Clicky

zondag 19 januari 2025 - 13:35 uur
Home Blog Pagina 73

Gevangenisstraffen geëist voor invoer ingewassen cocaïne

ROTTERDAM – Cocaïne wordt niet alleen het land binnengesmokkeld door pakketten drugs toe te voegen aan legale ladingen of door het te verstoppen in de constructie van een container. Het kan ook worden verwerkt, ingewassen, in ander materiaal. Vandaag hoorden 8 verdachten straffen van 6 maanden tot 7 jaar tegen zich eisen, omdat het Openbaar Ministerie (OM) ze verdenkt van het medeplegen van de invoer van bijna 600 kilo verdovende middelen. Ze zouden zijn betrokken bij het verwerken van cocaïne in suikermelasse, met het doel dat in Nederland weer uit te wassen om er snuifcocaïne van te maken.

In april 2022 ontving het HARC-team informatie dat aan boord van een schip een container stond met daarin suikermelasse vermengd met cocaïne. Als de container aankomt op de Maasvlakte, zorgt het HARC-team ervoor dat die gevolgd wordt. De container wordt vervoerd naar een loods in Werkendam en daar gelost. Een deel van de zakken suikermelasse wordt nog verder vervoerd naar een adres in Utrecht. Het HARC-team doet vervolgens een inval op de twee plekken en neemt alles in beslag.

De kok in de keuken

Een 41 jarige man uit Colombia was volgens het OM betrokken bij het verwerken van de cocaïne in de melasse en is naar Nederland gevlogen met de bedoeling de drugs hier weer uit te wassen. De officier tijdens de zitting: “Vaak wordt in versluierde taal gesproken over ‘De Kok’ die ‘in de keuken’ aan de slag gaat. Wij zijn ervan overtuigd dat één van de verdachten van dit onderzoek zijn kunsten zou gaan laten zien als ‘kok’, maar zover is het niet gekomen door ingrijpen van politie.”

Hij heeft wel geholpen met het uitladen van de container en hij heeft samen met een medeverdachte de keuken, het drugslab, in het Limburgse Eijsden bezocht en goedgekeurd. Naast de kok kwamen er uit het onderzoek mensen naar voren die onder andere verantwoordelijk waren voor de import, het transport en de logistiek.

Bederven

In totaal zijn er 78 zakken melasse in beslag genomen. Daar zat 6 kilo cocaïne en 592 kilo ecgonine in. Dat laatste is een afbraakproduct van cocaïne en staat ook op de lijst van verboden middelen. De officier van justitie betoogde tijdens de zitting dat het niet logisch is om ecgonine in te willen voeren, omdat voor het omzetten van deze stoffen naar cocaïne veel meer tijd en ingewikkeldere chemische procedures noodzakelijk zijn met stoffen die lastig te verkrijgen zijn. “Alles lijkt er toch echt op te duiden dat de cocaïne die was toegevoegd aan de melasse is gaan bederven onder invloed van de melasse en de mogelijk hoge temperaturen in de container tijdens de tocht over zee.”

Zeer zware en georganiseerde criminaliteit

Verdachten vormden volgens het OM allen een onmisbare schakel in de keten die nodig is om verdovende middelen in te voeren. De aanklager: “Hoe slecht drugs zijn voor de volksgezondheid behoeft eigenlijk geen betoog. De problematiek is echter groter dan gevaren voor de volksgezondheid. De Rotterdamse haven wordt al jaren overspoeld door drugs en de invloed die criminelen in de haven hebben is groot. Drugshandel gaat gepaard met veel geweld, wat in Rotterdam de laatste jaren meer dan ooit merkbaar is. Met andere woorden: de invoer van dergelijke partijen harddrugs, met zulke grote financiële belangen, kan niet anders worden gezien dan als zeer zware en georganiseerde criminaliteit. Hier dragen verdachten allemaal welbewust aan bij en dat rekent het OM hen aan.”

Aan vier verdachten die het OM ziet als organisatoren van de invoer is 7 jaar gevangenisstraf geëist, tegen 2 uitvoerders is 4 jaar en 6 maanden gevangenisstraf geëist. De verdachte die haar bedrijf willens en wetens liet gebruiken om als dekmantel te fungeren voor de invoer van de container met melasse krijgt een gevangenisstraf van 32 maanden als het aan het OM ligt. Tegen de chauffeur van een bestelbus die gebruikt is bij het ophalen en wegbrengen van de zakken melasse is 28 maanden cel geëist en tegen de man die was betrokken bij het overladen van de melasse is 6 maanden geëist.

