Clicky

dinsdag 12 november 2024 - 21:19 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 71

Britse E.M. Rogers Transport vecht met succes boete voor verstekelingen aan

Foto: E.M. Rogers

NORTHAMPTON – Het Britse E.M. Rogers Transport ging met succes in beroep tegen een boete van 30.000 pond (omgerekend 35.835 euro) voor verstekelingen die was opgelegd nadat zes illegale immigranten waren aangetroffen in een van hun vrachtwagens.

Het bedrijf en de chauffeur kregen aanvankelijk een totale boete van £ 66.000 (€ 78.839), waarbij de chauffeur alleen al een boete van £ 36.000 (€ 43.002) kreeg. Dit incident vond plaats toen de verstekelingen het voertuig binnendrongen terwijl het geparkeerd stond op ongeveer acht uur rijden van Calais, op weg naar het VK.

E.M. Rogers betoogde dat ze ondanks het volgen van veiligheidsprotocollen, waaronder maatregelen die verder gingen dan de standaardvereisten, het slachtoffer waren van georganiseerde misdaad die vrachtwagens in het gebied als doelwit had.

Transportdirecteur Ed Rogers legde uit dat hun chauffeurs in risicovolle regio’s werken waar pogingen van verstekelingen om aan boord van voertuigen te komen een dagelijkse uitdaging zijn, en vergeleek het met “een overvaller die elke dag voor hetzelfde huis staat en probeert in te breken.”

Het bedrijf zocht juridische bijstand om de boete aan te vechten, die ze onrechtvaardig vonden, omdat ze vonden dat ze alle redelijke stappen hadden ondernomen om het voertuig te beveiligen.

Het beroep leidde tot de conclusie dat het bedrijf inderdaad aan de regelgeving had voldaan. Als gevolg hiervan werd de boete van £ 30.000 volledig geannuleerd, hoewel er geen gedetailleerde uitleg werd gegeven.

Ed Rogers toonde zich opgelucht over de uitkomst, maar benadrukte dat de juridische procedure zowel kostbaar als stressvol was geweest voor het bedrijf en de chauffeur.

Hij bekritiseerde ook eerdere opmerkingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, waarin werd gesuggereerd dat het bedrijf al langer problemen had met dergelijke boetes. Volgens hem stellen de aard van hun activiteiten en het aantal grensovergangen hen onvermijdelijk bloot aan meer risico’s.

“Het is nogal zwak van de Border Force om dat te zeggen”, zei hij.

“Onze chauffeurs doen dit al 30 jaar, dus we hebben een geschiedenis. We doen duizenden oversteken per jaar, dus er zullen meer kansen zijn voor iemand om in te breken in een van onze trailers. Wij doen dit werk niet om iets onoorbaars te doen.”

Vrachtwagenchauffeur gewond bij ernstig ongeval in Vierhuizen [+foto]

Foto: Persbureau Meter

VIERHUIZEN – Woensdagmiddag heeft er een ernstig ongeluk plaatsgevonden met een vrachtwagen langs de Kustweg in het Groningse Vierhuizen.

De vrachtwagen, geladen met zand, is van een dijkje gerold bij werkzaamheden.

Hulpdiensten waaronder de brandweer en een traumahelikopter werden massaal opgeroepen en kwamen ter plaatse.

De vrachtwagenchauffeur raakte gewond en werd met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

De forensische opsporing verkeer kwam ter plaatse voor onderzoek.

Mogelijk ook foto’s visitekaartjes politie buitgemaakt in hack

DEN HAAG – Mogelijk zijn ook foto’s of afbeeldingen, die worden gebruikt in visitekaartjes van de politie, buitgemaakt bij de recente hack.

Het is niet 100 procent zeker en het zou bij slechts een deel van de politiemensen het geval zijn, meldt de politie woensdag.

Korpschef Janny Knol heeft de politiemensen al geïnformeerd. Eerder deze maand werd al bekend dat het zeer waarschijnlijk een ander land is dat achter de politiehack zit. Dit zeiden de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Contactgegevens zijn hierbij buitgemaakt, dus onder meer namen, mailadressen en telefoonnummers.

