Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 07:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 74

‘Ultieme poging’ Agema om spoedzorg in Heerlen te houden mislukt

DEN HAAG – De “ultieme poging” van zorgminister Fleur Agema om de spoedzorg in het ziekenhuis van Heerlen te behouden is niet geslaagd. De verhuizing van de spoedeisende hulp, de intensive care en de acute geboortezorg naar de nevenvestiging in Sittard gaat door. Wel belooft het ziekenhuis een terugkeer in de toekomst mogelijk te houden.

Agema reisde donderdag op aandringen van de Tweede Kamer af naar Zuid-Limburg om het bestuur van het Zuyderland-ziekenhuis te overtuigen dat de spoedzorg ook in Heerlen kon blijven. De Kamer vroeg haar vorige week nog om daarvoor te zorgen, ook al wierp de minister tegen dat zo’n besluit aan het ziekenhuis is. Het Zuyderland zegt dat het te weinig personeel heeft om de spoedzorg in beide vestigingen open te houden en doorgaan in Heerlen is duurder.

Het ziekenhuisbestuur blijft er wel voor zorgen dat Heerlen de verdwijnende afdelingen ooit weer kan terugkrijgen, zei Agema na het bezoek. “We hebben vandaag ook afgesproken dat hier de bereidheid is om in de architectuur rekening te houden met extra gebouwen waardoor er wel op twee locaties een spoedeisende hulp en een ic kunnen zijn” wanneer het personeelstekort zou zijn opgelost. Ze heeft “er begrip voor dat het ziekenhuis op dit moment, nu de personeelstekorten zo groot zijn, geen twee spoedeisende hulpposten en ic’s op twee locaties open kan houden”.

‘Begrip’

Het is nu zaak de discussie over de verhuizing achter ons te laten, vindt Agema. Het is “heel belangrijk dat er een positieve sfeer rondom dit ziekenhuis komt. Want dat zorgt ervoor dat je je hier wilt vestigen als arts, als verpleegkundige. En dat is de oplossing”.

Agema hoopt streekziekenhuizen aantrekkelijker te maken voor artsen en verpleegkundigen door die meer financiële zekerheid te geven. Een beter imago van deze ziekenhuizen helpt ook het Zuyderland, hoopt de PVV-minister. Dat moet in de toekomst mogelijk maken dat Heerlen weer gemakkelijker personeel kan vinden en een volwaardig ziekenhuis met volledige spoedeisende hulp, ic en acute geboortezorg terugkrijgt.

“Voor ons was heel belangrijk dat de minister begrip zou hebben voor de koers die we inslaan”, zei Zuyderland-baas David Jongen. “En dat begrip is er. Wij kunnen nu verder en dat is voor mij het allerbelangrijkste.”

BOVAG & RAI Vereniging voorspellen stabilisatie nieuwverkoop auto’s en bestelwagens in 2025

Lichte Bedrijfswagens

AMSTERDAM – Naar verwachting worden er in 2025 in Nederland 367.000 nieuwe personenauto’s en 50.000 nieuwe bestelwagens op kenteken gezet. Qua personenauto’s is dat een vergelijkbaar aantal met 2024, voor bestelwagens betekent dit een aanzienlijke daling ten opzichte van de 90.000 dit jaar. De groei van het marktaandeel volledig elektrische auto’s (BEV) zet vermoedelijk niet door en stabiliseert op een vergelijkbaar niveau.

Dit blijkt uit de marktprognose van S&P Global Mobility, opgesteld in opdracht van BOVAG en Rai Vereniging.

De prognose voor personenauto’s in 2025 bedraagt 367.000 registraties, een aantal dat vergelijkbaar is met de 369.000 registraties in 2024, zoals het er nu uitziet.

BOVAG en RAI Vereniging voorzien dat de stijging van het marktaandeel van volledig elektrische auto’s (BEV) in 2025 niet verder doorzet. Voor 2024 komt het marktaandeel BEV uit op zo’n 33 procent en dat zal in 2025 een vergelijkbaar percentage zijn. Dat het marktaandeel BEV stabiliseert komt onder andere door het wegvallen van de nationale aankoopsubsidie voor particuliere EV’s en onzekerheid bij met name particulieren over de belastingen voor elektrische auto’s.

