Clicky

zondag 19 januari 2025 - 23:04 uur
Home Blog Pagina 78

ILT trekt dwangsom in na verbeteringen veiligheid brandstofoverslag

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) trekt de eerder opgelegde dwangsom aan brandstofoverslagbedrijf in. Het bedrijf is een van de 400 zogenaamde Seveso-bedrijven in ons land. Dit zijn complexe ondernemingen waar gewerkt wordt met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen. De ILT constateert nu dat het bedrijf het afgelopen jaar vele noodzakelijke verbeteringen heeft doorgevoerd.

Als reactie op de opgelegde dwangsom met betrekking tot het vullen van reservoirwagens, heeft het brandstofoverslagbedrijf een uitgebreide evaluatie van zijn activiteiten uitgevoerd. Hieruit vloeiden verschillende corrigerende maatregelen voort. Zo hebben alle medewerkers die betrokken zijn bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor aanvullende trainingen gevolgd. Bestaande procedures zijn herzien en nieuwe procedures zijn ontwikkeld en geïmplementeerd om te voldoen aan alle relevante veiligheidsvoorschriften. Ook is het interne toezicht binnen het bedrijf versterkt om toekomstige incidenten te voorkomen.

Veilig

De ILT blijft de activiteiten van het bedrijf monitoren om ervoor te waken dat veilig en schoon werken de norm blijft, maar vooralsnog is er geen reden om de dwangsom te innen voor het vullen van de reservoirwagens.

Overtredingen

In december 2023 stuitte de ILT tijdens een inspectie op een trein die bestond uit 24 reservoirwagons gevuld met de gevaarlijke stof Methyl-tert-butylether (MTBE, UN 2398). Dit is een licht ontvlambare vloeistof die voornamelijk als toevoeging aan brandstof wordt gebruikt, maar ook als oplosmiddel. Uit nader onderzoek door de ILT bleek dat 22 wagons ruim vijf procent en één wagon ongeveer twee procent waren overvuld. In totaal was de trein overvuld met bijna 100.000 liter MTBE. Bij 16 van de 24 wagons waren de mangaten niet goed afgesloten.

Vanwege de acute gevaarzetting is het transport direct geblokkeerd en is de ILT direct overgegaan tot het opleggen van een last onder dwangsom. Strafrechtelijk is er proces-verbaal opgemaakt.

In maart 2024 zijn bij twee inspecties overtredingen geconstateerd bij het vullen van de reservoirwagens. Hierop is een besluit tot inning van de dwangsom opgesteld voor een bedrag van 20.000 euro. Na maart zijn er acht herinspecties geweest. Daarbij is geconstateerd dat het bedrijf inmiddels voldoet aan de verplichtingen volgens het RID (verdrag voor het vervoeg van gevaarlijke stoffen over het spoor) voor het vullen van reservoirwagens. Daarom trekt de ILT de opgelegde dwangsom in.

67.000 ton vracht en meer dan 1,7 miljoen passagiers vervoerd vanaf Brussels Airport

ZAVENTEM – In november verwelkomde Brussels Airport meer dan 1,7 miljoen passagiers, een stijging van 9 procent in vergelijking met november 2023. Het einde van de herfstvakantie in het begin van de maand zorgde voor een hoog reizigersaantal. De totale hoeveelheid vervoerde vracht steeg met 18 procent om uit te komen op 67.320 ton.

Passagiers: +9 procent ten opzichte van november 2023

In november 2024 mocht Brussels Airport 1.756.834 passagiers ontvangen, dat zijn er 9 procent meer dan dezelfde periode in 2023. Door het einde van de herfstvakantie in het begin van de maand waren er meer aankomende dan vertrekkende reizigers. Het aandeel vertrekkende transferpassagiers bedroeg 15 procent.

De tien meest bezochte landen in november waren respectievelijk Spanje, Duitsland, Italië, Marokko, Turkije, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten en Portugal.

