Clicky

zaterdag 2 november 2024 - 21:18 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 76

Madlener tempert verwachtingen: 130 maar op paar trajecten

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur) tempert de verwachtingen: slechts op een paar stukken snelweg zal het vooralsnog weer mogelijk worden om overdag 130 kilometer per uur te rijden. De stikstofruimte is beperkt en ook geluidshinder kan problemen opleveren voor de herinvoering.

Hij verwacht dat het op een paar trajecten buiten de Randstad mogelijk wel kan. Hij hoopt daar snel meer duidelijkheid over te geven. “Maar het zullen beperkte trajecten zijn, en voor een beperkte afstand.” Maar, denkt Madlener: “het is in ieder geval een begin.”

Topman Zwitserse spoorwegen heeft ‘medelijden’ met reizigers DB

BERLIJN – De topman van de Zwitserse nationale spoorwegen heeft “medelijden” met reizigers van Deutsche Bahn (DB) omdat die erg vaak te maken hebben met grote vertragingen en uitval van treinen op het Duitse spoor. Dat zei Vincent Ducrot van spoorbedrijf SBB in een interview met de krant Tagesspiegel. Ook voor het personeel van Deutsche Bahn heeft Ducrot sympathie in verband met de grote financiële problemen bij het Duitse staatsspoorbedrijf.

Zwitserland staat zelf juist bekend om zijn zeer punctueel rijdende treinen. Ducrot stelt dat sinds vorig jaar treinen uit Duitsland die met grote vertraging aankomen in het Zwitserse Basel worden gestopt om zo verstoringen van de dienstregeling in Zwitserland zelf te voorkomen. “Tot aan de grens is Deutsche Bahn verantwoordelijk. Daarna moet ik mijn klanten een goede service bieden.”

Volgens Ducrot heeft Duitsland een zeer complex spoorsysteem dat in slechte staat van onderhoud verkeert. Hij stelt dat er te lange tijd te weinig is gedaan aan modernisering van het Duitse spoor en dat de politiek daar onvoldoende bij betrokken is. “Dat eist vandaag zijn tol.”

Ook speelt volgens de Zwitser mee dat het Duitse spoor onvoldoende gedigitaliseerd is en dat de bedrijfsstructuur van Deutsche Bahn te verdeeld is, waardoor er te weinig onderling overleg is tussen verschillende onderdelen. De Duitse transportminister heeft al gezegd dat Deutsche Bahn snel orde op zaken moet stellen om de problemen aan te pakken.

Hezbollah meldt beschieting Tiberias in noordoosten Israël

BEIROET – De Libanese beweging Hezbollah claimt dat ze de Israëlische stad Tiberias aan het gelijknamige meer heeft beschoten met raketten. Dit is volgens de beweging een van de reacties op “de wrede aanvallen van Israël op Libanese burgers en plaatsen”.

Volgens Israëlische bronnen is de plaats, die ongeveer 35 kilometer van de Libanese grens ligt, inderdaad doelwit geweest van een serie raketbeschietingen. Een man is er lichtgewond geraakt, aldus plaatselijke media. Dat was door scherven van een vermoedelijk neergehaald projectiel.

33-jarige Nederlander veroordeeld tot 9 jaar gevangenisstraf wegens het smokkelen van drugs naar Denemarken

SONDERBORG – Een 33-jarige Nederlander is donderdag 26 september bij de rechtbank in Sønderborg veroordeeld tot 9 jaar gevangenisstraf en definitieve deportatie uit Denemarken wegens het smokkelen van een grote hoeveelheid verdovende middelen in de periode tussen december 2019 en april 2020.

De zaak betrof de smokkel van amfetamine olie in een hoeveelheid die kan worden omgezet in 18 kg amfetamine, 26,1 kg hasj en 300 g cocaïne en is het laatste geval in een groter complex van zaken.

De veroordeelde, die na de veroordeling in hechtenis werd genomen, vroeg tijd om na te denken of hij in beroep zal gaan.