Lichte bedrijfswagens (LCV)

De markt van lichte bedrijfswagens (LCV) loopt, als gevolg van naar voren gehaalde registraties eind 2024, ver terug in 2025. Naar verwachting worden er in 2025 maar 50.000 nieuwe bestelwagens geregistreerd. Een aanzienlijke daling ten opzichte van het langjarig gemiddelde, waarin de nieuwverkoop gemiddeld uitkomt op 70.000.

Deze daling is het gevolg van het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor ondernemers die bestelwagens met een verbrandingsmotor aanschaffen, vanaf begin 2025. Om hierop te anticiperen, worden veel bestelauto’s met verbrandingsmotor vóór eind 2024 op kenteken gezet, waardoor de nieuwverkoop (gemeten in registraties) dit jaar naar verwachting op een uitzonderlijke 90.000 stuks uitkomt.

Ruim duizend politiemedewerkers uitten zorgen over hack

DEN HAAG – Ruim duizend politiemedewerkers hebben hun zorgen geuit over de recente hack bij het meldpunt dat naar aanleiding daarvan in het leven werd geroepen. Dat meldt een woordvoerder van de korpsleiding donderdag.

Bij de hack zijn de contactgegevens van tienduizenden politiemedewerkers buitgemaakt, soms gaat het ook om privégegevens. Woensdag werd bekend dat het mogelijk ook om foto’s of afbeeldingen gaat die worden gebruikt in visitekaartjes van de politie, wel zou dit maar bij een deel van de medewerkers het geval zijn.

Volgens de woordvoerder willen de medewerkers vooral weten welke gegevens het precies betreft die van hen zijn buitgemaakt. Verder zijn er veel zorgen en vragen over de gevolgen van de hack. Hij meldt dat medewerkers ook met hun zorgen terechtkunnen bij collega’s en leidinggevenden en dat informatie op het intranet te vinden is.

Eerder werd al bekend dat een ander land waarschijnlijk achter de hack zit. Om welk land het mogelijk gaat, is niet genoemd.

Cocaïne in vismeel onderschept en verdachte aangehouden

Foto: Politie

KAPEL AVEZAATH – De politie heeft afgelopen donderdag 3 oktober een container onderschept in Kapel Avezaath met vermoedelijk meer dan 100 kilo cocaïne.

Kort daarna is in Rotterdam een 40-jarige verdachte uit Valkenburg (Zuid-Holland) aangehouden. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de invoer van de cocaïne en zit in voorlopige hechtenis.

Container met vismeel

De cocaïne was verwerkt in zakken met vismeel en was vanuit Zuid-Amerika, via België onderweg naar Nederland. De container kwam bij de opsporingsinstanties in beeld omdat deze niet over de juiste documentatie beschikte om te worden geïmporteerd.

Vanuit de haven van Antwerpen werd hij vervoerd naar een loods in Kapel Avezaath. Daar heeft de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO), met inzet van de DSI en ondersteuning van de eenheid Oost-Nederland de container in beslag genomen.

De cocaïne is inmiddels vernietigd.

VN melden dat Israël op UNIFIL-posities schoot in zuiden Libanon

BEIROET/NAQOURA – Israëlische troepen hebben donderdag in het zuiden van Libanon volgens de Verenigde Naties drie posities van de VN-macht UNIFIL onder vuur genomen, inclusief het hoofdkwartier van de missie aan de kust in Naqoura. Volgens UNIFIL zijn in Naqoura twee leden van de vredesmacht gewond geraakt en naar een ziekenhuis gebracht. De twee zijn gevallen toen een Israëlische tank hun uitkijktoren beschoot.

Volgens UNIFIL komen de twee gewonden uit Indonesië. Israël zou ook een bunker hebben beschoten, waar blauwhelmen zich schuilhielden. Voertuigen en een communicatiesysteem liepen schade op.

Italië en Frankrijk leveren beide militairen aan de missie en hebben verontwaardigd gereageerd op het incident. De Italiaanse minister van Defensie Guido Crosetto noemt het schieten op VN-bases “totaal onacceptabel”. De Israëlische ambassadeur is ontboden. De regering in Rome wil samen met die in Parijs een overleg organiseren met de Europese landen die bijdragen aan UNIFIL.

