Clicky

zaterdag 28 december 2024 - 21:20 uur
Home Blog Pagina 78

ABN AMRO: tijd voor einde aan hoge loongroei

AMSTERDAM – ABN AMRO stelt dat het tijd is om een einde te maken aan de hoge loongroei voor werknemers als compensatie voor inflatie. Volgens een rapport van de bank heeft de loongroei de inflatie bijna ingehaald. In veel cao’s is het koopkrachtverlies door de inflatie grotendeels gecompenseerd, aldus de bank.

ABN AMRO wijst op de eisen van de vakbonden om in 2025 de lonen weer flink te laten stijgen. Zo heeft FNV voor volgend jaar een looneis van 7 procent gesteld. Door hogere lonen gaan bedrijven ook weer de prijzen van hun producten verhogen om die gestegen kosten te compenseren. Dat zorgt voor een prijsopdrijvend effect, bekend als de loon-prijsspiraal.

Door langer vast te houden aan hoge looneisen kan de inflatie langer op een hoog niveau blijven. Maar die hogere inflatie zorgt dan weer voor risico’s voor de Nederlandse concurrentiepositie en economische groei, zegt de bank. Die groei is juist belangrijk voor grote vraagstukken zoals de energietransitie en vergrijzing.

Inflatieschok

“Het is te begrijpen dat na een inflatieschok de lonen weer in moeten lopen op de prijzen, maar nadat dit gecompenseerd is moet ook de looneis zakken. Daarna moeten de loonstijgingen gepaard gaan met een toename van de arbeidsproductiviteit”, stelt ABN AMRO.

Onlangs zei een Nederlandse bestuurder van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) ook al dat er voorzichtigheid moet zijn met sterke loonstijgingen. Want als de loongroei te hoog uitpakt, dreigt er weer een nieuwe reeks prijsverhogingen en wordt het leven voor iedereen duurder. Niemand zou daar baat bij hebben, aldus IMF-bestuurder Paul Hilbers.

Nieuwe DAF XF 8×2 voor LiftCase

Carrosseriewerk Van de Weijer heeft voor Liftcase een DAF XF FAX voorzien van een opbouw met een 85 ton/meter Hiab X-Hipro 858 autolaadkraan. Het 8×2 DAF chassis met de meesturende naloopas werd hiervoor aangepast door Veldhuizen Trucks wat resulteert in een fors hoger laadvermogen.

Liftcase koos voor de DAF XF met de zwaarste MX13 krachtbron met 530 pk, in combinatie met een slaapcabine met hoog dak.

De laadbak is zo laag mogelijk gehouden en is voorzien van rongpotten, sjorogen en over de volle lengte aan weerszijden fraaie RVS opbergkisten voor ladingzekering- en sjormateriaal. Ook de spatborden zijn uitgevoerd in RVS.

Verder werd de XF aan de voorzijde voorzien van een keurig weggewerkte hydraulische steunpoot.

De truck kwam af fabriek als standaard, luchtgeveerde FAX. Veldhuizen Trucks monteerde de sturende naloopas op 181 centimeter waardoor deze nu goed is voor 10 ton. Ook de beide, negen tons voorassen werden aangepast waardoor die voortaan ook tien ton aslast mogen dragen. Dit, en de wide- spread opstelling van de vierde as zorgt er voor dat het maximale GVW steeg van 37 naar 41,5 ton.

Dankzij het verhoogde totale GVW van de indrukwekkende vier-asser steeg het laadvermogen ondanks de 28 ton zware autolaadkraan naar 12.600 kilo netto. Daarmee is de DAF XF FAX voor Liftcase een optimaal inzetbare en toch wendbare truck die voorzien is van vele opties.

Vrachtwagen in de berm langs N275

Foto: WIS Limburg | X

OSPEL – Op de N275 is een vrachtwagen in de berm terecht gekomen.

De chauffeur is ongedeerd gebleven, meldt een weginspecteur.

De weg is in beide richtingen afgesloten voor hulpverlening. De afsluiting zal nog geruime tijd duren.

Een berger is ter plaatse en de calamiteitenaannemer is opgeroepen, aldus de weginspecteur.