Het Openbaar Ministerie bij de politie van Zuid- en Zuid-Jutland is tevreden met het vonnis: “Achter het vonnis gaat een grote hoeveelheid onderzoekswerk schuil, waarbij de politie de betrokkenheid van verschillende mensen bij het smokkelen van grote hoeveelheden verdovende middelen naar Denemarken heeft ontdekt. Daarom zijn we ook tevreden dat we met het vonnis van vandaag een voorlopig einde kunnen maken aan de zaak, en dat het vonnis dat is uitgesproken de ernst van de georganiseerde en internationale drugscriminaliteit weerspiegelt”, zegt hoofd van de juridische afdeling Sinne Brunsgaard Pedersen, de parket van de politie van Zuid- en Zuid-Jutland.

In totaal zijn in deze zaak 33 mensen schuldig bevonden. Hun straffen variëren van boetes tot 14 jaar gevangenisstraf, en ze zijn in totaal veroordeeld tot meer dan 130 jaar gevangenisstraf. Daar komt het vonnis van donderdag nog bij.

Schoof dringt ook aan bij Netanyahu op wapenstilstand

DEN HAAG – In zijn gesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft minister-president Dick Schoof aangedrongen op een wapenstilstand met Hezbollah in Libanon om verdere escalatie te voorkomen. Ze ontmoetten elkaar in de marge van de VN-top. Netanyahu wil wel verder praten, maar een staakt-het-vuren ziet hij niet zitten, zei Schoof vrijdag voor aanvang van de ministerraad.

“Het zit redelijk dicht”, aldus Schoof kort na terugkeer uit New York. Maar de gesprekken gaan door en daar staat Netanyahu volgens hem ook voor open.

De Verenigde Staten en Frankrijk hebben een voorstel gedaan voor een tijdelijk staakt-het-vuren van 21 dagen. Nederland steunt dat plan. Israël liet vrijwel direct na de lancering van het Frans-Amerikaanse initiatief weten er niet mee akkoord te gaan. Het land maakt zich inmiddels op voor een grondoffensief in Libanon.

Regionale oorlog

Ook in zijn toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties riep Schoof op tot een tijdelijk staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah. Een grote regionale oorlog moet volgens hem “tegen elke prijs worden voorkomen”.

Door Israëlische bombardementen op Libanon zijn al honderden doden gevallen. Israël wil een einde maken aan beschietingen door Hezbollah op Israël.

Van Hijum (NSC) strenge asielregels komen er linksom of rechtsom

DEN HAAG – NSC-vicepremier Eddy van Hijum denkt dat het kabinet eruit gaat komen op asiel. Strenger beleid moet er komen, zei de bewindsman vrijdag voor de ministerraad. “Linksom of rechtsom.”

De grote vraag is juist hoe het kabinet tot strengere asielregels gaat komen. De coalitie heeft getekend voor een noodwet, maar al snel werd duidelijk dat NSC daar niet echt achter staat. Bovendien lijkt het lastig om inzet van het noodrecht te rechtvaardigen voor een situatie waarbij geen sprake is van een acute noodtoestand.

Veel partijen willen dat het kabinet voor een spoedwet gaat, maar daar ziet coalitiepartner PVV niets in. De partij van Geert Wilders vindt dat het kabinet zich moet houden aan de noodwet. Dat voornemen is immers opgenomen in het coalitieakkoord.

Het zijn “spannende weken”, erkent Van Hijum. Binnenkort moet het kabinet een besluit nemen over de inzet van het noodrecht. De vicepremier denkt dat het kabinet eruit zal komen. “We hebben met elkaar getekend voor een streng asielbeleid. Dat moet er komen.”

CNV: inkrimpen veestapel bedreigt baan 30.000 mensen

UTRECHT – Als de veestapel moet inkrimpen dreigen zeker 30.000 werknemers in de landbouwsector hun baan te verliezen. Dat meldt het CNV na een analyse. “Werknemers in de landbouw zijn de vergeten groep bij de stikstofplannen van minister Wiersma”, aldus de vakbond, die wil dat er een transitieplan komt.

Het CNV wil dat er in de plannen van Wiersma geld wordt gereserveerd, “zodat werknemers in de landbouwsector naar ander werk kunnen worden begeleid”. CNV-voorzitter Piet Fortuin noemt het zeer opvallend dat een minister van BBB-huize de medewerkers “negeert”. “De BBB is groot geworden door een vuist te maken voor de landbouw. Maar de minister heeft voor tienduizenden werknemers in de landbouwsector die straks hun baan verliezen, niets geregeld. Onbegrijpelijk.”