Luchtvrachtvolumes: +17 procent in vergelijking met november 2023

De totale vrachtvolumes via Brussels Airport zijn in november met 18 procent gestegen ten opzichte van november 2023 en komen uit op 67.320 ton. De luchtvrachtvolumes kenden een vergelijkbare stijging met 17 procent naar een totaal van 55.826 ton.

In het volvrachtsegment is er een daling van 6 procent. Het vrachtvervoer aan boord van passagiersvluchten is met 30 procent is toegenomen, onder andere dankzij de toename van het aantal passagiersvluchten. De expresdiensten zijn met 33 procent gestegen ten opzichte van november 2023 en bij de getruckte volumes is er toename van 20 procent.

De voornaamste importregio’s zijn Azië, Afrika en Noord-Amerika. Azië is bovendien ook de belangrijkste exportregio, gevolgd door Noord-Amerika en Afrika.

Vliegbewegingen: +5 procent ten opzichte van november 2023

In november waren er 15.541 vliegbewegingen, een stijging van 5 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2023. Het aantal passagiersvluchten kende een toename van 5 procent. Het aantal cargovluchten is met 12 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Gemiddeld waren er 140 passagiers per vlucht, vijf meer dan in november 2023. Dit aantal blijft op een hoog niveau door de inzet van grotere vliegtuigen en hogere bezettingsgraden.

Boete van 125.000 euro wegens onveilig transport van gevaarlijke stoffen

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een belader van gevaarlijke stoffen uit Amsterdam, een strafbeschikking opgelegd van 125.000 euro. Het bedrijf heeft de regels voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor overtreden.

Ontvlambare stof

In december 2023 stuitte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tijdens een controle op een trein die bestond uit 24 reservoirwagons gevuld met de gevaarlijke stof Methyl-tert-butylether (MTBE). Dit is een licht ontvlambare vloeistof die voornamelijk als toevoeging in brandstof, maar ook als oplosmiddel wordt gebruikt. Bij 16 van de 24 wagons lagen de knevels (afsluitmechanisme) van de toegangsdeuren los, waardoor deze niet goed waren afgesloten.

De trein stond bij controle op het spoor bij Amsterdam Houtrakpolder, maar was nog niet aan het daadwerkelijke transport begonnen. Dat transport zou door een groot deel van Europa plaatsvinden en in Nederland zou de trein door dichtbevolkt gebied rijden. Bij transport zou er mogelijk vloeistof lekken uit de wagens, met in het meest ernstige geval het risico op ontsteking van de bovenleidingen door bijvoorbeeld vonkvorming tijdens het remmen.

Nader onderzoek

Uit nader onderzoek door de ILT bleek onder meer dat de maximale vullingsgraad in 22 wagons met ruim vijf procent was overschreden. In totaal vervoer de trein dus bijna 100.000 liter MBTE te veel. Ook bleek dat het bedrijf in de maanden voorafgaand aan het incident geen veiligheidsadviseur in dienst had, die juist dit soort incidenten had kunnen voorkomen.

Aansprakelijkheid

Het OM vindt een strafbeschikking van 125.000 euro een passende straf. Het bedrijf heeft haar aansprakelijkheid voor deze strafbare gedragingen aanvaard en heeft maatregelen genomen om herhaling van zulke incidenten in de toekomst te voorkomen.

Begonnen met sloop van dak portiekflat aan de Tarwekamp

DEN HAAG – Aan de Tarwekamp in Den Haag is begonnen met de sloop van het dak van een door de explosies zwaar beschadigd deel van de portiekflat. Het gaat om de woningen die pal naast de ingestorte huizen staan. Een hijskraan met grijper haalt de delen van het dak naar beneden, ziet een verslaggeefster ter plaatse.

In de straat is volop bedrijvigheid. Naast onderzoek van de politie worden woningen gestabiliseerd en houten platen voor kapotte ruiten en deuren geplaatst. In de zwarte hekken die om het beschadigde blok staan, zijn meerdere bloemen en boeketten gestoken. Buurtbewoners en voorbijgangers gluren door de hekken om een glimp op te vangen van wat er op de plaats delict gebeurt.

