Clicky

zaterdag 18 januari 2025 - 20:14 uur
Home Blog Pagina 78

Aanrijding vrachtwagen en politieauto op N33 [+foto]

Foto: Noordernieuws

ROLDE – Dinsdagochtend is een politieauto zwaar beschadigd geraakt bij een ongeval op de N33 bij Rolde. Een vrachtwagen en de politieauto kwamen door nog onbekende oorzaak met elkaar in aanrijding.

Ondanks de flinke schade aan de politieauto bleven zowel de chauffeur als de betrokken agenten ongedeerd.

Vanwege het ongeval is de N33 voorlopig afgesloten voor al het overige verkeer.

De oorzaak van het incident wordt onderzocht.

Stellantis en Chinese CATL bouwen in Spanje miljardenfabriek voor accu’s

AMSTERDAM – Te midden van de problemen in de Europese auto-industrie gaan autofabrikant Stellantis en de Chinese accuproducent CATL in Spanje een batterijfabriek ter waarde van meer dan 4 miljard euro bouwen.

Ze streven ernaar de productie eind 2026 te starten op de locatie in de noordelijke stad Zaragoza. Stellantis is het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo.

Spanje speelt een steeds grotere rol in de Europese autoproductie en assembleerde vorig jaar 1,87 miljoen auto’s. Het land is, na Duitsland, de op een na grootste producent in Europa.

Het Chinese CATL, opgericht in 2011, produceert meer dan een derde van de wereldwijd verkochte batterijen voor elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft al twee andere fabrieken in Europa geopend, in Duitsland en Hongarije.

De groei van CATL staat in schril contrast met de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die recent in financiële problemen kwam door de toenemende concurrentie van Chinese bedrijven. Dit bedrijf vroeg vorige maand in de Verenigde Staten een vorm van uitstel van betaling aan. Het concern kondigde eerder dit jaar aan 1600 van de ongeveer 6500 banen te schrappen.

Eigenrijder Vincent de Muynck kiest voor Renault Trucks T High

Ruim, zuinig en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dat zijn voor Vincent de Muynck belangrijke redenen om te kiezen voor de Renault Trucks T High 480 4×2-trekker met de zuinige Turbo Compound-motor. Het is de eerste Renault-truck voor de eigenrijder uit Borssele. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes.

Vincent de Muynck rijdt voor een bedrijf dat zorgt voor de opslag en levering van lege blikjes aan klanten in de voedingsmiddelen- en drankindustrie. “Met de Renault Trucks T High pendel ik tussen mijn opdrachtgever in Oss en afnemers in Nederland en België. Het is mijn vijfde truck als eigenrijder en mijn eerste Renault-truck. De Renault Trucks T High biedt veel kwaliteit voor een goede prijs. Ik ben de hele week onderweg en overnacht vijf nachten in de truck, dus een ruime cabine die van alle gemakken is voorzien is voor mij een must. De cabine van de T High is de ruimste die ik ooit heb gehad met alles wat ik nodig heb. In de cabine heb ik een koelkast, een magnetron, een televisie, veel opbergruimte en een standairco zodat ik ook in de zomer lekker koel kan slapen.”

Brandstof én geld besparen

De Renault Trucks T High is voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor. Het resultaat daarvan ziet Vincent de Muynck terug in het verbruik. “In vergelijking met mijn vorige truck rij ik nu 100 liter per week zuiniger. Dat is ruim 20 procent en dat scheelt echt heel veel geld.”

Extra laag chassis, hoog volume

De Renault Trucks T High is voorzien van een extra laag X-Low-chassis met een koppelschotelhoogte van 97 centimeter. Vincent de Muynck: “Ik rij met megatrailers van drie meter hoog en daarvoor heb ik een extra laag X-Low-chassis nodig. Verder voer ik met de truck regelmatig LZV-transporten uit.”

