Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 04:42 uur
BAS World
Home Blog Pagina 72

Inspecties tonen aan dat sjorren zeecontainers beter moet [+video]

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Kustwacht fotografeerden in 2023 met drones 82 keer varende containerschepen. In totaal werden 63 schepen gefotografeerd om te zien of zij hun containerlading op de juiste wijze hadden ‘gesjord’, zoals het vastzetten van de containers wordt genoemd. Bij tweederde van de inspecties toonde de inspectie aan dat er daadwerkelijk sprake was van een overtreding.

Sjorren van zeecontainers

Zelfs na de ramp met de MSC Zoe zijn sjorringen dus nog vaak ontoereikend. Bij inspecties in 2023 besteedden inspecteurs daarom meer aandacht aan het gebruik van computersoftware voor sjorren. Daarnaast is voor 2024 een uitgebreider inspectie- en rapportagesysteem ontwikkeld om een gedetailleerder beeld te kunnen krijgen van de mogelijke oorzaken van verkeerd sjorren.

Op basis van de dronefoto’s zijn 18 schepen gecontroleerd op correcte sjorringen en een correcte stuwage. Aan boord van schepen is een zogenaamde Cargo Securing Manual (CSM) aanwezig. In dit CSM staat informatie over het gebruik van sjormaterialen aan boord, zoals voorbeelden van relevante sjorconfiguraties.

Software

Conclusie na de inspecties is dat de CSM’s vaak niet genoeg informatie bevatten. De CSM’s zijn ontoereikend om vast te stellen welke sjorconfiguraties moeten worden toegepast in verschillende situaties. Daarnaast wordt regelmatig onjuiste software (sjormodules in de ladingcomputer) gebruikt om te bepalen welke sjorringen moeten worden aangebracht. Hierdoor worden dan ook te weinig sjorringen aangebracht bij het vastzetten van de containers op het schip.

Sinds 2022 gebruikt de ILT drones met een camera voor de controles op sjorringen. Het ILT-Aerosensing team vaart mee aan boord van de Kustwacht en vanaf het schip fotograferen inspecteurs de zeeschepen die containers vervoeren. Het schip van de Kustwacht vaart vooral in de ankergebieden en in de aanloop naar de Rotterdamse haven, op de Noordzee. Op basis van de foto’s, die een inspecteur analyseert, wordt vervolgens besloten om een gerichte sjorringsinspectie uit te voeren aan boord, wanneer het schip is aangemeerd in de haven.

Nulmeting

Al jaren is het bekend dat de lading van zeecontainerschepen niet altijd goed wordt vastgezet. In 2009 en 2020 bracht de ILT rapporten uit over de staat van sjorringen op zeeschepen. Het eerste rapport volgde op de thema-actie sjorringen die tussen 2005 en 2009 plaatsvond. Dit rapport diende als nulmeting om de algemene staat van sjorringen in beeld te brengen, er zijn toen 57 schepen bekeken. Het tweede rapport, uit 2020, beschrijft de bevindingen van inspecties op 69 schepen in 2019. Deze inspecties werden uitgevoerd naar aanleiding van de verhoogde aandacht voor sjorringsproblematiek in dat jaar: begin 2019 verloor het containerschip de MSC Zoe een groot aantal containers op de Waddenzee.

Inspecties zeecontainers

De ILT maakt bij de controle van de containerschepen gebruik van drones. Onder die drones hangen kleine camera’s die vanuit de lucht voorbijvarende zeecontainerschepen fotograferen. Die foto’s kunnen van dichtbij en op een veilige manier gemaakt worden. Inzet van een helikopter is daardoor niet meer nodig. In onderstaande video legt inspecteur Erik de Groot uit hoe hij werkt, aan boord van het Kustwachtschip.

NAVO-chef Rutte: Zelensky beslist over moment onderhandelingen

BRUSSEL – Een beslissing over eventuele onderhandelingen met Rusland over beëindiging van de oorlog is aan de Oekraïense regering en aan niemand anders, zei NAVO-chef Mark Rutte. “Er is maar een iemand en een instantie in Kyiv die kan beslissen wat het moment is dat zij in onderhandelingen gaan met de Russen. En dat is de huidige regering in Kyiv”, zei Rutte bij aankomst bij de vergadering van de EU-ministers van Defensie. Hij doelt daarbij op president Volodymyr Zelensky.

Rutte prees Oekraïne over wat het land de afgelopen duizend dagen oorlog heeft bereikt. “Inmiddels zijn 600.000 Russen dood of ernstig gewond. Dat is natuurlijk verschrikkelijk, maar het laat ook zien dat Oekraïne in staat is om dat gevecht te voeren, maar dan hebben ze wel onze steun nodig.”