Het land dat mogelijk achter de hack zit, is overigens niet genoemd. De AIVD en MIVD waarschuwen al langer voor cyberaanvallen vanuit andere landen, bijvoorbeeld China, Iran en Rusland.

Beljaarts ziet af van voorstel tot verruiming bezorgtijd PostNL

DEN HAAG – Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) ziet voorlopig af van een voorstel om PostNL een dag extra te geven voor de bezorging van brieven en kaarten van consumenten. Dat heeft de bewindsman gezegd tijdens een debat met de Tweede Kamer, waar een ruime meerderheid zich uitsprak tegen het plan. Veel partijen zien in deze maatregel geen oplossing voor de al jaren dalende betrouwbaarheid van de postbezorging.

Beljaarts benadrukte dat hij nog geen besluit heeft genomen, maar slechts een oplossing aan de Kamer wilde voorleggen voor een urgent probleem. “Aan nu niets doen zitten consequenties”, waarschuwde de minister de Kamer. “Wat niet mijn voorkeur heeft, maar ik ben niet doof voor uw zorgen. Bij deze zal ik dan ook geen voorstel indienen, en daarover ben ik uiteraard wel teleurgesteld.”

Beljaarts opperde vorige week om PostNL 48 uur te geven voor de bezorging van consumentenpost. De huidige norm van 24 uur wordt in de praktijk niet vaak genoeg gehaald, en het is volgens de minister niet realistisch te verwachten dat dit snel verbetert. De maatregel zou ook aansluiten bij wat gebruikers aangeven belangrijk te vinden, zei de minister. Zij verkiezen “betrouwbaarheid boven bezorgsnelheid”.

De Kamer vond dat Beljaarts daarmee te makkelijk meebewoog met de wensen van PostNL. De “strenge eisen”die de minister zei te verbinden aan deze versoepeling, maakten weinig indruk. “Ik vind het magistraal onderhandeld van PostNL als ze dit voor elkaar krijgen”, oordeelde BBB-Kamerlid Henk Vermeer.

Zelf vond Beljaarts dat hij juist streng was voor PostNL. Als het bedrijf zijn zin had gekregen, was de bezorgtijd naar drie dagen gegaan en had de overheid tot wel 30 miljoen euro subsidie betaald om de zogeheten universele postdienst overeind te houden. Zelf gaf de minister overigens ook al aan niet overtuigd te zijn van de noodzaak van staatssteun.

NSC’er Femke Zeedijk gelooft evenmin dat PostNL er financieel zo slecht voorstaat dat staatssteun gerechtvaardigd is. Zowel op post als pakketten wordt winst gemaakt, zei zij. En het bedrijf keerde in 2022 via dividend en inkoop van eigen aandelen nog 330 miljoen euro uit aan de eigen aandeelhouders. “Hoe is het mogelijk dat een bedrijf ruim een jaar na zo’n transactie bij de overheid komt bedelen om geld?”

Rachel Hazes wil dat André Hazes naam vader niet meer gebruikt

Rachel Hazes heeft haar zoon André Hazes gesommeerd de naam André Hazes niet meer commercieel te gebruiken. De woordvoerder van de zoon heeft dat woensdag bevestigd na berichtgeving van juicekanaal Reality FBI. Rachel Hazes beheert de merknaam van haar in 2004 overleden man.

Het management van André Hazes stelt dat de zanger “erg teleurgesteld” is over de sommatie. “Hij draagt zijn vaders naam met trots. En we weten vooral niet waar dit opeens vandaan komt.” De woordvoerder van Rachel Hazes was vooralsnog niet voor commentaar bereikbaar.

André Hazes heeft de brief van zijn moeder vorige week al ontvangen. Zijn advocatenteam “bekijkt op dit moment de opties”, aldus zijn management. Het is niet duidelijk binnen welke termijn André moet reageren op de sommatie van zijn moeder.

