Clicky

zondag 19 januari 2025 - 09:21 uur
Home Blog Pagina 72

Vrachtwagen vast in berm op A58 bij Goes [+foto’s]

Foto: ASMedia

GOES – Donderdagmiddag 12 december omstreeks 15.25 uur is een vrachtwagen vast komen te zitten in de berm langs de Rijksweg A58 bij Goes.

De vrachtwagen is weggezakt in de berm op de vluchtstrook. Door het incident is ongeveer 50 meter vangrail zwaar beschadigd, deels krom gereden en verschoven in de berm. Politie en Rijkswaterstaat zijn ter plaatse om de situatie te coördineren en te beveiligen.

De vermoedelijke oorzaak van het incident is een onwel wording van de chauffeur. Ambulancepersoneel heeft de chauffeur nagekeken, maar een ziekenhuisbezoek bleek niet nodig.

Vanwege de bergingsoperatie is één rijstrook afgesloten. De bergingsdienst is bezig om het voertuig weer op de weg te krijgen.

Time Magazine roept Donald Trump uit tot Persoon van het Jaar

NEW YORK – Time Magazine heeft Donald Trump voor de tweede keer uitgeroepen tot Persoon van het Jaar. Het Amerikaanse tijdschrift kiest de aankomende president van de Verenigde Staten na een “comeback van historische proporties”, zijn invloed op de Amerikaanse politiek en het veranderen van de rol van de VS wereldwijd.

Het tijdschrift kiest elk jaar een persoon, groep of beweging die van grote invloed was op de wereld. “Als wat er volgt ook maar enigszins lijkt op wat hij belooft, zal Trump het land en de wereld veranderen”, stelt Time Magazine. Trump kreeg de titel in 2016 ook al, nadat hij voor het eerst tot president was gekozen. Vrijwel alle Amerikaanse presidenten zijn Persoon van het Jaar geworden in het jaar dat zij de presidentsverkiezingen wonnen, sinds Time Magazine in 1927 met die titel begon.

Trump vertelde tegen Time Magazine onder meer dat hij gratie zal verlenen aan de meeste personen die betrokken waren bij de bestorming van het Capitool in 2021. Dat moet een van zijn eerste daden als president worden. Hij wil ook strengere controles aan de grens met Mexico en opdracht geven tot de massale uitzetting van ongedocumenteerde migranten, eventueel met behulp van het leger.

Oorlog in Oekraïne

De Republikein uitte in het interview kritiek op Oekraïne voor het gebruik van Amerikaanse langeafstandsraketten op doelen in Rusland. “Waarom doen we dat? We maken deze oorlog alleen maar erger”, zei hij daarover. Trump verklaarde eerder de oorlog in Oekraïne binnen 24 uur te kunnen beëindigen. Hij zei de Amerikaanse steun aan Oekraïne bij onderhandelingen tegen Rusland te willen gebruiken om de oorlog te stoppen. Over de kans op een oorlog met Iran zei hij “dat alles kan gebeuren”.

Kanshebbers dit jaar waren onder anderen de Amerikaanse vicepresident en presidentskandidaat Kamala Harris, de Britse prinses Kate Middleton, ‘s werelds rijkste persoon Elon Musk, de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, Meta-topman Mark Zuckerberg en Joelia Navalnaja, de weduwe van de Russische oppositieleider Aleksej Navalny. De Amerikaanse zangeres Taylor Swift werd vorig jaar uitgeroepen tot Time Magazine Persoon van het Jaar.

Bedrijfswagengroep treedt toe tot Ford Truck dealernetwerk

EINDHOVEN – De Bedrijfswagengroep maakt binnenkort officieel deel uit van het Ford Truck dealernetwerk voor zowel service als verkoop. Met strategische vestigingen in Eindhoven, Venlo en Roermond zal de Bedrijfswagengroep klanten in het zuiden van Nederland bedienen. Vanaf begin volgend jaar kunnen Ford Truck-klanten en geïnteresseerden terecht bij deze gerenommeerde dienstverlener.

De keuze voor de Bedrijfswagengroep is gebaseerd op hun hoge niveau van service en expertise. De klantgerichte aanpak van het bedrijf sluit naadloos aan bij de kernwaarden van Ford Trucks.

