Clicky

zondag 19 januari 2025 - 01:25 uur
Home Blog Pagina 70

DNB verwacht dat huizenprijzen komende jaren verder oplopen

AMSTERDAM – De Nederlandse huizenprijzen blijven volgend jaar en het jaar daarna oplopen. Gemiddeld is volgend jaar ongeveer 520.000 euro nodig voor een nieuw huis, voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB), die wijst op de flinke loongroei in Nederland. In combinatie met een dalende hypotheekrente en het aanhoudende tekort aan woningen zorgt dat waarschijnlijk voor hogere vraagprijzen en nog meer overbieden op de woningmarkt.

Sinds de dip in het voorjaar van 2023 zijn huizen al flink duurder geworden. Voor 2025 voorzien de deskundigen bij DNB een verdere prijsstijging van 7,5 procent. In 2026 zwakt de toename waarschijnlijk iets af, maar bedraagt volgens de berekeningen nog wel ruim 4 procent. Daarmee stijgen de huizenprijzen in Nederland veel harder dan in het eurogebied als geheel.

Volgens de centrale bank zijn er de afgelopen tijd wel meer bouwvergunningen afgegeven. Nieuwbouw zal de komende jaren dus helpen bij het verminderen van de krapte in het huizenaanbod. Maar voor de ambitie van het kabinet om 100.000 woningen per jaar te bouwen zijn nog meer vergunningen nodig. Dat lijkt op korte termijn niet haalbaar, concludeert DNB vrijdag bij het naar buiten brengen van nieuwe economische ramingen.

Ventiel voor de woningmarkt

Om de problemen op de woningmarkt op te lossen zijn volgens de centrale bank niet alleen meer nieuwe woningen van belang. DNB herhaalt ook dat het kabinet zou moeten kijken naar het drukken van de door fiscale voordelen als de hypotheekrenteaftrek opgeblazen financieringsruimte van huizenkopers. Door die fiscale voordelen zouden de huizenprijzen alleen maar worden opgejaagd. Daarnaast is een goed functionerende huurmarkt nodig die zou kunnen “functioneren als ventiel voor de woningmarkt”.

DNB merkt wel op dat starters hun kansen op een woning de komende jaren waarschijnlijk niet verder zien verslechteren. De betaalbaarheid van koopwoningen is de laatste tien jaar sterk afgenomen, maar deze blijft in 2025 en 2026 naar verwachting stabiel. Dat komt doordat de leencapaciteit ongeveer net zo veel stijgt als de huizenprijzen.

Zeer lastig

Dit neemt niet weg dat de situatie voor starters zeer lastig is, aldus DNB. Om volgend jaar een huis te kunnen kopen van 520.000 euro, heeft een huishouden een brutojaarinkomen nodig van ongeveer 106.000 euro. De centrale bank schat dat ongeveer 36 procent van de huishoudens zo’n inkomen of meer heeft. “De meeste huishoudens hebben dus spaargeld of ander vermogen nodig voor de aankoop van een huis, naast een hypotheek.”

Kremlin is het ‘volledig’ eens met Trumps visie op Oekraïne

MOSKOU – De Russische regering zegt het “volledig” eens te zijn met Donald Trumps visie op de oorlog in Oekraïne. Het Kremlin heeft de aanstaande Amerikaanse president geprezen om zijn kritiek op Oekraïense aanvallen met Amerikaanse langeafstandsraketten.

Trump zei donderdag tegen Time Magazine dat het een “domme beslissing” was van zijn voorganger Joe Biden om Oekraïne toe te staan de wapens te gebruiken op Russisch grondgebied. “Ik ben het zeer oneens met het sturen van raketten honderden kilometers Rusland in. Waarom doen we dat?”

Het Kremlin zegt “onder de indruk” te zijn van die uitspraken. “Het is duidelijk dat Trump begrijpt wat precies zorgt voor de escalatie van de situatie.”

