Clicky

donderdag 14 november 2024 - 23:11 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 72

Agema zwakt woorden over ‘stoer doen’ af: moest ik niet doen

DEN HAAG – PVV-vicepremier Fleur Agema komt terug van haar uitspraak dat ze nog wel wil zien wie “zo stoer is” om het staatsnoodrecht tegen te houden. “Dat had ik niet moeten doen”, zei Agema. De PVV-bewindsvrouw benadrukt juist respect te hebben voor het parlement. Ze sprak hierover na de ministerraad met premier Dick Schoof.

“Als het staatsnoodrecht ingaat, dan wil ik nog wel eens zien wie zo stoer is om het tegen te houden”, zei Agema op vrijdagochtend nog tegen de pers. Na afloop benadrukt ze dat ze niet op een als-dan-vraag had moeten ingaan. “Ik heb het grootst mogelijke respect voor beide Kamers.” Ze had willen zeggen rotsvast geloof te hebben in haar collega-minister Marjolein Faber, die tot een ‘dragende motivering’ moet komen die een greep naar het noodrecht rechtvaardigt.

Hoewel Agema haar uitspraak afzwakt, zegt ze dat deze niet dreigend bedoeld was. “Ik ben niet het type dat dreigementen uit.” Ze vindt alleen dat de Eerste Kamer voorbarig is met de oproep om af te zien van de route via het noodrecht. De senaat benadrukte juist zich genoodzaakt te zien om met de motie te komen, omdat premier Dick Schoof aangaf hiervoor al te hebben gekozen en vooralsnog geen alternatief te onderzoeken.

Leider Frans Timmermans van de grootste oppositiepartij GroenLinks-PvdA greep de uitspraken aan om spoedvragen te stellen aan Schoof. “Ik verwacht dat de premier namens het kabinet afstand neemt van dit dreigement.”

75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks voor Simon Loos

WOGNUM – Een enorme mijlpaal voor Simon Loos op het gebied van elektrisch rijden. Binnenkort vergroot de West-Friese logistiek dienstverlener namelijk het elektrisch wagenpark met maar liefst 75 Mercedes-Benz eActros 600 trucks. Dit is een ruime verdubbeling van de huidige elektrische vloot van 60 elektrische trucks.

Deze aankoop werd op de IAA Transportation in Hamburg afgerond en is ook Europees gezien één van de grootste orders tot nu toe. Simon Loos heeft straks, met het totale aantal van 135 elektrische vrachtwagens, het grootste elektrische wagenpark in Nederland, die nu al voor het grootste deel uit Mercedes-Benz bestaat. Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland, is trots op de samenwerking tussen Simon Loos en Daimler Truck Nederland.

Hij vertelt: “Sinds tientallen jaren is er sprake van een echt partnership tussen beide bedrijven. Simon Loos heeft -door het uitvoeren van praktijktesten- ook een significante bijdrage geleverd aan de optimalisatie van de eActros 600, zoals hij binnenkort in serieproductie gaat. Het is dan ook mooi om te zien hoe deze samenwerking opnieuw bekrachtigd wordt door een order van deze omvang. Dit geeft niet alleen blijk van vertrouwen in ons product, maar ook van het feit dat elektrische trucks op dit moment volop ingezet kunnen worden in de dagelijkse praktijk.”

Naar verwachting gaat de eerste eActros 600, in de herkenbare Simon Loos uitstraling, in het eerste kwartaal volgend jaar de weg op. Het grootste gedeelte wordt ingezet in de winkeldistributie waarbij het opladen van de wagens plaatsvindt bij de opdrachtgevers zelf.

Volwaardig alternatief

Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos en erg enthousiast over de komst van de trucks. “De eActros 600 is een gamechanger. Waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 tot 300 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we met deze trucks de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer.”

Naast de standaard CCS laadaansluiting, waarmee de truck kan worden opgeladen met maximaal 400 kW, worden de trucks ook geleverd met een voorbereiding voor MCS-laden (MegaWatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, wordt het mogelijk om met 1.000 kW op te laden. Hierdoor kan de truck in minder dan een half uur van 20% naar 80% opgeladen worden. Tot slot krijgen de trucks een e-PTO om de koelmachine op de trailer elektrisch te laten koelen. Dit alles maakt de eActros 600 een meer dan volwaardig alternatief voor de dieseltruck.

Beloftes waargemaakt

Deze zomer startte Simon Loos, als eerste bedrijf buiten Duitsland, met het testen van de eActros 600. Hiervoor zijn drie beroepschauffeurs speciaal opgeleid door testingenieurs van Daimler Truck AG. Deze testtrekker heeft in een paar maanden tijd 25.000 kilometer gereden tussen leveranciers en de regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn.