Over de Bedrijfswagengroep

De Bedrijfswagengroep is een full-service partner voor trucks, trailers en bestelwagens. Met een breed scala aan diensten, waaronder onderhoud, reparatie, verkoop, verhuur en wagenparkbeheer, biedt het bedrijf service van het hoogste niveau. Sinds de oprichting in 1991 door Gert Jan van de Wijdeven, heeft de Bedrijfswagengroep een stevige reputatie opgebouwd dankzij een praktische benadering, korte lijnen en een loyaal team.

Toekomstige uitbreiding

In 2025 opent de Bedrijfswagengroep een gloednieuwe werkplaats van 3.000 m² in Venlo, om aan de groeiende vraag te voldoen. Met deze moderne faciliteit en de bestaande werkplaatsen blijft de organisatie haar klanten hoogwaardige service bieden.

De samenwerking met Ford Trucks markeert een nieuwe mijlpaal voor de Bedrijfswagengroep en versterkt haar positie in de transportsector.

Rutte zinspeelt op NAVO-norm van 3 procent

BRUSSEL – De NAVO-landen zouden zich moeten spiegelen aan de Koude Oorlog, toen “Europeanen veel meer dan 3 procent” van hun bruto binnenlands product (bbp) aan hun defensie besteedden, vindt NAVO-topman Mark Rutte. “De gevaren voor onze vrijheid en veiligheid zijn net zo groot – zo niet groter.”

De NAVO-landen spraken onder grote Amerikaanse druk tien jaar geleden af minstens 2 procent van hun bbp in defensie te steken. Maar “ik kan je vertellen, we zullen veel meer dan 2 procent nodig hebben”, zei Rutte in zijn eerste grote toespraak sinds zijn aantreden als secretaris-generaal. “We zijn niet klaar voor wat ons in vier tot vijf jaar op ons af komt.”

Rutte verbindt zich nog niet met zoveel woorden aan dit concrete nieuwe streefdoel, zei hij. “We hebben meer tijd om dat met de bondgenoten te bespreken.” De Financial Times berichtte donderdag dat de 32 NAVO-landen zich inmiddels beraden over het opkrikken van de norm naar 3 procent in 2030. Volgens de Britse zakenkrant is er ook sprake van een tussendoel van 2,5 procent.

Wettelijk vastleggen

Van de NAVO-landen voldoen er inmiddels 23 aan de oude afspraak van 2 procent. Nederland lukt dat ook voor het eerst, en de Tweede Kamer is bezig de norm nu ook wettelijk vast te leggen.

Rutte riep ook Europese burgers op om hun politici te manen om meer in defensie te steken. Het verhogen van het defensiebudget is momenteel zijn “belangrijkste punt”, onderstreepte hij. “We zijn niet in oorlog, maar ook zeker niet in vredestijd”, waarschuwde de oud-premier in een toespraak voor een Brusselse denktank. We moeten “de volgende grote oorlog op NAVO-grondgebied voorkomen”, aldus Rutte.

Beschermheer

De aankomende Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd dat Europese bondgenoten niet meer op de grote beschermheer kunnen rekenen als zij hun defensie-uitgaven niet opschroeven. Maar grote NAVO-landen als Spanje en Italië zijn nog ver van de norm verwijderd. Laat staan van een mogelijk verhoogd doel.

Critici waarschuwen dat te veel haast kwakkelende Europese economieën in het nauw kan brengen. Ook zou er te weinig menskracht en wapentuig voorhanden zijn om het geld goed te kunnen uitgeven. Verder zouden al te voortvarende NAVO-landen het gevaar lopen hun geld inefficiënt te besteden en dubbel werk te doen.

Biden verleent gratie en verlicht straf van bijna 1500 gevangenen

WASHINGTON – President Joe Biden heeft gratie verleend of straffen verminderd van bijna 1500 gevangenen. Het gaat volgens het Witte Huis om mensen die een celstraf kregen en tijdens de uitbraak van covid huisarrest kregen opgelegd om het aantal gedetineerden in gevangenissen te verminderen.

Biden zei dat Amerika is gebouwd op de belofte dat er een tweede kans mogelijk is. “Ik heb het voorrecht mensen te vergeven die hebben aangetoond dat ze berouw hebben en dat ze herstellen”. Biden heeft meerdere keren gratie verleend en doet dat naar verwachting in de laatste weken van zijn presidentschap opnieuw. Hij deed dat in 2022 voor gevangenen die vastzaten voor het bezit van marihuana. Later kwam er ook strafvermindering voor een aantal mensen die vastzaten voor de verkoop en het gebruik van marihuana. Begin dit jaar werd er strafvermindering of kwijtschelding gegeven aan voormalige militairen die veroordeeld werden naar aanleiding van hun seksuele oriëntatie.