Halsema: verwijt antisemitisme laat ik me niet meer aanleunen

AMSTERDAM – “Het verwijt van antisemitisme of het faciliteren van antisemitisme laat ik mij niet meer aanleunen”, zei de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema woensdagmiddag in de gemeenteraad van de hoofdstad. Daar zei ze opnieuw dat de tegendemonstratie op het Damrak op 7 oktober niet op een andere plek had kunnen plaatsvinden.

Na vragen van JA21’er Cas van Berkel haalde ze uit naar critici die stellen dat ze antisemitisme zou hebben gefaciliteerd door de tegendemonstratie toe te staan. Dat laat ze zich dus niet meer aanleunen, zo zei ze, “en zeker niet, ik zeg het even in zijn algemeenheid, als dat komt van lieden die tegelijkertijd Marokkanen en moslims discrimineren. En er daarmee blijk van geven niet te begrijpen wat de strijd tegen racisme betekent, waar antisemitisme onderdeel van uitmaakt.” Haar opmerking werd ontvangen met luid tromgeroffel uit de raad.

Meer dan driehonderd pro-Palestijnse demonstranten werden maandag opgepakt toen zij toch probeerden op de Dam te komen, waar een manifestatie voor Israël gaande was. Er waren verschillende confrontaties tussen pro-Palestijnse en pro-Israëlische demonstranten. Dinsdagavond zei Halsema bij talkshow Eva al dat een tegendemonstratie volgens de wet binnen gehoorsafstand en in het zicht moet plaatsvinden van hetgeen waar ze tegen protesteren, en dat het Damrak de minst risicovolle plek zou zijn.

Barcelona

In de gemeenteraad herhaalde ze dat nog eens. De burgemeester kreeg vragen over de gebeurtenissen van afgelopen maandag van JA21, VVD, Volt, Lijst Ahmadi-Veldhuyzen, PvdA, D66 en GroenLinks. Ze benoemde ook nog eens dat ze het onsmakelijk vond dat de tegendemonstratie op 7 oktober werd gehouden. “Maar smaak kan niet een reden zijn om mensen hun demonstratierecht te ontnemen.”

Ook hield ze vol dat de Israël-manifestatie op de Dam goed is verlopen, ondanks een aantal incidenten, en dat het maximale is gedaan om daar voor te zorgen. “Er is dus goed gehandhaafd.” De meeste bezoekers van de manifestatie waren met bussen naar het Paleis op de Dam gebracht, zodat er “een veilige aankomst” zou zijn. Ook werd de organisatie van tevoren op de hoogte gebracht van de tegendemonstratie.

Verder grapte Halsema nog over het bericht van Wilders op X, waarin hij zei dat ze het land uit mag, nadat VVD’er Daan Wijnants had opgemerkt dat ze wat de gemeenteraad betreft mag blijven. “Ik ben ontzettend blij dat ik mag blijven. En als u toch een locatie voor mij in gedachten heeft, dan zou ik graag naar Barcelona willen.”

Mijd A15 bij Rozenburg in de spits als het kan, zegt Rijkswaterstaat

A15

ROTTERDAM – Vermijd de A15 in de spits, als het even kan, zegt Rijkswaterstaat na berichtgeving van het AD. Sinds enige tijd is de spitsstrook verwijderd, en de problemen zullen naar verwachting blijven bestaan tot begin december, zoals al bekend was.

Op de A15 bij Rozenburg ontstaan al meer dan een week files als gevolg van het weghalen van de spitsstrook. Dit moet gebeuren om plaats te maken voor de toegang naar de Blankenburgverbinding.

Simon Fortuyn, bestuurder bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), laat weten een dringend beroep te doen op Rijkswaterstaat om te zoeken naar meer maatregelen om het “fileleed” te beperken. “Het gaat hier om een vitale verbinding in de metropoolregio Rotterdam Den Haag: de bereikbaarheid van de Rotterdamse Haven – een belangrijke economische motor in onze regio – en de bereikbaarheid van Voorne-Putten staan stevig onder druk.”

