Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 02:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 72

Overijssel wil zwaar verkeer langs Kanaal Almelo-De Haandrik na verzakte huizen beperken

ZWOLLE – De provincie Overijssel moet grootschalig onderhoud uitvoeren aan Kanaal Almelo-De Haandrik, het kanaal waarlangs eerder na werkzaamheden huizen verzakten. Volgens de provincie is uit onderzoek gebleken dat op sommige plekken de oevers instabiel zijn. Over een totale lengte van ongeveer 43 kilometer heeft de rand van het kanaal snel onderhoud nodig of moeten de damwanden worden vervangen.

De kosten daarvan zijn echter zo hoog, dat Overijssel overweegt om in plaats daarvan scheepvaart te verbieden in het kanaal. Op dit moment kunnen schepen met een gewicht van 700 ton door het kanaal. “Alleen een watervoerende functie is ook een serieuze optie die we willen onderzoeken”, aldus het dagelijks bestuur van de provincie, dat diverse alternatieven bekijkt.

Van de oevers die aangepakt moeten worden, ligt volgens de provincie 15,8 kilometer in het huidige schadegebied. Tussen 2011 en 2016 werd Kanaal Almelo-De Haandrik verdiept en verbreed, om het 34 kilometer lange kanaal geschikt te maken voor grotere schepen. In de jaren daarna kreeg de provincie meer dan vierhonderd schademeldingen binnen van omwonenden. Zo verzakten woningen, die gestut moesten worden. De schadeafhandeling loopt nog steeds.

Overijssel zegt “bezorgd” te zijn over de staat van de oevers. De provincie vraagt de gemeenten langs het kanaal daarom om al op korte termijn maatregelen te nemen, zoals beperking van zwaar verkeer en het plaatsen van vangrails, om te voorkomen dat voertuigen in de berm rijden en daarmee de oeverconstructie verder belasten.

De provincie, sinds 1994 beheerder van het kanaal, was al langer van plan om bijna 11 kilometer aan oever te renoveren of vervangen. Dit kost ruim 40 miljoen euro. Aanvullend onderzoek wees uit dat over nog eens ruim 32 kilometer ook versneld onderhoud nodig is.

“We bereiden nu voor wat strikt noodzakelijk is om de oevers waar dat nodig is te herstellen”, zegt gedeputeerde Martijn Dadema, verantwoordelijk voor het kanaaldossier. “Tegelijkertijd gaan we met bewoners, betrokkenen en deskundigen nadenken wat de toekomstfunctie moet zijn van het kanaal. Hebben we het op termijn echt nodig voor grote schepen? Of alleen voor de waterfunctie van het achterland? Die vraag is belangrijk om samen te beantwoorden. Daarmee kunnen we vaststellen hoeveel we precies de komende jaren aan het kanaal moeten doen en hoeveel geld we daaraan willen besteden.”

Nederland op koers voor 85 procent hernieuwbare stroom in 2030

DEN HAAG – Nederland ligt op koers om tegen 2030 85 procent van de elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen te laten komen. “Het wordt wel spannend, maar ik denk dat we het gaan halen”, zegt lector energietransitie Martien Visser van de Hanzehogeschool Groningen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte eerder op vrijdag bekend dat Nederland in de eerste helft van dit jaar voor het eerst meer dan de helft van de energie uit hernieuwbare bronnen heeft opgewekt. Vooral de elektriciteitsproductie uit wind is rap toegenomen met een derde naar 17,4 miljard kWh, dat is ruim een kwart van de totale energieproductie die in de eerste helft van het jaar neerkwam op 60,5 miljard kWh. Zo is het nieuwe Vattenfall-windpark op zee alleen al goed voor 5 procent van onze totale elektriciteitsvoorziening.

Daarmee liggen we volgens Visser dus op koers om de opwekkingsdoelen voor 2030 te halen, maar dat wil niet zeggen dat het al zeker is. “We zien op veel momenten dat zon en wind niks waard is, vannacht was de stroomprijs bijvoorbeeld nog negatief. Dat maakt de investeringscases moeilijker.” Daarmee wijst Visser onder andere naar de grote windparken op zee die nog gebouwd moeten worden. “Daar hebben partijen zich voor ingeschreven, maar het kan zijn dat ze ervan afzien als de economische situatie verslechtert.” Daarom zijn er nu nog veel subsidies nodig om partijen aan te trekken, ziet Visser.