Een medewerkster van een tandartspraktijk die in de portiekflat huist, is dinsdag voor het eerst terug bij het beschadigde gebouw. Ze maakt zich grote zorgen over de getroffenen van de ramp, van wie ze er veel kent.

Schade

Woningcorporatie Staedion heeft ruim honderd woningen in de buurt, ook tegenover de portiekflat waar de explosies waren. Medewerkers gaan de komende dagen langs bij huurders voor een luisterend oor en om eventuele schade te inventariseren. “De explosies hebben een enorme impact gehad. Wij proberen de angst en zorgen bij de mensen weg te nemen.” Ook stelt Staedion logeerwoningen beschikbaar aan de getroffen bewoners. De corporatie heeft tot op heden nog geen berichten van huurders ontvangen dat ze de wijk uit willen en willen verhuizen.

Door explosies zaterdagochtend aan de Tarwekamp zijn meerdere woningen volledig ingestort en andere panden raakten zwaar beschadigd. Zes mensen kwamen om en meerdere mensen raakten gewond.

Vrachtwagen vast in scherpe bocht van A65 naar Dijkweg bij Berkel-Enschot [+foto]

Foto: SQVision

BERKEL-ENSCHOT Dinsdagmiddag is een vrachtwagen vast komen te zitten in de scherpe bocht van de afrit van de A65 naar de Dijkweg in Heukelom. De trailer met daarop een container zakte weg in een sloot toen de chauffeur de Dijkweg opdraaide. Dankzij snelle inzet van bergingsvoertuigen kon worden voorkomen dat de vrachtwagen kantelde.

Eerst arriveerde een bergingsvoertuig uit België. Met behulp van een kraan en een ketting werd de container gestabiliseerd. Vervolgens kwam een Nederlandse berger ter plaatse, die met een lier de vrachtwagen weer op de asfaltweg wist te trekken.

Het incident veroorzaakte tijdelijk verkeershinder in de omgeving, maar de situatie werd zonder verdere schade opgelost.

Het is niet de eerste keer dat een vrachtwagen vast komt te zitten in deze beruchte bocht. De meest recente keer was op 6 november 2024. Volgens buurtbewoners gaat het vaker mis, vooral bij buitenlandse chauffeurs die niet bekend zijn met de weg en de draai verkeerd inschatten. Zij pleiten voor maatregelen om de veiligheid op dit punt te verbeteren.

Oppositiepartijen: woensdag erop of eronder voor deal onderwijsbegroting

DEN HAAG – Woensdag wordt duidelijk of de coalitie en de oppositiepartijen CDA, ChristenUnie, SGP en JA21 tot een akkoord kunnen komen over de onderwijsbegroting. Het is dan “erop of eronder”, zei Mirjam Bikker van de ChristenUnie na een kort overleg. Het probleem is de dekking, aldus Henri Bontenbal van het CDA.

De oppositiepartijen hebben een nieuw voorstel op tafel gelegd. “Ik weet echt niet waar we uitkomen. Ik denk wel dat we in een moeilijke fase zitten”, aldus Bontenbal. “Ik denk dat we nog wel redelijk ver uit elkaar liggen.” Het voorstel dat de vier coalitiepartijen hebben gedaan voor de dekking is voor de christendemocraat in elk geval onvoldoende.

De oppositie wil een deel van de 2 miljard euro aan bezuinigingen terugdraaien. De coalitie is onder meer bereid de langstudeerboete te schrappen en de maatschappelijke dienstplicht grotendeels in stand te houden. Hoe dat moet worden betaald is nu het grote probleem. De coalitie moet volgens het CDA “pijnlijke keuzes” maken.

Begroting

De coalitiepartijen zouden hebben voorgesteld om elders op de begroting van onderwijs te snijden om zo tegemoet te kunnen komen aan de wensen van de oppositie. Dat ziet Bontenbal in elk geval niet zitten. “Je gaat niet een bezuiniging ongedaan maken door op hetzelfde ministerie weer te bezuinigen. Dat lijkt me tamelijk onlogisch.”