Biden besloot een maand geleden om toestemming te geven voor het gebruik van langeafstandsraketten op Rusland. Oekraïne vroeg daar al lang om, omdat het zich dan beter zou kunnen verdedigen tegen aanvallen vanaf Russisch grondgebied. Moskou noemde de beslissing een escalatie en sprak over directe Amerikaanse inmenging in de oorlog.

Hinder treinverkeer zal nog jaren duren, waarschuwt ProRail-baas

UTRECHT – Treinreizigers zullen nog jaren hinder ondervinden door werkzaamheden op het spoor, waarschuwt ProRail-topman John Voppen. Projecten duren langer omdat de spoorbeheerder treinen ook tijdens de werkzaamheden wil blijven laten rijden. Daarnaast kampt ProRail met een tekort aan technisch personeel, zei hij in een interview in het radioprogramma Sven op 1.

De ProRail-baas kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar. “Er was sprake van overlast voor reizigers, maar het ging beter dan vorig jaar. Toen hebben we te veel treinen tijdens de werkzaamheden laten rijden.”

ProRail kampt met een groot tekort aan monteurs op mbo-niveau. Het bedrijf werkt al samen met energiebedrijven om eigen monteurs op te leiden. “Maar we zullen ook onze productiviteit moeten opvoeren door te investeren in digitalisering en robotisering.”

Deze maand kan er wel weer met 120 kilometer per uur worden gereden over de hogesnelheidslijn (HSL), waar voorheen een maximumsnelheid van 80 kilometer van kracht was. Het zal volgens Voppen nog vele jaren duren voordat treinen daar met 300 kilometer per uur mogen rijden.

“Er is iets fundamenteel fout gegaan met de HSL. De bruggen en viaducten zijn niet ontworpen om daar met hoge snelheid te rijden. We willen dat veranderen, maar dat is zeer ingewikkeld.”

DNB: handelsoorlog kan economische groei Nederland hard raken

AMSTERDAM – Een handelsoorlog kan de economische groei in Nederland hard raken, heeft De Nederlandsche Bank (DNB) uitgerekend. Volgens de centrale bank ziet het ernaar uit dat de groei van de economie de komende jaren aantrekt. Maar een handelsoorlog waarbij de Verenigde Staten, China en Europa met hogere importheffingen komen, kan dat vooruitzicht flink verstoren.

In zijn nieuwe ramingen voor Nederland rekent DNB voor volgend jaar en het jaar daarna elk op 1,5 procent economische groei. Die groei is vooral te danken aan de consumptie en overheidsbestedingen. Naarmate de wereldhandel aantrekt gaat ook de export meer bijdragen.

Maar aankomend Amerikaans president Donald Trump heeft aangekondigd forse invoertarieven te willen heffen op alle invoer van goederen naar de VS, vooral op de invoer van Chinese producten. DNB waarschuwt dat het risico bestaat dat andere landen hierop reageren met tegenmaatregelen.

Alternatief scenario

Deskundigen van de centrale bank hebben daarom een alternatief scenario doorgerekend, waarbij de VS in de loop van volgend jaar stapsgewijs een invoertarief van 60 procent op alle goederen vanuit China zouden invoeren en een heffing van 10 procent op goederen vanuit Europa en de rest van de wereld. Verder gaat DNB er in dit scenario van uit dat die andere landen met een kwartaal vertraging een gelijk tarief op de invoer van goederen uit de VS heffen.

Dit zou waarschijnlijk turbulentie op de financiële markten betekenen en een klap voor de wereldhandel. De economische groei in Nederland zou volgend jaar dan slechts 1 procent bedragen en in 2026 op 0,4 procent uitkomen. Volgens DNB zou dit ook met zich meebrengen dat de werkloosheid harder oploopt, tot 4,5 procent in 2026.