Energieprijs negatief

Om de geplande bouwplannen ook zonder subsidie aantrekkelijk te maken, moet volgens Visser iets worden gedaan aan het overschot aan elektriciteitsproductie dat soms ontstaat. “Daardoor is de energieprijs soms dus negatief”, zegt Visser. “Op korte termijn kan dat overschot opgevangen worden met batterijen en op de langere termijn kunnen we het gebruiken om waterstof te maken.”

De productie van waterstof is bovendien een belangrijke factor om tegen 2035 alle energie uit hernieuwbare bronnen op te wekken, volgens Visser. “Maar of we dat gaan halen, dat vraag ik me sterk af. Er wordt nu nog weinig gedaan om waterstof van de grond te tillen, waardoor gascentrales niet snel vervangen kunnen worden door waterstofcentrales.”

Busreizigers die getuige waren van bedreiging buschauffeur in Rotterdam gezocht

ROTTERDAM – Zondag 1 september rond 13.00 uur is op de Vaanweg in Rotterdam buslijn 491 van Qbuzz meerdere keren afgesneden door de bestuurder van een Mercedes. Ook is de bestuurder van de Mercedes uitgestapt en heeft hij de buschauffeur gedreigd iets aan te doen. De politie is op zoek naar getuigen, met name inzittenden van de bus.

De buschauffeur reed zondag 1 september rond 13.00 uur over de Vaanweg ter hoogte van Vinkenbaan richting Zuidplein te Rotterdam. De buschauffeur moest van de busbaan rechts naar de busbaan links en daarvoor twee normale rijbanen naar links oversteken.

Bij het wisselen van baan ontstond een verkeerssituatie waar de bestuurder van de Mercedes klaarblijkelijk ontstemd over raakte. De Mercedes haalde de bus in, ging voor de bus rijden en vervolgens abrupt op de rem staan, waardoor de bus hard moest remmen. Tot grote schrik van de chauffeur en de 15 passagiers.

De Mercedes trok vervolgens op, maar toen ook de bus weer was opgetrokken, remde de Mercedes opnieuw, waardoor ook de bus weer hard op de rem moest. De bus wisselde naar de busbaan links om daar verder te rijden, maar even later manoeuvreerde de Mercedes opeens links de busbaan op en stopte daar.

De bus moest een noodstop maken waardoor passagiers en spullen van hun plek vielen. De bestuurder van de Mercedes stapte uit, liep naar de bus en bedreigde via het raam de buschauffeur.

De politie doet onderzoek naar de bedreiging en komt hiervoor graag in contact met inzittenden van de bus. Met name passagiers die meer informatie hebben over de geuite bedreigingen.

Arne Meyer Transporte zet eerste Pacton semi-dieplader in

HATTEN – Transportbedrijf Arne Meyer uit het Duitse Hatten, nabij Oldenburg, schafte recent een tweeassige, gestuurde Pacton semi-dieplader, type SPD.238.C aan. Met een koppeling druk van 18 ton en een asdruk van 20 ton ontstaat een totaal toelaatbaar gewicht van 38 ton.

Arne Meyer: “Vanwege de goede ondersteuning, de kwaliteit van de oplegger en de klant specifieke ontwerpen hebben we besloten een Pacton-oplegger aan te schaffen.”

Familiebedrijf Arne Meyer Transporte GmbH – momenteel met tien medewerkers – is ruim 23 jaar actief in logistieke en transportoplossingen door Europa. Met de beste voertuigen en opleggers, professioneel geschoolde medewerkers, betrokken chauffeurs en altijd vriendelijke orderverwerking op kantoor doet men graag de uiterste best voor elke klant. Speciaal transport is bij Arne Meyer Transporte vrijwel standaard; of het nu gaat om grote lengtes, overbreedte of speciale hoogtes.

