BORN – VDL Nedcar praat nog altijd met mogelijke opdrachtgevers die de autoproductie in de fabriek in het Limburgse Born kunnen opstarten, laat een woordvoerder weten.
Daarvoor lijkt momentum, nu Chinese fabrikanten productie naar Europa willen verplaatsen om de hoge Europese invoertarieven op elektrische auto’s te vermijden. Maar vooralsnog is een opvolger voor BMW, voor wie VDL de laatste jaren Mini’s maakte, nog niet gevonden.
BMW heeft het contract voor de Mini-productie per maart opgezegd. VDL moest daardoor duizenden medewerkers ontslag aanzeggen. Op dit moment werken er nog ongeveer 350 mensen. Zij werken voor VDL Nedcar of een van de andere twee onderdelen van VDL in Born.
De autofabriek staat op dit moment op de waakvlam: volgens de zegsman staat de deur nog altijd open voor een partij die opnieuw auto’s wil produceren bij VDL Nedcar. “We zijn een onafhankelijke producent en daarmee een aantrekkelijke springplank voor fabrikanten om voet aan de grond te krijgen in Europa.”
Chinese fabrikanten van elektrische auto’s breiden hun productiefaciliteiten in Europa ondertussen snel uit om de verhoogde importheffingen uit Brussel te ontlopen. Die werden begin juli ingesteld. Chinese fabrikanten zijn daarom op zoek naar Europese partners. Zo worden in Polen auto’s van Leapmotor in elkaar gezet en wil het Chinese Geely, het moederbedrijf van Volvo Car, auto’s in Gent produceren.
Of er al een nieuwe opdrachtgever in beeld is, wil de VDL-woordvoerder niet zeggen. Maar hij is optimistisch, ondanks dat het aantal medewerkers flink is gekrompen. De zegsman verwijst daarbij naar de overname van Nedcar door VDL in 2012, waarna het bedrijf in korte tijd is gegroeid van 1500 medewerkers naar 7200 op het hoogtepunt in 2018. “Het is moeilijk, maar niets is onmogelijk”, stelt hij.