Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 11:15 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 78

39 nieuwe Volvo FH Aero-trekkers voor Royal Den Hartogh Logistics

Royal Den Hartogh Logistics neemt de komende maanden 39 Volvo FH Aero-trekkers in gebruik. Met de inzet van het zuinigste model dat Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport gaat Den Hartogh voor verdere brandstofbesparing. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

De Volvo FH Aero onderscheidt zich met een aerodynamisch design. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH en dat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager brandstofverbruik.

“We hebben voor de Volvo FH Aero gekozen vanwege de belofte over het gunstigere verbruik”, vertelt Peter Rodenburg, Technical Manager van Den Hartogh Logistics.

“We zijn heel benieuwd hoeveel we met deze trucks kunnen besparen, ook in combinatie met de zuinige Turbo Compound-motor. Bij de keuze hebben we goed gekeken naar de kilometrage. De Volvo FH Aero’s zetten we nu in op de routes met de hoogste kilometrage.”

Jong wagenpark

De 39 Volvo FH Aero-trekkers zijn onderdeel van een order van 134 nieuwe Volvo-trucks die dit jaar worden geleverd aan Den Hartogh Logistics. “We nemen dit jaar ook nieuwe Volvo FH-trekkers en een Volvo FM-trekker in gebruik”, vertelt Rodenburg.

“We hebben 870 voertuigen in onze vloot en elke 5 à 6 jaar is de vervangingstermijn. We zetten namelijk in op jong, up-to-date transportmaterieel met de hoogste standaard op het gebied van veiligheid en duurzaamheid.”

Mix van brandstoffen

Den Hartogh Logistics zet in op een mix van brandstoffen en aandrijflijnen om de impact op het milieu te verkleinen. “Duurzaamheid en veiligheid zijn twee belangrijke pijlers in ons beleid”, vertelt Rodenburg.

“We zetten in op een mix van brandstoffen om onze CO2-uitstoot te verkleinen. In samenwerking met Volvo Trucks, kijken we naar de beste optie voor de specifieke inzet. We hebben onder meer Volvo FH Electric- en Volvo FM Electric-trekkers in de vloot voor routes die zich daarvoor lenen, in Scandinavië en Duitsland rijden we op vloeibaar biogas en we rijden met trucks op biodiesel HVO. Daarmee kunnen we de CO2-uitstoot flink verkleinen. Verder zijn de uitgebreide veiligheidsfuncties een reden om voor Volvo Trucks te kiezen. In ADR-transport is veiligheid een must en onze nieuwste trucks zijn ook weer voorzien van alle denkbare veiligheidsfuncties.”

Huizenprijzen in derde kwartaal ruim 12 procent gestegen tot nieuw record

Koopwoning

UTRECHT – De huizenprijzen zijn in het derde kwartaal opnieuw gestegen, nadat die in het tweede kwartaal al een nieuw record hadden bereikt. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Afgelopen kwartaal kostte een bestaand huis op de krappe woningmarkt gemiddeld 473.000 euro, 12,3 procent meer vergeleken met het derde kwartaal van 2023.

Daarmee zijn de huizenprijzen wel minder hard gestegen dan in het tweede kwartaal het geval was. Toen kostte een woning nog 13,6 procent meer dan een jaar eerder, de grootste stijging in twee jaar. “Deze stabilisatie kan worden gezien als een gezonde ontwikkeling”, stelt de NVM.

De prijsstijging was vorig kwartaal ook minder hoog vergeleken met het tweede kwartaal van dit jaar. In juli, augustus en september waren huizen gemiddeld 0,4 procent duurder dan in april, mei en juni. Deze “minieme” stijging lijkt een correctie te zijn op de grote prijsverandering van het kwartaal daarvoor, stelt de NVM. Toen werden huizen vergeleken met de drie maanden daarvoor ruim 7 procent duurder. De makelaarsvereniging benadrukt dat de zomer altijd een rustigere periode is op de huizenmarkt.

Verkoop

“De prijzen vliegen omhoog door de krappe markt, goede financierbaarheid, inkomensstijgingen en daarmee het vertrouwen van de consument”, zei voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen Lana Gerssen in juli.

