Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 12:00 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 71

Israël verklaart secretaris-generaal Guterres van de VN persona non grata

JERUZALEM – De secretaris-generaal van de Verenigde Naties António Guterres is niet welkom in Israël. Het land heeft hem tot persona non grata verklaard, meldt het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken. Het land is boos over zijn reactie op de Iraanse raketaanval van dinsdag en zegt dat Guterres terroristen steunt.

“Iedereen die niet in staat is om de gruwelijke Iraanse aanval op Israël ondubbelzinnig te veroordelen, verdient het niet om een voet op Israëlische bodem te zetten”, zegt minister Israel Katz in een verklaring. “Dit is een anti-Israëlische secretaris-generaal die steun verleent aan terroristen, verkrachters en moordenaars.”

Guterres kwam dinsdag aan het begin van de avond met een verklaring naar aanleiding van de raketaanval van Iran. “Ik veroordeel de verbreding van het conflict in het Midden-Oosten met escalatie na escalatie. Dit moet stoppen. We hebben absoluut een staakt-het-vuren nodig”, schreef hij op X. Iran werd in de tweet niet genoemd.

De Israëlische autoriteiten hebben vaker kritiek geuit op de Verenigde Naties en organisaties die aan de VN verbonden zijn. Het land heeft vooral kritiek op de organisatie voor Palestijnse vluchtelingen, UNRWA. De afdeling in Gaza zou “onherstelbaar” geïnfiltreerd zijn door Hamasleden. Andere organisaties en de secretaris-generaal zelf kregen het verwijt te weinig op te komen voor de veiligheid van Israël en terroristen hun gang te laten gaan.

22.000 euro aan boetes uitgeschreven tijdens TFOC controle in Gorinchem

GORINCHEM – In een gezamenlijke inspanning om criminele inmenging in de transportsector tegen te gaan, heeft het landelijke programma Transport Facilitated Organized Crime (TFOC) op 30 september een controleactie georganiseerd in Gorinchem. Het doel van deze actie was om inzicht te krijgen in de logistieke vervoersstromen die het gebied doorkruisen en gerichte controles te verrichten.

Aan de actiedag namen de politie (regionaal en landelijk), douane, arbeidsinspectie, Gemeente Gorinchem en Platform Veilig Ondernemen deel. Door deze samenwerking versterken de betrokken partijen hun informatiepositie.

Resultaten

In totaal zijn 28 voertuigen gecontroleerd. Tijdens deze controle is vijf keer fraude vastgesteld en is er één verbaal uitgeschreven voor het niet hebben van een vervoersvergunning. Dit leverde de transporteur een boete van 4400 euro op. In totaal zijn er boeterapporten opgesteld ter waarde van ruim 22.000 euro.

Er zijn 24 bewustwordingsgesprekken gevoerd met chauffeurs over signalen van ondermijning binnen de logistiek. Ook zijn er drie transportbedrijven in Gorinchem benaderd om publiek-private samenwerking te bevorderen en de strijd tegen criminele inmenging te versterken.

Programma Transport Facilicated Organized Crime

Nederland is een transportknooppunt voor de hele wereld. Niet alleen voor legale-, maar ook voor illegale goederen, zoals drugs, wapens en illegale accijns. Als één overheid bestrijden en voorkomen we samen met de transportbranche georganiseerde criminaliteit in de transportsector. Dit gebeurt onder de vlag van het programma Transport Facilitated Organized Crime (TFOC) als onderdeel van de Landelijke Expertise en Operaties van de politie. Het bewuster en sterker maken van chauffeurs, ondernemers en andere kwetsbare spelers in de branche tegen criminele inmenging is in de TFOC-aanpak een belangrijke speerpunt. Zo hopen we de weerbaarheid van deze groepen te vergroten.

Verdachte situaties?

Herkent u verdachte situaties in het transport? Ontdek het in de serious game Operatie Zelos. Deze game wijst chauffeurs en ondernemers op mogelijke criminele signalen. Kijk op: www.operatiezelos.nl.