VVD-leider Dilan Yeşilgöz zei nog wel hoopvol te zijn dat de partijen eruit komen. “Ik zie dat anders”, zei ze over het gat tussen oppositie en coalitie. Ook Nicolien van Vroonhoven van NSC denkt dat ze er met een beetje goede wel uit moeten kunnen komen. “Ik ga ervan uit dat we er deze week uit kunnen komen”, zei Geert Wilders (PVV). De Tweede Kamer gaat donderdag stemmen over de begroting van minister Eppo Bruins van Onderwijs.

Binnenvaartbranche verwacht grote impact van stremming Moezel

Foto: Duitse Politie

ZWIJNDRECHT –

De sluiting van de Moezel heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). “We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn”, stelt een woordvoerder.

De Moezel blijft naar verwachting tot eind maart afgesloten voor scheepvaart, nadat een vrachtschip zondagmiddag een sluis had beschadigd. Het ongeluk gebeurde bij het binnenvaren van de sluis bij Müden, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts.

De branchevereniging brengt op dit moment in kaart welke schippers getroffen zijn en onderzoekt of zij iets voor hen kan betekenen. “Het is een belangrijke vaarweg, waar wekelijks zo’n 100.000 ton aan goederen wordt vervoerd”, legt de woordvoerder uit. “Als de sluis pas eind maart gerepareerd zou zijn, waar nu vanuit wordt gegaan, dan zal dit gaan om 1,5 miljoen ton goederen die niet over het water vervoerd kunnen worden.”

Alternatief

Bovendien zijn er geen mogelijkheden voor binnenvaartschippers om te varen en ook het vervoer van goederen over de weg of het spoor als alternatief is niet eenvoudig. KBN wijst daarbij onder meer op werkzaamheden aan het spoor, waardoor goederenvervoer via de Betuwelijn vrijwel niet mogelijk is.

Verderop in de rivier wordt wel gewerkt aan verbetering van de sluizen. Daarbij wordt gekeken naar het bouwen van twee sluiskolken in plaats van een, zodat er in ieder geval een operationeel blijft wanneer de ander uitvalt. “Dit incident laat hiervan ook het belang zien”, aldus de zegsman.

Aanlegplaatsen

Maandagochtend lagen zeventig schepen voor de sluis te wachten. KBN onderzoekt nu hoeveel daarvan leden van de branchevereniging zijn. Ook wordt gekeken of er voldoende aanlegplaatsen in Duitsland beschikbaar zijn, zodat schippers zo nodig met de auto naar Nederland kunnen rijden. “De kerstperiode komt er natuurlijk aan en dat is vaak een periode dat schippers van boord gaan om de feestdagen te vieren met het gezin”, besluit de woordvoerder.

Verschillende aanbieders van cruisereizen over de Moezel lieten eerder op de dag weten geen hinder te ervaren van de stremming. Op dit moment en de komende periode bieden zij namelijk geen reizen aan doordat het laagseizoen is.

Definitief cao-akkoord bij ProRail na reeks stakingen

UTRECHT – ProRail heeft een definitief akkoord gesloten met de vakbonden over een nieuwe cao voor de werknemers van de spoorbeheerder. Eind vorige maand werd al een voorlopig onderhandelingsresultaat bereikt tussen ProRail en de bonden FNV, CNV en VHS. Daarmee kwam een einde aan een reeks regionale stakingen van spoorverkeersleiders tijdens de ochtendspits.

De nieuwe cao geldt voor ongeveer 5500 werknemers van ProRail. Zij gaan er gemiddeld ruim 10 procent in salaris op vooruit. Ook zijn er afspraken gemaakt over secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag en de reiskostenvergoeding. De vakbondsleden hebben nu in meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat.