Concurrentiekracht

Om beter op onzekere tijden voorbereid te zijn, is het volgens DNB belangrijk dat Europa en Nederland hun concurrentiekracht versterken. Ook is het in de ogen van de centrale bank belangrijk dat Nederland er, in Europees verband, voor pleit om de internationale handel zo min mogelijk te belemmeren en terughoudend te zijn met invoertarieven als tegenreactie.

Verder hamert DNB erop dat Nederland zijn overheidsfinanciën klaar moet maken voor de lange termijn. “Op de korte termijn staan de overheidsfinanciën er beter voor dan we eerder raamden, maar op de lange termijn blijven de ontwikkeling van het tekort en de staatsschuld zorgelijk. Doordat het overheidstekort in 2026 oploopt tot boven de Europese 3 procentnorm is er weinig tot geen ruimte om via de overheidsbegroting nieuwe schokken op te vangen.”

Mercedes-Benz Trucks levert 500 nieuwe Actros-trucks aan Litouwse Finéjas Group

WÖRTH AM REIN – Mercedes-Benz Trucks heeft een grote order van 500 nieuwe Actros-trucks afgerond voor de Litouwse Finéjas Group. Tijdens een feestelijke ceremonie in het Customer Center in Wörth werd de laatste truck overhandigd, waarmee de langdurige samenwerking tussen beide partijen werd benadrukt.

Innovatieve trucks voor efficiënte transportoplossingen

De Finéjas Group, een toonaangevende internationale transportonderneming, heeft gekozen voor de Mercedes-Benz Actros 1845 LS 4×2. Deze voertuigen zijn uitgerust met de nieuwste technologieën, waaronder de nieuwste generatie OM 471-motor met 330 kW (449 pk), de innovatieve MirrorCam, het interactieve Multimedia Cockpit-systeem en geavanceerde veiligheidsassistentiesystemen zoals Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 en Frontguard Assist.

Feestelijke overdracht in Wörth

De overdracht van de laatste trucks werd gevierd met een feestelijk evenement in het Customer Center in Wörth. Gasten kregen niet alleen een kijkje achter de schermen, maar ook de kans om de wereld van Mercedes-Benz Trucks van dichtbij te ervaren. Tijdens een rondleiding door de moderne productiefaciliteiten maakten de deelnemers kennis met de innovaties die in elk voertuig “made in Wörth” worden toegepast.

Over de Finéjas Group

De Finéjas Group, opgericht in 1994 en gevestigd in Litouwen, is gespecialiseerd in het vervoer van niet-gevaarlijke en niet-temperatuurgevoelige goederen met huifopleggers binnen Europa. Het bedrijf, dat meer dan 3.000 medewerkers in dienst heeft en een vloot van 1.500 trucks beheert, richt zich op Full Truck Load (FTL)-transporten. Voor deze transporten vertrouwt het bedrijf op een homogene vloot, waarmee efficiëntie en betrouwbaarheid worden gegarandeerd.

Bundesbank verlaagt groeiverwachtingen voor Duitse economie

FRANKFURT – De Bundesbank heeft de verwachtingen voor de Duitse economie flink verlaagd.

De centrale bank denkt nu dat de grootste economie van Europa en de belangrijkste handelspartner van Nederland in 2025 met slechts 0,2 procent zal groeien. Eerder rekende de Bundesbank nog op een groei van 1,1 procent in het nieuwe jaar.

Voor dit jaar gaat de Bundesbank nu zelfs uit van een economische krimp van 0,2 procent, terwijl eerder werd gerekend op een groei van 0,3 procent. Ook waarschuwt de centrale bank voor een mogelijke nieuwe krimp in 2025 als de Verenigde Staten onder president Donald Trump importtarieven gaan invoeren op Europese goederen.

“De Duitse economie kampt niet alleen met aanhoudende economische tegenwind, maar ook met structurele problemen,” zei Bundesbank-president Joachim Nagel, waarbij hij met name wees op de problemen in de industriële sector. Ook de arbeidsmarkt reageert volgens Nagel “merkbaar op de aanhoudende zwakte van de economische activiteit” in het land.

