Clicky

zondag 19 januari 2025 - 17:58 uur
Home Blog Pagina 75

Grootste fractie Europarlement wil af verbod op verbrandingsmotor

BRUSSEL – De grootste fractie in het Europees Parlement, de centrumrechtse EVP, heeft een plan gepresenteerd om de Europese auto-industrie te redden. Een van de onderdelen daarvan is het terugdraaien van het verbod op verbrandingsmotoren per 2035. Ook moeten de boetes worden geschrapt die autofabrikanten straks moeten betalen als ze hun emissiereductiedoelstelling voor 2025 niet halen.

Die boetes zijn volgens de EVP onacceptabel. De fabrikanten hebben het geld hard nodig voor investeringen in nieuwe technologie, zei EVP-leider Manfred Weber.

De EVP trekt de “groene ambities” van de EU niet in twijfel, zei Weber. De fractie onderschrijft het belang van het koolstofarm maken van de economie, maar er moet een mix van technologieën mogelijk zijn om dat te bereiken. Volgens Weber was het een vergissing dat de vorige Europese Commissie besloot om technologieën te reguleren en “om te concurreren met de verbrandingsmotor”.

Om de toekomst van de auto-industrie in de EU veilig te stellen is een pragmatische aanpak nodig, benadrukte Weber. De auto-industrie is van groot belang. “We hebben het over miljoenen banen en over 7 procent van het Europese bruto binnenlands product.”

Gietvloeren voor logistiek en transport

Foto: Pixabay

In de logistieke sector is de keuze voor een gietvloer vrij logisch. Vooral wanneer je op zoek bent naar een vloer die niet alleen naadloos is, maar ook kras- en stootbestendig. Het grote voordeel van gietvloeren is dat ze geschikt zijn voor vrijwel iedere ruimte. Hierbij moet je denken aan een werkplaats, maar ook grote magazijnen en bedrijfshallen zijn bij uitstek geschikt voor een gietvloer. Omdat we toch merken dat lang niet iedereen de voordelen ervan inziet, willen we deze graag aan de hand van een aantal praktische voorbeelden met je bespreken.

Gietvloeren zijn duurzaam en slijtvast

Binnen de transport en logistiek hebben we vaak te maken met veel gewicht en dus een hoge belasting. Dat geldt dus ook voor de vloer. We hoeven je dan dus ook niet uit te leggen dat het belangrijk is om te kiezen voor een vloer die duurzaam en slijtvast is. Kies je voor een gietvloer, dan heb je een vloer die zowel duurzaam als slijtvast is. Deze vloeren zijn bestand tegen zware belastingen, zoals palletwagens, heftrucks en andere voertuigen die continu over de vloer rijden. Dankzij hun naadloze afwerking zijn gietvloeren ook gemakkelijk te reinigen, wat belangrijk is in omgevingen waar hygiëne en schoonmaak prioriteit hebben. Daarbij zorgt een naadloze vloer ook voor veel minder ongelukken op de werkvloer, aangezien je nergens achter kunt blijven haken.

Veiligheid en vloeistofdichtheid

Veiligheid is ontzettend belangrijk en al helemaal in de transport en logistiek. Dit is ook een reden waarom deze vloeren juist in deze sectoren zoveel worden gebruikt. Door de hoge vloeistofdichtheid is het de perfecte vloer in een omgeving waar gewerkt wordt met oliën, chemicaliën en andere vloeistoffen. Om ervoor te zorgen dat de vloer niet glad wordt, is het ook mogelijk om een antisliplaag aan te laten brengen. Zelfs wanneer de vloer dan nat is, hoef je niet bang te zijn dat je uitglijdt.

Eenvoudig te onderhouden

Binnen het bedrijfsleven is gemak ontzettend belangrijk. Logisch, want tijd kost geld. Zo zijn gietvloeren dus niet alleen veilig en duurzaam, maar zijn ze ook eenvoudig te onderhouden. Dit komt vooral doordat de vloer naadloos is en stof en andere resten zich niet kunnen ophopen. Dit zorgt er niet alleen voor dat de werkomgeving een stuk schoner is, maar ook dat er tijd wordt bespaard dan kan worden besteed aan andere dingen. Niet voor niets kiezen ook steeds meer kantoren daarom voor een gietvloer.

