Clicky

donderdag 14 november 2024 - 23:15 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 71

Brand op olietanker Annika geblust

Foto: Havariekommando

ROSTOCK – De brand aan boord van de olietanker Annika in Duitsland is volledig geblust. Het vaartuig arriveerde ‘s nachts met hulp van sleepboten in de haven van Rostock, berichten Duitse media zaterdag.

Aan boord van het 73 meter lange schip brak vrijdag brand uit. Dat leidde tot een grootschalige operatie van de Duitse hulpdiensten, die zo’n 120 manschappen hadden ingezet. De Annika bevond zich voor de Duitse kust en vervoerde brandstof.

De brand is mogelijk uitgebroken in een machinekamer. Later greep het vuur verder om zich heen. De autoriteiten gebruikten onder meer blusboten met waterkanonnen om de brand te bestrijden. Alle zeven bemanningsleden konden worden gered.

Over de oorzaak van de brand bestaat nog onduidelijkheid. Het vuur zou de lading niet hebben bereikt. Uit voorzorg is in de haven wel een speciale barrière aangelegd in het water om te voorkomen dat een eventueel olielek zich kan verspreiden.

Vrachtschip met zand vaart tegen stuw en zinkt in Maastricht

MAASTRICHT – Een vrachtschip geladen met zand is zaterdagochtend in de problemen geraakt nadat het vaartuig tegen een stuw op de Maas in Borgharen bij Maastricht was gevaren.

Door de aanvaring maakte het schip water en is gezonken, meldt de veiligheidsregio Zuid-Limburg.

De tweekoppige bemanning is door de brandweer van boord gehaald. Niemand raakte gewond.

Volgens Rijkswaterstaat kwam het 67 meter lange schip, dat richting België voer, in de problemen door de sterke stroming ter plaatse.

“Een kraanschip en een sleepboot zijn onderweg om het schip zo snel mogelijk te gaan bergen”, meldt Rijkswaterstaat. “Daarna kan de schade aan de stuw worden onderzocht.”

Het overige scheepvaartverkeer is niet gehinderd door de aanvaring. Er is geen stremming. De scheepvaart wordt begeleid door een vaartuig van Rijkswaterstaat.

Legro onderscheiden met Predicaat Koninklijk

HELMOND – Op vrijdag 11 oktober is Legro onderscheiden met het Predicaat Koninklijk door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. Dit eerbetoon is, volgens het bedrijf, een erkenning voor de jarenlange inzet, betrouwbaarheid en vooraanstaande positie van Legro binnen haar branche.

Een mijlpaal voor Legro

“We zijn ontzettend vereerd met deze erkenning. Het predicaat Koninklijk is echt een kroon op het werk van onze ouders en voorouders, maar ook van de toewijding van al onze medewerkers, partners en klanten. Het symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning in ons bedrijf en daar zijn we enorm dankbaar voor”, aldus Franc Swinkels en Sjellie Jacobs-Swinkels, directie Legro.

Het predicaat werd, uit naam van de Koning, officieel uitgereikt door Burgemeester van Extel – van Katwijk van Gemeente Asten. De uitreiking vond plaats tijdens de jubileumviering op vrijdag 11 oktober, waar genodigden samen kwamen om de bijzondere mijlpaal van het 100-jarig bestaan te vieren.

Het Predicaat Koninklijk wordt in Nederland verleend door de Koning aan bedrijven, verenigingen en instellingen met een lange en belangrijke geschiedenis. Het wordt slechts aan enkele organisaties toegekend en is een teken van uitzonderlijke verdiensten op sociaal, economisch en maatschappelijk vlak. Bedrijven die het predicaat voeren, zijn daarmee erkend als toonaangevend en betrouwbaar in hun sector.

Legro werd in 1924 opgericht door grondlegger Sjef Swinkels en inmiddels staat de vierde generatie Swinkels aan het roer. Het bedrijf, met haar hoofdkantoor in Helmond, heeft vestigingen in negen landen wereldwijd en produceert en levert op maat gemaakte substraten en dekaardes voor met name boomkwekerijen, jongplantkwekers, telers van zacht fruit en champignonkwekers wereldwijd.

Boeing schrapt 17.000 banen om kosten te drukken

CHICAGO – Boeing wil 17.000 banen schrappen, kondigde Boeing-topman Kelly Ortberg vrijdag aan. “Ons bedrijf bevindt zich in een moeilijke positie”, verklaarde hij. Ortberg probeert het bedrijf te herstructureren, de kosten te drukken en de vliegtuigproductie te verbeteren. Die wordt geplaagd door veel vertragingen, schrijft The New York Times.