Eerder deze maand verleende hij gratie aan zijn zoon Hunter die is veroordeeld voor vuurwapenbezit en die in Los Angeles schuld heeft bekend in een strafzaak over belastingontduiking. Biden had lang volgehouden dat hij dat niet zou doen en kreeg veel kritiek op deze gratieverlening.

In de VS zitten naar schatting 1,9 miljoen mensen vast, de meesten in gevangenissen en huizen van bewaring.

Nederlanders pinden woensdag volgens Geldmaat iets meer contanten

WEESP – Nederlanders hebben woensdag iets meer geld opgenomen bij pinautomaten, nadat bekend was geworden dat banken consumenten zullen adviseren om contant geld in huis te hebben. Volgens Geldmaat, het bedrijf dat het beheer en onderhoud van de automaten regelt voor de grote banken in Nederland, ging het om gemiddeld een paar tientjes extra.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) meldde woensdag dat banken een advies voorbereiden voor consumenten om contant geld in huis te hebben. Aanleiding daarvoor zijn de toegenomen geopolitieke dreigingen. Het is voor het eerst dat banken met zo’n advies komen.

Het nieuws leidde niet tot lange rijen bij de pinautomaten, al lag het aantal transacties wel licht hoger, zei een woordvoerster van Geldmaat. Dat is ook donderdag nog het geval. De situatie doet haar nog het meest denken aan het moment dat Rusland Oekraïne binnenviel. “Ook toen hadden mensen op de een of andere manier het gevoel van: nu moet ik extra geld in huis hebben.”

Geldmaat ervaart tot nu toe in ieder geval geen problemen. “Het vergt van ons en leveranciers een stap extra, maar uiteindelijk merken klanten daar niet zoveel van”, aldus de woordvoerster. Bovendien is de capaciteit bij het bedrijf in deze maand voorbereid op drukte, gezien de inkopen voor de feestdagen. “Op het advies namens de banken konden we ons niet voorbereiden, maar we zijn wel voorbereid op de drukke decembermaand.”

Na de kerstvakantie overlegt de NVB met het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Daarin werken maatschappelijke organisaties zoals ouderenorganisaties en de Consumentenbond, maar ook Betaalvereniging Nederland en belangenverenigingen als Koninklijke Horeca Nederland en MKB-Nederland samen. Dit overleg moet uiteindelijk een advies opleveren over hoe mensen financiële zaken kunnen regelen, mochten er problemen met de betaalinfrastructuur zijn.

ECB verlaagt rente in eurozone om economie te steunen

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het belangrijkste rentetarief in de eurozone opnieuw verlaagd. De beleidsbepalers van de centrale bank in Frankfurt besloten om de leenkosten conform verwachting met een kwart procentpunt te verlagen. Met de lagere rente wil de ECB de kwakkelende economie van het eurogebied ondersteunen. De centrale bank heeft de rente dit jaar in vier stappen van een kwart procentpunt teruggebracht van een recordniveau van 4 procent naar het huidige tarief van 3 procent.

Een lagere rente maakt het voor banken goedkoper om geld te lenen bij de centrale bank. De banken kunnen de rente voor het geld dat zij uitlenen aan consumenten, bedrijven en overheden daardoor verlagen. Die gaan daardoor mogelijk meer uitgeven en investeren. Ook de hypotheekrentes zullen dalen. Sparen levert daarentegen minder op.

ECB-president Christine Lagarde licht het rentebesluit later op de dag nog toe tijdens een persconferentie. Daarbij wordt vooral gelet of Lagarde iets gaat zeggen over mogelijke rentestappen in het komende jaar. Bij het vorige rentebesluit in oktober hield Lagarde vast aan het standpunt dat de rentebeslissingen afhankelijk blijven van de beschikbare economische gegevens en per vergadering zullen worden bekeken. De volgende bijeenkomst van de ECB is op 30 januari.

Ook uitlatingen van Lagarde over de inflatie en de economische vooruitzichten zullen nauwlettend in de gaten worden gehouden. Nadat de inflatie in de eurozone in september voor het eerst sinds april 2021 onder de ECB-doelstelling van 2 procent was uitgekomen, liep die in november weer op tot 2,3 procent. Bij de rentevergadering in oktober gaf de centrale bank al aan de komende maanden sterkere prijsstijgingen te verwachten. In de loop van volgend jaar zal de inflatie volgens de ECB weer dalen richting het doel van 2 procent, mede door een lagere loongroei.

