Clicky

zondag 19 januari 2025 - 20:44 uur
Home Blog Pagina 76

Leider Iran stelt dat val Assad Iran niet verzwakt

TEHERAN/MOSKOU – De leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, heeft gezegd dat de val van het door Iran gesteunde regime van Assad in Syrië afgelopen weekend, “Iran en het anti-Israëlische verzet” niet heeft verzwakt. “Islamitisch Iran is sterk en machtig en wordt nog machtiger”, aldus de sjiitische geestelijke die sinds 1989 de feitelijke machthebber is.

Hij zei dat de Verenigde Staten en “het zionistische regime” (Israël) hebben samengezworen tegen het bewind van Assad. En “een buurland van Syrië” speelde daarbij een belangrijke rol. Hij noemde geen naam, maar bedoelde waarschijnlijk Turkije dat soennitische rebellen heeft gesteund in de strijd tegen Assads troepen.

Het anti-Israëlische verzet bestaat nu in de ogen van Khamenei uit zijn eigen overwegend sjiitische land, sjiitische milities in Irak, de Libanese sjiitische beweging Hezbollah, de Jemenitische Houthi’s en de Palestijnse beweging Hamas.

Van Noort Bedrijven B.V. ontvangt zesde elektrische meeneemheftruck van Quickstra

CULEMBORG – Van Noort Bedrijven B.V. heeft onlangs haar zesde elektrische meeneemheftruck in gebruik genomen. De levering van deze op maat gemaakte Moffett is opnieuw verzorgd door Quickstra, een vaste partner van Van Noort op het gebied van onderhoud en de aankoop van machines.

De nieuwste toevoeging aan het wagenpark van Van Noort is volledig afgestemd op de specifieke wensen van het bedrijf. De meeneemheftruck is uitgerust met een geveerde stoel, hydraulische vorkverstelling en gegalvaniseerde velgen. Daarnaast is de machine uitgevoerd in de kenmerkende huisstijl van Van Noort.

De elektrische heftrucks worden door Van Noort ingezet voor diverse werkzaamheden, zoals het transport van bouwmaterialen en het ombouwen van winkels. Dankzij de persoonlijke aanpak en korte communicatielijnen tussen beide bedrijven verloopt de samenwerking al jaren succesvol.

Schiphol zet volgende stap richting bouw nieuwe bagagekelder met Dura Vermeer en Mobilis

SCHIPHOL – Schiphol start de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe bagagekelder met bouwcombinatie Fundament, bestaande uit Dura Vermeer en Mobilis. Deze voorlopige gunning is een belangrijke stap richting de start van de bouwwerkzaamheden in 2026. De partijen werken de komende tijd verder aan het ontwerp en de planning.

Met de nieuwe bagagekelder creëert Schiphol de benodigde capaciteit om het bestaande bagagesysteem te vervangen en te vernieuwen, om de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers te verbeteren.

De nieuwe bagagekelder krijgt een totale oppervlakte van bijna 32.500 m2, met ruim 21.000 m2 aan nieuwe bagagesystemen. Dit is een belangrijke en noodzakelijke aanvulling op de bestaande 145.000 m2 bagagesystemen, omdat grote delen daarvan aan vervanging toe zijn. De nieuwe bagagekelder biedt de ruimte om de bestaande systemen te vervangen en te vernieuwen en is daarmee van essentieel belang voor de operationele continuïteit van de bagageafhandeling. De modernisering van de bagagesystemen draagt bij aan betere arbeidsomstandigheden voor bagagemedewerkers.

