moderne technieken zoals rijdende stellingen, temperatuurbeheersing en zonnepanelen.

Deze uitbreiding brengt de totale opslagcapaciteit van Bakker Transport en Warehousing naar 90.000 palletplaatsen. Daarnaast draagt de introductie van de eerste elektrische vrachtwagen bij aan de energietransitie en het streven naar een CO₂-neutrale bedrijfsvoering. Dit markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de logistieke activiteiten.

Een avond vol hoogtepunten

Tijdens de feestelijke avond werden ook jubilarissen in het zonnetje gezet: Henri Doze (25 jaar), Tsjerk Andries Hoekstra (12,5 jaar), Gerrit Mulder (12,5 jaar) en Miranda Bakker (12,5 jaar). Zij hadden de eer om het nieuwe huismagazine De Anne te onthullen, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan deze jubilea.

Het programma werd omlijst door optredens van de Abba Fever Band, Gaatze Bosma en Frans Bauer. De avond werd afgesloten met een toast en een culinaire viering, een eerbetoon aan de inzet van alle betrokkenen.

Bakker Transport en Warehousing

Bakker Transport en Warehousing, een familiebedrijf met 150 medewerkers, biedt logistieke oplossingen op maat voor levensmiddelen en andere producten. Het bedrijf verzorgt dagelijks transport binnen de Benelux en delen van Europa, en beheert supply chains van import tot export naar meer dan 80 landen. Met een focus op efficiëntie en duurzaamheid blijft Bakker zich inzetten voor hoogwaardige dienstverlening en langdurige partnerships

Stedin: geen aanwijzingen voor gasexplosie aan Tarwekamp

DEN HAAG – Netbeheerder Stedin denkt niet dat de explosies aan de Tarwekamp in Den Haag zijn veroorzaakt door een gaslek.

“De toedracht is nog onbekend, maar we hebben voorlopig geen aanwijzingen dat het om een gasexplosie gaat”, laat een woordvoerder desgevraagd weten. Hij wijst erop dat het onderzoek in handen is van de politie en dat Stedin dit afwacht.

De netbeheerder heeft zaterdagochtend vroeg direct het gas en de elektriciteit in de wijk afgesloten, zodat de hulpdiensten veilig konden werken. “We staan nu stand-by en ondersteunen waar nodig. Maar dat is nog niet aan de orde geweest”, zegt de woordvoerder. “Het is nu voor ons afwachten. Mettertijd zullen de omwonenden als ze terug naar hun woning kunnen weer gas en elektra nodig hebben. Dan komen we weer in de lucht om alles terug te schakelen.”

De oorzaak van de explosies, die aan zes mensen het leven kostten, is nog onbekend. De politie meldde al wel dat ze er niet van uitgaat dat er een drugslab zat op de plek van de ontploffingen. Meerdere woningen zijn verwoest.

Grote zorgen Raad van State over asielvoorstellen minister Faber

DEN HAAG – De Raad van State (RvS) heeft “grote zorgen” over de gevolgen van asielvoorstellen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) voor de rechtspraak. Het gaat om de asielnoodmaatregelenwet en de Wet tweestatusstelsel.

“Er zal veel meer geprocedeerd gaan worden”, voorspelt de Raad van State. Die voorziet veel werk en hoge kosten voor de rechtspraak door de strengere asielregels. Dan gaat het bijvoorbeeld over het plan om de looptijd van asielvergunningen te verkorten van vijf naar drie jaar en de vergunningen voor onbepaalde tijd af te schaffen. Zulke regels zullen ook bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) leiden tot een “forse extra werkbelasting”.

Het gaat hier om een reactie op de conceptwetsvoorstellen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Belanghebbenden mogen momenteel hun mening geven over de conceptwetsvoorstellen en van die mogelijkheid heeft de RvS gebruikgemaakt. Het kabinet is ook verplicht om wetsvoorstellen naar de Afdeling advisering van de Raad van State te sturen, maar dat gebeurt pas later.

Verslechtering

Ook de Raad voor de Rechtspraak laat weten “grote zorgen” te hebben over beide wetsvoorstellen. In een advies schrijft de Raad onder meer “zeer grote bezwaren” te hebben tegen de invoering van het tweestatusstelsel.

Het idee van dit stelsel is om asielzoekers op te delen in twee groepen: mensen die vluchten voor oorlog of geweld en mensen die worden vervolgd om hun politieke opvattingen, geloof of seksuele geaardheid. De eerste groep zou in dat nieuwe stelsel minder rechten krijgen.

De Raad voor de Rechtspraak voorziet dat driekwart van de vluchtelingen die worden ingedeeld in deze groep, daarom naar de rechter zal stappen. De raad voorziet meer werk voor de rechtspraak en “eerder een verslechtering dan een verbetering” van de doorlooptijden voor asielzoekers.

×