24TOLL.com: nieuwe aanbieder van automatisch tol betalen

Foto: Regio15

GRONINGEN – Weggebruikers die de nieuwe A24/Blankenburgverbinding nemen, kunnen hun tol ook automatisch betalen via 24TOLL.com. Na MOVE-IZI en Flitsmeister is 24TOLL.com de derde aanbieder van automatisch tol betalen voor de A24/Blankenburgverbinding.

De aankondiging komt twee dagen nadat de A24/Blankenburgverbinding open gaat. De nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (e-TOL) betalen. Dat betekent dat zij gewoon kunnen doorrijden en niet hoeven te stoppen bij tolpoortjes. Met behulp van camera’s wordt je kenteken geregistreerd en wordt het tolbedrag bepaald. Je kunt de ritten automatisch of per tolrit zelf online betalen, op e-TOL.nl

24TOLL.com is de derde aanbieder van e-TOL

24TOLL.com is een nieuwe naam op de Nederlandse markt. Het Nederlandse bedrijf is een zusterbedrijf van Tollvignettes.com, de Europese marktleider op het gebied van tol- en milieuvignetten. Op de website 24TOLL.com meld je je aan door je persoonlijke gegevens in te vullen, je voertuig op te geven en je gewenste betaalmethode te kiezen. Eerder was het al mogelijk om je bij MOVE-IZI en Flitsmeister aan te melden voor automatisch betalen. Mogelijk komen er in de toekomst nog meer aanbieders van automatisch tol betalen bij.

Eisen en voorwaarden

Als aanbieder van automatisch tol betalen voldoet 24TOLL.com aan de eisen en voorwaarden, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, privacy en financiële zekerheid, die de overheid aan aanbieders van automatisch betalen heeft gesteld.

Kies je niet voor automatisch betalen? Dan moet je elke tolrit zelf online betalen op e-tol.nl. Dat kan maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit. Het tolbedrag voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders is € 1,51 per rit. Voor vrachtauto’s en andere zware voertuigen is dit € 9,13.

Verbeterde bereikbaarheid

De nieuwe A24/Blankenburgverbinding draagt bij aan een verbeterde doorstroming van het verkeer in de Rotterdamse regio. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming. Ook versterkt de verbinding de economische positie van de Rotterdamse Haven en de Greenport Westland. Voor de aanleg kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. Daarom is tol nodig om zo een deel van de aanlegkosten terug te verdienen. Weggebruikers kunnen ook altijd kiezen voor alternatieve routes zonder tol.

Crisismanager VI: we bespreken dit achter gesloten deuren

Marco Louwerens gaat in zijn rol als adviseur geen uitspraken doen over het dispuut tussen het presentatietrio van Vandaag Inside en Talpa. Dat liet hij donderdag weten aan het ANP. “Ik doe hier geen uitspraken over, we willen deze kwestie achter gesloten deuren oplossen”, aldus Louwerens. De voormalige directeur televisie van Talpa treedt op als crisismanager bij conflicten tussen de drie mannen of achter de schermen van het programma.

Johan Derksen zei woensdagavond in de talkshow dat “Talpa er goed aan doet om Wilfred Genee zijn eigen programma te geven op zondagochtend”. Alleen op die manier zou Genee voor VI worden behouden. Het contract van de drie mannen loopt komende zomer af en een verlenging zou onzeker zijn, omdat Genee nog niet akkoord zou zijn.

De voorwaarden van Derksen en René van der Gijp werden volgens Derksen ingewilligd. “Ik had een probleem over de gang van zaken, dat is opgelost”, zei Derksen. “René had een probleem, die wilde graag een dag overslaan. Is opgelost. Wilfred had een probleem, die wilde graag nog iets ernaast doen wat niet met dit gekkenhuis te maken heeft en dat begrijp ik heel goed.” Volgens Derksen geeft de Talpa-leiding hier geen gehoor aan. “Als wij dan zo’n belangrijk programma zijn voor Talpa, dan moeten ze dat maar eens heel snel op gaan lossen”, aldus Derksen.