Een op de drie getroffen werknemers werkt volgens de vakbond in de primaire landbouwsectoren, zoals de dierhouderij. Twee op de drie werken in gerelateerde sectoren, zoals de agrarische dienstverlening, distributie, slachterijen en de veevoerindustrie.

Dunbevolkte regio’s

Volgens Fortuin gaat het om mensen die niet meteen zicht hebben op een nieuwe, passende baan. “Zij werken in dunbevolkte regio’s waar weinig perspectief is op nieuw werk. Een verhuizing naar de Randstad is ingrijpend en bovendien vaak onbetaalbaar.”

Land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland zegt inzake deze kwestie volledig achter CNV te staan. “De Nederlandse veehouderij is van groot economisch belang en zorgt voor veel werkgelegenheid. Het is essentieel dat de veehouderij en haar werknemers daarom de erkenning en ondersteuning krijgen die ze verdienen.”

Slachterijen en chauffeurs

Hoeveel banen de sector in totaal telt, is volgens LTO lastig te zeggen. Dat komt doordat de betrokken werkgelegenheid zich niet beperkt tot mensen die bij de boer werken, maar bijvoorbeeld ook medewerkers van slachterijen en chauffeurs van veevoederbedrijven omvat.

LTO noemde de bewuste plannen van Wiersma eerder deze maand al “inhoudelijk niet te verdedigen en procesmatig teleurstellend”. “Met onze sector valt te praten over een uitweg uit de mestcrisis, ook als daar pijnlijke maatregelen voor nodig zijn, maar dan wél in samenhang met nieuw perspectief. Voor de korte termijn is dat perspectief echt keiharde noodzaak, als we willen voorkomen dat honderden boeren bankroet gaan.”

Predicaat Koninklijk voor Van Leeuwen Buizen Groep

v.l.n.r. Jeannette Rietberg, Christine Rietberg, Wouter Kolff, Peter Rietberg, Joop Sassen

ZWIJNDRECHT – De Van Leeuwen Buizen Groep viert in 2024 haar honderdjarig bestaan. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander heeft het bedrijf het recht tot het voeren van het Predicaat Koninklijk verleend. Commissaris van de Koning Wouter Kolff reikte donderdag 26 september het predicaat uit aan het bedrijf.

De uitreiking vond plaats tijdens een jubileumfeest dat de internationale distributeur in stalen buizen op eigen locatie in Zwijndrecht hield voor 300 gasten uit binnen- en buitenland. De Commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland Wouter Kolff overhandigde het predicaat aan de Raad van Bestuur.

Het Predicaat Koninklijk wordt alleen toegekend ter gelegenheid van een bijzonder jubileum van ondernemingen die “wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid aanzien hebben en op hun gebied een eerste of een zeer vooraanstaande plaats innemen in het Koninkrijk der Nederlanden, bij voorkeur met een internationale uitstraling.”

De onderneming moet honderd jaar of langer bestaan en in die periode een goede reputatie hebben opgebouwd.

Peter Rietberg, Voorzitter van de Raad van Bestuur: “We zijn trots op deze erkenning van wat Piet van Leeuwen ooit startte als eenmansbedrijf en wat is uitgegroeid tot een internationale, toonaangevende onderneming. Voor een familiebedrijf is continuïteit een van de belangrijkste kernwaarden. Als bestuursvoorzitter, maar vooral ook als kleinzoon van de oprichter, vind ik het een grote eer dat ons bedrijf het Predicaat Koninklijk mag voeren. Dit is letterlijk de kroon op ons werk, voortaan ook zichtbaar in ons vernieuwde logo.”

Joop Sassen, Lid van de Raad van Bestuur en CEO: “Van Leeuwen is groot geworden dankzij innovatief ondernemerschap en de kennis en expertise die we in honderd jaar hebben opgebouwd. Zonder onze klanten, leveranciers en internationale teams zouden we onze positie als wereldwijd leidende buizendistributeur nooit hebben kunnen bereiken. Het verleende Predicaat Koninklijk onderstreept de kracht en stabiliteit van Van Leeuwen.”