NSC-Kamerleden Hertzberger en Zeedijk stappen op

DEN HAAG – De NSC-parlementariërs Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk leggen hun Kamerlidmaatschap neer. Dat heeft fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven bekendgemaakt na afloop van de wekelijkse fractievergadering van de regeringspartij. Aanleiding is de onrust die vorige week ontstond in het kabinet naar aanleiding van de rellen in Amsterdam en het daarop volgende vertrek van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar.

Het vertrek van Achahbar, die zich beklaagde over de ruwe omgangsvormen in de coalitie, “maakt het voor mij duidelijk dat het in dit kabinet ernstig uit de hand loopt”, zei Hertzberger. Zij waarschuwde naar eigen zeggen al langer voor de risico’s die kleefden aan samenwerking met de PVV, maar zag die tegelijkertijd als “onvermijdelijk” gezien de verkiezingsuitslag van vorig jaar.

Het is de afgelopen maanden alleen maar “erger geworden en niet beter”, zei Hertzberger. “Helaas moeten we constateren dat bij meer partijen de remmen los zijn. Er worden volstrekt ongepaste uitspraken gedaan, zowel voor als achter de schermen van deze regering.” Daarbij worden volgens de oud-columniste “basale normen van fatsoen” ver overschreden.

‘Eindeloze verontwaardiging’

“Het debat in Den Haag gaat te weinig over de oplossingen voor de problemen in het land”, voegde Zeedijk toe. In plaats daarvan ziet zij vooral “eindeloze verontwaardiging over elkaar, terwijl we juist verbinding nodig hebben”. Het kost het kabinet daarnaast “te veel moeite” om te handelen binnen de kaders van de rechtsstaat, vindt Zeedijk.

Het vertrek van Achahbar, die van Marokkaanse afkomst is, “schetst het beeld alsof iemand met die achtergrond niet welkom is of niet zou kunnen functioneren in dit team”, zei Zeedijk verder: “Voor mij heeft discriminatie hiermee een gezicht gekregen. Dit heeft impact op iedereen in de samenleving in een vergelijkbare situatie. Ik mis de zelfreflectie van de minister-president en van het kabinet hierover.”

De rest van de NSC-fractie gaat volgens Van Vroonhoven “met volle kracht vooruit”, net als het NSC-smaldeel in het kabinet. “Die afweging hebben we met elkaar gemaakt”, aldus de vervanger van de nog altijd afwezige partijleider Pieter Omtzigt. “We hebben een missie te vervullen”, zei zij. “En we hebben ook een rol te spelen in deze coalitie.”

Catherine Keyl aangeklaagd wegens smaad en laster

Catherine Keyl wordt aangeklaagd wegens smaad en laster. Financieel analist en investeerder Geert Schaaij geeft aan juridische stappen te ondernemen na enkele uitlatingen van de presentatrice in de media. De zaak waarover de onenigheid ontstond, betreft de verkoop van een stuk grond die naar verluidt tien jaar geleden heeft plaatsgevonden.

“De vraag is waarom wordt dit in de media op mij als persoon gespeeld?”, laat Schaaij aan het ANP weten. De smaad- en lasterzaak wordt ingediend door de advocaat, meldt hij. “Catherine voelt zich door mij opgelicht, maar ze heeft die grond niet van mij gekocht. Mijn reputatie heeft een deuk opgelopen. Het kost mij klanten en ik moet mezelf verdedigen.”

Het is inmiddels bekend dat Keyl een schikking heeft getroffen met een andere partij Vero Holding en een bedrag van bijna 60.000 euro heeft gekregen, maar ondanks deze schikking wil Schaaij Keyl toch aanklagen voor smaad en laster. Volgens de investeerder heeft er geen transactie tussen hem en de presentatrice plaatsgevonden. “De grond werd namelijk verkocht door Vero Holding, een entiteit waarvan Schaaij nooit bestuurder of aandeelhouder is geweest”, staat in een persstatement, gedeeld door Schaaij.

In het statement staat ook dat hij Keyl “kosteloos van vriendschappelijke adviezen over beleggingen” voorzag. “Ik vond en vind de grond aantrekkelijk”, zegt hij. “Keyl wist van de hoed en de rand en wist dat er een andere partij was.”

Reactie Keyl

“Deze situatie is voor Keyl erg vermoeiend”, laat Deepak Thakoerdien, de advocaat van Keyl, aan het ANP weten. “Zij is gedupeerd doordat ze iets heeft gekocht op basis van een verkeerde voorstelling van zaken. Ze heeft haar geld terug, maar wordt keer op keer bestookt met brieven van advocaten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Er wordt beweerd dat Keyl zelf naar de media is gestapt, maar dat klopt niet. Schaaij heeft dit verhaal aan iemand uit de media verteld, en zo is het bekend geworden.”

