DEN HAAG – NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.
Eind 2023 gunde het vorige kabinet de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet opnieuw aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). Hierdoor mag NS tot en met 2033 reizigers vervoeren op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. De regionale vervoerders verzetten zich hiertegen.
Maar als het CBb de vergunning terugdraait, zullen de regionale vervoerders zich neerleggen bij een ‘noodconcessie’ voor NS. “Het is niet onze bedoeling om chaos op het spoor te creëren”, zei advocaat Marc Kuijper namens de regionale vervoerders, waartoe onder meer Arriva, Connexxion, Keolis, het Duitse Flixbus en de Europese belangenclub AllRail behoren.
Conflict
Het conflict speelt al jaren. Verschillende rechters hebben zich er al over gebogen, voordat zij de zaak doorverwezen naar het CBb.
Inmiddels hebben de regionale vervoerders steun gekregen uit Brussel. De Europese Commissie riep de Nederlandse regering enkele maanden geleden op zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor de gunning van contracten voor openbaar vervoer per spoor. Het CBb moet nu beslissen of het Europees Hof van Justitie geraadpleegd moet worden over de kwestie. Het Hof kan dan onder meer uitsluitsel geven of de Nederlandse Staat de vergunning aan NS had mogen afgeven zonder eerst marktonderzoek te laten doen.
De Nederlandse Staat en NS vinden tussenkomst van het Europees Hof niet nodig. Volgens landsadvocaat Sebastiaan Cnossen biedt het Nederlands spoornet “nauwelijks ruimte voor open toegang, behalve aan de randen”. Sleutelen aan verbindingen in de Randstad zou ten koste gaan van dienstverlening op het spoor.
Regionale vervoerders
Advocaat Kuijper verzette zich daar namens de regionale vervoerders fel tegen. “Dat is nooit onderzocht. Dat zou betekenen dat over tien jaar de concessie weer aan NS wordt gegund.”
Wanneer het CBb uitspraak doet, is nog niet bekend. Partijen krijgen nog een maand de tijd om hun standpunten schriftelijk toe te lichten.
DAMWÂLD – De herfst is aangebroken en de Quote 500 met de allerrijksten van Nederland ligt volgens traditie ook weer in de winkels. Zoals u van ons gewend bent zetten wij de rijkste (voormalig) transportondernemers voor u op een rij.
081 – Jan Peter en Dolf Peterson – HES International
De eerste transportondernemers komen we tegen op plek 81 in de Quote 500. De broers Peterson, 81 en 79 jaar oud, inmiddels al lang niet meer aan het roer van HES International, oogsten nog wel van het bedrijf. Volgens de Quote-redactie zijn de beide broers goed voor 655 miljoen euro. Ze stegen ten opzichte van 2023 acht plekken.
095 – Ton, Piet en Jaap Koole – Koole Tanktransport
Volgens de Kamer van Koophandel bekleden heren Koole vele functies. Of de opbrengst van de verkoop van Koole Tanktransport nog wat oplevert is moeilijk te controleren. Daardoor blijven de broers een beetje in dezelfde regionen staan als voorgaande jaren. Het vermogen van de drie broers wordt geschat op 560 miljoen euro.
106 – Marco en Ewald Raben – Raben Group
Op plek 106 vinden we de broers Raben terug. In 2021 kocht Ewald zijn broer Marco uit het bedrijf. Inmiddels is het transportbedrijf actief in vijftien Europese landen. Ewald heeft een bucketlist en daarop hefet hij een zakelijk doel: “De nummer drie van onze sector worden.”
Het vermogen van de Raben’s wordt door Quote geschat op 495 miljoen euro.
116 – Dick Burger – BUKO Transport
Op plek 116 vinden we Dick Burger terug. Een geschat vermogen van 460 miljoen euro, een stijging van vijftien procent ten opzicht van vorig jaar. Onder meer verkregen door de verkoop van onderdelen van zijn bedrijf BUKO.
117 – Kees en Ad Kuijken – KLG Europe
Eén plekje lager vinden we de broers Kuijken. Vanwege gebrek aan opvolging verkochten zij in 2019 KLG Europe aan Sinotrans. De heren zijn van plek 108 gezakt naar 117 en worden geschat op 460 miljoen euro.
