Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 08:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 73

Politiebonden tegen kabinet: bescherm hulpverleners tijdens jaarwisseling

BAARN – De politiebonden roepen het kabinet opnieuw op om werk te maken van een landelijk vuurwerkverbod. Verschillende lokale vuurwerkregels maken handhaving moeilijk, en bovendien hebben hulpverleners rond de jaarwisseling nog altijd te maken met gevaarlijke werkomstandigheden.

“Het kabinet kijkt weg als het gaat om geweld tegen hulpverleners en blijvend letsel, zoals tinnitus door gehoorschade. Ze moeten nu een streep trekken”, zegt NPB-voorzitter Nine Kooiman namens de drie politiebonden ACP, Equipe en NPB. “Als je deze mensen daadwerkelijk wil beschermen, verbied je als overheid zowel het afsteken als de verkoop van vuurwerk.”

De afgelopen jaren pleitten de politiebonden al vaker voor een landelijk vuurwerkverbod, maar tot op heden is daar vanuit de overheid geen gehoor aan gegeven. “De druk in de samenleving loopt wel op”, ziet Kooiman. “Het geweld en het blijvende letsel dat hulpverleners oplopen is te bizar voor woorden.” Ook spreekt ze van een dubbele moraal wanneer gemeenten een lokaal vuurwerkverbod instellen, terwijl vuurwerk gewoon verkocht wordt. Er is een risico dat er dan een waterbedeffect ontstaat naar omliggende gemeenten zonder vuurwerkverbod. Lokale regels, zoals een lokaal afsteekverbod of vuurwerkvrije zones, zijn voor de politie niet werkbaar, zegt Kooiman. “Als je landelijke regels hebt, kun je eenduidig handhaven. Nu is dat onmogelijk.”

Maatregelen

De bonden hadden aan de politie gevraagd om maatregelen te nemen om het werk veilig te kunnen doen. Zo worden agenten nu bijvoorbeeld getraind om beter op te kunnen treden tegen groepen mensen die vuurwerk naar de hulpverleners gooien. Ook zet de politie gedurende het hele jaar in op het opsporen van explosieven en start er binnenkort een pilot met nieuwe gehoorbescherming.

De nieuwe minister van Justitie en Veiligheid David van Weel doet binnenkort uit de doeken hoe hij over vuurwerk en een eventueel verbod denkt. Eerder zagen zeker drie van de vier regeringspartijen, Van Weels eigen VVD en coalitiepartners PVV en BBB, daar weinig in. GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren werken al enige tijd aan een eigen wet om consumentenvuurwerk te verbieden.

Dode man gevonden in Maassluis, politie gaat uit van misdrijf

MAASSLUIS – Op de Asserdreef in het Zuid-Hollandse Maassluis is zaterdagochtend op straat een overleden man gevonden met meerdere verwondingen. De politie gaat ervan uit dat de man door een misdrijf om het leven is gekomen. Het slachtoffer is een 20-jarige inwoner van Maassluis.

Het is onduidelijk wat er is gebeurd, hoe laat het gebeurde en of de plek waar de man gevonden is ook de plaats is waar zich iets heeft afgespeeld, meldt de politie.

Het lichaam werd gevonden in een steeg nabij de Tinbergendreef en de Asserdreef. De politie is een onderzoek gestart en roept getuigen op zich te melden. Er is nog niemand aangehouden.

Gemeenten voelen weinig voor lokaal vuurwerkverbod

DEN HAAG – Ruim 130 Nederlandse gemeenten hebben geen lokaal vuurwerkverbod of vuurwerkvrije zones tijdens de jaarwisseling. Tientallen gemeenten vinden dat zulke maatregelen weinig nut hebben zolang er geen landelijk verbod is op het afsteken en verkopen van vuurwerk. Ook is handhaving van een verbod voor veel gemeenten nu niet mogelijk, komt naar voren uit een rondgang van het ANP waar meer dan 220 van de 342 gemeenten op hebben gereageerd.