Talpa en directeur televisie Frans Klein waren tot nu toe niet bereikbaar voor commentaar.

Maersk opent eerste warehouse in Frankrijk in logistiek centrum Denain

DENAIN – Met de recente ingebruikname van een nieuw warehouse in Denain, Noord-Frankrijk, biedt Maersk nu fulfilmentdiensten aan voor een van ’s werelds grootste e-commercebedrijven. Het warehouse is strategisch gelegen in een van Europa’s belangrijkste logistieke centra.

Het nieuwe Maersk-warehouse heeft een oppervlakte van 75.000 m² en is onderdeel van GLP Park Denain, dat een totale oppervlakte van 100.000 m² beslaat. Dit is het eerste warehouse van Maersk in Frankrijk en ligt nabij Lille in de regio Hauts-de-France, de derde grootste Franse regio op het gebied van logistieke werkgelegenheid. Het warehouse is uitstekend bereikbaar via 12 snelwegen, spoorverbindingen en het Grand Canal de l’Escaut. Het ligt strategisch op het knooppunt van de A2- en A21-snelwegen, op 109 km van Brussel en 198 km van Parijs.

Een belangrijke mijlpaal voor Maersk

„De ingebruikname van dit nieuwe warehouse is een mijlpaal voor Maersk in Frankrijk. Het versterkt onze contractlogistiek en opslagcapaciteiten in deze cruciale Europese markt. Samen met onze klant ontwikkelen we oplossingen die een verschil maken, zowel voor hen als hun eindgebruikers,” zegt Michele Cohonner, Regional Head of Maersk Contract Logistics in Europa.

Het warehouse heeft een BREEAM Very Good-certificering ontvangen en is voorzien van 85 laaddeuren, een balkhoogte van 11,40 meter, een vloerbelasting van 5 ton/m² en een truckterrein van 35 meter. Daarnaast beschikt het over gescheiden verkeersstromen voor zware vracht en lichte voertuigen en een geautomatiseerd doksysteem (Autodocks).

Uitbreiding van Maersk’s Europese netwerk

Met de opening van het warehouse in Denain biedt Maersk nu opslag- en distributiediensten aan in 15 Europese landen, naast het wereldwijde netwerk van warehouseen. Eerder in 2024 opende Maersk al een faciliteit in Fredericia, Denemarken.

Philippe Graziani, Country Director van GLP Frankrijk, voegt toe: „We zijn trots om een grote klant als Maersk te verwelkomen in GLP Park Denain. Deze overeenkomst versterkt onze toewijding aan investeringen in de regio Hauts-de-France, die goed is voor bijna een derde van onze portfolio in Frankrijk.”

Omgekomen Voorburger was op bezoek bij vriendin aan Tarwekamp

DEN HAAG – De 31-jarige man uit Voorburg die om het leven kwam bij de explosies aan de Tarwekamp in Den Haag was daar op bezoek bij een vriendin. Dat meldt Namens de Familie. De bekende bij wie hij logeerde, heeft het overleefd en verblijft in een ziekenhuis. Zij is buiten levensgevaar.

De explosies van zaterdagochtend vroeg kostten aan zes mensen het leven. Eerder maakte de organisatie al bekend dat drie dodelijke slachtoffers uit hetzelfde gezin komen. De 45-jarige vader, de 41-jarige moeder en de 17-jarige dochter zijn overleden. Alleen het 8-jarige zoontje heeft het overleefd.

Volgens Namens de Familie woonden de andere twee omgekomen slachtoffers, een 63-jarige man en een 44-jarige man, eveneens aan de Tarwekamp. De 63-jarige man woonde er met zijn vrouw. Zij ligt nog in het ziekenhuis en is buiten levensgevaar. Het 44-jarige slachtoffer woonde alleen. Zijn vrouw en drie jonge kinderen wonen in Griekenland, laat Namens de Familie weten.

De familie van de Voorburger realiseerde zich zaterdag dat hij mogelijk logeerde aan de Tarwekamp. “Het verdriet om zijn verlies is onbeschrijfelijk”, zegt Namens de Familie. Ook de familie van de bekende bij wie hij verbleef, is geschokt door wat er is gebeurd.

