Clicky

maandag 11 november 2024 - 01:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 70

Schoof: kabinet steunt burgemeesters, ook Halsema

DEN HAAG – Het kabinet staat achter burgemeester Femke Halsema van Amsterdam. Dat heeft minister-president Dick Schoof gezegd tegen RTL Nieuws en de NOS. Hij wilde niet nader ingaan op een uitspraak van PVV-leider Geert Wilders, die maandag tweette dat Halsema wat hem betreft “het land uit” zou mogen.

Wilders reageerde met de tweet op een pro-Palestijnse demonstratie in Amsterdam. Hij vindt dat Halsema die had moeten verbieden, omdat op dat moment de terroristische aanval van Hamas op Israël op 7 oktober vorig jaar werd herdacht. Schoof is dat niet met hem eens. “Wij steunen burgemeesters in de ingewikkelde keuzes en afwegingen die ze elke dag moeten maken, dat geldt ook voor burgemeester Halsema.”

De premier vindt het wel “onkies” om uitgerekend op 7 oktober te demonstreren voor de Palestijnse zaak. “Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes.” Die zijn niet de burgemeester te verwijten, vindt hij. “Demonstreren is een grondrecht, ook op 7 oktober.”

Minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) sluit zich bij de woorden van Schoof aan. “Ik vind dat wij als politici het goede voorbeeld moeten geven”, voegt zij eraan toe. Over de uitspraak van Wilders wil zij het niet hebben. “Het kabinet gaat over zijn eigen woorden, niet die van de heer Wilders.”

IRU: Nieuw Europees Parlement steunt wegvervoer

Het Europees Parlement heeft de wegtransportsector gesteund in een belangrijke stemming en onderhandelingen gestart over hervormingen op het gebied van rijbewijzen en vergroening.

In een belangrijke stap richting hervorming van de regelgeving voor wegvervoer heeft de commissie Transport en Toerisme (TRAN) van het Europees Parlement gestemd om onderhandelingen te starten over de herziening van de richtlijnen voor rijbewijzen en gewichten en afmetingen.

De twee richtlijnen zijn bedoeld om kritieke uitdagingen voor de industrie aan te pakken, zoals het tekort aan chauffeurs en de overgang naar groener, efficiënter commercieel wegvervoer.

Raluca Marian, directeur belangenbehartiging bij de EU van de IRU , zei: “Deze stemming markeert een cruciale stap in de richting van het in evenwicht brengen van de behoeften van de transportsector en de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU.”

“We worden aangemoedigd door de inzet van het Europees Parlement om deze belangrijke richtlijnen af ​​te stemmen op de realiteit van de industrie en tegelijkertijd de groene transitie te ondersteunen. We hopen dat de Raad deze pragmatische lijn ook zal steunen”, voegde ze toe.

Het rapport van het Europees Parlement over de herziening van de richtlijn inzake rijbewijzen is gericht op het moderniseren van het huidige kader voor het verlenen van vergunningen aan beroepschauffeurs. Het verwijdert belangrijke barrières voor het beroep van chauffeur, wat kansen biedt om de krimpende groep chauffeurs met jonge chauffeurs te vergroten en chauffeurs uit derde landen aan te trekken om de groeiende kloof van niet-ingevulde posities te dichten.

Het rapport over de herziening van de richtlijn afmetingen en gewichten richt zich op het bieden van prikkels voor emissievrije voertuigen door middel van bijgewerkte regels, het toestaan ​​van een breder gebruik van het Europees modulaire systeem, het stimuleren van intermodaal en gecombineerd vervoer en het mogelijk maken van harmonisatie om efficiëntere bedrijfsvoering te bevorderen.

Naast de promotie van emissievrije voertuigen door het gewicht van batterijen te compenseren met een extra gewichtstoeslag, promoot de herziening ook onmiddellijke oplossingen om koolstofemissies te verminderen door het grensoverschrijdende gebruik van grotere vrachtwagens te ondersteunen. Grotere voertuigcombinaties zijn een beschikbare decarbonisatiemaatregel die uiteindelijk zal leiden tot minder voertuigen op de weg.