De nieuwe trailer wordt dan ook multifunctioneel ingezet. Arne Meyer: “De eisen aan de trailer komen voort uit het brede scala aan transportdiensten dat wij onze klanten graag ter beschikking willen stellen. De trailer is zo ontworpen dat we er een grote verscheidenheid aan gebieden mee kunnen bestrijken. Wij zijn een klein transport bedrijf die gespecialiseerd is in flexibel en individueel transport. Wij werken voor meerdere grote energieleveranciers in Duitsland en Europa. Wij rijden voornamelijk materiaal voor stroomgeneratoren en stroomleveranciers. Onder andere haspels, transformatoren, gaasboxen voor klein materiaal, pallets, dozen, gasleidingen, houten masten, containers, aluminium buizen, bouwmachines, bouwmaterialen en overbreedte en overlengte.”

LEES OOK
Zes open Pacton-opleggers voor BetonijzerBuigCentrale bieden nog meer vrijheid

HIAB XS 3777R

De nieuwe semi-dieplader is fraai uitgevoerd in zwart en kobaltblauw, met aluminium accenten. De laadvloer is 13,3 meter lang en de zwanenhals ongeveer 4,20 meter. De laadhoogte van de laadvloer is 90 centimeter. Het chassisframe met zwanenhals bestaat uit 2 langsliggers uit I-profiel, verbonden met ingestoken dwarsliggers uit U-profiel op een afstand van circa 430 mm. De zwanenhals is speciaal versterkt voor de plaatsing van een zware Hiab-autolaadkraan van 37 ton/meter, op een kraanbaan van een kleine 1,5 meter lengte. Arne Meyer: “Wij hebben een Hiab XS 3777R EP-4 HiPro rollkran op de trailer laten bouwen. Dit heef Hiab Benelux uit Meppel voor ons gedaan.“

Maatwerk biedt flexibiliteit

Het lucht geveerde BPW-asstel omvat twee starre, onderhoudsarme assen met trommelremmen met een technische aslast van 10 ton per as. Beide assen zijn Tridec stangen gestuurd. De trailer is uitgevoerd in dubbellucht, met stalen velgen op 245/70 R17.5 RHT Goodyear-banden. De trailer is uitgevoerd zonder kopschot en met een 28 mm dikke hardhouten vloer. Rondom is de oplegger voorzien van led-verlichting. Maatwerk accessoires en opties zijn onder meer vier rvs gereedschapskisten, twee stophoutkisten en sjorogen en rongen naar wens gepositioneerd. Ander maat werk behelst acht container opnames (Laxo System) voor 2x 20 ft en 1x 40 ft container. Individuele extra verlichting volgens onze wensen en zwart gelakte velgen.

LEES OOK
Duo Pacton-opleggers met schuifkap voor staaldistributie IJzerleeuw

Meyer:“ Dit biedt flexibiliteit, effectievere handling, multifunctionaliteit, de trailer voldoet aan onze bijzondere eisen en we kunnen aan individuele klantwensen voldoen:”

Individuele wensen

De nieuwe Pacton-trailer sluit aan in een modern wagenpark met verschillende combinaties, geschikt voor vrijwel elk flexibel en efficiënt vervoer en transport.

Meyer: “Wij beschikken over vier trekkers, twee telescoopdiepladers met laadkraan, twee diepladers met laadkraan, één diep bed en één platform trailer met zijwanden. Dit is onze eerste Pacton trailer. Via internet kwamen we Pacton tegen en wilden meer weten over een nieuwe dieplader met rolkraan. Wij zouden Pacton op elk moment aanbevelen, we voelden ons zeer goed verzorgd en onze individuele wensen werden perfect uitgevoerd.”

België gaat vanaf 1 oktober strenger controleren op drugs in het verkeer

Drugstest
Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – De Belgische politie zal vanaf 1 oktober weggebruikers makkelijker aan een speekseltest kunnen onderwerpen, bevestigt het kabinet van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). De checklist met symptomen die bij een bestuurder moeten voorkomen die bepaalt of agenten een bestuurder op drugs mogen controleren, wordt aangepast.

Omdat een drugstest duurder is dan een alcoholcontrole, hanteren politieagenten een door experts opgestelde checklist. Pas als de agenten bij de chauffeur drie tekenen van drugsgebruik zien, zoals bijvoorbeeld wazige ogen, moet de betrokken chauffeur momenteel een speekseltest ondergaan. Voortaan zal in specifieke gevallen echter slechts één symptoom volstaan om een test af te nemen.