“De voorlopige gunning markeert het einde van een uitgebreide voorbereidende fase en het begin van de zogenaamde bouwteamfase, waarin we samen het ontwerp en de planning verder uitwerken. Na afloop daarvan selecteren we definitief de aannemers voor de bouw van de bagagekelder. Dit is het eerste grote bouwproject op de luchthaven dat we volgens deze nieuwe methode uitvoeren. Door aannemers al vroegtijdig bij het ontwerpproces te betrekken, benutten we de expertise van de markt optimaal én werken we echt samen om het project te realiseren. Deze aanpak zorgt voor een betere samenwerking, meer grip op planning, kosten en kwaliteit en leidt tot een efficiëntere uitvoering van complexe bouwprojecten op de luchthaven”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

Bouwcombinatie Fundament

Bouwcombinatie Fundament bestaat uit de bedrijven Dura Vermeer en Mobilis, met vaste partners voor gebouwgebonden installaties, de bouwkuip en fundaties en het grondwerk. De combinatie van bedrijven brengt de benodigde expertise samen om een toekomstbestendige bagagekelder te bouwen. Vanderlande realiseert het nieuwe en innovatieve bagagesysteem dat het werk voor bagagemedewerkers verder gaat verbeteren.

Schiphol investeert in kwaliteit

Schiphol investeert de komende vijf jaar 6 miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven. Met dit grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven wil Schiphol de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning, waaronder de voorbereidende werkzaamheden rondom en bouw van de nieuwe bagagekelder.

Tom Waes heeft ziekenhuis verlaten, VRT schort programma’s op

ANTWERPEN – Acteur Tom Waes heeft het ziekenhuis verlaten en is weer thuis, na zijn ongeluk op de snelweg in Antwerpen-Zuid. Dat heeft de Vlaamse omroep VRT woensdag gemeld. De omroep schort voorlopig alle programma’s met de Vlaamse acteur en presentator op, zodat hij zich op zijn herstel kan focussen.

Waes reed op vrijdag 29 november ‘s nachts op een pijlwagen die op de snelweg stond. De Undercover-acteur bekende later onder invloed te zijn geweest. De acteur was zwaargewond en moest uit zijn oldtimer Porsche worden bevrijd. Waes liet vorige week weten te verwachten dat hem een lange periode van revalidatie wacht.

“We hebben met Tom afgesproken dat we eerst alle kans geven aan zijn herstel, fysiek en mentaal, maar daarna wel in gesprek gaan met hem en de mensen rondom hem hoe we zelfs vanuit deze misstap iets positiefs kunnen opzetten”, stelt de VRT in een verklaring. “Het lijkt ons, VRT en Tom, belangrijk dat we daar eerst goed over nadenken voordat we de draad zonder meer weer oppikken. In afwachting hebben we samen besloten dat Tom even niet te zien is met nieuwe programma’s op VRT. Maar in de toekomst, als we ons daar allemaal weer klaar voor voelen, heel graag weer wel.”

De VRT had woensdagochtend een perspresentatie van de programma’s die in de eerste maanden van 2025 te zien zijn.

Iveco Group behaalt EDGE-certificering voor gendergelijkheid op de werkvloer

IVECO Group

TURIJN – Iveco Group (EXM: IVG) heeft als eerste in zijn sector de prestigieuze EDGE-certificering behaald. Deze certificering erkent de inzet van het bedrijf voor gendergelijkheid op de werkvloer en is een belangrijke mijlpaal in de industrie.

EDGE (Economic Dividends for Gender Equality) is een wereldwijd erkende standaard voor diversiteit, gelijkheid en inclusie. Het proces omvat een uitgebreide analyse van beloningsstructuren, genderrepresentatie, beleidsmaatregelen en praktijken, evenals een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers. Dit alles wordt beoordeeld door een onafhankelijke derde partij, waarbij zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens worden geëvalueerd.

De beoordeling van Iveco Group vond plaats in zes landen met het grootste personeelsbestand: Brazilië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Deze landen vertegenwoordigen ongeveer 90 procent van het wereldwijde personeelsbestand van de groep. Dankzij deze inspanningen behaalde Iveco Group wereldwijd de EDGE Assess-certificering, waarmee het bedrijf zijn doel van gendergelijke beloning twee jaar eerder dan gepland heeft bereikt.