Lagarde waarschuwde in november ook voor de negatieve effecten van een wereldwijde handelsoorlog, na het dreigement van aankomend president Donald Trump om importheffingen op te leggen. Ze riep de Europese Unie op om eerst te onderhandelen met Trump over de mogelijke Amerikaanse importtarieven op goederen uit Europa, in plaats van onmiddellijk met tegenmaatregelen te komen.

Vrachtwagen van de weg op A50 bij Heerde-Zuid [+foto’s]

HEERDE – Op de A50 in de richting van Zwolle is donderdagmiddag ter hoogte van Heerde-Zuid een vrachtwagen van de weg geraakt.

Door het incident is de rechterrijstrook afgesloten, wat momenteel zorgt voor een vertraging van ongeveer 30 minuten, meldt Rijkswaterstaat op X.

Hulpdiensten zijn ter plaatse om de situatie onder controle te krijgen. Weggebruikers wordt aangeraden rekening te houden met extra reistijd.

Later vanavond, na 20:00 uur, zal gestart worden met de berging van de vrachtwagen. Om te voorkomen dat het verkeer verder wordt afgeleid, worden anti-kijkschermen geplaatst.

Xi praat met Medvedev over verdere samenwerking met Rusland

BEIJING – China is bereid om de samenwerking met Rusland verder te versterken. Dat zei de Chinese president Xi Jinping donderdag in gesprek met Dmitri Medvedev, de vicevoorzitter van de Russische veiligheidsraad.

Volgens Xi is het vooral van belang dat de twee landen samen optrekken bij internationale instanties, zoals de Verenigde Naties. “Beide partijen moeten het mondiale bestuur in de goede richting leiden en de bevriende politieke partijen in alle landen op een lijn zien te krijgen”, zei de Chinese president.

Hoewel westerse landen vaak hun hoop hebben uitgesproken dat China Rusland zou kunnen overtuigen om de oorlog in Oekraïne te steunen, lijkt Beijing het Kremlin juist steeds meer te steunen. Ze hebben de banden de laatste jaren aangehaald en afgelopen mei bracht president Vladimir Poetin een bezoek aan China.

Medvedev kwam dinsdag aan in Beijing om met verschillende leiders te praten, meldden Russische staatsmedia. De oud-president en oud-premier van Rusland staat tegenwoordig vooral bekend om zijn harde en dreigende taal richting het Westen.

Aanmeldcentrum Ter Apel bijna vol, verhoogde dwangsom dreigt

TER APEL – Het aantal asielzoekers dat bij het aanmeldcentrum in Ter Apel overnacht, loopt de laatste weken weer gestaag op. Waar halverwege november door opening van de grote opvangplek in Biddinghuizen nog 1537 bedden werden beslapen in het noorden, waren dat er in de nacht van afgelopen maandag op dinsdag 1980.

In het centrum mogen niet meer dan 2000 mensen verblijven, en dus dreigt voor het eerst de verhoogde boete van 50.000 euro voor het COA.

Op 30 oktober besloot de rechter een hogere boete te zetten op overtreding van het maximumaantal op het terrein van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Eerder gold een dwangsom van 15.000 euro zodra er op enig moment van de dag meer dan het afgesproken aantal mensen zijn. Het geld is voor de gemeente Westerwolde, waar Ter Apel in ligt. Daar wordt overlast ervaren zodra het terrein te vol is. Vooralsnog telt het COA alleen het aantal asielzoekers dat er overnacht, niet hoeveel er overdag zijn.

De rechter gaf het COA twee weken de tijd om “andere keuzes” te maken in de verspreiding van asielzoekers over het land. Door de opening van de grote locatie op het evenemententerrein in Biddinghuizen werd de druk op Ter Apel verlicht. Daarna openden na lange tijd van uitstel ook de opvangpontons in Zaandam met plek voor zo’n duizend mensen. Desondanks stijgt het aantal in het noorden weer richting het maximumaantal.

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor fatale aanrijding op A73

Foto: SK-Media

‘S-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 26-jarige vrachtwagenchauffeur uit Gemonde veroordeeld tot een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar. Hij veroorzaakte in juli 2023 een fatale aanrijding op de snelweg A73.

