Clicky

zondag 22 september 2024 - 04:04 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 7

Dodental loopt op na nieuwe explosies in Libanon

BEIROET – In Libanon zijn woensdag zeker twintig doden gevallen door exploderende walkietalkies, meldt het Libanese ministerie van Volksgezondheid. Het aantal gewonden ligt boven de 450.

Het Libanese Rode Kruis meldde op X met dertig ambulanceteams te reageren op explosies in verschillende gebieden, waaronder in het zuiden van Libanon en de Bekavallei, een bolwerk van Hezbollah. Een verslaggever van persbureau Reuters in Beiroet zag leden van Hezbollah haastig de batterijen uit walkietalkies halen die niet waren ontploft en de onderdelen in metalen vaten gooien.

De militante groepering gebruikt oude communicatieapparatuur in een poging om de Israëlische surveillance van mobiele telefoons te omzeilen. Een veiligheidsbron meldt dat de walkietalkies vijf maanden geleden waren gekocht. De piepers zouden op ongeveer hetzelfde moment zijn aangeschaft.

De ontploffingen komen een dag nadat piepers, die door militante groep Hezbollah werden gebruikt, tegelijkertijd waren geëxplodeerd. Daardoor kwamen volgens het ministerie zeker twaalf mensen om het leven en raakten bijna 3000 mensen gewond. Onder de gewonden is de Iraanse ambassadeur. Hezbollah, de Libanese regering en Iran houden Israël verantwoordelijk. Dat land houdt zich vooralsnog stil als het gaat om de explosies in Libanon.

Israël en Hezbollah vallen elkaar vrijwel dagelijks aan sinds de oorlog in de Gazastrook uitbrak. Hezbollah valt Israël aan als teken van steun aan Hamas. Beide groeperingen worden gesteund door Iran. De Verenigde Staten ontkennen betrokkenheid bij de explosies en zeggen escalatie te willen voorkomen met diplomatie.

VN-Veiligheidsraad overlegt vrijdag over explosies Libanon

NEW YORK – De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties komt vrijdag om 21.00 uur Nederlandse tijd samen voor een overleg over de dodelijke explosies in Libanon. Huidig voorzitter Slovenië meldt dat Algerije namens Arabische staten een verzoek hierover had ingediend.

Dinsdag ontploften piepers die door Hezbollah werden gebruikt als communicatiemiddel. De militante beweging houdt Israël verantwoordelijk voor de explosies. Het Libanese ministerie van Volksgezondheid meldde twaalf doden en bijna 3000 gewonden. Woensdag volgde een nieuwe reeks explosies, waarbij walkietalkies ontploften met eveneens doden en gewonden tot gevolg.

VN-topman António Guterres waarschuwde woensdag dat de explosies een “ernstig risico vormen op een dramatische escalatie in Libanon” en dat dit vermeden moet worden. Hij zei ook dat de logica achter deze explosies een preventieve aanval lijkt te zijn voor een grote militaire operatie. Guterres roept alle betrokkenen op tot maximale terughoudendheid om verdere escalatie te voorkomen.

De VN-Veiligheidsraad bestaat uit vijf permanente leden (China, Frankrijk, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) en tien leden die door de Algemene Vergadering van de VN worden gekozen voor een periode van twee jaar. Die laatste groep bestaat momenteel uit Algerije, Ecuador, Guyana, Japan, Malta, Mozambique, Sierra Leone, Slovenië, Zuid-Korea en Zwitserland.

Yeşilgöz: brief opt-out had serieuzer en diplomatieker gemoeten

DEN HAAG – Het kabinet had meer tijd moeten nemen om Brussel op de hoogte te brengen van de wens tot een opt-out op het migratiebeleid, vindt Dilan Yeşilgöz. Het had wat de VVD-leider betreft “serieuzer en diplomatieker” gekund. Ze had liever gehad “dat het kabinet het idee van een opt-out had besproken in Europa, daar medestanders had gezocht, daar het gesprek was aangegaan.”