Het verdriet is volgens de organisatie ook groot bij de familie van het echtpaar, van wie de man is overleden. “Ook zijn er nog zorgen over de vrouw die in het ziekenhuis ligt. In het belang van haar privacy doet de familie daar geen verdere mededelingen over.”

De broer van de omgekomen man uit Griekenland spreekt van een “familiedrama”. De familie bedankt de hulpdiensten en ervaart veel steun vanuit de Nederlandse en Haagse gemeenschap, aldus Namens de Familie, dat onderdeel is van Slachtofferhulp Nederland.

Sterke stijging verkoop warmtepompen door lagere subsidie

WOERDEN – De vraag naar warmtepompen neemt in de laatste maanden van dit jaar sterk toe. Installateurs zagen de vraag toenemen met zo’n 50 procent sinds bekend werd dat de subsidie voor warmtepompen vanaf volgend jaar omlaag gaat. Dat bevestigt brancheorganisatie Techniek Nederland.

Warmtepompleverancier Quatt spreekt zelfs van een “explosie” van de verkoop van warmtepompen. De afgelopen vier weken verkocht het Amsterdamse bedrijf meer warmtepompen dan in de eerste tien maanden van 2024, omdat mensen nog in aanmerking willen komen voor de hogere subsidiebedragen die dit jaar beschikbaar zijn.

“Voor mensen die twijfelden over de aanschaf, is het een stuk voordeliger om nu een pomp te kopen, want het scheelt al snel 700 euro”, zegt voorzitter Frank Agterberg van Vereniging Warmtepompen. Reden tot juichen is er volgens hem echter niet. Dit jaar zullen er circa 100.000 warmtepompen worden verkocht, de helft minder dan vorig jaar. “Dat de verkoop de laatste maanden van dit jaar aantrekt is leuk, maar het is goed mogelijk dat klanten volgend jaar weer op de rem gaan stappen.”

Grillige overheidsbeleid

Recordhoge aardgasprijzen stuwden de verkoop van warmtepompen in voorgaande jaren nog tot grote hoogte. Door de forse daling van de aardgasprijzen is de verkoop van warmtepompen vanaf eind 2023 echter sterk teruggelopen.

Ook het grillige overheidsbeleid speelt een rol bij de afnemende vraag. De vorige minister van Volkshuisvesting Hugo de Jonge wilde huiseigenaren vanaf 2026 verplichten een warmtepomp aan te schaffen ter vervanging van hun cv-ketel. Het nieuwe kabinet is hiervan afgestapt.

Vierde arrestatie in onderzoek naar explosie Tarwekamp

DEN HAAG – De politie heeft woensdagavond 11 december een vierde verdachte aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de verwoestende explosie op de Tarwekamp in Den Haag. Eerder deze week werden al drie verdachten aangehouden.

Alle vier de mannen zitten in volledige beperkingen, wat betekent dat ze alleen contact mogen hebben met hun advocaat.

Na de aanhouding van de drie mannen op maandagavond 9 december kwam er een vierde man in beeld die mogelijk betrokken is geweest bij de explosie op de Tarwekamp. Daarbij kwamen zaterdag 7 december zes mensen om het leven, vier personen zijn naar het ziekenhuis vervoerd. Wat de rol van de verdachte precies is geweest in relatie tot de explosie en de overige verdachten wordt nog verder onderzocht. Ook het onderzoek naar de toedracht van de explosie gaat verder.

Eerder deze week maakte via de opsporingsprogramma’s Opsporing Verzocht en Team West bekend dat het onderzoeksteam aanwijzingen heeft dat de explosie gericht was op de bruidsmodezaak die gelegen was op de begane grond van een van de panden aan de Tarwekamp. Na deze oproep ontving de politie ruim 200 tips.

Export groeide met bijna twee procent in oktober

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het volume van de goederenexport was in oktober 1,7 procent groter dan in dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. De uitvoer van voedings- en genotsmiddelen, machines en elektrotechnische apparaten, en chemische producten nam aanzienlijk toe.

Tegelijkertijd daalde het volume van de goederenimport met 2,4 procent ten opzichte van oktober 2023, voornamelijk door een lagere invoer van aardgas en olie.