De verdachte reed ter hoogte van Groeningen met zijn vrachtwagen achterop een bestelbus die vanwege pech op de vluchtstrook stond. De uitgestapte bestuurder van die bestelauto overleed aan de gevolgen van de botsing.

Volgens de rechtbank is er sprake van onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag. De verdachte was onvoldoende oplettend, mogelijk doordat hij met een vriend handsfree zat te bellen. Hij werd in ieder geval niet gecorrigeerd door de lijndetectie van zijn voertuig, omdat hij dat die ochtend had uitgezet en was vergeten weer aan te zetten.

De man zag naar eigen zeggen de gevarendriehoek en de bestelbus en bestuurder wel, maar dat leidde er niet toe dat hij extra alert was en bijvoorbeeld iets verder naar links ging rijden. Hij week juist uit naar rechts en ging op de vluchtstrook rijden.

Door deze hele gang van zaken is er – anders dan de advocaat van de verdachte aanvoerde – geen sprake van een kort moment van onoplettendheid. Die onoplettendheid had doorbroken moeten worden door het zien van de gevarendriehoek en de bestelbus met de persoon erbij. De rechtbank concludeert dat de verdachte zijn aandacht enige tijd onvoldoende bij het rijden had.

Grote gevolgen

Het is in dit soort zaken onmogelijk om een straf op te leggen die enigszins tegemoet komt aan de gevoelens van de nabestaanden. Geen enkele straf zal het enorme verdriet van de nabestaanden weg kunnen nemen. Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank er ook rekening mee dat ook voor de verdachte zelf het ongeval grote gevolgen had. Hij had psychologische hulp nodig en is nu stapsgewijs bezig om zijn werk te hervatten. Daarnaast zal hij moeten leren leven met het feit dat het slachtoffer door zijn schuld om het leven is gekomen. De verdachte nam volledige verantwoordelijkheid voor zijn rijgedrag en heeft een transparante verklaring afgelegd.

De rechtbank kijkt naar vergelijkbare zaken en komt tot een taakstraf van 180 uur. Hij krijgt ook een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar.

Gevangenisstraffen geëist voor invoer ingewassen cocaïne

ROTTERDAM – Cocaïne wordt niet alleen het land binnengesmokkeld door pakketten drugs toe te voegen aan legale ladingen of door het te verstoppen in de constructie van een container. Het kan ook worden verwerkt, ingewassen, in ander materiaal. Vandaag hoorden 8 verdachten straffen van 6 maanden tot 7 jaar tegen zich eisen, omdat het Openbaar Ministerie (OM) ze verdenkt van het medeplegen van de invoer van bijna 600 kilo verdovende middelen. Ze zouden zijn betrokken bij het verwerken van cocaïne in suikermelasse, met het doel dat in Nederland weer uit te wassen om er snuifcocaïne van te maken.

In april 2022 ontving het HARC-team informatie dat aan boord van een schip een container stond met daarin suikermelasse vermengd met cocaïne. Als de container aankomt op de Maasvlakte, zorgt het HARC-team ervoor dat die gevolgd wordt. De container wordt vervoerd naar een loods in Werkendam en daar gelost. Een deel van de zakken suikermelasse wordt nog verder vervoerd naar een adres in Utrecht. Het HARC-team doet vervolgens een inval op de twee plekken en neemt alles in beslag.

De kok in de keuken

Een 41 jarige man uit Colombia was volgens het OM betrokken bij het verwerken van de cocaïne in de melasse en is naar Nederland gevlogen met de bedoeling de drugs hier weer uit te wassen. De officier tijdens de zitting: “Vaak wordt in versluierde taal gesproken over ‘De Kok’ die ‘in de keuken’ aan de slag gaat. Wij zijn ervan overtuigd dat één van de verdachten van dit onderzoek zijn kunsten zou gaan laten zien als ‘kok’, maar zover is het niet gekomen door ingrijpen van politie.”

Hij heeft wel geholpen met het uitladen van de container en hij heeft samen met een medeverdachte de keuken, het drugslab, in het Limburgse Eijsden bezocht en goedgekeurd. Naast de kok kwamen er uit het onderzoek mensen naar voren die onder andere verantwoordelijk waren voor de import, het transport en de logistiek.