De politica hoopt dat het kabinet beseft dat je “via diplomatie dingen bereikt in Europa, en niet via briefjes.” Asielminister Marjolein Faber zei woensdagochtend op X dat ze de Europese Commissie in een brief heeft laten weten dat Nederland een opt-out op het migratiebeleid wil, mocht het EU-migratiebeleid op termijn worden herzien. Dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Gevraagd naar de kritiek zei Faber: “Op zich is het gewoon heel duidelijk. We hebben aangegeven dat wij een opt-out willen.” De PVV-bewindsvrouw blijft erbij dat het plan haalbaar is, ondanks de vraagtekens die oppositiepartijen hierbij zetten. Verder wilde Faber niet ingaan op de opmerkingen van Yeşilgöz. “Ik ga verder niet iets zeggen over de fractievoorzitter van de VVD, dat laat ik aan haar.”

Bontenbal: moeilijker zo dingen voor elkaar te krijgen

Vooral vanuit de oppositie kwam kritiek op de voornemens van het kabinet. Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) vindt dat het kabinet een verkeerde houding heeft richting Brussel om uitzonderingen te bedingen op het asiel-, maar ook het landbouwbeleid. “Als je iets wil halen in Brussel moet je ook iets brengen”, zei de voormalige Eurocommissaris tijdens het debat na Prinsjesdag. Hij ziet “totaal niet” wat het kabinet de Europese Unie te bieden heeft. “Doe dat verstandiger, doe dat subtieler”, luidde zijn verzoek.

Nederland stond in de jaren onder premier Mark Rutte “echt op de kaart” in Europa, vindt Henri Bontenbal. De CDA-leider denkt dan specifiek aan de rol van de voormalig premier bij de onderhandelingen over het Europese migratiepact. Hij vreest dat het kabinet deze positie verspeelt. Het wordt moeilijker voor premier Dick Schoof “om dingen voor elkaar te krijgen als we ons zo gaan gedragen”, zei Bontenbal verwijzend naar de brief van Faber.

Andere koers

Yeşilgöz gaf toe dat dit kabinet in Europa “af en toe” een andere koers kiest. “Waar het om gaat, is dat we ons eigen belang in de context van Europa verdedigen” Ze vindt dat Schoof en ministers als Ruben Brekelmans (Defensie) Nederland er goed op hebben gezet in hun eerste maanden in functie.

VS klagen Grace Ocean en Synergy Marine aan voor schade brugramp Baltimore

BALTIMORE – Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft een rechtszaak aangespannen tegen de eigenaar en exploitant van de Dali, het vrachtschip dat een halfjaar geleden tegen een brug in de Amerikaanse stad Baltimore aanvoer. Het ministerie eist ruim 100 miljoen dollar van de bedrijven Grace Ocean en Synergy Marine.

Het onder Singaporese vlag varende schip blokkeerde een van de drukste havens van Amerika sinds het op 26 maart elektriciteitsproblemen kreeg en tegen een steunkolom van de brug botste. Daardoor stortte de brug in en kwamen zes arbeiders om het leven. Het geëiste bedrag moet de kosten dekken die de overheid heeft gemaakt voor herstelwerkzaamheden.

“Degenen die verantwoordelijk zijn voor het schip moeten volledig aansprakelijk worden gesteld voor de catastrofale schade die ze hebben veroorzaakt en er moeten straffen worden opgelegd om dergelijk wangedrag af te schrikken”, staat in de aanklacht. Het ministerie beweert verder dat “een slecht voorbereide bemanning op een absoluut niet zeewaardig schip stuurde om de waterwegen van de Verenigde Staten te bevaren”.

“Het ministerie van Justitie is vastbesloten om ervoor te zorgen dat degenen die verantwoordelijk zijn voor de vernietiging van de Francis Scott Key Bridge ter verantwoording worden geroepen”, aldus procureur-generaal Merrick Garland in een verklaring.

“Met deze civiele claim wil het ministerie van Justitie ervoor zorgen dat de kosten voor het vrijmaken van het kanaal en het heropenen van de haven van Baltimore worden gedragen door de bedrijven die het ongeluk hebben veroorzaakt, en niet door de Amerikaanse belastingbetaler.”