Investeringen

De afgelopen jaren investeerde Van Leeuwen tientallen miljoenen euro’s in modernisering en uitbreiding van het internationale netwerk en machinepark. In Zwijndrecht werd dit jaar een monorail in gebruik genomen, met een lengte van 315 meter het grootste buizensorteersysteem ter wereld. Ook opende Van Leeuwen het World Tube Center, een experience center waar het bedrijf, de diverse marktsegmenten, en de breedte aan producten, diensten en toepassingen worden gepresenteerd.

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan is door Van Leeuwen en haar aandeelhouders, de familie Rietberg, gezamenlijk de Van Leeuwen Education Foundation opgericht. De Foundation zet zich in om kansengelijkheid voor iedereen te bevorderen door initiatieven te ondersteunen die toegang tot kwalitatief onderwijs mogelijk maken.

Geschiedenis

Piet van Leeuwen startte in 1924 in Zwijndrecht een handel in stalen buizen en ijzer. Honderd jaar later is Van Leeuwen uitgegroeid tot een wereldwijd opererende handelsonderneming. De eerste buitenlandse vestiging werd in 1947 in België opgericht, waarna het Europese netwerk zich uitbreidde.

In de jaren zeventig en tachtig volgde wereldwijde expansie met vestigingen in Noord-Amerika, Azië en Australië. Autonome groei en strategische overnames zorgden in de huidige eeuw voor nieuwe vestigingen en uitbreidingen in het Midden-Oosten, China en Centraal-Europa. De overname in 2019 van Benteler Distribution, waarmee de onderneming werd verdubbeld in omvang, bood Van Leeuwen toegang tot belangrijke nieuwe markten in Europa.

Koninklijke Van Leeuwen Buizen Groep is een internationaal opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Zwijndrecht, is in 1924 opgericht en actief in vrijwel alle industriële sectoren. De Groep telt 70 vestigingen verspreid over 32 landen in Europa, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Noord-Amerika.

Van Leeuwen’s 2.400 medewerkers hebben specialistische kennis van sourcing, bewerkingen, projectmanagement, logistiek en voorraadplanning, en werken nauw samen met klanten in haar markten.

De combinatie van wereldwijde logistiek en kennis van producten en toepassingen bij klanten, maakt Van Leeuwen toonaangevend en onderscheidend in haar markten.

Peiling: PVV trekt meer kiezers door anti-immigratiestandpunt

DEN HAAG – Dat de PVV van Geert Wilders onverminderd hoog boven andere partijen blijft uittorenen in de peilingen, komt omdat relatief veel kiezers nog steeds de vermindering van asiel en migratie als belangrijkste thema zien.

Flink wat kiezers die meer actie van de overheid willen om de instroom tegen te gaan en vorig jaar op VVD, NSC of BBB stemden, zouden nu voor de PVV kiezen. Dat komt naar voren in een peiling van onderzoeksbureau Ipsos I&O die werd gehouden in het weekend na het grote politieke debat over de miljoenennota.

Daaruit blijkt dat de PVV op 41 zetels uitkomt, weliswaar 1 virtuele zetel minder dan vorige week, maar nog altijd vier meer dan de radicaal-rechtse partij nu in de Kamer heeft. De voorsprong blijft groot op GroenLinks-PvdA die met 25 zetels volgt, evenveel als de linkse middenpartij er nu heeft.

Coalitiepartij VVD verliest er deze week 2 waardoor de liberalen 6 zetels minder zouden hebben dan nu in de Kamer. Coalitiegenoot NSC zakt deze week 1 zetel en komt daarmee uit op een verlies van 14 zetels in vergelijking met de verkiezingsuitslag. De kleinste coalitiepartij BBB blijft op 5 gepeilde zetels, 2 minder dan de fractie nu heeft.

Overigens geeft ruim driekwart van de kiezers aan dat het bij de inperking vooral moet gaan om asielzoekers uit veilige landen en veel minder om andere groepen migranten. Als het gaat om vluchtelingen (mensen uit onveilige landen) dan vindt nog maar 22 procent dat de instroom moet worden ingedamd.

Van de PVV-stemmers vindt 44 procent dat ook het aantal vluchtelingen moet worden teruggebracht en bijna iedereen (91 procent) wil dat dit bij de zogeheten veiligelanders gebeurt. De steun voor asielmaatregelen is overigens groot onder kiezers van alle partijen (63 procent), maar als dit gebeurt zonder akkoord van de Tweede en Eerste Kamer, zakt dat percentage flink naar 42 procent.