Rijkswaterstaat heeft al wel de maximumsnelheid in de spits verlaagd voor betere doorstroming. Er staat ook een berger paraat in de spits om bij ongelukken snel te kunnen handelen.

Airport Weeze verwacht kwart meer reizigers in herfstvakantie

WEEZE – Airport Weeze verwacht de komende twee weken in de herfstvakantieperiode 125.000 passagiers te ontvangen. Dat is een stijging van 25 procent vergeleken met vorig jaar, toen in deze tijd ongeveer 100.000 reizigers via de Duitse luchthaven vlogen.

Door zijn ligging, net over de grens bij Venray, wordt Airport Weeze ook vaak door Nederlanders gebruikt. Daarom verwacht het vliegveld eind deze maand een “tweede passagiersgolf” als ook de Nederlandse herfstvakanties in volle gang zijn.

“We zijn blij dat steeds meer reizigers onze luchthaven gebruiken voor hun herfstvakantie”, zegt een woordvoerder. “Mallorca, Girona en Málaga zijn de populairste bestemmingen, met alleen al meer dan 30 vluchten naar Palma.”

In totaal zullen er in de herfstvakantieperiode 690 vluchten vertrekken en aankomen, tegen 550 in het voorgaande jaar. Om de drukte aan te kunnen, adviseert Airport Weeze om minstens tweeënhalf uur voor vertrek in de vertrekhal aanwezig te zijn.

Crisisnoodopvang Ugchelen gaat door, ondanks explosie

UGCHELEN – De crisisnoodopvang in Ugchelen gaat gewoon door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Apeldoorn, waar Ugchelen onder valt, weten. Op de locatie, die rond vrijdag de deuren zou moeten openen, vond in de nacht van dinsdag op woensdag een explosie plaats. De politie meldde eerder uit te gaan van vernieling.

Ook de bijeenkomsten die zouden plaatsvinden, gaan gewoon door, zegt de woordvoerder, hoewel een bijeenkomst voor omwonenden is verplaatst vanwege de ontstane schade. De bijeenkomst, een inloop, zou plaatsvinden in het oude schoolgebouw waarin de opvang komt, maar wordt nu gehouden in het Van der Valk De Cantharel, om 19.00 uur. “Dat wordt dus niet meer een inloop, maar een centrale bijeenkomst.”

Om 16.00 uur is er ook een bijeenkomst in het Van der Valk De Cantharel, voor ouders van de naastgelegen school. Ook het korte persmoment om 21.00 uur van de burgemeester van Apeldoorn, waarbij de burgemeester een verklaring zal afgeven, zal in De Cantharel zijn, aldus de woordvoerder.

Demonstratie

Volgens Omroep Gelderland gaat een groep inwoners om 19.00 uur demonstreren tegen de opvang. De woordvoerder zegt dat de gemeente daarover iets voorbij heeft zien komen op sociale media. “We weten dat de oproep is geweest.” Maar meer weet de zegsvrouw er ook niet van. Of de demonstratie bijvoorbeeld zal plaatsvinden bij het pand, of erin tijdens de bijeenkomst voor omwonenden, weet zij niet.

De woordvoerder benadrukt dat het enkel gaat om nachtopvang voor als er geen plek meer is voor asielzoekers in het aanmeldcentrum in Ter Apel. “Overdag is er niemand.” In het pand komt plek voor maximaal honderd mensen. Zo’n overloop was er eerder in Zutphen, maar die in Zutphen stopt vrijdag.

Honda roept 1,7 miljoen auto’s terug in VS vanwege stuurprobleem

NEW YORK – Autoconcern Honda is genoodzaakt om in de Verenigde Staten ongeveer 1,7 miljoen auto’s terug te roepen vanwege problemen met de besturing, zo meldt de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Deze problemen kunnen het risico op ongevallen verhogen, waarschuwt de Amerikaanse toezichthouder.