Afgelopen kwartaal verkochten NVM-makelaars bijna 37.000 huizen, het hoogste aantal in bijna vier jaar. Vooral appartementen werden meer verkocht, bijna 19 procent vaker vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar. Dat komt volgens de makelaarsvereniging vooral omdat dit type huizen vaker te koop zijn gezet ten opzichte van andere soorten woningen. De stijging is over alle prijsklassen te zien en vooral bij de duurdere appartementen, constateert de NVM.

Kleiner aanbod

Ook zijn in het derde kwartaal 39.500 huizen te koop gezet, 15 procent meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Eind september stonden in totaal ruim 25.500 woningen te koop, 10 procent minder dan een jaar eerder. Het kleinere aanbod kan volgens de NVM bijdragen aan de aanhoudende krapte op de markt en de druk op de prijzen.

De verkoopprijzen van nieuwbouwhuizen bleven afgelopen kwartaal stabiel op gemiddeld ongeveer 475.000 euro. De prijs per vierkante meter is wel gestegen, naar 4600 euro. Dit zou komen omdat er meer kleinere woningen zijn. “Je krijgt als koper dus minder vierkante meters voor het gespendeerde bedrag”, beschrijft de NVM de situatie op de nieuwbouwmarkt.

CO2-uitstoot van huishoudens zwaarder belast dan die van bedrijven

DEN HAAG – In 2023 bedraagt de gemiddelde belasting op CO2-uitstoot in Nederland 88 euro per uitgestoten ton CO2. Er zijn grote verschillen in CO2-belasting tussen gebruikers van fossiele brandstoffen. In 2023 betalen huishoudens een 2,5 keer hogere belasting per uitgestoten ton CO2 dan bedrijven. Een aantal energie-intensieve bedrijven wordt nauwelijks belast voor hun CO2-uitstoot. Dit meldt het CBS in het onderzoek ‘Effective Carbon Rates by Manufacturing Industries and Household Consumers in the Netherlands’.

De effectieve CO2-belastingvoet (‘effective carbon rate’, ECR) geeft de belasting per ton uitgestoten CO2 weer. De ECR richt zich op CO2-emissies en -belastingen die direct te maken hebben met de verbranding van fossiele brandstoffen.

De uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming van de aarde. Het klimaatbeleid in Nederland en elders is erop gericht deze uitstoot terug te dringen. Het belasten (beprijzen) van de uitstoot van broeikasgassen kan bijdragen aan deze doelstelling. CO2 is verreweg het belangrijkste broeikasgas, dat onder andere vrijkomt bij de verbranding van fossiele brandstoffen.

De overheid kan de uitstoot van CO2 op verschillende manieren bij gebruikers van fossiele brandstoffen in rekening brengen. In Nederland worden CO2-emissies belast via accijns op motorbrandstoffen, de energiebelasting op aardgas en de kosten van emissierechten. Deze laatste worden via het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) bij bedrijven in rekening gebracht.

Bij huishoudens is ook de niet-aftrekbare btw op accijns en de energiebelasting meegeteld. Er zijn ook instrumenten die de CO2-belastingvoet verlagen. Gratis toegewezen ETS-emissierechten zijn als subsidies verrekend met de ETS-belasting. Het (tijdelijke) prijsplafond op aardgas in 2023 is als subsidie verrekend met de energiebelasting.

In de periode 2015-2021 steeg de belasting op de uitstoot van een kiloton CO2 (de ECR) voor Nederland van 84 naar 123 euro (omgerekend in prijzen van 2023). Belangrijkste oorzaak van de stijging is de hogere energiebelasting op aardgas. Tussen 2021 en 2023 nam de ECR weer af tot 88 euro per ton CO2. Een verlaging van de accijns op brandstof in 2022 droeg bij aan een lagere ECR in 2022.

In 2023 heeft het energieprijsplafond per saldo geleid tot een lagere belasting op het gebruik van aardgas. Zonder dit plafond was de ECR (bij gelijkblijvend verbruik) voor 2023 uitgekomen op 107 euro. Door de gestegen ETS-marktprijzen is vanaf 2021 een hogere bijdrage te zien van de kosten van emissierechten in de ECR.