Rutte vindt dat er alles aan moet worden gedaan om “massief” met die steun door te gaan, zodat Oekraïne “zegeviert in deze strijd”. Daarbij is de productie van defensiematerieel van groot belang. “We moeten gewoon meer doen.”

Tevreden

De NAVO-baas is blij dat de NAVO en de Europese Unie nauw samenwerken om de trans-Atlantische industriële defensiebasis de komende maanden te versterken. “We vullen onze voorraden aan om er zeker van te zijn dat we klaarstaan om elke tegenstander het hoofd te bieden.”

Rutte zei indirect tevreden te zijn met het besluit van de VS om Oekraïne toe te staan langeafstandswapens in te zetten op Russisch grondgebied. De NAVO vindt het het beste dat er geen beperkingen aan de inzet worden opgelegd als bondgenoten wapensystemen aan Oekraïne leveren, zei Rutte. Het is echter aan de bondgenoten om zo’n beslissing te nemen.

De Boertrans vervoert vee met nieuwe Volvo FM

SCHETTENS – De Boertrans Veetransporten uit Schettens vervoert koeien en kalveren met een nieuwe Volvo FM 420 4×2-veewagen. Met de aanschaf van de nieuwe truck onderstreept de veetransporteur de jarenlange samenwerking met Volvo Trucks en dealer LVS Trucks, dat de Volvo FM heeft geleverd.

De Boertrans Veetransporten vervoert koeien en kalveren in opdracht van veehandelaren. “We rijden al vele decennia met Volvo-trucks”, zegt Marcel de Boer, die het bedrijf samen met zijn vader leidt. “De eerste was een Volvo F85 in 1968 en daarna volgden er velen. Nu hebben we drie Volvo-trucks in de vloot: één Volvo FH- en twee Volvo FM-veewagens. Volvo Trucks is een merk dat ons heel goed bevalt. Het zijn kwalitatief goede voertuigen.”

Het voordeel van een lage instap

Bij de specificatie van de nieuwe Volvo FM was comfort voor de chauffeur een belangrijk uitgangspunt. “De Globetrotter-cabine biedt de chauffeur mooi wat ruimte”, vertelt Marcel de Boer.

“Daarnaast scoort de Volvo FM extra punten dankzij de lage instap met twee treden. Voor extra rijcomfort voor de chauffeur is de truck voorzien van een luchtgeveerde vooras en dat biedt nog een belangrijk voordeel. Na elk transport moeten we de veewagens verplicht schoonmaken en desinfecteren en met de luchtgeveerde vooras kunnen we de truck tijdens het schoonmaken schuin zetten zodat het water er makkelijk uitloopt.”

Welzijn voor dieren

De nieuwe Volvo FM is voorzien van een Finkl-opbouw. “Het welzijn van de dieren staat voorop en dat betekent dat we het transport van dieren zo rustig mogelijk doen. Dankzij de automatische I-Shift-versnellingsbak kunnen we soepel optrekken en rijden en dat helpt om transporten zo comfortabel mogelijk uit te voeren voor kalveren en koeien. We kiezen standaard voor een type 2-combinatie en dat betekent dat de veewagens zijn voorzien van drinkwater en ventilatoren die we vanuit de cabine kunnen bedienen. De Volvo FM is door de Van’t Blik Groep in Akkrum in onze huisstijl gespoten. Samen met de aanhanger die we in 2022 hebben aangeschaft, is dit een hele mooie combinatie waar we weer jaren mee vooruit kunnen.”

‘LVS staat dag en nacht voor ons klaar’

De Boertrans Veetransporten werkt al 56 jaar samen met Volvo Trucks. Marcel de Boer: “Dat we al zo lang met Volvo-trucks rijden, heeft ook te maken met de service van de werkplaats. LVS Trucks neemt ons het complete onderhoud uit handen en dat is ontzettend prettig. Ze staan letterlijk dag en nacht voor ons klaar. Veetransport gebeurt altijd op onregelmatige tijden: we rijden ook vaak ‘s nachts en als er dan iets is moeten we ook kunnen vertrouwen op de service van de dealer, zeker omdat wij levende have vervoeren. Bij LVS is dat allemaal prima geregeld.”