‘Bluekens regelt al het onderhoud voor mij’

De keuze voor de Renault Trucks T High is ook een keuze voor de service van Bluekens Truck en Bus. “Mijn vader had vroeger een transportbedrijf dus als baby kwam ik hier al over de vloer. Voor de aanschaf van mijn nieuwe truck wilde ik per se bij Bluekens Truck en Bus blijven omdat ik zeer tevreden ben over de service die ze bieden. Als ik de truck neerzet voor een servicebeurt, dan weet ik dat het bij Bluekens goed gebeurt. Als eigenrijder is het heel belangrijk dat ik daarop kan vertrouwen. Ik heb een full service onderhoudscontract zodat Bluekens alles voor mij regelt op het gebied van onderhoud. Een van de voordelen van een onderhoudscontract is dat Bluekens op afstand mee kan kijken en dat ze contact met je opnemen als ze zien dat een bepaald onderdeel aan vervanging toe is.”

Vincent de Muynck

Vincent de Muynck is sinds 1998 eigenrijder. “Het vak is mij, zoals gezegd, met de paplepel ingegoten omdat mijn vader een transportbedrijf had. Ik wilde echter altijd al op eigen benen staan en in ’98 kreeg ik de kans. Ik heb er nooit een seconde spijt van gehad; als eigenrijder heb je veel vrijheid en ruimte om eigen keuzes te maken. In de loop der jaren heb ik verschillende opdrachtgevers gehad, en nu rij ik al jaren als charter voor een leverancier van blikjes.”

Bakker Transport en Warehousing viert bouwfase 6 en introductie eerste elektrische vrachtwagen

HEERENVEEN – Bakker Transport en Warehousing heeft op zaterdag 7 december een mijlpaal bereikt met de officiële opening van bouwfase 6, een duurzame uitbreiding van het logistieke centrum in Heerenveen. Tijdens deze feestelijke gelegenheid werd ook de eerste elektrische vrachtwagen gepresenteerd en stond het bedrijf stil bij de symbolische overdracht van de leiding door oprichter Anne Bakker aan de tweede generatie, zijn kinderen Nic Bakker en Anke Huitema-Bakker.

De openingsceremonie werd verricht door commissaris van de Koning in Fryslân, de heer drs. A.A.M. Brok, samen met locoburgemeester van Heerenveen mevrouw H. Rinkes en oprichter Anne Bakker. Het bedrijf, dat al decennialang een belangrijke speler is in levensmiddelenlogistiek, vierde deze bijzondere mijlpaal in aanwezigheid van medewerkers, familie, vrienden, opdrachtgevers en leveranciers.

Duurzaamheid en innovatie centraal

De nieuwe uitbreiding omvat een hoogwaardig en duurzaam Food-Grade Warehouse dat ruimte biedt aan 30.000 extra palletplaatsen. Met een bebouwde oppervlakte van 12.500 m² op een kavel van 22.500 m², voldoet het warehouse aan de hoogste eisen op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. Het gebouw beschikt over 5.000 m² koelruimtes in diverse temperatuursegmenten, 7.500 m² droge opslag en moderne technieken zoals rijdende stellingen, temperatuurbeheersing en zonnepanelen.

Deze uitbreiding brengt de totale opslagcapaciteit van Bakker Transport en Warehousing naar 90.000 palletplaatsen. Daarnaast draagt de introductie van de eerste elektrische vrachtwagen bij aan de energietransitie en het streven naar een CO₂-neutrale bedrijfsvoering. Dit markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de logistieke activiteiten.

Een avond vol hoogtepunten

Tijdens de feestelijke avond werden ook jubilarissen in het zonnetje gezet: Henri Doze (25 jaar), Tsjerk Andries Hoekstra (12,5 jaar), Gerrit Mulder (12,5 jaar) en Miranda Bakker (12,5 jaar). Zij hadden de eer om het nieuwe huismagazine De Anne te onthullen, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan deze jubilea.

Het programma werd omlijst door optredens van de Abba Fever Band, Gaatze Bosma en Frans Bauer. De avond werd afgesloten met een toast en een culinaire viering, een eerbetoon aan de inzet van alle betrokkenen.