Dit besluit vormt het toneel voor de komende onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie. Voor de richtlijn inzake rijbewijzen worden binnenkort gesprekken met de Raad verwacht, die zijn standpunt al heeft aangenomen. Voor de richtlijn inzake gewichten en afmetingen, terwijl we nog steeds wachten op de algemene benadering van de Raad, toont de stemming van het Parlement een duidelijke toewijding om de discussies vooruit te helpen.

De focus ligt nu op het bereiken van consensus tussen deze instellingen, met als doel het doorvoeren van wetswijzigingen die de vooruitgang in de wegtransportsector bevorderen.

De IRU blijft samenwerken met EU-instellingen om ervoor te zorgen dat het wetgevingsproces soepel verloopt en dat de belangrijkste zorgen van vervoerders in heel Europa worden aangepakt.

Jos Davidse versterkt bedrijfsleiding van HGK Shipping Rotterdam

Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping (rechts), verwelkomt Jos Davidse.

DUISBURG/ROTTERDAM – Per 1 januari 2025 zal Jos Davidse (58) de functie van voorzitter van de directie van HGK Shipping Rotterdam BV overnemen. Samen met de directieleden Andreas Lemme en Egbert Schelhaas zal hij in de toekomst verantwoordelijk zijn voor de strategische doorontwikkeling van het dochterbedrijf van HGK Shipping, de Europese marktleider in de binnenvaart, op de gebieden duwvaart, containervaart en droge ladingvaart, evenals voor agentschap- en overslagdiensten in de grootste zeehaven van Europa. Het doel is om het potentieel van deze belangrijke logistieke hub in een dynamische en toekomstgerichte marktomgeving te benutten.

De creatie van de nieuwe functie benadrukt het groeipotentieel van HGK Shipping in Rotterdam. De focus ligt hierbij niet alleen op de uitbreiding van traditionele goederenstromen, maar ook op nieuwe bedrijfsactiviteiten die voortkomen uit de energietransitie.

“Rotterdam is één van de belangrijkste overslagplaatsen ter wereld. Het is mijn doel om samen met ons ervaren team en de ondersteuning van het gehele HGK-concern het volledige potentieel van de binnenvaart en de logistieke activiteiten van de groep te benutten”, aldus Jos Davidse.

Doorontwikkeling van de strategisch belangrijke locatie Rotterdam

Jos Davidse beschikt over meer dan drie decennia ervaring in de binnenvaartsector en bekleedde tijdens zijn carrière leidinggevende functies bij meerdere gerenommeerde rederijen. In zijn laatste functie was hij als Senior General Manager bij thyssenkrupp Veerhaven voor alle operationele activiteiten zoals de duwvaartactiviteiten en zeevaartagenturen verantwoordelijk. Dankzij deze uitgebreide branchekennis in combinatie met een groot inzicht in operationele processen en de commerciële vereisten, is hij de ideale man voor de verdere ontwikkeling van de strategisch belangrijke locatie Rotterdam.

Als onderdeel van de zogenoemde ARAG-range, waartoe naast Rotterdam ook de havens in Antwerpen, Amsterdam en Gent behoren, speelt de locatie een sleutelrol voor de Europese binnenlandse en buitenlandse handel.

“Met de benoeming van Jos Davidse geven wij een duidelijk signaal af voor onze ambities in Rotterdam. De toekomstige bedrijfsleiding zal zich ook met duurzame en innovatieve transportoplossingen gaan bezighouden die door de energietransitie en de hiermee gepaard gaande nieuwe productgroepen noodzakelijk worden. Hierin zal ook de duwvaart een doorslaggevende rol spelen”, aldus Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping.

China komt met maatregelen tegen dumping van brandy uit EU

BEIJING – China heeft dinsdag “tijdelijke maatregelen” aangekondigd tegen het dumpen van brandy uit de Europese Unie op de Chinese markt, volgens een verklaring van het Chinese ministerie van Handel. Dat is een ommekeer ten opzichte van een eerder besluit en de nieuwste zet in een escalerend handelsconflict tussen Beijing en Brussel.

In januari is China een onderzoek gestart naar brandy geïmporteerd uit de Europese Unie, nadat de EU enkele maanden daarvoor een onderzoek was begonnen naar Chinese subsidies voor elektrische voertuigen. Beijing zei in augustus nog dat het voorlopig geen maatregelen zou nemen, hoewel het ministerie stelde bewijs te hebben dat brandy tegen een kunstmatig lage prijs op de Chinese markt wordt verkocht.

