Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 22:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 71

Brussels Airport en skeyes voeren testvluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes

ZAVENTEM – Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met testvluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.

skeyes en Brussels Airport nemen sinds vorig jaar deel aan het “Highly Efficient Green Operations (HERON) project”. Zij dragen bij aan het project door operationele vluchttests van groene landingen uit te voeren, welke vanaf 1 oktober van start gaan.

Het doel van de tests is om de milieu-impact van de ‘Increased Second Glide Slope’-oplossing te beoordelen, die zich specifiek richten op het verminderen van de geluidshinder tijdens de naderingsfase van de vliegtuigen. Door onder een steilere hoek de landing aan te vatten, blijft het vliegtuig langere tijd hoger vliegen en zullen de vliegtuigen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden.

Tijdens de testperiode zullen vliegtuigen nieuwe procedures gebruiken met grotere dalingshoeken van 3,2 en 3,5 graden, in plaats van de gebruikelijke 3,0 graden, op de meest gebruikte banen, 25R en 25L. Deze aanpassingen vereisten de ontwikkeling van specifieke RNP-vluchtprocedures (Required Navigation Performance) voor deze tests. Een belangrijke stap in de implementatie van deze nieuwe procedures werd enkele maanden geleden al gezet met een succesvolle validatie- en kalibratievlucht. Ondertussen zijn ook de nodige publicaties vrijgegeven en goedgekeurd door de bevoegde luchtvaartautoriteiten.

Testvluchten in twee fases

De eerste fase van testvluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. De luchtvaartmaatschappijen die hieraan deelnemen zijn DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling. De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.

De oplossing ‘Increased Second Glide Slope’ (ISGS) wordt ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol en Airbus en maakt deel uit van het SESAR-programma, een ambitieus Europees initiatief om het luchtverkeersbeheer te moderniseren. Dit project wordt ondersteund door CINEA – het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu – en is één van de toonaangevende projecten binnen de Digital Sky Demonstrators van SESAR 3 Joint Undertaking.

Met deze testvluchten zetten skeyes en Brussels Airport een belangrijke stap richting schonere, stillere en efficiëntere luchtvaart.

Deze tests maken deel uit van HERON (Highly Efficient Green Operations), een breed internationaal consortium. HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en tests uit te voeren om het geluid, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtvervoer te verminderen door reductiemaatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. HERON omvat 26 partners uit elf landen en zal worden ondersteund door zes luchtvaartmaatschappijen, acht verleners van luchtnavigatiediensten en vijf luchthavens uit heel Europa.

Ook autobouwers Stellantis en Aston Martin verlagen verwachtingen

HOOFDDORP – Niet alleen de Duitse auto-industrie heeft het moeilijk, ook andere autobouwers zien zich genoodzaakt om hun financiële verwachtingen naar beneden bij te stellen.

Stellantis vreest dit jaar een lagere winstmarge te behalen dan eerder geraamd door onder meer kostenstijgingen bij de kwakkelende merken Jeep en Dodge in de Verenigde Staten. Ook Aston Martin is met een verlaging van zijn prognoses gekomen. De sportwagenfabrikant wijt dit aan verstoringen in de toeleveringsketen en een zwakke vraag in China.

De aankondigingen zijn in lijn met berichten van Duitse autofabrikanten, die recent al meldden dat ze hun eerdere voorspellingen voor dit jaar niet meer kunnen halen. Volkswagen waarschuwde beleggers vrijdag nog dat de omzet en winstgevendheid dit jaar lager uitvallen dan het Duitse autoconcern eerder had verwacht. Dat komt onder andere doordat de verkoop van onderdelen en nieuwe auto’s van het gelijknamige merk tegenvalt. Dat is volgens Volkswagen te wijten aan verslechterende economische omstandigheden.

Het was al de tweede keer dit jaar dat Volkswagen waarschuwde voor tegenvallende resultaten. Ook concurrenten Mercedes en BMW hebben de winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De Duitse auto-industrie gaat onder andere gebukt onder een lager dan verwachte vraag naar elektrische auto’s in de Europese Unie. Ook de economische malaise in China werkt de branche tegen, terwijl vanuit China wel nieuwe rivalen zijn opgestaan die met hun prijsstelling markten proberen op te schudden.