Verder blijkt dat 60 procent van de PVV-kiezers de wil van de meerderheid van de kiezers het belangrijkste vindt in een democratie. Slechts 6 procent van het PVV-electoraat vindt dat de rechtsstaat en de Grondwet de politieke grenzen moeten aangeven. Bij de BBB-kiezers is 38 procent voor de doorslaggevende wil van de meerderheid, onder VVD-kiezers is dat 22 procent en bij NSC 12 procent. Bij NSC-kiezers vindt 29 procent dat de rechtsstaat en de Grondwet moeten prevaleren. Bij de meeste kiezers vindt iets meer dan de helft van de achterban dat beide standpunten even belangrijk zijn. Bij de PVV is dat 28 procent.

Storm Aitor officieel eerste herfststorm van 2024

IJMUIDEN – Storm Aitor die momenteel over Nederland trekt, is officieel de eerste herfststorm van het jaar. Tussen 07.00 en 08.00 uur kwam het in IJmuiden tot een gemiddelde windkracht 9, meldt Weeronline.

De zwaarste windstoot van 100 kilometer per uur is tot nu toe ook gemeten in IJmuiden. “Langs de hele kust en in het IJsselmeergebied worden momenteel zware windstoten van 80 tot 90 kilometer per uur gemeten en lokaal nog wat meer”, aldus Weeronline.

Tot in de eerste helft van de middag blijft het volgens de weerdienst zeer onstuimig. Aan het begin van de middag worden de zwaarste windstoten in het Waddengebied verwacht. In de tweede helft van de middag zwakt de wind geleidelijk af. Ook zijn er buien en is het volgens Weeronline met 15 graden vrij koel voor de tijd van het jaar.

De naam Aitor werd eerder gegeven door de Spaanse weerdienst. De storm is volgens Weeronline de vijfde storm van het jaar. Op 2 januari had Nederland te maken met storm Henk, op 22 januari storm Isha en 24 januari storm Jocelyn. Op 6 juli noteerde IJmuiden twee uur lang stormkracht 9, maar deze storm kreeg geen naam, aldus Weeronline. “Alleen stormen die grote impact hebben krijgen een naam.”

Gemiddeld genomen dient de eerste herfststorm zich ongeveer half oktober aan. Vorig jaar kwam het op 19 september tot de eerste herfststorm. Ook op 2 en 24 november was er een officiële herfststorm. Een herfststorm komt overigens niet elk jaar voor. In bijvoorbeeld 2021 en 2022 waren er geen herfststormen, evenals in 2018 en 2019.

Meteorologen spreken van een officiële storm als de gemiddelde windsnelheid op minstens één KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9, aldus Weeronline. Maar een storm die van 14.30 tot 15.30 uur gemiddeld op windkracht 9 uitkomt, maar niet van 14.00 tot 15.00 uur, telt dan weer niet als officiële storm. “Van een officiële zware storm wordt gesproken als het gemiddeld over een heel uurvak met windkracht 10 waait. Datzelfde geldt ook bij een zeer zware storm. Dan moet het over een heel uurvak met gemiddeld windkracht 11 waaien.”

Meer dan de helft van elektriciteitsproductie komt uit hernieuwbare bronnen

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – De elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen is in de eerste helft van 2024 gestegen naar 32,3 miljard kWh. Hiermee kwam het aandeel hernieuwbare elektriciteit op 53 procent van de totale elektriciteitsproductie. De invoer van elektriciteit steeg en de uitvoer nam af. Nederland heeft per saldo in de eerste 6 maanden van 2024 2,3 miljard kWh meer uitgevoerd dan ingevoerd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De productie is in dezelfde periode met 1 procent gestegen naar 60,5 miljard kWh. Voor het eerst is er in de eerste 6 maanden van een jaar met 53 procent, meer elektriciteit geproduceerd met hernieuwbare bronnen dan met fossiele bronnen. Het verbruik van elektriciteit is in de eerste helft van 2024 met 5 procent gestegen naar 55,8 miljard kWh. Dit is iets onder het niveau van voor corona.