Huishoudens betalen relatief het meest voor hun uitstoot CO2

Onder de groepen van grootste uitstoters hebben huishoudens de hoogste ECR met 219 euro per ton CO2-uitstoot in 2023. Dit is inclusief de tijdelijke subsidie op de gasprijzen in 2023 door de invoering van het energieprijsplafond. Wel is de ECR van huishoudens gecorrigeerd voor inflatie lager dan in 2015.

Van de grote uitstoters hebben alleen de huishoudens en het vervoer over land een ECR boven het Nederlands gemiddelde. De CO2-uitstoot van het internationaal vervoer over water en door de lucht is echter nagenoeg onbelast. Ook de uitstoot van energie-intensieve bedrijven in de industrie is niet of nauwelijks belast. Dit is het gevolg van belastingkortingen of vrijstellingen op de energiebelasting en de gratis toegewezen ETS-emissierechten. De basismetaalindustrie laat hierdoor per saldo een negatieve ECR zien.

In de periode 2015-2023 is de CO2-uitstoot, exclusief de verbranding van biomassa, afgenomen, van 186 miljard naar 138 miljard kilogram. De meest in het oog springende daling is in de bedrijfstak energievoorziening, waar de CO2-uitstoot meer dan halveerde. Tegelijkertijd nam de ECR in deze industrie toe van 12 euro in 2015 naar bijna 76 euro per ton CO2-uitstoot in 2023. Dit komt doordat energiebedrijven na 2013 geen gratis ETS-emissierechten meer ontvangen. Als gevolg daarvan, en door de stijgende ETS-prijzen, zijn de energiebedrijven steeds meer gaan betalen voor hun CO2-uitstoot.

Liander: stroomnet Leiden bereikt maximale capaciteit

LEIDEN – Drie elektriciteitsstations in Leiden hebben de maximale capaciteit bereikt voor de levering van elektriciteit. Dat betekent dat nieuwe bedrijven die zich willen vestigen in het gebied dat door deze elektriciteitsstations van stroom wordt voorzien, niet zomaar een elektriciteitsaansluiting kunnen krijgen, waarschuwt netbeheerder Liander.

“Het gaat daarbij om een groot deel van Leiden en omliggende gemeenten. De beperking geldt ook voor bestaande bedrijven die hun aansluiting willen uitbreiden”, aldus Liander.

Ook in veel andere plaatsen is het stroomnet overvol. Het elektriciteitsnet in Nederland staat onder druk omdat bedrijven en consumenten steeds sneller extra capaciteit vragen, bijvoorbeeld omdat ze van het aardgas af moeten of elektrisch gaan rijden. Netbeheerders kunnen het net niet zo snel uitbreiden als de vraag. “Helaas hebben we nu ook in Leiden te maken met de gevolgen van de drukte op het elektriciteitsnet”, zegt Liander.

Gevolgen

Volgens de netbeheerder heeft het volle elektriciteitsnet in Holland-Rijnland geen gevolgen voor consumenten en bedrijven met een kleine stroomaansluiting. Maar grootverbruikers van elektriciteit zoals ondernemingen, scholen, supermarkten en bijvoorbeeld sporthallen moeten rekening houden met langere wachttijden voor een nieuwe of zwaardere aansluiting. Voor woningbouwprojecten die al bij Liander bekend zijn, is wel capaciteit beschikbaar.

Liander is de netbeheerder in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland, Friesland en een deel van Zuid-Holland.

Productie industrie kromp 0,5 procent in augustus

DEN HAAG – De kalender gecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in augustus 0,5 procent lager dan in augustus 2023, maakt het CBS bekend. De krimp was kleiner dan in de voorgaande zeven maanden.

Daling in bijna helft van de branches

Bijna de helft van alle bedrijfsklassen in de industrie produceerde in augustus minder dan in dezelfde maand een jaar eerder. Van de acht grootste branches noteerde de reparatie en installatie van machines de grootste productiedaling. De metaalproductenindustrie had de grootste stijging.