China hackte honderdduizenden slimme apparaten, waarschuwt FBI

WASHINGTON – Chinese staatshackers hebben meer dan 260.000 apparaten gehackt om ze te kunnen gebruiken voor grote cyberaanvallen, waarschuwen de autoriteiten van de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Daaronder zijn volgens de diensten ongeveer 2700 apparaten in Nederland. Het Nationaal Cyber Security Centrum van het Nederlandse ministerie van Justitie en Veiligheid meldt ook dat enkele duizenden apparaten in Nederland zijn getroffen.

Volgens de Amerikaanse FBI richtten de hackers zich onder meer op routers, firewalls, opslagapparaten en slimme apparaten die aan internet gekoppeld zijn, zoals bewakingscamera’s en webcams. In de Verenigde Staten zouden 126.000 apparaten zijn getroffen. Daarna volgen Vietnam met 21.100 apparaten en Duitsland met 18.900. In China zou het om 2600 apparaten gaan. Behalve in Europa, Noord-Amerika en Azië zouden ook in Zuid-Amerika, Afrika en Australië apparaten zijn gekaapt.

De aanval wordt toegeschreven aan een organisatie die Beijing Integrity Technology Group wordt genoemd, een cybersecuritybedrijf dat beursgenoteerd is. Er zouden bij de onderneming zo’n vijfhonderd mensen werken. Die zou banden hebben met de Chinese regering. De hackers zouden gebruikmaken van dezelfde technieken en methodes als Chinese cyberspionnen. Die groep staatshackers wordt door cyberbeveiligers onder meer Flax Typhoon, Ethereal Panda of RedJuliett genoemd.

Het Nationaal Cyber Security Centrum roept gebruikers van zulke apparaten op om de software te updaten. Eigenaren van gekaapte apparaten worden “waar mogelijk” op de hoogte gebracht, maar “dit betreft slechts een deel van de totale hoeveelheid getroffen apparaten in Nederland”.

Het gaat om lukraak gehackte apparaten die werden gebruikt om offensieve cyberoperaties uit te voeren, aldus een Europese inlichtingendienst die de Amerikaanse uitkomsten bevestigt. De gekaapte apparaten zouden niet zijn gebruikt bij aanvallen op Nederlandse doelen. Volgens de inlichtingendienst spioneert China steeds vaker via Chinese bedrijven die dan ook zelfstandig computers kraken.

Te lang, te snel, slechte ladingzekering en zonder markeringen onderweg [+foto]

Foto: Duitse Politie

LEUN – De Duitse politie zagen dinsdagochtend (17 september 2024) een zwaar transport op de B49 nabij Leun richting Limburg rijden. De vrachtwagen was beladen met een ondergrondse tank van 100.000 liter.

Omdat de tank met slechts zes spanbanden was vastgezet, hield de politie het zware transport tegen en controleerde deze. De wetshandhavers ontdekten verschillende overtredingen.

Zo was de ondergrondse tank met te weinig spanbanden vastgezet. Ook de gebruikte spanbanden waren defect en vertoonden scheuren.

Bovendien overschreed het zware transport de maximaal toegestane lengte van 22 meter met bijna een meter.

Bovendien reed het voertuig 13 km/uur sneller dan de maximaal toegestane snelheid voor een dergelijk transport. De agenten ontdekten ook dat de benodigde markeringen voor zwaar transport en aanvullende veiligheidsmaterialen niet aanwezig waren of gebrekkig waren.

Vanwege de vastgestelde gebreken verboden de agenten verder rijden totdat deze waren verholpen. Ze startten een boeteprocedure tegen de chauffeur en een procedure tegen de eigenaar van de vrachtwagen.

Kapotte vrachtwagen veroorzaakt verkeerschaos in Bunschoten [+foto]

Foto: Keistadnieuws

BUNSCHOTEN – Woensdagmiddag 18 september is een grote verkeerschaos ontstaan op de Amersfoortseweg in Bunschoten, een drukke verkeersader tussen Bunschoten en Amersfoort.

Een vrachtwagen kwam, door een onbekend probleem, stil te staan midden op een rotonde. De vrachtwagen, met Pools kenteken, kon tot nu toe niet worden gerepareerd door de chauffeur.

Dit veroorzaakt aanzienlijke verkeershinder. Auto’s kunnen met moeite langs de stilstaande vrachtwagen manoeuvreren. Sommige automobilisten raken echter geïrriteerd en beginnen te toeteren, rijden over de verkeerde rijbaan of zelfs over het gras.