Daarnaast komt er in de checklist een nieuwe rubriek waarin de politie andere tekenen van dronkenschap of een gelijkaardige toestand door drugs- of geneesmiddelengebruik kan aanduiden en beschrijven.

Die rubriek komt er voor chauffeurs van wie de politie ernstige vermoedens heeft dat ze onder invloed zijn van drugs zoals ketamine of nieuwe synthetische drugs. Deze kunnen nu nog niet via een speekseltest worden opgespoord. Op basis van de vermoedens daarvan zullen bestuurders ook vervolgd kunnen gaan worden.

Madlener tempert verwachtingen: 130 maar op paar trajecten

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur) tempert de verwachtingen: slechts op een paar stukken snelweg zal het vooralsnog weer mogelijk worden om overdag 130 kilometer per uur te rijden. De stikstofruimte is beperkt en ook geluidshinder kan problemen opleveren voor de herinvoering.

Hij verwacht dat het op een paar trajecten buiten de Randstad mogelijk wel kan. Hij hoopt daar snel meer duidelijkheid over te geven. “Maar het zullen beperkte trajecten zijn, en voor een beperkte afstand.” Maar, denkt Madlener: “het is in ieder geval een begin.”

Topman Zwitserse spoorwegen heeft ‘medelijden’ met reizigers DB

BERLIJN – De topman van de Zwitserse nationale spoorwegen heeft “medelijden” met reizigers van Deutsche Bahn (DB) omdat die erg vaak te maken hebben met grote vertragingen en uitval van treinen op het Duitse spoor. Dat zei Vincent Ducrot van spoorbedrijf SBB in een interview met de krant Tagesspiegel. Ook voor het personeel van Deutsche Bahn heeft Ducrot sympathie in verband met de grote financiële problemen bij het Duitse staatsspoorbedrijf.

Zwitserland staat zelf juist bekend om zijn zeer punctueel rijdende treinen. Ducrot stelt dat sinds vorig jaar treinen uit Duitsland die met grote vertraging aankomen in het Zwitserse Basel worden gestopt om zo verstoringen van de dienstregeling in Zwitserland zelf te voorkomen. “Tot aan de grens is Deutsche Bahn verantwoordelijk. Daarna moet ik mijn klanten een goede service bieden.”

Volgens Ducrot heeft Duitsland een zeer complex spoorsysteem dat in slechte staat van onderhoud verkeert. Hij stelt dat er te lange tijd te weinig is gedaan aan modernisering van het Duitse spoor en dat de politiek daar onvoldoende bij betrokken is. “Dat eist vandaag zijn tol.”

Ook speelt volgens de Zwitser mee dat het Duitse spoor onvoldoende gedigitaliseerd is en dat de bedrijfsstructuur van Deutsche Bahn te verdeeld is, waardoor er te weinig onderling overleg is tussen verschillende onderdelen. De Duitse transportminister heeft al gezegd dat Deutsche Bahn snel orde op zaken moet stellen om de problemen aan te pakken.

Hezbollah meldt beschieting Tiberias in noordoosten Israël

BEIROET – De Libanese beweging Hezbollah claimt dat ze de Israëlische stad Tiberias aan het gelijknamige meer heeft beschoten met raketten. Dit is volgens de beweging een van de reacties op “de wrede aanvallen van Israël op Libanese burgers en plaatsen”.

Volgens Israëlische bronnen is de plaats, die ongeveer 35 kilometer van de Libanese grens ligt, inderdaad doelwit geweest van een serie raketbeschietingen. Een man is er lichtgewond geraakt, aldus plaatselijke media. Dat was door scherven van een vermoedelijk neergehaald projectiel.

33-jarige Nederlander veroordeeld tot 9 jaar gevangenisstraf wegens het smokkelen van drugs naar Denemarken

SONDERBORG – Een 33-jarige Nederlander is donderdag 26 september bij de rechtbank in Sønderborg veroordeeld tot 9 jaar gevangenisstraf en definitieve deportatie uit Denemarken wegens het smokkelen van een grote hoeveelheid verdovende middelen in de periode tussen december 2019 en april 2020.