Ongunstige omstandigheden voor export in december

In de CBS Exportradar van december blijken de omstandigheden voor de export ongunstiger dan in de radar van oktober. De radar, die elke maand door het CBS wordt bijgewerkt, geeft inzicht in de belangrijkste factoren die de Nederlandse export beïnvloeden, zoals de ontwikkelingen op afzetmarkten en de concurrentiepositie van Nederland. Hoewel verbeterde omstandigheden vaak samenhangen met een groei van de export, garandeert dit geen directe stijging.

De verslechtering van de omstandigheden in december komt vooral door de grotere jaar-op-jaarkrimp in de Duitse industriële productie. Daarnaast beoordeelden zowel Nederlandse als Europese fabrikanten hun exportorders negatiever.

Ondanks de ongunstige vooruitzichten in de Exportradar blijft de stijging van de exportvolumes in oktober een positieve ontwikkeling voor de Nederlandse economie.

 

Grenzen met Bulgarije en Roemenië gaan op 1 januari open

BRUSSEL – De toetreding van Bulgarije en Roemenië tot Schengen is geregeld. De EU-ministers zijn donderdag akkoord gegaan met het afschaffen van de interne landsgrenzen met en tussen Bulgarije en Roemenië per 1 januari 2025.

Het heeft lang geduurd voordat de twee EU-lidstaten ook volledig tot Schengen mochten toetreden. Nederland en Oostenrijk waren lang de grootste tegenstanders daarvan. Uiteindelijk was Oostenrijk het laatste land dat zijn verzet opgaf. De PVV probeerde minister Marjolein Faber woensdag te bewegen alsnog tegen de toetreding te stemmen, maar dat wilde ze niet.

“Deze stap komt niet alleen de Bulgaarse en Roemeense burgers ten goede, maar ook de EU als geheel”, zei Sándor Pintér, de Hongaarse minister van Binnenlandse Zaken.

Diverse EU-ministers hamerden voor het begin van de vergadering op het belang van het bewaken van de buitengrenzen van de EU. Dat staat donderdag ook op de agenda in Brussel. “Daarom is het ook belangrijk dat Roemenië en Bulgarije volwaardig lid worden van het Schengengebied”, zei de Luxemburgse minister van Binnenlandse Zaken Léon Gloden.

De controles aan de binnengrenzen moeten worden afgeschaft, vindt hij. Nederland is daar maandag mee gestart. Duitsland is al langer bezig en wil de grenscontroles verlengen, ook die aan de grens met Luxemburg.

Als Duitsland tot verlenging besluit, gaat Luxemburg bij de Europese Commissie bezwaar aantekenen, zei Gloden. “Elke dag komen 225.000 forenzen naar Luxemburg. Alleen al uit Duitsland komen dagelijks 55.000 mensen naar Luxemburg om er te werken. Het is voor ons belangrijk dat er geen grenscontroles zijn. We kunnen deze controles niet accepteren.”

FNV dreigt met staking hoger onderwijs vanwege bezuinigingen

AMSTERDAM – Medewerkers van universiteiten en hogescholen overweegt te staken na het akkoord tussen de coalitie en vier oppositiepartijen over de onderwijsbegroting.

De aangekondigde bezuinigingen worden weliswaar verlaagd, maar zijn niet volledig van de baan. “We laten ons niet uit elkaar spelen en gaan ons nu samen met de leden beraden op vervolgacties. Stakingen zijn daarbij niet uitgesloten”, zegt FNV-bestuurslid Bas van Weegberg in een verklaring.

De FNV was een van de organisatoren van een groot onderwijsprotest in Den Haag vorige maand. Ongeveer 20.000 studenten en docenten demonstreerden toen op het Malieveld en bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap tegen het kabinetsbeleid. Op woensdag waren er protesten in de studentensteden. Volgens de vakbond zullen de bezuinigingen, net als het beperken van het aantal buitenlandse studenten, “desastreuze effecten hebben voor het hoger onderwijs en onze samenleving”.

De Algemene Onderwijsbond (AOb), een zelfstandig onderdeel van de FNV, dreigt ook met stakingen als de Eerste Kamer de aangepaste onderwijsbegroting goedkeurt. “En we hebben een lange adem. We houden vol. Want wij willen dit belangrijke werk blijven doen, door kwaliteit te leveren voor onze studenten en de maatschappij. Met innovatieve kracht en door onmisbaar onderzoek te doen”, zegt voorzitter Thijs Roovers in een verklaring.