Gam Bakker duurzaam op weg met twee Volvo FH-trekkers op Bio-LNG

MIDDENMEER – Gam Bakker heeft voor het eerst Volvo FH-trekkers op Bio-LNG in gebruik genomen. Het bedrijf zet hiermee in op duurzamer transport. De trucks worden ingezet voor dedicated transport van cacao in de regio Amsterdam, Zaandam en Wormer. Met de inzet van Volvo’s FH op Bio-LNG verkleint Gam Bakker zijn CO2-footprint. De trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.

“Met deze Volvo FH-trekkers op Bio-LNG rijden we dedicated voor één opdrachtgever”, vertelt Gerjo Pater, bij Gam Bakker onder andere verantwoordelijk voor het wagenpark. “We brengen cacao vanuit de fabriek in Wormer naar ons warehouse in Amsterdam. We hebben gekeken hoe we de CO2-uitstoot op deze routes kunnen verkleinen en al snel bleek Bio-LNG het meest haalbare en betaalbare alternatief. Bio-LNG biedt een concurrerende kilometer-kostprijs ten opzichte van diesel. Een paar jaar geleden was de prijs van LNG skyhigh maar inmiddels is het tarief flink gedaald en is er een sluitend TCO-plaatje te maken, ook omdat onze opdrachtgever ons ondersteunt.”

Flinke CO2-reductie

“Deze trucks rijden zeven dagen per week en zo’n 100.000 kilometer per jaar in de regio Amsterdam, Zaandam en Wormer”, vertelt Pater. “Met de inzet van trucks op Bio-LNG zetten we een mooie stap richting duurzamer transport en een schonere toekomst. Door met Shell Bio-LNG te rijden, kunnen we de CO2-uitstoot tot 90 procent reduceren in vergelijking met een dieseltruck.”

Het is voor het eerst dat Gam Bakker rijdt met Volvo-trucks op Bio-LNG. “We hebben 36 Volvo-trucks in onze vloot, dus we zijn bekend met het merk en de dealer. De Volvo FH op Bio-LNG rijdt hetzelfde als een dieseltruck en daardoor is het voor chauffeurs heel makkelijk om de overstap te maken. Alleen het tanken is anders en daarvoor hebben de chauffeurs een instructie gehad van LVS Trucks. Bio-LNG tanken doen we bij het Shell tankstation aan de Radarweg in Amsterdam, dus dat ligt ook mooi op de route.”

De zekerheid van een servicecontract

De Volvo FH Globetrotters zijn zeer compleet uitgerust zodat ze eventueel ook kunnen worden ingezet voor internationaal transport. De trucks zijn voorzien van alle mogelijke veiligheidsopties, zodat ze voldoen aan de nieuwe GSR-veiligheidsregelgeving.

Onderhoud laat Gam Bakker doen bij LVS Trucks in Zwaag. “LVS is heel service- en klantgericht. We rijden veel internationaal. Chauffeurs vertrekken op zondag of maandag en dan ze zijn op donderdag of vrijdag weer terug. Dat betekent dat de tijd dat we trucks kunnen uitplannen voor service en onderhoud beperkt is. LVS Trucks denkt goed mee, door juist op die momenten de keuringen en servicebeurten te plannen. Voor beide trucks hebben we een Flexi-Gold-servicecontract afgesloten. Daarmee hebben we de zekerheid dat alles op het gebied van onderhoud en reparaties is afgedekt. Volvo Trucks kijkt ook op afstand mee via Real Time Monitoring. Ze volgen onze trucks en nemen contact met ons op als ze op basis van data zien dat er iets mis is. Ook kunnen ze op afstand foutcodes uitlezen en op basis daarvan bepalen welke actie nodig is.”

Gam Bakker is gespecialiseerd in transport en warehousing en biedt daarnaast diverse diensten aan zoals: value-added logistics, douaneafhandeling, procesoptimalisatie en business intelligence oplossingen.