Veronica Quercia, Chief Human Resources Officer van Iveco Group, verklaarde: “Wij zijn trots op het behalen van de EDGE Assess-certificering, vooral in ons eerste jaar van deelname. Deze erkenning bevestigt dat we op de juiste weg zijn en motiveert ons om wereldwijd te blijven werken aan gendergelijke beloning. Het opbouwen van een diverse, inclusieve en rechtvaardige werkplek blijft een belangrijke prioriteit voor ons bedrijf.”

Aniela Unguresan, oprichter van de EDGE Certified Foundation, prees Iveco Group: “Net zoals industriële innovatie precisie en toewijding vereist, geldt dat ook voor gelijkheid op de werkvloer. Iveco Group heeft leiderschap getoond door als eerste in hun sector EDGE-certificering te behalen. Hun wereldwijde EDGE Assess-certificering laat zien dat vooruitgang in gendergelijkheid mogelijk is door duidelijke doelen, methodische uitvoering en de niet-aflatende inzet van het leiderschap.”

Met deze certificering onderstreept Iveco Group zijn voortrekkersrol op het gebied van gendergelijkheid en inclusie, en zet het bedrijf een nieuwe standaard voor de industrie.

Eerste KLM-passagiersvlucht met Taxibot een feit

SCHIPHOL – Gisteren, dinsdag 10 december, werd op Schiphol de eerste passagiersvlucht van KLM – een Boeing 737 van KLM – met succes door een Taxibot van de gate naar de Polderbaan gesleept om vanaf daar naar zijn bestemming te vertrekken.

Dankzij de Taxibot konden de motoren van het vliegtuig tot de Polderbaan uit blijven. Het vliegtuig stoot hierdoor minder CO₂, NOx en (ultra)fijnstof uit tijdens het taxiën naar de baan.

Hoe werkt een Taxibot?

Op het eerste gezicht lijkt de Taxibot op een standaard sleepvoertuig. Het verschil is dat de Taxibot tijdens het taxiën wordt bestuurd door de piloot van het vliegtuig en niet door de trekkerchauffeur. Die laatste verzorgt alleen de koppeling en de pushback vanaf de gate en brengt de Taxibot vanaf de baan weer terug naar de gate.

Bij de startbaan koppelt de Taxibot los en start de piloot de motoren van het vliegtuig om op te kunnen opstijgen. De Taxibot wordt nu nog aangedreven door een motor (deels elektrisch/deels fossiel).

Het doel is om in de toekomst vliegtuigen met een elektrisch aangedreven Taxibot naar de opstelplaats bij de start-landingsbaan te taxiën.

Samenwerking

Het invoeren van de Taxibot in de operatie is een samenwerking tussen Schiphol en KLM, LVNL, Transavia, TUI, Swissport, EasyJet en afhandelaren Menzies, VIGGO, dnata en KLM Ground Services. In eerste instantie richt het project zich op de narrowbody-fleet: eerst de Boeing 737, later ook de nieuwe A321neo en de Embraer.

Uitbreiding

KLM wil de komende jaren het taxiën met een Taxibot op Schiphol uitbreiden. Om dit te realiseren zijn grote, ingrijpende veranderingen aan infrastructuur, proces en techniek nodig.

Ook is het belangrijk om door middel van proeven te bepalen hoe de Taxibot in de dagelijkse operatie ingepast kan worden en moeten alle piloten getraind zijn om de Taxibot te besturen.

Orbán belt met Poetin over oorlog in Oekraïne

BOEDAPEST – De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft een telefoongesprek gehad met de Russische president Vladimir Poetin, meldt het Kremlin. Ze zouden onder meer “grondig” van gedachten hebben gewisseld over de oorlog in Oekraïne.

Poetin zou Orbán hebben verteld dat vredesgesprekken er voorlopig niet inzitten door de houding van de regering in Kyiv.

Orbán probeert zichzelf al langer op te werpen als bemiddelaar in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Afgelopen juli was hij als deel van een zelfverklaarde ‘vredesmissie’ nog op bezoek in Moskou. Zijn gesprek met Poetin leverde toen niets concreets op.