FNV eiste een loonsverhoging van 13 procent, terwijl ProRail een stijging van gemiddeld 5,2 procent bood. Om de eis van de bond kracht bij te zetten, legde personeel van ProRail meerdere keren het werk neer. FNV sprak eerder al van een “goed resultaat”.

Topman John Voppen van ProRail zegt dat er een “mooie cao” ligt. “Ik ben blij met het bereikte akkoord. We wilden een cao voor alle ProRailers en dat is dit ook: met deze afspraken realiseren we een verbeterde cao voor alle ProRailers, met extra aandacht voor lage- en middeninkomens. Het akkoord is maatschappelijk verantwoord en biedt flink wat verbeteringen.”

Verbouwing en tijdelijke verhuizing Havenbedrijf Moerdijk

MOERDIJK – Het kantoor van Havenbedrijf Moerdijk gaat op de schop. Om ruimte te bieden aan een groeiend aantal werknemers en het kantoor verder te verduurzamen en te moderniseren, worden de eerste verdieping en begane grond aangepakt. Tijdens de verbouwing blijft de Havendienst die 24/7 bemand wordt, op zijn post, maar nemen overige medewerkers per 13 januari 2025 tijdelijk hun intrek in een pand elders op het haven- en industrieterrein. Rond de bouwvak zouden werkzaamheden moeten zijn afgerond.

“De verbinding maken zit in ons DNA en ‘connecting you’ is onze belangrijkste belofte”, zeg Paul Dirix, CEO van Havenbedrijf Moerdijk. “Maar in ons huidige kantoor is daar vrijwel geen ruimte meer voor. Er is relatief veel archiefruimte voor voorheen papieren dossiers, maar er zijn weinig mogelijkheden voor ontmoeting en verbinding. Vergaderruimtes zijn vaak bezet of opgeheven ten behoeve van werkplekken.”

De eerste verdieping krijgt daarom een facelift, waarbij enerzijds extra overlegplekken worden gecreëerd en anderzijds ook geluidsdichte cabines worden gerealiseerd voor concentratiewerk en het toegenomen online-overleg. “We krijgen er een duurzamer, gezelliger en meer open kantoor voor terug.”

Ook de begane grond krijgt een nieuwe look en extra kantoren. Verder zal de entree van het kantoorgebouw helemaal worden vernieuwd. Niet in de laatste plaats is de verbouwing bedoeld voor groot onderhoud aan diverse installaties. Hierbij is het onder meer de bedoeling om het kantoor voor te bereiden op een volledig aardgasvrije situatie.

HMCC blijft operationeel

Het Haven Moerdijk Coördinatie Centrum (HMCC) waar de havendienst is gevestigd en toezicht wordt gehouden op de veiligheid en beveiliging, blijft voorlopig in tact en operationeel. “Veiligheid is essentieel voor Port of Moerdijk. Dat doen we er niet even bij en vandaar dat we het moderniseren van dit onderdeel als een apart project zien.” Plannen voor de verbouwing van het HMCC zullen in 2025 nader worden uitgewerkt.

Tijdelijke verhuizing naar Graanweg 11

Per 13 januari is Havenbedrijf Moerdijk te vinden aan de Graanweg 11 in Moerdijk. “We gaan er met ons vaste collega’s de schouders onder zetten om er een fijne werkplek van te maken. De opzet van het kantoor is wel heel anders. Dat zal wat flexibiliteit van onze mensen vergen” zegt Paul Dirix.

“Ook voor externen die we altijd ruimhartig konden ontvangen, zal het even wennen zijn.” Zo zullen grotere bijeenkomsten die vaak bij het havenbedrijf werden georganiseerd voorlopig niet meer kunnen plaatsvinden.

“Dan moet er gekeken worden naar alternatieven, want onze mogelijkheden zijn tot en met de zomer helaas beperkt.” De bedoeling is dat de verbouwing voor de bouwvak klaar is en Havenbedrijf Moerdijk na de zomer weer helemaal operationeel zal zijn aan de Plaza 3.