Vanaf vrijdag moeten importeurs een soort waarborgsom betalen aan de Chinese douane bij het invoeren van de brandewijn uit de EU. Brandy wordt geproduceerd door het distilleren van wijn en heeft meestal een hoog alcoholpercentage.

Handelsspanningen

De handelsspanningen tussen de twee economische blokken zijn de laatste tijd opgelopen. Zo voert de Europese Unie extra importheffingen in op elektrische auto’s uit China. De extra heffingen zijn bedoeld om oneerlijke concurrentie tegen te gaan door Chinese autofabrikanten, die volgens de Europese Commissie profiteren van fikse staatssubsidies.

Franse cognacmakers voelen zich slachtoffer in dit handelsconflict, lieten zij vorige week weten na de stemming van EU-lidstaten over de importheffingen op Chinese stekkerauto’s. “Ons verzoek om de stemming uit te stellen en te onderhandelen over een oplossing, is genegeerd. De Franse autoriteiten hebben ons in de steek gelaten”, reageerden de cognacmakers uit Frankrijk.

De Chinezen zijn eerder ook onderzoeken gestart naar de import van zuivelproducten uit de EU en naar varkensvleesproducten.

Evacuaties in Florida vanwege naderende orkaan Milton

TALLAHASSEE – In Florida zijn files ontstaan na waarschuwingen van de autoriteiten om kustgebieden te evacueren.

Orkaan Milton nam maandag enige tijd “explosief snel” in kracht toe tot een orkaan van de vijfde en hoogste categorie en komt waarschijnlijk woensdag aan land in Tampa Bay. “We moeten er rekening mee houden dat we hier te maken hebben met een monster”, zei de gouverneur van de staat Ron DeSantis op een persconferentie. Dinsdag is volgens meldingen van het National Hurricane Centre (NHC) de orkaan in kracht afgenomen tot de vierde categorie, maar Milton blijft erg gevaarlijk op weg naar de westkust van Florida.

Het NHC noemt Milton een “extreem ernstige bedreiging” voor Florida. Zelden is in het oog van een orkaan zo’n lage druk gemeten, meldt het NHC. Milton bereikte maandag aanhoudende windsnelheden van 285 kilometer per uur. Verwacht wordt dat de orkaan verder in kracht afneemt voordat deze aan land komt, volgens CBS News mogelijk tot een orkaan van de derde categorie. Er wordt in kustplaatsen een stormvloed van tussen de 1,5 en 3,5 meter verwacht, lokaal kan er 38 centimeter regen vallen.

De orkaan volgt ruim een week op orkaan Helene, die volgens CNN in de VS aan 235 mensen het leven kostte. In Florida kwamen 20 mensen om. “Helaas worden sommige plaatsen die door Helene werden getroffen opnieuw geraakt door Milton”, zei DeSantis.

Catastrofaal

De burgemeester van Tampa, Jane Castor, noemde Helene een “wake-up call” vergeleken met Milton. “Als je in een gebied woont waar een evacuatiebevel geldt, maar dat negeert, zul je simpelweg sterven”, waarschuwde ze inwoners. Ze noemde de storm “letterlijk catastrofaal”.

Volgens DeSantis geven inwoners gehoor aan oproepen van de autoriteiten om te evacueren. Er ontstonden lange rijen bij benzinestations en op verschillende trajecten nam de hoeveelheid verkeer met 90 procent toe, zei hij.

fritz-kola opent bottelarij in België

Foto: Lais van Gestel

AMSTERDAM – Vanaf 1 januari 2025 zet fritz-kola een belangrijke stap richting internationale uitbreiding en verkorting van de transportroutes in West-Duitsland. Met Konings Juices and Drinks BV in Borgloon, België, breidt de drankenfabrikant uit Hamburg zijn aanvoerlijn uit met een bottelaar buiten Duitsland.