Het bedrijf staat bekend om zijn klantgerichte en innovatieve aanpak. Dit blijkt onder meer uit de inzet van vrachtwagens met zijdeuren voor zijdelings laden, luchtontvochtiging in laadruimtes voor het transport van plantenstekken en de ontwikkeling van de inklapbare CER-kuubskist.

Als veelzijdige logistieke dienstverlener vervoert Gam Bakker een breed scala aan producten, waaronder cacao, pinda’s, plantenstekken, bloembollen en non-food goederen, zowel nationaal als internationaal. Gam Bakker heeft vestigingen en warehouses in Middenmeer, Westzaan en Amsterdam.

Drie Palestijnse leiders gedood in Libanon

BEIROET – Drie Palestijnse leiders van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina zijn bij een luchtaanval van Israël in de nacht van zondag op maandag gedood in Libanon. Dat maakte het Volksfront bekend.

De aanval werd uitgevoerd op het district Kola in de Libanese hoofdstad Beiroet.

Volgens The Jerusalem Post gaat het om Muhammad Abdel Aal, Imad Awda en Abdoel Rahman Abdel Aal.

Rover wil stokje steken voor nieuwe uitrol HSL-toeslagpaaltjes

AMSTERDAM – Zet een streep door het plan om stations in Noord- en Oost-Nederland uit te rusten met HSL-toeslagzuil en maak in plaats daarvan de Intercity Direct toeslagvrij totdat er een andere oplossing is. Daarvoor pleit Rover in een advies aan NS.

Vanaf december rijdt de Intercity Direct door naar meerdere stations in het noorden en oosten van Nederland. Omdat NS een toeslag rekent voor deze trein, zal op veel stations een toeslagzuil verrijzen. Vanaf december gaat het om onder meer stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum. Later komen daar nog onder meer stations Zwolle, Assen, Groningen, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Deventer en Enschede bij.

Niet alleen worden hierdoor meer reizigers geconfronteerd met een oerwoud aan paaltjes, het reizen zal ook fors ingewikkelder worden. Of een gang naar de toeslagzuil nodig is gaat namelijk afhangen van in welke trein je stapt, je reisroute en op welk station je weer uitstapt. De reiziger moet deze puzzel zelf leggen. Bij een HSL-reis die voor het eerste deel met een ander vervoersbedrijf wordt afgelegd betekent dit dus uitchecken bij de eerste vervoerder, inchecken bij NS en ook nog langs de HSL-toeslagzuil.

Rover-directeur Freek Bos is niet te spreken over de plannen: “De HSL is al tijden een zorgenkindje waarbij reizigers te maken hebben met veel vertragingen en uitval van treinen. Deze problemen zullen volgend jaar niet opgelost zijn waardoor reizigers nog steeds te maken krijgen met minder treinen. In plaats van reizigers tegemoet te komen door de toeslag af te schaffen, komt NS met een tsunami aan toeslagpaaltjes en een ingewikkelde opgave voor reizigers.”

Rover voelt zich extra gesterkt door het feit dat het in de toekomst mogelijk zal worden de toeslagen automatisch te laten berekenen door het nieuwe betaalsysteem OVPay. “Er is een oplossing in zicht, waarom dan al die reizigers opzadelen met extra OV-chippaaltjes?”, vraagt Rover zich af. Rover pleit er in het advies voor de HSL-toeslag tijdelijk helemaal af te schaffen of ten minste niet in te voeren op de nieuwe stations waar de HSL-treinen gaan stoppen.

Verzorgingshuis in Heesch ontruimd na gaslek

HEESCH – [update 13:42 uur] De meer dan tweehonderd bewoners van een verzorgingshuis in Heesch (Noord-Brabant) mogen weer naar huis.

Het pand was maandagochtend ontruimd om een gaslek. De ouderen werden opgevangen in een sporthal in de buurt of hadden zelf elders opvang geregeld.

Een woordvoerder van Veiligheidsregio Brabant-Noord zegt dat het gaslek bij het zorgcomplex aan de Mozartlaan verholpen is. Het lek ontstond tijdens werkzaamheden.

Wat zijn de voordelen van een tweedehands voertuig?