In totaal zeggen ruim 200 gemeenten dat er deze jaarwisseling binnen hun grenzen geen algeheel vuurwerkverbod van kracht is. Meer dan zestig gemeenten hebben tijdens oud en nieuw wel vuurwerkvrije zones, bijvoorbeeld rond verzorgingshuizen, kerken, ziekenhuizen en kinderboerderijen. Het aantal gemeenten dat wel zo’n lokaal afsteekverbod heeft, waaronder Amsterdam, Tilburg, Rotterdam, Eindhoven en Nijmegen, lijkt dit jaar niet veel toe te nemen.

Gemeenten zeggen dat een lokaal verbod in hun ogen niet werkt, omdat inwoners die vuurwerk willen afsteken dat dan wel ergens anders gaan doen. “Een lokaal vuurwerkverbod leidt tot verplaatsing en overlast elders”, zegt het Brabantse Reusel-De Mierden bijvoorbeeld. “De afgelopen jaarwisselingen hebben laten zien dat lokale vuurwerkverboden, waar in verschillende gemeenten sprake van was, niet goed werken en het gezag ondermijnen”, stelt Delft.

Handhaving

Veel gemeenten geven aan dat ze ook niet genoeg handhavers hebben om een verbod te handhaven. Zo vindt Woudenberg dat handhaving van een lokaal verbod onder de huidige regels “vrijwel onmogelijk” is, omdat er wel vuurwerk verkocht en gehouden mag worden. “Lokaal is er onvoldoende handhavingscapaciteit bij zowel de gemeente als de politie”, zegt Bunschoten. Molenlanden zegt dat lokale verboden niet te handhaven zijn “gezien de grootte van het gebied”.

In totaal noemen zo’n zestig gemeenten de handhaving als reden waarom zij een lokaal vuurwerkverbod nu niet zien zitten. Onder meer Bronckhorst, Bernheze, Maashorst, Heerde, Gooise Meren, Ede, Krimpenerwaard, Gorinchem, Berg en Dal, Kaag en Braassem, Landgraaf, Pijnacker-Nootdorp, Huizen, Moerdijk en Goeree-Overflakkee volgen die lijn. Ook geven gemeenten aan dat het erg moeilijk is overtreders op heterdaad te betrappen, wat nodig is om ze te kunnen bestraffen.

Ongeveer vijftien gemeenten zeggen dat er in hun gebied geen aanleiding of behoefte onder inwoners is om een vuurwerkverbod in stellen. “Op dit moment is er geen sprake van grootschalige overlast en onvoldoende politiek draagvlak voor een algeheel verbod”, zegt Capelle aan den IJssel. Ook Vaals, Hof van Twente, De Wolden, Hoogeveen, De Fryske Marren, Oude IJsselstreek en Valkenswaard zien nu geen reden tot een verbod. “De traditie van vuurwerk wordt nog steeds gewaardeerd door veel inwoners”, zegt het Limburgse Beesel.

Brand op olietanker Annika geblust

Foto: Havariekommando

ROSTOCK – De brand aan boord van de olietanker Annika in Duitsland is volledig geblust. Het vaartuig arriveerde ‘s nachts met hulp van sleepboten in de haven van Rostock, berichten Duitse media zaterdag.

Aan boord van het 73 meter lange schip brak vrijdag brand uit. Dat leidde tot een grootschalige operatie van de Duitse hulpdiensten, die zo’n 120 manschappen hadden ingezet. De Annika bevond zich voor de Duitse kust en vervoerde brandstof.

De brand is mogelijk uitgebroken in een machinekamer. Later greep het vuur verder om zich heen. De autoriteiten gebruikten onder meer blusboten met waterkanonnen om de brand te bestrijden. Alle zeven bemanningsleden konden worden gered.

Over de oorzaak van de brand bestaat nog onduidelijkheid. Het vuur zou de lading niet hebben bereikt. Uit voorzorg is in de haven wel een speciale barrière aangelegd in het water om te voorkomen dat een eventueel olielek zich kan verspreiden.

Vrachtschip met zand vaart tegen stuw en zinkt in Maastricht

MAASTRICHT – Een vrachtschip geladen met zand is zaterdagochtend in de problemen geraakt nadat het vaartuig tegen een stuw op de Maas in Borgharen bij Maastricht was gevaren.

Door de aanvaring maakte het schip water en is gezonken, meldt de veiligheidsregio Zuid-Limburg.