Verbouwing tot hedendaagse werkplek

Net als voor de aanpak van de tweede verdieping in 2017, tekenen opnieuw binnenhuisarchtitect Janine Pieters de Groene (Green Dot Design) en Eske Hoenderdaal-van Galen (Frame projectmanagement) voor de verbouwing van het huidige project. “Ik ken het havenbedrijf en de mensen goed en ben aan de slag gegaan om praktische oplossingen te combineren met een warme sfeer. Daarbij speelde interactie met de medewerkers van het havenbedrijf een belangrijke rol. We hebben goed kunnen luisteren naar hun praktische tips en wensen. Daarbij hebben we bovendien in het ontwerp heel goed gelet op duurzaamheid, in materialen en keuzes van leveranciers. Voor de inrichting werken we samen met Interior Works. Zijn staan bekend om hun stijlvolle en werkbare projectinrichting, die balans zoekt tussen mens en omgeving en functionaliteit.”

Greenpoint opent laadplein voor e-trucks in Veghel

VEGHEL – Van Kessel heeft een nieuw laadplein voor elektrische trucks geopend op bedrijventerrein De Amert in Veghel. Met 7 laadpunten, waaronder 3 krachtige snelladers van 360 kW voor e-trucks, speelt deze locatie in op de groeiende behoefte aan laadfaciliteiten voor de transportsector.

Perfecte ligging langs de A50: snel opladen voor e-trucks

Het laadplein ligt bij afrit 11 van de A50 en is daarmee ideaal voor zowel lokaal vrachtverkeer als passerende e-trucks. “In Veghel zien we vooral bij food- en bouwbedrijven een toenemende vraag naar oplossingen voor elektrisch vervoer,” zegt Stan van Kessel, initiatiefnemer en de vierde generatie binnen het familiebedrijf.

De ruime opzet van het laadplein maakt het mogelijk voor vrachtwagens om eenvoudig in en uit te rijden, zelfs met trailers. Het laadplein beschikt over drie snelladers van 360 kW en twee snelladers van 150 kW. Hierdoor zijn niet alleen e-trucks maar ook elektrische personenauto’s welkom. “Met deze laadpalen zijn we goed voorbereid op de toekomst waarin elektrische mobiliteit de norm wordt,” aldus Stan.

Slimme energieopslag voor maximale laadcapaciteit

Om piekbelasting op het lokale elektriciteitsnet te beperken, is het laadplein gekoppeld aan een 480 kWh accupakket. Dit accupakket wordt gevoed door zonnedaken van omliggende bedrijven. “Zo zorgen we ervoor dat we altijd voldoende stroom hebben zonder dat het omliggende bedrijven beïnvloedt,” aldus Stan.

Van Kessel: pionier in duurzame mobiliteit

Van Kessel is al meer dan 100 jaar een drijvende kracht in de brandstoffenmarkt en zet zich actief in voor de energietransitie. Wat begon als een lampoliehandel, is uitgegroeid tot een toekomstgericht familiebedrijf met meer dan 100 medewerkers en 40 tankstations, waaronder 17 Greenpoint Clean Energy Hubs.

Het nieuwe laadplein in Veghel is de vierde Greenpoint met laadfaciliteiten voor elektrische trucks. Andere locaties bevinden zich in Asten, Ede en Milheeze. Met deze hubs draagt Greenpoint bij aan de energietransitie doestellingen uit het klimaatakkoord. Greenpoint biedt bedrijven, particulieren en gemeenten toegang tot fossielvrije diesel, snelladers voor elektrisch rijden en groene waterstof.

OM eist jaar cel en tbs tegen man voor gijzeling in café Petticoat Ede

ZUTPHEN – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van twaalf maanden en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 28-jarige Corné H. die op 30 maart in een café in Ede vier mensen urenlang gegijzeld heeft. De man was bewapend met messen en dreigde de straat op te blazen. Naast de celstraf vroeg de officier om H. een locatieverbod op te leggen en eiste ze een maatregel waarmee H. onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf en behandeling.