Treinen naar Londen vanaf 2025 weer vanaf Amsterdam CS

AMSTERDAM – De directe treinen naar Londen kunnen begin volgend jaar weer gewoon van Amsterdam Centraal vertrekken. De verbouwing van de terminal op het station is dan grotendeels afgerond. Door de werkzaamheden moesten passagiers een tijdlang overstappen in Brussel om daar hun paspoort te laten controleren.

Eurostar maakte zich grote zorgen over het verloop van de verbouwing van Amsterdam Centraal. Topvrouw Gwendoline Cazenave dreigde zelfs geen treinen meer te laten rijden naar Parijs en Londen als de terminal niet op tijd klaar zou zijn.

Volgens een woordvoerder van NS verlopen de werkzaamheden in Amsterdam geheel volgens schema. De terminal op Amsterdam Centraal zal dus op tijd, in december, worden opgeleverd.

4,2 miljoen passagiers

Het aantal Nederlandse treinreizigers naar het buitenland neemt snel toe, naar Londen het afgelopen jaar zelfs met 38 procent. Als de terminal in Amsterdam gereed is zal het aantal reizigers nog verder stijgen.

Vorig jaar reisden 4,2 miljoen passagiers met Eurostar tussen Nederland en Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België.

Eurostar-topvrouw Cazenave maakte zich ook zorgen over de lengte van de perrons in Amsterdam. Die zijn 200 meter lang terwijl Eurostar-treinen 400 meter lang zijn, wat gevolgen heeft voor niet alleen de dienst naar Londen, maar ook de trein naar Parijs.

Containervervoerder Maersk blijft nog varen naar Beiroet

KOPENHAGEN – De grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk blijft nog varen naar Beiroet in Libanon, ondanks het toenemende geweld in de regio door de oorlog tussen Israël en Hezbollah en de Iraanse raketaanvallen op Israël.

Volgens Maersk komt er twee keer per week een schip van het bedrijf aan in de haven van Beiroet. “Wij blijven onze klanten in Libanon bedienen”, zegt het concern.

Maersk heeft een kantoor in Beiroet waar 21 mensen werken. Het bedrijf stelt dat alle werknemers in Libanon veilig zijn.

De nieuwe Elroq: Škoda’s eerste compacte elektrische SUV

Škoda presenteert de nieuwe Elroq, het eerste volledig elektrische model van het merk in het compacte SUV-segment. Afhankelijk van de gekozen configuratie heeft de Elroq een actieradius tot 579 km (WLTP) en een vanafprijs van € 34.990 is het de voordeligste elektrische SUV in zijn segment. De Elroq biedt standaard functies zoals een achteruitrijcamera, Crew Protect Assist en een 13-inch infotainmentscherm. Het model is vanaf 2 oktober te configureren en te bestellen. De eerste exemplaren worden naar verwachting begin 2025 afgeleverd.

“De Škoda Elroq is ons eerste volledig elektrische model in het compacte SUV-segment; het snelst groeiende en best verkopende subsegment in Europa,“ zegt Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto. “Het is ook het eerste model dat onze nieuwe Modern Solid-designtaal toepast, die wordt gekenmerkt door robuustheid, functionaliteit en nieuwe visuele elementen zoals de glanzend zwarte Tech-Deck Face.“

Modern solid: bekende Škoda lijnen opnieuw geïnterpreteerd

Škoda’s nieuwe designtaal combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit, en is toch zeer herkenbaar. Dat vertaalt zich op de nieuwe Elroq onder meer in de glanzend zwarte Tech-Deck Face aan de voorzijde, die de traditionele grille vervangt en waarin radar en frontcamera zijn weggewerkt. Ook de nieuwe Škoda-signatuur op de strak afgelijnde motorkap is nieuw, waarbij het traditionele logo is weggelaten.

Het exterieur van de Elroq wordt gekenmerkt door strakke lijnen en een aerodynamische carrosserie met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26, wat bijdraagt aan een topsnelheid van 180 km/u. De robuuste voorbumper met een Unique Dark Chrome inzetstuk en het vernieuwde vier ogen-gezicht onderstrepen het nieuwe design.

De topversies van de Elroq zijn verkrijgbaar met Matrix-LED-koplampen, die 36 individuele lichtsegmenten gebruiken voor optimale verlichting van het wegdek. Aan de achterzijde sluit de Elroq mooi aan bij de Modern Solid designtaal met C-vormige achterlichten en verlichte kristalelementen.