De zaak betrof de smokkel van amfetamine olie in een hoeveelheid die kan worden omgezet in 18 kg amfetamine, 26,1 kg hasj en 300 g cocaïne en is het laatste geval in een groter complex van zaken.

De veroordeelde, die na de veroordeling in hechtenis werd genomen, vroeg tijd om na te denken of hij in beroep zal gaan.

Het Openbaar Ministerie bij de politie van Zuid- en Zuid-Jutland is tevreden met het vonnis: “Achter het vonnis gaat een grote hoeveelheid onderzoekswerk schuil, waarbij de politie de betrokkenheid van verschillende mensen bij het smokkelen van grote hoeveelheden verdovende middelen naar Denemarken heeft ontdekt. Daarom zijn we ook tevreden dat we met het vonnis van vandaag een voorlopig einde kunnen maken aan de zaak, en dat het vonnis dat is uitgesproken de ernst van de georganiseerde en internationale drugscriminaliteit weerspiegelt”, zegt hoofd van de juridische afdeling Sinne Brunsgaard Pedersen, de parket van de politie van Zuid- en Zuid-Jutland.

In totaal zijn in deze zaak 33 mensen schuldig bevonden. Hun straffen variëren van boetes tot 14 jaar gevangenisstraf, en ze zijn in totaal veroordeeld tot meer dan 130 jaar gevangenisstraf. Daar komt het vonnis van donderdag nog bij.

Schoof dringt ook aan bij Netanyahu op wapenstilstand

DEN HAAG – In zijn gesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft minister-president Dick Schoof aangedrongen op een wapenstilstand met Hezbollah in Libanon om verdere escalatie te voorkomen. Ze ontmoetten elkaar in de marge van de VN-top. Netanyahu wil wel verder praten, maar een staakt-het-vuren ziet hij niet zitten, zei Schoof vrijdag voor aanvang van de ministerraad.

“Het zit redelijk dicht”, aldus Schoof kort na terugkeer uit New York. Maar de gesprekken gaan door en daar staat Netanyahu volgens hem ook voor open.

De Verenigde Staten en Frankrijk hebben een voorstel gedaan voor een tijdelijk staakt-het-vuren van 21 dagen. Nederland steunt dat plan. Israël liet vrijwel direct na de lancering van het Frans-Amerikaanse initiatief weten er niet mee akkoord te gaan. Het land maakt zich inmiddels op voor een grondoffensief in Libanon.

Regionale oorlog

Ook in zijn toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties riep Schoof op tot een tijdelijk staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah. Een grote regionale oorlog moet volgens hem “tegen elke prijs worden voorkomen”.

Door Israëlische bombardementen op Libanon zijn al honderden doden gevallen. Israël wil een einde maken aan beschietingen door Hezbollah op Israël.

Van Hijum (NSC) strenge asielregels komen er linksom of rechtsom

DEN HAAG – NSC-vicepremier Eddy van Hijum denkt dat het kabinet eruit gaat komen op asiel. Strenger beleid moet er komen, zei de bewindsman vrijdag voor de ministerraad. “Linksom of rechtsom.”

De grote vraag is juist hoe het kabinet tot strengere asielregels gaat komen. De coalitie heeft getekend voor een noodwet, maar al snel werd duidelijk dat NSC daar niet echt achter staat. Bovendien lijkt het lastig om inzet van het noodrecht te rechtvaardigen voor een situatie waarbij geen sprake is van een acute noodtoestand.

Veel partijen willen dat het kabinet voor een spoedwet gaat, maar daar ziet coalitiepartner PVV niets in. De partij van Geert Wilders vindt dat het kabinet zich moet houden aan de noodwet. Dat voornemen is immers opgenomen in het coalitieakkoord.

Het zijn “spannende weken”, erkent Van Hijum. Binnenkort moet het kabinet een besluit nemen over de inzet van het noodrecht. De vicepremier denkt dat het kabinet eruit zal komen. “We hebben met elkaar getekend voor een streng asielbeleid. Dat moet er komen.”