De terugroepactie omvat verschillende populaire modellen in de VS, zoals de Civic Type R, Acura Integra en CR-V van de modeljaren 2022-2025. Volgens de autoriteiten kan sprake zijn van een fabricagefout in de stuurinrichting. Dat leidt tot overmatige interne wrijving en daardoor tot moeilijkheden bij het sturen.

Of het probleem zich ook in Europa voordoet, is vooralsnog niet bekend.

EASY Road Transport koopt elf nieuwe Krone trailers

BARENDRECHT – Specialist in Engelandvervoer, EASY Road Transport, heeft elf nieuwe Krone schuifzeiltrailers gekocht. Met de aanschaf groeit het totaal aantal trailers naar meer dan tachtig. Directeur Thomas Hilbrands: “We groeien in een uitdagende markt en dat heeft alles met een duidelijke focus en scherpe keuzes te maken.”

EASY Road Transport is een jonge snelgroeiende expediteur die zich richt op het verzorgen van transport van en naar Engeland (Verenigd Koninkrijk). “De Brexit bleek voor ons een fantastische kans om klanten te bedienen die niet goed wisten hoe ze moesten inspelen op alle ketenveranderingen. Als expediteur ontzorgen we een groot aantal verladende bedrijven met vervoersdiensten en douaneactiviteiten. De focus op Engeland betaalt zich uit.”

Overgrote deel trailers in eigen beheer

Vanaf de start van het bedrijf, in 2020, nam het aantal trailers snel toe. Van deze trailers is een deel gehuurd, maar het overgrote deel is in eigendom van Easy Road Transport. De onderneming gebruikt de flexibele schil van enkele tientallen gehuurde trailers om te kunnen op- en afschalen als de markt daarom vraagt.

Hilbrands: “Dat was bijvoorbeeld in 2023 nodig, maar inmiddels groeit EASY Road Transport weer stevig. Dankzij die ontwikkeling durfden we het aan om deze elf trailers aan te schaffen. Ik denk dat het in eigen beheer hebben van trailers zich op den duur uitbetaalt. Ook na vijf of zes jaar gebruik vertegenwoordigen ze een bepaalde restwaarde.”

Schuifzeiltrailers voor Engeland transport

EASY Road Transport zet de nieuwe Krone trailers in voor het verzorgen van niet-geconditioneerd vervoer van en naar Engeland. Daarbij ligt de nadruk op het transport van hout, staal, machines, (elektrische) fietsen, auto’s en auto-gerelateerde onderdelen.

“We beschikken zowel in Nederland als Engeland over een vaste groep ADR-chauffeurs om ook gevaarlijke stoffen te kunnen vervoeren. We transporteren veel auto-gerelateerde goederen. Zowel de auto- als de batterijmarkt zijn interessante groeisectoren omdat Engeland minder afhankelijk probeert te zijn van Europese en Aziatische landen en dus investeert in deze branches.”

De keuze voor Krone

Inmiddels is de volledige trailervloot van EASY Road Transport afkomstig van Krone. Het overgrote deel van de schuifzeiltrailers is voorzien van de eigen look & feel.

“Het was erg leuk om onze EASY trailers te zien staan op de productielocatie in het Duitse Werlte.” De trailers zijn standaard voorzien van track & trace apparatuur, waarmee ze voor de EASY Road Transport planners real-time te volgen zijn. “De keuze voor één soort trailer maakt zaken als het voorbereiden voor gebruik en het onderhoud eenvoudiger.”

PVV-Kamerlid wil burgemeester Halsema ontslaan, botst met Kamer

DEN HAAG – PVV-Kamerlid Marco Deen gaat minister van Binnenlandse Zaken Judith Uitermark vragen om de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema te ontslaan. Dat zegt hij in het debat over de begroting van Binnenlandse Zaken. De opmerking komt hem op harde kritiek van andere Kamerleden te staan.