Bakker Transport en Warehousing

Bakker Transport en Warehousing, een familiebedrijf met 150 medewerkers, biedt logistieke oplossingen op maat voor levensmiddelen en andere producten. Het bedrijf verzorgt dagelijks transport binnen de Benelux en delen van Europa, en beheert supply chains van import tot export naar meer dan 80 landen. Met een focus op efficiëntie en duurzaamheid blijft Bakker zich inzetten voor hoogwaardige dienstverlening en langdurige partnerships

Stedin: geen aanwijzingen voor gasexplosie aan Tarwekamp

DEN HAAG – Netbeheerder Stedin denkt niet dat de explosies aan de Tarwekamp in Den Haag zijn veroorzaakt door een gaslek.

“De toedracht is nog onbekend, maar we hebben voorlopig geen aanwijzingen dat het om een gasexplosie gaat”, laat een woordvoerder desgevraagd weten. Hij wijst erop dat het onderzoek in handen is van de politie en dat Stedin dit afwacht.

De netbeheerder heeft zaterdagochtend vroeg direct het gas en de elektriciteit in de wijk afgesloten, zodat de hulpdiensten veilig konden werken. “We staan nu stand-by en ondersteunen waar nodig. Maar dat is nog niet aan de orde geweest”, zegt de woordvoerder. “Het is nu voor ons afwachten. Mettertijd zullen de omwonenden als ze terug naar hun woning kunnen weer gas en elektra nodig hebben. Dan komen we weer in de lucht om alles terug te schakelen.”

De oorzaak van de explosies, die aan zes mensen het leven kostten, is nog onbekend. De politie meldde al wel dat ze er niet van uitgaat dat er een drugslab zat op de plek van de ontploffingen. Meerdere woningen zijn verwoest.

Grote zorgen Raad van State over asielvoorstellen minister Faber

DEN HAAG – De Raad van State (RvS) heeft “grote zorgen” over de gevolgen van asielvoorstellen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) voor de rechtspraak. Het gaat om de asielnoodmaatregelenwet en de Wet tweestatusstelsel.

“Er zal veel meer geprocedeerd gaan worden”, voorspelt de Raad van State. Die voorziet veel werk en hoge kosten voor de rechtspraak door de strengere asielregels. Dan gaat het bijvoorbeeld over het plan om de looptijd van asielvergunningen te verkorten van vijf naar drie jaar en de vergunningen voor onbepaalde tijd af te schaffen. Zulke regels zullen ook bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) leiden tot een “forse extra werkbelasting”.

Het gaat hier om een reactie op de conceptwetsvoorstellen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Belanghebbenden mogen momenteel hun mening geven over de conceptwetsvoorstellen en van die mogelijkheid heeft de RvS gebruikgemaakt. Het kabinet is ook verplicht om wetsvoorstellen naar de Afdeling advisering van de Raad van State te sturen, maar dat gebeurt pas later.

Verslechtering

Ook de Raad voor de Rechtspraak laat weten “grote zorgen” te hebben over beide wetsvoorstellen. In een advies schrijft de Raad onder meer “zeer grote bezwaren” te hebben tegen de invoering van het tweestatusstelsel.

Het idee van dit stelsel is om asielzoekers op te delen in twee groepen: mensen die vluchten voor oorlog of geweld en mensen die worden vervolgd om hun politieke opvattingen, geloof of seksuele geaardheid. De eerste groep zou in dat nieuwe stelsel minder rechten krijgen.

De Raad voor de Rechtspraak voorziet dat driekwart van de vluchtelingen die worden ingedeeld in deze groep, daarom naar de rechter zal stappen. De raad voorziet meer werk voor de rechtspraak en “eerder een verslechtering dan een verbetering” van de doorlooptijden voor asielzoekers.

Reuters: Boeing hervat productie 737 MAX maand na staking

SEATTLE – Boeing heeft de productie van zijn bestverkochte vliegtuig, de 737 MAX, hervat, melden bronnen tegen persbureau Reuters.

Door een staking lag de productie van het toestel in de regio Seattle al sinds half september stil. De staking, die ruim zeven weken duurde, werd meer dan een maand geleden al beëindigd na een akkoord over een hoger loonbod van de vliegtuigfabrikant.