Productie stijgt in augustus

Voor het bepalen van de kortetermijnontwikkeling van de productie kan het beste worden gekeken naar voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde cijfers. Van juli op augustus steeg de productie met 2,1 procent.

De voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde productie fluctueert doorgaans aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. In mei 2020 bereikte de productie van de industrie een dieptepunt. Daarna werd een stijgende lijn ingezet tot mei 2022. Sindsdien is de trend omgeslagen.

Vertrouwen producenten industrie verbetert iets in september

De producenten in de industrie waren in september iets minder negatief dan in augustus. Fabrikanten waren positiever over de verwachte bedrijvigheid. Het producentenvertrouwen lag in september onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar.

Duitsland is een belangrijke afzetmarkt voor de Nederlandse industrie. Het vertrouwen van Duitse producenten was in september negatiever dan in augustus (Eurostat). De kalender gecorrigeerde productie van de Duitse industrie lag in augustus 3,0 procent lager dan een jaar eerder. Ten opzichte van juli steeg de Duitse productie met 3,4 procent (Destatis).

Bos Logistics en Air France KLM Martinair Cargo zetten belangrijke stap naar verduurzaming met volledig elektrische vrachtwagen

SCHIPHOL – Bos Logistics en Air France KLM Martinair Cargo, al jarenlang partners, slaan de handen ineen om de logistieke sector te verduurzamen. Op woensdag 9 oktober verwelkomde Bos Logistics een gloednieuwe, volledig elektrische vrachtwagen, de Volvo FH Electric. Deze vrachtwagen staat symbool voor de gezamenlijke inspanningen van beide bedrijven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Minder beweging en uitstoot op Schiphol

Deze nieuwe vrachtwagen, die met trots de branding van zowel Bos Logistics als Air France KLM Martinair Cargo zal dragen, markeert een mijlpaal in de samenwerking. Het voertuig is direct operationeel en speelt een cruciale rol spelen in de ‘door to door’ service van Bos Logistics, waarbij geconsolideerde vracht van Air France KLM Martinair Cargo naar de diverse luchtvrachtagenten wordt gebracht.

Deze nieuwe werkwijze heeft al geleid tot een vermindering van bewegingen op het terrein van Air France KLM Martinair Cargo en Schiphol, wat de uitstoot aanzienlijk heeft doen afnemen. Nu is het tijd voor de volgende stap.

Gezamenlijke duurzaamheidsambitie

De stap naar een volledig elektrische vrachtwagen komt voort uit de gezamenlijke ambitie van beide bedrijven om de logistieke keten verder te verduurzamen. Dit traject begon al eerder met de overstap van reguliere brandstoffen naar HVO100, een biobrandstof die zorgt voor een CO2-reductie tot wel 90% minder uitstoot voor de trucks die namens Air France KLM Martinair Cargo rijden.

“Met de introductie van deze elektrische vrachtwagen versterken we onze inzet voor een duurzamere toekomst,” aldus Frank Bos Jr., algemeen directeur Bos Logistics. “Dit voertuig draagt bij aan het verminderen van onze CO2-uitstoot en is een belangrijke stap in het bevorderen van duurzame logistiek.”

Koen Bolster Vice President KLM Cargo world wide operations vervolgt: “De inzet van een volledig elektrische vrachtwagen benadrukt onze vastberadenheid om de logistieke keten waar mogelijk te verduurzamen. Samen met Bos Logistics maken we vandaag een belangrijke stap naar schonere logistiek, waarmee we onze gezamenlijke positie als koplopers in de sector verder versterken.”

Het eerste moment waarop de nieuwe truck wordt gepresenteerd, is gemarkeerd door een feestelijk evenement bij Air France KLM Martinair Cargo. Dit evenement, waar de introductie van de elektrische truck is gevierd, benadrukt de trots van beide bedrijven op hun langdurige samenwerking en gedeelde duurzaamheidsdoelen.

Volgende stappen

Bos Logistics en Air France KLM Martinair Cargo zijn vastbesloten om samen de logistieke sector te verbeteren en een groenere toekomst te realiseren. Met de toevoeging van de elektrische vrachtwagen aan hun vloot, zullen beide bedrijven hun dagelijkse operaties verder verduurzamen en hun bijdrage aan het milieu verder verkleinen.