Fraudezaak rond transport van koperen bouten: goederen verdwijnen onderweg naar Frankrijk

Foto: Adobe Stock

KUFSTEIN, Oostenrijk – In het district Kufstein heeft de Oostenrijkse politie een onderzoek gestart naar een omvangrijke fraudezaak in de transportsector. Op 27 november 2024 verdwenen twee ladingen koperen bouten tijdens het transport naar Frankrijk, met een financiële schade van die loopt in de zes cijfers, aldus de Oostenrijkse politie.

Verloop van de fraude

Een lokaal bedrijf verkocht de koperen bouten aan een Franse klant en schakelde een regionaal transportbedrijf in voor de levering. Dit bedrijf besteedde de opdracht vervolgens uit aan een Sloveens subtransportbedrijf. Twee vrachtwagenchauffeurs, afkomstig uit Polen en Kroatië, kregen de taak om de ladingen naar Frankrijk te vervoeren.

In plaats van op de bestemming in Frankrijk aan te komen, werden de koperen bouten echter in Kroatië gelost. Uit onderzoek blijkt dat vervalste leveringsopdrachten hiervoor verantwoordelijk waren. De chauffeurs volgden de vervalste instructies en leverden de ladingen op een verkeerde locatie af.

Onderzoek en schade

Pogingen om contact op te nemen met het Sloveense transportbedrijf zijn tot nu toe zonder resultaat gebleven. De politie vermoedt dat het bedrijf mogelijk betrokken is bij de fraude of nalatig heeft gehandeld.

De Oostenrijkse autoriteiten zetten hun onderzoek voort om de daders en de bestemming van de verdwenen koperen bouten te achterhalen. Bedrijven in de regio worden gewaarschuwd extra waakzaam te zijn bij het uitbesteden van transportopdrachten.

Holtummerweg in Holtum 17 weken afgesloten voor werkzaamheden

HOLTUM – De Holtummerweg in Holtum vanaf De Grote Dries tot voorbij De Grote Allee en een deel van de Hub van Doorneweg worden in beide richtingen afgesloten van maandag 6 januari 7.00 uur tot vrijdag 9 mei 16.00 uur.

Het betreft hier een van de meest complexe verleggingslocaties van kabels en leidingen binnen het Project Verbreding A2 Het Vonderen-Kerensheide.
De afsluiting van 17 weken is noodzakelijk voor het verleggen van transportleidingen en kabels in opdracht van Enexis en Watermaatschappij Limburg (WML). Tennet lift ook mee op deze afsluiting met werkzaamheden.

Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingsroutes en aangepaste verkeerssituaties.

Werkzaamheden

Rijkswaterstaat werkt samen met Boskalis aan de voorbereidingen voor de wegverbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. Tijdens deze langdurige afsluiting worden de kabels en leidingen verlegd zodat later het viaduct Wolfrath kan worden vervangen.

De verleggingen zijn complex vanwege de veiligheidsoverwegingen met betrekking tot de hoogspanningsmast en beperkte ruimte van het fietspad onder het viaduct van de A2.
Daardoor dienen de kabels en leidingen onder het asfalt van de Holtummerweg te worden aangelegd. Door de open ontgraving die hierdoor ontstaat is het noodzakelijk dat de Holtummerweg over een grotere lengte gedurende een langdurige periode wordt afgesloten.

De volgende werkzaamheden worden onder meer uitgevoerd:

– Leidingen van WML en Enexis worden omgelegd en omgekoppeld;
– De transportleiding inclusief mantelbuis van WML wordt aangelegd en in bedrijf genomen;
– Mantelbuizen voor nieuwe kabels van KPN, Ziggo en E-fiber worden aangelegd;
– Na het verleggen van de kabels en leidingen zal de Holtummerweg weer worden voorzien van een nieuwe asfaltlaag.