Het weer op gang brengen van de productielijn van de 737 MAX is essentieel voor het herstel van de geplaagde vliegtuigbouwer, die mede door de stakingen het grootste kwartaalverlies leed sinds de coronacrisis.

Boeing heeft ongeveer 4200 orders voor het toestel van luchtvaartmaatschappijen, die de vliegtuigen hard nodig hebben om aan de groeiende wereldwijde vraag naar vliegreizen te kunnen voldoen.

De productie werd afgelopen vrijdag al hervat, zei een van de bronnen. Boeing wilde zelf geen commentaar geven.

Netanyahu in de rechtbank voor corruptiezaak

TEL AVIV – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu is in de rechtbank in Tel Aviv om voor het eerst een verklaring af te leggen in zijn corruptiezaak. Hij wordt al sinds 2019 formeel beschuldigd van het aannemen van dure geschenken en akkoordjes met machtige figuren uit de media. De zaak werd al eens uitgesteld vanwege de oorlog tegen Hamas.

Netanyahu wordt beschuldigd van omkoping, fraude en integriteitsschending. De rechtbank verplicht hem drie keer per week te verschijnen. Netanyahu had nog geprobeerd dat te voorkomen, maar de rechters houden vast aan de eis.

Terwijl Netanyahu dinsdag de rechtbank binnenging, stonden buiten enkele tientallen betogers. Sommigen kwamen steun betuigen aan de premier, anderen eisten dat hij meer doet om de gijzelaars vrij te krijgen die al meer dan een jaar worden vastgehouden door Hamas.

Politieke motivatie

De premier moet voor de rechter verschijnen voor drie strafzaken. Een van die zaken gaat om het verlenen van gunsten door toezichthouders waar telecombedrijf Bezeq voor zo’n 1,8 miljard sjekel (478 miljoen euro) aan geprofiteerd zou hebben. In ruil zou hij de topman van dat bedrijf gevraagd hebben om positieve berichtgeving op een nieuwssite die ook onder diens leiding stond.

Een andere zaak draait om het aannemen van geschenken van zakenlieden. Hij zou voor 700.000 sjekel aan onder meer champagne en sigaren hebben gekregen in ruil voor het verdedigen van zakelijke belangen. Verder zou Netanyahu een akkoord gesloten hebben met de eigenaar van een krant over positievere berichtgeving in ruil voor tegenwerking van een concurrerend blad.

Netanyahu ontkent de beschuldigingen. De zaken zouden politiek gemotiveerd zijn. “De werkelijke bedreiging voor de democratie in Israël zijn niet de vertegenwoordigers die zijn verkozen door het volk, maar lieden binnen de opsporingsdiensten die de keuze van de kiezer weigeren te aanvaarden en een coup proberen te plegen met rabiaat politieke onderzoeken die in iedere democratie onaanvaardbaar zijn”, zei Netanyahu donderdag in een verklaring. Daags voor de zitting zei de premier dat hij al acht jaar wacht om zijn kant van het verhaal te kunnen vertellen.

Prijzen brandstof, vliegtickets en kleding stuwen inflatie

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in november 4 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie hoger dan de 3,5 procent in oktober.

De oplopende inflatie werd vooral veroorzaakt door de ontwikkeling van de prijzen van motorbrandstoffen. Die waren in november 1,5 procent lager dan een jaar eerder. In oktober waren brandstoffen nog 7 procent goedkoper dan in dezelfde maand vorig jaar. Een liter benzine kostte in november gemiddeld 1,95 euro, in oktober was dat 1,90 euro. De prijs van een liter diesel steeg van 1,64 euro in oktober naar 1,72 euro in november. Ook de prijsontwikkelingen van vliegtickets en kleding droegen volgens het CBS bij aan de stijging van de inflatie.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode liep in november op tot 3,8 procent, van 3,3 procent in oktober. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in Nederland ligt daarmee boven het gemiddelde van de eurozone. De inflatie in het eurogebied nam toe van 2 procent in oktober naar 2,3 procent in november. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.

stow voltooit grootste mobiele reksysteem in Noord-Europa bij Frigoscandia in Zweden

HYLLINGE, Zweden – Het Belgische stow heeft met succes de grootste mobiele rekkeninstallatie in Noord-Europa afgerond bij het ultramoderne logistieke centrum van Frigoscandia in Hyllinge, Zweden. Dit innovatieve koelopslagcentrum beslaat 36.000 m² en is speciaal ontworpen om voedselopslag onder verschillende temperatuurzones te faciliteren, waaronder diepgevroren, gekoelde en omgevingstemperaturen. De faciliteit, die een opslagcapaciteit van 100.000 pallets biedt en jaarlijks zo’n 1 miljoen pallets verwerkt, is sinds november 2024 volledig operationeel.