Vrachtwagens hebben nog meer moeite om erlangs te komen. Met veel moeite slagen sommige vrachtwagenchauffeurs erin om langs het obstakel te rijden. Een visboer moest zelfs zijn verkoopwagen loskoppelen om door te kunnen. Andere vrachtwagenchauffeurs durven het risico niet te nemen en wachten ter plaatse.

Op dit moment zijn veel markthandelaren met hun vrachtwagens onderweg terug van de markt, waardoor veel vrachtwagens in de file staan te wachten. De lijnbus richting Amersfoort kon met moeite passeren, terwijl de lijnbus richting Bunschoten zijn passagiers op de weg moest laten uitstappen vanwege de verkeersopstopping.

Verschillende voorbijgangers probeerden te helpen met het regelen van het verkeer, maar desondanks blijft het een verkeerschaos en ontstaan er files. Bij het kruispunt ter hoogte van Polynorm ontstaan gevaarlijke situaties doordat het verkeer vaststaat, terwijl de verkeerslichten op groen springen en de weggebruikers niet verder kunnen door de filevorming.

Binnenvaartschepen en cruises vast in Oostenrijk door hoogwater

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

WENEN – Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.

Dinsdag meldde het Duitse persbureau dpa nog dat zo’n zeventig goederenschepen en zo’n zeventig passagiersschepen niet verder konden varen. Hoeveel dat er nu zijn, is onduidelijk. De meeste reizigers konden van boord, maar bij de Zwitserse riviercruiseschip Thurgau Prestige zorgde een technisch probleem ervoor dat ruim honderd passagiers pas na dagen wachten aan wal konden in Wenen.

De Nederlandse schipper Jasper Verburg zit vast in Linz met zijn schip Amare. “Er is wel vaker hoogwater. Maar doordat er zoveel regen is gevallen weet niemand waar die aan toe is. Het levert een hoop vertraging op”, zegt Verburg, die vreest voor vijf dagen oponthoud. “Maar ik denk dat mensen in Polen en Tsjechië er meer last van hebben eerlijk gezegd.”

Nicole Wit, die vaart op het Nederlandse schip de Sulomaro, vertelt dat ze sinds vorige week donderdag noodgedwongen in Wenen in de haven moet blijven. “We zouden vrijdag laden, maar dat ging niet door alle regen. In verband met hoogwater is achter ons de havendeur dichtgegaan.”

De verwachting is dat schepen aanstaande donderdag de Donau weer op mogen, nadat er minder regen was gevallen. Maar de Oostenrijkse overheid waarschuwt dat de temperaturen beginnen te stijgen. Sneeuw in de bergen smelt en stroomt uiteindelijk in de rivieren, waardoor de waterstanden opnieuw kunnen stijgen.

Volgens brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland zijn er vooralsnog geen signalen dat de hevige regen in Centraal-Europa voor problemen zorgt in vaarwegen dichter bij Nederland. “De regen is daarvoor aan de verkeerde kant van de bergen gevallen. Dus het stroomt niet af naar de Rijn en de Maas, maar richting Hongarije.”

12-jarig meisje om het leven gekomen na aanrijding met lijnbus in Bennebroek [+foto’s]

Foto: ASMedia

BENNEBROEK – Op woensdagmiddag 18 september vond op de Rijksstraatweg in Bennebroek een verkeersongeval plaats tussen een lijnbus en een fietsster. Hierbij is een 12-jarige meisje uit Hillegom overleden.

Omstreeks 15.25 uur kreeg de politie de melding binnen van het verkeersongeval. De verkeersspecialisten van de politie doen onderzoek naar het ongeval.

Het kruispunt van de Zwarteweg, Bennebroekerlaan en Rijksstraatweg werden in verband met het onderzoek afgesloten.

Weer meldingen in Libanon van communicatieapparatuur die ontploft

BEIROET – Uit Libanon komen opnieuw meldingen van ontploffingen in communicatieapparatuur. De meldingen komen onder meer uit de zuidelijke buitenwijken van Beiroet en het zuiden en oosten van Libanon, melden de persbureaus AFP en Reuters.