De geschiedenis van De Boertrans Veetransporten gaat al bijna honderd jaar terug. “In 1926 begon mijn overgrootvader met vee- en fourage transport met paard en wagen”, vertelt Marcel de Boer. “Nu leiden mijn vader Sjoerd Roelof en ik het bedrijf. Samen met onze drie medewerkers zetten we ons elke dag in om onze opdrachtgevers zo goed mogelijk van dienst te zijn. We rijden hoofdzakelijk in Nederland en komen ook af en toe in België en Duitsland.”

Twee verdachten van geweld Amsterdam op vrije voeten

AMSTERDAM (ANP) – Twee verdachten van het plegen van geweld rond de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv in Amsterdam komen voorlopig op vrije voeten. De raadkamer van de rechtbank in Amsterdam heeft bepaald hun voorarrest te schorsen.

Een van hen is een 26-jarige Amsterdammer, die vrijdagavond 8 november werd aangehouden op verdenking van openlijke geweldpleging op het Spui, tijdens de ongeregeldheden in de nacht ervoor. Hij werd opgepakt nadat hij was herkend op camerabeelden. Daarop zou te zien zijn dat hij op een oudere man afrent die hij met een riem lijkt te slaan, meldde het OM vorige week.

De andere verdachte is voorafgaand aan de voetbalwedstrijd op donderdag 7 november aangehouden. Deze 19-jarige man uit Monnickendam wordt verdacht van het gooien van stenen naar een ME-bus. Ook wordt hij verdacht van het bezit van zwaar illegaal vuurwerk, een cobra.

Minderjarigen

Twee minderjarigen van 16 en 17 jaar uit Amsterdam worden verdacht van openlijk geweld tegen de ME door het gooien van vuurwerk, van een poging tot zware mishandeling en openlijk geweld tegen een onbekend gebleven persoon. Zij staan woensdag voor de raadkamer, die beslist over het verlengen van hun voorarrest. Ook zij zijn voorafgaand aan de voetbalwedstrijd aangehouden.

De politie maakte zondag bekend 45 verdachten van de gewelddadigheden in beeld te hebben. In totaal zijn tien van hen geïdentificeerd en opgepakt.

De Lijn bestelt 32 gelede elektrische Iveco bussen

De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn bestelt 32 gelede elektrische bussen. De bestelling maakt deel uit van het vergroeningsplan van De Lijn dat voorziet in volledig emissievrij openbaar vervoer tegen 2035. De bestelling van de 32 gelede e-bussen bij Iveco is goed voor een investering van zo’n 24 miljoen euro. De e-bussen worden geleverd vanaf de jaarwisseling 2025-2026.

Als aanbieder van klantvriendelijk, aantrekkelijk en duurzaam openbaar vervoer engageert De Lijn zich om tegen 2035 volledig emissievrij te rijden in heel Vlaanderen. De Vlaamse Vervoermaatschappij heeft nu een bijkomende stap genomen om deze doelstelling te realiseren. Ze bestelt 32 gelede elektrische bussen met een lengte van 18 meter bij leverancier Iveco. Het gaat om een doorbestelling op een bestaande raamovereenkomst ter waarde van ongeveer 24 miljoen euro. Eerder bestelde De Lijn al 109 soortgelijke gelede e-bussen bij Iveco. De eerste voertuigen van de eerdere bestelling zullen nog dit jaar worden geleverd.

“Met deze bestelling gaat De Lijn door met haar vergroeningsprogramma”, zegt Annick De Ridder, minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport. “De Vlaamse Regering ondersteunt de verdere verduurzaming van het openbaar vervoer ten volle en met extra investeringen. Daar zetten we deze bestuursperiode zelfs een heuse turbo op, met een extra investering van 400 miljoen euro voor de verjonging en vergroening van de bus- en tramvloot en bijhorende infrastructuur. Door deze intensieve vernieuwing van de vloot maken we De Lijn niet alleen aantrekkelijker voor de reizigers, maar ook voor de buschauffeurs.”

“Volledig emissievrij openbaar vervoer tegen 2035 is een stevige doelstelling waar we voluit voor gaan”, zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn. “Dat betekent samen met onze partners 3 600 bussen vergroenen op ongeveer 140 stelplaatsen. Dit kan slechts via een goede samenwerking met de diverse overheden. Naast de nodige financiering van de Vlaamse regering zijn we afhankelijk van een tijdige goedkeuring van de elektrificatiewerken aan de stelplaatsen, zodat onze e-bussen er geladen kunnen worden.”