De twee leiders bespraken ook de handelsrelatie en de economische samenwerking tussen Rusland en Hongarije. Het gesprek ging bijvoorbeeld over gezamenlijke energieprojecten. Hongarije is nog in grote mate afhankelijk van Russisch gas en gaat mogelijk een kerncentrale bouwen met een Russisch bedrijf.

Waarschuwing verzekeraars: cash in huis risicovol bij inbraak

DEN HAAG – Hoewel banken gaan adviseren om contant geld in huis te houden als voorzorg tegen internationale dreigingen, waarschuwt het Verbond van Verzekeraars voor de risico’s die hiermee gepaard gaan.

“Cash in huis valt in principe onder je inboedelverzekering, maar er zijn wel beperkingen aan”, zegt een woordvoerster van de verzekeraarskoepel. De vergoedingen voor gestolen contant geld variëren volgens haar doorgaans tussen 250 en 500 euro, afhankelijk van de verzekeraar. “Als je grote sommen geld in huis hebt, kan dit dus leiden tot teleurstellingen bij een inbraak.”

Daarnaast benadrukt het Verbond dat het vaak lastig is om aan te tonen hoeveel contant geld er precies in huis was op het moment van een inbraak. Dit kan complicaties opleveren bij het indienen van een schadeclaim. Ook het risico op een inbraak neemt toe als inbrekers weten dat er veel cash aanwezig is, wat de veiligheid van woningen in gevaar kan brengen.

“Het advies is dan ook om goed naar de polisvoorwaarden van je inboedelverzekering te kijken en je te realiseren dat cash geld vaak slechts tot een bepaald bedrag gedekt is”, besluit de woordvoerster.

Ongeval met vrachtwagen met gevaarlijke stoffen zorgt voor urenlange afsluiting Duitse A46 [+foto’s]

Foto: Feuerwehr Grevenbroich

GREVENBROICH – Een ernstig ongeval met een vrachtwagen beladen met gevaarlijke stoffen heeft dinsdagmiddag 10 december voor urenlange verkeersproblemen en een langdurige inzet van hulpdiensten gezorgd op de A46 bij Grevenbroich. Brandweer, bergingsspecialisten en het Technische Hulpverleningswerk (THW) waren meer dan acht uur bezig met de afhandeling van het incident.

De brandweer werd om 16.15 uur gealarmeerd met de melding “verkeersongeval met beknelling”. Bij aankomst troffen zij de vrachtwagen aan in een gebied waar wegwerkzaamheden plaatsvinden tussen de parkeerplaats Vierwinden Nord en de afrit Grevenbroich. Het voertuig was van de weg geraakt, waarbij de trekker in de naastgelegen berm stond en de oplegger met een tankcontainer gevaarlijke stoffen was gekanteld.

Omdat het voertuig onvoldoende was geëtiketteerd, was aanvankelijk onduidelijk welke stof werd vervoerd. Uit onderzoek bleek later dat het ging om een vet- en alcoholhoudende vloeistof, die brandbaar is en niet in de bodem terecht mag komen. Dankzij de lage buitentemperaturen en een onbeschadigde container was er geen direct gevaar voor de omgeving.

Foto: Feuerwehr Grevenbroich

De chauffeur van de vrachtwagen, die lichtgewond raakte, is na controle door de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Intussen sloot de politie beide rijstroken richting Heinsberg af en werd het verkeer omgeleid. Dit leidde tot kilometerslange files in de avondspits.

Foto: Feuerwehr Grevenbroich

De brandweer zette de plaats van het ongeval af, voerde chemische analyses uit en riep een specialist van Chempark op voor advies. Ook werd de brandveiligheid gewaarborgd en werd een lekkage van diesel uit de beschadigde brandstoftank van de trekker voorkomen.

Foto: Feuerwehr Grevenbroich

De berging van het voertuig en de container was complex en duurde tot ‘s avonds laat. Een gespecialiseerd bergingsbedrijf uit Moers gebruikte twee zware hijskranen om de container en oplegger veilig te bergen. Om 23.45 uur waren alle voertuigen geborgen, waarna de container onder begeleiding van de politie naar een chemisch verwerkingsbedrijf in Düsseldorf werd vervoerd.