Het gaat mogelijk om walkietalkies. Mogelijk raakten tientallen mensen gewond en er zouden ook doden zijn gevallen.

Dinsdag ontplofte in heel het land piepers die leden van Hezbollah zouden gebruiken.

De walkietalkies zouden volgens een bron van Reuters door Hezbollah rond dezelfde tijd zijn aangekocht als de piepers, zo’n vijf maanden geleden.

Een bron zegt ook dat walkietalkies ontploften tijdens begrafenissen van Hezbollah-leden die de vorige dag waren omgekomen door de exploderende piepers.

Rhenus gepresenteerd als officiële logistieke partner voor de VN-klimaatconferentie in Azerbeidzjan

HOLZWICKEDE – Rhenus Group, een toonaangevende wereldwijde logistieke dienstverlener, is geselecteerd om een sleutelrol te spelen op de komende 29e VN klimaatconferentie
(COP29) in Bakoe, Azerbeidzjan.

Als Officiële Logistieke Partner zal Rhenus haar expertise en middelen inzetten en samenwerken met lokale partners om het goede verloop van dit grote evenement te waarborgen. Deelnemers, waaronder staatshoofden, onderhandelaars en leiders uit de
sector, zullen in Bakoe bijeenkomen voor de COP29 om de meest urgente uitdagingen van de klimaatverandering aan te pakken.

Om aan de specifieke eisen van COP29 te voldoen, zal Rhenus gebruik maken van haar uitgebreide ervaring in het plannen en uitvoeren van complexe logistiek voor grootschalige evenementen, terwijl ze ook de expertise van lokale partners benut.

Het wereldwijde netwerk en de expertise van het bedrijf zullen een belangrijke rol spelen bij het garanderen van naadloze operaties en efficiënte processen in de gehele supply chain. Met activiteiten in meer dan 70 landen is Rhenus ideaal gepositioneerd om de centrale rol op zich te nemen bij het organiseren van de vrachtlogistiek van het evenement.

Dit omvat alles, van het intercontinentale transport van goederen met behulp van verschillende transportmodi, douaneinklaring, opslag en last-mile-levering tot de logistiek binnen de evenementenlocatie zelf. Er zal ook een team van internationale logistieke experts ter plaatse aanwezig zijn om de deelnemers te helpen met hun end-to-end en lokale logistieke behoeften, waardoor een soepele coördinatie wordt gegarandeerd, van internationale expeditie tot levering op locatie.

“We zijn er trots op dat we onze uitgebreide ervaring naar zo’n impactvol evenement kunnen brengen: COP29 speelt een cruciale rol bij het worden van een klimaat neutrale samenleving en daarmee bij het vormgeven van de toekomst van de komende generaties”, zegt Tobias Bartz, CEO van de Rhenus Groep.

“Met een sterk mondiaal netwerk en belangrijke projecten in de regio en onze voortdurende
toewijding aan het versterken van de toeleveringsketens in de Zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azië, een regio die van vitaal belang is voor de wereldhandel, zijn we toegewijd aan het vergroten van de stabiliteit en capaciteit van duurzame en efficiënte logistieke oplossingen. Op COP29 kijken we ernaar uit om onze sterke aanwezigheid in Azerbeidzjan en de hele regio te benutten om bij te dragen aan het succes van dit belangrijke mondiale evenement, terwijl we tegelijkertijd de Trans-Kaspische Internationale Transportroute, een belangrijke handelsverbinding op de Nieuwe Zijderoute, blijven versterken, die zich uitstrekt van China tot Europa, over Kazachstan, de Kaspische Zee en de Kaukasus tot in Turkije.”

Rhenus demonstreerde onlangs zijn capaciteiten als Officiële Logistieke Partner voor het Belgisch Olympisch team tijdens de Olympische Zomerspelen in Parijs, waarbij hij met succes de internationale logistiek van infrastructuur en apparatuur op meerdere sportlocaties beheerde. Deze naadloze coördinatie tussen meerdere transportmodi, waaronder weg-, lucht-, spoor- en zeevracht, benadrukt de vaardigheid van Rhenus in het omgaan met de complexe logistiek van grote internationale evenementen zoals COP29.