Rhenus sluit zich aan bij het SAF-programma van Air France KLM Martinair Cargo

De internationaal opererende logistieke dienstverlener Rhenus heeft zich aangesloten bij het SAF-programma van Air France KLM Martinair Cargo en investeert in Sustainable Aviation Fuel (SAF) om de uitstoot van de luchtvaart te helpen verminderen. Het initiatief sluit aan bij de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf en biedt klanten de mogelijkheid om hun uitstoot te verminderen.

Met de deelname aan het SAF-programma (Sustainable Aviation Fuel) van Air France KLM Martinair Cargo benadrukt Rhenus zijn toewijding aan duurzaamheid in de logistieke sector. Door te investeren in SAF neemt Rhenus niet alleen een proactieve rol in het aanpakken van de milieu-uitdagingen van de luchtvaart, maar ondersteunt het ook de verschuiving naar groenere praktijken. Deze betrokkenheid weerspiegelt de toewijding van het bedrijf aan het leveren van verantwoorde en vooruitstrevende oplossingen, die bijdragen aan de langetermijndoelstelling om emissies te verminderen en een duurzamere toekomst voor haar partners en de planeet te garanderen.

Het Air France KLM Martinair Cargo SAF-programma stelt bedrijven in staat bij te dragen aan het gebruik en de ontwikkeling van SAF voor hun zendingen, afkomstig uit hernieuwbare bronnen zoals afvalolie en landbouwafval. De vrijwillige investering in SAF ter ondersteuning van de inspanningen van Air France KLM Martinair Cargo om de productie en het gebruik ervan uit te breiden, is slechts een van de manieren waarop Rhenus een bredere duurzaamheidsagenda stimuleert.

Deze aanpak versterkt niet alleen de betrokkenheid van Rhenus bij het terugdringen van emissies, maar sluit ook aan bij de missie van Rhenus om klanten te helpen hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Als aanvulling op het SAF-initiatief zijn er diensten zoals het Emission Dashboard, dat de CO2-uitstoot bijhoudt, en Transport Mode Optimization, inclusief RHEGREEN-een rekentool dat vliegtuigtypes, brandstofverbruik en afstanden evalueert om de meest efficiënte opties te identificeren, zodat klanten hun luchtvrachtuitstoot effectief kunnen verlagen.

“SAF is een hoeksteen voor de toekomst van luchtvracht met lagere emissies en helpt ons te voldoen aan de milieudoelstellingen met behoud van de efficiëntie en betrouwbaarheid waar onze klanten op vertrouwen. Dit partnerschap weerspiegelt onze toewijding aan het aanpakken van de milieu-uitdagingen van de luchtvaart door middel van vooruitstrevende oplossingen.” – Frank Swart, hoofd productontwikkeling duurzame luchtvracht bij Rhenus Air & Ocean

“Nu de luchtvaartindustrie werkt aan het behalen van ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, zijn samenwerkingen zoals deze met Rhenus essentieel voor het stimuleren van de wijdverspreide toepassing van Duurzame Vliegtuigbrandstof. Samen nemen we belangrijke stappen om de milieu-impact van luchttransport te verminderen en de verschuiving naar schonere energieoplossingen te versnellen”, aldus Robert Kunen, Vice President Europa bij Air France KLM Martinair Cargo.

“Onze deelname aan het SAF-programma van Air France KLM Martinair Cargo versterkt onze focus op duurzaamheid als kernelement van onze strategie. Deze samenwerking laat zien hoe bedrijven in de logistiek en luchtvaart samen kunnen werken om klimaatverandering tegen te gaan, klanten oplossingen te bieden om hun uitstoot te verminderen en vooruitgang te boeken op weg naar duurzamere toeleveringsketens”, zegt Jan Harnisch, CEO Rhenus Air & Ocean.