Afsluiting

Om de werkzaamheden uit te voeren, wordt de Holtummerweg, vanaf De Grote Dries in Holtum tot voorbij De grote Allee en de Hub van Doorneweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer van maandag 6 januari 7.00 uur tot vrijdag 9 mei 16.00 uur

Gele borden geven ter plaatse informatie over de werkzaamheden, verkeersmaatregelen en omleidingen. (Brom)fietsverkeer en voetgangers hebben te allen tijde doorgang.

A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide (A2VK)

De A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide krijgt de komende jaren een extra rijstrook per rijrichting (van 2×2 rijstroken met spitsstrook nu, naar 2×3 rijstroken met vluchtstrook in de toekomst).

Hierdoor wordt het viaduct Wolfrath aan de Holtummerweg vervangen door een groter en breder viaduct. Met deze wegverbreding wordt de robuustheid van het netwerk op dit deel van de A2 verbeterd.

De snelweg is maximaal beschikbaar, waardoor een betrouwbare verkeersafwikkeling mogelijk wordt. Tevens zorgt de verbreding voor betere doorstroming, hogere verkeersveiligheid, minder sluipverkeer in de regio en positieve effecten op de economische ontwikkeling van Limburg.

DNB waarschuwt voor meerdere jaren met relatief hoge inflatie

AMSTERDAM – De inflatie in Nederland blijft de komende jaren waarschijnlijk hoger dan in het eurogebied als geheel. Daarvoor waarschuwt De Nederlandsche Bank (DNB) bij het verschijnen van nieuwe economische ramingen. Volgens DNB komt dat doordat de lonen hier de laatste tijd nog vrij hard omhooggaan. Ook worden de prijzen gestuwd door belastingen.

Dit jaar gaat het Nederlandse prijspeil naar verwachting met 3,2 procent omhoog. Voor volgend jaar voorziet DNB eenzelfde inflatie, terwijl het cijfer in 2026 maar iets lijkt af te nemen tot 2,8 procent. Daardoor lijkt het nog jaren te duren voordat de inflatie hier terug is op 2 procent.

“De Europese Centrale Bank (ECB) streeft naar een inflatie van 2 procent. Daar gedijt de economie goed bij”, legde DNB-hoofdeconoom Olaf Sleijpen vrijdag uit. “Een inflatie van 3 procent is voor even geen probleem, maar dit niveau moet zich niet verankeren in de verwachtingen van mensen en bedrijven”, voegde hij daaraan toe. “Want dan wordt 3 procent het nieuwe normaal, en dat kost ons koopkracht en holt onze concurrentiepositie uit.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De ECB pakte de hoge inflatie in de eurozone eerder aan door de rente flink op te voeren. Gemiddeld is de Europese inflatie evenwel weer behoorlijk gezakt en de laatste tijd wordt de rente daarom stap voor stap verlaagd. Voor het voldoende tot bedaren brengen van de prijsstijgingen in Nederland is dus meer nodig dan de inspanningen van de ECB.

Sleijpen wilde niet spreken van een door economen vaak gevreesde loon-prijsspiraal en onderkent dat de toename van de lonen in Nederland ook te maken heeft met de krapte op de arbeidsmarkt. Maar hij vindt wel dat vakbonden en werkgevers een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben om een hogere inflatie te voorkomen. “Iedereen moet zich realiseren wat de impact is op de inflatie.”

Tabak, alcohol en aardgas

Dat geldt ook voor beleidsmakers bij de overheid, gaf hij aan. Zij zullen er ook op moeten letten dat ze de inflatie met hun beleid niet onbedoeld aanwakkeren. De econoom doelt daarbij vooral op de belastingverhogingen op tabak, alcohol en aardgas. Die maken dat de prijzen van sommige producten de laatste tijd fors duurder zijn geworden. Zonder de invloed daarvan zou de inflatie dit jaar gemiddeld 2,3 procent bedragen. Ook de forse huurstijging van dit jaar speelt een rol.