Efficiëntie en duurzaamheid in koelopslag

Het hart van deze state-of-the-art faciliteit wordt gevormd door het geavanceerde mobiele reksysteem van stow. Dit systeem maximaliseert de opslagcapaciteit door statische gangpaden te elimineren, waardoor de ruimte optimaal benut wordt.

In augustus 2023 begon stow met de ontwikkeling van een op maat gemaakt ontwerp, volledig afgestemd op de specifieke eisen van het gebouw, zoals draagvermogen en vloerbelastingen. In juni 2024 startte de assemblagefase, waarbij 12 meter hoge rekstructuren werden gebouwd, mobiele trolleys vooraf werden geassembleerd en geavanceerde besturingssystemen werden geïntegreerd. Dankzij de robuuste engineeringexpertise van stow werd het project naadloos uitgevoerd, met minimale verstoring van de bedrijfsactiviteiten.

De faciliteit biedt een efficiënte en milieuvriendelijke oplossing voor voedselopslag. Alleen al de vriesopslagzone beslaat 18.300 m² en kan temperaturen bereiken tot -25°C. Daarnaast draagt de installatie bij aan de duurzaamheidsambities van Frigoscandia, met functies zoals zonnepanelen en energiezuinige operaties, wat resulteert in een BREEAM Excellent-certificering.

Een succesvolle samenwerking

Valentina Akesson, projectmanager bij stow, reageert verheugd op de afronding van het project: “Dit project is een bijzondere samenwerking geweest tussen stow en Frigoscandia. De succesvolle voltooiing van deze installatie onderstreept de kracht van onze mobiele reksystemen. Dit soort projecten bevestigen stow’s positie als marktleider in krachtige opslagsystemen, en we zijn trots een oplossing te hebben geleverd die voldoet aan de hoogste normen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid.”

De samenwerking tussen stow en Frigoscandia benadrukt de gezamenlijke focus op innovatie, efficiëntie en duurzaamheid. Beide bedrijven zien de faciliteit als een belangrijke stap voorwaarts in het moderniseren van infrastructuur en het behalen van milieudoelstellingen.

Vakbonden en Heineken sluiten cao-akkoord na stakingen

AMSTERDAM – Heineken heeft een akkoord bereikt met de vakbonden over een nieuwe cao, na stakingen in onder meer de bierbrouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch. Het onderhandelingsresultaat tussen Heineken en FNV, CNV en MHP/De Unie zal nu worden voorgelegd aan de leden om over te stemmen.

In het akkoord is een collectieve loonsverhoging van 4 procent per 1 januari 2025 en 3 procent per 1 januari 2026 afgesproken. Ook zijn er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld rouwverlof, roosters en een verruiming van het ouderschapsverlof. De cao’s voor de brouwerijen, commerciële tak en het internationale Heineken Group lopen eind dit jaar alle drie af. Die cao’s gelden voor in totaal ongeveer 3700 werknemers.

Eerder deze maand zeiden de bonden al de stakingen op te schorten, omdat er weer gepraat werd met Heineken. De brouwer had eerder geklaagd dat er te snel werd overgegaan tot stakingen en zei verder te willen onderhandelen. De levering van bier kwam door de acties overigens niet in gevaar.

Terugkoppeling

Heineken zegt voor de kerst terugkoppeling te verwachten van de vakbonden over de stemmingen. “Zowel Heineken als de vakbonden hebben gekeken naar de zorgen van de collega’s en de uitdagingen waar Heineken in Nederland mee te maken heeft. Met dit resultaat gaat iedereen erop vooruit, blijft Heineken een aantrekkelijke werkgever en bouwen we samen aan een duurzame toekomst van ons mooie bedrijf”, aldus een verklaring.