De tweekoppige bemanning is door de brandweer van boord gehaald. Niemand raakte gewond.

Volgens Rijkswaterstaat kwam het 67 meter lange schip, dat richting België voer, in de problemen door de sterke stroming ter plaatse.

“Een kraanschip en een sleepboot zijn onderweg om het schip zo snel mogelijk te gaan bergen”, meldt Rijkswaterstaat. “Daarna kan de schade aan de stuw worden onderzocht.”

Het overige scheepvaartverkeer is niet gehinderd door de aanvaring. Er is geen stremming. De scheepvaart wordt begeleid door een vaartuig van Rijkswaterstaat.

Legro onderscheiden met Predicaat Koninklijk

HELMOND – Op vrijdag 11 oktober is Legro onderscheiden met het Predicaat Koninklijk door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. Dit eerbetoon is, volgens het bedrijf, een erkenning voor de jarenlange inzet, betrouwbaarheid en vooraanstaande positie van Legro binnen haar branche.

Een mijlpaal voor Legro

“We zijn ontzettend vereerd met deze erkenning. Het predicaat Koninklijk is echt een kroon op het werk van onze ouders en voorouders, maar ook van de toewijding van al onze medewerkers, partners en klanten. Het symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning in ons bedrijf en daar zijn we enorm dankbaar voor”, aldus Franc Swinkels en Sjellie Jacobs-Swinkels, directie Legro.

Het predicaat werd, uit naam van de Koning, officieel uitgereikt door Burgemeester van Extel – van Katwijk van Gemeente Asten. De uitreiking vond plaats tijdens de jubileumviering op vrijdag 11 oktober, waar genodigden samen kwamen om de bijzondere mijlpaal van het 100-jarig bestaan te vieren.

Het Predicaat Koninklijk wordt in Nederland verleend door de Koning aan bedrijven, verenigingen en instellingen met een lange en belangrijke geschiedenis. Het wordt slechts aan enkele organisaties toegekend en is een teken van uitzonderlijke verdiensten op sociaal, economisch en maatschappelijk vlak. Bedrijven die het predicaat voeren, zijn daarmee erkend als toonaangevend en betrouwbaar in hun sector.

Legro werd in 1924 opgericht door grondlegger Sjef Swinkels en inmiddels staat de vierde generatie Swinkels aan het roer. Het bedrijf, met haar hoofdkantoor in Helmond, heeft vestigingen in negen landen wereldwijd en produceert en levert op maat gemaakte substraten en dekaardes voor met name boomkwekerijen, jongplantkwekers, telers van zacht fruit en champignonkwekers wereldwijd.

Boeing schrapt 17.000 banen om kosten te drukken

CHICAGO – Boeing wil 17.000 banen schrappen, kondigde Boeing-topman Kelly Ortberg vrijdag aan. “Ons bedrijf bevindt zich in een moeilijke positie”, verklaarde hij. Ortberg probeert het bedrijf te herstructureren, de kosten te drukken en de vliegtuigproductie te verbeteren. Die wordt geplaagd door veel vertragingen, schrijft The New York Times.

De ontslagen komen neer op een krimp van 10 procent van het personeelsbestand. Boeing telt momenteel 170.000 werknemers. Volgens Ortberg zullen de bezuinigingen in het hele bedrijf plaatsvinden met gevolgen voor leidinggevenden, managers en productiemedewerkers.

Ortberg zei ook dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer zijn aanbod gaat veranderen en het verkoopschema van nieuwe vliegtuigen gaat aanpassen. Ook stopt het bedrijf met de bouw van het 767 vrachtvliegtuig. Hij bevestigde dat Boeing de eerste 777X, een groot vliegtuig voor internationale reizen, in 2026 zal leveren. Dit is een jaar later dan verwacht, aldus The New York Times.

De aankondiging komt terwijl fabrieksmedewerkers van Boeing al bijna een maand staken. Zij legden het werk neer uit onvrede over een cao-bod van Boeing. Door de staking viel de vliegtuigproductie in de fabrieken in Seattle en Portland stil. Bij de staking zijn 33.000 medewerkers betrokken.