Roks vertelt: “De testtrekker heeft de beloftes van rijcomfort, veiligheid, verbruik én rij-afstand absoluut waargemaakt. Simon Loos is er dan ook trots op om mee te helpen met het perfectioneren van de eActros 600 voordat de serieproductie in 2025 wordt gestart.”

Chauffeurs opleiden

Nu de elektrische vloot meer dan verdubbelt, gaat Simon Loos ook meer medewerkers opleiden om elektrisch te rijden. In samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is er aanvulling gemaakt op de bestaande interne code-95 trainingen die Simon Loos voor haar medewerkers geeft. Ook dit is uniek, want geen enkel ander bedrijf is gecertificeerd om deze training aan te bieden.

DHL start bouw duurzame CityHub voor regio Nieuw-Vennep

UTRECHT – Met een stevige schop in de grond is de bouw gestart van de duurzame DHL CityHub voor de regio Nieuw-Vennep. Deze gaat als uitvalsbasis dienen voor de bezorging van pakketten in het gebied rond Nieuw-Vennep met inbegrip van Lisse, Hillegom en Hoofddorp. De ingebruikname staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. De nieuwe CityHub wordt gebouwd aan de Oosterdreef, gunstig gelegen bij de autosnelweg A4 en de N207. Ruim 80 medewerkers sorteren er straks dagelijks 10.000 pakketten die met elektrische auto’s worden bezorgd. De nieuwe CityHub zorgt voor extra werkgelegenheid in de omtrek.

Charlotte van der Meij, wethouder van Klimaat en Energie voor de gemeente Haarlemmermeer sprak haar waardering uit voor de ambitie van DHL om de CityHub zo duurzaam mogelijk te bouwen: “De komst van bedrijven zoals DHL draagt bij aan verduurzaming van Nieuw-Vennep. Om de start van de bouw te markeren, steek ik graag symbolisch deze spade in de grond.”

Hugo de Ridder, Senior Director CityHubs DHL eCommerce: “Met de bouw van deze CityHub hebben we een meer dan uitstekende uitvalsbasis in deze voor ons belangrijke regio, die we binnenkort nog duurzamer kunnen beleveren.”

De CityHub wordt gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Excellent 2020. De vestiging wordt gasloos en voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden, de slimme routes, de hoge beladingsgraad en het geëlektrificeerde wagenpark optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook de DHL servicepunten en pakketautomaten afgehaald en beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze punten, de zogenaamd out-of home leveringen, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dit lopend of op de fiets gebeurt. Rondom de CityHub komt een brede groenstrook waarin een wadi het overtollige regenwater opvangt en zuivert.

CityHub Nieuw-Vennep is de zeventiende van 27 nieuw te bouwen CityHubs in het Nederlandse netwerk van in totaal 130 lokale vestigingen. In dezelfde gemeente bevindt zich ook een vestiging van de exprestak van DHL gericht op tijdkritische zendingen met aansluiting op het wereldwijde netwerk van DHL.

Arnold Karskens ontslagen bij Ongehoord Nederland

HILVERSUM – Arnold Karskens is ontslagen als bestuursvoorzitter en lid van het bestuur bij omroep Ongehoord Nederland (ON!). Dat heeft de raad van toezicht (rvt) van ON! vrijdag gemeld.

Oprichter en voorzitter Karskens was op 3 augustus al op non-actief gesteld. Dat werd gedaan naar aanleiding van een “aantal serieuze klachten vanuit de eigen organisatie over zijn functioneren”. Karskens werd vervolgens op 27 augustus geschorst als bestuursvoorzitter.

“Dit besluit is genomen op basis van het op maandag 7 oktober 2024 uitgebrachte onafhankelijke externe onderzoeksrapport van SVision, dat eerdere bevindingen bevestigt”, aldus ON!. Het onderzoeksrapport is vanaf maandag te raadplegen. De hoofdlijnen en conclusies van het rapport worden op dinsdag in de uitzending van Ongehoord Nieuws toegelicht door de voorzitter van de rvt, Bauke Geersing.

De 70-jarige Karskens reageert in een persverklaring ontzet op zijn ontslag. “Dit is een belediging voor mij en alle leden van het eerste uur”, stelt hij. Karskens vindt dat de toezichthouders zelf moeten opstappen en zegt dat het rapport “rammelt aan alle kanten”. Karskens beraadt zich daarnaast op juridische stappen. Op dinsdag 22 oktober wil de advocaat van Karskens bij de politie aangifte doen met een verzoek tot vervolging wegens smaad en laster tegen de leden van de rvt en het bestuur van de omroep.