“De vakbondsleden hebben er hard voor moeten knokken om de verslechteringen die Heineken wilde doorvoeren van tafel te krijgen. Dat is gelukt. En er ligt nu eindelijk ook een beter loonbod. Jammer dat er zo’n lange staking voor nodig was”, zegt CNV-onderhandelaar Mirjam van Leussen. “We gaan dit resultaat nu aan de leden voorleggen. Als zij ermee instemmen, hebben we een nieuwe cao en zijn nieuwe acties definitief van de baan.”

Grootste overslagkraan voor Haven van Brussel aangekomen vanuit Finland

BRUSSEL – De nieuwe mobiele overslagkraan van Van Moer Logistics, een Mantsinen 300, is per schip aangekomen in Antwerpen na een vijfdaagse reis vanuit de Finse haven van Rauma. De kraan wordt in Antwerpen getest en opgeleverd voordat hij zijn definitieve bestemming in de Haven van Brussel bereikt.

Met een indrukwekkende capaciteit van 80 ton, een bereik van 28 meter en een eigen gewicht van 376 ton behoort deze kraan tot de zwaarste en meest robuuste op de markt. De hybride aandrijving met stage 5 dieselmotor zorgt voor bijzonder lage emissies en is tevens compatibel met HVO-brandstof, welke kan zorgen voor een emissiereductie tot 90 procent.

De kraan is uitgerust met een volautomatische snelwissel, waardoor vanuit de cabine eenvoudig gewisseld kan worden tussen de verschillende aanbouwdelen, zoals een spreader, een bulkgrijper van 14m3 of andere accessoires.

Jo Van Moer, oprichter en CEO van Van Moer Logistics: “De veelzijdigheid van deze kraan is van cruciaal belang voor ons. De Haven van Brussel huisvest een breed scala aan industrieën en projecten, waardoor we onze apparatuur nu nauwkeurig kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van elke sector.”

Nieuwe mogelijkheden haven van Brussel

Deze kraan wordt de grootste mobiele overslagkraan in de Haven van Brussel en biedt aanzienlijke voordelen voor de haven en de omliggende regio. De nieuwe kraan van Van Moer Logistics is geschikt voor het laden en lossen van containers tot bulkgoederen vanuit schepen en wagons.

Van Moer Logistics stelt de kraan beschikbaar voor de omliggende bedrijven in de haven van Brussel, wat de efficiëntie en capaciteit van de haven verder zal vergroten. Deze nieuwe aanwinst speelt een cruciale rol in de modal shift naar meer transport via het water en spoor, wat de drukte op de wegen zal verminderen. Dankzij de mobiliteit van de kraan kan deze flexibel ingezet worden, afhankelijk van de behoeften van de haven en de omliggende industrieën.

Gert Van der Eeken, CEO van Port of Brussels: “De komst van deze nieuwe Mantsinen 300-kraan betekent een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van de Brusselse haveninfrastructuur. De Haven van Brussel wil zo volop inzetten op efficiënte en duurzame logistieke oplossingen voor het Brussels Gewest en verder koers zetten naar een echte modal shift.”

Rebellen Syrië vinden tientallen gemartelde lichamen in hospitaal

DAMASCUS – De rebellen in Syrië hebben maandag in het mortuarium van een ziekenhuis in de buurt van Damascus ongeveer veertig lichamen aangetroffen die sporen van marteling vertoonden.

Aan persbureau AFP laten ze weten dat de lichamen opgestapeld lagen in zakken met daarop nummers en soms namen.

AFP zag tientallen foto’s en videobeelden die een van de rebellen naar eigen zeggen zelf heeft gemaakt. Daarop zijn volgens het persbureau lichamen te zien met duidelijke tekenen van marteling.

De slachtoffers zijn door de Syrische tak van hulporganisatie Rode Halve Maan overgebracht naar een ziekenhuis in Damascus, waar aan identificatie wordt gewerkt.