Schade aan Nederlands verzorgingshuis Beth Juliana bij Tel Aviv door inslag [+video]

TEL AVIV – Bij een inslag, mogelijk door brokstukken van een neergehaalde drone, is er schade ontstaan aan het verzorgingshuis Beth Juliana in de Israëlische kustplaats Herzliya.

Dat gebeurde rond 22.00 uur lokale tijd. Er zijn geen gewonden gevallen, meldt een medewerker aan persbureau ANP.

In Beth Juliana zitten veel ouderen met een Nederlandse achtergrond en overlevenden van de Holocaust. Het is voor het eerst sinds de oorlog tussen Hamas en Israël ruim een jaar geleden begon dat er schade is ontstaan aan het verzorgingshuis.

Volgens het Israëlische leger ontstond schade door drones die vanuit Libanon werden afgevuurd, meldt The Times of Israel. Een van de drones werd neergehaald, een andere drone of brokstukken daarvan troffen een gebouw in Herzliya, vermoedelijk het verzorgingshuis.

‘Harde knal’ bij opvang Ugchelen waar onlangs explosief afging

UGCHELEN – Bij de nog leegstaande crisisnoodopvang in Ugchelen is vrijdagavond een “heel harde knal” geweest. De ontploffing gebeurde op het gazon bij de gymzaal van de voormalige Bouwhofschool, meldt een woordvoerster van de gemeente na berichtgeving van De Stentor. Volgens de krant ging het om vuurwerk. Er is geen schade.

De noodopvang was eerder deze week doelwit van een aanslag. In de nacht van dinsdag op woensdag ging een explosief af bij de voordeur van het pand. De ingang raakte dusdanig beschadigd dat de opvangplek vrijdag niet open kon, zoals de bedoeling was.

Volgens de gemeentewoordvoerster was de ontploffing rond 20.00 uur. Volgens haar is de politie gebeld en zijn na de knal “een paar knapen” gezien die wegrenden. Maar ze zijn in de omgeving niet meer gevonden.

Het is de bedoeling dat er in de voormalige school maximaal honderd vluchtelingen worden opgevangen voor wie geen plek meer is bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Rond de opvangplek bestond al langer weerstand; vooral onder ouders van de naastgelegen basisschool zou onrust zijn over de noodopvangplek. Vanaf zaterdag kunnen er mensen worden opgevangen.

Brand op olietanker ‘Annika’ in Oostzee vrijwel geblust

Foto: Havariekommando

ROSTOCK (ANP/DPA) – Een brand op een kleine Duitse olietanker in de Oostzee voor de kust van Noordoost-Duitsland is vrijwel onder controle.

Het schip wordt naar een haven bij Rostock gesleept, melden de autoriteiten.

Daar moet de brand volledig worden geblust, aldus Duitse media. De 73 meter lange Annika vervoerde 640 ton zware stookolie. De zeven bemanningsleden konden in veiligheid worden gebracht.

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor veroorzaken dodelijk verkeersongeluk op A12

Foto: Persbureau Heitink

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 37-jarige vrachtwagenchauffeur voor het veroorzaken van dodelijk verkeersongeluk in Ede. Hij krijgt een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 1 jaar.

De vrachtwagenchauffeur veroorzaakte op 25 juli 2023 een dodelijk verkeersongeluk op de vluchtstrook van de A12 in de buurt van Ede. Zijn bergingsvrachtwagen was beladen met drie auto’s. Het slachtoffer stond stil op de vluchtstrook met zijn auto met de alarmlichten aan. De man week in het half uur voor de fatale botsing al meerdere malen van de rijstrook naar rechts af. Hij passeerde daarbij de doorgetrokken lijn van de vluchtstrook. Op de vluchtstrook kwam de chauffeur in botsing met de stilstaande auto. Het slachtoffer was op dat moment bezig met zijn fietsendrager en hij stond aan de linkerkant van de auto. Door de botsing kwam het slachtoffer te overlijden Volgens de rechtbank was er geen sprake van alleen maar een moment van onoplettendheid.

De rechtbank oordeelt dat de vrachtwagenchauffeur aanmerkelijk onoplettend en onachtzaam is geweest. De chauffeur verklaarde nog dat hij vlak voor de aanrijding een black-out zou hebben gehad. Volgens de rechtbank zijn hiervoor onvoldoende aanknopingspunten in het dossier. De verklaring van de vrachtwagenchauffeur is ook niet verder onderbouwd.