Vlaams Parlement en Belgisch persbureau plat door cyberaanval

BRUSSEL – Het Vlaams Parlement en het Belgische persbureau Belga liggen plat door een DDoS-aanval. Volgens de Belgische omroep VRT is het voor de vijfde dag op rij dat de pro-Russische hackersgroep ‘NoName057’ cyberaanvallen in België uitvoert. “Wij blijven DDoS-groeten sturen naar België”, schrijft de groep op Telegram, meldt de VRT.

Volgens VRT waren vrijdag ook de websites van Belgische kranten De Standaard en Het Nieuwsblad getroffen door de cyberaanval. Tegen 11.00 uur waren deze sites weer bereikbaar.

Zondag zijn er gemeenteraadsverkiezingen in België. Het is niet bekend of die cyberaanvallen daarmee te maken hebben.

De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden kon donderdag geen uitspraak doen over een mogelijke link. “Wat we wel gezien hebben is dat de aanvallen hebben plaatsgevonden net nadat we opnieuw steun voor Oekraïne hebben uitgesproken. Er zou een link kunnen zijn tussen die twee”, zei de politica op een bijeenkomst met EU-ministers in Luxemburg.

Volgens de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vormen de cyberaanvallen geen gevaar voor de verkiezingen van zondag. “De stemcomputers zijn op geen enkele wijze verbonden met het internet en kunnen dus niet gehackt worden”, zei ze eerder deze week tegen VRT. Er zou ook geen gevaar zijn voor het doorsturen van de stemresultaten. In tegenstelling tot in Nederland wordt in België via een stemcomputer gestemd.

Sinds begin deze week hebben verschillende Belgische gemeenten, provincies en overheidsdiensten te maken met “hinderlijke DDoS-aanvallen”, meldt het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) op zijn website. Een tijdlang waren openbare websites niet bereikbaar. Ook het centrum zelf werd slachtoffer van de cyberaanvallen.

De aanvallen zijn volgens CCB gericht op Europese en NAVO-gerelateerde doelen. “De groep richt zich met name op overheidsinstanties, de media en particuliere bedrijven, met als doel media-aandacht te trekken.”

Het federaal parket is een onderzoek gestart naar de cyberaanvallen.

Russische tankers eerste helft van dit jaar al ruim 400 keer langs Nederlandse kust

In de eerste helft van dit jaar is 437 keer een tanker met Russische olie de Nederlandse Noordzeekust gepasseerd, meldt Zembla vrijdag.

Dat zijn twee tot drie schepen per dag, waarmee Vladimir Poetin de door het Westen opgelegde oorlogssancties omzeilt, blijkt uit maandenlang dataonderzoek van Zembla, dat de omvang van deze zogenaamde schaduwvloot in kaart heeft gebracht.

Volgens Zembla gaat het om veelal oude en slecht onderhouden schepen met schimmige eigendomsconstructies waarvan onduidelijk is of ze verzekerd zijn.

“Het is een ramp in wording. Het is niet de vraag of er iets misgaat, maar wanneer”, aldus de Rus Vladimir Milov, dissident en in 2002 een half jaar lang viceminister van Energie onder Poetin. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu noemt de situatie ‘onwenselijk’ maar stelt op open zee niet te kunnen ingrijpen.

Ook Ewout van Galen van Stichting de Noordzee reageert bezorgd op het dataonderzoek van Zembla. Hij maakt zich vanwege de toenemende drukte op de Noordzee al langer zorgen over de veiligheid op zee.

Olietanker ‘Annika’ staat in brand voor Duitse kust, bemanning gered

Foto: Havariekommando

KÜHLUNGSBORN – Op een olietanker op de Baltische Zee voor de kust van Duitsland heeft een explosie plaatsgevonden en is brand uitgebroken, melden reddingsdiensten. Het gaat om de tanker Annika die 640 ton olie vervoert.

De zeven opvarenden zijn van het schip gehaald en in veiligheid gebracht.

Nooddiensten proberen het schip van 73 meter momenteel te blussen. Er zijn nog extra reddingswerkers met schepen en helikopters onderweg naar het brandende schip.

Het schip ligt voor de Duitse kust ter hoogte van de stadjes Kühlungsborn en Warnemünde. De zwarte rookwolk die van het schip komt is vanaf de kust te zien.

Koning Willem-Alexander en Koning Filip hebben de Nieuwe Sluis Terneuzen geopend [+foto’s&video]

Foto: North Sea Port

TERNEUZEN – Op vrijdag 11 oktober hebben Koning Willem-Alexander en Koning der Belgen Filip gezamenlijk de Nieuwe Sluis in Terneuzen geopend. Deze officiële plechtigheid onderstreept de belangrijke mijlpaal voor Nederland, België, Vlaanderen en ons havengebied.