De slachtoffers waren werknemers van café Petticoat. Tijdens de gijzeling fouilleerde H. de mannelijke medewerkers en liet hij de vrouwelijke medewerksters elkaar fouilleren. Ze moesten van hem op de grond gaan zitten met de handen tegen de muur.

Volgens de officier van justitie is puur juridisch gezien geen sprake van gijzeling, zoals het in de volksmond heet, omdat de verdachte niet als doel had om iemand anders tot iets te dwingen. Hoewel hij om 10.000 euro vroeg en een vrijgeleide van de politie, bleek achteraf in gesprekken met de psycholoog en psychiater dat het hem niet te doen was om geld, maar dat het een schreeuw om hulp was. Hij zei niet te weten waarom hij daar binnen was. Daarom vroeg de officier vrijspraak voor de gijzeling. Wel beroofde H. de slachtoffers urenlang van hun vrijheid, betoogde de aanklager. “De gevolgen voor de slachtoffers zijn enorm geweest”, zei de officier.

Medicatie

De ouders van H. vermoedden bij het horen van het nieuws over de gijzeling direct dat hun zoon daarbij betrokken was, omdat hij twee dagen voor de gijzeling van medicatie wisselde en zijn bed in de instelling voor begeleid wonen leeg was. De vader is direct naar het centrum van Ede gegaan om de politie te informeren over de situatie van zijn zoon. De officier heeft daar “ongelooflijk veel respect voor”, zei ze. “Met de identificatie van de dader kreeg de politie een beeld van de man en kreeg de onderhandelaar contact met hem, wat leidde tot een geweldloze aanhouding.”

De rechtbank in Zutphen doet op 24 december uitspraak.

Van Zanen: voortreffelijk speurwerk in onderzoek explosies Tarwekamp

DEN HAAG – Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag noemt het “mooi nieuws” dat de politie drie verdachten heeft opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de explosies op de Tarwekamp in zijn stad.

“Complimenten voor dit voortreffelijke speurwerk op een ingewikkelde locatie”, meldt hij in een verklaring. “Voor de direct getroffenen en nabestaanden is het van groot belang dat er snel duidelijkheid komt over de oorzaak en de aanhouding van deze verdachten is daarvoor essentieel. Ook voor omwonenden geeft dit rust.”

De burgemeester zegt dat de bewoners die voorlopig niet terug kunnen keren inmiddels ook een eigen contactpersoon hebben vanuit de gemeente. Dat geldt ook voor getroffen ondernemers. “Deze week kunnen zij onder begeleiding terug naar hun huis of winkel om spullen op te halen. De komende tijd doet de gemeente er alles aan om de mensen die hierdoor geraakt zijn bij te staan.”

Ongeval met vier vrachtwagens op parkeerplaats Seulingswald langs Duitse A4

SEULINGSWALD – Op maandagavond 9 december rond 20.10 uur vond er een verkeersongeval plaats op de parkeerplaats “Seulingswald” langs de A4 in westelijke richting. Bij het incident waren vier vrachtwagens betrokken.

Een 60-jarige Poolse chauffeur veroorzaakte het ongeval toen hij de parkeerplaats opreed om zijn rusttijd te houden.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten raakte de bestuurder van de Poolse trekker met oplegger tijdens het manoeuvreren drie geparkeerde vrachtwagens. De voertuigen liepen aanzienlijke schade op. Na de laatste aanrijding was de Poolse vrachtwagen niet meer rijvaardig en blokkeerde deze de uitgang van de parkeerplaats.

Alcohol in het spel?

De politie vermoedt dat de bestuurder onder invloed van alcohol was. Er is daarom een bloedtest afgenomen. Er raakte, voor zover bekend, niemand gewond bij het incident.

De parkeerplaats “Seulingswald” was door het ongeval meerdere uren geblokkeerd, wat leidde tot verkeershinder.