Het regime van de verdreven Bashar al-Assad was berucht om de inhumane manier waarop dissidenten werden behandeld.

Reddingswerkers doorzochten maandag ook de beruchte gevangenis Sednaya, even buiten Damascus. Rebellen hebben daar de afgelopen dagen veel politieke gevangenen vrijgelaten, maar hulporganisatie De Witte Helmen zoekt nog naar mensen in het afgesloten ondergrondse gedeelte van de gevangenis.

Handhaving schijnzelfstandigheid raakt mogelijk 250.000 zzp’ers

AMSTERDAM – Nu de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger gaat handhaven op ‘schijnzelfstandigheid’ onder zzp’ers, moeten werkgevers hun arbeidsrelaties kritisch onder de loep nemen. De handhaving kan in talrijke sectoren leiden tot grote veranderingen in de arbeidsrelatie als zzp’ers juridisch en fiscaal als werknemers worden beschouwd. Werkgevers lopen risico op naheffingen en boetes; zzp’ers riskeren dat ze belastingvoordelen mislopen.

ABN AMRO verwacht dat de impact van de handhaving vooral groot is in de zorg, de kinderopvang, het onderwijs en zelfs bij de overheid zelf. Nederland telt nu een recordaantal van 1,25 miljoen zzp’ers. Bijna één op de acht werkzame personen is zelfstandige zonder personeel. Circa 250.000 zzp’ers zijn mogelijk schijnzelfstandige, schat ABN AMRO in haar Sectorprognoses 2025-2026, die vandaag worden gepubliceerd.

Inventarisatie aantal zzp’ers in risicovolle sectoren cruciaal

Werkgevers in alle sectoren doen er volgens ABN AMRO goed aan het aantal werkzame zzp’ers en de voorwaarden waaronder zij werken kritisch te bekijken. Vragen die hierbij een rol spelen, zijn onder meer of zij onder gezag van de opdrachtgever staan en of zij een vast aantal uren werken. Met name in de zorg, waar het aantal zzp’ers in de afgelopen vijf jaar met 60 procent is gestegen, komt schijnzelfstandigheid vermoedelijk veel voor. Zo is vaak sprake van een gezagsverhouding; werkzaamheden zijn doorgaans onderdeel van vaste roosters en hebben een structureel karakter. Voor zzp’ers die in de bouw werken, geldt daarentegen dat zij vooral worden ingezet voor specialistische en tijdelijke klussen. Toch komt ook in de bouw schijnzelfstandigheid voor. Het is aan opdrachtgevers om na te gaan of zzp’ers bijvoorbeeld hun eigen materialen gebruiken en niet langere tijd meedraaien in een vast team.

Grenzen van ondernemerschap niet vastomlijnd

Werkgevers hebben een aantal opties om het risico op een verkapt dienstverband te beperken, bijvoorbeeld door zzp’ers een vast dienstverband aan te bieden. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om zzp’ers via een uitzend- of detacheringsbureau in te huren of de samenwerking zelfs helemaal te staken.

“De grenzen van zelfstandig ondernemerschap zijn niet vastomlijnd. Zo dragen opdrachten aan zzp’ers vaak de kenmerken van zowel een vast arbeidscontract als een opdrachtovereenkomst. Hoewel de belastingdienst heeft aangekondigd terughoudend te zijn met boetes, moeten werkgevers wel serieuze stappen zetten om schijnzelfstandigheid te vermijden”, zegt Mario Bersem, sectoreconoom Technologie, Media & Telecom en Zakelijke dienstverlening van ABN AMRO. “Tegelijkertijd moet de overheid meer duidelijkheid bieden om te zorgen dat de rust in de arbeidsmarkt terugkeert. Zo is het belangrijk dat de nieuwe wet die strikter onderscheid maakt tussen werknemers en zzp’ers er snel komt.”

Sectorprognoses: gematigde groei dit jaar, vooruitzichten in 2025 gunstiger

De invoering van de verscherpte controle op schijnzelfstandigheid vindt plaats tegen de achtergrond van een economie die naar verwachting in 2025 sterker gaat groeien. Dit jaar is nog sprake van gematigde economische groei, maar de vooruitzichten voor 2025 zijn iets gunstiger. Op de agrarische sector na (-2,5 procent), verwacht ABN AMRO dat alle sectoren volgend jaar groeien.