Dit betekent dat het fritz-kola-assortiment met inhoudsmaten 0,2, 0,33 en 0,5 liter vanaf 1 februari 2025 verkrijgbaar zal zijn bij de nieuwe bottelarij. Als onderdeel van de uitbreiding richt fritz-kola een dochteronderneming op in België. De nieuwe onderneming heet fritz-kola Belgium en opereert als een société à responsabilité limitée (SRL).

Duurzamer door kortere transportroutes

De oprichting van de nieuwe onderneming onderstreept het belang van de internationale groeistrategie van fritz-kola en legt de basis voor een nog efficiëntere en duurzamere distributie van de producten. De locatie Borgloon is strategisch gekozen: dankzij de centrale ligging in de buurt van het drielandenpunt kunnen de milieudoelstellingen van fritz-kola doelgericht worden nagestreefd. Op deze manier kan het bedrijf zijn aanwezigheid in België en Nederland verder versterken en tegelijkertijd de CO2-voetafdruk aanzienlijk verminderen door kortere transportroutes.

Foto: Lais van Gestel

Lokale aanwezigheid en flexibiliteit voor Benelux-markten

Dichter bij klanten zijn zorgt ook voor snellere reactietijden en verbeterde logistiek. Bestaande Duitse klanten zullen ook profiteren van de nieuwe bottelarij in België, aangezien de productie voor een aantal van hen ook daar zal plaatsvinden.

“De uitbreiding naar België is een mijlpaal voor ons bedrijf en een duidelijke verbintenis met de markten in de Benelux, die een belangrijke rol spelen in onze groei in Europa. Tegelijkertijd ondersteunt de locatiekeuze onze milieudoelstellingen. Het biedt onze klanten in West-Duitsland kortere ophaalroutes en dus minder CO2-uitstoot. Een klant uit Keulen bespaart bijvoorbeeld ongeveer 200 kg CO2 per retourrit”, zegt Florian Weins, Managing Director bij fritz-kola.

Het project werd geïmplementeerd door Philipp Beindorf, Hoofd Supply Chain, en Gesche Olesen, Hoofd Inkoop, onder leiding van Oliver Moritz, Directeur Operations.

Foto: Lais van Gestel

Naast de nieuwe bottelarij in België, heeft fritz-kola een netwerk van vijf bottelarijen in Duitsland (Wagenfeld, Güstrow, Sersheim, Eilenburg, Bamberg) en een logistiek centrum in Unterschleißheim. Met de oprichting van fritz-kola Belgium SRL en de samenwerking met Konings Juices & Drinks BV maakt fritz-kola de weg vrij voor een nog grotere internationale expansie. Toekomstige stappen om het netwerk in Europa uit te breiden zijn al gepland en zullen bevorderd worden.

Aandeel elektrische auto’s groeit: 14 procent EV of hybride

AMSTERDAM – Bijna 14 procent van alle personenauto’s in Nederland is deels of volledig elektrisch, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto’s nog 3,7 procent van het wagenpark.

Van de 9,4 miljoen personenauto’s die begin 2024 geregistreerd stonden in Nederland zijn meer dan 1,3 miljoen auto’s volledig elektrisch of hybride. Met name de laatste paar jaar ging het hard. Zo werden er vorig jaar 113.961 nieuwe stekkerauto’s gekocht, een plus van 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook is er meer vraag naar hybride auto’s, “met als resultaat dat ruim twee derde (68 procent) van alle nieuw geregistreerde auto’s in meer of mindere mate elektrisch is”, stellen de brancheorganisaties.

“Het is evident dat deze ontwikkeling positieve effecten heeft op de CO2-uitstoot.” Nederland behoort volgens BOVAG en RAI tot de Europese lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto, na Zweden, Finland en Denemarken.

Aanschafprijs

De aanschafprijs van een nieuwe auto was begin dit jaar gemiddeld 48.118 euro, ongeveer 2000 euro meer dan vorig jaar. Per brandstofsoort zijn er grote verschillen. Een dieselpersonenauto is gemiddeld het duurst: 92.117 euro. Een plug-in hybride kost gemiddeld 74.553 euro, een volledig elektrische auto 52.439 euro. Een benzineauto is met 35.373 gemiddeld wat goedkoper.