144 – Caspar en Bas van Heertum – BAS
Caspar en Bas van Heertum verdien middels de verkoop van vrachtwagens hun ruim belegde boterham. “Daar werken we ook hard voor”, aldus Bas in Quote. De broers worden geschat op 390 miljoen euro en komen van plek 177. Een mooie groei van 27,9 procent voor de Brabantse broers.
232 – Jan Anker – Koninklijke A-Ware
Het vermogen van Jan Anker, CEO van Koninklijke A-Ware, wordt door Quote geschat op 265 miljoen euro. Anker zakte een paar plaatsjes van 223 naar plek 232.
248 – Erik en Ingrid Faber – Faber Groep
Ook in 2024 is er nog altijd veel vraag naar pallets. Goede zaken voor Erik en Ingrid Faber dus. Hun palletbedrijf floreert en broer en zus noteerden een stijging van 31,6 procent ten opzichte van 2023. Ze worden door Quote geschat op 250 miljoen euro en stegen van plek 327 naar plek 248.
306 – Harry en Arjan Schenk – Schenk Tanktransport
In 2021 verkochten Harry en Arjen een gedeelte van Schenk Tanktransport aan een Franse investeerder. Het bedrijf lijkt ook in 2024 weer lekker door te draaien. De broers bezitten nog een kwart van de aandelen van het tanktransportbedrijf in Papendrecht. Zus Renske is nog steeds druk met rechtszaken over de aandelenoverdracht in de jaren ’80 die volgens haar niet correct is verlopen.
326 – Pieter den Hartogh – Den Hartogh
Op plek 326, vier plekjes lager dan vorig jaar, vinden we Pieter den Hartogh. De 58-jarige den Hartogh leidt het Rotterdamse transportbedrijf. Het vermogen wordt geschat op 205 miljoen euro, een stijging van 5,1 procent.
328 – Freddy en Jogé Nijhof – Nijhof-Wassink Group
Een dikke plus voor Freddy en Jogé Nijhof dankzij de verkoop van een dochteronderneming. Wel zit een tekort aan technisch geschoold personeel verdere groei in de weg.
Het familiebedrijf Nijhof-Wassink Group is een internationale speler in de logistiek en automotive branche en heeft de afgelopen tien jaar een forse groei doorgemaakt in haar transportactiviteiten. Na onder meer de overname van het mengvoedertransport van Agrifirm in 2014 en de overname van Wemmers Tanktransport in 2021 bestaat de vloot van de logistiek specialist inmiddels uit 750 eenheden.
341 – Wolter Koops – Wolter Koops
Ook Wolter Koops, inmiddels 82 jaar oud, zakt in 2024 een paar plekken naar plek 341, vorig jaar was dit nog 330. Het vermogen is wel een kleine 5 procent gestegen ten opzichte van 2023. Koops is nog altijd goed voor een vermogen van rond de 200 miljoen euro.
353 – Rob van Weelde – Van Weelde Shipping Group
Eveneens een daler is Rob van Weelde. De grap is snel gemaakt, maar wij maken hem niet. De 70-jarige Van Weelde geniet van de inkomsten die hij genereerde met de scheepsladingen die hij vervoert met Van Weelde Shipping.
394 – Thierry en Patrick van ‘t Hoff – Van Uden Holding
De broers van ‘t Hoff verkochten een distributiecentrum en een grondpositie. Hierdoor steeg het vermogen van de broers. Volgens de Quote 500 ziet de toekomst er zonnig uit voor het Rotterdamse bedrijf. De broers klommen zes plekken omhoog naar 394.
399 – Martin Verbrugge – Verbrugge International
Twee plekken zakte Martin Verbrugge. Verbrugge vertelt aan de redactie van Quote dat ze een nieuwe terminal aan het bouwen zijn en dat hij daar erg trots op is. De bulk divisie groeit goed. Daarnaast draagt het bedrijf veel bij aan de energietransitie middels het transport van onder meer onderdelen voor windmolens. Een geschat vermogen van 170 miljoen euro voor Martin Verbrugge.