Met name de Technologie, Media en Telecomsector (+5 procent), Industrie (+4 procent) en de Zorg (+4 procent) groeien in 2025. In bijgaand rapport ‘Sectorprognoses 2025-2026’ staan vanaf pagina 10 de volumeprognoses per sector beschreven en zijn deze voorzien van duiding.

Onderzoek: 34 procent ondernemers ziet problemen rond invoering zero-emissiezones

De invoering van zero-emissiezones in 14 grote steden op 1 januari 2025 kan op steun van veel ondernemers en bedrijven rekenen. Door de politiek wordt daaraan getwijfeld, vanwege de benodigde investeringen in elektrische voertuigen. Echter, uit onderzoek van leasemaatschappij Ayvens blijkt dat slechts 34 procent van de ondernemers en bedrijven de zero-emissiezones als hinderlijk ervaren bij het uitvoeren van de bedrijfsvoering.

Het onderzoek van Ayvens is uitgevoerd onder zo’n 400 ondernemers en bedrijven. Hoewel veruit de meesten de zero-emissiezones niet als hinderlijk beschouwen voor hun bedrijfsvoering, bestaan er wel zorgen. Zo’n 46 procent ziet het verduurzamen van stadslogistiek als een uitdaging.

Roy Driessen, Segment Director Light Commercial Vehicle bij Ayvens Nederland, “Veel bedrijven zijn jaren geleden al begonnen met het verduurzamen van hun wagenpark. De investering die gedaan is kan moeilijk terugverdiend worden als ze moeten concurreren met anderen, die geen kosten hebben gemaakt voor duurzaam vervoer.”

Daarbij zien bedrijven ook de voordelen van elektrisch rijden. Ondernemer Tonnie Soares van Soares Parket is al overgestapt op elektrisch vervoer en zegt daarover. “Het is overzichtelijker. We gebruiken een systeem waarbij alle laadtransacties automatisch worden geregistreerd en gefactureerd. Dat is een stuk efficiënter. En qua kosten ben ik er tot nu toe goedkoper mee uit, zeker als je de korting op de wegenbelasting meerekent.”

En hij is niet de enige die overgestapt is. John van den Dungen van The Operations Company: “We hebben straks 12 elektrische bedrijfswagens operationeel. De rest is nog diesel, maar we werken aan verdere stappen in de elektrificatie. Mijn advies aan ondernemers die de overstap nog moeten maken: begin gewoon. Zelfs al is het maar met een voertuig. Elektrisch rijden vraagt om een andere aanpak en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals laadbeheer en kosten. Hoe eerder je begint, hoe meer ervaring je opdoet.”

Zero-emissiezones in meer steden

Opvallend is verder dat een grote groep ondernemers niet negatief is over verdere uitbreiding van de zero emissie zones. Zo’n 48 procent geeft aan dat die in meer steden mogen worden ingevoerd, slechts 23 procent vindt dat geen goed idee, de rest staat daar neutraal in.

Roy Driessen: “Er is een groep ondernemers voor wie een elektrische bestelwagen echt geen optie is, daar moeten we ook niet de ogen voor sluiten, maar in de meeste gevallen is er voor hen een ontheffing mogelijk. Voor uitstel van de zero-emissiezones is het wat ons betreft inmiddels te laat. Zowel bedrijven als gemeentes hebben al flinke investeringen gedaan.”

Overgangsjaar

Ondernemers en bedrijven die hun wagenpark nog moeten verduurzamen krijgen daar de tijd voor. Euro 5-dieselvoertuigen mogen tot 2027 in de zero-emissiezones blijven rijden en Euro 6-dieselvoertuigen zelfs tot 2028. Voor vrachtwagens geldt een nog ruimere regeling, Euro 6-bakwagens van maximaal 5 jaar oud hebben toegang tot 2030, net als Euro 6-opleggertrekkers van maximaal 8 jaar oud.

×