Nederland

UNIFIL is na een Israëlische aanval op Libanon in 1978 opgericht en heeft verscheidene taken gehad. Het is nu een militaire missie die voor het Libanese leger toeziet op het grensgebied met Israël en op terugtrekking van Israëlische troepen en op posities van met name de Hezbollah-beweging. Israël zegt nu die beweging te willen uitschakelen en voert op grote schaal aanvallen uit op Libanon, vooral het zuiden van het land.

Israël heeft de VN-macht recent tevergeefs verzocht zich daar terug te trekken. In de jaren 1979-1985 leverde Nederland in totaal circa 9000 militairen aan UNIFIL. Momenteel nemen zo’n 10.000 vredeshandhavers deel aan de missie.

De VN-macht heeft de afgelopen weken herhaaldelijk opgeroepen tot een staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah.

Banenverlies bankensector in het verschiet door AI-tools

DEN HAAG – Europese banken hebben de eerste stappen gezet om hun personeelskosten te verlagen door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI). De Italiaanse bank BPER Banca heeft donderdag aangekondigd dat er de komende jaren ongeveer 2000 banen zullen verdwijnen als gevolg van de vooruitgang in AI-technologie.

De bank vertrouwt op “procesoptimalisatie en automatisering met behulp van AI” om het personeelsbestand tegen 2027 met 10 procent te verminderen.

Steeds meer banken omarmen AI om de efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen. Het Amerikaanse bankconcern Citigroup verwacht dat deze technologie waarschijnlijk meer banen in de banksector zal vervangen dan in andere sectoren. Hierdoor kan de winstgevendheid in de wereldwijde bankensector de komende jaren met 170 miljard dollar stijgen, zo voorspelt de bank.

Daarnaast heeft het Zwitserse UBS een AI-tool ontwikkeld die zakelijke klanten helpt bij potentiële fusies en overnames, en die in minder dan een halve minuut een database van meer dan 300.000 bedrijven kan doorzoeken.

De Spaanse bank CaixaBank is bezig met het opzetten van een team van honderden experts op het gebied van kunstmatige intelligentie. AI wordt een van de belangrijkste pijlers van de nieuwe strategie van de bank, die volgende maand wordt gepresenteerd.

Milence breidt uit naar Scandinavië met de opening van een nieuwe laadhub in Varberg

Milence in Varberg, Sweden

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, zet zijn eerste stap in de Scandinavische markt met de opening van een laadhub in Varberg, Zweden. De laadhub is de vierde operationele Milence hub in Europa en de eerste van tien hubs die voor het einde van 2025 in Zweden worden geopend. De hubs dragen bij aan de ontwikkeling van het grootste openbare elektrische laadnetwerk voor zware voertuigen in Europa. De opening van de laadhubs in Åstorp en Ödeshög volgen later dit jaar.

Strategische locatie, toegankelijk voor alle vrachtwagens

De nieuwe laadhub in Varberg is strategisch gelegen aan de Scandinavisch-Mediterrane TEN-T corridor. Deze ligt tussen Gothenburg en Malmö in het zuidwesten van Zweden, vlakbij afrit 55 op de E6. De locatie is een belangrijke rustplaats voor transporteurs en chauffeurs van vrachtwagens die rijden via de logistieke hoofdroutes in Zweden. Varberg, een belangrijk transportknooppunt, is zorgvuldig gekozen vanwege de toegankelijkheid en het belang in de regio. De laadhub in Varberg is, net als alle andere Milence hubs, beschikbaar voor alle elektrische vrachtwagens, ongeacht het merk.

Twee fasen van ontwikkeling

De laadhub in Varberg wordt in twee fasen ontwikkeld. Met de opening van de laadhub is de eerste fase afgerond. De nieuwe laadhub beschikt over acht laadstations uitgerust met vier krachtige Combined Charging System (CCS)-laders, die elk tot 400 kW laadvermogen leveren. Tijdens de tweede fase, die gepland staat voor 2025, zullen extra laadstations en Megawatt Charging System (MCS)-laders geplaatst worden. Hiermee neemt de laadcapaciteit toe en kunnen zware voertuigen sneller en betrouwbaarder worden opgeladen. Door technologische ontwikkeling te versnellen en de belangrijkste transportroutes in Europa te elektrificeren maakt Milence het makkelijker voor wagenparkbeheerders om over te stappen op emissievrije voertuigen.