De ontslagen komen neer op een krimp van 10 procent van het personeelsbestand. Boeing telt momenteel 170.000 werknemers. Volgens Ortberg zullen de bezuinigingen in het hele bedrijf plaatsvinden met gevolgen voor leidinggevenden, managers en productiemedewerkers.

Ortberg zei ook dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer zijn aanbod gaat veranderen en het verkoopschema van nieuwe vliegtuigen gaat aanpassen. Ook stopt het bedrijf met de bouw van het 767 vrachtvliegtuig. Hij bevestigde dat Boeing de eerste 777X, een groot vliegtuig voor internationale reizen, in 2026 zal leveren. Dit is een jaar later dan verwacht, aldus The New York Times.

De aankondiging komt terwijl fabrieksmedewerkers van Boeing al bijna een maand staken. Zij legden het werk neer uit onvrede over een cao-bod van Boeing. Door de staking viel de vliegtuigproductie in de fabrieken in Seattle en Portland stil. Bij de staking zijn 33.000 medewerkers betrokken.

Schade aan Nederlands verzorgingshuis Beth Juliana bij Tel Aviv door inslag [+video]

TEL AVIV – Bij een inslag, mogelijk door brokstukken van een neergehaalde drone, is er schade ontstaan aan het verzorgingshuis Beth Juliana in de Israëlische kustplaats Herzliya.

Dat gebeurde rond 22.00 uur lokale tijd. Er zijn geen gewonden gevallen, meldt een medewerker aan persbureau ANP.

In Beth Juliana zitten veel ouderen met een Nederlandse achtergrond en overlevenden van de Holocaust. Het is voor het eerst sinds de oorlog tussen Hamas en Israël ruim een jaar geleden begon dat er schade is ontstaan aan het verzorgingshuis.

Volgens het Israëlische leger ontstond schade door drones die vanuit Libanon werden afgevuurd, meldt The Times of Israel. Een van de drones werd neergehaald, een andere drone of brokstukken daarvan troffen een gebouw in Herzliya, vermoedelijk het verzorgingshuis.

‘Harde knal’ bij opvang Ugchelen waar onlangs explosief afging

UGCHELEN – Bij de nog leegstaande crisisnoodopvang in Ugchelen is vrijdagavond een “heel harde knal” geweest. De ontploffing gebeurde op het gazon bij de gymzaal van de voormalige Bouwhofschool, meldt een woordvoerster van de gemeente na berichtgeving van De Stentor. Volgens de krant ging het om vuurwerk. Er is geen schade.

De noodopvang was eerder deze week doelwit van een aanslag. In de nacht van dinsdag op woensdag ging een explosief af bij de voordeur van het pand. De ingang raakte dusdanig beschadigd dat de opvangplek vrijdag niet open kon, zoals de bedoeling was.

Volgens de gemeentewoordvoerster was de ontploffing rond 20.00 uur. Volgens haar is de politie gebeld en zijn na de knal “een paar knapen” gezien die wegrenden. Maar ze zijn in de omgeving niet meer gevonden.

Het is de bedoeling dat er in de voormalige school maximaal honderd vluchtelingen worden opgevangen voor wie geen plek meer is bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Rond de opvangplek bestond al langer weerstand; vooral onder ouders van de naastgelegen basisschool zou onrust zijn over de noodopvangplek. Vanaf zaterdag kunnen er mensen worden opgevangen.

Brand op olietanker ‘Annika’ in Oostzee vrijwel geblust

Foto: Havariekommando

ROSTOCK (ANP/DPA) – Een brand op een kleine Duitse olietanker in de Oostzee voor de kust van Noordoost-Duitsland is vrijwel onder controle.

Het schip wordt naar een haven bij Rostock gesleept, melden de autoriteiten.

Daar moet de brand volledig worden geblust, aldus Duitse media. De 73 meter lange Annika vervoerde 640 ton zware stookolie. De zeven bemanningsleden konden in veiligheid worden gebracht.

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor veroorzaken dodelijk verkeersongeluk op A12

Foto: Persbureau Heitink

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 37-jarige vrachtwagenchauffeur voor het veroorzaken van dodelijk verkeersongeluk in Ede. Hij krijgt een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 1 jaar.