Koning Willem-Alexander en Koning Filip verrichtten de officiële openingshandeling op de Z9, een elektrisch schip. De ceremonie ging gepaard met een parade van patrouille-, sleep,- en loodsboten. Een historisch moment, want in de Nieuwe Sluis lag voor het eerst een zeeschip, de M/V Bregaglia. Met het vertrek van het zeeschip van 240 meter lang en 38 meter breed richting ArcelorMittal werd de Nieuwe Sluis officieel in gebruik genomen.

Na de officiële handeling gingen de koningen in gesprek met vertegenwoordigers van bedrijven die gebruikmaken van de Noordzeesluizen, met name ArcelorMittal Belgium, Sea-Invest, Verbrugge Terminals Terneuzen, Ovet en DFDS Seaways. Na de vaartocht brachten Koning Willem-Alexander en Koning Filip een bezoek aan het sluisplateau van de Nieuwe Sluis, waar zij uitleg kregen over de bouw en werking van de sluis. In het bediengebouw ontmoetten zij vertegenwoordigers van omwonenden en medewerkers van het aannemersconsortium dat verantwoordelijk is voor de bouw van de zeesluis.

Grotere maritieme toegang

De gezamenlijke opening door de koningen onderstreept het grensoverstijgende belang van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Met de Nieuwe Sluis in Terneuzen komt er een tweede, grotere zeesluis in ons havengebied North Sea Port bij. Die zorgt voor een betere toegang en een snellere doorstroming voor scheepvaart van de Noordzee naar de Westerschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. De komst van de Nieuwe Sluis zorgt voor nieuwe economische activiteiten en werkgelegenheid in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio, en in en rond de Kanaalzone. De capaciteit van de Noordzeesluizen neemt hiermee toe: er kunnen meer schepen tegelijk door de drie sluizen, waardoor de wachttijd voor zeevaart en binnenvaartschepen afneemt.

Foto: North Sea Port

Samenwerking Nederland en Vlaanderen

De Nieuwe Sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), een samenwerkingsverband van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De bouw van de Nieuwe Sluis ging van start in 2017 binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, in het havengebied van North Sea Port. De Middensluis, sinds 1910 in gebruik, maakte plaats voor de Nieuwe Sluis.

In 2023 passeerden 56.000 schepen dit sluizencomplex. Naar verwachting groeit dit aantal tot 96.000 in 2040. Behalve dat schepen het complex passeren richting het hinterland of de Noordzee, is het sluizencomplex een belangrijke ontsluitingsroute voor wegverkeer. Het maakt is ook onderdeel van de primaire waterkering en de waterhuishouding in de regio.

De opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is geen eindpunt maar het begin van de verdere economische ontwikkeling van het grensoverstijgend havengebied North Sea Port.

Nieuwe aanval op vredestroepen Libanon, VN-topman uit kritiek

BEIROET – Het Libanese ministerie van Buitenlandse Zaken meldt vrijdag een nieuwe aanval door Israël op VN-vredestroepen in het zuiden van Libanon.

Het zou ditmaal gaan om Sri Lankaanse blauwhelmen. Het ministerie spreekt van “meerdere gewonden”. De VN-macht UNIFIL in Libanon heeft nog niet gereageerd.

VN-topman António Guterres uitte vrijdag zware kritiek op de eerdere aanval op de vredesmacht. Israël heeft daarmee “het internationale humanitair recht geschonden”, zei hij in de marge van een top in Laos. Hij noemde de aanval “ondraaglijk”.

Twee Indonesische leden van UNIFIL raakten donderdag gewond toen een Israëlische tank hun uitkijktoren beschoot. Een woordvoerder van UNIFIL noemde het “waarschijnlijk een van de ernstigste gebeurtenissen of incidenten waar we de afgelopen twaalf maanden getuige van zijn geweest”. Meerdere landen uitten kritiek op Israël. Vrijdagochtend sprak China nog “grote bezorgdheid en sterke veroordeling” uit over de aanvallen door Israël op VN-vredesoperaties.

Drie nieuwe DAF XG-trekkers voor De Haas Road Cargo

ALMELO – NK Trucks B.V. heeft onlangs drie nieuwe DAF XG 530 Low-Deck 4×2 trekkers afgeleverd aan De Haas Road Cargo B.V. uit Aalsmeer.

Deze zeer compleet uitgevoerde trucks zijn voorzien van een MX 13 motor met 530 PK, Traxon automatisch schakelende versnellingsbak en voorzien van volledige luchtvering. Voor het comfort van de chauffeur is er gekozen voor een luchtgeveerde cabine ophanging, luxe chauffeursstoel die tevens draaibaar is en voor een goede nachtrust is er gekozen voor het elektrisch verstelbare DAF Relax bed in combinatie met een extra topper boven op het comfort matras.