Uit de cijfers over de autoverkoop in september van dezelfde brancheclubs bleek eerder dat het aantal elektrische wagens dat op kenteken werd gezet aanzienlijk hoger lag dan een jaar eerder. Consumenten waren afwachtend, maar bedrijven maken duidelijk werk van het elektrificeren van hun wagenpark.

Dalende verkoop

In andere landen daalt de verkoop van elektrische auto’s de laatste tijd juist. Dat komt volgens kenners doordat veel overheden hun stimuleringsmaatregelen voor elektrische wagens afbouwen. Ook de kwakkelende economie in sommige delen van de wereld speelt een rol.

Tegelijkertijd is ook waakzaamheid geboden, waarschuwde RAI Vereniging vorige week. De afbouw van fiscale voordelen en subsidies kan ervoor zorgen dat de groei van de verkoop van elektrische auto’s in Nederland stagneert, zei Huub Dubbelman van RAI Vereniging.

Dijksma: kabinet moet afstand nemen van post Wilders over Halsema

UTRECHT – De Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma heeft het op sociale media opgenomen voor haar collega Femke Halsema na een post van Geert Wilders. Ze roept het kabinet op afstand te nemen van de uitspraak van Wilders, die maandag op X bij een foto van een pro-Palestijnse demonstratie zei dat “dat tuig” het land uit moet. “En Halsema mag mee”, aldus de PVV-leider.

“Ik vind het volstrekt onverantwoord dat Geert Wilders dit statement maakt ten koste van onze collega Femke Halsema en ten koste van ons als ambtsdragers die naar eer en geweten hun werk doen binnen de grenzen van de rechtsstaat”, schrijft Dijksma. “Dit is ondermijnend voor het gezag van burgemeesters en buiten elke proportie.”

Het was maandag precies een jaar geleden dat Hamas een grote terreuraanval uitvoerde op Israël. Dat werd onder meer herdacht op de Dam in Amsterdam. In de buurt was onder voorwaarden ook een pro-Palestijnse tegendemonstratie toegestaan.

Volgens Dijksma moeten alle partijen in het parlement “pal staan voor de rechtstaat en onze grondwettelijke vrijheden”. Ze zegt dat burgemeesters elke dag daarin balans zoeken en dat de wet leidend is in het faciliteren van demonstraties. “Zelfs als dit tot veel emoties leidt.”

Halsema zei maandag in reactie op de pro-Palestijnse demonstratie dat tegendemonstraties onder het grondrecht vallen om te demonstreren, binnen zicht- en gehoorafstand van het doel van hun betoging. “Of je het daarmee eens bent of niet: het zijn de regels die we in dit land met elkaar hebben afgesproken. Zo lang het vreedzaam gebeurt.” Dat gebeurde uiteindelijk niet, waarop de ME heeft ingegrepen, zo gaf ze aan.

De groep pro-Palestijnse demonstranten verplaatste zich op een gegeven moment richting het station. Veel van hen zijn uiteindelijk aangehouden.

Nederlanders hebben steeds vaker hbo of universiteit gevolgd

DEN HAAG – Van alle 15- tot 75-jarigen in Nederland had 37 procent in 2023 een mbo- (niveau 2, 3 of 4), havo- of vwo-diploma. Een bijna even groot deel (36 procent) had een opleiding aan het hbo of de universiteit afgemaakt. Verder had 26 procent het vmbo, mbo-1 of alleen basisonderwijs gevolgd. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van Nederland in cijfers.

Nederlanders gingen in de afgelopen tien jaar steeds vaker naar het hbo of de universiteit. In 2013 had 28 procent van de mensen van 15 tot 75 jaar een diploma van het hbo of de universiteit. In 2023 was dat 36 procent. Het deel met een havo-, vwo- of mbo-diploma nam in dezelfde periode af. Beide groepen waren hierdoor in 2023 ongeveer even groot.

Meer hbo- en wo-opgeleide vrouwen dan mannen

In 2023 waren er meer vrouwen dan mannen met een diploma van het hbo of de universiteit. Vrouwen hadden in 2023 het vaakst een diploma van de universiteit of het hbo (37 procent), terwijl dat onder mannen het vaakst een mbo-, havo- of vwo-diploma was (38 procent).