De vrachtwagenchauffeur veroorzaakte op 25 juli 2023 een dodelijk verkeersongeluk op de vluchtstrook van de A12 in de buurt van Ede. Zijn bergingsvrachtwagen was beladen met drie auto’s. Het slachtoffer stond stil op de vluchtstrook met zijn auto met de alarmlichten aan. De man week in het half uur voor de fatale botsing al meerdere malen van de rijstrook naar rechts af. Hij passeerde daarbij de doorgetrokken lijn van de vluchtstrook. Op de vluchtstrook kwam de chauffeur in botsing met de stilstaande auto. Het slachtoffer was op dat moment bezig met zijn fietsendrager en hij stond aan de linkerkant van de auto. Door de botsing kwam het slachtoffer te overlijden Volgens de rechtbank was er geen sprake van alleen maar een moment van onoplettendheid.

De rechtbank oordeelt dat de vrachtwagenchauffeur aanmerkelijk onoplettend en onachtzaam is geweest. De chauffeur verklaarde nog dat hij vlak voor de aanrijding een black-out zou hebben gehad. Volgens de rechtbank zijn hiervoor onvoldoende aanknopingspunten in het dossier. De verklaring van de vrachtwagenchauffeur is ook niet verder onderbouwd.

De man heeft spijt betuigd en wilde graag in contact komen met de nabestaanden, maar dat bleek niet mogelijk te zijn.

Voorwaardelijke rijontzegging

De rechtbank houdt bij de strafoplegging rekening met straffen die in vergelijkbare zaken worden opgelegd en ook met de persoonlijke omstandigheden van de man. Zo is er bij de man mogelijk sprake van een licht verstandelijke beperking. Verder heeft hij zijn rijbewijs nodig voor zijn werk. Met een onvoorwaardelijke rijontzegging zou de man in hevige mate in zijn persoonlijke belangen worden getroffen.

Rederij Anthony Veder plaatst als eerste rederij VentoFoils zeilen op gastanker

Foto: BLRT Western Shipyard

ROTTERDAM – Anthony Veder kondigde vandaag, vrijdag 11 oktober, met trots de lancering aan van twee VentoFoils zeilen aan boord van de Ethylene carrier Coral Patula, geleverd door Econowind. Met deze installatie is Anthony Veder de eerste ter wereld die zeilen installeert aan boord van een gastanker. Later dit jaar zal zusterschip Coral Pearl worden uitgerust met twee vergelijkbare zeilen.

Door bestaande gastankers te moderniseren ontsluit het bedrijf het potentieel van windvoortstuwing als duurzame oplossing voor de maritieme industrie.

Björn van de Weerdhof, Commercial and Sustainability Director bij Anthony Veder, vertelt: “In onze duurzame routekaart hebben we het ambitieuze doel gesteld om in 2035 een netto-nul-uitstoter te worden. Om dit doel te bereiken, moeten we nu actie ondernemen. Terwijl we ons richten op het optimaliseren van het ontwerp van nieuwbouwschepen en het laten draaien van die schepen op (bio-)LNG, zetten we ons ook in om de efficiëntie van onze bestaande vloot te verbeteren. Hierdoor kunnen we onze CO2-voetafdruk onmiddellijk verkleinen. Windondersteunde voortstuwing is een belangrijke stap in deze inspanning en onze samenwerking met Econowind weerspiegelt de kracht van onze partnerschappen. Daarnaast onderzoeken we andere oplossingen, zoals optimalisatie van voortstuwingstreinen en gezamenlijke acties die we kunnen ondernemen met onze klanten, zoals lagere snelheden door Just in Time-aankomst en het gebruik van walstroom.”

Foto: BLRT Western Shipyard

Rens Groot, Chief Operations Officer bij Econowind, is trots op dit project: “Anthony Veder heeft een grondige analyse uitgevoerd voordat hij de VentoFoils selecteerde, inclusief een geavanceerde businesscaseberekening waarin voordelen en realistische kosten in evenwicht werden gebracht. Hierdoor konden we belangrijke voordelen zien, zoals snelheidsverhogingen voor gastankers, waarbij VentoFoils helpen om de beperkingen van het motorvermogen te compenseren. Het halen van de strakke planning was mogelijk dankzij het ervaren team van Anthony Veder in projectuitvoering en droogdokken. Ze toonden leiderschap door als eerste windondersteunde voortstuwing op een gastanker te implementeren. Dit schip zal naar verwachting aanzienlijke brandstofbesparingen en CO2-reducties opleveren met een aantrekkelijke terugverdientijd.”

Foto: BLRT Western Shipyard

Door twee Ethylene-carriers in zijn vloot te voorzien van Econowind VentoFoils, zal Anthony Veder windenergie gebruiken om het brandstofverbruik van schepen aanzienlijk te verminderen. Het systeem is ontworpen om samen te werken met bestaande motoren en biedt een boost in voortstuwing door de kracht van wind. Op basis van IMO-windomstandigheden verwachten we een brandstofbesparing van ongeveer 5%, met een potentieel van meer dan 10% bij optimale windomstandigheden. Door minder brandstof te gebruiken, verlaagt het bedrijf niet alleen de energierekening, maar belangrijker nog, de uitstoot van broeikasgassen.

