HAARLEM – Op dinsdag 24 september heeft de rechter in Haarlem uitspraak gedaan in vijf luchtvaartzaken. Het ging om een bemanningslid dat voor vertrek van de vlucht mogelijk te veel alcohol had gedronken, een vrouw met een laserpen die daarmee de bemanning van een politiehelikopter tijdelijk verblindde, en unruly passengers: zich misdragende passagiers aan boord van een vliegtuig. De gevraagde en opgelegde straffen variëren van een geldboete of taakstraf tot (voorwaardelijke) gevangenisstraf.
Weigering ademanalyse door bemanningslid
De eerste verdachte die terecht stond was een 31-jarige man uit Slowakije, die ervan werd verdacht op 2 juli 2022 aan boord van een vliegtuig onder invloed van alcohol te verkeren, terwijl hij aan het werk was als bemanningslid. Op de luchthaven van Maastricht voerde het team Luchtvaarttoezicht van de politie, na aankomst van de vlucht uit Malaga, een alcoholcontrole uit. De man weigerde medewerking aan een ademonderzoek.
De officier van justitie: “De verdenking was op goede gronden gerezen: zijn collega deed melding dat verdachte mogelijk onder invloed verkeerde en uit getuigenverklaringen blijkt dat verdachte vreemd gedrag vertoonde. Gelet op de verdenking had verdachte zijn medewerking aan de alcoholcontrole moeten verlenen. Door dat niet te doen heeft hij zich schuldig gemaakt aan een misdrijf.”
De officier eiste een geldboete van €1.500, de rechter nam die eis over maar legde daarvan €500 voorwaardelijk op.
Schijnen met een laserpen
De volgende zaak ging over een incident waarbij een 54-jarige vrouw op 17 maart van dit jaar met een laserpen naar een politiehelikopter scheen. Verdachte verklaarde ter zitting dat zij lichten in de lucht zag en dacht dat het buitenaardse wezens waren met wie ze contact wilde maken. Ze hield geen rekening met de mogelijkheid dat het geen UFO maar een helikopter zou kunnen zijn.
De officier ter zitting: “Uit het dossier blijkt dat verdachte gedurende 7 minuten meermalen op de helikopter heeft geschenen. Dat is levensgevaarlijk: de piloten in de helikopter hebben hun ogen moeten sluiten, hun hoofd moeten afwenden en hadden geen zicht op de vlieginstrumenten. Helemaal in het donker is dat gevaarlijk, piloten kunnen verblind en gedesoriënteerd raken en kunnen oogschade oplopen.”
Het OM vond opzettelijk in gevaar brengen van het luchtverkeer bewezen en eiste een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden. De rechter legde 150 uur taakstraf op en een voorwaardelijke gevangenisstraf van één maand.
Orde-verstorende passagiers
Tenslotte stonden drie verdachten terecht die aan boord van een vliegtuig aanwijzingen van of namens de gezagvoerder weigerden op te volgen. De aard van de feiten varieerde.
Een 37-jarige man uit Rotterdam voelde zich onheus bejegend; hij schold, schreeuwde en duwde tegen de bemanning. Meerdere personen aan boord van het vliegtuig hebben zich onveilig gevoeld. Het OM eiste een geldboete van €650, de rechter veroordeelde de verdachte tot een geldboete van €500.
Een 37-jarige man uit Almere weigerde te blijven zitten toen hem dat werd gevraagd. Ook hij schreeuwde en schold tegen het cabinepersoneel tijdens de lange vlucht uit Cancun. De verdachte zag niet in dat hij verkeerd bezig was maar legde de schuld volledig bij de bemanning. Het OM eiste een geldboete van €400, de rechter oordeelde conform.
In de laatste luchtvaartzaak van deze dag stond een 50-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats terecht. Toen de man de wc verliet rook de bemanning rooklucht. Verdachte ontkende te hebben gerookt en de sigarettenpeuk is niet aangetroffen.
De officier ter zitting: “Roken aan boord van een vliegtuig is gevaarlijk, zeker als een peuk niet wordt aangetroffen, omdat dan kan niet worden gecontroleerd of deze is gedoofd. Met het risico dat brand ontstaat.”
De verdachte is conform eis veroordeeld tot een geldboete van €250.
In alle zaken van ordeverstoringen aan boord is de impact op de vliegveiligheid groot: cabinepersoneel wordt belemmerd in de uitoefening van normale veiligheidstaken of de piloot moet noodgedwongen de cockpit verlaten. Daarnaast heeft het gedrag van passagiers die zich misdragen impact op medereizigers. Die kunnen zich niet aan het verbaal of fysiek geweld onttrekken en dat kan angst of paniek veroorzaken.
Luchtvaartzaken
Het OM Noord-Holland is verantwoordelijk voor elk strafrechtelijk onderzoek naar mogelijk strafbare feiten in de burgerluchtvaart in heel Nederland. Het Expertisecentrum Luchtvaart beoordeelt dergelijke zaken onder leiding van de landelijk coördinerend luchtvaartofficier van justitie.