Het gaat Deen, net als zijn partijleider Geert Wilders, om Halsema’s reactie op een pro-Palestijnse betoging rond de herdenking van de Hamas-aanval van 7 oktober. “Wederom liet de burgemeester gewelddadige activisten dicht bij een herdenking komen”, zei Deen. Halsema greep wel in: 322 betogers zijn opgepakt en verplaatst.

“Een aanval op het ambt van burgemeester”, reageerde Joost Sneller (D66). “Als u dat doet, ondermijnt u de rechtstaat.” Deen wees erop dat de mogelijkheid tot ontslag in de wet staat. “Veel rechtstatelijker krijg je het niet.” Sneller: “Niet alles wat kan, moet.”

Michiel van Nispen (SP) en Glimina Chakor (GroenLinks-PvdA) vinden dat Deen de ophef opzoekt, en daarmee afleidt van dringende problemen zoals armoede en krappe gemeentefinanciën. “Als ze geen oplossing hebben, komen ze met een trucje uit de trukendoos, een afleidingsmanoeuvre”, zei Chakor. “Wat gaat u doen om gemeenten te ondersteunen? Om 150.000 kinderen die in armoede leven te helpen?” Volgens Deen is daar eerder al uitgebreid over gesproken. “U gaat niet over inbreng.”

Toen Geert Wilders maandag in een bericht op X zei dat Halsema het land uit mag, vielen andere burgemeesters en het kabinet Halsema bij. Dat bericht wilde Deen “niet recenseren”.

Silvio Erkens van coalitiepartij VVD steunt de oproep van Deen niet. “We gaan hier als Kamer niet burgemeesters naar huis sturen.” Ook Erkens wilde het liever hebben over inhoudelijk beleid dan over dit “stukje rood vlees”. Sandra Palmen (NSC) steunt Deen ook niet. “Deze aanval op de burgemeesters raakt mij diep in het hart”, zei ze.

Aan het eind van zijn betoog sprak Deen van “door burgemeester Halsema gefaciliteerde gewelddadig antisemitisme”. Daarop greep voorzitter Tom van der Lee in omdat Halsema zich niet in de Kamer kan verdedigen. “Ik vraag u de woorden terug te nemen. Als u dat niet doet, ga ik u schorsen.” Deen nam zijn woorden terug.

Vrouw overleden in Naaldwijk, partner aangehouden

NAALDWIJK – In Naaldwijk is afgelopen zaterdag een 32-jarige vrouw dood aangetroffen in haar woning. De toedracht van haar dood wordt nog nader onderzocht. Haar partner is aangehouden en blijft voorlopig in voorarrest, meldt het Openbaar Ministerie woensdag.

De politie werd rond 06:45 uur gebeld dat in de woning aan de Hoge Noordweg een overleden vrouw was aangetroffen. Omdat sprake was van verdachte omstandigheden, werd ter plekke haar 31-jarige partner aangehouden.

Onderzoek heeft op dit moment een misdrijf nog niet kunnen uitsluiten. Daarom is de man dinsdag voorgeleid aan de rechter-commissaris, die het voorarrest met 14 dagen heeft verlengd. Het onderzoek naar het overlijden is nog in volle gang.

Rechter wijst massaclaim tegen Vattenfall over ‘spooknota’s’ af

AMSTERDAM – De massaclaim tegen energieleverancier Vattenfall over ‘spooknota’s’ is door de rechter in Amsterdam afgewezen. Stichting Nuon-Claim was namens duizenden kleine bedrijven en non-profitorganisaties als sportclubs en musea een collectieve procedure begonnen omdat zij vond dat de onderneming ten onrechte bepaalde kosten in rekening had gebracht. Maar de rechter ziet dat anders.

Het gaat om de zogenoemde kW-vergoeding die Vattenfall, voorheen bekend als Nuon, in rekening brengt. Nuon werd jaren terug opgesplitst in netbeheerder Continuon (het huidige Liander) en energieleverancier Nuon (nu Vattenfall). Volgens de stichting brengt de netbeheerder sindsdien de kosten in rekening voor het transport van elektriciteit, en zou Vattenfall de vergoeding voor klanten met een ‘grootverbruikersaansluiting’ niet meer op energierekeningen mogen zetten. De stichting eiste zo’n 400 miljoen euro compensatie.