CNV: inkrimpen veestapel bedreigt baan 30.000 mensen

UTRECHT – Als de veestapel moet inkrimpen dreigen zeker 30.000 werknemers in de landbouwsector hun baan te verliezen. Dat meldt het CNV na een analyse. “Werknemers in de landbouw zijn de vergeten groep bij de stikstofplannen van minister Wiersma”, aldus de vakbond, die wil dat er een transitieplan komt.

Het CNV wil dat er in de plannen van Wiersma geld wordt gereserveerd, “zodat werknemers in de landbouwsector naar ander werk kunnen worden begeleid”. CNV-voorzitter Piet Fortuin noemt het zeer opvallend dat een minister van BBB-huize de medewerkers “negeert”. “De BBB is groot geworden door een vuist te maken voor de landbouw. Maar de minister heeft voor tienduizenden werknemers in de landbouwsector die straks hun baan verliezen, niets geregeld. Onbegrijpelijk.”

Een op de drie getroffen werknemers werkt volgens de vakbond in de primaire landbouwsectoren, zoals de dierhouderij. Twee op de drie werken in gerelateerde sectoren, zoals de agrarische dienstverlening, distributie, slachterijen en de veevoerindustrie.

Dunbevolkte regio’s

Volgens Fortuin gaat het om mensen die niet meteen zicht hebben op een nieuwe, passende baan. “Zij werken in dunbevolkte regio’s waar weinig perspectief is op nieuw werk. Een verhuizing naar de Randstad is ingrijpend en bovendien vaak onbetaalbaar.”

Land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland zegt inzake deze kwestie volledig achter CNV te staan. “De Nederlandse veehouderij is van groot economisch belang en zorgt voor veel werkgelegenheid. Het is essentieel dat de veehouderij en haar werknemers daarom de erkenning en ondersteuning krijgen die ze verdienen.”

Slachterijen en chauffeurs

Hoeveel banen de sector in totaal telt, is volgens LTO lastig te zeggen. Dat komt doordat de betrokken werkgelegenheid zich niet beperkt tot mensen die bij de boer werken, maar bijvoorbeeld ook medewerkers van slachterijen en chauffeurs van veevoederbedrijven omvat.

LTO noemde de bewuste plannen van Wiersma eerder deze maand al “inhoudelijk niet te verdedigen en procesmatig teleurstellend”. “Met onze sector valt te praten over een uitweg uit de mestcrisis, ook als daar pijnlijke maatregelen voor nodig zijn, maar dan wél in samenhang met nieuw perspectief. Voor de korte termijn is dat perspectief echt keiharde noodzaak, als we willen voorkomen dat honderden boeren bankroet gaan.”

Predicaat Koninklijk voor Van Leeuwen Buizen Groep

v.l.n.r. Jeannette Rietberg, Christine Rietberg, Wouter Kolff, Peter Rietberg, Joop Sassen

ZWIJNDRECHT – De Van Leeuwen Buizen Groep viert in 2024 haar honderdjarig bestaan. Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander heeft het bedrijf het recht tot het voeren van het Predicaat Koninklijk verleend. Commissaris van de Koning Wouter Kolff reikte donderdag 26 september het predicaat uit aan het bedrijf.

De uitreiking vond plaats tijdens een jubileumfeest dat de internationale distributeur in stalen buizen op eigen locatie in Zwijndrecht hield voor 300 gasten uit binnen- en buitenland. De Commissaris van de Koning in de provincie Zuid-Holland Wouter Kolff overhandigde het predicaat aan de Raad van Bestuur.

Het Predicaat Koninklijk wordt alleen toegekend ter gelegenheid van een bijzonder jubileum van ondernemingen die “wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid aanzien hebben en op hun gebied een eerste of een zeer vooraanstaande plaats innemen in het Koninkrijk der Nederlanden, bij voorkeur met een internationale uitstraling.”

De onderneming moet honderd jaar of langer bestaan en in die periode een goede reputatie hebben opgebouwd.

Peter Rietberg, Voorzitter van de Raad van Bestuur: “We zijn trots op deze erkenning van wat Piet van Leeuwen ooit startte als eenmansbedrijf en wat is uitgegroeid tot een internationale, toonaangevende onderneming. Voor een familiebedrijf is continuïteit een van de belangrijkste kernwaarden. Als bestuursvoorzitter, maar vooral ook als kleinzoon van de oprichter, vind ik het een grote eer dat ons bedrijf het Predicaat Koninklijk mag voeren. Dit is letterlijk de kroon op ons werk, voortaan ook zichtbaar in ons vernieuwde logo.”