Afbeelding van James via Pixabay

Het kopen van een auto, bedrijfswagen of vrachtwagen is een grote beslissing. Steeds meer mensen kiezen ervoor om een tweedehands voertuig te kopen in plaats van een gloednieuwe. Maar waarom zou je kiezen voor een tweedehands auto, bedrijfswagen of vrachtwagen? In dit artikel bespreken wij belangrijke voordelen van het kopen van een tweedehands voertuig.

Het zorgt voor een kostenbesparing bij aanschaf

Een van de meest voor de hand liggende voordelen van het kopen van een tweedehands voertuig is de grote kostenbesparing die het met zich meebrengt. Nieuwe auto’s, bedrijfswagens of vrachtwagens verliezen vaak een groot deel van hun waarde zodra ze de showroom verlaten.

Door te kiezen voor een tweedehands model, vermijd je deze eerste afschrijving en krijg je meer waar voor je geld. Er zijn diverse platformen om tweedehands voertuigen aan te schaffen. Zo heb je natuurlijk Marktplaats of een tweedehands dealer, maar ook veilingplatformen, zoals Bidpointer.

Ze hebben een lagere verzekeringspremie

Verzekeringskosten worden meestal berekend op basis van de waarde van het voertuig. Aangezien tweedehands voertuigen minder duur zijn dan nieuwe, zijn de verzekeringspremies vaak lager. Dit kan op de lange termijn grote besparingen opleveren.

Stabielere waarde

Nieuwe voertuigen verliezen snel waarde, vooral in de eerste paar jaar. Tweedehands voertuigen hebben deze snelle afschrijving al doorgemaakt, wat betekent dat hun waarde stabieler blijft. Dit kan gunstig zijn als je van plan bent de auto, vrachtwagen of bedrijfswagen na een paar jaar weer te verkopen.

Groot aanbod aan tweedehands voertuigen

Op de tweedehands markt is er een breed aanbod aan modellen en merken beschikbaar. Dit biedt je de kans om een voertuig te vinden dat precies aan jouw wensen voldoet, of het nu gaat om een specifiek model, een bepaalde kleur, of extra functies waarnaar je op zoek bent.

Voortaan zijn tweedehands voertuigen betrouwbaar

Dankzij verbeterde technologie en productieprocessen zijn moderne voertuigen betrouwbaarder dan ooit. Dit betekent dat tweedehands voertuigen tegenwoordig vaak nog vele jaren probleemloos kunnen rijden, vooral als ze goed onderhouden zijn en van een betrouwbare verkoper komen.

Goed voor het milieu

Het kopen van een tweedehands voertuig is ook een duurzamere keuze. De productie van een nieuw voertuig vereist veel energie en grondstoffen. Door te kiezen voor een tweedehands, verleng je de levensduur en verminder je de vraag naar nieuwe productie.

Beschikbaarheid van voertuig geschiedenis rapporten

Met de beschikbaarheid van voertuig geschiedenis rapporten kun je tegenwoordig veel meer te weten komen over de geschiedenis van een tweedehands voertuig. Dit soort rapporten geven informatie over eerdere eigenaren, ongevallen, onderhoudsgeschiedenis en meer. Hiermee kun je voorkomen dat je een miskoop doet.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Drie doden bij ongeval in Amersfoort

AMERSFOORT – Bij een auto-ongeluk in Amersfoort zijn drie mensen om het leven gekomen.

Het voertuig raakte te water aan de Stadsring in de nacht van zondag op maandag. De politie meldde maandagochtend dat reanimatie niet meer mocht baten en dat alle drie de inzittenden zijn overleden.

Het ongeval gebeurde rond 01.30 uur. Hulpdiensten hebben de drie uit de auto gehaald.

Over de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend. Een politiewoordvoerder laat weten dat de identiteit van de slachtoffers nog wordt vastgesteld.

Verder is het nog niet met zekerheid te zeggen of het een eenzijdig ongeval is geweest. “We doen nog onderzoek naar hoe het ongeval kon gebeuren.” De politie vraagt mensen die iets gezien hebben zich te melden.