Voordelige optie op lange termijn

Uiteindelijk spelen de kosten ook een belangrijke rol in het maken van een keuze. Kies je voor een gietvloer, dan weet je zeker dat je de komende jaren verzekerd bent van een vloer die goed is. Natuurlijk kan het voorkomen dat er een keer ergens een barst ontstaat, maar dat is met een gietvloer vrij eenvoudig op te lossen. De initiële investering ligt dan wel een stuk hoger dan wanneer je kiest voor een ander type vloer, maar op de lange termijn ben je veel goedkoper uit. Met een gemiddelde levensduur van zo’n 20 tot 25 jaar is dit dus serieus iets om over na te denken.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Aanrijding tussen vrachtwagen en auto zorgt voor grote vertraging op A29

Foto: Rijkswaterstaat | X

ROTTERDAM – Op de A29 richting Rotterdam zorgt een aanrijding tussen een vrachtwagen en een auto dinsdagmiddag voor veel vertraging. Het ongeval vond plaats net na de Heinenoordtunnel.

Door de botsing raakte de auto dusdanig beschadigd dat een berger deze moest meenemen. De vrachtwagen liep een lekke band op en moet ter plaatse van een nieuwe band worden voorzien. Dit zorgt voor extra hinder op de toch al drukke verkeersader.

Verkeer richting Rotterdam ondervindt flinke vertraging door het ongeval. Vanaf Numansdorp bedraagt de extra reistijd momenteel ongeveer een uur.

Deal woontop: sneller en meer bouwen, eis betaalbare bouw blijft

NIEUWEGEIN – De komende jaren gaat sneller gebouwd worden, en op meer plekken. Ook blijft de eis overeind dat twee derde van de nieuwbouw betaalbaar moet zijn. Dat zijn enkele van de afspraken die zijn gemaakt op de woontop, georganiseerd door woonminister Mona Keijzer.

De minister heeft met partijen uit de sector afgesproken dat regels worden vereenvoudigd en vergunningverlening wordt versneld. Daarmee moet de gemiddelde tijd tussen de vergunningaanvraag en oplevering van tien jaar naar zeven jaar gaan.

Voor ongeveer 75.000 nieuwe woningen is al een plek gevonden. Zo moeten er in totaal 63.000 nieuwe huizen worden gebouwd bij Utrecht, 6500 woningen bij Lisserbroek en Nieuw-Vennep, en 5000 woningen bij Lansingerland.

Doorbraakaanpak

Deze projecten zijn tot stand gekomen dankzij de “doorbraakaanpak” van het ministerie. Die omvat een samenwerking tussen Rijk, marktpartijen en woningcorporaties. Als er knelpunten in de samenwerking ontstaan, moeten de partijen transparantie geven over bijvoorbeeld hun financiën. Begin volgend jaar wil Keijzer de rest van de in totaal twintig locaties aanwijzen waar dankzij deze aanpak gebouwd kan worden.

Het is de bedoeling dat jaarlijks 100.000 nieuwe woningen worden gerealiseerd. Het vorige kabinet wilde dat ook, maar haalde dat streefgetal telkens niet. Wel werd het aantal jaarlijks gerealiseerde woningen steeds groter. Vorig jaar zijn er bijna 90.000 nieuwe woningen bijgekomen.

Woonbond

Het streven om ten minste twee derde van de nieuw te bouwen woningen te verkopen voor minder dan de grens van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), die nu ligt op 435.000 euro, blijft overeind. Voor de komende vijf jaar is daar genoeg geld voor, maar gemeenten moeten wel de helft bijbetalen. De eis geldt voor een gehele regio: gemeenten mogen onderling de verdeling zelf bepalen.

Niet alle sectorpartijen hebben hun handtekening onder de afspraken van de woontop gezet. Zo is de Woonbond, die de belangen van huurders vertegenwoordigt, ontevreden dat het kabinet huurverhogingen niet verder aan banden legt. Ook pensioenfondsen en verzekeraars staan niet onder het akkoord. De Pensioenfederatie meldde geen geld toe te kunnen zeggen, en het Verbond van Verzekeraars zei te laat betrokken te zijn bij gesprekken.

Duwen en trekken

Premier Dick Schoof, ook aanwezig op de top, is blij met het akkoord. Wel erkent hij dat het de komende jaren nog “duwen en trekken” blijft. “Laten we dan vooral aan dezelfde kant duwen, en aan hetzelfde touw trekken”, zei hij tegen de aanwezige partijen.