Thakoerdien voegt toe: “We wachten nog op de dagvaarding, maar ik kan me niet voorstellen dat Schaaij de zaak zal winnen als hij deze voortzet.”

Media: afscheidnemende Nadal in Davis Cup tegen Van de Zandschulp

MÁLAGA – De deze week afscheidnemende tennislegende Rafael Nadal neemt bij Spanje het eerste duel uit de Davis Cup-kwartfinale tegen Nederland voor zijn rekening. De 22-voudig grandslamkampioen speelt dinsdag vanaf 17.00 uur in Málaga tegen Botic van de Zandschulp, heeft captain David Ferrer besloten volgens Spaanse media als Marca en Mundo Deportivo. Het is nog wachten op een officiële mededeling.

Het Spaanse team wachtte lang met een beslissing vanwege de fysieke toestand van de 38-jarige Nadal. Hij kwam op de Olympische Spelen van Parijs voor het laatst in actie.

De mondiale nummer 3 Carlos Alcaraz neemt het in het tweede enkelspel op tegen Tallon Griekspoor, de beste tennisser van Nederland. Mocht er na die twee partijen een 1-1-stand op de borden staan, volgt een beslissend dubbelspel. Daarin beleeft dan mogelijk dubbelspecialist Wesley Koolhof (35) zijn afscheid.

Spanje is voor eigen publiek de favoriet om de kwartfinale te winnen. In dat geval kan Nadal langer genieten van zijn afscheidsweek. Ook de halve finales en finale van de Davis Cup zijn deze week in Málaga.

Nadal kwam de afgelopen jaren door blessureleed maar weinig in actie. Vorige maand kondigde hij aan deze week in de Davis Cup afscheid te nemen.

De binnenstad van Málaga is versierd met allerlei uitingen die wijzen op Nadals laatste dagen als professioneel tennisser. Tegenover de speellocatie hangt een grote banner met ‘Gracias Rafa’.

Twintig nieuwe Scania’s voor Gebroeders Van Eijk

Foto: Scania Someren | Facebook

ASTEN – Vrijdag 15 november werden er bij transportbedrijf Gebroeders Van Eijk in Asten twintig nieuwe Scania’s afgeleverd.

“Elke aflevering bij Scania is een feest en speciaal. Maar het komt niet vaak voor dat we 20 chauffeurs in een keer blij mogen maken”, aldus Scania Someren.

In een groene colonne werden de twintig trekkers van Someren naar Asten gereden.

Het betreft twintig Scania 420R A4x2NA CR20N trekkers. Tien hiervan zijn uitgevoerd als LZV.

Foto: Scania Someren | Facebook

De trekkers zijn voorzien van: adaptive cruise control, LED pakket, smart & safe dashboard en sideskirts.

Foto: Scania Someren | Facebook
Foto: Scania Someren | Facebook

Gebroeders van Eijk is sinds 1908 een echt familiebedrijf, waar iedereen elkaar kent en waar de mens voorop staat. Inmiddels beschikt Gebroeders van Eijk over een overslaglocatie in Asten van 10.000 m2 en een opslaglocatie in Someren van 15.000 m2. Bij het bedrijf werken rond de 135 medewerkers.

Elst Transport neemt MV Pakketdienst over

Foto: Elst Transport | LinkedIn

BREDA – Elst Transport zal per 1 januari 2025 de Limburgse pakketvervoerder MV Pakketdienst overnemen.

“Deze overname is een strategische stap, waardoor Elst Transport met een vierde locatie zelfstandig haar diensten efficiënter kan uitvoeren. Door mensen, middelen en expertise van beide partijen te combineren, kan Elst haar dienstverlening verder optimaliseren en bouwen aan de gewenste groei”, aldus het bedrijf op LinkedIn.

Elst Transport is een gedreven organisatie, gespecialiseerd in transport voor de sectoren Bouw en industrie, Automotive en Cleaning. Met een eigen wagenpark verzorgen zij de levering van goederen in alle maten en gewichten door geheel Nederland en België.