Maar volgens de rechter mag Vattenfall de bewuste kosten wel degelijk in rekening brengen. De rechter vindt daarnaast dat Vattenfall klanten niet op het verkeerde been heeft gezet. De vergoeding was eenvoudig te berekenen, staat in de uitspraak. Ook maakt Vattenfall duidelijk dat de netbeheerder een bedrag in rekening brengt voor het transport van elektriciteit en dat dit niet is inbegrepen in de prijs van het energiebedrijf. De rechter wijst er verder op dat het klanten altijd vrijstond om over te stappen naar een ander energiebedrijf.

Duidelijkheid

Vattenfall reageert met de opmerking dat het goed is dat er nu duidelijkheid is voor alle partijen. De claimstichting bestudeert het vonnis nog, maar zegt in een eerste reactie wel teleurgesteld te zijn dat de vordering is afgewezen. Vattenfall zou er daardoor mee door kunnen gaan om een vergoeding in rekening te brengen “die geen enkele andere elektriciteitsleverancier in rekening brengt en waarvoor de klant niets terugkrijgt”. In de komende weken beraadt de stichting zich op nadere stappen.

De juridische wereld keek uit naar de uitspraak, omdat het de eerste keer was dat mogelijk een schadevergoeding toegekend zou worden op basis van een nieuwe wet die in 2020 inging. Voorheen konden claimorganisaties alleen claimzaken voeren namens gedupeerden die zich bij hen hadden gemeld. Maar tegenwoordig is het ook mogelijk om een schadevergoeding te claimen namens mensen die zich nog niet hebben aangesloten. De compensatie moet dan achteraf worden verdeeld.

Storm Kirk veroorzaakt overlast in Spanje, buurlanden waarschuwen

SANTIAGO – De voormalige orkaan Kirk zorgt in Spanje voor slecht weer en overlast. Er is onder meer wateroverlast gemeld in het beroemde bedevaartsoord Santiago de Compostella, melden Spaanse media. Het weer trekt in noordoostelijke richting naar Duitsland, waardoor in meerdere landen deze woensdag en donderdag slecht weer wordt voorzien.

Rond Santiago zijn al tientallen meldingen binnengekomen van overlast, meldt de nieuwssite La Voz de Galicia. Het gaat onder meer om ondergelopen wegen en omgevallen bomen. Weerdienst AEMET heeft voor grote delen van het land code geel of oranje afgekondigd om regen, wind en hoogwater. In een deel van het Cantabrisch Gebergte geldt zelfs het hoogste waarschuwingsniveau rood. Op het vliegveld van Bilbao zijn vluchten geschrapt.

Ook in bijna heel Frankrijk geldt code geel of oranje vanwege regen, overstromingen en wind. In de Belgische provincies Luik en Namen kan op meerdere plekken in 24 uur tijd tot 80 millimeter vallen, meldt het Belgische KMI. Voor deze gebieden geldt code oranje, het op een na hoogste waarschuwingsniveau. In de provincie Luxemburg zou zelfs code rood van kracht kunnen worden.

Woensdag trekt het warmtefront van Kirk ook over Duitsland. “Daarmee stroomt een ongewoon vochtige en milde luchtmassa Duitsland binnen”, zegt de Duitse weerdienst DWD. In het westen en in het midden van Duitsland levert dat tot en met donderdag aanhoudende regen op. In 24 uur tijd kan er 30 tot 50 millimeter vallen en lokaal 60 tot 70 millimeter. Van Saarland tot aan de Eifel en in de bergen van Noordrijn-Westfalen kan er 80 tot 90 millimeter vallen. In verschillende gebieden in West-Duitsland, waaronder Aken, geldt het op een na hoogste waarschuwingsniveau.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...