Er zijn twee versies van de achterlichtunits beschikbaar, waarbij de topversie dynamische richtingaanwijzers en animaties bij het openen van de achterklep biedt.

State-of-the-art technologie

Veel autokopers zoeken naar een eenvoudigere en kosteneffectieve manier om elektrisch te rijden. De Elroq biedt state-of-the-art technologie met een breed scala aan moderne infotainment- en veiligheidsfuncties, voor een concurrerende prijs. Als nieuwste toevoeging aan het elektrische modellengamma van Škoda, biedt hij ook een royale hoeveelheid interieurruimte en bagagecapaciteit, samen met slimme opbergmogelijkheden volgens Škoda’s bekende Simply Clever-filosofie. Met zijn compacte afmetingen, ruime interieur en uitstekende rijeigenschappen is de Elroq de perfecte metgezel voor in de stad en ver daarbuiten.

Grensverleggende range en aandrijflijnen

In Nederland is de Škoda Elroq straks verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Selection, Business Edition en Sportline, waarbij er de keuze is uit verschillende aandrijflijnen. Het begint bij de Elroq 50 met 125 kW vermogen, gevolgd door de Elroq 60 met 150 kW vermogen. De Elroq 85 biedt 210 kW vermogen en een actieradius tot 579 kilometer (WLTP). Dankzij oplaadsnelheden tot 175 kW bij DC-snellaadstations laadt de 82 kWh accu van de achterwielaangedreven Elroq 85 in minder dan 28 minuten op van 10 tot 80 procent. De kleinere accu’s van de Elroq 50 en Elroq 60 laden nog sneller op, in minder dan 24 minuten. De hoge efficiëntie, laadsnelheid en de handige voorverwarmfunctie van de Elroq tillen de rijbeleving naar een nieuw niveau.

Ruim en duurzaam interieur

De Elroq biedt een royale hoeveelheid binnenruimte, met de grootste bagageruimte in zijn segment: 470 liter, uit te breiden tot 1.580 liter met de achterbank neergeklapt. Voor het interieur zijn nieuwe Design Selections ontwikkeld, die gebruikmaken van innovatieve duurzame materialen. De Elroq introduceert ook nieuwe Simply Clever-functies, zoals slimme extra opbergvakken met een totale capaciteit tot 48 liter en een opbergnet voor de oplaadkabel onder de hoedenplank. Intuïtieve connectiviteitsfuncties, het standaard aanwezige 13 inch infotainmentscherm, de geavanceerde assistentiesystemen en maximaal negen airbags zorgen voor een superieur rijcomfort en een hoog niveau van actieve en passieve veiligheid.

Paul de Leeuw en BNNVARA niet meer samen verder

HILVERSUM – Paul de Leeuw en BNNVARA zijn uit elkaar. Dat bevestigt de omroep aan het ANP nadat De Leeuw woensdag in de Coen & Sander Show op radiozender JOE zei dat de samenwerking voorbij was.

“We zijn uit elkaar. In onderling overleg hebben we besloten om niet meer met elkaar te gaan werken. In goed overleg is dat gebeurd”, zei De Leeuw woensdagochtend op de radio. “Er zijn dingen gebeurd die toch anders zijn gegaan dan we hadden gehoopt. Daar hebben we discussies over gehad en toen dacht ik: Ja, dan moet ik misschien toch stoppen en de dingen doen die ik leuk vind.” Volgens de presentator is er geen sprake van ruzie. “We hebben dingen met elkaar uitgesproken en dingen zijn anders gegaan dan we allebei hadden verwacht.”

“Paul werkt als zzp’er en is dus niet in dienst bij BNNVARA. Het staat hem vrij om programma’s te maken voor een andere omroep”, laat BNNVARA weten. “Er waren op dit moment ook geen nieuwe programma’s in ontwikkeling met Paul de Leeuw als presentator.”

Dinsdag werd bekend dat de jaarlijkse sinterklaasspecial van De Leeuw dit jaar door Omroep MAX wordt uitgezonden. Het programma, dat sinds 2005 bestaat, werd de afgelopen jaren door BNNVARA op tv gebracht.