Joop Sassen, Lid van de Raad van Bestuur en CEO: “Van Leeuwen is groot geworden dankzij innovatief ondernemerschap en de kennis en expertise die we in honderd jaar hebben opgebouwd. Zonder onze klanten, leveranciers en internationale teams zouden we onze positie als wereldwijd leidende buizendistributeur nooit hebben kunnen bereiken. Het verleende Predicaat Koninklijk onderstreept de kracht en stabiliteit van Van Leeuwen.”

Investeringen

De afgelopen jaren investeerde Van Leeuwen tientallen miljoenen euro’s in modernisering en uitbreiding van het internationale netwerk en machinepark. In Zwijndrecht werd dit jaar een monorail in gebruik genomen, met een lengte van 315 meter het grootste buizensorteersysteem ter wereld. Ook opende Van Leeuwen het World Tube Center, een experience center waar het bedrijf, de diverse marktsegmenten, en de breedte aan producten, diensten en toepassingen worden gepresenteerd.

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan is door Van Leeuwen en haar aandeelhouders, de familie Rietberg, gezamenlijk de Van Leeuwen Education Foundation opgericht. De Foundation zet zich in om kansengelijkheid voor iedereen te bevorderen door initiatieven te ondersteunen die toegang tot kwalitatief onderwijs mogelijk maken.

Geschiedenis

Piet van Leeuwen startte in 1924 in Zwijndrecht een handel in stalen buizen en ijzer. Honderd jaar later is Van Leeuwen uitgegroeid tot een wereldwijd opererende handelsonderneming. De eerste buitenlandse vestiging werd in 1947 in België opgericht, waarna het Europese netwerk zich uitbreidde.

In de jaren zeventig en tachtig volgde wereldwijde expansie met vestigingen in Noord-Amerika, Azië en Australië. Autonome groei en strategische overnames zorgden in de huidige eeuw voor nieuwe vestigingen en uitbreidingen in het Midden-Oosten, China en Centraal-Europa. De overname in 2019 van Benteler Distribution, waarmee de onderneming werd verdubbeld in omvang, bood Van Leeuwen toegang tot belangrijke nieuwe markten in Europa.

Koninklijke Van Leeuwen Buizen Groep is een internationaal opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Zwijndrecht, is in 1924 opgericht en actief in vrijwel alle industriële sectoren. De Groep telt 70 vestigingen verspreid over 32 landen in Europa, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Noord-Amerika.

Van Leeuwen’s 2.400 medewerkers hebben specialistische kennis van sourcing, bewerkingen, projectmanagement, logistiek en voorraadplanning, en werken nauw samen met klanten in haar markten.

De combinatie van wereldwijde logistiek en kennis van producten en toepassingen bij klanten, maakt Van Leeuwen toonaangevend en onderscheidend in haar markten.

Peiling: PVV trekt meer kiezers door anti-immigratiestandpunt

DEN HAAG – Dat de PVV van Geert Wilders onverminderd hoog boven andere partijen blijft uittorenen in de peilingen, komt omdat relatief veel kiezers nog steeds de vermindering van asiel en migratie als belangrijkste thema zien.

Flink wat kiezers die meer actie van de overheid willen om de instroom tegen te gaan en vorig jaar op VVD, NSC of BBB stemden, zouden nu voor de PVV kiezen. Dat komt naar voren in een peiling van onderzoeksbureau Ipsos I&O die werd gehouden in het weekend na het grote politieke debat over de miljoenennota.

Daaruit blijkt dat de PVV op 41 zetels uitkomt, weliswaar 1 virtuele zetel minder dan vorige week, maar nog altijd vier meer dan de radicaal-rechtse partij nu in de Kamer heeft. De voorsprong blijft groot op GroenLinks-PvdA die met 25 zetels volgt, evenveel als de linkse middenpartij er nu heeft.