Tien jaar eerder waren er nog meer mannen dan vrouwen met een diploma van het hbo of de universiteit. Toen hadden vrouwen nog het vaakst een diploma van het mbo, de havo of het vwo. Vrouwen hadden in 2013 ook vaker alleen basisonderwijs gevolgd of een diploma in het vmbo of mbo niveau 1 dan in 2023.

Meer jongeren op het hbo en de universiteit dan vroeger

Vroeger was het heel gewoon om na de basisschool te stoppen met school. Van de 65- tot 75-jarigen heeft 41 procent alleen de basisschool afgemaakt of een opleiding die je kunt vergelijken met het vmbo of mbo-1.

Nu is het juist belangrijk om een opleiding in het vervolgonderwijs te volgen en hebben meer Nederlanders een diploma van het hbo of de universiteit. Van de 25- tot 35-jarigen heeft 54 procent een hbo-opleiding of de universiteit afgemaakt.

Bij de 15- tot 25-jarigen is dat 14 procent. Dat komt omdat zij vaak nog bezig zijn met een opleiding.

Consumptie huishoudens groeit met bijna 1 procent in augustus

DEN HAAG – In augustus 2024 hebben huishoudens 0,7 procent meer besteed aan consumptie dan in augustus 2023, meldt het CBS. Ze kochten zowel meer goederen als meer diensten.

De consumptiecijfers betreffen volumecijfers. Dat wil zeggen dat ze zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen. Daarnaast is ook voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen gecorrigeerd.

Meer goederen en diensten

Consumenten hebben 2,7 procent meer duurzame goederen gekocht dan in augustus 2023. Ze schaften vooral meer kleding, schoenen, spullen voor de woning en elektrische apparaten aan. Ook kochten ze 2 procent meer overige goederen, zoals energie en spullen voor persoonlijke verzorging. Aan voedings- en genotmiddelen hebben ze, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 1,6 procent minder uitgegeven.

Consumenten hebben in augustus 0,5 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben vooral meer besteed aan vervoer en communicatie. Consumenten gaven echter minder uit, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, aan horeca-, recreatie- en cultuurdiensten dan een jaar eerder. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

Omstandigheden consumptie in september gunstiger

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.

Volgens de consumptieradar van september waren de omstandigheden voor de consumptie in september gunstiger dan in augustus. Dat komt vooral doordat de jaar-op-jaarstijging van de aandelenkoersen groter was. Ook waren industriële ondernemers positiever over hun toekomstige personeelssterkte en consumenten positiever over hun financiële situatie in de komende 12 maanden.

Lagere prijzen brandstof drukken inflatie, kleding wel duurder

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in september 3,5 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming. Daarmee was de inflatie iets lager dan de 3,6 procent in augustus.

De lichte afkoeling van de inflatie kwam vooral door de ontwikkeling van de prijzen van motorbrandstoffen. Die waren in september 11,3 procent lager dan een jaar eerder. In augustus waren brandstoffen 5,6 procent goedkoper dan in dezelfde maand vorig jaar. Een liter benzine kostte in september gemiddeld 1,88 euro, in augustus was dat 1,95 euro. De prijs van een liter diesel daalde van 1,67 euro in augustus naar 1,61 euro in september.

De prijsontwikkeling van kleding had daarentegen een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie. Kleding was in september 2,1 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. In augustus waren prijzen van kleding nog 3,5 procent lager dan in augustus 2023.

Eurozone

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode kwam in september uit op 3,3 procent, gelijk aan een maand eerder. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in Nederland ligt daarmee boven het gemiddelde van de eurozone. De inflatie in het eurogebied daalde van 2,2 procent in augustus naar 1,8 procent in september. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.

Miljoenen van regio voor voorbereidingen Lely- en Nedersaksenlijn

Foto: Adobe Stock

MEPPEL – De provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland willen 15 miljoen euro bijdragen aan verdere voorbereidingen van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. 10 miljoen is bedoeld voor de Lelylijn en 5 miljoen voor de Nedersaksenlijn. Dat is maandag bekendgemaakt tijdens het Deltaplancongres in Meppel.

“Als je investeert in zaken als de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, geef je het Noorden perspectief op een goede toekomst. En je helpt heel Nederland”, zei René Paas, de Groningse commissaris van de Koning en voorzitter van het Deltaplan Noordelijk Nederland.