De man heeft spijt betuigd en wilde graag in contact komen met de nabestaanden, maar dat bleek niet mogelijk te zijn.

Voorwaardelijke rijontzegging

De rechtbank houdt bij de strafoplegging rekening met straffen die in vergelijkbare zaken worden opgelegd en ook met de persoonlijke omstandigheden van de man. Zo is er bij de man mogelijk sprake van een licht verstandelijke beperking. Verder heeft hij zijn rijbewijs nodig voor zijn werk. Met een onvoorwaardelijke rijontzegging zou de man in hevige mate in zijn persoonlijke belangen worden getroffen.

Rederij Anthony Veder plaatst als eerste rederij VentoFoils zeilen op gastanker

Foto: BLRT Western Shipyard

ROTTERDAM – Anthony Veder kondigde vandaag, vrijdag 11 oktober, met trots de lancering aan van twee VentoFoils zeilen aan boord van de Ethylene carrier Coral Patula, geleverd door Econowind. Met deze installatie is Anthony Veder de eerste ter wereld die zeilen installeert aan boord van een gastanker. Later dit jaar zal zusterschip Coral Pearl worden uitgerust met twee vergelijkbare zeilen.

Door bestaande gastankers te moderniseren ontsluit het bedrijf het potentieel van windvoortstuwing als duurzame oplossing voor de maritieme industrie.

Björn van de Weerdhof, Commercial and Sustainability Director bij Anthony Veder, vertelt: “In onze duurzame routekaart hebben we het ambitieuze doel gesteld om in 2035 een netto-nul-uitstoter te worden. Om dit doel te bereiken, moeten we nu actie ondernemen. Terwijl we ons richten op het optimaliseren van het ontwerp van nieuwbouwschepen en het laten draaien van die schepen op (bio-)LNG, zetten we ons ook in om de efficiëntie van onze bestaande vloot te verbeteren. Hierdoor kunnen we onze CO2-voetafdruk onmiddellijk verkleinen. Windondersteunde voortstuwing is een belangrijke stap in deze inspanning en onze samenwerking met Econowind weerspiegelt de kracht van onze partnerschappen. Daarnaast onderzoeken we andere oplossingen, zoals optimalisatie van voortstuwingstreinen en gezamenlijke acties die we kunnen ondernemen met onze klanten, zoals lagere snelheden door Just in Time-aankomst en het gebruik van walstroom.”

Foto: BLRT Western Shipyard

Rens Groot, Chief Operations Officer bij Econowind, is trots op dit project: “Anthony Veder heeft een grondige analyse uitgevoerd voordat hij de VentoFoils selecteerde, inclusief een geavanceerde businesscaseberekening waarin voordelen en realistische kosten in evenwicht werden gebracht. Hierdoor konden we belangrijke voordelen zien, zoals snelheidsverhogingen voor gastankers, waarbij VentoFoils helpen om de beperkingen van het motorvermogen te compenseren. Het halen van de strakke planning was mogelijk dankzij het ervaren team van Anthony Veder in projectuitvoering en droogdokken. Ze toonden leiderschap door als eerste windondersteunde voortstuwing op een gastanker te implementeren. Dit schip zal naar verwachting aanzienlijke brandstofbesparingen en CO2-reducties opleveren met een aantrekkelijke terugverdientijd.”

Foto: BLRT Western Shipyard

Door twee Ethylene-carriers in zijn vloot te voorzien van Econowind VentoFoils, zal Anthony Veder windenergie gebruiken om het brandstofverbruik van schepen aanzienlijk te verminderen. Het systeem is ontworpen om samen te werken met bestaande motoren en biedt een boost in voortstuwing door de kracht van wind. Op basis van IMO-windomstandigheden verwachten we een brandstofbesparing van ongeveer 5%, met een potentieel van meer dan 10% bij optimale windomstandigheden. Door minder brandstof te gebruiken, verlaagt het bedrijf niet alleen de energierekening, maar belangrijker nog, de uitstoot van broeikasgassen.