De chauffeurservaring verbeteren

De Milence laadhubs dienen als rust- en laadpunt voor zowel vrachtwagens als chauffeurs. De nieuwe hub in Varberg biedt meer dan alleen krachtige laadmogelijkheden. Het is ook een comfortabele omgeving voor chauffeurs, met een loungeruimte, douches en toiletten aanwezig. Het parkeerterrein is omheind en beveiligd met toegangscontrole, verlicht en uitgerust met camerabewaking en Wi-Fi voor een optimale ervaring.

Betalen en prijzen

Om toegankelijkheid voor alle zware voertuigen op de markt te garanderen, heeft Milence overeenkomsten gesloten met verschillende e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Hun kaarten zijn te gebruiken voor betalingen bij de hub in Varberg, waardoor het laadproces naadloos verloopt voor chauffeurs op diverse platforms. Aanvullende partnerships worden gesloten om de betaalflexibiliteit over het hele netwerk te bevorderen. Directe betalingen via de Milence App of met een bankpas zijn ook mogelijk.
Het standaard laadtarief van Milence is vastgesteld op EUR 0,4 (0,399 euro en SEK 4,53) per kWh exclusief btw. Het geldige tarief is weergegeven in de Milence app en bij elk laadpunt, zodat transparantie wordt gewaarborgd. Eventuele wijzigingen in de tarieven worden gecommuniceerd via de officiële kanalen van Milence.

Groene energie en duurzaam bouwen

Milence blijft zich inzetten voor de verduurzaming van wegtransport. Dit doet het bedrijf niet alleen met de uitrol van de nodige laadinfrastructuur, maar ook door te zorgen voor beschikbaarheid van groene energie. Daarnaast kijkt Milence naar duurzame bouwpraktijken die de CO2-uitstoot van bestrating verminderen, waarmee een levensduur van dertig jaar wordt gerealiseerd.

Anja van Niersen, CEO van Milence: “Zweden is een van de koplopers in Europa op het gebied van duurzaamheid en energietransitie, waar elektrisch wegtransport nu al werkelijkheid is. Met tien hubs in ontwikkeling, waarvan er drie voor het einde van het jaar openen, is dit een van onze belangrijkste markten. Wagenparkbeheerders kunnen nu gebruik maken van het Milence netwerk. We zijn erg dankbaar voor de steun die we ontvangen van alle relevante stakeholders in de markt en zijn blij dat de opening van onze hubs een ontmoetingsplaats is voor kennisuitwisseling en samenwerking.”

CIDI: ‘waanzin’ als Israël wordt buitengesloten van actie Giro555

DEN HAAG – Het zou “waanzin” zijn als Israël wordt buitengesloten van de Giro555 actie voor het Midden-Oosten. Dat zegt directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) Naomi Mestrum na berichtgeving van De Telegraaf. Daar staat in dat de omroepen die meedoen aan de actie het oneens zijn over of er überhaupt een deel van het opgehaalde geld naar Israël moet, en zo ja, hoeveel dan.

NPO, RTL en Talpa werken samen met de stichting samenwerkende hulporganisaties (SHO) mee aan de actie om geld op te halen voor mensen in nood in het Midden-Oosten. Volgens de krant zou het geld als volgt worden verdeeld: 60 procent voor Gaza, 35 procent voor Libanon en 5 procent voor Israël. Maar daarover zouden de omroepen het dus niet eens zijn. De Telegraaf schrijft dat sommige omroepen vinden dat er een groter deel van het geld naar Israël moet en anderen vinden juist weer dat er helemaal niks naar het land moet.

SHO kan de verdeling die de krant schetst niet bevestigen, omdat de hulpvraag steeds verandert. “We volgen de ontwikkelingen rondom het conflict in het Midden-Oosten nauwgezet en besluiten op basis van de actuele nood waar het geld heengaat. Duidelijk is dat dit in elk geval in Libanon, Gaza, Westelijke Jordaanoever, Syrië en Israël zal zijn, omdat in al deze gebieden mensen hulp nodig hebben”, aldus de stichting.

Mestrum zou het “bizar” vinden als Israël niet in aanmerking zou komen voor het geld, omdat “de oorzaak van het probleem dan wordt weggepoetst”. Ze benadrukt hierbij dat Israël slachtoffer is van de aanvallen van 7 oktober door Hamas en daarna van de constante raketbeschietingen vanuit Libanon. Hierdoor zijn volgens de directeur 60.000 à 70.000 mensen ontheemd.