Komende week worden deze trucks nog overgespoten in de huisstijl kleur van De Haas Road Cargo B.V. en zullen dan binnen een paar weken compleet met drie nieuwe opleggers hoofdzakelijk lijndiensten gaan rijden op Groot-Brittannië.

De Haas Road Cargo B.V. is een jong transportbedrijf met als kernactiviteit het dagelijks geconditioneerd groupage vervoer van bloemen en planten vanaf diverse bloemenveilingen, Hollandse kwekers en exporteurs naar bestemmingen in Duitsland en Oostenrijk.

Dit gebeurt met een modern wagenpark van zo’n 60 vrachtwagens. Naast de kernactiviteit in Duitsland vervoeren zij ook luchtvracht, zoals bloemen, planten en groenten naar onder andere Londen Heathrow. Deze trucks zijn uitgerust met rollerbaan systemen zodat zij ook luchtvrachtpallets kunnen vervoeren.

Pakket innovaties voor Nieuwe Generatie DAF-serie

EINDHOVEN – Geheel in lijn met de DAF Transport Efficiency filosofie, introduceert DAF een volledig pakket innovaties voor zijn Nieuwe Generatie DAF serie. Daarmee helpt DAF zijn klanten nog succesvoller te zijn. Geoptimaliseerde aandrijflijnen en aerodynamica verlagen het brandstofverbruik met tot wel 3 procent. Dat komt bovenop de 10 procent die de Nieuwe Generatie DAF al realiseerde. DAF zet hiermee wederom de nieuwe standaard. De nog rijkere specificaties bieden samen met het nieuwe PACCAR Connect platform voor wagenparkbeheer nog meer mogelijkheden om de operationele efficiëntie verder te verbeteren. De Nieuwe Generatie DAF begint aan een volgend hoofdstuk – en kan vanaf nu worden besteld.

In 2021 introduceerde DAF zijn toonaangevende Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ voor lang en zwaar transport. Het jaar daarop volgde de veelzijdige XD-serie voor regionale en speciale toepassingen. Al deze Nieuwe Generatie DAF voertuigen zijn ontwikkeld conform de nieuwe Europese regelgeving voor maten en gewichten. Dat resulteert in ongeëvenaarde aerodynamica voor de beste brandstof efficiency en de laagste CO2-uitstoot.

Het nieuwe ontwerp met grote ruiten en lage ruitlijnen draagt – in combinatie met digitale camera’s – bij aan een onovertroffen direct zicht en dus veiligheid. Chauffeurs hebben een voorkeur voor de Nieuwe Generatie DAF trucks omdat ze veel ruimte bieden, fraai zijn afgewerkt, kwalitatief hoogstaand zijn en geweldige rijeigenschappen hebben.

De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ trucks stellen een nieuwe norm op het gebied van efficiëntie, veiligheid en comfort. Daarom ook werden ze in 2022 en 2023 verkozen tot ‘International Truck of the Year’. Bovendien ontvingen ze in heel Europa prestigieuze onderscheidingen van vooraanstaande transportpublicaties en vervoersorganisaties.
Dankzij een uitgebreide reeks innovaties worden de beste trucks op de markt nu nog beter voor zowel transporteurs als chauffeurs. De voertuigen vertegenwoordigen het volgende hoofdstuk van de Nieuwe Generatie DAF – en kunnen vanaf nu worden besteld.

The power of efficiency

Alle Nieuwe Generatie DAF trucks profiteren van perfecte aerodynamica en zijn uitgerust met zeer efficiënte PACCAR MX-11 en MX-13 motoren (met vermogens van 270 kW/370 pk tot 390 kW/530 pk). Ook zijn ze voorzien van een reeks geavanceerde systemen die de chauffeurs ondersteunen. Het resultaat is een indrukwekkende verbetering van de brandstofzuinigheid tot wel 10 procent. Door de verdere optimalisatie van de aandrijflijn en aerodynamica, is nu nog eens 3 procent extra brandstofbesparing mogelijk.

Verschillende Nieuwe Generatie DAF modellen voldoen aan de vereisten van Maut-klasse 3, wat de eigenaar duizenden euro’s per jaar aan Duitse wegenbelasting kan besparen.