Mercedes-Benz eActros voorziet Oktoberfest München van 82.000 liter bier en verse pretzels

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MÜNCHEN – Op 21 september begon het Oktoberfest in München en zoals elk jaar is de vraag naar bier op dat moment bijzonder hoog. Tijdens deze dagen kon de Mercedes-Benz eActros 600 bijdragen aan de bevoorrading van de tent en voorzag de Wiesn van ongeveer 82.000 liter bier en verse pretzels.

Lettl Transportation GmbH levert voor het Hofbräuhaus München

‘s Nachts leverde Lettl Transportation bier voor de staatsbrouwerij Hofbräuhaus in München. Hiervoor werd de eActros 600 met tankoplegger en een volume van 27.500 liter ingezet. Als onderdeel van een praktijktest bij de klant vertrok de elektrische vrachtwagen binnen drie dagen ‘s avonds richting Theresienwiese, nadat hij in de brouwerij was gevuld. De vrachtwagen moest bij vier stations bij de Hofbräu-tent stoppen om het bier in de juiste vaten te krijgen.

Verse pretzels van Höflinger Müller GmbH

Naast het bezorgen van bier werd de eActros 600 ook ingezet voor de Oktoberfest-bezorging van pretzels. Bakkerij Höflinger en Müller produceerde in twee shifts pretzels in een extra bakkerij op het Olympisch terrein vlakbij het Oktoberfest, zodat ze vervolgens vers uit de oven geserveerd konden worden.

Het traditionele bedrijf, dat al twee eActros 300’s in zijn wagenpark heeft, zette voor het transport van de bakplaten de elektrische langeafstandsvrachtwagen van Mercedes-Benz met koeloplegger in.

Momenteel leveren Höflinger en Müller ook pretzels aan de Canstatter Wasen in Stuttgart en maken hiervoor gebruik van hun Mercedes-Benz vrachtwagens.

De eActros 600 voor langeafstandstransport vierde eind 2023 zijn wereldpremière. De hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur – vandaar de modelaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, maken het mogelijk dat de elektrische truck een actieradius van 500 kilometer haalt zonder tussentijds opladen.

Deze actieradius wordt onder zeer realistische en praktische omstandigheden bereikt met een bruto treingewicht van 40 ton en kan afhankelijk van de rijstijl en de route ook aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan zelfs ruim 1.000 kilometer per dag afleggen. Tussentijds opladen tijdens wettelijke chauffeurspauzes – zelfs zonder megawattladen – maakt dit mogelijk, mits er laadmogelijkheden beschikbaar zijn. Naast CCS-laden met maximaal 400 kW maakt de eActros 600 later ook megawattladen (MCS) mogelijk.

Visueel wordt de elektrische vrachtwagen voor lange afstanden gekenmerkt door een fundamenteel nieuw, minimalistisch ontwerp met heldere lijnen en een aerodynamische vorm. Wat betreft winstgevendheid voor wagenparkbeheerders zal de elektrische vrachtwagen nieuwe normen stellen en op lange termijn de meerderheid van de dieseltrucks in het belangrijke segment van langeafstandstransport vervangen.

De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor op batterijen aangedreven langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, een laadinfrastructuur en services met het nieuwe merk TruckCharge.

Mercedes-Benz Trucks viert eind november van dit jaar de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz-fabriek in Wörth. De eerste eActros 600-klantenvoertuigen worden vóór eind 2024 geproduceerd en geregistreerd.

Vicepresident ECB: herstel economie eurozone zal aantrekken

RIGA – Het economisch herstel in de eurozone zal waarschijnlijk verder aantrekken, mede geholpen door de renteverlagingen van de Europese Centrale Bank (ECB). Dat heeft ECB-vicepresident Luis de Guindos gezegd in een speech in de Letse hoofdstad Riga.

De Guindos zei dat de lagere rente zal helpen bij de consumentenbestedingen en bedrijfsinvesteringen. Ook de stijgende inkomens van huishoudens en een aantrekkende export zullen helpen bij het herstel van de economie van het eurogebied.