Kabinetsplan geen garantie voor betaalbaar warmtetarief, zegt ACM

DEN HAAG – De door het kabinet voorgestelde tarieflimiet voor kleinverbruikers bij stadsverwarming biedt geen garantie op een betaalbaar warmtetarief voor consumenten. Daarvoor waarschuwt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Warmtenetten maken onderdeel uit van de energietransitie. Het is een manier om huizen van het gas af te krijgen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het aantal aansluitingen op het warmtenet in 2030 met een half miljoen moet zijn gestegen. Op dit moment zijn er 600.000 aansluitingen. Maar de ontwikkeling van warmtenetten stagneert, onder meer door onzekerheid bij huishoudens over de warmtetarieven.

Als het aan minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) ligt, moet het mogelijk worden om een tarieflimiet in te stellen. “Deze bevoegdheid kan worden uitgeoefend als er naar verwachting onaanvaardbare hoge leveringstarieven ontstaan”, schreef ze enkele dagen terug aan de Tweede Kamer. Ze moet nog wel kijken naar de bekostiging.

Maar daarmee worden volgens de ACM alleen excessen voorkomen. “Aanvullende maatregelen voor een betaalbare warmterekening zijn noodzakelijk.” Volgens de toezichthouder zou het verwarmen van je huis via het warmtenet niet duurder moeten zijn dan elektrisch verwarmen. Anders neigen veel mensen waarschijnlijk naar elektrisch, en dan blijven er minder mensen over om gezamenlijk de kosten van de warmtenetten te dragen. “Dit is nu nog niet geregeld”, aldus de ACM.

Schiphol waarschuwt voor extra geluidshinder vanwege baanonderhoud

SCHIPHOL – Schiphol vraagt het kabinet weer om goedkeuring om komende zomer andere start- en landingsbanen extra te gebruiken omdat de Buitenveldertbaan dan groot onderhoud ondergaat.

“We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen”, staat in een verklaring op de website van Schiphol.

Volgens Het Parool is het alternatief dat Schiphol zo’n 10.000 zomervluchten moet schrappen. “In de ingediende ontheffingsaanvraag lichten we ook toe dat Schiphol verplicht is het vastgestelde aantal vliegbewegingen te faciliteren. Dat heeft in dit geval te maken met de slotregelgeving”, reageert een woordvoerster van Schiphol daarop.

Normaal probeert Schiphol het banenonderhoud in de winter te doen, maar dat kan in dit geval niet omdat een naastgelegen platform dan wordt gebruikt om de vliegtuigen ijsvrij te maken. Het geplande onderhoud valt nu ook samen met de NAVO-top van eind juni in Den Haag, waarvan Schiphol de gevolgen voor de luchthaven nog in kaart brengt. Daar wordt later meer over duidelijk.

Nieuw type blauwtong in Nederland, nog geen vaccin beschikbaar

DEN HAAG – In Nederland is een nieuw type blauwtongvirus aangetroffen, meldt het ministerie van Landbouw. Het gaat om twee gevallen van het zogeheten serotype 12. Het virus is gevonden bij een schaap in Kockengen en een koe met kalf in Harmelen, beide in de provincie Utrecht.

Er is nog geen vaccin beschikbaar voor deze variant, meldt landbouwminister Femke Wiersma. Zij onderzoekt of dat nodig is, aangezien voor een andere variant al wel gevaccineerd kan worden.

Ook wordt onderzocht waar het type vandaan is gekomen. Nederland is tot dusver het enige land in Europa waar deze variant is vastgesteld. De komende periode onderzoekt Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) ruim 1400 monsters op aanwezigheid van serotype 12. De eerste resultaten van dit onderzoek worden volgende week verwacht.

Meldplicht

Wiersma spreekt bovendien met de Deskundigengroep Dierziekten. Die groep adviseert de landbouwminister hoe dergelijke ziekten bestreden moeten worden.

Het ministerie raadt dierhouders aan alert te blijven op ziekteverschijnselen bij hun vee. Voor blauwtong geldt een meldplicht.

De ziekte gaat sinds september vorig jaar rond in Nederland. Het virus wordt verspreid door knutten, kleine vliegjes die steken. Blauwtong is niet gevaarlijk voor de mens, maar kan voor herkauwers zoals koeien en schapen dodelijk zijn.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...