Optimale laadplanning voor elektrische trucks toegevoegd in fleetplanningstool

Huidige fleetplanningtools leveren een logistieke planning die aangeeft welke goederen naar welke bestemming moeten op welk tijdstip. Dat werkt prima voor dieselvoertuigen, maar voor elektrische voertuigen komt daar nu een laadplanning bij. De Charge Planning Tool CPT van TNO berekent niet alleen welk voertuig op welk moment aan welke laadpaal moet worden aangesloten, maar houdt ook rekening met dynamische factoren zoals het batterijverbruik tijdens ritten, eventuele vertragingen in het schema en het feit dat met een beperkte aansluiting voertuigen niet allemaal tegelijk kunnen opladen.

Vlottrekken energietransitie en behalen klimaatdoelen

Jan-Willem Sangers, Business Developer Sustainable Vehicles bij TNO: “De CPT draagt direct bij aan het vlottrekken van de energietransitie en het realiseren van klimaatdoelen in de logistiek omdat het een laadschema optimaliseert voor een niet-homogene EV-vloot met meerdere laadmogelijkheden en minder laders dan voertuigen. Dit terwijl rekening wordt gehouden met de compatibiliteit tussen laders en voertuigen en beperkingen van het elektriciteitsnet. Bovendien minimaliseert het laadschema verschillende componenten die verband houden met de laadkosten.”

Live interactie met de voertuigen op de weg

Om het energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk te kunnen afschatten, komt het daadwerkelijke gemeten verbruik en informatie over de gereden route beschikbaar als input voor een digital twin van het voertuig. Daarmee kan de tool en dus de planner nauwkeurig voorspellen wanneer het voertuig aankomt en wat het laadniveau zal zijn. Dat is een live interactie met het voertuig, en dit wordt gedaan voor elk voertuig in de vloot.

Optimale laadplanning op basis van algoritmes

De tool, die TNO samen met partners binnen het Herstelfondsproject Green Transport Delta heeft ontwikkeld, neemt de logistieke planning als uitgangspunt en bepaalt vervolgens met geavanceerde algoritmes een optimale laadplanning voor alle elektrische voertuigen. Deze tool kan binnen enkele minuten een laadplanning voor honderden voertuigen over meerdere laders genereren. Omdat we met deze oplossing vroeg in de markt zijn, zijn er nog geen commerciële partijen met een dergelijke oplossing. Het uiteindelijke doel van TNO is niet om de tool zelfstandig als commercieel product op de markt te brengen, maar de onderliggende kennis en algoritmes zo breed mogelijk beschikbaar te maken.

Nettoloon omhoog voor meeste werkenden door extra belastingschijf

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – De meeste werkenden krijgen in 2025 een hoger nettoloon, meldt loonstrookverwerker ADP na berekeningen. Dat komt vooral doordat er volgend jaar een extra belastingschijf bij komt, waardoor veel mensen minder belasting zullen betalen dan nu. Sommige parttimers gaan er echter op achteruit.

In de nieuwe eerste schijf betalen mensen over het eerste deel van hun inkomen een lager belastingpercentage. Over de eerste 38.441 euro die ze per jaar verdienen, betalen ze volgend jaar 35,82 procent belasting. Nu moeten mensen over de eerste 75.518 euro 36,97 procent belasting afdragen.

Werknemers met een modaal brutoloon van 3588 euro per maand krijgen vanaf januari 56 euro meer, aldus ADP. Mensen die het minimumloon verdienen en 36 uur per week werken, gaan er 41 euro op vooruit. Bij 38 uur ziet een werkende 53 euro meer op zijn bankrekening staan en bij 40 uur 58 euro meer. Volgend jaar gaat het minimumuurloon omhoog naar 14,06 euro voor werkenden vanaf 21 jaar.

Parttimers

De belastingmaatregelen vallen volgens ADP minder gunstig uit voor mensen die bruto tussen de 1000 en 2000 euro per maand verdienen, in de meeste gevallen parttimers. Dat komt vooral doordat de maximale algemene heffingskorting 294 euro minder wordt dan nu. Werkenden die 1000 euro per maand verdienen zien 22 euro minder loon op hun bankrekening. Bij 1500 euro per maand is dit 31 euro minder en bij 2000 euro 32 euro minder.

Ook gepensioneerden gaan er volgens de berekeningen van ADP volgend jaar op vooruit. Door het lagere belastingtarief stijgt ook het aanvullend pensioen. Het laagste tarief voor AOW-gerechtigden daalt van 19,07 procent naar 17,92 procent. Ook gaat hun bijdrage aan de Zorgverzekeringswet iets omlaag.