Foto: Feuerwehr Grevenbroich

Rond 00.30 uur kon de brandweer haar werkzaamheden afronden. In totaal werden 55 brandweerlieden ingezet, ondersteund door vrijwilligers van meerdere posten en experts van het THW. De oorzaak van het ongeval en de schade worden verder onderzocht door de politie.

Eis 6 maanden tegen eerste verdachte geweld rond Ajax – Maccabi

Openbaar Ministerie

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft woensdag voor de rechtbank in Amsterdam zes maanden cel, waarvan drie maanden voorwaardelijk, geëist tegen de 19-jarige Lucas D., voor zijn betrokkenheid bij de hevige rellen rond de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv op 7 november.

D., afkomstig uit Monnickendam, is de eerste verdachte die terechtstaat. Volgens het OM is bewezen dat hij zwaar illegaal vuurwerk bij zich had in de buurt van het stadion. Ook nam hij deel aan een chatgroep op Snapchat waarin werd opgeroepen tot het plegen van geweld. Hij maakte volgens justitie deel uit van een groep die in de buurt van de Johan Cruijff ArenA stenen gooide naar de politie.

Bij de onderbouwing van de strafeis stond de officier van justitie stil bij de schok die het geweld rond de voetbalwedstrijd, in de buurt van het stadion maar vooral in de Amsterdamse binnenstad, heeft veroorzaakt. “Op 8 november bleek een storm te zijn opgestoken die tot ver over de landsgrenzen was opgemerkt”, aldus de officier van justitie. Hij verwees naar de uitspraken van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema, die het gewelddadige geheel omschreef als een “giftige cocktail van antisemitisme, hooliganisme en woede over de oorlog in Gaza”.

De officier zei dat het “discriminatieaspect” strafverzwarend werkt in de zaak tegen D. In de chatgroep werd opgeroepen tot geweld tegen “kankerjoden” en kankerzionisten”. Ook zijn er door de groep waarvan D. deel uitmaakte soortgelijke leuzen gescandeerd. Ook strafverzwarend is het feit dat D. geweld heeft gepleegd tegen de politie, die volgens het OM alles op alles heeft moeten zetten om in de buurt van het stadion confrontaties met Maccabi-fans te voorkomen.

Volgens zijn advocaat was D. op 7 november naar Amsterdam afgereisd om de wedstrijd van Ajax te volgen en had hij geen “slechte bedoelingen”. “Hij wilde niet demonstreren, geen Maccabi-supporters of Joden aanvallen.” De advocaat van D. vindt dan ook dat er te weinig bewijs in het dossier zit om hem te veroordelen. “Om die reden dient dan ook vrijspraak te volgen.”

Woensdag staan in totaal vijf verdachten terecht, donderdag nog eens twee. De belangstelling voor de rechtszaken is groot.

De rechtbank doet op 24 december uitspraak in de diverse zaken.

CBS: daling CO2-uitstoot stagneerde in derde kwartaal

DEN HAAG – De uitstoot van broeikasgassen in Nederland was in het derde kwartaal van dit jaar ongeveer net zo hoog als een jaar eerder in dezelfde periode, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In de eerste twee kwartalen noteerde het statistiekbureau nog een afname van 4 procent. Dat de daling in de zomermaanden tot stilstand is gekomen, komt vooral door een hogere uitstoot van de industrie en in de gebouwde omgeving. In die laatste categorie vallen bijvoorbeeld woningen en kantoren.

In de industrie ging het oliegebruik wat omlaag, maar industriebedrijven verstookten juist meer aardgas en steenkool. Al met al ging hun uitstoot met 1 procent omhoog. Omdat de industrie meer dan een derde van de totale uitstoot veroorzaakt, heeft dat meteen grote impact op de landelijke cijfers.