De energierekening wordt voor Nederlanders inmiddels wel steeds beter betaalbaar. Dat neemt niet weg dat naar schatting 20 tot 25 procent van de huishoudens met de laagste inkomens kwetsbaar blijft voor hoge energiekosten.

Belgische politie voert strengere controles uit op Viaduct van Vilvoorde: rijbewijs ingetrokken bij negeren weekendrijverbod

Foto: Wikimedia | Boerkevitz

BRUSSEL – De Belgische politie gaat strenger optreden tegen chauffeurs die het weekendrijverbod op het Viaduct van Vilvoorde negeren. Dit meldt Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners. Sinds 9 augustus is verkeer zwaarder dan 3,5 ton in de richting van Zaventem niet meer toegestaan op de binnenring tijdens het weekend.

Om het verbod te handhaven, werden in oktober hoogtebegrenzers geplaatst. Bestuurders worden daarnaast al enkele honderden meters eerder gewaarschuwd met flexibele hoogtebegrenzers en borden, zodat zij tijdig de afrit kunnen nemen.

Drastische maatregelen

Omdat sommige chauffeurs het verbod blijven negeren, heeft de Belgische politie drastischere maatregelen genomen. Vanaf zaterdag 14 december riskeren bestuurders van voertuigen zwaarder dan 3,5 ton een onmiddellijke intrekking van hun rijbewijs voor 15 dagen als zij het verbod overtreden.

Het weekendrijverbod geldt elke week van vrijdagavond 23:00 uur tot maandagochtend 04:00 uur op de binnenring. Deze maatregel blijft van kracht tot het voorjaar van 2026, om de veiligheid en duurzaamheid van het viaduct te waarborgen.

Febetra benadrukt het belang voor transporteurs om de regels strikt na te leven om zware sancties te voorkomen.

KLM neemt elektrische Goldhofer Sherpa in gebruik

SCHIPHOL – Een bijzonder moment gisteren, donderdag 12 december, voor KLM op Schiphol: de eerste van de 29 elektrische materiaaltrekkers, de ‘Goldhofer Sherpa’, werd in gebruik genomen.

Met de komst van de Goldhofer Sherpa’s is de helft van de materiaaltrekkers van KLM op het platform geëlektrificeerd. Door deze uitbreiding heeft KLM inmiddels net boven de 70% van de grondoperatie geëlektrificeerd. Het doel is een emissievrije grondafhandeling in 2030.

“Ik ben ontzettend trots op het team dat hard heeft gewerkt om deze mijlpaal te bereiken. Het is essentieel dat we blijven innoveren om onze grondoperatie verder te verbeteren. Ik kijk ernaar uit om nog meer van dit soort ontwikkelingen te realiseren en onze ambities waar te maken”, aldus Thijs Komen, VP Apron Services.

Materiaaltrekkers spelen een cruciale rol op het platform van Schiphol. Ze vervoeren essentiële materialen zoals containers, vracht en trappen die nodig zijn voor de afhandeling van vluchten.

Man steekt dochter neer op straat: OM eist 12 jaar gevangenisstraf

DEN BOSCH – Op 11 juni wordt een vrouw door haar 60-jarige vader op klaarlichte dag neergestoken op straat in Uden. Veel omstanders zijn getuige van het incident. De vrouw overleeft het incident ternauwernood. Donderdag stond de man voor de rechter. Het Openbaar Ministerie (OM) eist 12 jaar cel tegen hem.

Omstreeks 14.00 uur komen bij de politie meerdere meldingen binnen dat een vrouw met een mes wordt gestoken op de Kazernestraat in Uden. Politiewagens komen vervolgens ter plaatse. De vrouw is zwaargewond en wordt met spoed overgebracht naar het ziekenhuis, waar zij meerdere keren wordt geopereerd en dagenlang op de intensive care ligt. Naast de vrouw wordt haar vader aangetroffen met een fiets, met op de bagagedrager een groot vleesmes. Op het mes en op de handen van de man wordt bloed aangetroffen. De man wordt daarop door de politie aangehouden als verdachte.