Wel blijven er risico’s, aldus de Spaanse ECB-bestuurder. Zo komen de laatste tijd steeds meer slechte cijfers over de Duitse industrie naar buiten, wat het herstel kan ondermijnen. Om de economie te stimuleren kan de ECB later deze maand met een nieuwe renteverlaging komen. Op de financiële markten wordt de kans op een verdere verlaging inmiddels op 90 procent geschat.

De centrale bank in Frankfurt heeft meer ruimte voor een snellere verlaging van de rente, want dinsdag werd bekend dat de inflatie in de eurozone in september is gezakt tot onder de ECB-doelstelling van 2 procent. Verschillende ECB-beleidsmakers zeiden al dat een renteverlaging deze maand waarschijnlijk is.

Libanese ambassadeur ziet graag meer Nederlandse druk op Israël

DEN HAAG – Libanon is blij met de zorgen en de solidariteit die worden geuit over de Israëlische aanval op het zuiden van het land, maar Libanon heeft meer nodig. “Nederland heeft daarbij een bijzondere rol en zou als zetel van onder meer het Internationaal Gerechtshof (ICJ) Israël moeten vragen het internationale recht na te leven”, zegt de Libanese ambassadeur in Den Haag, Abdel Sattar Issa tegen het ANP. Hij vindt dat er “veel meer internationale druk moet komen om Israël te dwingen de agressie tegen Libanon te stoppen en om de territoriale integriteit van het land te respecteren”.

“Nederland heeft de speciale positie omdat hier internationale hoven en andere internationale juridische organen zijn”, zoals het ICJ en het Internationaal Strafhof (ICC). Nederland heeft Libanon wel humanitaire steun beloofd. “Buitenlandminister Caspar Veldkamp heeft in een telefoongesprek met zijn Libanese collega Abdallah Bou Habib gezegd dat Nederland kijkt naar mogelijkheden om Libanon met humanitaire hulp bij te staan”. Nederlandse UNIFIL-veteranen zamelen volgens de ambassadeur medische hulpgoederen in om die zo snel mogelijk naar Libanon te sturen.

De Israëlische aanvallen zijn vooral gericht op gebieden waar sjiieten wonen in het zuiden, het noordoosten en het zuiden van de hoofdstad Beiroet. Daarbij vallen veel slachtoffers en volgens de Libanese regering zijn circa een miljoen mensen ontheemd. Hezbollah is een sjiitische sociale, politieke en militaire beweging.

Volgens Sattar Issa zijn de doorgaans weinig eensgezinde Libanese bevolkingsgroepen niet dieper in conflict geraakt door de huidige Israëlische aanvallen op Hezbollah. “Het land verenigt zich juist tegenover een aanval van buitenaf”, aldus de gezant.

AanZET-subsidie snel vergeven: budget van €22,2 miljoen nu al bijna uitgeput

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

AMSTERDAM – Op dinsdag 1 oktober is de extra ronde van de subsidieregeling voor de aanschaf van Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor het jaar 2024 geopend. Van het beschikbare budget van €22,2 miljoen werd binnen één dag maar liefst €21,4 miljoen aangevraagd, meldt Koninklijke RAI Vereniging woensdagochtend.

Dit toont de grote vraag naar zero-emissie trucks in de transportsector, mede gestimuleerd door de invoering van Zero-Emissie zones (ZE-zones) in verschillende Nederlandse steden. Voor veel ondernemers is financiële steun essentieel om de overstap naar zero-emissie voertuigen mogelijk te maken.

Grote vraag onderstreept noodzaak verduurzaming

De grote vraag naar de AanZET-subsidie in deze ronde bevestigt opnieuw de bereidheid van ondernemers om te investeren in zero-emissie voertuigen. Met het huidige budget van €22,2 miljoen kunnen ongeveer 300 zero-emissie trucks worden aangeschaft, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan de verduurzaming van het goederenvervoer.

Het ministerie heeft bovendien toegezegd de regeling op 28 januari 2025 opnieuw open te stellen, om aan de groeiende vraag te blijven voldoen. Deze subsidie speelt een cruciale rol in het behalen van ambitieuze klimaatdoelstellingen én in het versnellen van de overgang naar zero-emissie voertuigen. Daarnaast geven de invoering van zero-emissie zones ondernemers een extra prikkel om nu over te stappen naar elektrisch.