De efficiëntie van de aandrijflijnen van de DAF XD, XF, XG en XG+ is geoptimaliseerd. Zo profiteren de krachtbronnen van een nieuwe kleptiming volgens het Miller-principe. Ook wordt gebruikgemaakt van een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving. De pomp is elektrisch aangedreven wanneer weinig koeling nodig is en via een riem wanneer juist hoge koelprestaties nodig zijn. Voor maximale efficiëntie wordt een luchtcompressor met koppeling en 2 cilinders geïnstalleerd. Turbo- en EGR-systemen zijn verbeterd en naadloos afgestemd op de nieuwe kleptiming. Nieuwe brandstofverstuivers ondersteunen de uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.

Innovaties van assen

DAF voert meerdere innovaties door in zijn populaire SR1344-achterasprogramma. Een nieuw ontworpen pignonwiel vergroot niet alleen de sterkte en levensduur van dat onderdeel nóg verder, maar maakt de SR1344 ook geschikt voor de sterkste (390 kW/530 pk) variant van de PACCAR MX-13 Motor. Daardoor kan ook deze aandrijflijn optimaal profiteren van DAF’s ‘down speeding’ filosofie.

Door een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties is een achterasoverbrenging van 2,05:1 mogelijk in combinatie met de populairste bandenmaat: 315/70R22.5. Dat levert de hoogste brandstof efficiency op voor alle motoren van 4×2 trekkers. Bij een constante snelheid van 85 km/u wordt het toerental met zelfs 7 procent gedrukt (950 in plaats van 1.030). Verder is het SR1344-asprogramma aangevuld met een asoverbrenging van 2,64:1. De tandwielen zijn speciaal geslepen voor maximale efficiëntie.

Om de efficiëntie van de Nieuwe Generatie DAF trucks te optimaliseren, zijn het DAF Digital Vision-camerasysteem (in plaats van de conventionele spiegels), Predictive Cruise Control en banden met lage weerstand nu standaard op de 4×2 en 6×2 modellen*. Dat levert 6 procent extra brandstofzuinigheid op. Klanten die deze opties voorheen niet bestelden, profiteren van een tot wel 9 procent lager totaal brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. In de dagelijkse praktijk kan de extra brandstofbesparing nog groter zijn, omdat nu ook het aerodynamische pakket tot de standaarduitvoering behoort.

10 jaar PACCAR Connect

Alle Nieuwe Generatie DAF trucks worden geleverd met een PACCAR Connect-abonnement van 10 jaar. Dit nieuwe online platform voor wagenparkbeheer geeft realtime informatie over de prestaties van de volledige vloot, de individuele voertuigen en de chauffeurs. Daarmee kunnen transporteurs hun efficiëntie en rendement optimaliseren. Het platform maakt ook efficiënte over-the-air-updates van voertuigen mogelijk.

PACCAR Connect onderscheidt zich doordat het eenvoudige integratie mogelijk maakt in bestaande logistieke software applicaties van zogenoemde ‘derde partijen’. Het zet daarmee de nieuwe standaard in wagenparkbeheersystemen. Dankzij PACCAR Connect kunnen alle logistieke processen via één scherm in de gaten worden gehouden. Dat biedt de chauffeur extra comfort. Voor een maximale efficiëntie maakt PACCAR Connect ook gebruik van ‘geofencing’, waarbij een bericht naar de thuisbasis of bestemming wordt gestuurd als de truck zich in de buurt van een afleverlocatie bevindt.

B100 FAME biodiesel

Om klanten nog meer slagkracht te geven, worden vanaf begin 2025 versies van de PACCAR MX-motor geschikt gemaakt voor B100 FAME biodiesel. Voor Lowdeck-trekkers zijn nu side skirts beschikbaar om daarmee de efficiëntie van deze voertuigen verder te verbeteren.

The power of safety

Dankzij onder andere de lage ruitlijnen, de kerb view window en de geavanceerde digitale camera’s zijn de Nieuwe Generatie DAF trucks de norm op het vlak van direct en indirect zicht. De uitzonderlijk sterke cabineconstructie, het gepatenteerde Cab Displacement System en het Controlled Displacement Steering System zorgen ervoor dat de XD, XF, XG en XG+ ook toonaangevend zijn op het gebied van passieve veiligheid. Voor een ongeëvenaarde actieve veiligheid is elke truck voorzien van een complete reeks geavanceerde systemen voor chauffeursondersteuning (Advanced Driver Assistant Systems; ADAS).

Het Advanced Emergency Braking System (AEBS) van de nieuwste generatie is uitgerust met radarsensoren (2 voor veraf en 1 voor dichtbij) en een camera. Dit volledig automatische noodremsysteem helpt om botsingen met kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig te voorkomen. De nieuwe Drive-off Assist functie maakt gebruik van een extra radar. Het waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers dichtbij de truck als het voertuig stilstaat of wegrijdt.