Daarnaast bieden zij warehouse diensten; van op- en overslag via onze magazijnen, tot orderpicking en added-value services verpakken, her-verpakken en etiketteren.

Duitse Europarlementariër roept op Taurusraketten te leveren aan Oekraïne

BRUSSEL – De Duitse leider van de christendemocraten in het Europees Parlement, Manfred Weber, heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz opgeroepen om Taurusraketten te geven aan Oekraïne.

Dat deed Weber in een debat in het Europees Parlement dat in het teken stond van duizend dagen oorlog in Oekraïne. Scholz weigert tot nu toe Oekraïne van Duitse langeafstandsraketten te voorzien.

Volgens de Duitse bondskanselier zou het gebruik van Duitse wapens diep in Russisch gebied zorgen voor een escalatie van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

De VS hebben de restricties op door de VS geleverde langeafstandsraketten recent laten vallen. Ook Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lijken Oekraïne straks toe te staan diep in Rusland militaire doelen te raken met de in hun land geproduceerde wapens.

ECB-bestuurder waarschuwt voor hogere inflatie door natuurschade

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) moet rekening houden met risico’s die voortvloeien uit schade aan de natuur, waarschuwt het Nederlandse ECB-bestuurslid Frank Elderson. Volgens Elderson kan het proces van de achteruitgang van de natuur de inflatie op dezelfde manier aanjagen als klimaatverandering.

“Als de degradatie van de natuur doorgaat, zullen economische activiteiten die afhankelijk zijn van ecosysteemdiensten worden beïnvloed door problemen zoals verstoringen in de toeleveringsketen, die weer van invloed zijn op de prijzen en uiteindelijk op de inflatie”, zei Elderson dinsdag in een toespraak tijdens de Euro Finance Week in Frankfurt.

Volgens Elderson zijn natuurdegradatie en klimaatverandering beide relevant voor het mandaat van de ECB om prijsstabiliteit te garanderen in de eurozone. De Nederlandse bestuurder, die ook vicevoorzitter is van de Toezichthoudende Raad van de ECB, heeft herhaaldelijk gewaarschuwd dat milieugerelateerde uitdagingen voor meer grilligheid in de economie zorgen.

De ECB bekijkt momenteel de strategie voor het monetaire beleid en de uitkomsten van die evaluatie worden in de tweede helft van 2025 verwacht. De evaluatie van de strategie biedt volgens Elderson een kans om rekening te houden met de risico’s van natuurschade en klimaatverandering voor het monetaire beleid. Bij de vorige evaluatie, die in 2021 werd afgerond, stelde de ECB al een klimaatactieplan op.

Derde overname in twee maanden: BD Logistics neemt Dymar over

BD Logistics, specialist in logistiek met toegevoegde waarde, heeft de overname van Dymar Transport uit Mechelen aangekondigd. Deze overname betekent een belangrijke vooruitgang binnen de ambitieuze groeistrategie van BD Logistics. Door samen te werken met Dymar, verstevigt BD Logistics haar positie als betrouwbare en flexibele logistieke partner in België. Dit is reeds de derde overname in twee maanden voor BD Logistics na de overnames van Foodsprint en Top-Speed.

Een strategische match

De overname van Dymar past uitstekend bij de toekomstvisie van BD Logistics. Kristof Gouvaerts, managing director van BD Logistics, is alvast heel tevreden met de uitbreiding: “Net als BD Logistics staat Dymar bekend om haar flexibiliteit en klantgerichte aanpak. Met deze overname halen we meer dan 20 jaar ervaring in huis. Hun efficiënte aanpak is een absolute match met waar we als BD Logistics voor staan.”

Groeistrategie van BD Logistics

“Met deze overname kunnen we ons logistieke netwerk niet alleen uitbreiden en versterken, maar ook onze service verder optimaliseren. Een win-win voor zowel onze huidige klanten als die van Dymar.”

De overname past binnen de bredere groeistrategie van BD Logistics. Het bedrijf streeft ernaar om een nog grotere marktpositie te verwerven door enerzijds organische groei en anderzijds door gerichte overnames. Naast de overname van Dymar, onderschreef BD Logistics deze strategie door de integratie van fietskoerier Foodsprint in september 2024 en die van express koerier Top-Speed eerder deze maand.