Belang van financiële steun

Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, benadrukt het belang van financiële regelingen zoals de AanZET-subsidie. “De transportsector staat voor een grote uitdaging. Vrachtwagenfabrikanten nemen hun verantwoordelijkheid en brengen steeds meer schone, elektrische vrachtwagens op de markt. En ondernemers willen die stap naar verduurzaming graag zetten. Maar de realiteit is dat een elektrische truck drie keer zo duur is als een dieseltruck. Zonder de AanZET-regeling is zo’n investering voor veel bedrijven onhaalbaar. Daarom is deze financiële steun onmisbaar.”

Randvoorwaarden voor zero-emissie transport

Voor een succesvolle transitie naar zero-emissie transport is meer nodig dan alleen subsidies voor trucks. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) zijn een positieve ontwikkeling, ze bieden bedrijven financiële steun bij het te investeren in de broodnodige laadinfrastructuur.

Van Bruggen stelt dat de huidige infrastructuur nog te wensen overlaat: “Het aantal snellaadstations is simpelweg onvoldoende, en de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”

Investeringen en technologieneutraal beleid

Verdere investeringen in zowel zero-emissie voertuigen als laadinfrastructuur zijn volgens RAI Vereniging cruciaal om de klimaatdoelen te halen en de transportsector te verduurzamen. Een technologieneutraal beleid is hierbij noodzakelijk, waarbij verschillende duurzame aandrijflijnen zoals elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen worden ondersteund.

Axios: Israël werkt aan aanzienlijke vergelding tegen Iran

TEL AVIV – Israël werkt volgens anonieme overheidsfunctionarissen aan “aanzienlijke vergelding” voor de Iraanse raketaanvallen van dinsdag, meldt Axios.

Volgens de nieuwssite is de kans groot dat olieproductielocaties aangevallen worden. Ook zou overwogen worden om specifieke personen te doden of luchtverdediging aan te vallen.

Israël en Iran hebben elkaar in april ook al onder vuur genomen in een reeks aanvallen en vergeldingsacties. Die eindigde toen met een Israëlische aanval op een luchtverdedigingsbatterij in Iran. Israëlische bronnen zeggen tegen Axios dat de vergelding deze keer veel zwaarder zal zijn. Er zou wel eerst overlegd worden met de Amerikaanse regering.

Dinsdagavond zei Netanyahu al dat Iran een “grote fout” heeft gemaakt met de raketaanvallen en dat ze daarvoor zullen boeten.

Iran zei dat de raketten wraak waren voor de Israëlische aanvallen op de top van Hezbollah. Daarbij kwam onder anderen Hassan Nasrallah om het leven, de leider van de door Iran gesteunde organisatie. Iran zei dat de vergelding met de raketten van dinsdag was voltooid, maar dat er meer aanvallen volgen als Israël weer terugslaat.

Raad van State: A15 mag worden doorgetrokken en A12 en A15 mogen worden verbreed

Foto: Raad van State

ARNHEM – Het tracébesluit ‘A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15)’ is definitief. De A15 in de regio Arnhem mag worden doorgetrokken en de A12 en A15 mogen worden verbreed. Met deze einduitspraak komt een einde aan een lange juridische procedure.

In maart 2024 oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak al dat het tracébesluit bijna in orde was, maar dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat nog wel een nadere onderbouwing moest geven voor de inzet van het zogenoemde extern salderen. Die nadere motivering kwam in juli 2024. In de einduitspraak van vandaag, woensdag 2 oktober 2024, komt de Afdeling bestuursrechtspraak tot de conclusie dat deze nadere onderbouwing toereikend is. Daarmee is het tracébesluit na zeven jaar definitief.

Extern salderen

De aanleg van de ViA15 leidt tot een toename van de stikstofneerslag op diverse beschermde natuurgebieden in de omgeving. De minister wil de schadelijke gevolgen daarvan verminderen (‘mitigeren’) door zes agrarische bedrijven op te kopen en de ‘stikstofwinst’ die dit oplevert in te zetten voor het tracébesluit.