De Event Data Recorder legt beelden en gegevens vast wanneer de AEBS-remwaarschuwing wordt geactiveerd en de DAF Side & Turn Assist waarschuwt voor voetgangers, fietsers of voertuigen die zich in de dode hoek van het voertuig bevinden, ook als dat helemaal aan het einde van de trailer is.

Verder wordt elke Nieuwe Generatie DAF uitgerust met Speed Limit Recognition, dat de chauffeur informeert over de actueel geldende maximum snelheid en waarschuwt als te snel wordt gereden. Het Lane Departure Warning System helpt gevaarlijke situaties te voorkomen door te waarschuwen voor mogelijk onbedoelde rijstrookwisselingen.

De nieuwe Rear View Camera laat op een display in de cabine zien wat aan de achterzijde van de truck gebeurt. De (optionele) High Beam Assist dimt automatisch het grootlicht bij tegemoetkomend verkeer of verkeer op de eigen rijbaan. Een functionaliteit die uit vorige DAF-voertuigen is overgenomen, is het Emergency Stop Signal, dat andere weggebruikers met knipperende alarmlichten waarschuwt indien de truck sterk afremt. Ook wordt een aantal nieuwe zaken geïntroduceerd om de veiligheid van de chauffeur verder te vergroten.
De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de man of vrouw achter het stuur en waarschuwt als een pauze nodig is. Verder kunnen trucks worden voorbereid op de montage van een Alcohol Interlock. Dit maakt de installatie mogelijk van een hulpmiddel dat de motor alleen laat starten na een negatieve alcoholtest.

The power of comfort

De Nieuwe Generatie DAF XD, XF, XG en XG+ worden door chauffeurs geroemd om hun ongeëvenaarde rij-, rust- en slaapcomfort.

De nieuwe verbeteringen van de aandrijflijn zorgen voor nog lagere geluidsniveaus tijdens het rijden op kruissnelheid omdat de aandrijflijn dan met lagere toerentallen werkt. Motorverbeteringen in combinatie met de nieuwe schakelstrategie van de transmissie zorgen ervoor dat de Nieuwe Generatie DAF trucks soepeler dan ooit schakelen. En dát brengt de rijeigenschappen nog verder omhoog.

Het nieuwe PACCAR Connect online platform voor fleet management biedt Connected Truck Navigatie. De volledige routeplanning kan vanaf de thuisbasis direct naar een tweede scherm in de truck worden gezonden voor maximaal chauffeurscomfort. Opties als ‘Last Mile First Mile Routing’ verhogen eveneens de efficiëntie en het chauffeurscomfort.

Samengevat kan worden gesteld dat de beste trucks op de markt nog beter zijn geworden. Hiermee versterkt DAF niet alleen de toonaangevende positie van de XD, XF, XG en XG+ op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort, maar ook het succes van zijn klanten.

Armoedefonds: hulporganisaties krijgen weer meer hulpvragen

ROSMALEN – Lokale armoedehulporganisaties krijgen steeds meer hulpvragen van mensen. Uit een enquête van het Armoedefonds onder 480 lokale organisaties komt naar voren dat de helft verwacht dat het de komende tijd nog drukker gaat worden.

Volgens het fonds is geen sprake van een eenmalige constatering. “Het is een zorgwekkende trend die het Armoedefonds al meerdere jaren op rij ziet en die door deze nieuwste cijfers wederom bevestigd wordt”, zegt directeur Henk de Graaf in een rapport. “Mensen worstelen met huishoudelijke kosten, schulden en een gebrek aan financiële buffers. Hulporganisaties zien daardoor veel vraag naar menstruatieproducten, wasmiddel, shampoo, deodorant en andere verzorgingsproducten.”

Vooral alleenstaande ouders melden zich vaker bij lokale hulporganisaties, zegt het fonds. Ook vluchtelingen en stellen met kinderen kampen met armoedeproblematiek en melden zich vaker met een hulpvraag.

Het Armoedefonds zegt dat het minimumloon omhoog moet, en dat de uitkeringen ook moeten stijgen. “Mensen hebben een inkomen nodig dat hen niet alleen in staat stelt om te overleven, maar ook om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij”, aldus het fonds. Verder pleit het fonds voor “structurele financiële zekerheid” voor de lokale hulporganisaties. Een grote meerderheid van de ondervraagde organisaties verwacht dat het aantal hulpvragen de komende tijd zal toenemen, zo meldt het fonds.

Hypotheekrente loopt na maandenlange daling weer iets op

AMSTERDAM – De daling van de hypotheekrente lijkt ten einde. De Hypotheekshop constateert dat meerdere aanbieders deze week hun tarieven weer hebben verhoogd, na een daling die sinds juni gaande was. Reden voor de stijging is dat het voor geldverstrekkers duurder is geworden om zelf te lenen op de kapitaalmarkt, wat komt door de verwachting dat de Amerikaanse centrale bank Federal Reserve zijn rente voorlopig niet veel verder verlaagt.