Over het juiste percentage wil Mestrum zich niet uitlaten, “dan wordt het een soort van leedvergelijking, die kan ik niet maken”. Wel vindt ze het “belangrijk” dat het geld uiteindelijk bij neutrale lokale hulporganisaties terechtkomen als World Central Kitchen, “en niet bij organisaties die zijn verbonden met terreur”. Ook wil Mestrum dat met het geld de gegijzelden vanuit Israël die nog altijd vastzitten in Gaza worden bezocht door bijvoorbeeld mensen van het Rode Kruis om medicijnen en andere hulp te brengen.

Van Alphen voegt twee nieuwe IVECO S-WAY trucks toe aan wagenpark

Van Alphen, een familiebedrijf dat al sinds 1993 actief is in de transportsector, breidt zijn wagenpark uit met twee nieuwe IVECO S-WAY trucks. Het bedrijf, dat sinds 2007 onder leiding staat van Richard, heeft met deze nieuwe voertuigen een belangrijke stap gezet in het grotere segment van vrachtvervoer.

Van Alphen is een gevestigde naam in de logistiek, opgericht door de ouders van Richard, en heeft sindsdien een gestage groei doorgemaakt. In de beginjaren werkte Richard samen met zijn ouders, totdat hij in 2007 het bedrijf volledig overnam. Het bedrijf telt momenteel 11 werknemers, waarvan 10 chauffeurs op de weg en Richard zelf die de operaties vanuit kantoor coördineert. Het wagenpark van Van Alphen omvat nu in totaal 15 voertuigen.

Hoewel Van Alphen al lange tijd met IVECO werkt, heeft het bedrijf tot voor kort uitsluitend gebruikgemaakt van bestelwagens. Met de toevoeging van de twee nieuwe IVECO S-WAY trucks speelt Van Alphen nu ook een belangrijke rol in het grotere vrachtvervoer. “We doen nog steeds hetzelfde werk als 30 jaar geleden, namelijk koeriersdiensten, maar inmiddels zijn we ook actief in het grote verkeer,” aldus Richard.

Innovatie en duurzaamheid in balans

Richard benadrukt het belang van duurzaamheid, maar geeft aan dat elektrisch rijden momenteel nog geen optie is voor Van Alphen. “Wij rijden heel plaatselijk, maar de volgende dag kan dezelfde wagen onderweg zijn naar een internationale bestemming. Om elektrisch te kunnen rijden, zouden we onze vloot moeten verdubbelen, waarbij de helft stil zou staan om op te laden. De techniek is er voor ons helaas nog niet, maar we hopen dat deze zich snel genoeg ontwikkelt zodat we in de toekomst de overstap kunnen maken naar duurzamer transport.”

Positieve ervaringen met IVECO

Van Alphen heeft al jaren positieve ervaringen met IVECO bestelwagens, die volgens Richard “onverwoestbaar zijn en altijd starten.” Nu het bedrijf met de IVECO S-WAY’s de overstap maakt naar het grotere segment, zijn de verwachtingen hoog. De nieuwe trucks zijn inmiddels twee weken in gebruik en de vaste chauffeurs zijn zeer tevreden met hun nieuwe voertuigen. “Voor onze chauffeurs is het allerbelangrijkste dat ze een goede auto hebben. De beide chauffeurs waren ontzettend blij met hun nieuwe wagens, en dat betekent veel voor ons als bedrijf,” aldus Richard.

Naast het comfort van de voertuigen, zoals de magnetrons voor overnachtingen en de verlichting in de grille, heeft Richard ook lovende woorden over de service in de werkplaats. “Ik ben echt positief verrast hoe goed alles wordt opgepakt in de werkplaats. Dat geeft vertrouwen in de toekomst.”

Met deze nieuwe aanwinsten in het wagenpark blijft Van Alphen zich inzetten voor waarde toevoegende logistiek, waarbij het bedrijf proactief meedenkt met klanten en blijft groeien in zowel het lokale als internationale transport.

Madlener ontkent druk te hebben gezet op ambtenaren over verminderen geluidsoverlast Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren “onder druk zette” om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken.