In de gebouwde omgeving lag het energiegebruik in het derde kwartaal hoger dan een jaar eerder, met 13,5 procent meer uitstoot als gevolg. Dat komt vooral doordat het een jaar eerder warmer was in september. Op de totale uitstoot heeft de stijging echter niet zo veel invloed, omdat huizen en andere gebouwen in deze periode slechts een klein deel van het totaal veroorzaken: nog geen 5 procent.

Verduurzaming

De verduurzaming van de elektriciteitssector ging wel door in het derde kwartaal. In die sector daalde de uitstoot met 7 procent, vooral doordat steeds meer stroom wordt opgewekt uit wind en zon. Het aardgasverbruik daalt daardoor. Het verbruik van steenkool, de meest vervuilende energiebron waarmee in Nederland stroom wordt gemaakt, lag in de zomermaanden echter iets hoger dan een jaar eerder. In de eerste twee kwartalen nam de uitstoot van de elektriciteitssector sneller af: met 17 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Het CBS maakte ook nog een berekening volgens een andere methode, waarin ook de uitstoot van biomassacentrales en de internationale luchtvaart en scheepvaart worden meegenomen. Volgens die methode ging de uitstoot nog wel omlaag, met 2,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor schepen en vliegtuigen werden iets minder fossiele brandstoffen gebruikt en ook het biomassaverbruik nam af.

Een dalende uitstoot is noodzakelijk om aan de klimaatdoelen te voldoen. Zowel in Europese wetgeving als in de Nederlandse Klimaatwet is vastgelegd dat de uitstoot in 2030 minimaal 55 procent lager moet liggen dan in 1990.

Artsen: zeker veertien kinderen in ziekenhuis na vapen

UTRECHT – Zeker veertien kinderen zijn afgelopen jaar in het ziekenhuis opgenomen met klachten die volgens artsen werden veroorzaakt door vapes. De meesten waren tussen de 14 en 17 jaar. Ze liepen na het roken van elektronische sigaretten onder meer klaplongen en een longbloeding op. Ook werd op scans longschade geconstateerd.

De Federatie Medisch Specialisten (FMS) bevestigt berichtgeving van RTL Nieuws over de meldingen. Die zijn in het afgelopen jaar door artsen gedaan bij de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, die lid is van de FMS.

Bij de veertien patiënten waren vapes de enige opvallende factor die artsen zagen, nadat ze andere oorzaken voor de klachten hadden uitgesloten. De jongste patiënt waar een melding over is gedaan, is een 2-jarige peuter. Die kwam binnen op de spoedeisende hulp na het opdrinken van vloeistof voor een elektronische sigaret. Het liep goed af, maar als het kind meer had binnengekregen, had het volgens de arts tot een dodelijke vergiftiging kunnen leiden.

Onduidelijkheid

Onder de jonge patiënten was een meisje van 14 jaar dat de arts vertelde dat ze elke vijf minuten een vape gebruikte en er zelfs ‘s nachts voor wakker werd. Een compleet overzicht van het vapegebruik van de betrokken jongeren hebben de artsen niet. Ook is nog onduidelijk waarom het ene kind heel ziek wordt van vapen en het andere niet.

Over de gezondheidsrisico’s van vapes is de afgelopen jaren steeds meer duidelijk geworden, maar over de gevolgen van langdurig en structureel gebruik bestaat nog onduidelijkheid. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) staat wel vast dat schadelijke stoffen die in de dampen zitten, de luchtwegen kunnen irriteren en beschadigen. Net als bij ‘gewoon’ roken hebben gebruikers bovendien een verhoogd risico op kanker. Aan de andere kant zijn e-sigaretten volgens het RIVM waarschijnlijk wel minder schadelijk voor de gezondheid dan normale sigaretten.