Bederven

In totaal zijn er 78 zakken melasse in beslag genomen. Daar zat 6 kilo cocaïne en 592 kilo ecgonine in. Dat laatste is een afbraakproduct van cocaïne en staat ook op de lijst van verboden middelen. De officier van justitie betoogde tijdens de zitting dat het niet logisch is om ecgonine in te willen voeren, omdat voor het omzetten van deze stoffen naar cocaïne veel meer tijd en ingewikkeldere chemische procedures noodzakelijk zijn met stoffen die lastig te verkrijgen zijn. “Alles lijkt er toch echt op te duiden dat de cocaïne die was toegevoegd aan de melasse is gaan bederven onder invloed van de melasse en de mogelijk hoge temperaturen in de container tijdens de tocht over zee.”

Zeer zware en georganiseerde criminaliteit

Verdachten vormden volgens het OM allen een onmisbare schakel in de keten die nodig is om verdovende middelen in te voeren. De aanklager: “Hoe slecht drugs zijn voor de volksgezondheid behoeft eigenlijk geen betoog. De problematiek is echter groter dan gevaren voor de volksgezondheid. De Rotterdamse haven wordt al jaren overspoeld door drugs en de invloed die criminelen in de haven hebben is groot. Drugshandel gaat gepaard met veel geweld, wat in Rotterdam de laatste jaren meer dan ooit merkbaar is. Met andere woorden: de invoer van dergelijke partijen harddrugs, met zulke grote financiële belangen, kan niet anders worden gezien dan als zeer zware en georganiseerde criminaliteit. Hier dragen verdachten allemaal welbewust aan bij en dat rekent het OM hen aan.”

Aan vier verdachten die het OM ziet als organisatoren van de invoer is 7 jaar gevangenisstraf geëist, tegen 2 uitvoerders is 4 jaar en 6 maanden gevangenisstraf geëist. De verdachte die haar bedrijf willens en wetens liet gebruiken om als dekmantel te fungeren voor de invoer van de container met melasse krijgt een gevangenisstraf van 32 maanden als het aan het OM ligt. Tegen de chauffeur van een bestelbus die gebruikt is bij het ophalen en wegbrengen van de zakken melasse is 28 maanden cel geëist en tegen de man die was betrokken bij het overladen van de melasse is 6 maanden geëist.

24TOLL.com: nieuwe aanbieder van automatisch tol betalen

Foto: Regio15

GRONINGEN – Weggebruikers die de nieuwe A24/Blankenburgverbinding nemen, kunnen hun tol ook automatisch betalen via 24TOLL.com. Na MOVE-IZI en Flitsmeister is 24TOLL.com de derde aanbieder van automatisch tol betalen voor de A24/Blankenburgverbinding.

De aankondiging komt twee dagen nadat de A24/Blankenburgverbinding open gaat. De nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (e-TOL) betalen. Dat betekent dat zij gewoon kunnen doorrijden en niet hoeven te stoppen bij tolpoortjes. Met behulp van camera’s wordt je kenteken geregistreerd en wordt het tolbedrag bepaald. Je kunt de ritten automatisch of per tolrit zelf online betalen, op e-TOL.nl

24TOLL.com is de derde aanbieder van e-TOL

24TOLL.com is een nieuwe naam op de Nederlandse markt. Het Nederlandse bedrijf is een zusterbedrijf van Tollvignettes.com, de Europese marktleider op het gebied van tol- en milieuvignetten. Op de website 24TOLL.com meld je je aan door je persoonlijke gegevens in te vullen, je voertuig op te geven en je gewenste betaalmethode te kiezen. Eerder was het al mogelijk om je bij MOVE-IZI en Flitsmeister aan te melden voor automatisch betalen. Mogelijk komen er in de toekomst nog meer aanbieders van automatisch tol betalen bij.

Eisen en voorwaarden

Als aanbieder van automatisch tol betalen voldoet 24TOLL.com aan de eisen en voorwaarden, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, privacy en financiële zekerheid, die de overheid aan aanbieders van automatisch betalen heeft gesteld.

Kies je niet voor automatisch betalen? Dan moet je elke tolrit zelf online betalen op e-tol.nl. Dat kan maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit. Het tolbedrag voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders is € 1,51 per rit. Voor vrachtauto’s en andere zware voertuigen is dit € 9,13.

Verbeterde bereikbaarheid

De nieuwe A24/Blankenburgverbinding draagt bij aan een verbeterde doorstroming van het verkeer in de Rotterdamse regio. Weggebruikers zijn daardoor straks sneller op hun bestemming. Ook versterkt de verbinding de economische positie van de Rotterdamse Haven en de Greenport Westland. Voor de aanleg kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. Daarom is tol nodig om zo een deel van de aanlegkosten terug te verdienen. Weggebruikers kunnen ook altijd kiezen voor alternatieve routes zonder tol.