Meerdere getuigen hebben het incident zien gebeuren en hebben daarover verklaard bij de politie. Die verklaringen, samen met de verklaring van aangeefster en de beelden waarop is te zien dat verdachte nog met het mes in zijn handen bij het slachtoffer staat, vormen het bewijs. Ook is te zien dat hij haar, terwijl zij zwaargewond op de grond ligt, nog een schop geeft.

Verdachte verklaarde vandaag dat hij haar alleen wilde bedreigen en dat hij haar één keer met het mes heeft aangeraakt. Naar oordeel van het OM zou de man met voorbedachte raad hebben gehandeld. Dat blijkt onder andere uit het feit dat hij haar in maart 2024 ook al zou hebben mishandeld, waarbij hij zei dat het haar laatste dag was. Vlak voor het incident zou hij zijn dochter daar ook nog op hebben gewezen en opnieuw gezegd dat het haar laatste dag was. Tijdens het steekincident had hij drie messen bij zich, die hij naar eigen zeggen naar de kringloop had willen brengen. De officier van justitie vindt dat onaannemelijk.

Naar oordeel van het OM gaat het hier om een gruwelijk voorbeeld van huiselijk geweld en een poging tot femicide. De man zou de druk op, het geweld tegen en de controle over het slachtoffer hebben opgebouwd. De officier van justitie: ‘Huiselijk geweld is één van de omvangrijkste geweldsvormen in onze samenleving. Het heeft vaak een stelselmatig karakter en het risico op herhaling is groot. Verdachte is het niet eens met de manier waarop zijn dochter leeft en neemt het zijn dochter kwalijk dat hij nu vast zit.’

Gezien de ernst van het steekincident en de impact op het slachtoffer, maar ook ter bescherming van de samenleving, is naar oordeel van het OM alleen een lange gevangenisstraf op zijn plaats. In deze zaak eist het OM daarom 12 jaar gevangenisstraf, een contactverbod voor de duur van 5 jaar en een GVM-maatregel die ervoor moet zorgen dat tegen het einde van zijn detentie wordt bezien of een passend toezicht of begeleiding moet worden opgelegd. De rechter doet op 22 januari 2025 uitspraak.

Rijkswaterstaat introduceert innovatief overzichtsbeeld voor sluisbediening

UTRECHT – Rijkswaterstaat neemt een belangrijke stap in het verbeteren van de veiligheid en efficiëntie bij de bediening van sluizen. Met behulp van het innovatieprogramma Smart Patrol is een nieuw hulpmiddel ontwikkeld: het overzichtsbeeld. Dit systeem biedt operators een volledig en intuïtief overzicht van de sluiskolk, waarmee losse camerabeelden met verschillende hoeken overbodig worden.

Aanleiding: aanbevelingen na incidenten

De ontwikkeling van het overzichtsbeeld is gestart naar aanleiding van aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Incidenten, zoals een ernstig ongeval bij een brug in Zaandam, benadrukten de noodzaak van beter overzicht bij de bediening van sluizen en bruggen. Samen met operators is onderzocht hoe het werk veiliger kan worden gemaakt, wat resulteerde in het overzichtsbeeld als nieuw bedieningsconcept.

Hoe werkt het overzichtsbeeld?

Het overzichtsbeeld combineert camerabeelden tot één bovenaanzicht van de sluiskolk. Schepen worden op een natuurlijke manier weergegeven, zodat operators in één oogopslag het overzicht hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door 180-graden camera’s. Detail- en beweegbare camera’s blijven beschikbaar voor aanvullende informatie, maar het overzichtsbeeld neemt de taak van algemeen overzicht over.

Karin de Jong, projectleider overzichtsbeeld, legt uit: “Het huidige systeem vraagt veel interpretatie van de operator, zoals het bepalen van de voor- en achterkant van een schip. Dat kan afleiden. Met het overzichtsbeeld wordt het werk eenvoudiger, overzichtelijker en veiliger.”