Oprichter zorgt voor vlotte transitie

Ze kunnen rekenen op de logistieke expertise van Dymar-oprichter Steven Mariën om de transitie vlot te laten verlopen: “Ik ben verheugd dat Dymar zijn weg verderzet in de handen van BD Logistics. De gedeelde waarden en gelijkaardige aanpak zullen ervoor zorgen dat onze klanten de vertrouwde service blijven ontvangen. Ik ben ervan overtuigd dat ook de overstap voor onze medewerkers vlot zal verlopen.”

Alle 40 medewerkers van Dymar zullen bij BD Logistics aan de slag gaan.

Deze overname kwam tot stand in samenwerking met consultancybureau De Putter & Co, expert in overnamebemiddeling in de logistieke sector. Managing director William De Putter blikt tevreden terug op de samenwerking: “BD Logistics gaf ons de opdracht hun groeistrategie kracht bij te zetten waarbij we zeer gericht potentiële kandidaten benaderen. Eén van de passende targets was Dymar waarmee we onderhandelingen gestart en begeleid hebben, wat resulteerde in een succesvolle transactie.”

Rechter verbiedt Wibra bloemenpakket te verkopen na klachten LEGO

DEN HAAG – Wibra moet ophouden met de verkoop van bouwpakketten van dieren en bloemen die veel lijken op producten van LEGO. De Nederlandse budgetwinkelketen maakt met die plastic bouwstenen namelijk inbreuk op het merken- en modelrecht van LEGO, oordeelde de rechtbank in Den Haag. Als Wibra nog een keer de fout ingaat moet het bedrijf per overtreding 10.000 euro betalen.

Het conflict draaide onder andere om een collectie pakketten die Wibra verkocht om plastic bloemfiguren te maken. Die leken volgens LEGO te veel op de eigen pakketten uit de collectie Botanical Collection. Veel moeite lijkt Wibra ook niet te hebben gedaan om te verhullen dat de pakketten die van het Deense speelgoedconcern imiteerden. Op sociale media prezen accounts van de Nederlandse winkelketen de producten aan als “Lego bloemen”.

LEGO eiste daarom van Wibra dat de verkoop van die producten direct zou stoppen. Het winkelbedrijf beloofde dat te doen, maar uit het vonnis van de rechtbank blijkt dat LEGO na contact met Wibra nog niet gerust was op de zaak en een kort geding aanspande.

Informatie over herkomst

De voorzieningenrechter beveelt Wibra nu om binnen twee weken LEGO alle informatie te geven die voorhanden is over de herkomst van de namaakblokjes. Dan gaat het onder andere om de distributiekanalen voor de imitatie-LEGO. Ook moet Wibra de bewuste bouwpakketten terughalen bij zakelijke afnemers. De kosten daarvoor zijn voor rekening van het winkelbedrijf.

LEGO staat erom bekend namaakproducten fel te bestrijden met rechtszaken. Bouwpakketten van het Deense bedrijf kosten soms honderden euro’s en goedkopere namaak zou het verdienmodel zwaar onder druk zetten.

Uit de handel

Wibra zegt de uitspraak van de rechter te respecteren. “Vanaf het begin hebben wij ons schikkend en coöperatief opgesteld en onmiddellijk actie ondernomen. De betreffende producten zijn uiteraard uit onze winkels verwijderd”, reageert het bedrijf per e-mail.

Wat er moet gebeuren met de uit handel genomen producten, is volgens Wibra nog niet bekend. “We hebben eerder voorgesteld om de overgebleven partij bijvoorbeeld aan een kinderziekenhuis te schenken. We zouden het zonde vinden als de producten vernietigd moeten worden, terwijl er genoeg mensen zijn die we er blij mee kunnen maken”, schrijft een woordvoerster.

Inspecties tonen aan dat sjorren zeecontainers beter moet [+video]

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Kustwacht fotografeerden in 2023 met drones 82 keer varende containerschepen. In totaal werden 63 schepen gefotografeerd om te zien of zij hun containerlading op de juiste wijze hadden ‘gesjord’, zoals het vastzetten van de containers wordt genoemd. Bij tweederde van de inspecties toonde de inspectie aan dat er daadwerkelijk sprake was van een overtreding.