“Iveco is zeer verheugd om deel uit te maken van dit vergroeningsplan,” zegt Paul Mechele, General Manager Iveco Bus. “Ons bedrijf heeft aanzienlijk geïnvesteerd in duurzaamheid, onder andere door ons productieproces stevig in Europa te verankeren. We zijn er trots op dat 99,7% van de onderdelen die nodig zijn voor de bouw van een bus van Europese oorsprong is, en dat we het afgelopen jaar grote stappen hebben gezet om de ecologische voetafdruk van het bouwproces van een bus aanzienlijk te verkleinen.”

Vanzelfsprekend zullen ook deze 32 gelede e-bussen klantvriendelijk en veilig uitgerust worden. Zo kunnen reizigers hun gsm opladen aan boord, kunnen ze op extra-brede schermen actuele ritinformatie aflezen, kunnen minder mobiele reizigers op- en afstappen via een elektrisch bediende oprijplaat. De om veiligheidsredenen deels afgesloten stuurpost is uitgerust met een verwarmbare en geventileerde in alle richtingen verstelbare chauffeursstoel.

De e-bussen beschikken over alle moderne veiligheidsuitrustingen, zoals cameraspiegels, antibotssysteem, dodehoeksensor en detectiesystemen voor fietsers en voetgangers.

Rusland past nucleaire doctrine aan na besluit VS over raketten

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin heeft een decreet getekend om de nucleaire doctrine aan te passen. Het is vanaf nu ook mogelijk om kernwapens in te zetten tegen landen die zelf geen kernwapens hebben, als die met steun van een andere kernmacht Rusland hebben aangevallen.

Poetin kondigde de nieuwe doctrine eind september al aan, maar heeft die nu formeel goedgekeurd. Dat gebeurt twee dagen nadat Amerikaanse media naar buiten brachten dat de Verenigde Staten toestemming hebben gegeven aan Oekraïne om langeafstandswapens te gebruiken op Russisch grondgebied. Het Kremlin zei die stap als “olie op het vuur” te beschouwen en zei dat de wijzigingen in de nucleaire richtlijnen snel zouden worden vastgelegd.

In de doctrine staat wanneer het land overweegt om kernwapens in te zetten. Dat kan nu bijvoorbeeld ook bij grote luchtaanvallen met conventionele wapens.

De Europese Unie zei in september de aanpassingen als een dreigement te zien. Het Kremlin zegt nu dat de wijzigingen “noodzakelijk” zijn door de “huidige situatie”.

Zoon van Noorse prinses gearresteerd voor verkrachting

OSLO – Marius Borg Høiby, de zoon van de Noorse prinses Mette-Marit, is maandagavond in Oslo gearresteerd op verdenking van verkrachting. Høiby zou iemand hebben verkracht die bewusteloos was of zich om andere redenen niet kon verzetten, meldde de Noorse krant Dagbladet dinsdag.

Het gaat om seksueel contact zonder geslachtsgemeenschap. De juridisch adviseur van het vermeende slachtoffer laat aan de krant weten dat de politie het onderzoek is begonnen zonder aangifte van zijn cliënt. De veiligheidsdienst van het koninklijk huis heeft Dagbladet laten weten op de hoogte te zijn van de arrestatie. De advocaat van Høiby heeft nog niet gereageerd.

Høiby werd eerder al verdacht van het fysiek en psychisch mishandelen van drie ex-partners. Hij werd begin augustus al eens gearresteerd toen hij zijn toenmalige vriendin zou hebben aangevallen. Die aanklacht tegen Høiby is nu ook uitgebreid met “misbruik”. Høiby wordt daarnaast verdacht van het online met de dood bedreigen van een man.

Kroonprins Haakon, de stiefvader van Høiby, krijgt bij ieder bezoek dat hij aflegt veel vragen van de pers. Hij zei eerder niet inhoudelijk te willen reageren op de zaak. De kroonprins zei wel dat het logisch is dat er veel meningen zijn. “Tegelijkertijd proberen we ons werk te doen en moet de politie de zaak afhandelen.”

AJet wint eerste internationale prijs van APEX

ISTANBUL – AJet, de nieuwe luchtvaartmaatschappij van Turkije, is erkend door de Airline Passenger Experience Association (APEX), een van de toonaangevende organisaties in de luchtvaartindustrie, in de prestigieuze APEX Passenger Choice Awards.

Na evaluaties van meer dan een miljoen passagiers wereldwijd ontving AJet de onderscheiding “Low-Cost Airline met vier sterren”, waarmee het als enige Turkse merk in zijn categorie deze eer te beurt viel.