“Ik vind dat een zeer ernstig verwijt, want ik vind een open werksfeer uiterst belangrijk”, zei Madlener in het debat over de begroting van zijn ministerie. “Mensen die mij kennen, weten dat. En natuurlijk heb ik dat ook met mijn ambtenaren besproken. Zij hebben zich in een open gesprek verzekerd dat zij zich niet onder druk gezet voelen. Daarmee zeg ik niet dat er geen spanningen zijn op dit dossier. Die zijn er altijd, en dat heb ik ook wel gemerkt.” Maar van “ongeoorloofde druk” was volgens de minister geen sprake.

Olger van Dijk (NSC) wilde daarop weten of de “uitgangspunten” van de sector in de berekeningen over geluidsoverlast zijn overgenomen. Daar kon Madlener niet direct een antwoord op geven, maar hij zei wel: “Er zijn aanpassingen geweest.” In antwoorden op vragen die de Kamer eerder heeft gesteld, schreef de minister dat hij zijn ambtenaren heeft gevraagd “met de sector in gesprek te gaan en uit te zoeken hoe het komt dat de sector andere uitkomsten van berekeningen had”.

Het eerdere plan was een maximum van 460.000 tot 470.000 vluchten per jaar. Op basis van “nieuwe, meer gedetailleerde informatie” uit de sector heeft Madlener dat aangepast naar 475.000 tot 485.000 vluchten, schreef hij eerder aan de Kamer. De definitieve berekeningen hoopt hij volgende week te ontvangen.

Art Rooijakkers stapt over van RTL naar Talpa

HILVERSUM – Presentator Art Rooijakkers maakt de overstap van RTL naar Talpa Network. Hij heeft er een meerjarig contract getekend, meldde Talpa donderdag. Rooijakkers (48) wordt een van de presentatoren van Nieuws van de Dag, het nieuwe opinie- en nieuwsprogramma van De Telegraaf en Hart van Nederland dat vanaf januari te zien is op SBS6. Eerder werd bekend dat Talpa ook Malou Petter voor dit programma heeft aangetrokken.

“Na zes mooie jaren bij RTL is het tijd voor een nieuwe stap. Het journalistieke avontuur lonkt en een nieuwsprogramma met de slagkracht van Mediahuis en Talpa Network gecombineerd, daar kijk ik naar uit”, aldus Rooijakkers, die zegt dat er ook andere programma’s voor hem in het vat zitten, “waaronder een oude liefde”.

De presentator verlaat RTL “met een weemoedig gevoel”, zegt hij. Hij is naar eigen zeggen dankbaar voor de kansen die hij er heeft gekregen en de programma’s die hij heeft mogen presenteren, maar kijkt tegelijkertijd uit naar de nieuwe samenwerking. “Want in de twintig jaar die ik nu als presentator werk, heb ik met enige regelmaat naar een mol gezocht, maar nog nooit met eentje samengewerkt. Dus dat wordt weleens tijd”, laat hij weten, doelend op Talpa-baas John de Mol.

Talpa’s videodirecteur Frans Klein laat weten “ontzettend trots” te zijn op de komst van Rooijakkers. Hij noemt hem “een waardevolle aanwinst”. Klein verwijst ook naar het verleden van Rooijakkers bij een van de andere Talpa-zenders. “Bovendien is Art voor ons geen onbekende; in zijn beginjaren presenteerde hij voor NET5 onder meer Peking Express.”

Ryanair stopt met vluchten naar verschillende Duitse steden

DUBLIN – De Ierse budgetmaatschappij Ryanair stopt met vliegen naar de Duitse steden Dortmund, Dresden en Leipzig, en vermindert het aantal vluchten naar Hamburg. De reden is een geschil met de Duitse regering over stijgende belastingen.

Volgens de luchtvaartmaatschappij, de grootste prijsvechter van Europa, dalen de passagiersaantallen in Duitsland door de maatregel met 12 procent volgend jaar zomer. Dat betekent een afname van 1,8 miljoen beschikbare stoelen.

Ryanair vindt dat de toenemende belastingen in de luchtvaart, evenals de stijgende kosten voor beveiliging en luchtverkeersleiding, onhoudbaar zijn. Het bedrijf pleit ervoor dat de regering onmiddellijk de luchtvaartbelastingen afschaft, de kosten voor luchtverkeersleiding verlaagt en de verhoging van beveiligingskosten uitstelt.