Dat mag, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Eerder dit jaar oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dat het stikstofonderzoek nog te weinig informatie bevatte om te kunnen beoordelen of daaraan was voldaan.

Nadere onderbouwing volstaat

Uit de nadere onderbouwing van de minister blijkt dat de stikstofneerslag in de zeven Gelderse beschermde natuurgebieden blijvend omlaag moet. Dit betekent dat extern salderen bij deze zeven beschermde natuurgebieden alleen mag als de stikstofneerslag op deze gebieden is gedaald en aannemelijk is dat deze blijft dalen.

Volgens de minister is dat het geval. Uit de nadere onderbouwing blijkt dat de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot 2030 verder blijft dalen. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak volstaat deze motivering.

ViA15

Deze zaak kent een lange voorgeschiedenis. Tegen het tracébesluit uit 2017 dienden aanvankelijk meer dan veertig particulieren, bedrijven en organisaties beroep in bij de Afdeling bestuursrechtspraak. In januari 2021 deed de Afdeling bestuursrechtspraak een eerste tussenuitspraak, gevolgd door een tweede tussenuitspraak in april 2023 en een derde tussenuitspraak in maart 2024.

De eerste twee tussenuitspraken gingen in de kern om de vraag tot welke afstand je de stikstofneerslag van een project, zoals een weg, moet berekenen.

In de tweede tussenuitspraak oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dat een afstand van 25 kilometer (de zogenoemde rekenafstand) voor individuele projecten aanvaardbaar was. Maar er bleven daarna nog bezwaren over. Deze gingen over onder meer over het stikstofonderzoek en het extern salderen.

Na de derde tussenuitspraak van maart 2024 bleef alleen nog het punt van het extern salderen over.

Met de einduitspraak van vandaag komt de rechtszaak over het tracébesluit ViA15 definitief tot een einde.

Netanyahu zegt dat Iraanse aanval is mislukt en zweert wraak

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt dat de Iraanse raketaanval is mislukt. “Iran heeft een grote fout begaan vanavond en het zal ervoor boeten”, zei hij aan het begin van een bijeenkomst van het veiligheidskabinet. “Het regime in Iran begrijpt niet onze vastberadenheid om onszelf te verdedigen en onze volharding om wraak te nemen op onze vijanden.”

Netanyahu bedankt ook de Amerikanen voor de hulp bij het afslaan van de Iraanse aanval. De premier roept bondgenoten op zich te verenigen tegen Teheran. “Ze moeten Israël steunen. De keuze tussen tirannie en vrijheid, tussen zegen en vloek is nog nooit zo duidelijk geweest.”

Volgens een woordvoerder van de Israëlische krijgsmacht was de intentie van Iran om duizenden burgers te doden. Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat alleen “militaire en beveiligingsfaciliteiten” doelwit waren en dat het land heeft gehandeld in lijn met het internationaal recht en het recht op zelfverdediging.

Israëlische media melden dat een groot aantal van de 180 door Iran afgevuurde ballistische raketten zijn onderschept.

BMW roept Berlijn op: verwerp EU-heffing Chinese stekkerauto’s

MÜNCHEN – BMW dringt er bij de Duitse regering op aan om zich uit te spreken tegen de verhoogde importtarieven op elektrische auto’s uit China. “Extra tarieven schaden internationaal opererende bedrijven in ons land en kunnen een handelsconflict uitlokken waar niemand baat bij heeft”, zegt topman Oliver Zipse van de Duitse autofabrikant woensdag in een verklaring.

De Europese Unie voerde begin juli voorlopige heffingen in voor stekkerauto’s van Chinese fabrikanten. Volgens de EU was er sprake van oneerlijke overheidssubsidies, waarvan ondernemingen in China profiteerden. De invoerheffingen kunnen oplopen tot enkele tientallen procenten. Lidstaten van de EU stemmen vrijdag over het opleggen van definitieve tarieven tot wel 45 procent.