Renteverlagingen van de centrale banken in Europa en de Verenigde Staten zorgden de afgelopen maanden voor lagere hypotheekrentes in Nederland. Het tarief voor een lening van tien jaar vast met NHG, de meest populaire rentevaste variant, ging in een jaar tijd met 1 procentpunt omlaag tot 3,6 procent. Daardoor staat deze rente nu weer op het lagere niveau van 2022, wat dit jaar nog niet was voorgekomen. De Hypotheekshop verwacht dat de rente de komende tijd rond dit niveau zal blijven.

Hypotheken met een kortere of variabele looptijd worden nog wel wat goedkoper. Dat komt doordat deze gekoppeld zijn aan de rente van de Europese Centrale Bank, die het afgelopen half jaar flink is gedaald.

“Dit is vooral gunstig voor doorstromers, die vaak gebruikmaken van een tijdelijke overbruggingsfinanciering. Deze rentes zijn inmiddels gedaald van gemiddeld bijna 6 procent naar onder de 5 procent, met mogelijk verdere dalingen in het vooruitzicht”, aldus adviseur De Hypotheekshop.

Scooterrijder (16) overleden na aanrijding met tractor in Dirksland

DIRKSLAND – Een 16-jarige jongen uit Goeree-Overflakkee is in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen na een verkeersongeluk, meldt de politie vrijdag.

Het slachtoffer reed donderdagavond op zijn scooter toen hij in aanrijding kwam met een tractor op de Noorddijk in het Zuid-Hollandse Dirksland.

De jongen werd na het ongeluk zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later overleed.

De tractorbestuurder is door de politie gehoord, maar niet aangehouden. De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd.

Brussels Airport vernieuwt haar bagagesysteem en investeert in hogere prestaties en ergonomische infrastructuur

ZAVENTEM – Brussels Airport zal de komende jaren haar bagagesysteem verder vernieuwen. Na investeringen om de veiligheidsscreening van de bagage naar de nieuwste standaard te brengen in de voorbije jaren, investeert Brussels Airport nu in nieuwe sorteersystemen, laadzones en opslagzones voor bagage.

Het nieuwe systeem zal performanter zijn, meer capaciteit bieden en zal ook pieken nog beter kunnen opvangen. Er wordt ook geïnvesteerd in een meer ergonomische werkplek voor de bagageafhandelaars door het voorzien van semi-geautomatiseerde laadsystemen en tilhulpen. De tender voor het nieuwe bagagesysteem wordt nu gelanceerd, het volledige project zou tegen 2028 gerealiseerd moeten zijn.

Dagelijks verwerkt het bagagesysteem van Brussels Airport niet minder dan 40.000 stuks bagage. Het bagagesysteem is een complex netwerk van meer dan 20 kilometer aan transportbanden, waarbij de bagage ook een veiligheidscontrole ondergaat, en dat ook continu onderhouden moet worden. Nadat de voorbije jaren het bagagescreeningsysteem vernieuwd werd, om te voldoen aan de nieuwste standaard, wordt nu een ander groot deel van de infrastructuur vernieuwd.

Het onderdeel van het bagagesysteem dat vernieuwd wordt omvat de opslag van bagage (van passagiers die vroeg inchecken), de logistiek van bagagecontainers en een moderne laadinfrastructuur, en zal worden ondersteund door een nieuwe IT-oplossing.

Brussels Airport investeert in dit nieuw performant en duurzaam bagagesysteem om minstens het hoge betrouwbaarheidsniveau van op tijd geleverde bagage te kunnen behouden, mee te kunnen groeien met de passagiersaantallen, en een ergonomische werkplek te bieden voor de luchthavenmedewerkers.

Concreet worden er acht nieuwe automatische en semi-automatische laadzones voorzien, komen er 3.000 extra opslagplaatsen voor bagage van passagiers die vroeg inchecken, bovenop de 1.200 die er vandaag al zijn, en wordt de containeropslagcapaciteit verhoogd. Het wordt een modulair systeem met hoge capaciteit waarbij er naargelang de vraag de nodige capaciteit kan worden ingezet. De hogere automatisatiegraad en tilhulpen verhogen de ergonomie en zorgen ervoor dat het werk voor de bagageafhandelaars op het terrein fysiek minder belastend en aantrekkelijker wordt.

De aanbesteding voor het project werd recent gelanceerd en de eerste modules zouden in 2026 worden uitgerold. Het hele project moet klaar zijn tegen 2028.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...