Ook Lufthansa heeft zijn zorgen geuit over de stijgende kosten in Duitsland. Prijsvechter easyJet heeft al stappen ondernomen om het aanbod in Duitsland te verminderen.

DB Schenker opent nieuw warehouse voor semiconductors in Nederland

Foto: DB Schenker

ESSEN – DB Schenker breidt zijn rol als toonaangevende logistiek dienstverlener voor de halfgeleiderindustrie verder uit. Het bedrijf is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan en is een belangrijke stap in het versterken van de halfgeleiderindustrie in Europa.

Niklas Wilmking, lid raad van bestuur voor Contractlogistiek bij DB Schenker: “Een betrouwbare aanvoer van microchips is belangrijk voor het economische succes van Europa. De halfgeleiderindustrie groeit snel, gestimuleerd door initiatieven zoals de European Chips Act. Deze nieuwe DB Schenker-vestiging onderstreept ons streven naar groei en onze inzet om de activiteiten van onze klanten te optimaliseren, waarmee de logistieke toeleveringsketen voor halfgeleiders in Europa en wereldwijd verder wordt versterkt.”

De bouw van het magazijn is al gestart. Een speciaal DB Schenker-team werkt samen met business partners aan de opening in het najaar van 2025.

DB Schenker zal 12.000 m2 van de 18.000 m2 magazijnruimte in gebruik nemen en diensten aanbieden zoals ontvangst, cross-dock, Vendor Managed Inventory (VMI), Return Merchandise Authorization (RMA) en verzending. Het magazijn wordt uitgerust met Unit Load Devices (ULD) voor luchtvrachtzendingen.

DB Schenker is al geruime tijd partner van de halfgeleiderindustrie en biedt geavanceerde logistieke oplossingen dicht bij de productielocaties. Dit minimaliseert uitvaltijd, zorgt ervoor dat logistieke activiteiten op elkaar zijn afgestemd, vermindert vertragingen en verhoogt de efficiëntie.

In totaal heeft DB Schenker 18 logistieke vestigingen voor de halfgeleiderindustie in
Europa.

EU-lidstaten noemen wens Nederland van opt-out een slecht plan

LUXEMBURG – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) kan niet op steun rekenen van andere EU-lidstaten voor de gewenste uitzonderingspositie voor Nederland op migratie, ook wel opt-out genoemd. Onder anderen haar collega-ministers uit Duitsland, Griekenland en Zweden noemden het stuk voor stuk een slecht plan, zeiden zij voor het begin van de EU-vergadering over migratie in Luxemburg. Eurocommissaris Ylva Johansson (Binnenlandse Zaken) zei stellig: “Het is niet mogelijk volgens het EU-verdrag en dat heb ik ook tegen Nederland gezegd.”

“Het is geen goed idee”, zei de Duitse minister Nancy Faeser (Binnenlandse Zaken) resoluut. Ook de Griekse minister Nikolaos Panagiotopoulos vindt het onwenselijk dat EU-lidstaten een nationaal migratiebeleid gaan voeren. Het is volgens hem juist belangrijk dat EU-landen elkaar vasthouden en als één blok het EU-migratiepact gaan uitvoeren.

Ook Zweden vindt dat de EU-lidstaten ervoor moeten zorgen dat het Europese migratiepact “efficiënt is en werkt zoals het bedoeld is”, zei justitieminister Gunnar Strömmer. “We kunnen nu niet beginnen met het zoeken naar speciale oplossingen voor individuele landen.”

‘Niet realistisch’

De ministers van Frankrijk, België en Finland geven geen direct antwoord op de vraag of het Nederlandse verzoek wensdenken is of kans van slagen heeft. “Frankrijk vraagt niet om een opt-out”, zei minister Bruno Retailleau op de vraag van het ANP. “Integendeel, we hebben het asiel-immigratiepakket krachtig gesteund en willen zelfs vooruitlopen op de inwerkingtreding ervan.”

“Het is belangrijk dat we nu het Europese migratiepact uitvoeren”, zei de Belgische staatssecretaris voor asiel Nicole de Moor. De Finse minister Lulu Ranne noemt de wens van Nederland “niet realistisch”.