439 – Wil Versteijnen – BTT
Ook Wil Versteijnen zakt een paar plekken ondanks een vermogensstijging van ruim drie procent. Zijn BTT doet het goed, hoewel de nettowinst zakte naar 6.5 miljoen euro. Wil Versteijnen kijkt vooruit en is flexibel en weet tegenvallers aan de ene kant weer op te vangen door meevallers aan de andere kant. Zijn vermogen wordt door Quote ingeschat op 155 miljoen euro.
449 – Toon Meeus – Meeus/Hartog & Bikker
Toon Meeus is niet gecharmeerd van zijn vermelding in de Quote 500.De 59-jarige Meeus zegt dat hij al jaren in België woont en liever daar wordt ingedeeld. Quote zocht uit dat hij als eigenaar van Hartog en Bikker Transport in de Belgische lijst op plek 174 zou komen te staan.
471 – Simon Frederiks – HSF Transport
Simon Frederiks vinden we sinds 2021 in de lijst der rijken. In dat jaar verkocht hij HSF aan DFDS. Frederiks wordt geschat op 140 miljoen euro en zakte 25 plekken. Frederiks is de hekkensluiter voor wat betreft de transportondernemers in de Quote 500-lijst.
BRUSSEL – De NAVO en de Europese Unie gaan nauwer samenwerken, hebben NAVO-chef Mark Rutte en Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gezegd, na een ontmoeting in Brussel.
Het was de eerste keer dat de twee elkaar spraken sinds Rutte aan het hoofd staat van het militaire bondgenootschap.
In een gezamenlijke verklaring stellen de twee dat een werkgroep wordt opgericht om de nauwere samenwerking te realiseren en dat die werkgroep snel bijeenkomt.
GROZNY – De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov heeft gezworen wraak te nemen op Oekraïne na een droneaanval op een militair opleidingscentrum. Oekraïne valt geregeld Russisch grondgebied aan sinds de Russen hun land binnenvielen, maar dit was de eerste keer dat het Zuid-Russische Tsjetsjenië getroffen werd.
“Ze hebben ons gebeten en nu zullen wij ze vernietigen”, zei Kadyrov in een video die gepubliceerd werd door het Russische staatspersbureau RIA Novosti. “We zullen ze in de zeer nabije toekomst het soort wraak laten zien waar ze niet eens van kunnen dromen.”
De Tsjetsjeense leider zei eerder al dat het getroffen gebouw, vernoemd naar president Vladimir Poetin, leeg was op het moment van de inslag. Het dak zou vlam hebben gevat, maar het vuur is volgens Kadyrov inmiddels geblust.
Deelrepubliek
Kadyrov bestuurt de Kaukasische deelrepubliek al zeventien jaar met harde hand en is een trouwe bondgenoot van Poetin. De president was afgelopen augustus voor het eerst sinds 2011 te gast in Tsjetsjenië en volgens de Oekraïense krant The Kyiv Independent bezocht hij toen ook het militair opleidingscentrum dat nu geraakt is.
De politiek leider heeft ook Tsjetsjeense troepen naar Oekraïne gestuurd om voor de Russische krijgsmacht te vechten. Volgens The Kyiv Independent vechten aan de andere kant ook anti-Russische Tsjetsjenen vrijwillig voor de Oekraïners.
TEL AVIV – De nieuwe leider van Hezbollah zal die functie volgens de Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant niet lang vervullen.
De bewindsman plaatste een foto van Naim Qassem met daarbij een tekst die dreigend bedoeld lijkt: “Tijdelijke aanstelling. Zal niet lang duren.”
Hezbollah maakte dinsdag bekend dat Qassem na ruim dertig jaar als tweede man was benoemd tot de nieuwe leider. Zijn voorganger Hassan Nasrallah werd vorige maand gedood bij een Israëlische luchtaanval op een buitenwijk in het zuiden van de Libanese hoofdstad Beiroet.
Na de dood van Nasrallah werd aanvankelijk Hashem Safieddine genoemd als mogelijke nieuwe leider van Hezbollah, maar ook hij werd niet veel later gedood bij een Israëlische aanval. Gallant en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zinspeelden er toen al op dat ook een nieuwe opvolger snel omgebracht zou worden.