“We investeren in bereikbaarheid, gebiedsontwikkeling en woningbouw, economie en leefbaarheid, zodat onze regio een plek blijft waar het goed wonen, werken en leven is. Ook in de toekomst.”

De noordelijke regio wil graag dat beide spoortrajecten er komen, maar het Rijk moet nog over een volgende stap een besluit nemen, melden de provincies. Zij wijzen op onderzoeken die het nut en de meerwaarde van de spoorlijnen aantonen. Op basis daarvan moeten de trajecten verder doorgang vinden, vinden ze.

Vorige maand werd bekend dat het kabinet miljarden tekortkomt om de Lelylijn en de Nedersaksenlijn aan te leggen. Voor de Lelylijn – tussen Groningen en Lelystad – is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk van de route, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. Voor de Nedersaksenlijn – tussen Enschede en Groningen – heeft de landelijke overheid 85 miljoen euro opzijgezet, terwijl het project naar verwachting 1,7 miljard euro kost.

PVO: E-learning helpt ondernemers om te gaan met toenemende agressie en geweld

Platform Veilig Ondernemen (PVO) lanceert een gratis e-learning ‘Omgaan met agressie en geweld’ voor ondernemers en hun personeel. Steeds vaker krijgen ondernemers te maken met agressief gedrag van klanten. Denk aan een klant bij de servicebalie die met agressief gedrag zijn zin probeert te krijgen, een dronken of ontevreden horecagast die dreigende taal uitslaat of klanten die hun frustratie botvieren tijdens een bezoek. De e-learning helpt om verschillende soorten agressie beter te herkennen en hiermee om te gaan.

“De toename van agressie is iets wat we al langer signaleren,” zegt Martijn Wildeboer, landelijk themaspecialist geweld & vermogenscriminaliteit bij PVO. “Sinds het einde van de coronaperiode zien ondernemers in verschillende branches een stijging in het aantal incidenten waarbij klanten zich agressief gedragen. Of het nu gaat om schelden, fysiek intimiderend gedrag of zelfs seksuele intimidatie.”

Beter voorbereid

In de e-learning leren deelnemers op interactieve wijze welke soorten agressie er zijn, hoe je deze kunt herkennen en wat je kunt doen als je hiermee te maken krijgt. “Het is een laagdrempelige manier om de kennis over te brengen”, vertelt Wildeboer.

“We laten situaties uit de dagelijkse praktijk in een winkel en horecazaak zien, waarbij deelnemers vervolgens zelf keuzes maken hoe te handelen en zien wat het effect daarvan is. Ook gaan we in op de STOP-methode, die je inzet als de agressie persoonlijk wordt. En natuurlijk geven we tips om agressie zoveel mogelijk te voorkomen. Zo helpen we ondernemers en hun medewerkers om beter voorbereid op de werkvloer te staan.”

De e-learning is gratis te volgen via www.pvo-nl.nl. Na het volgen van de e-learning ontvangen de deelnemers een certificaat.

Week van de Veiligheid

De lancering van de e-learning vond plaats op maandagavond 7 oktober in Emmen tijdens de openingsbijeenkomst van de Week van de Veiligheid (7 t/m 15 oktober), waarin dit jaar het thema ‘Agressie en geweld tegen ondernemers en medewerkers’ centraal staat.

Tijdens de Week van de Veiligheid organiseren zowel publieke als private partijen in het hele land diverse activiteiten rondom het thema ‘Agressie en geweld’. Zo organiseren de tien regionale PVO’s veiligheidsontbijtjes en trainingen voor ondernemers. Hierbij wordt ook een nieuwe VR-game ingezet, waarin deelnemers van dichtbij meemaken hoe het voelt om met agressie geconfronteerd te worden.

Joulz levert laadinfrastructuur voor Renault Trucks Nederland

DELFT – Renault Trucks Nederland en Joulz, experts op het gebied van energie-infrastructuur, bundelen de krachten om bedrijven te helpen bij de overstap naar emissievrije vrachtwagens en bestelwagens. De samenwerking biedt Renault Trucks-klanten een complete oplossing voor de groeiende behoefte aan elektrische laadinfrastructuur en energiebeheer.

