ZAVENTEM – Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met testvluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
skeyes en Brussels Airport nemen sinds vorig jaar deel aan het “Highly Efficient Green Operations (HERON) project”. Zij dragen bij aan het project door operationele vluchttests van groene landingen uit te voeren, welke vanaf 1 oktober van start gaan.
Het doel van de tests is om de milieu-impact van de ‘Increased Second Glide Slope’-oplossing te beoordelen, die zich specifiek richten op het verminderen van de geluidshinder tijdens de naderingsfase van de vliegtuigen. Door onder een steilere hoek de landing aan te vatten, blijft het vliegtuig langere tijd hoger vliegen en zullen de vliegtuigen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden.
Tijdens de testperiode zullen vliegtuigen nieuwe procedures gebruiken met grotere dalingshoeken van 3,2 en 3,5 graden, in plaats van de gebruikelijke 3,0 graden, op de meest gebruikte banen, 25R en 25L. Deze aanpassingen vereisten de ontwikkeling van specifieke RNP-vluchtprocedures (Required Navigation Performance) voor deze tests. Een belangrijke stap in de implementatie van deze nieuwe procedures werd enkele maanden geleden al gezet met een succesvolle validatie- en kalibratievlucht. Ondertussen zijn ook de nodige publicaties vrijgegeven en goedgekeurd door de bevoegde luchtvaartautoriteiten.
Testvluchten in twee fases
De eerste fase van testvluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. De luchtvaartmaatschappijen die hieraan deelnemen zijn DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling. De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.
De oplossing ‘Increased Second Glide Slope’ (ISGS) wordt ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol en Airbus en maakt deel uit van het SESAR-programma, een ambitieus Europees initiatief om het luchtverkeersbeheer te moderniseren. Dit project wordt ondersteund door CINEA – het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu – en is één van de toonaangevende projecten binnen de Digital Sky Demonstrators van SESAR 3 Joint Undertaking.
Met deze testvluchten zetten skeyes en Brussels Airport een belangrijke stap richting schonere, stillere en efficiëntere luchtvaart.
Deze tests maken deel uit van HERON (Highly Efficient Green Operations), een breed internationaal consortium. HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en tests uit te voeren om het geluid, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtvervoer te verminderen door reductiemaatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. HERON omvat 26 partners uit elf landen en zal worden ondersteund door zes luchtvaartmaatschappijen, acht verleners van luchtnavigatiediensten en vijf luchthavens uit heel Europa.