De Mos roept het CDA en D66 op uit college te stappen als zero-emissiezones er nu komen

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Hart voor Den Haag partijleider Richard de Mos heeft het CDA en D66 opgeroepen om de stekker uit de coalitie te trekken als de invoering van de zero-emissiezones er in Den Haag nu toch komen. MKB Den Haag vroeg voor het weekend om een jaar uitstel: “Niet alleen aan de kust, maar ook ondernemers in het centrum zijn nog niet klaar voor de aankomende zero-emissiezone.”

Ook ondernemersvereniging ONL pleit voor uitstel van de invoering van zero-emissiezones. “De laadinfrastructuur is er nog niet klaar voor en in sommige regio’s speelt netcongestie een rol”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs.

Het CDA en D66 hebben verstandige zaken gezegd om de zero-emissiezones niet onder stoom en kokend water door te voeren. Zo heeft het CDA met de val van het college gedreigd als er bij het uitbreiden van de zero-emissiezone richting de kust niet goed naar mkb’ers wordt geluisterd.

Voor D66 is 2026 niet heilig. De partij zei dat onderzoeken duidelijkheid moeten bieden over de haalbaarheid van de startdatum. “Als daaruit blijkt dat er meer tijd en maatwerk nodig is, dan moet je daar wel toe bereid zijn”, zei raadslid Yousef Assad.

LEES OOK
Hart voor Den Haag na noodkreet MKB: "Haal streep door zero-emissiezone plannen!"

“Als we nu zowel MKB-Nederland als ONL voor Ondernemers namens de ondernemers horen zeggen dat ondernemend Nederland niet zit te wachten op zero-emissiezones, omdat ze simpelweg geen idee hebben hoe ze dat zouden moeten, dan moet je je als CDA en D66 aan je woord houden en zorgen dat de invoering van zero-emissiezones in ieder geval wordt opgeschort”, aldus De Mos.

Verkiezingsbelofte

De Mos stelde dit weekend samen met partijgenoot Carlos Martinez van Andel dat het van tafel vegen van het invoeren van de zero-emissiezones een keiharde verkiezingsbelofte wordt.

Vrachtwagenchauffeurs helpen te water geraakte bestuurder [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

HEM – In de nacht van zondag op maandag werden de hulpdiensten opgeroepen voor een waterongeval op De Hout in Hem. Door nog onbekende oorzaak raakte de bestuurder de controle over zin auto kwijt toen deze over de Parallelweg reed vanuit Venhuizen richting Hem.

Omstanders, waaronder een aantal vrachtwagenchauffeurs, zagen het ongeval gebeuren en hebben direct hulp verleend tot de hulpdiensten aanwezig waren.

De auto schampte net een boom, en kwam vervolgens in het water terecht.

Foto: Inter Visual Studio

Toegesnelde agenten konden het slachtoffer uit het voertuig halen, waarna de brandweer alleen een kleine controle hoefde te doen.

Foto: Inter Visual Studio

De bestuurder is vervolgens gecontroleerd en voor controle naar het ziekenhuis gebracht.

Israël voert aanvallen uit op doelen Jemenitische Houthi’s

TEL AVIV/SANAA – Israël voerde zondag aanvallen uit op doelen in de door Houthi’s gecontroleerde delen van Jemen, meldt het Israëlische leger.

Deze aanvallen volgden nadat de Houthi’s de afgelopen dagen raketten op Israël hadden afgevuurd. Bij de aanvallen vielen vier doden en raakten 29 mensen gewond, meldt het door de Houthi’s geleide ministerie van Volksgezondheid.

Het Israëlische leger zei in een verklaring dat tientallen vliegtuigen, waaronder straaljagers, onder meer elektriciteitscentrales en zeehavens hebben aangevallen. De aanvallen veroorzaakten stroomuitval in de meeste delen van de Jemenitische havenstad Hodeidah, zeiden inwoners tegen persbureau Reuters.

De Jemenitische Houthi’s hebben uit solidariteit met de Palestijnen herhaaldelijk raketten en drones afgevuurd op Israël, sinds de oorlog in Gaza begon met een Hamas-aanval op Israël op 7 oktober.