Sjorren van zeecontainers

Zelfs na de ramp met de MSC Zoe zijn sjorringen dus nog vaak ontoereikend. Bij inspecties in 2023 besteedden inspecteurs daarom meer aandacht aan het gebruik van computersoftware voor sjorren. Daarnaast is voor 2024 een uitgebreider inspectie- en rapportagesysteem ontwikkeld om een gedetailleerder beeld te kunnen krijgen van de mogelijke oorzaken van verkeerd sjorren.

Op basis van de dronefoto’s zijn 18 schepen gecontroleerd op correcte sjorringen en een correcte stuwage. Aan boord van schepen is een zogenaamde Cargo Securing Manual (CSM) aanwezig. In dit CSM staat informatie over het gebruik van sjormaterialen aan boord, zoals voorbeelden van relevante sjorconfiguraties.

Software

Conclusie na de inspecties is dat de CSM’s vaak niet genoeg informatie bevatten. De CSM’s zijn ontoereikend om vast te stellen welke sjorconfiguraties moeten worden toegepast in verschillende situaties. Daarnaast wordt regelmatig onjuiste software (sjormodules in de ladingcomputer) gebruikt om te bepalen welke sjorringen moeten worden aangebracht. Hierdoor worden dan ook te weinig sjorringen aangebracht bij het vastzetten van de containers op het schip.

Sinds 2022 gebruikt de ILT drones met een camera voor de controles op sjorringen. Het ILT-Aerosensing team vaart mee aan boord van de Kustwacht en vanaf het schip fotograferen inspecteurs de zeeschepen die containers vervoeren. Het schip van de Kustwacht vaart vooral in de ankergebieden en in de aanloop naar de Rotterdamse haven, op de Noordzee. Op basis van de foto’s, die een inspecteur analyseert, wordt vervolgens besloten om een gerichte sjorringsinspectie uit te voeren aan boord, wanneer het schip is aangemeerd in de haven.

Nulmeting

Al jaren is het bekend dat de lading van zeecontainerschepen niet altijd goed wordt vastgezet. In 2009 en 2020 bracht de ILT rapporten uit over de staat van sjorringen op zeeschepen. Het eerste rapport volgde op de thema-actie sjorringen die tussen 2005 en 2009 plaatsvond. Dit rapport diende als nulmeting om de algemene staat van sjorringen in beeld te brengen, er zijn toen 57 schepen bekeken. Het tweede rapport, uit 2020, beschrijft de bevindingen van inspecties op 69 schepen in 2019. Deze inspecties werden uitgevoerd naar aanleiding van de verhoogde aandacht voor sjorringsproblematiek in dat jaar: begin 2019 verloor het containerschip de MSC Zoe een groot aantal containers op de Waddenzee.

Inspecties zeecontainers

De ILT maakt bij de controle van de containerschepen gebruik van drones. Onder die drones hangen kleine camera’s die vanuit de lucht voorbijvarende zeecontainerschepen fotograferen. Die foto’s kunnen van dichtbij en op een veilige manier gemaakt worden. Inzet van een helikopter is daardoor niet meer nodig. In onderstaande video legt inspecteur Erik de Groot uit hoe hij werkt, aan boord van het Kustwachtschip.

NAVO-chef Rutte: Zelensky beslist over moment onderhandelingen

BRUSSEL – Een beslissing over eventuele onderhandelingen met Rusland over beëindiging van de oorlog is aan de Oekraïense regering en aan niemand anders, zei NAVO-chef Mark Rutte. “Er is maar een iemand en een instantie in Kyiv die kan beslissen wat het moment is dat zij in onderhandelingen gaan met de Russen. En dat is de huidige regering in Kyiv”, zei Rutte bij aankomst bij de vergadering van de EU-ministers van Defensie. Hij doelt daarbij op president Volodymyr Zelensky.

Rutte prees Oekraïne over wat het land de afgelopen duizend dagen oorlog heeft bereikt. “Inmiddels zijn 600.000 Russen dood of ernstig gewond. Dat is natuurlijk verschrikkelijk, maar het laat ook zien dat Oekraïne in staat is om dat gevecht te voeren, maar dan hebben ze wel onze steun nodig.”

Rutte vindt dat er alles aan moet worden gedaan om “massief” met die steun door te gaan, zodat Oekraïne “zegeviert in deze strijd”. Daarbij is de productie van defensiematerieel van groot belang. “We moeten gewoon meer doen.”