DEN HAAG – Het HARP-team, een samenwerkingsverband tussen de politie, de Douane en het Openbaar Ministerie, heeft op 29 oktober een 20-jarige man uit Hilversum opgepakt op verdenking van het overtreden van de Opiumwet, meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.
De man wordt ervan verdacht dat hij opzettelijk verdovende middelen via de post heeft gestuurd naar het buitenland. De Douane en de politie namen meer dan twintig pakketten met drugs in beslag, waaronder een pakket met een groot boeddha beeld waarin MDMA is aangetroffen.
Het strafrechtelijk onderzoek gaat op 26 juni van start wanneer er een verdacht pakketje wordt aangetroffen op een postcentrum in Den Haag. In het pakket zitten onder een gezelschapsspel ruim 200 gram harddrugs verstopt.
Drie dagen later, op 29 juni, wordt er door de Douane weer een aantal pakketten met verdovende middelen in beslag genomen met precies dezelfde uiterlijke kenmerken als het eerste pakket.
In korte tijd daarna weten de Douane en de politie ruim twintig pakketten en brieven met drugs te onderscheppen. Het gaat om verdovende middelen, waaronder 3MMC, Crystal Meth, Cocaïne en XTC pillen in verschillende hoeveelheden. De drugs waren onderweg naar verschillende landen, waaronder Zuid-Korea, Maleisië en Nieuw-Zeeland.
Uit onderzoek van het HARP is het vermoeden ontstaan dat alle pakketten en brieven door een en dezelfde persoon zijn gestuurd, namelijk de aangehouden verdachte.
In één van de pakketten vindt de Douane een boeddha beeld. Op het eerste gezicht lijkt er niets vreemds aan, maar als er onderzoek wordt gedaan, blijkt het beeld MDMA te bevatten. Het beeld is in beslag genomen.
In februari van dit jaar is het HARP, Hit and Run Postteam, opgericht. Het team is onderdeel van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) van de politie en houdt zich bezig met het opsporen en vervolgen van criminelen die drugs per post versturen naar het buitenland.
Er worden steeds vaker postpakketten met drugs onderschept die vanuit Nederland naar het buitenland worden verstuurd. Het HARP bindt de strijd aan met deze vorm van drugscriminaliteit.
AMSTERDAM – Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft landbouwminister Femke Wiersma dringend gevraagd om strengere handhaving van het verbod op het transporteren van koeien die op het punt staan een kalf te krijgen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) pakte vorig jaar te weinig van dergelijke overtredingen stevig aan, vindt de club.
“Het vervoeren van hoogzwangere koeien is verboden, en met goede reden. Het is ons een raadsel waarom de overheid hier niet tegen optreedt”, zegt Wakker Dier. “We vinden dit extra opvallend omdat ze in 2022 nog besloten strenger te gaan bestraffen vanwege de ernst van deze overtreding. Daarom vragen we opheldering aan de minister, want wij kunnen deze keuzes voor slappe handhaving absoluut niet volgen.”
In juli meldde de NVWA zelf al dat er in 2023 “te vaak” hoogdrachtige runderen, en runderen die pas een kalf hadden gekregen, waren vervoerd. Er werden diverse boetes opgelegd, maar volgens Wakker Dier mag daar wel een forse schep bovenop.
De NVWA wil het komend jaar al wel “maximaal inzetten op het voorkomen van vervoer van deze kwetsbare dieren om zo de naleving van Europese regels te verbeteren”, liet de autoriteit toen weten. Op de kritiek van Wakker Dier heeft de organisatie nog niet kunnen reageren.
BRUSSEL – De rechtbank in Brussel heeft in het grootste drugsproces dat ooit in België is gehouden verschillende criminelen veroordeeld tot gevangenisstraffen van zeven tot zeventien jaar.
In het megaproces staan alles bij elkaar 124 Belgen, Albanezen, Colombianen, Algerijnen en Fransen terecht.
Het kopstuk van de bende krijgt zeventien jaar. Een ex-politieman is veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar, waarvan een deel voorwaardelijk omdat hij gevoelige informatie uit politiedatabanken had gedeeld met een aantal bendeleden.