Rechts-radicale partij FPÖ wint parlementsverkiezingen Oostenrijk

WENEN – De rechts-radicale partij FPÖ heeft volgens een exitpoll de parlementsverkiezingen gewonnen in Oostenrijk. De partij zou kunnen rekenen op 29,1 procent van de stemmen. De partij was in eerdere peilingen verwikkeld in een nek-aan-nekrace met de christendemocratische partij ÖVP, maar die krijgt volgens de exitpoll 26,2 procent van de stemmen.

De door Herbert Kickl geleide FPÖ is een islamkritische partij en heeft de afgelopen tijd geprofiteerd van onvrede onder de bevolking over inflatie en migratie. De winst betekent een nieuwe doorbraak voor radicaal-rechts in Europa. De partij heeft al eerder in een regering gezeten met de ÖVP, maar won nog nooit eerder zelf de landelijke verkiezingen.

Het zal nu zoeken worden naar een coalitie. De ÖVP maakte eerder duidelijk dat ze Herbert Kickl niet zien zitten als regeringsleider. Oostenrijkse media vergeleken eerder de situatie met Nederland, waar Geert Wilders de verkiezingen won, maar geen premier werd.

Opkomst

Oostenrijk wordt nu geregeerd door een coalitie van de ÖVP en de Groenen. Die laatste partij stond op 8,8 procent in de exitpoll, meldt de Oostenrijkse tv-zender ORF. De derde partij in de peilingen is de sociaaldemocratische partij, SPÖ, met 20,6 procent van de stemmen.

In Oostenrijk waren ruim 6 miljoen mensen opgeroepen om te stemmen. Volgens de ORF lag de opkomst rond de 78,5 procent. Dit is hoger dan tijdens de parlementsverkiezing in 2019.

Protest op de Dam tegen geweld in Gaza voorbij

AMSTERDAM – Het protest op de Dam in Amsterdam tegen het geweld in Gaza is voorbij. Honderden mensen, onder wie meerdere BN’ers, namen zondagmiddag deel aan de demonstratie die rond 17.30 uur was afgelopen.

De aanwezigen hadden veelal Palestijnse vlaggen bij zich. Ook droegen meerdere deelnemers een keffiyeh. Op protestborden stond onder meer boycott Israël en free palestine. Daarnaast klonk meermaals de leus: from the river to the sea, Palestine will be free.

Er waren ook veel Libanese vlaggen te zien. Toen het protest om 15.00 uur begon, stond het plein voor het Paleis op de Dam redelijk vol, maar na een uur werd het langzaam leger.

Te weinig aandacht

Een van de sprekers was DENK-leider Stephan van Baarle. Hij kreeg een groot applaus en riep op tot een vrij Palestina. Oud-diplomaat Berber van der Woude zei dat de Nederlandse regering moet stoppen “met het betalen van een genocide”. Ook keerde ze zich tegen de kritiek dat de zin ‘from the river to the sea, Palestine will be free’ zou oproepen tot genocide tegen de Joden. Volgens haar is het echte probleem “dat vandaag een echte genocide wordt gepleegd”, doelend op de situatie in Gaza.

Directeur Esther van der Most van Plant een Olijfboom, de organisator van het protest, riep de mensen na afloop op met andere mensen in gesprek te gaan over Gaza. Volgens haar is er te weinig aandacht voor het lot van de Palestijnen, ook in de media en de politiek. “Als je spreekt over Palestina, word je de mond gesnoerd”, zei ze.

Verder spraken ook cabaretier Najib Amhali, de actrices Katja Schuurman en Isa Hoes en een aantal journalisten met Palestijnse roots. Zangeres Lakshmi trad ook op. Daarnaast werden vanaf het podium citaten van Palestijnen voorgelezen om het menselijk leed van de aanvallen van Israël te benadrukken.

Meerdere Vitesse-supporters onwel na uitduel met De Graafschap

ARNHEM – Ongeveer dertig voetbalsupporters van Vitesse zijn zondagavond na de wedstrijd tegen De Graafschap in Doetinchem onwel geworden toen zij in bussen terugreden naar het GelreDome in Arnhem.