APEX is een van de meest gerespecteerde luchtvaartorganisaties ter wereld en bekroont luchtvaartmaatschappijen in verschillende categorieën op basis van de ervaringen van passagiers. AJet nam het op tegen een groot aantal internationale luchtvaartmaatschappijen en viel op door prioriteit te geven aan de tevredenheid van passagiers en door betaalbare prijzen aan te bieden.

In een categorie die door een miljoen passagiers werd geëvalueerd, verdiende AJet de titel van “Low-Cost Airline met vier sterren”, een bevestiging van haar inzet voor toegankelijke kwaliteitsreizen.

Na haar eerste vlucht op 31 maart onder de naam AJet, behaalde de luchtvaartmaatschappij haar eerste internationale award in slechts zeven maanden sinds haar oprichting.

De prijs werd uitgereikt door de CEO van APEX/IFSA, Dr. Joe Leader, aan de SVP Marketing van AJet, Fatih Cığal, en de Cabin Training Director, Türkan İşyapan Gürbüz, tijdens de APEX/IFSA Global Expo in de Verenigde Staten.

Fatih Cığal, SVP Marketing van AJet, sprak zijn trots uit over het ontvangen van zo’n prestigieuze prijs en zei: “We zijn vereerd om erkend te worden met een van de meest gewaardeerde prijzen ter wereld. Ik wil al onze teamleden hartelijk bedanken voor hun toewijding en harde werk om dit succes te behalen. Het is onze missie om het merk bij uitstek te worden voor veilige, betaalbare reizen en om de eerste keuze te blijven voor passagiers die op zoek zijn naar toegankelijke reizen.”

Moederbedrijf de Volksbank van SNS en ASN schrapt honderden banen

UTRECHT – De Volksbank, het moederbedrijf van SNS, ASN, BLG Wonen en RegioBank, gaat 700 tot 750 banen schrappen als onderdeel van een reorganisatie. Gedwongen ontslagen “zijn niet uit te sluiten”, meldt het bedrijf. Het banenverlies moet leiden tot een jaarlijkse structurele kostenbesparing van ongeveer 70 miljoen euro.

De ingreep maakt deel uit van een bredere vereenvoudiging van de organisatiestructuur. Daarbij wil de Volksbank zich ook gaan bewegen naar één retailmerk. Die nieuwe merknaam moet later dit jaar bekend worden gemaakt.

Bij de Volksbank werken ongeveer 4500 mensen. Het financiële concern wil de banenreductie voor 1 juli afronden. Naast het schrappen van banen sluit de Volksbank ook SNS-winkels en vestigingen van RegioBank, maar het is nog niet bekend om hoeveel locaties het gaat.

Witwassen

De Volksbank, sinds 2013 in staatshanden, kampt ook met hogere kosten om witwassen door klanten tegen te gaan. Daarvoor huurt het bedrijf meer mensen van buitenaf tijdelijk in. Dit doet de kostenbesparing als gevolg van de banenreductie teniet.

De bank dreigt een boete te krijgen voor tekortkomingen bij de strijd tegen witwassen. Onlangs maakte De Nederlandsche Bank ook bekend dat een geldstraf dreigt om mogelijke gebreken bij het risicomanagement.

Succesvoller maken

In een toelichting zegt topman Roland Boekhout tegen het ANP dat de ingreep nodig is om de bank succesvoller te maken en dat er zorgvuldig contact is met onder meer vakbonden over het banenverlies. De Volksbank heeft iets meer dan zeshonderd kantoren.

Ook zegt Boekhout dat “het voor de hand ligt” dat het nieuwe retailmerk een van de bestaande dochtermerken van de bank wordt. De samenvoeging van de dochtermerken tot één merk moet binnen drie jaar worden afgerond.

Privatisering

De bank kwam in 2013 in overheidshanden door de nationalisatie van SNS Reaal. Het bank- en verzekeringsconcern was in grote moeilijkheden gekomen door aanhoudende verliezen bij zijn vastgoedfinancieringstak. De verzekerings- en vastgoedactiviteiten kwamen al eerder weer in private handen.

Begin oktober werd nog bekend dat het kabinet aanstuurt op een privatisering van de Volksbank via een beursgang of onderhandse verkoop. Dat meldde minister Eelco Heinen (Financiën) aan de Tweede Kamer. Hij volgde daarmee een advies van NLFI, de stichting die de overheidsbelangen in financiële instellingen beheert.

Tips voor het kiezen van de juiste motorolie voor commerciële voertuigen voor een lange levensduur

Foto: Adobe Stock

In de logistieke sector is het wagenpark een sleutelelement voor het succes van een bedrijf. Bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens en bestelwagens, vormen de ruggengraat van veel bedrijven en worden vaak intensief belast. Een vaak verwaarloosd doch essentieel element voor de levensduur en optimale werking van wagens is de keuze van de juiste motorolie.