Berichtenapp Sky ECC
De zaak gaat om de invoer van drugs uit Colombia en Marokko, maar veel verdachten zijn aangeklaagd voor bijkomende zaken als afpersing en bedreiging. De drugscriminelen liepen tegen de lamp toen in oktober 2021 de Belgische politie binnenviel op 114 plaatsen in België. De politie was het drugsnetwerk op het spoor gekomen via een onderzoek naar het gebruik van Sky ECC, het geheime telefonienetwerk dat Belgische politiediensten eerder dat jaar hadden gekraakt.
De criminelen waren niet één grote drugsbende, maar stonden als kleinere bendes in contact met elkaar via Sky ECC.
ERFURT – Dinsdagmiddag is er verkeershinder op de Duitse A71, tussen de knooppunten Erfurt-Bindersleben en Erfurt-Gispersleben, in de richting van Sangerhausen.
De 55-jarige Duitse bestuurder van een Mercedes personenauto bracht zijn voertuig op de vluchtstrook tot stilstand. Volgens de eerste bevindingen was hij van plan een onbekend object van de weg te ruimen.
Door nog onduidelijke redenen raakte de 35-jarige chauffeur van een trekker met oplegger van de weg en kwam in botsing met de Mercedes die daar stilstond. Hierdoor werd de auto naar rechts geslingerd.
De trekker met oplegger week ook verder van de weg af naar rechts en reed over de aangrenzende grasberm en een hek. De tank van de vrachtwagen scheurde open, waardoor er brandstof lekte.
Bij het verkeersongeval raakten beide bestuurders gewond. Ze werden naar nabijgelegen ziekenhuizen gebracht. Hoe ernstig de verwondingen zijn is nog onduidelijk.
De weg in de richting van Sangerhausen was ongeveer 30 minuten volledig afgesloten. Ook is er verkeershinder als gevolg van de bergingsmaatregelen. De rechterrijstrook blijft voorlopig afgesloten. Om de voertuigen te bergen is een kraan nodig.
PARIJS – De Tour de France is komend jaar weer volledig op Franse bodem. Voor het eerst sinds 2020 worden alle 21 etappes afgewerkt binnen de eigen landsgrenzen, meldde de organisatie bij de presentatie van het rittenschema in Parijs.
“We hebben besloten om de Tour naar huis te halen, dat was hoog tijd na alle buitenlandse starts”, zei koersdirecteur Christian Prudhomme, nadat de laatste drie edities buiten Frankrijk begonnen, in Kopenhagen, Bilbao en Florence.
In 2020 was Frankrijk door het coronavirus gedwongen om alle etappes in eigen land af te werken.
Startschot in Lille
De 112e editie van de Ronde van Frankrijk begint op 5 juli in Lille en eindigt zondag 27 juli op de Champs-Élysées in Parijs. Dit jaar was de slotetappe in Nice, omdat kort na de Tour de Olympische Spelen in Parijs begonnen. Opvallend is de terugkeer van de iconische Mont Ventoux, waar voor het eerst sinds 2016 een aankomst op de klim wacht. Na de Ventoux trekt de Tour nog naar de Alpen, met nog eens twee zware aankomsten bergop: op de Col de la Loze en in het skistation La Plagne. Met slechts één vlakke tijdrit en vijf aankomsten bergop lijkt het een Tour die gemaakt is voor de klimmers.
De Olympische Spelen waren een groot succes met een lange, zware race rond Parijs, maar de organisatoren zeggen dat het te vroeg was voor de Tour om dat te proberen. “We zijn in gesprek met het stadhuis en de politie over de mogelijkheid om dat ooit te doen”, aldus Prudhomme.
3320 kilometer
De Tour is in 2025 in totaal 3320 kilometer lang. Naast de vijf aankomsten bergop zijn er twee tijdritten (goed voor 44 tijdritkilometers) wachten er ook zeven vlakke etappes, zes heuvelritten en een zesde bergrit. Opvallend is ook dat de eerste rustdag pas na tien ritten is ingepland, om zo niet samen te vallen met de Franse nationale feestdag ‘Quatorze Juillet’.
De Ronde van Frankrijk werd dit jaar gewonnen door de Sloveen Tadej Pogacar, voor de Deen Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel. Zij maakten de afgelopen maanden alle drie al duidelijk dat ze ook in 2025 aan de start van de Tour willen staan.