Mogelijk kwam dit doordat zij rook hadden ingeademd van rookbommen die rond de wedstrijd werden afgestoken. Drie mensen zijn naar het ziekenhuis vervoerd, meldde Veiligheidsregio Gelderland-Midden.

De supporters die onwel waren geworden zaten in zes verschillende bussen. Meerdere ambulances kwamen naar het Vitesse-stadion in Arnhem om hulp te verlenen.

Iets na 20.00 uur meldde de veiligheidsregio dat alle supporters en stewards die bij het GelreDome waren inmiddels zijn gezien door hulpdiensten en naar huis zijn.

De supporters krijgen het advies in de frisse lucht te verblijven en bij blijvende klachten contact op te nemen met de huisarts.

Klomp Transport Zwolle wordt overgenomen door Oegema Logistics+

Jan Willem klomp en Sibbele Oegema

ZWOLLE/DEDEMSVAART – Per 1 januari 2025 zal Oegema Logistics+ Klomp Transport uit Zwolle overnemen. Sinds de oprichting van Klomp Transport, 75 jaar geleden, is er veel veranderd in de transportwereld, maar veilig en klantgericht vervoer staat bij het bedrijf nog altijd op de eerste plaats. Om dit in de toekomst te kunnen blijven waarborgen, zet het bedrijf deze volgende stap.

Waarom een overname?

Sinds 1947 is Klomp Transport een familiebedrijf. Al drie generaties wordt het bedrijf aangestuurd door de familie Klomp. “Wij vinden het belangrijk dat onze activiteiten worden voortgezet en dat onze klanten op dezelfde kwalitatieve wijze bediend blijven worden. Ook is verduurzaming een belangrijke reden om op zoek te gaan naar een kandidaat die naar de toekomst kijkt en dezelfde waarden als Klomp Transport belangrijk vindt. Zo zijn we terecht gekomen bij Oegema Logistics+ en bundelen we per 1 januari onze krachten samen”, aldus Jan Willem Klomp.

Sinds de oprichting in 1919 is Oegema Logistics+ een familiebedrijf. Oegema is een nationaal en internationaal transportbedrijf en levert al meer dan 100 jaar een grote variatie aan transporten.

Door het grote partnernetwerk is wereldwijd transport ook geen probleem. Daarnaast beschikt Oegema over 5 hectare buitenopslag in Dedemsvaart, en meer dan 45.000 m2 binnen opslagruimte in Dedemsvaart, Geleen, Culemborg en Brno (Tsjechië). Eén van de kernwaarden van Oegema Logistics+ is duurzaamheid.

De laatste jaren investeert Oegema bijvoorbeeld in elektrisch rijden. Inmiddels rijden er 15 elektrische wagens rond en dit aantal groeit naar 30 stuks in 2025. Ook beschikt Oegema over elektrische kranen en meeneemheftrucks.

Oegema gaf in maart 2024 al aan een bedrijf te zoeken om over te nemen. Dat lijkt nu gelukt.

De transportactiviteiten van Klomp Transport vormen een waardevolle aanvulling op het reeds omvangrijke transportaanbod dat Oegema nu al biedt.

Sibbele Oegema, eigenaar Oegema Logistics+: “Oegema Logistics+ is continu in beweging: we kijken vooruit, willen verduurzamen en innoveren. Wij denken dat Klomp Transport door de ervaring met breedte- en lengtetransporten een toegevoegde waarde is voor ons bedrijf.”

Hoe nu verder?

De overname naar Oegema Logistics+ gaat niet meteen in één keer. Het jaar 2025 staat in het teken van een goede overdracht. Dit omdat de werkzaamheden van Klomp Transport substantieel anders zijn dan bij Oegema Logistics+.

Jan Willem Klomp blijft in 2025 meewerken in het bedrijf en blijft na 1 januari 2026 uiteraard in beeld om zijn expertise en advies te blijven geven. De afronding van de overname zal naar verwachting medio 2026 plaatsvinden.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen vast in berm door spookrijder op N279 [+foto’s]

BEEK EN DONK - Vrijdagmiddag 1 november tegen 17.50 uur moest een vrachtwagenchauffeur uitwijken voor een spookrijder op de N279 in Beek en Donk. Door...