Nederlandse zeehavens en FERM lanceren landelijk cybersecurity platform

ROTTERDAM – Digitale aanvallen vormen een groeiend risico voor de nautische en logistieke processen in Nederlandse zeehavens. Om cyberdreigingen het hoofd te bieden, hebben de Branche Organisatie Zeehavens (BOZ), het ministerie van I&W en de NCTV samen een aanpak ontwikkeld en vastgelegd in de Cyber Strategie Nederlandse Zeehavens. Vanuit deze aanpak wordt de Stichting FERM, die al actief is voor de havens van Rotterdam en Moerdijk, omgevormd tot een landelijk cybersecurity platform voor de Nederlandse zeehavens verenigd in de BOZ. De samenwerking is op 10 december ondertekend door alle partijen.

De digitale dreiging voor havens neemt elke dag toe. Cyberincidenten hebben impact op de hele logistieke keten door de nauwe onderlinge verbondenheid van de verschillende partijen. Om hier beter tegen bestand te zijn gaan de havenbeheerders die vallen onder de BOZ (Groningen Seaports, North Sea Port, Port of Rotterdam, Port of Moerdijk en Port of Amsterdam) samen met bedrijven in hun gebied het havenecosysteem digitaal weerbaarder maken.

Hiervoor worden de activiteiten van FERM uitgebreid en uitgebouwd naar de andere Nederlandse zeehavens. FERM is in 2021 opgericht met als doel het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven in de Rotterdamse haven om het bewustzijn bij bedrijven over cyberrisico’s te verhogen en de best digitaal beveiligde haven van de wereld te worden.

Boudewijn Siemons, voorzitter BOZ en CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Cybersecurity is van cruciaal belang voor de continuïteit en veiligheid van onze havens. In een tijd waarin digitale dreigingen steeds geavanceerder worden, moeten we proactief en gezamenlijk optreden om onze infrastructuur en operaties te beschermen. Alleen door samen te werken kunnen we de weerbaarheid van onze havens versterken en ons voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst. Het is goed dat de zeehavens elkaar hebben gevonden op dit onderwerp en we allemaal het enorme belang zien. We gaan samen voortbouwen op wat FERM de afgelopen jaren al heeft bereikt.”

Gezamenlijke en landelijke aanpak

De komende tijd gaat een team aan de slag met de oprichting van de landelijke FERM-organisatie. Evelien Bras, de huidige directeur van FERM zal met ingang van 1 januari 2025 het stokje overdragen aan Marijn van Schoote, momenteel CISO (Chief information security officer) van Havenbedrijf Rotterdam. Hij zal naast directeur van de stichting FERM ook kwartiermaker worden voor de landelijke cyber-samenwerking tussen de zeehavens. Deze organisatie zal een centrale rol spelen in het coördineren van de cyberweerbaarheid van de Nederlandse zeehavens door middel van het uitwisselen van dreigingsinformatie, het delen van kennis en het voorzien in de noodzakelijke trainingen voor bedrijven in het havengebied.

Evelien Bras: “Ik kijk met veel trots en plezier terug op de afgelopen jaren, vooral als ik denk aan de grote inzet en betrokkenheid van bedrijven en teamleden. We hebben samen continu geleerd en daardoor veel bereikt. Met de sterkere aanzet van dreiging vanuit statelijke actoren ontstond er vanuit FERM behoefte om een significante stap te zetten die je met organische groei niet kunt bereiken. Ik ben trots dat deze stap nu genomen wordt en de waarde van FERM wordt bestendigd en uitgebreid naar een landelijk platform met voor elk havengebied een eigen profiel.”

Zeehavens zijn van essentieel belang voor Nederland en Europa. De Nederlandse zeehavens met de verbonden logistieke netwerken maken wereldwijde handel mogelijk. Ze zijn vestigingsplaats voor bedrijven in de industrie- en energieclusters, bieden werkgelegenheid en een bijdrage aan de welvaart. De Branche Organisatie Zeehavens (BOZ) verenigt de 5 zeehavens van nationaal belang; Groningen Seaports, North Sea Port, Port of Rotterdam, Port of Moerdijk en Port of Amsterdam. BOZ richt zich op thema’s die de individuele zeehavens overstijgen. BOZ behartigt de belangen van onze aangesloten havens en bevordert kennisuitwisseling en netwerken tussen zeehavenorganisaties.