Een ander groot evenementenproject was de uitgebreide logistieke ondersteuning van Rhenus voor een wereldwijde klant tijdens de Olympische Zomerspelen in Rio de Janeiro, waardoor het vermogen van het bedrijf om spraakmakende internationale evenementen te organiseren verder werd versterkt. Bovendien werkt Rhenus al bijna twintig jaar samen met de Verenigde Naties als geautoriseerd agent voor het VN-Wereldvoedselprogramma,
waarbij hij meer dan 700.000 ton grondstoffen verzendt.

Concrete maatregelen voor een klimaatvriendelijke COP29

Het organiseren van COP29 in Baku brengt unieke logistieke uitdagingen met zich mee die Rhenus wil aanpakken en daarbij prioriteit geeft aan duurzaamheid. Het bedrijf zet zich actief in om de milieu-impact van COP29 te minimaliseren, waarbij de nadruk ligt op het verminderen van de uitstoot door het gebruik van elektrische magazijnvoertuigen binnen de logistieke centra, wat zal bijdragen aan een milieuvriendelijker evenement.

Daarnaast biedt Rhenus tijdens COP29 de dienst RHEGREEN aan, waarmee klanten actief de CO2-uitstoot van hun zendingen kunnen verminderen. Met RHEGREEN, een CO2-efficiëntietool die speciaal is ontworpen voor luchtvracht, krijgen klanten inzicht in de vluchtverbinding met de laagste uitstoot voor hun zendingen, waardoor mogelijk tot 40 procent CO2 per transport kan worden bespaard. Deze service onderstreept de toewijding van de Rhenus Groep aan verantwoorde logistieke oplossingen en milieubescherming.

Douane onderschept ovens met tientallen kilo’s cocaïne op Schiphol

Foto: Douane

SCHIPHOL – Tijdens een controle van een vrachtzending op Schiphol hebben douaniers ovens met tientallen kilo’s cocaïne onderschept.

De zaak is overgedragen aan het HARC-team. De drugs zijn in beslag genomen en worden vernietigd.

Douaniers troffen in een vrachtzending uit Panama vier ovens aan waar cocaïne in verstopt zat. Een gespecialiseerd bedrijf moet er aan te pas komen om de drugs uit de oven te verwijderen. Daarom is het exacte gewicht nog niet bekend. Duidelijk is dat het in elk geval om enkel tientallen kilo’s gaat.

Cargo HARC-team Schiphol

De zaak is overgedragen aan het Cargo HARC-team Schiphol. Dat is een samenwerkingsverband tussen Douane, Koninklijke Marechaussee en FIOD. Deze partijen werken nauw samen om ondermijnende criminaliteit, drugssmokkel en witwassen op en rond de luchthaven Schiphol tegen te gaan.

Directiewisseling bij Bentvelzen Transport & Logistiek

v.l.n.r. Peter Bentvelzen en Kees Bentvelzen

BLEISWIJK – Na een indrukwekkende carrière van 52 jaar neemt Kees Bentvelzen afscheid als directeur van Bentvelzen Transport & Logistiek. Ondanks zijn aanhoudende passie voor het bedrijf, is het tijd om plaats te maken voor nieuw leiderschap en frisse energie binnen het familiebedrijf. Hij wordt opgevolgd door Arnoud de Vries.

Kees Bentvelzen trad in 1976 toe als directeur van Bentvelzen Transport & Logistiek. Samen met zijn broer Peter transformeerde hij het bedrijf van een eenmanszaak met één vrachtwagen naar een bloeiende onderneming.

“Met gepaste trots en dankbaarheid kijk ik terug op de route die we als bedrijf hebben bewandeld en de ontwikkelingen die we gerealiseerd hebben”, aldus Kees.

Na een gezamenlijke en zorgvuldige zoektocht naar een opvolger voor Kees, gaat Peter Bentvelzen samen met Arnoud de Vries de directie vormen van Bentvelzen Transport & Logistiek. Arnoud de Vries brengt onder meer uitgebreide ervaring in de transport en logistieke sector met zich mee, om verder te kunnen bouwen aan het bedrijf.

“We zijn ervan overtuigd dat met deze stap Bentvelzen Transport & Logistiek, op de ingeslagen weg, zich verder kan ontwikkelen. We zullen ons blijven inzetten voor het welzijn van ons team en de kwaliteit van onze diensten”, zegt Peter Bentvelzen.