De implementatie van de elektrische vrachtwagen is slechts het begin. Zowel Air France KLM Martinair Cargo als Bos Logistics blijven zich inzetten voor innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen, en kijken vol vertrouwen uit naar de verdere verduurzaming van hun logistieke activiteiten.

Politie en vakbonden na maanden van actie eens over behoud vroegpensioen

BAARN – De politievakbonden en de politie hebben een akkoord bereikt over het vroegpensioen. Politiemedewerkers uit het jaar 1961 kunnen drie jaar voor hun AOW stoppen met werken en dat overbruggen met een politie-uitkering, is in de overeenkomst afgesproken.

De politie voerde de afgelopen tijd rond bijvoorbeeld voetbalwedstrijden actie voor behoud van de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken. Die staat op het spel omdat de zogeheten Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) eind volgend jaar afloopt. Door de RVU kunnen mensen met zwaar werk eerder met pensioen.

De onderhandelaars van de politie, die kampt met personeelstekorten, en de bonden hebben wel afgesproken langer doorwerken aan te moedigen. Politiemensen uit 1961 die tot hun AOW doorwerken, krijgen een extraatje.

De politie legde onder meer het werk neer rond voetbalwedstrijden en schreef geen bekeuringen uit voor lichte overtredingen. Volgende week zouden er nieuwe extra acties volgen. Die worden nu opgeschort. De achterban van de bonden moet nog wel met het akkoord instemmen. De bonden praten hun leden de komende dagen bij.

Justitieminister David van Weel is blij met de overeenstemming, die woensdagavond werd bereikt. Hij is “de politievakbonden, de politie en de medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid dankbaar voor hun inspanningen om tot dit mooie resultaat te komen. Voor een groep die tussen wal en schip dreigde te vallen is de mogelijkheid om vervroegd uit te treden nu goed geregeld.”

Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) is nog in gesprek met vakbonden en werkgevers over een blijvende vroegpensioenregeling voor alle werkenden met een zwaar beroep. Onder meer de afbakening van wie precies zwaar werk doet, is nog onderwerp van discussie.

Motorrijder komt om in Amsterdam na mogelijke achtervolging

AMSTERDAM – Op de Zuiderzeeweg in Amsterdam is in de nacht van woensdag op donderdag een motorrijder omgekomen nadat die van de weg was geraakt. De politie achtervolgde de bestuurder “mogelijk” kort voor het dodelijke ongeval, zegt een woordvoerster van de politie.

Het incident gebeurde rond 00.30 uur, zegt de politie. De bestuurder raakte ernstig gewond en ondanks directe reanimatie door de politie is de persoon ter plaatse overleden.

Omdat er mogelijk een korte achtervolging aan voorafging, zal behalve de verkeersongevallenanalyse ook de Rijksrecherche onderzoek doen naar de toedracht van het ongeval. Meer wil de politie er op dit moment niet over zeggen. De politie vraagt mensen die iets gezien hebben om zich te melden.

De Zuiderzeeweg is volledig afgesloten en ook het openbaar vervoer ondervindt tijdelijk hinder.

Roeland Ruygt nieuwe Managing Director bij Volvo Trucks Nederland

Roeland Ruygt

Na ruim 37 jaar werkzaam te zijn geweest binnen Volvo Groep, waarvan de laatste twaalf jaar als Managing Director van Volvo Trucks Nederlands, is Wabe van Solkema per 1 oktober 2024 met pensioen gegaan. Roeland Ruygt volgt hem op.

Wabe heeft een grote bijdrage geleverd aan het succes van Volvo Trucks. Ruim 37 jaar heeft hij bij de Volvo Groep gewerkt, waarvan bijna twaalf jaar in zijn huidige rol als Managing Director. Hij heeft een sterke organisatie overgedragen die samen met haar professionele dealernetwerk vooroploopt met klantgerichtheid, duurzaamheid en innovatie.