Het belang van een goede verzorging van de motor spreekt voor zich: de keuze van de olie beïnvloedt de efficiëntie en kan bovendien reparatie- en onderhoudskosten aanzienlijk beperken. Waar moet een bedrijf echter op letten bij de keuze van motorolie voor zijn bedrijfswagens? Hier zijn enkele belangrijke criteria ter overweging bij het kopen.

1. De juiste viscositeit voor het gebruik
Viscositeit is een belangrijke factor bij de keuze van motorolie. Deze eigenschap beschrijft de vloeibaarheid van de olie bij verschillende temperaturen. Voor bedrijfsvoertuigen die dagelijks lange afstanden afleggen, kan een olie met een hogere viscositeit van voordeel zijn, omdat deze zorgt voor een stabiele smering bij hoge bedrijfstemperaturen. Aan de andere kant is olie met een lagere viscositeit nuttig bij een koude start, omdat deze de motor sneller bereikt en beschermt.

2. Kwaliteit en normen: Wat certificeringen onthullen
Voor onderhoud van bedrijfswagens dient men uitsluitend olie te gebruiken met de juiste certificering en goedkeuring. Normen zoals API (American Petroleum Institute) of ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) garanderen dat de olie aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet en geschikt is voor de betreffende motorklasse. Voor veel Europese motorfabrikanten wordt olie aanbevolen die voldoet aan de ACEA-normen, omdat deze speciaal is ontwikkeld voor de vereisten van moderne, zware motoren. Veel fabrikanten geven zelfs aan welke standaard voor motorolie moet worden nageleefd om de garantie niet te verliezen.

3. Brandstofefficiëntie en milieuaspecten
Een goede motorolie draagt bij tot een efficiënter gebruik van de brandstof en dit is een aanzienlijk voordeel in tijden van stijgende energiekosten. Olie met een lage viscositeit kan het brandstofverbruik verlagen met een lagere CO₂-uitstoot als resultaat. Voor bedrijven die een duurzaam wagenpark willen exploiteren, is de keuze voor ecologisch verantwoorde motorolie dan ook aantrekkelijk. Sommige oliën zijn speciaal ontwikkeld om de efficiëntie te optimaliseren en de uitstoot te verminderen – een investering die zich op de lange termijn terugbetaalt, zowel voor het milieu als voor het bedrijf.

4. Specifieke vereisten afhankelijk van het motortype
Niet alle motoren zijn hetzelfde – dit geldt met name voor bedrijfswagens. De keuze van het type motorolie moet gericht zijn op het specifieke motortype van de wagen. Dit is vooral van toepassing op dieselmotoren, waarin een groter aandeel zwavel en roet terechtkomt. Hieraan komen speciale additieven te pas en een formule die deze condities het hoofd biedt. Websites zoals Autoonderdelen24 die informatie geeft over motoroliën voor Toyota Aygo, kunnen ook waardevolle inzichten verschaffen, omdat ze gedetailleerd beschrijven hoe olie wordt aangepast aan de eisen van verschillende voertuigtypen.

5. Regelmatig controleren en bijvullen
Zelfs de beste motorolie is nutteloos als het oliepeil niet regelmatig wordt gecontroleerd. Een te laag oliepeil kan ernstige schade aan de motor veroorzaken en de levensduur van de wagen aanzienlijk verkorten. Voor optimaal onderhoud moeten bedrijven hun chauffeurs of technici trainen om het oliepeil te controleren en zich van de motorolietoevoer te vergewissen en indien nodig bij te vullen. Regelmatige controles en onderhoudswerkzaamheden zijn een basisvereiste voor een duurzaam en kostenefficiënt wagenpark.

6. Synthetisch, semi-synthetisch of mineraal: een kwestie van kwaliteit
Het type motorolie speelt een belangrijke rol bij de prestaties en de levensduur. Synthetische en halfsynthetische olie bieden betere prestaties en langere intervallen tussen olieverversingen in vergelijking met minerale olie. Ze zijn beter bestand tegen hoge temperaturen en belastingen en beschikken over betere smeereigenschappen. Minerale olie is over het algemeen dan weer goedkoper, maar moet vaker ververst worden en is minder krachtig. Voor veel bedrijfsvoertuigen is synthetische of halfsynthetische olie daarom de betere keuze, aangezien deze ook beter geschikt is voor langdurig gebruik.