EU-migratiepact

Voor een opt-out is een wijziging van het EU-verdrag nodig. Daarnaast moeten alle EU-lidstaten instemmen met een verzoek daartoe.

Het EU-migratiepact gaat vanaf medio 2026 gelden. Het gaat om strengere migratieregels over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten, waarbij asielzoekers die weinig kans maken in detentie moeten worden gezet. Ook moeten alle landen op dezelfde manier asielzoekers registreren. Jarenlang is er over het pact onderhandeld.

Werkzaamheden en omleidingen goederenvervoer door uitbreiding Derde Spoor

Van november 2024 tot mei 2026 wordt er intensief aan het spoor gewerkt tussen Emmerich en Oberhausen. Deze werkzaamheden in Duitsland zijn onderdeel van het project voor de uitbreiding van het Derde Spoor en hebben invloed op het goederenvervoer in Nederland. ProRail heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op deze periode en de hinder voor omwonenden en vervoerders te beperken.

Werkzaamheden en omleidingen

De komende jaren zullen er vaker en langere omleidingsperiodes zijn voor het goederenvervoer via met name de Brabant- en Bentheimroute. In de zomer van 2025 zijn beide sporen in Duitsland gedurende acht weken buiten dienst. Van de 80 weken dat er aaneengesloten in Duitsland wordt gewerkt is de Betuweroute 20 weken volledig gestremd. De overige 60 weken moeten per dag tien tot vijftien treinen worden omgeleid.

Dit werk is van groot belang voor het verbeteren van het Europese goederenvervoer. Op dit moment rijden zowel goederen- als passagierstreinen over dezelfde sporen, wat de capaciteit beperkt. Met de aanleg van het derde spoor kunnen er straks meer goederentreinen rijden, wat de Betuweroute optimaal benut en de doorstroming bevordert.

“Hoewel goederenvervoer momenteel een lichte afname kent, verwachten we op lange termijn dat er steeds vaker voor de trein wordt gekozen als duurzaam transportmiddel. De huidige hinder is dus een investering in een toekomstbestendig spoornetwerk”, aldus ProRail.

Maatregelen tegen hinder

ProRail is zich bewust van de overlast die de werkzaamheden met zich meebrengen voor omwonenden langs de omleidingsroutes. “Daarom hebben we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders een ‘Minder Hinder Pakket’ ontwikkeld. Dit pakket bevat diverse maatregelen om de impact op de omgeving te minimaliseren. Op meerdere locaties zijn betonnen overwegen vervangen door rubberen. Ook hebben we Under Sleeper Pads aangebracht om het geluid en de trillingen van voorbijrijdende treinen te verminderen.”

Goed voorbereid

Om goed voorbereid te zijn op de komende periode heeft ProRail het afgelopen jaar verschillende simulaties uitgevoerd. Hierbij zijn teams op de verkeersleidingsposten in Eindhoven, Roosendaal, Kijfhoek, Rotterdam en de grensregio betrokken. “Door meerdere scenario’s te oefenen, kunnen we sneller en effectiever reageren tijdens de werkzaamheden.”

“De werkzaamheden hebben ook impact op onze logistieke operatie. Incidenten kunnen langer duren en meer treinen en reizigers raken betrokken. Daarom hebben we verschillende logistieke maatregelen genomen om verstoringen beter te kunnen afhandelen. Denk aan verbeterde processen voor het bijsturen van treinen, nieuwe richtlijnen voor het omgaan met vertragingen en nauwere samenwerking met goederenvervoerders.”

“Ook op ICT-gebied zijn stappen gezet om informatie sneller en makkelijker te delen binnen onze organisatie en met vervoerders. Dit zorgt ervoor dat we tijdens de werkzaamheden meer treinen kunnen laten rijden en de werkdruk beheersbaar blijft.”

Ondersteuning voor goederenvervoerders

Goederenvervoerders krijgen ondersteuning door middel van Routelint, een rijondersteuningssysteem dat helpt vertragingen te verminderen. Daarnaast worden preventief spoordelen zoals ES-lassen op risicovolle locaties vervangen. Ook zijn wissels en paal-spoorstaafverbindingen verbeterd om de kans op storingen te verkleinen. Wisselmonitoring is uitgebreid, waardoor storingen sneller kunnen worden gedetecteerd en opgelost.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...