De elektriciteitsproductie uit wind stijgt met een derde

De elektriciteitsproductie uit wind is gestegen naar 17,4 miljard kWh in de eerste helft van 2024. Dit is een toename van 4,4 miljard kWh. Ruim twee derde van deze stijging vond plaats op zee. De belangrijkste oorzaak van de gestegen elektriciteitsproductie uit wind is de toename van het vermogen zowel op zee als op land. Op zee hadden vooral de nieuwe windparken Hollandse Kust Zuid (I t/m IV) en Hollandse Kust Noord (V) hier een aanzienlijke bijdrage aan het vermogen van wind op zee. Ook het vermogen op land nam toe, met name in Flevoland, waar vorig jaar al meerdere oude kleinere windmolens zijn vervangen door grotere en nieuwe windmolens met meer vermogen. Alleen al in deze provincie steeg het vermogen gedurende 2023 al met 0,4 GW. In heel Nederland is dit vermogen met 2,0 GW (0,6 GW op land en 1,4 GW op zee) toegenomen in 2023.

De elektriciteitsproductie uit zon steeg naar 11,7 miljard kWh. Dit is een toename van 0,8 miljard kWh. Dit werd veroorzaakt doordat er meer vermogen is bijgeplaatst, terwijl de hoeveelheid zonnestraling juist minder was dan in de eerste helft van vorig jaar.

De elektriciteitsproductie uit biomassa is afgenomen met 16 procent, met name als gevolg van minder bijstook in de kolencentrales, die ook minder hebben gedraaid in de eerste helft van 2024.

Elektriciteitsproductie uit kolen neemt af met bijna 40 procent

De elektriciteitsproductie uit kolen is gedaald naar 3,9 miljard kWh. Doordat er veel meer goedkopere elektriciteit uit zon en wind beschikbaar was, konden kolencentrales minder concurrerend elektriciteit produceren.

Ook de elektriciteitsproductie uit aardgas is gedaald, naar 21,3 miljard kWh, met name bij elektriciteitscentrales, ondanks gedaalde prijzen voor aardgas en CO2-emissies in 2024.

Nederland blijft netto-exporteur

De invoer steeg met 4 procent in de eerste helft van 2024. Tegelijkertijd daalde de uitvoer met 10 procent. Per saldo is in deze periode 2,3 miljard kWh meer elektriciteit uitgevoerd dan ingevoerd. Met name de uitvoer naar België (9 procent) en Duitsland (7 procent) is sterk afgenomen, ondanks lagere elektriciteitsproductie in deze landen. Door een sterk gestegen elektriciteitsproductie van de Franse kern- en waterkrachtcentrales, hebben deze landen meer elektriciteit ingevoerd uit Frankrijk, in plaats van uit Nederland.

Vertrouwen producenten industrie verbetert een fractie in september

Industrie

DEN HAAG – De producenten in de industrie waren in september iets minder negatief dan in augustus. Het vertrouwen ging van -1,9 in augustus naar -1,7 in september, aldus het CBS. Fabrikanten waren positiever over de verwachte bedrijvigheid.

Het producentenvertrouwen lag in september onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van -1,3. Het vertrouwen bereikte in oktober 2021 de hoogste waarde (10,4). In april 2020 werd de laagste waarde (-31,5) genoteerd.

Positiever over verwachte bedrijvigheid

Producenten waren opnieuw positiever over de verwachte productie in de komende drie maanden. Daarentegen waren ze negatiever over hun orderpositie. Hun oordeel over de voorraden gereed product veranderde niet.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet.

De andere twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Het aantal producenten dat de orderpositie groot acht, was kleiner dan het aantal dat de orderportefeuille klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het aantal producenten dat de voorraad eindproduct als klein beschouwt, was kleiner dan het aantal dat de voorraden groot vindt.

Producentenvertrouwen het meest positief in elektrotechnische en machine-industrie

In de helft van de belangrijkste branches van de industrie verbeterde het vertrouwen. Het meest nam het vertrouwen toe bij de fabrikanten in de elektrotechnische en machine-industrie. Zij waren ook het meest positief van alle branches.

Productie industrie ruim 4 procent lager in juli

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in juli 4,4 procent lager dan in juli 2023. Ook in de voorgaande 12 maanden kromp de productie op jaarbasis. Ten opzichte van juni daalde de productie met 1,1 procent.