Duitsland heeft een grote auto-industrie met, naast BMW, fabrikanten als Mercedes-Benz en Volkswagen. De automakers hebben zich de afgelopen tijd kritisch uitgesproken over de heffingen, omdat China een belangrijke afzetmarkt is. Zij vrezen een handelsoorlog. Zo heeft China eerder gedreigd met vergeldingsheffingen op Europese producten zoals zuivel, cognac, varkensvlees en auto’s.

Onderhandelingen met China

Uit gegevens van de Duitse organisatie voor de auto-industrie VDA komt naar voren dat Duitsland vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen naar China exporteerde. De import van auto’s en onderdelen uit China was goed voor 6,8 miljard euro. VDA stelt dat de mogelijke schade van de heffingen voor de Duitse auto-industrie groter is dan de mogelijke voordelen.

De EU heeft de afgelopen maanden onderhandeld met Beijing om een oplossing te vinden die definitieve heffingen zou kunnen voorkomen. Deze gesprekken tussen beide partijen kunnen doorgaan, zelfs als de lidstaten de tarieven goedkeuren.

Dachser tekent contract voor nieuw distributiecentrum in Waddinxveen

WADDINXVEEN – Dachser zet opnieuw een belangrijke stap in zijn verdere groei in Nederland met de ondertekening van een huurovereenkomst voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in Waddinxveen. Dit wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en creëert ongeveer 50 nieuwe banen.

Het nieuwe pand aan de Distributieweg 8 op het industrieterrein Doelwijk in Waddinxveen biedt volop ruimte voor de verdere integratie van de logistieke diensten van Dachser. De locatie heeft een totale grondoppervlakte van 33.000 vierkante meter, waarvan 16.330 vierkante meter loodsruimte en 1.311 vierkante meter kantoorruimte.

De loods beschikt over drie temperatuurzones: ongekoelde (ambient) opslag, gekoelde opslag en diepvriesopslag. Daarnaast is het voorzien van 45 laad- en losdocks, verspreid over drie zijden van het gebouw, wat zorgt voor een efficiënte verloop van het laad- en losproces.

In juni dit jaar opende Dachser al een gloednieuw vierde pand op het bedrijvenpark Doelwijk in Waddinxveen. Met de ondertekening van dit langjarige contract wordt nu ook het vijfde pand op deze locatie werkelijkheid.

“Dit nieuwe pand komt sneller dan we hadden durven dromen,” zegt Edwin Vermeulen, General Manager Dachser in Waddinxveen. “Dankzij de verhuizing van een ander bedrijf kregen wij kort na de opening van ons vierde pand de geweldige kans om op hetzelfde terrein een vijfde pand te openen. Met deze uitbreiding kunnen de divisies European Logistics en Food Logistics hier samen onder één dak worden gehuisvest, vlakbij onze andere panden op deze locatie”

Jan-Peter Müller, Managing Director van Müller Fresh Food Logistics voegt daar aan toe: “Voor het eerst werken de business lines European Logistics en Food Logistics in Nederland vanuit één locatie. Dit biedt niet alleen nieuwe mogelijkheden op operationeel gebied, maar ook de samenwerking tussen collega’s zal versterken. We verwachten dat deze synergieën ons in staat stellen om klanten nog beter van dienst te zijn, terwijl we tegelijkertijd leren van elkaars markten en processen. Het is bijzonder dat deze stap zo snel mogelijk werd, wat ons een mooie kans biedt om onze samenwerking verder te versterken.”

Jan-Peter Müller

Het distributiecentrum, oorspronkelijk gebouwd in 1997, zal volledig worden gerenoveerd en ingericht volgens de huisstijl van Dachser. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de visuele uitstraling, maar ook naar duurzaamheid en energie-efficiëntie.

Het pand is al voorzien van zonnepanelen op het dak, maar alle verlichting in zowel de kantoren als de opslagruimtes zal worden vervangen door energiezuinige LED-lichtbronnen. Daarnaast ontstaan er dankzij de aanwinst van dit pand zo’n 50 nieuwe arbeidsplaatsen.

LAATSTE NIEUWS

Britse Hoge Raad schort rechtszaak over boetes voor Nederlandse transporteurs op

LONDEN - De Britse Hoge Raad heeft een zitting tussen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs en de vervoersautoriteit in Londen uitgesteld. Centraal in de zaak staan aan...