Miss Nederland stopt, is volgens organisatie ‘niet van deze tijd’

VOORTHUIZEN – De jaarlijkse Miss Nederland-verkiezing stopt na 35 jaar. Dat heeft Monica van Ee, de eigenaar van de wedstrijd, donderdag bekendgemaakt. De verkiezing maakt plaats voor een nieuw onlineplatform dat zich richt op het versterken en ondersteunen van jonge vrouwen. Het platform krijgt de naam Niet meer van deze tijd.

Volgens Van Ee heeft de verkiezing de afgelopen jaren “een unieke legacy achtergelaten”. Maar het is tijd voor een nieuwe koers, beklemtoont zij: “De sjerp en kroon zijn niet meer van deze tijd. Wat wel belangrijk is, is een plek creëren waar vrouwen elkaar kunnen versterken en groeien.” In juni werd Amber Rustenberg gekozen tot de laatste Miss Nederland. Zij gaat zich de rest van haar ‘termijn’ inzetten voor de promotie van het nieuwe platform.

De organisator van de Miss Nederland-verkiezing wil dat Nietmeervandezetijd.com een plek wordt waar “traditionele ideeën overboord gaan en ruimte wordt geboden voor iets nieuws, iets spannends, iets dat jij nog niet eerder hebt gezien. We belichten thema’s als zelfexpressie, diversiteit, mentale en fysieke gezondheid, creativiteit en hoe de maatschappij verandert. We laten experts en ervaringsdeskundigen aan het woord over de grote vragen van nu. Hoe navigeer je door een wereld die soms aanvoelt als ‘niet meer van deze tijd’?”

Negatieve energie

Het is volgens de organisatie de bedoeling dat het platform een plek wordt waar jonge vrouwen hun stem laten horen en hun ideeën met elkaar delen. “Social media en jongeren worden vaak negatief in combinatie genoemd en daar willen wij heel graag verandering in aanbrengen”, aldus Van Ee.

Het idee voor een nieuw platform kwam onder meer voort uit de “negatieve energie” die de verkiezing de afgelopen jaren opleverde, vooral op sociale media. Zo kreeg winnares Rikkie Kollé in 2023 doodsbedreigingen omdat zij als transgender vrouw de titel in de wacht sleepte.

De Miss Nederland-verkiezing vond vanaf 1989 plaats. De wedstrijd werd echter in de jaren dertig voor het eerst georganiseerd, onder de noemer Miss Holland. Met de naamsverandering in 1989 wilde de organisatie meer inhoud aan de titel geven. Het ging voortaan niet alleen meer om het uiterlijk van de kandidaten, maar ook om de maatschappelijke betrokkenheid van de jonge vrouwen.

Aantal faillissementen in november gestegen

Faillissement
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In november zijn, gecorrigeerd voor het aantal zittingsdagen, 19 meer bedrijven failliet verklaard dan in oktober, zo meldt het CBS. Dit betekent een stijging van 6 procent.

De stijgende trend in het aantal faillissementen is al meer dan twee jaar zichtbaar. In de eerste elf maanden van 2024 lag het aantal faillissementen ongeveer een derde hoger dan in dezelfde periode van 2023.

Trend: aantal faillissementen neemt toe

Het aantal faillissementen fluctueert aanzienlijk, met snelle afwisselingen van dalingen en stijgingen. Het hoogste aantal uitgesproken faillissementen werd in mei 2013 genoteerd, met 911 faillissementen. Daarna volgde een afname tot augustus 2017, waarna het aantal faillissementen redelijk stabiel bleef tot medio 2020.

In augustus 2021 werd een historisch laagterecord bereikt met slechts 109 faillissementen. Sinds mei 2022 ligt het aantal faillissementen echter onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Meeste faillissementen in de handel

In november 2024 zijn, niet gecorrigeerd voor zittingsdagen, 322 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. De handel kende het grootste aantal faillissementen, namelijk 66, wat een daling van 15 procent is ten opzichte van oktober. De handel is een van de sectoren met de meeste bedrijven, maar relatief gezien werden de meeste faillissementen uitgesproken in de industrie.

×