Verkoop failliet Stella Fietsen leverde bijna 10 miljoen euro op

NUNSPEET – De doorstart van de failliete e-bikeverkoper Stella Fietsen heeft ruim 9,8 miljoen euro opgeleverd. Dat staat in het eerste verslag van de curator over de afwikkeling van het faillissement van het bedrijf, dat ooit gold als een van de grootste fabrikanten van elektrische fietsen van Nederland.

Begin deze maand werd bekend dat investeringsmaatschappij Scheybeeck samen met Ilias Salhi investeren in een doorstart “in afgeslankte vorm” van het fietsbedrijf uit Nunspeet. Voor veel van de ongeveer 450 werknemers van Stella zal geen werk zijn bij die doorstart, liet de investeerder weten.

De verkoopsom van bijna 10 miljoen euro is lager dan alle schulden die Stella achterliet bij het faillissement. Schuldeisers hadden samen 28 miljoen euro tegoed, blijkt uit een inventarisatie van de curator. Bij de Belastingdienst had het fietsbedrijf een schuld uitstaan van ruim 8 miljoen euro. De fiscus staat bij faillissementen vooraan in de rij om geld terug te krijgen.

Nasleep coronapandemie

Het in 2011 opgerichte Stella kampte al jaren met verliezen. Net als veel andere e-bikefabrikanten verslechterde de situatie door de nasleep van de coronapandemie. Tijdens de wereldwijde virusuitbraak steeg de vraag naar elektrische fietsen, maar in de jaren daarna zakte die weer in. Fietsfabrikanten zaten daardoor met grote onverkochte voorraden die drukten op de financiën. Stella had daarbij ook last van concurrentie van goedkopere merken.

De toenmalige eigenaar van Stella, investeringsfonds DMEP van voormalig keukenverkoper Ben Mandemakers, stortte meerdere keren kapitaal bij om het bedrijf overeind te houden. Vorige maand werd bekend dat de investeerder dit niet langer verantwoord vond en Stella uitstel van betaling moest aanvragen. De winkels van het e-bikemerk blijven naar verwachting tot 1 maart dicht.

Twijfels over bevoegdheid ACM bij besluit voorrang stroomnet

DEN HAAG – Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ligt zwaar onder vuur vanwege de nieuwe indeling van bedrijven en instellingen die de komende jaren voorrang moeten krijgen op het stroomnet. Sommige partijen twijfelen zelfs openlijk of de ACM wel de bevoegdheid had om dit te doen.

Dat bleek woensdag tijdens een zitting voor het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Omdat het elektriciteitsnet steeds vaker overbelast raakt, stelde de ACM eerder dit jaar een ‘prioriteitenkader’ vast voor bedrijven die in de wachtrij staan voor nieuwe aansluitingen. “Maar beter geen prioriteitenkader dan een slecht prioriteitenkader”, stelde de advocaat van KPN, een van de veertien partijen die beroep aantekenden tegen de lijst van de ACM.

Telecombedrijven zoals KPN en VodafoneZiggo komen niet op de lijst van de ACM voor. Dat betekent dat nieuwe woonwijken of scholen straks mogelijk zonder internet komen te zitten, waarschuwde VodafoneZiggo.

Afvalbedrijven zetten vraagtekens bij de bevoegdheden van de ACM. Een besluit over toegang tot het stroomnet zou beter genomen kunnen worden door de netbeheerders, vinden zij. “Dat zijn de mensen met expertise”. Zelfs het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitte harde kritiek. “De ACM had breder moeten kijken”.

54 kilogram cocaïne gevonden op de Waddeneilanden

DEN HAAG – Afgelopen weekend (7-8 december) ontdekten lokale autoriteiten 43 kilo cocaïne aan de kust van de Waddeneilanden Ameland, Vlieland, Texel en Terschelling. De drugs waren verdeeld over verschillende pakketten.

Het is onbekend hoe de pakketten in de Noordzee terecht zijn gekomen. De drugs hadden een straatwaarde van bijna 4 miljoen euro. De Douane heeft de drugs veilig opgehaald en vernietigd.

Samenwerking met politie en OM

De Douane werkt nauw samen met onder meer de politie en het OM om de herkomst van de pakketten te achterhalen, de inhoud te onderzoeken en verdere verspreiding van drugs te voorkomen.

Waarschuwing: open onbeheerde pakketten niet

Komt u toch een onbeheerd pakket tegen op het strand van één van de Waddeneilanden? Open dit dan niet! Neem geen risico en bel direct 112. Uw melding kan helpen bij het veiligstellen van mogelijke drugspakketten en het tegengaan van criminaliteit.