Crisismanager VI: we bespreken dit achter gesloten deuren

Marco Louwerens gaat in zijn rol als adviseur geen uitspraken doen over het dispuut tussen het presentatietrio van Vandaag Inside en Talpa. Dat liet hij donderdag weten aan het ANP. “Ik doe hier geen uitspraken over, we willen deze kwestie achter gesloten deuren oplossen”, aldus Louwerens. De voormalige directeur televisie van Talpa treedt op als crisismanager bij conflicten tussen de drie mannen of achter de schermen van het programma.

Johan Derksen zei woensdagavond in de talkshow dat “Talpa er goed aan doet om Wilfred Genee zijn eigen programma te geven op zondagochtend”. Alleen op die manier zou Genee voor VI worden behouden. Het contract van de drie mannen loopt komende zomer af en een verlenging zou onzeker zijn, omdat Genee nog niet akkoord zou zijn.

De voorwaarden van Derksen en René van der Gijp werden volgens Derksen ingewilligd. “Ik had een probleem over de gang van zaken, dat is opgelost”, zei Derksen. “René had een probleem, die wilde graag een dag overslaan. Is opgelost. Wilfred had een probleem, die wilde graag nog iets ernaast doen wat niet met dit gekkenhuis te maken heeft en dat begrijp ik heel goed.” Volgens Derksen geeft de Talpa-leiding hier geen gehoor aan. “Als wij dan zo’n belangrijk programma zijn voor Talpa, dan moeten ze dat maar eens heel snel op gaan lossen”, aldus Derksen.

Talpa en directeur televisie Frans Klein waren tot nu toe niet bereikbaar voor commentaar.

Maersk opent eerste warehouse in Frankrijk in logistiek centrum Denain

DENAIN – Met de recente ingebruikname van een nieuw warehouse in Denain, Noord-Frankrijk, biedt Maersk nu fulfilmentdiensten aan voor een van ’s werelds grootste e-commercebedrijven. Het warehouse is strategisch gelegen in een van Europa’s belangrijkste logistieke centra.

Het nieuwe Maersk-warehouse heeft een oppervlakte van 75.000 m² en is onderdeel van GLP Park Denain, dat een totale oppervlakte van 100.000 m² beslaat. Dit is het eerste warehouse van Maersk in Frankrijk en ligt nabij Lille in de regio Hauts-de-France, de derde grootste Franse regio op het gebied van logistieke werkgelegenheid. Het warehouse is uitstekend bereikbaar via 12 snelwegen, spoorverbindingen en het Grand Canal de l’Escaut. Het ligt strategisch op het knooppunt van de A2- en A21-snelwegen, op 109 km van Brussel en 198 km van Parijs.

Een belangrijke mijlpaal voor Maersk

„De ingebruikname van dit nieuwe warehouse is een mijlpaal voor Maersk in Frankrijk. Het versterkt onze contractlogistiek en opslagcapaciteiten in deze cruciale Europese markt. Samen met onze klant ontwikkelen we oplossingen die een verschil maken, zowel voor hen als hun eindgebruikers,” zegt Michele Cohonner, Regional Head of Maersk Contract Logistics in Europa.

Het warehouse heeft een BREEAM Very Good-certificering ontvangen en is voorzien van 85 laaddeuren, een balkhoogte van 11,40 meter, een vloerbelasting van 5 ton/m² en een truckterrein van 35 meter. Daarnaast beschikt het over gescheiden verkeersstromen voor zware vracht en lichte voertuigen en een geautomatiseerd doksysteem (Autodocks).

Uitbreiding van Maersk’s Europese netwerk

Met de opening van het warehouse in Denain biedt Maersk nu opslag- en distributiediensten aan in 15 Europese landen, naast het wereldwijde netwerk van warehouseen. Eerder in 2024 opende Maersk al een faciliteit in Fredericia, Denemarken.

Philippe Graziani, Country Director van GLP Frankrijk, voegt toe: „We zijn trots om een grote klant als Maersk te verwelkomen in GLP Park Denain. Deze overeenkomst versterkt onze toewijding aan investeringen in de regio Hauts-de-France, die goed is voor bijna een derde van onze portfolio in Frankrijk.”

×