Roeland Ruygt is sinds 2000 werkzaam bij Volvo Trucks en heeft diverse posities binnen de Volvo-organisatie bekleed. Van 2017 tot 2022 was hij director Volvo Trucks vehicle sales bij Volvo Trucks Nederland en sindsdien is hij algemeen directeur van Volvo Group Truck Center (VGTC). Roeland heeft een solide staat van dienst als het gaat om het opbouwen van hechte teams en een klantgerichte cultuur, met aandacht voor duurzaamheid.

Roeland Ruygt (l) en Wabe van Solkema (r)

“De huidige transitie naar duurzame alternatieven maakt de keuze van transportbedrijven voor het type voertuig en de specificatie steeds ingewikkelder. Moeten zij gaan voor een alternatief dat al beschikbaar is, wachten op een nog duurzamere aandrijflijn of toch nu nog gaan voor een efficiënte dieselmotor? Binnen VGTC zitten we dicht op de markt en ligt de focus op klanten nog beter te kunnen ondersteunen in hun investeringen voor een duurzame toekomst, met behoud van hun winstgevendheid. Die ervaring neem ik mee in mijn nieuwe rol binnen de Volvo Groep”, verklaart Roeland Ruygt.

 

Meerdere doden in Florida door orkaan Milton

Orkaan Milton Florida

ST. LUCIE COUNTY – Er zijn meerdere doden gevallen na een tornado in St. Lucie County in het zuidoosten van de staat Florida. Dit meldt lokale nieuwszender WPTV.

Volgens WPTV heeft de sheriff van de regio, Keith Pearson, de doden bevestigd. Het is onduidelijk om hoeveel mensen het gaat.

De orkaan Milton bereikte Florida rond 02.30 uur en raast met windstoten van 190 kilometer per uur door de staat. Gouverneur Ron DeSantis zei tijdens een persconferentie dat er 19 tornado’s zijn en 116 tornadowaarschuwingen zijn afgegeven.

Meer dan een miljoen mensen zitten zonder stroom in Florida, volgens PowerOutage.

Noodlijdende DB Cargo gaat 2.300 banen schrappen

BERLIJN – DB Cargo, de noodlijdende goederenvervoerder van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB), gaat 2300 banen schrappen. Het banenverlies volgt op maanden van onderhandelingen met vakbonden en ondernemingsraden.

DB Cargo, met in totaal 31.000 mensen in dienst, kampt al jaren met verliezen. Het railtransportbedrijf heeft ook een Nederlandse tak, waar volgens de website zo’n 650 mensen werken. Hoewel er geen gedwongen ontslagen zijn gepland, zijn er een sociaal plan en een vrijwillige vertrekregeling opgesteld.

Het bedrijf wil klanten beter bedienen door nieuwe bedrijfsonderdelen op te richten die zich richten op belangrijke sectoren, waaronder staal, de auto-industrie, chemie en consumentengoederen. Elk van deze onderdelen zal als zelfstandig bedrijf opereren, verantwoordelijk voor het eigen personeel, locomotieven en goederenwagons, aldus het bedrijf.

Europese Rekenkamer bezorgd over oplopende schulden van EU

LUXEMBURG – De Europese Rekenkamer is bezorgd over de oplopende schulden van de Europese Unie. Dat staat in het verslag over de Europese begroting van 2023.

De gezamenlijke schuld van de EU was vorig jaar 458,5 miljard euro en daarmee bijna twee keer zo hoog als in 2021 (236,7 miljard euro). De toename komt vooral door geld dat de EU heeft geleend voor het zogenoemde Europese Herstel- en Veerkrachtfonds ofwel coronaherstelfonds. Uit dit fonds kunnen de EU-lidstaten subsidies krijgen om investeringen te doen om de klap van de pandemie te boven te komen.

Vermoedelijk wordt “het leeuwendeel van de terugbetalingen uitgesteld” tot volgende meerjarenbegrotingen, schrijft de rekenkamer in het verslag. Over dit “doorschuiven van de risico’s” is de rekenkamer niet te spreken.