Positieve resultaten uit de praktijk

Na vier jaar intensieve ontwikkeling en testen door Smart Patrol blijkt het overzichtsbeeld betrouwbaar en effectief. Operators die met het systeem werkten, rapporteerden verbeterde veiligheid en een efficiënter bedieningsproces.

Wanneer wordt het overzichtsbeeld ingevoerd?

De implementatie van het overzichtsbeeld gebeurt stapsgewijs via Vervanging en Renovatie (VenR) projecten. Rijkswaterstaat werkt aan de verdere standaardisering en ontwikkeling van de technologie, zodat deze op alle relevante locaties op dezelfde manier gebruikt kan worden. Hoewel het nog even duurt voordat alle operators ermee kunnen werken, markeert deze innovatie een belangrijke stap in de richting van veiligere en gebruiksvriendelijkere sluisbediening.

Met het overzichtsbeeld blijft Rijkswaterstaat investeren in slimme technologieën om de infrastructuur in Nederland veiliger en efficiënter te maken.

Liefdadigheidsorganisatie: 1 op 5 Duitsers leeft in armoede

BERLIJN – Steeds meer Duitse huishoudens leven onder de armoedegrens vanwege de hoge huurprijzen en gestegen woonlasten. Dat meldt de Duitse liefdadigheidsinstelling Paritätische Gesamtverband. Als de woonkosten worden meegerekend leeft een op de vijf Duitsers in armoede, stelt de organisatie.

Volgens een rapport van de organisatie leven er 17,5 miljoen Duitsers onder de armoedegrens, ruim 20 procent van de bevolking. Dat zijn er 5,4 miljoen meer dan eerder werd aangenomen. De liefdadigheidsorganisatie komt tot deze cijfers door ook de woonkosten in de berekening mee te nemen. Veel huishoudens besteden meer dan een derde van hun inkomen aan woonlasten, sommigen zelfs meer dan de helft.

Volgens de organisatie blijven miljoenen mensen onzichtbaar in de gebruikelijke armoedestatistieken omdat hun woonkosten niet worden meegenomen. “Wie alleen naar het inkomen kijkt, maar niet naar het feit dat mensen steeds minder geld overhouden door hoge woonkosten, ziet de omvang van de armoede in Duitsland over het hoofd.”

Paritätische Gesamtverband is een toonaangevende koepelorganisatie voor maatschappelijk welzijn in Duitsland.

Al-Jolani roept Syriërs op de ‘revolutie’ te vieren op straat

DAMASCUS – De leider van de Syrische rebellen die vorige week de macht hebben overgenomen, Abu Mohammed al-Jolani, heeft alle Syriërs opgeroepen om vrijdag “de triomf van de revolutie” te vieren. Hij feliciteerde het Syrische volk in een video op Telegram en spoorde hen aan de straat op te gaan.

Na de oproep zijn duizenden Syriërs uitgerukt naar de Grote Moskee van Damascus. Ze droegen de vlag die de oppositietroepen sinds 2011 gebruiken en zongen liederen over de eendracht van het Syrische volk. Naar verwachting houdt al-Jolani later een toespraak in de moskee.

Al-Jolani is de oprichter en militaire leider van het streng islamitische Hayat Tahrir al-Sham (HTS). Hij was eerder gelieerd aan Al Qaeda, maar brak later met die terroristische organisatie. Al-Jolani stelt zich nu gematigder op, maar westerse leiders zijn terughoudend met hun oordeel over hem en willen afwachten hoe de nieuwe machthebbers de komende tijd zullen omgaan met etnische en religieuze minderheden.

De rebellenleider gebruikte in de video weer zijn echte naam, Ahmed al-Sharaa. Dat deed hij ook al in andere officiële verklaringen deze week. Op die manier wil hij mogelijk afstand nemen van zijn jihadistische verleden.

×