Kabinetsplan geen garantie voor betaalbaar warmtetarief, zegt ACM

DEN HAAG – De door het kabinet voorgestelde tarieflimiet voor kleinverbruikers bij stadsverwarming biedt geen garantie op een betaalbaar warmtetarief voor consumenten. Daarvoor waarschuwt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Warmtenetten maken onderdeel uit van de energietransitie. Het is een manier om huizen van het gas af te krijgen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het aantal aansluitingen op het warmtenet in 2030 met een half miljoen moet zijn gestegen. Op dit moment zijn er 600.000 aansluitingen. Maar de ontwikkeling van warmtenetten stagneert, onder meer door onzekerheid bij huishoudens over de warmtetarieven.

Als het aan minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) ligt, moet het mogelijk worden om een tarieflimiet in te stellen. “Deze bevoegdheid kan worden uitgeoefend als er naar verwachting onaanvaardbare hoge leveringstarieven ontstaan”, schreef ze enkele dagen terug aan de Tweede Kamer. Ze moet nog wel kijken naar de bekostiging.

Maar daarmee worden volgens de ACM alleen excessen voorkomen. “Aanvullende maatregelen voor een betaalbare warmterekening zijn noodzakelijk.” Volgens de toezichthouder zou het verwarmen van je huis via het warmtenet niet duurder moeten zijn dan elektrisch verwarmen. Anders neigen veel mensen waarschijnlijk naar elektrisch, en dan blijven er minder mensen over om gezamenlijk de kosten van de warmtenetten te dragen. “Dit is nu nog niet geregeld”, aldus de ACM.

Schiphol waarschuwt voor extra geluidshinder vanwege baanonderhoud

SCHIPHOL – Schiphol vraagt het kabinet weer om goedkeuring om komende zomer andere start- en landingsbanen extra te gebruiken omdat de Buitenveldertbaan dan groot onderhoud ondergaat.

“We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen”, staat in een verklaring op de website van Schiphol.

Volgens Het Parool is het alternatief dat Schiphol zo’n 10.000 zomervluchten moet schrappen. “In de ingediende ontheffingsaanvraag lichten we ook toe dat Schiphol verplicht is het vastgestelde aantal vliegbewegingen te faciliteren. Dat heeft in dit geval te maken met de slotregelgeving”, reageert een woordvoerster van Schiphol daarop.

Normaal probeert Schiphol het banenonderhoud in de winter te doen, maar dat kan in dit geval niet omdat een naastgelegen platform dan wordt gebruikt om de vliegtuigen ijsvrij te maken. Het geplande onderhoud valt nu ook samen met de NAVO-top van eind juni in Den Haag, waarvan Schiphol de gevolgen voor de luchthaven nog in kaart brengt. Daar wordt later meer over duidelijk.

Nieuw type blauwtong in Nederland, nog geen vaccin beschikbaar

DEN HAAG – In Nederland is een nieuw type blauwtongvirus aangetroffen, meldt het ministerie van Landbouw. Het gaat om twee gevallen van het zogeheten serotype 12. Het virus is gevonden bij een schaap in Kockengen en een koe met kalf in Harmelen, beide in de provincie Utrecht.

Er is nog geen vaccin beschikbaar voor deze variant, meldt landbouwminister Femke Wiersma. Zij onderzoekt of dat nodig is, aangezien voor een andere variant al wel gevaccineerd kan worden.

Ook wordt onderzocht waar het type vandaan is gekomen. Nederland is tot dusver het enige land in Europa waar deze variant is vastgesteld. De komende periode onderzoekt Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) ruim 1400 monsters op aanwezigheid van serotype 12. De eerste resultaten van dit onderzoek worden volgende week verwacht.

Meldplicht

Wiersma spreekt bovendien met de Deskundigengroep Dierziekten. Die groep adviseert de landbouwminister hoe dergelijke ziekten bestreden moeten worden.

Het ministerie raadt dierhouders aan alert te blijven op ziekteverschijnselen bij hun vee. Voor blauwtong geldt een meldplicht.

De ziekte gaat sinds september vorig jaar rond in Nederland. Het virus wordt verspreid door knutten, kleine vliegjes die steken. Blauwtong is niet gevaarlijk voor de mens, maar kan voor herkauwers zoals koeien en schapen dodelijk zijn.