Verkeerde bestedingen

De controleur van de Europese financiën stelt bovendien vast dat verkeerde bestedingen uit het coronaherstelfonds de komende jaren vermoedelijk toenemen door de tijdsdruk die EU-landen voelen om alsnog van de subsidies te profiteren voordat dit fonds in 2026 stopt. Rekenkamerlid Stef Blok vindt dat de commissie de aanvragen daarom goed moet controleren. Een correcte besteding van het coronaherstelfonds vraagt, aldus Blok bij de presentatie van het verslag aan de pers, de komende tijd “een hele rechte rug van heel veel mensen”.

Een andere zorg van de Europese Rekenkamer is de jaarlijkse stijging van het percentage aan fouten dat de controleurs vinden in de Europese begroting. Dat geschatte foutenpercentage was in 2021 nog 3 procent, liep op tot 4,2 procent voor 2022 en blijkt voor 2023 5,6 procent te zijn van de in totaal 239,2 miljard euro aan EU-betalingen in 2023.

Meerjarenbegroting

“Ik schrik daar toch van”, reageert Blok. Dat geld verkeerd wordt besteed, betekent niet altijd dat er fraude is. Soms wordt, bijvoorbeeld door onduidelijke Europese regelgeving, geld per ongeluk verkeerd uitgegeven. Maar, zegt Blok, de Europese Commissie moet hieruit wel lessen trekken en de regelgeving en controlemechanismen verbeteren. “Het gaat hier ook over publiek vertrouwen in de overheid en in de Europese Unie”, aldus Blok.

Het EU-budget komt grotendeels uit de afdracht die de EU-landen doen in verhouding met hun bruto nationaal inkomen. Daarnaast zijn er nog door de EU aangegane leningen. Het Europees Parlement en de EU-landen stellen de jaarlijkse begroting vast die past binnen de door henzelf periodiek vastgestelde meerjarenbegroting voor zeven jaar. De huidige meerjarenperiode loopt van 2021 tot 2027. De Europese Commissie doet in 2025 een begrotingsvoorstel voor de volgende zeven jaar.

Provincie Overijssel legt verbod op nieuwe zonneparken vast

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft vastgelegd dat er geen zonneparken meer worden aangelegd op landbouwgrond. Op D66 na stemden alle partijen in Provinciale Staten voor het voorstel van het college (41-2). Alleen projecten waarvoor voor 13 oktober 2023 een positief principebesluit is genomen door een gemeente, mogen nog worden afgemaakt.

BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP hadden vorig jaar in hun coalitieakkoord opgeschreven dat ze geen grote velden van zonnepanelen meer willen op landbouwgrond in Overijssel. Dit moest echter nog wel worden vastgelegd in de omgevingsverordening, de provinciale regels voor de fysieke leefomgeving. Dat gebeurde woensdag in de Statenvergadering.

D66 pleitte nog wel voor een wat ruimere overgangsregeling, zodat projecten waar al veel werk en tijd in is gestoken – met name op het gebied van participatie – toch zouden kunnen doorgaan. “We moeten dit repareren, anders faciliteren we een stukje onfatsoenlijk bestuur”, zei Statenlid Niels van Elk van D66. Hij kreeg hiervoor echter niet genoeg steun binnen de Staten.

Tjalle Morsink zei namens BBB dat bij een ruimere regeling nog eens 400 hectare landbouwgrond zou verdwijnen onder zonnepanelen. “Op 400 hectare kan je 160.000 auto’s parkeren, 2,5 keer de Zwarte Cross organiseren of maar liefst 10.000 woningen bouwen. En het beste kunnen we die enorme oppervlakte inzetten voor voedselzekerheid, zodat dit een zekerheid blijft.”

Overijssel heeft als doel om in 2030 via zon en wind 3,3 terawattuur (TWh) aan elektriciteit op te wekken. Daarvan moet 40 procent via zonnepanelen gebeuren en 60 procent via windturbines. Wat betreft de opwek via zon is dat doel al zo goed als bereikt. Daarom legt de provincie het gebruik van landbouwgrond hiervoor aan banden.