7. Neem onderhoudsintervallen en olieverversingscycli in acht
Logistieke bedrijven moeten absoluut de intervallen voor verversing van de olie in de gaten houden. Te lang uitstel van deze verversing kan afzettingen, verhoogde slijtage en uiteindelijk motorschade tot gevolg hebben. De intervallen moeten worden afgestemd op het gebruik van de wagen en de aanbevelingen van de fabrikant. Kortere intervallen zijn raadzaam voor voertuigen die dagelijks worden gebruikt en veel kilometers afleggen. Ook hier kan het gebruik van synthetische olie van hoge kwaliteit helpen om de intervallen te verlengen en zo onderhoudskosten te besparen.

8. Kostenfactor: Goedkoop kan duurkoop zijn
Een veelgemaakte fout is het kiezen van een goedkope motorolie om op korte termijn kosten te besparen. Op de lange termijn blijkt dit echter vaak een dure vergissing te zijn, omdat olie van lage kwaliteit sneller degradeert, minder goed smeert en vaker moet worden vervangen. Een motorolie van hoge kwaliteit kan daarentegen dure reparaties voorkomen en ervoor zorgen dat de auto langer meegaat. Investeren in goede olie en regelmatig onderhoud loont daarom op de lange termijn.

Conclusie: De juiste zorg voor een wagenpark dat lang meegaat

Voor logistieke bedrijven is de keuze van motorolie een beslissing die doorslaggevend is voor de efficiëntie en gebruiksduur van het wagenpark. Factoren zoals viscositeit, kwaliteit, milieuvriendelijkheid en regelmatige controles van het oliepeil spelen een belangrijke rol. Door een hoogwaardige, geschikte motorolie te kiezen en de onderhoudsintervallen aan te houden, kunnen bedrijven hun voertuigen langer operationeel houden en tegelijkertijd de bedrijfskosten verlagen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Coalitie bijeen: ‘wel wat te bespreken, mensen zijn beschadigd’

DEN HAAG – De vier leiders van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB bespreken tijdens het wekelijkse coalitieoverleg de gebeurtenissen van afgelopen vrijdag.

Toen viel het kabinet bijna, nadat staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen) had aangekondigd af te treden om de “polariserende toon” in het kabinet. Er zouden volgens bronnen racistische uitspraken zijn gedaan tijdens de ministerraad.

“We hebben wel wat te bespreken”, zei BBB-leider Caroline van der Plas dinsdag bij aankomst. “Er zijn zeker mensen beschadigd door wat in de media is verschenen, en wat niet waar bleek te zijn.” Volgens Van der Plas is in gesprekken met premier Dick Schoof en de vier vicepremiers vastgesteld dat er van racisme geen sprake was.

Volgens bronnen werd gesproken over antisemitisme als “een puist waar je niet zomaar het pus uitknijpt”, en als iets wat “in het DNA” van moslims of Arabieren zou zitten. Ook termen als “kut-Marokkanen” en “halalvreters” zouden voorbij zijn gekomen.

De overige drie fractievoorzitters wilden voorafgaand aan het coalitieoverleg niets zeggen.

Politie treft dode aan in woning Rijswijk, verdachte gearresteerd

RIJSWIJK – In een woning aan de Haagweg in het Zuid-Hollandse Rijswijk is maandagavond een overleden persoon aangetroffen.

Later op de avond, rond 23.30 uur, heeft een arrestatieteam van de politie verderop in de straat een verdachte gearresteerd, laat een woordvoerder weten. Een misdrijf wordt niet uitgesloten.

Over de identiteit van zowel het slachtoffer als de verdachte is niets bekend, de politie onderzoekt de zaak.

Al meer dan 12.000 bezoekers voor nepwebshop van politie in strijd tegen fraude

Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie heeft een nepwebshop gelanceerd onder de naam ‘pakjedealsnu.nl’. Deze site moet mensen bewustmaken van de risico’s van aankoopfraude en nepwebshops.

Cybercrime online winkelen

Pakjedealsnu.nl heeft zeer aantrekkelijke aanbiedingen. Je kunt er voor ‘weinig’ een Playstation 5 kopen, een iPhone met gratis oortjes, een Dyson steelstofzuiger en robotstofzuiger, een koffiezetapparaat en veel andere populaire producten die in aanloop naar de feestdagen gewild zijn. De nepwebshop is enkel gepromoot via sociale media als Facebook en Instagram. Toch leverde dat al veel bezoekers op. Van de 12.000 bezoekers komt momenteel circa 90 procent via sociale media. De populairste advertenties (63 procent van alle kliks) zijn het koffiezetapparaat en de Dyson steelstofzuiger.