Verzekeringsbranche niet bij woontop minister Mona Keijzer

DEN HAAG – Verzekeraars zijn woensdag niet bij de woontop die minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) heeft belegd voor afspraken om sneller huizen te kunnen bouwen. De sector werd pas laat betrokken bij gesprekken over zo’n akkoord en heeft daarom te weinig tijd gehad om zich te verdiepen in de mogelijke afspraken, meldt het Verbond van Verzekeraars.

De koepelorganisatie wijst erop dat verzekeraars, met een gezamenlijk vermogen van 450 miljard euro, belangrijke beleggers zijn in de woningmarkt. De sector levert volgens het Verbond van Verzekeraars “graag een bijdrage aan structurele oplossingen voor het woningtekort”.

Maar een woordvoerster van de brancheorganisatie legt uit dat de verzekeringsbranche pas weken geleden bij gesprekken over versneld bouwen van woningen werd betrokken. “We zijn pas in een laat stadium aangehaakt. Dat is te kort om met de hele achterban in conclaaf te gaan over wat de afspraken precies voor ons betekenen”, zegt ze. Verzekeraars blijven volgens haar wel geïnteresseerd in toekomstig overleg over oplossingen voor het woningtekort.

Vorige week werd bekend dat pensioenfondsen niet meedoen aan de woontop van minister Keijzer. Ze kunnen niet vooraf beloftes doen over de hoogte van investeringen in nieuwe woningen of de aantallen woningen waarin ze geld steken, gaf de Pensioenfederatie toen aan. Dat soort beloftes kunnen namelijk botsen met de taak van pensioenfondsen om een goed rendement te behalen voor werkenden en gepensioneerden, zei de brancheorganisatie.

Overgangspremier Syrië roept vluchtelingen op terug te komen

DAMASCUS – De overgangspremier Mohammad al-Bashir die Syrië naar een nieuwe regeringsvorm moet leiden, heeft in een gesprek met de Italiaanse krant Corriere della Sera vluchtelingen opgeroepen terug te keren.

“Ik doe een oproep aan alle Syriërs in het buitenland: Syrië is nu een vrij land dat trots en waardigheid verdient. Kom terug, want we moeten herbouwen, herboren worden en daarbij hebben we de hulp van iedereen nodig.”

Volgens al-Bashir is de staatskas leeg. De zondag uitgeweken ex-president Assad “en diens corrupte olifantenregering” heeft het land volgens de overgangspremier berooid achtergelaten. “In de schatkist zitten alleen nog wat Syrische ponden die bijna niets waard zijn, (..) dus financieel staan we er erg slecht voor.”

“Geef ons de miljoenen Syrische vluchtelingen die in het buitenland zijn terug. Hun menselijk kapitaal en hun ervaring zullen ervoor zorgen dat het land kan floreren.”

Hermans wil geen winning Waddengas, maar ‘weigeren kan niet’

DEN HAAG – Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) “wil geen gas winnen onder de Waddenzee”, benadrukte ze in een debat in de Tweede Kamer. Onder de huidige Mijnbouwwet ziet zij echter geen mogelijkheid om de vergunning die de NAM daarvoor heeft aangevraagd te weigeren. Zij zou dan een “ongelofelijk groot” risico lopen dat de rechter dat besluit van tafel zou vegen.

Hermans kondigde vrijdag aan dat zij met de NAM in gesprek gaat. Zij hoopt het gasbedrijf ervan te overtuigen dat het beter is af te zien van gaswinning onder de Waddenzee vanuit het Friese Ternaard. Zij heeft daarvoor in verkennende gesprekken al “ruimte geproefd”, verzekerde zij.

De oppositie in de Tweede Kamer vindt het onbegrijpelijk dat Hermans niet gewoon ‘nee’ heeft gezegd tegen de vergunningsaanvraag van de NAM. Er ligt immers een zwaarwegend, negatief advies van het Staatstoezicht op de Mijnen. De toezichthouder wijst daarin op toegenomen risico’s voor het kwetsbare Waddengebied als gevolg van bodemdaling. Maar er liggen meer adviezen, zei Hermans, en die geven “geen eenduidig beeld”.

“Ik zou niks liever hebben gewild dan vrijdag ‘nee’ zeggen”, verzekerde Hermans. Maar het “grote risico” dat een rechter dat als onrechtmatig zou beoordelen, “kan en wil” zij niet nemen. Dat zou kunnen betekenen dat een schadevergoeding moet worden betaald, maar ook dat alsnog gaswinning moet worden toegestaan, waarschuwde de minister.