Tijd dringt voor evacuaties in Florida om naderende orkaan Milton

TAMPA – De tijd voor evacuaties in de Amerikaanse staat Florida begint te dringen nu orkaan Milton steeds dichter in de buurt komt. Het Nationaal Orkaan Centrum (NHC) waarschuwt dat mensen aan de westkust van de staat hun voorbereidingen voor het noodweer nu moeten afronden.

Hoewel het oog van de orkaan waarschijnlijk pas donderdagochtend (Nederlandse tijd) aan land komt, heeft Florida nu al te maken met slechte weersomstandigheden. Miljoenen mensen langs de kust hebben een oproep tot evacuatie ontvangen. De orkaan is op weg naar de omgeving van Tampa, waar meer dan 3 miljoen mensen wonen. Autoriteiten blijven oproepen tot evacuaties.

De gouverneur van Florida, Ron DeSantis, wijst erop dat in opvangcentra nog voldoende plek is. “Je hoeft niet honderden mijlen te evacueren, maar tientallen mijlen om een dodelijke stormvloed te vermijden”, zei hij. DeSantis wijst erop dat het verkeer doorloopt en dat mensen gratis vervoer naar opvangcentra kunnen krijgen. Er zijn woensdag extra opvanglocaties geopend.

Geen gehoor

Media melden dat er ook mensen zijn die geen gehoor geven aan de evacuatiebevelen. De burgemeester van Tampa zei in het programma Good Morning America dat mensen die thuisblijven “dood zullen gaan”. “Als je in een huis van één verdieping zit en er komt een vloedgolf van 4,5 meter, waardoor het water meteen naar binnen stroomt, kan je nergens naartoe. Het huis waarin je zit wordt dan in feite je doodskist”, zei ze.

Milton zwakte woensdag af tot een orkaan van de vierde en een na hoogste categorie, maar blijft volgens het NHC “een uiterst gevaarlijke grote orkaan”. Er zijn windsnelheden tot 230 kilometer per uur gemeten. De wind neemt mogelijk nog in kracht af, maar de omvang van de storm blijft groeien. Florida werd twee weken geleden al getroffen door een andere verwoestende orkaan, Helene.

Ook Britse vrachtwagenchauffeur vecht boete voor verstekelingen aan: “Ik heb het juiste gedaan”

GLOUCESTERSHIRE – Een vrachtwagenchauffeur uit het Britse Gloucestershire vecht een ​​boete van £ 12.000 (€14.337) aan nadat hij de autoriteiten waarschuwde voor verstekelingen in zijn voertuig toen hij terugkwam uit Frankrijk. Michael Fletcher, 63 jaar, uit Forest of Dean, beweert dat hij wordt achtervolgd door incassobureaus en onterecht wordt gestraft door de Border Force omdat hij “het juiste heeft gedaan”.

De heer Fletcher, die sinds het behalen van zijn rijbewijs eind jaren ’70 in de transportsector werkzaam is, maakte zich op om op 16 september vorig jaar in Calais aan boord te gaan van de veerboot toen hij beweging in zijn voertuig opmerkte. Hij waarschuwde onmiddellijk de douane, die twee verstekelingen in de trailer van zijn vrachtwagen ontdekten.

Hoewel de agenten hem verzekerden dat hij alle noodzakelijke controles had uitgevoerd, was de heer Fletcher verbijsterd toen hij in februari een brief van de grensbewaking ontving waarin werd geëist dat hij £ 12.000 zou betalen.

In de brief werd beweerd dat de heer Fletcher destijds geen checklist had overlegd. Echter, na deze bewering te hebben betwist en fotografisch bewijs van zijn checklist te hebben geleverd, heeft de Border Force nu een verlaagde boete van £3.000 (€ 3.584) voorgesteld.

Dhr. Fletcher houdt vol dat hij onterecht wordt aangepakt omdat hij zich verantwoordelijk gedraagt ​​en ziet geen reden waarom hij gestraft zou moeten worden omdat hij niets verkeerds heeft gedaan. Hij vermoedt dat de boete is opgelegd omdat grenswachten hun taken niet correct hebben uitgevoerd, meldt Gloucestershire Live.

Het Britse transportbedrijf E.M. Rogers Transport vocht met succes een boete voor verstekelingen aan.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...