Zaterdagavond in kustgebied code geel voor zware windstoten

Storm

DE BILT – Aan de Nederlandse kust komen vanaf zaterdagavond zware windstoten voor. Het KNMI heeft voor de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Groningen en voor het IJsselmeergebied en de Waddenzee code geel afgegeven.

In de loop van zondagochtend neemt de wind weer af. De waarschuwing geldt tot zondagmiddag 14.00 uur.

Vooral bij buien is er kans op windstoten van zo’n 75 tot 95 kilometer per uur. Verkeer, evenementen en buitenactiviteiten kunnen hier hinder van ondervinden.

Ook is er door de harde wind een kleine kans op schade aan huizen en andere gebouwen.

EU-voorzitter Charles Michel: China moet zijn gedrag aanpassen

VIENTIANE – China moet “zijn gedrag aanpassen” om een escalerend handelsconflict met Europa op te lossen, heeft EU-voorzitter Charles Michel vrijdag gezegd tegen het Franse persbureau AFP. Hij waarschuwde voor de gevaren als het geschil zou uitgroeien tot een volledige handelsoorlog.

De handelsspanningen zijn sterk toegenomen sinds de Europese Commissie vorige week besloot door te gaan met het opleggen van heffingen op in China geproduceerde elektrische voertuigen. Dat heeft geleid tot de grootste handelsruzie met Beijing in tien jaar. China reageerde al met maatregelen om het dumpen van brandy uit de Europese Unie op de Chinese markt tegen te gaan. Ook in andere sectoren in Europa wordt gevreesd voor vergeldingsmaatregelen.

De voorzitter van de Europese Raad ontmoette de Chinese premier Li Qiang in de marge van een Zuidoost-Aziatische top in Laos. Volgens Michel heeft hij “openhartige en eerlijke” gesprekken gehad met Li. Ook zei hij te hopen dat in de komende dagen of weken een overeenkomst kan worden bereikt. Wel waarschuwde hij dat dit niet gemakkelijk zal zijn.

“Ik heb de indruk dat de deur niet gesloten is, maar het is een zeer moeilijke situatie, het is een enorme uitdaging”, stelde de Belg. “We rekenen erop dat China zijn gedrag aanpast en begrijpt dat we de economische relaties in evenwicht moeten brengen voor meer eerlijkheid, eerlijke concurrentie en een gelijker speelveld.”

Celstraffen opgelegd aan Roemenen voor slachten schapen in de wei

ARNHEM – De rechtbank in Arnhem heeft een 46-jarige man uit Roemenië een celstraf van zes maanden opgelegd voor het doden en slachten van twee schapen in weilanden in het Gelderse Wilp. Zijn 38-jarige vrouw is veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf maanden voor hulp bij de slacht van een schaap. De straffen die de rechtbank heeft opgelegd aan de voormalige inwoners van Deventer zijn gelijk aan de eis van de officier van justitie, die de slachtpartijen eerder luguber noemde.

Tussen februari 2020 en maart 2022 troffen schapenhouders in de plaatsen Aalten, Olst, Wilp, Deventer, Holten en Bathmen resten van schapen aan. Er zouden in totaal meer dan twintig schapen zijn geslacht, maar deze strafzaak ging alleen over gedode schapen in Wilp in juli 2020 en de gemeente Deventer in maart 2022.

Een DNA-spoor op een achtergebleven pootje van een ram in Wilp leidde de politie naar de vrouw. Haar DNA zat in de databank na een eerdere veroordeling voor diefstal. Volgens de rechtbank is daarmee bewezen dat de vrouw bij de slacht aanwezig was. “Het schaap was hoogstwaarschijnlijk niet verdoofd en het kan niet anders dan dat dit bij het schaap veel angst en pijn veroorzaakte. Ook had de slachting een grote impact gehad op de schapenhouders”, stelt de rechtbank in het vonnis.

In de vriezer bij de verdachten thuis vond de politie in maart 2022 achttien stukken schapenvlees. Een van de stukken vlees bevatte hetzelfde DNA als een restant van een gedood schaap in de gemeente Deventer. De man bekende na zijn arrestatie in een politieverhoor dat hij in een weiland twee schapen had geslacht. Hij is daarnaast schuldig bevonden aan de diefstal van messenslijpers bij een slager in Kootwijkerbroek. De politie vond de zogeheten slijpstalen bij de doorzoeking van zijn woning.

Beide verdachten waren niet bij de strafzaak aanwezig. Ze staan niet meer in Nederland ingeschreven en zijn onvindbaar voor justitie. Ze moeten allebei schadevergoedingen betalen aan de eigenaren van de schapen.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...