Drie personen aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij explosie Den Haag

afzetting politie

DEN HAAG – De politie heeft maandagavond 9 december iets voor middernacht drie personen aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de verwoestende explosie op de Tarwekamp in Den Haag. De verdachten worden later deze week voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Op zaterdag 7 december vond er rond 6:15 uur een verwoestende explosie plaats op de Tarwekamp in Den Haag. Door de explosie ontstond brand en stortten verschillende woningen in. Hierbij zijn zes personen om het leven gekomen, vier personen zijn gewond naar het ziekenhuis vervoerd.

Een Team Grootschalig Opsporing (TGO) doet sinds zaterdagochtend onderzoek. In dat onderzoek zijn de drie personen naar voren gekomen als mogelijke betrokkenen bij de explosie.

Het drietal is aangehouden en daarnaast zijn er meerdere auto’s in beslaggenomen. Of een van de auto’s ook de auto is die met hoge snelheid is weggereden van de omgeving van de Tarwekamp na de explosie, moet nader onderzoek uitwijzen.

Onderzoek gaat verder

De verdachten zijn voor verhoor ingesloten en zitten in volledige beperkingen. Dit betekent dat zij alleen contact mogen hebben met hun advocaat. Dat maakt dat politie en OM terughoudend zijn met het delen van verdere inhoudelijke informatie over de zaak.

Het onderzoek gaat onverminderd verder, meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. Er vinden er momenteel werkzaamheden plaats om de stabiliteit van het appartementencomplex aan de Tarwekamp te vergroten. Zodra de plaats delict veilig is, zal het forensisch onderzoek hervat worden.

Tientallen tips binnengekomen, informatie is nog steeds welkom

De politie deed sinds de explosie op de Tarwekamp meerdere getuigenoproepen. Daarop heeft de politie tientallen tips gekregen die een bijdrage leverden om een duidelijker beeld te krijgen van de gebeurtenissen op zaterdagochtend 7 december.

IATA verwacht record van 5,2 miljard vliegtuigpassagiers in 2025

GENÈVE – Het aantal vliegtuigpassagiers komt in 2025 voor het eerst boven de 5 miljard uit, verwacht de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA. Daarnaast komt de omzet van de luchtvaartsector volgend jaar voor het eerst boven de grens van een biljoen dollar (zo’n 950 miljard euro) uit, door de aanhoudende sterke vraag naar vliegreizen.

Het aantal passagiers bereikt naar verwachting in 2025 de 5,2 miljard, een stijging van 6,7 procent ten opzichte van dit jaar. Het aantal vluchten neemt daarbij toe tot 40 miljoen. De totale omzet van de sector wordt geraamd op iets meer dan 1 biljoen dollar, geholpen door dalende olie- en brandstofprijzen. Dat is 4,4 procent meer dan in 2024.

De nettowinst van de sector komt naar verwachting uit op 36,6 miljard dollar in 2025, ondanks de problemen in de toeleveringsketen, tekortkomingen in de infrastructuur, zware regelgeving en een stijgende belastingdruk. Dat is meer dan de verwachte nettowinst van 31,5 miljard dollar dit jaar.

Lagere prijzen

Lagere olieprijzen en de daaruit voortvloeiende lagere brandstofkosten zijn volgens IATA een belangrijke drijfveer voor de verbeterde vooruitzichten voor luchtvaartmaatschappijen in 2025. Luchtvaartmaatschappijen kampen sinds de Russische inval in Oekraïne in 2022 met stijgende brandstofkosten. De gemiddelde prijs van kerosine zal volgens de brancheorganisatie volgend jaar echter afnemen tot 87 dollar per vat, van 99 dollar per vat in 2024.

IATA benadrukt wel dat de vooruitzichten voor 2025 nog aanzienlijk kunnen veranderen als de verwachting van lagere brandstofkosten om onvoorziene redenen niet uitkomt, gezien de krappe winstmarges van de sector. Ook de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis zorgt volgens de brancheorganisatie voor onzekerheid. De importtarieven die Trump wil invoeren en een eventuele handelsoorlog zouden de vraag naar luchtvracht kunnen temperen en mogelijk ook van invloed zijn op zakenreizen.

×