Omdat Hermans nog geen besluit heeft genomen over Ternaard, worden de adviezen die zij kreeg nog niet openbaar. Verschillende Kamerleden spraken daar hun ongenoegen over uit, omdat zij daardoor debatteerden op basis van onvolledige informatie. Publicatie zou volgens de minister evenwel de positie van de overheid kunnen schaden, mocht het later alsnog tot een gang naar de rechter komen. Wel bood zij aan de stukken vertrouwelijk met de Kamer te delen.

Hermans bestreed dat de vergunning die de NAM wel krijgt om nog acht jaar gas te winnen bij het Groningse Warffum, “wisselgeld” is voor haar pogingen om gaswinning onder de Waddenzee te voorkomen. Het zijn twee aparte trajecten, benadrukte zij.

Friese Kooistra.com koopt 202 zeecontainers met goederen van Blokker op

LEEUWARDEN – Het Friese bedrijf Kooistra.com heeft een partij zeecontainers met goederen van de failliete winkelketen Blokker opgekocht. Het gaat om 202 zeecontainers met daarin in duizenden pallets met verschillende huishoudelijke goederen, van koffiemokken tot ovenschalen en van taartvormen tot isoleerkannen. De eerste containers hebben het distributiecentrum in Leeuwarden inmiddels bereikt, zegt mede-eigenaar Eric Kooistra.

De containers stapelden zich op in de haven van Rotterdam, zegt Kooistra. “De rederij bleef deze neerzetten op het haventerrein, maar het was onduidelijk of daarvoor nog zou worden betaald.”

De kostenpost zou miljoenen euro’s bedragen, wat de curatoren van Blokker niet konden opbrengen. Bovendien konden de goederen niet meer worden verkocht, omdat de winkels hun deuren gaan sluiten. Daarop werd besloten de boedel te verkopen.

Specifiek gaat het om goederen die zijn besteld voordat Blokker halverwege november failliet werd verklaard. Opkoper Kooistra.com moet de containers voor kerst hebben afgevoerd naar Leeuwarden. Een deel daarvan bevindt zich nog op zee.

Curator Robin de Wit bevestigt de verkoop. Volgens hem zijn hierover afspraken gemaakt met de expediteur, de partij die verantwoordelijk is voor het vervoer van de goederen. “Elke gebruikte container die op de kade staat brengt kosten met zich mee. De goederen konden bovendien niet meer worden verkocht in de winkel, omdat Blokker zelf nog veel voorraad heeft. Daarom hebben we besproken met de expediteur dat zij deze mochten verkopen.”

Blokker werd op 13 november failliet verklaard. Een week daarvoor vroeg de winkelketen al uitstel van betaling aan. Het 128 jaar oude winkelbedrijf kampte de afgelopen jaren met miljoenenverliezen.

Twee verdachten opgepakt voor moord op drugscrimineel Toon Damen

arrestatie

TILBURG – Twee verdachten die mogelijk betrokken waren bij de moord op de Tilburgse crimineel Toon Damen op 1 augustus 2022 zijn woensdag aangehouden. Over de identiteit van de verdachten, of waar ze zijn opgepakt, wil de politie niks zeggen.

De politie laat weten dat de aanhoudingen losstaan van een item over de moord in de aflevering van Opsporing Verzocht van dinsdagavond.

Damen werd op 37-jarige leeftijd doodgeschoten in de Borselestraat in Tilburg. Hij overleed ter plaatse. De crimineel werd al vroeg in zijn leven veroordeeld voor meerdere vermogensdelicten die hij met vrienden pleegde. Toen hij begin 20 was schoot hij een van die vrienden dood. Daarvoor kreeg hij 12 jaar cel.

Zijn vader, die ook Toon Damen heette, werd in april 2012 op straat in Waalwijk neergeschoten. Een week later overleed hij. Damen senior was een drugscrimineel.

Leider Iran stelt dat val Assad Iran niet verzwakt

TEHERAN/MOSKOU – De leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, heeft gezegd dat de val van het door Iran gesteunde regime van Assad in Syrië afgelopen weekend, “Iran en het anti-Israëlische verzet” niet heeft verzwakt. “Islamitisch Iran is sterk en machtig en wordt nog machtiger”, aldus de sjiitische geestelijke die sinds 1989 de feitelijke machthebber is.