De nepwebshop

Op het eerste gezicht lijkt de nepwebsite een normale, betrouwbare webshop die gadgets en elektronica tegen scherpe prijzen aanbiedt. De site bevat daarnaast allerlei lovende “klantbeoordelingen” om het vertrouwen van de kopers te winnen. Nergens is duidelijk dat de webshop nep is. Tot iemand iets wil kopen. De koper krijgt dan een waarschuwing dat – als dit een echte malafide webshop was – hij of zij opgelicht zou zijn. Vervolgens is er uitleg over de risico’s van online fraude.

Hoe herken je een nepwebshop?

Een nepwebshop herken je aan meerdere zaken. Zo zijn onrealistisch lage prijzen al een waarschuwing. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Controleer daarnaast de bedrijfsgegevens, zoals een KvK-nummer. Dit kan via de Kamer van Koophandel om te checken of het bedrijf echt bestaat. Vertrouw daarnaast niet blindelings op reviews op de webshop zelf, maar zoek onafhankelijke beoordelingen op platforms zoals Trustpilot.

Keurmerken kun je verifiëren via de officiële keurmerkwebsite. Let ook op de URL: fraudeurs maken vaak kleine aanpassingen, zoals spelfouten. Tot slot is een recent geregistreerd domein een risico; controleer de leeftijd via een ‘whois’-zoekoptie of SIDN. Dus eerst checken en dan bestellen.

Aankoopfraude is groeiend probleem

Het is belangrijk een webshop te controleren op echtheid, omdat aankoopfraude een groeiend probleem is in Nederland. Fraudeurs misleiden consumenten via websites die lijken op betrouwbare webshops, maar die na betaling uiteindelijk geen producten leveren. Elk jaar ontvangt de politie duizenden meldingen van online oplichting.

Donald Trump kiest presentator Fox News als transportminister

WASHINGTON – Toekomstig VS-president Donald Trump heeft maandag aangekondigd dat hij Sean Duffy aanstelt als minister van Transport. Duffy is voormalig vertegenwoordiger van de staat Wisconsin en nu presentator bij Fox News. Trump maakte zijn keuze bekend in een verklaring.

Als minister van transport zal Duffy toezicht houden op het beleid van de luchtvaart, het spoor, het openbaar vervoer, auto’s en ander transport.

Duffy zal een budget van ongeveer 110 miljard Amerikaanse dollar beheren en krijgt een aanzienlijke financiering die overblijft van de infrastructuurwet van de regering-Biden van 1 biljoen dollar onder zijn hoede.

Trump heeft gezegd dat hij van plan is om de strenge emissieregels die de regering-Biden eerder dit jaar invoerde terug te draaien.

Drukste ochtendspits van het jaar, veel ongelukken

DEN HAAG – Het is de drukste ochtendspits van het jaar, melden de ANWB en Rijkswaterstaat. Iets voor 08.00 uur stond er volgens de ANWB ruim 1100 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen. De drukste ochtendspits van het jaar tot nu toe was die van dinsdag 1 oktober, toen er 1087 kilometer file stond op de Nederlandse wegen.

Volgens een woordvoerder van de ANWB staan er bijna tweehonderd files. Er zijn onder meer veel ongelukken gebeurd, vooral in het midden van het land en in de Randstad. Er is vertraging op onder meer de A16 bij Breda, doordat een vrachtwagen hier in de nacht van maandag op dinsdag door de vangrail was gereden. Op de A27 bij Oosterhout gebeurde ook een ongeluk, meldt Rijkswaterstaat. Ook op verschillende wegen in Noord-Holland is het druk door ongevallen.

Ook Rijkswaterstaat ziet dat het de drukste ochtendspits van het jaar is. Op de A-wegen stond dinsdag op het hoogtepunt 736 kilometer file. “Dat is zelfs hoger dan de drukste ochtendspits van 2023 en 2022”, zegt een woordvoerder van de wegbeheerder. Vorig jaar was het rond de 680 kilometer, in 2022 was het 572 kilometer. Volgens Rijkswaterstaat begonnen de files ook al vroeg, rond 07.00 uur.

De ANWB had maandag al gewaarschuwd voor een erg drukke dinsdagochtendspits. Op dinsdag is het altijd erg druk op de weg. Bovendien regent het op veel plaatsen.

De drukste spits van het jaar was op 21 mei, toen er in de avondspits 1171 kilometer file stond op de rijkswegen en provinciale wegen. Dat kwam onder meer door forse regenval.

×