Tevreden

De NAVO-baas is blij dat de NAVO en de Europese Unie nauw samenwerken om de trans-Atlantische industriële defensiebasis de komende maanden te versterken. “We vullen onze voorraden aan om er zeker van te zijn dat we klaarstaan om elke tegenstander het hoofd te bieden.”

Rutte zei indirect tevreden te zijn met het besluit van de VS om Oekraïne toe te staan langeafstandswapens in te zetten op Russisch grondgebied. De NAVO vindt het het beste dat er geen beperkingen aan de inzet worden opgelegd als bondgenoten wapensystemen aan Oekraïne leveren, zei Rutte. Het is echter aan de bondgenoten om zo’n beslissing te nemen.

De Boertrans vervoert vee met nieuwe Volvo FM

SCHETTENS – De Boertrans Veetransporten uit Schettens vervoert koeien en kalveren met een nieuwe Volvo FM 420 4×2-veewagen. Met de aanschaf van de nieuwe truck onderstreept de veetransporteur de jarenlange samenwerking met Volvo Trucks en dealer LVS Trucks, dat de Volvo FM heeft geleverd.

De Boertrans Veetransporten vervoert koeien en kalveren in opdracht van veehandelaren. “We rijden al vele decennia met Volvo-trucks”, zegt Marcel de Boer, die het bedrijf samen met zijn vader leidt. “De eerste was een Volvo F85 in 1968 en daarna volgden er velen. Nu hebben we drie Volvo-trucks in de vloot: één Volvo FH- en twee Volvo FM-veewagens. Volvo Trucks is een merk dat ons heel goed bevalt. Het zijn kwalitatief goede voertuigen.”

Het voordeel van een lage instap

Bij de specificatie van de nieuwe Volvo FM was comfort voor de chauffeur een belangrijk uitgangspunt. “De Globetrotter-cabine biedt de chauffeur mooi wat ruimte”, vertelt Marcel de Boer.

“Daarnaast scoort de Volvo FM extra punten dankzij de lage instap met twee treden. Voor extra rijcomfort voor de chauffeur is de truck voorzien van een luchtgeveerde vooras en dat biedt nog een belangrijk voordeel. Na elk transport moeten we de veewagens verplicht schoonmaken en desinfecteren en met de luchtgeveerde vooras kunnen we de truck tijdens het schoonmaken schuin zetten zodat het water er makkelijk uitloopt.”

Welzijn voor dieren

De nieuwe Volvo FM is voorzien van een Finkl-opbouw. “Het welzijn van de dieren staat voorop en dat betekent dat we het transport van dieren zo rustig mogelijk doen. Dankzij de automatische I-Shift-versnellingsbak kunnen we soepel optrekken en rijden en dat helpt om transporten zo comfortabel mogelijk uit te voeren voor kalveren en koeien. We kiezen standaard voor een type 2-combinatie en dat betekent dat de veewagens zijn voorzien van drinkwater en ventilatoren die we vanuit de cabine kunnen bedienen. De Volvo FM is door de Van’t Blik Groep in Akkrum in onze huisstijl gespoten. Samen met de aanhanger die we in 2022 hebben aangeschaft, is dit een hele mooie combinatie waar we weer jaren mee vooruit kunnen.”

‘LVS staat dag en nacht voor ons klaar’

De Boertrans Veetransporten werkt al 56 jaar samen met Volvo Trucks. Marcel de Boer: “Dat we al zo lang met Volvo-trucks rijden, heeft ook te maken met de service van de werkplaats. LVS Trucks neemt ons het complete onderhoud uit handen en dat is ontzettend prettig. Ze staan letterlijk dag en nacht voor ons klaar. Veetransport gebeurt altijd op onregelmatige tijden: we rijden ook vaak ‘s nachts en als er dan iets is moeten we ook kunnen vertrouwen op de service van de dealer, zeker omdat wij levende have vervoeren. Bij LVS is dat allemaal prima geregeld.”

De geschiedenis van De Boertrans Veetransporten gaat al bijna honderd jaar terug. “In 1926 begon mijn overgrootvader met vee- en fourage transport met paard en wagen”, vertelt Marcel de Boer. “Nu leiden mijn vader Sjoerd Roelof en ik het bedrijf. Samen met onze drie medewerkers zetten we ons elke dag in om onze opdrachtgevers zo goed mogelijk van dienst te zijn. We rijden hoofdzakelijk in Nederland en komen ook af en toe in België en Duitsland.”

×