Investeerder CVC wil ‘superieur’ bod op DB Schenker verhogen

BERLIJN – Investeringsmaatschappij CVC zegt bereid te zijn om haar bod van 14 miljard euro op de logistieke tak van Deutsche Bahn te verhogen, nadat ze de biedingsstrijd had verloren van het Deense logistieke bedrijf DSV. In een brief aan het bestuur van Deutsche Bahn gaf CVC te kennen open te staan voor een aanpassing van het bod.

CVC argumenteert dat haar huidige bod op vrachtdochter DB Schenker “superieur” is aan dat van DSV en roept Deutsche Bahn op om een eerlijk en transparant proces te voeren waarbij het beste bod wint. “Als Deutsche Bahn twijfels heeft over de vergelijking tussen de twee biedingen, zijn we bereid om de waarde van ons bod te verhogen om die zorgen volledig weg te nemen”, schrijft de investeerder.

DSV maakte eerder deze maand bekend een overeenkomst te hebben gesloten om DB Schenker te kopen in een volledig contante transactie, met een totale waarde van eveneens ongeveer 14 miljard euro. Dit bod werd ondersteund door de raad van bestuur van Deutsche Bahn. De raad van toezicht moet echter nog goedkeuring geven.

Activiteiten in Nederland

Staatsbedrijf Deutsche Bahn wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen.

Eerder haakte de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk af voor DB Schenker, dat werkzaam is met vrachtvervoer op land, ter zee en door de lucht. DB Schenker is ook actief in Nederland en behoort tot de grootste logistieke dienstverleners van Europa. Deutsche Bahn wil zich meer richten op passagiersvervoer in eigen land en stootte daardoor eerder onder meer streekvervoerder Arriva al af.

Geldboete voor Barnevelds bedrijf wegens dood door schuld medewerker transportbedrijf

ARNHEM – Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden veroordeelt een bedrijf uit Barneveld tot een geldboete van 75.000 euro, waarvan 30.000 euro voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar voor dood door schuld en het overtreden van de Arbowet.

Op 8 december 2020 vond in Zutphen een dodelijk ongeval plaats tijdens het afleveren van een keuken op de vierde verdieping van een nieuw appartementencomplex. Bij het bezorgen is gebruikgemaakt van een hoogwerker van de verdachte die door een werknemer van haar werd bediend.

Aan de hoogwerker was een werkbak bevestigd. Die werkbak had de verdachte zonder overleg met de fabrikant en in strijd met de gebruikershandleiding aangepast. Het platform was vergroot met een derde en een vierde (extra) vloerplaat.

Voor de aflevering van de keuken was een transportbedrijf ingeschakeld. Toen een medewerker van dat transportbedrijf, die niet was aangelijnd, uit de woning de werkbak instapte zijn de extra vloerplaten ingeklapt. Hij viel van dertien meter hoogte tussen de werkbak en de gevel naar beneden en is aan de verwondingen van zijn val overleden.

De werkbak werd tijdens het ongeval gebruikt zonder dat de hekken op de tweede vloerplaat waren aangebracht. Omhoog geklapt vormt die tweede vloerplaat een zijkant van de werkbak. Toen het slachtoffer op de vierde vloerplaat stapte konden de tweede en de derde vloerplaat zonder die hekken omhoog scharnieren en inklappen.

De verdachte heeft zijn werknemers onvoldoende gewezen op het bijzondere gevaar van het gebruik van de aangepaste werkbak. De werknemers wisten vooraf niet welk gevaar ontstond als de hekken op de tweede vloerplaat niet waren geplaatst. Ook is de verdachte tekortgeschoten in het geven van andere veiligheidsinstructies, zoals het dragen van een valharnas en aangelijnd werken, en op het toezicht op de naleving daarvan.

LAATSTE NIEUWS

Automobilist omgekomen na aanrijding met vrachtwagen in Almkerk [+foto]

ALMKERK - In het Noord-Brabantse dorp Almkerk is zaterdag de bestuurder van een auto om het leven gekomen nadat het voertuig in aanrijding was...
×