Coalitiepartij VVD verliest er deze week 2 waardoor de liberalen 6 zetels minder zouden hebben dan nu in de Kamer. Coalitiegenoot NSC zakt deze week 1 zetel en komt daarmee uit op een verlies van 14 zetels in vergelijking met de verkiezingsuitslag. De kleinste coalitiepartij BBB blijft op 5 gepeilde zetels, 2 minder dan de fractie nu heeft.

Overigens geeft ruim driekwart van de kiezers aan dat het bij de inperking vooral moet gaan om asielzoekers uit veilige landen en veel minder om andere groepen migranten. Als het gaat om vluchtelingen (mensen uit onveilige landen) dan vindt nog maar 22 procent dat de instroom moet worden ingedamd.

Van de PVV-stemmers vindt 44 procent dat ook het aantal vluchtelingen moet worden teruggebracht en bijna iedereen (91 procent) wil dat dit bij de zogeheten veiligelanders gebeurt. De steun voor asielmaatregelen is overigens groot onder kiezers van alle partijen (63 procent), maar als dit gebeurt zonder akkoord van de Tweede en Eerste Kamer, zakt dat percentage flink naar 42 procent.

Verder blijkt dat 60 procent van de PVV-kiezers de wil van de meerderheid van de kiezers het belangrijkste vindt in een democratie. Slechts 6 procent van het PVV-electoraat vindt dat de rechtsstaat en de Grondwet de politieke grenzen moeten aangeven. Bij de BBB-kiezers is 38 procent voor de doorslaggevende wil van de meerderheid, onder VVD-kiezers is dat 22 procent en bij NSC 12 procent. Bij NSC-kiezers vindt 29 procent dat de rechtsstaat en de Grondwet moeten prevaleren. Bij de meeste kiezers vindt iets meer dan de helft van de achterban dat beide standpunten even belangrijk zijn. Bij de PVV is dat 28 procent.

Storm Aitor officieel eerste herfststorm van 2024

IJMUIDEN – Storm Aitor die momenteel over Nederland trekt, is officieel de eerste herfststorm van het jaar. Tussen 07.00 en 08.00 uur kwam het in IJmuiden tot een gemiddelde windkracht 9, meldt Weeronline.

De zwaarste windstoot van 100 kilometer per uur is tot nu toe ook gemeten in IJmuiden. “Langs de hele kust en in het IJsselmeergebied worden momenteel zware windstoten van 80 tot 90 kilometer per uur gemeten en lokaal nog wat meer”, aldus Weeronline.

Tot in de eerste helft van de middag blijft het volgens de weerdienst zeer onstuimig. Aan het begin van de middag worden de zwaarste windstoten in het Waddengebied verwacht. In de tweede helft van de middag zwakt de wind geleidelijk af. Ook zijn er buien en is het volgens Weeronline met 15 graden vrij koel voor de tijd van het jaar.

De naam Aitor werd eerder gegeven door de Spaanse weerdienst. De storm is volgens Weeronline de vijfde storm van het jaar. Op 2 januari had Nederland te maken met storm Henk, op 22 januari storm Isha en 24 januari storm Jocelyn. Op 6 juli noteerde IJmuiden twee uur lang stormkracht 9, maar deze storm kreeg geen naam, aldus Weeronline. “Alleen stormen die grote impact hebben krijgen een naam.”

Gemiddeld genomen dient de eerste herfststorm zich ongeveer half oktober aan. Vorig jaar kwam het op 19 september tot de eerste herfststorm. Ook op 2 en 24 november was er een officiële herfststorm. Een herfststorm komt overigens niet elk jaar voor. In bijvoorbeeld 2021 en 2022 waren er geen herfststormen, evenals in 2018 en 2019.

Meteorologen spreken van een officiële storm als de gemiddelde windsnelheid op minstens één KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9, aldus Weeronline. Maar een storm die van 14.30 tot 15.30 uur gemiddeld op windkracht 9 uitkomt, maar niet van 14.00 tot 15.00 uur, telt dan weer niet als officiële storm. “Van een officiële zware storm wordt gesproken als het gemiddeld over een heel uurvak met windkracht 10 waait. Datzelfde geldt ook bij een zeer zware storm. Dan moet het over een heel uurvak met gemiddeld windkracht 11 waaien.”

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...