Renault Volgens Erik Lenssen, E-Mobility Product & Charging Manager bij Renault Trucks Nederland, vormt beperkte energiecapaciteit vaak een obstakel voor bedrijven: “Het huidige net is vaak overbelast, en nieuwe aansluitingen kunnen jaren duren. Dit remt de transitie naar elektrisch rijden en beïnvloedt de verkoop van elektrische voertuigen.”

Dankzij de samenwerking met Joulz kunnen Renault Trucks-klanten nu gebruikmaken van een breed scala aan laad- en energiesystemen, zoals batterijopslag, zonnepanelen en slim energiebeheer.

Erik: “Samen kunnen we bedrijven nog beter ondersteunen om hun wagenpark klaar te maken voor de toekomst met duurzame, op maat gemaakte oplossingen.”

Volledig aanbod aan E-Tech voertuigen en laadoplossingen

Renault Trucks biedt een uitgebreide range van elektrische voertuigen, van cargo bikes tot zware trucks. Het doel is om vanaf 2040 100% fossielvrije voertuigen te leveren en tegen 2050 Net Zero te bereiken.

Jerome Berthelet, Managing Director van Renault Trucks Nederland, benadrukt de keuze voor Joulz als strategische partner: “Joulz heeft ons eerder geholpen met complexe vraagstukken rondom laadinfrastructuur. Onze klanten vertrouwen op onze elektrische voertuigen en kunnen het zich niet veroorloven te worstelen met laadcapaciteit. In Joulz hebben we een partner gevonden die grootschalige, op maat gemaakte laadoplossingen kan leveren.”

Geïntegreerde energieoplossingen voor emissievrij transport

Sytse Zuidema, CEO van Joulz, licht het belang van een geïntegreerde aanpak toe: “De druk op het elektriciteitsnet is groot, en veel bedrijven kunnen niet rekenen op een uitbreiding van hun stroomcapaciteit op korte termijn. Joulz biedt oplossingen waarmee bedrijven lokaal energie kunnen opwekken en slim kunnen beheren, zodat zij minder afhankelijk zijn van de beperkingen van het net.”

Deze samenwerking tussen Renault Trucks en Joulz zorgt ervoor dat elk bedrijf, met zijn unieke energiebehoeften, een op maat gemaakte oplossing krijgt om de transitie naar emissievrij transport te versnellen.

“Onze klanten hebben slechts één aanspreekpunt voor de installatie, monitoring en het onderhoud van laadvoorzieningen. Dit geeft hen de zekerheid dat ze hun voertuigen probleemloos kunnen inzetten,” voegt Erik Lenssen toe.

De overstap naar emissievrij transport

Sinds 2010 biedt Renault Trucks elektromobiliteitsoplossingen. Samen met Joulz zorgen ze voor de installatie, het onderhoud en de optimalisatie van laadinfrastructuur, afgestemd op de specifieke behoeften van elk bedrijf.

Erik Lenssen concludeert: “Deze samenwerking is een succes als we onze klanten volledig kunnen ondersteunen bij hun energietransitie en de overstap naar emissievrij transport soepel kunnen laten verlopen.”

Aanrijding auto en twee vrachtwagens op N9 [+foto’s]

Foto: RVP Media

SCHOORL – Op de N9 ter hoogte van Schoorl zijn dinsdagochtend een personenauto en een vrachtwagen op elkaar gereden. De vrachtwagen die achter de vrachtwagen reed botste op zijn voorligger.

De personenauto kwam uit de richting van Den Helder en probeerde, volgens een getuige, steeds een andere auto in te halen. Bij een inhaal poging zag hij de tegemoet komende vrachtwagens niet aankomen. De auto reed frontaal tegen een van de vrachtwagens aan. De vrachtwagen die daar achter reed botste op zijn voorganger.

Foto: RVP Media

De bestuurder van de personenauto is zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht

De N9 is voorlopig afgesloten voor hulp en onderzoek. De ravage is groot.

LAATSTE NIEUWS

Brand in motor Boeing-vliegtuig na opstijgen luchthaven Rome [+video]

ROME - In de rechtermotor van een Boeing 787 Dreamliner van het Chinese Hainan Airlines is zondagochtend kort na het opstijgen van luchthaven Fiumicino...