Waakhond NTSB waarschuwt voor defect onderdeel staartroer Boeing 737

ARLINGTON – De Amerikaanse transporttoezichthouder NTSB waarschuwt voor een defect onderdeel in sommige vliegtuigen van het type 737. Daardoor kan het staartroer van deze toestellen blokkeren. Volgens de luchtvaartwaakhond FAA is United Airlines de enige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die door het defect wordt getroffen. Het is niet duidelijk of de problemen ook buiten de Verenigde Staten spelen. In Nederland vliegen onder meer KLM en Transavia met vliegtuigen van het type 737 NG.

De onderdelen werden geleverd door de Amerikaanse toeleverancier Collins Aerospace voor enkele 737 MAX- en 737 NG-toestellen. Volgens de NTSB was het onderdeel niet juist in elkaar gezet, waardoor het gevoeliger was voor vocht en kon bevriezen. Dat zou de beweging van het roersysteem kunnen beperken. De transporttoezichthouder ontdekte het defect tijdens onderzoek naar een incident op 6 februari. Die dag liep het roer van een 737 MAX 8 van United Airlines vast tijdens een landing. Het vliegtuig bereikte uiteindelijk wel veilig de grond en er vielen geen gewonden.

De FAA gaat met de bevindingen aan de slag. De NTSB heeft de luchtvaarttoezichthouder gevraagd ook buitenlandse luchtvaartwaakhonden te informeren, mochten de onderdelen verwijderd moeten worden.

Het is de zoveelste tegenslag voor Boeing, dat geplaagd wordt door schandalen die te maken hebben met kwaliteitscontroles. Begin dit jaar schoot een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines los. Naderhand bleken bouten te ontbreken. Ook over de kwaliteitscontroles bij andere toestellen kwamen kritische berichten naar buiten, waarna de Amerikaanse toezichthouder Boeing verplichtte een verbeterplan door te voeren.

Minister Madlener van Infrastructuur sluit tolwegen niet uit

DEN HAAG – Minister Barry Madlener van Infrastructuur sluit het idee niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een mogelijk verdienmodel voor investeerders. Die stoppen dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol. “Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting”, voegde hij toe op BNR Nieuwsradio, maar “ik vind het voor sommige trajecten niet eens een slechte gedachte”.

Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus de bewindsman. Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. “Als je niet wil, ga je in de file staan.” Hij ziet het als een optie om private investeerders aan te trekken als er straks “echt geen geld” is vanuit de overheid. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt Madlener.

Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de autorijder tol moet betalen. “Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel”, zei de PVV-minister daarover.

Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen. Zo is er ook een groot tekort aan mensen om het werk uit te voeren en moet rekening worden gehouden met stikstofuitstoot.

Macron: Netanyahu maakt een fout als hij wapenstilstand verwerpt

MONTREAL – De Franse president Emmanuel Macron stelt dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu “een fout” maakt als hij niet instemt met een wapenstilstand in Libanon. Netanyahu zou “verantwoordelijkheid” moeten nemen voor een regionale escalatie, aldus Macron.

Frankrijk en de Verenigde Staten werken aan een staakt-het-vuren van 21 dagen. Deze tijdelijke onderbreking van de vijandelijkheden moet Israël en de Libanese groepering Hezbollah in staat stellen te onderhandelen over een mogelijke diplomatieke oplossing voor hun conflict. De twee vallen elkaar sinds oktober vorig jaar bijna elke dag aan, als gevolg van de oorlog in de Gazastrook.

Macron zei tijdens een persconferentie in het Canadese Montreal dat het gemaakte voorstel “degelijk” is. Deze is volgens hem in samenwerking met Netanyahu zelf voorbereid.

Vanuit Israël klinkt donderdag vooral de oproep door te blijven gaan met vechten totdat Hezbollah is verslagen. Netanyahu’s kantoor zegt dat de premier zelf niet heeft gereageerd op het voorstel. Amerikaanse en Israëlische functionarissen praten donderdag in New York verder, meldt het Witte Huis.

LAATSTE NIEUWS

Brand uitgebroken in trailer in Edam [+foto’s]

EDEAM - Zaterdagavond rond 19.45 uur is aan de Hamerstraat in Edam de trailer van vrachtwagen in brand gevlogen. De brandweer schaalde bij aankomst gelijk...