Ziekenhuis erkent fouten met meldingen grensoverschrijdend gedrag

DEN HAAG – Het HagaZiekenhuis erkent dat in het verleden fouten zijn gemaakt in de afhandeling van meldingen over grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. “We vinden het belangrijk om te benoemen dat we in het verleden niet altijd goed zijn omgegaan met de afhandeling van meldingen. Daarin zijn we tekortgeschoten”, laat het ziekenhuis met vestigingen in Den Haag en Zoetermeer weten in reactie op onderzoek van Zembla.

Het journalistieke platform meldde woensdag dat de afgelopen jaren over zeker vier chirurgen van het ziekenhuis meldingen over seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn gedaan. Ze zouden zich hebben misdragen tegenover arts-assistenten. Een van de chirurgen ging in 2022 vervroegd met pensioen, een andere arts mag volgens correspondentie waarover Zembla beschikt “nooit meer opleider” zijn.

Het ziekenhuis wil niet op details ingaan, maar erkent wel in het algemeen: “Helaas zijn er situaties van grensoverschrijdend gedrag bekend in ons ziekenhuis.” In een verklaring stellen bestuursvoorzitter Peter van der Meer en Ronne Mairuhu, die de medisch specialisten vertegenwoordigt, dat het ziekenhuis heeft geleerd van fouten. “Dit maakt dat we er extra op gebrand zijn te blijven werken aan een veilige cultuur, meldingen zeer serieus te nemen en de drempel om te melden zo laag mogelijk te maken.”

Op korte termijn stelt het ziekenhuis extra vertrouwenspersonen aan. “Ook is er een externe vertrouwenspersoon, waarmee we de drempel om te melden willen verlagen.” Een app die sinds kort wordt gebruikt, maakt het doen van een melding ook makkelijker. Dat kan ook anoniem.

Het ziekenhuis stimuleert leidinggevenden “om binnen hun afdeling in gesprek te gaan over gedrag”. Het ziekenhuisbestuur zegt dat er nu “speciale aandacht” is voor jonge werknemers, zoals coassistenten en arts-assistenten.

Volgens Zembla gingen de meldingen onder meer over ongevraagde tongzoenen. Een van de arts-assistenten vertelde dat de chirurg die haar lastigviel ook operaties ging doen die “voor hem ongebruikelijk waren, zodat hij bij haar in de buurt kon zijn”.

Rabobank: stijging huizenprijzen zet door, maar mindert vaart

Koopwoning

UTRECHT – De stijging van de huizenprijzen zet nog altijd door, maar mindert wel vaart. Dat voorspellen onderzoekers van de Rabobank. Op dit moment stijgen de prijzen sneller dan de lonen en de ruimte die mensen hebben om te lenen. Op termijn zal de prijsgroei echter afnemen, doordat vraag en aanbod steeds meer in evenwicht komen.

De bank verwacht dat de huizenprijzen dit jaar met 8,8 procent stijgen, gevolgd door een stijging van 9,2 procent in 2025. Ook het jaar daarop zullen woningen nog duurder worden, met 6 procent.

De vraag naar koopwoningen is nog altijd groot, terwijl het woningaanbod achterblijft. Enerzijds heeft dat te maken met de bevolkingsgroei, anderzijds met de flinke loonstijgingen. Tegelijkertijd kunnen woningkopers meer lenen. Zo telt de studieschuld minder zwaar mee bij het aanvragen van een hypotheek en zijn de hypotheekrentes gedaald.

Maar huizen worden daardoor in rap tempo duurder, sneller dan dat lonen stijgen en mensen meer kunnen lenen. “Onder de streep verslechtert de betaalbaarheid van koopwoningen daardoor”, zegt woningmarkteconoom Stefan Groot van de Rabobank. “En dat zorgt ervoor dat vraag en aanbod langzaamaan meer in evenwicht komen met als gevolg dat de prijsgroei afneemt. We gaan ervan uit dat de huizenprijsgroei de komende jaren meer in lijn komt met het tempo waarin de lonen stijgen.”

×