Hij zei dat de Verenigde Staten en “het zionistische regime” (Israël) hebben samengezworen tegen het bewind van Assad. En “een buurland van Syrië” speelde daarbij een belangrijke rol. Hij noemde geen naam, maar bedoelde waarschijnlijk Turkije dat soennitische rebellen heeft gesteund in de strijd tegen Assads troepen.

Het anti-Israëlische verzet bestaat nu in de ogen van Khamenei uit zijn eigen overwegend sjiitische land, sjiitische milities in Irak, de Libanese sjiitische beweging Hezbollah, de Jemenitische Houthi’s en de Palestijnse beweging Hamas.

Van Noort Bedrijven B.V. ontvangt zesde elektrische meeneemheftruck van Quickstra

CULEMBORG – Van Noort Bedrijven B.V. heeft onlangs haar zesde elektrische meeneemheftruck in gebruik genomen. De levering van deze op maat gemaakte Moffett is opnieuw verzorgd door Quickstra, een vaste partner van Van Noort op het gebied van onderhoud en de aankoop van machines.

De nieuwste toevoeging aan het wagenpark van Van Noort is volledig afgestemd op de specifieke wensen van het bedrijf. De meeneemheftruck is uitgerust met een geveerde stoel, hydraulische vorkverstelling en gegalvaniseerde velgen. Daarnaast is de machine uitgevoerd in de kenmerkende huisstijl van Van Noort.

De elektrische heftrucks worden door Van Noort ingezet voor diverse werkzaamheden, zoals het transport van bouwmaterialen en het ombouwen van winkels. Dankzij de persoonlijke aanpak en korte communicatielijnen tussen beide bedrijven verloopt de samenwerking al jaren succesvol.

Schiphol zet volgende stap richting bouw nieuwe bagagekelder met Dura Vermeer en Mobilis

SCHIPHOL – Schiphol start de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe bagagekelder met bouwcombinatie Fundament, bestaande uit Dura Vermeer en Mobilis. Deze voorlopige gunning is een belangrijke stap richting de start van de bouwwerkzaamheden in 2026. De partijen werken de komende tijd verder aan het ontwerp en de planning.

Met de nieuwe bagagekelder creëert Schiphol de benodigde capaciteit om het bestaande bagagesysteem te vervangen en te vernieuwen, om de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers te verbeteren.

De nieuwe bagagekelder krijgt een totale oppervlakte van bijna 32.500 m2, met ruim 21.000 m2 aan nieuwe bagagesystemen. Dit is een belangrijke en noodzakelijke aanvulling op de bestaande 145.000 m2 bagagesystemen, omdat grote delen daarvan aan vervanging toe zijn. De nieuwe bagagekelder biedt de ruimte om de bestaande systemen te vervangen en te vernieuwen en is daarmee van essentieel belang voor de operationele continuïteit van de bagageafhandeling. De modernisering van de bagagesystemen draagt bij aan betere arbeidsomstandigheden voor bagagemedewerkers.

“De voorlopige gunning markeert het einde van een uitgebreide voorbereidende fase en het begin van de zogenaamde bouwteamfase, waarin we samen het ontwerp en de planning verder uitwerken. Na afloop daarvan selecteren we definitief de aannemers voor de bouw van de bagagekelder. Dit is het eerste grote bouwproject op de luchthaven dat we volgens deze nieuwe methode uitvoeren. Door aannemers al vroegtijdig bij het ontwerpproces te betrekken, benutten we de expertise van de markt optimaal én werken we echt samen om het project te realiseren. Deze aanpak zorgt voor een betere samenwerking, meer grip op planning, kosten en kwaliteit en leidt tot een efficiëntere uitvoering van complexe bouwprojecten op de luchthaven”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

Bouwcombinatie Fundament

Bouwcombinatie Fundament bestaat uit de bedrijven Dura Vermeer en Mobilis, met vaste partners voor gebouwgebonden installaties, de bouwkuip en fundaties en het grondwerk. De combinatie van bedrijven brengt de benodigde expertise samen om een toekomstbestendige bagagekelder te bouwen. Vanderlande realiseert het nieuwe en innovatieve bagagesysteem dat het werk voor bagagemedewerkers verder gaat verbeteren.

Schiphol investeert in kwaliteit

Schiphol investeert de komende vijf jaar 6 miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven. Met dit grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven wil Schiphol de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning, waaronder de voorbereidende werkzaamheden rondom en bouw van de nieuwe bagagekelder.

×