BREDA – Duizenden mensen met een ticket voor het failliete Dinner Train kunnen die definitief niet meer gebruiken voor een luxe diner in een trein. Curator Fred Froger meldt dinsdag dat een doorstart van het bedrijf niet zal lukken. Waarschijnlijk zien klanten volgens hem ook niet hun geld terug.
Froger zegt dat er weinig is om over te nemen. “Bij een doorstart ga je er in de regel van uit dat je de bedrijfssituatie doorzet, maar Dinner Train is vooral een concept. Er is niet zoveel, vooral een klantenbestand van mensen met tickets die niet geleverd hebben gekregen, maar geen bedrijfsmodel” Voorheen bezat Dinner Train ook bijvoorbeeld de treinstellen waarin de rijdende diners werden gehouden. Die waren een paar jaar geleden verkocht en Dinner Train huurde de treinstellen van dat bedrijf, legt de curator uit.
Verder zijn er alleen nog onder meer kantoorspullen en servies om over te nemen. Onderhandelingen hierover lopen nog met geïnteresseerden. Eerder meldde hij dat vier partijen interesse hadden in het idee of in een deel van de boedel.
Vorige maand werd duidelijk dat ruim 3400 mensen nog een dinerticket hadden en dat die bij elkaar bijna 870.000 waard zijn. Daarmee bestaat het grootste deel van de schulden uit ongebruikte tickets. In het eerste faillissementsverslag van de curator stond ook dat het bedrijf in totaal zeker 1,2 miljoen euro schuld heeft. Ook leveranciers en de Belastingdienst willen geld zien. “Er zit een forse schuld in de vennootschappen. Die worden waarschijnlijk niet voldaan”, zegt Froger nu.
De onderneming, die luxe diners aanbood in een rijdende trein, is in augustus failliet verklaard. De curator schreef in zijn verslag dat het bedrijf grote financiële problemen kreeg door de coronapandemie en de energiecrisis. Tijdens de lockdowns konden de diners in de trein niet doorgaan. In 2022 werd de elektriciteit om de treinen te laten rijden erg duur, terwijl Dinner Train die kosten niet meer aan klanten kon doorberekenen die al een ticket hadden geboekt. In de jaren daarna vielen treinen regelmatig uit door technische problemen, waarna het aantal reserveringen sterk daalde.
Door het faillissement verloren zeven werknemers hun baan, maar Dinner Train werkte ook met veel ingehuurde zelfstandigen. Eerder meldde vakbond FNV dat het bedrijf met ongeveer vijftig inhuurkrachten werkte.
TURIJN – Als Officiële Partner van Scuderia Ferrari HP en Officiële Sponsor van de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe, heeft IVECO vijftien IVECO S-Way vrachtwagens geleverd tijdens een ceremonie op het Ferrari-circuit in Fiorano, in aanwezigheid van Carlotta Mathis, IVECO Hoofd Strategie en Marketing, Massimiliano Perri, Country Manager IVECO Italië, en Diego Ioverno, Sportief Directeur van Scuderia Ferrari.
Carlotta Mathis, IVECO Hoofd Marketing & Strategie, merkte op: “IVECO en Ferrari onderhouden al meer dan twintig jaar een sterke samenwerking, gebouwd op gedeelde waarden die beide merken inspireren en aandrijven. Een passie voor uitmuntendheid en een toewijding aan innovatie voeden de leiderschap van beide organisaties, verenigd door een ambitieuze inzet voor duurzaamheid. IVECO leidt de weg naar nul-emissie mobiliteit met een multi-energiestrategie, terwijl Ferrari investeert in het principe van technologische neutraliteit, en onlangs zijn nieuwe e-gebouw heeft geopend, waar de productie en ontwikkeling van verbrandingsmotoren, hybride en elektrische motoren zal plaatsvinden.”
De vijftien zware IVECO S-Way vrachtwagens en de Daily bestelwagen – allen voorzien van een speciale livery in de exclusieve kleurtypiek voor de voertuigen van het Formule 1-team – breiden de IVECO-vloot die aan Scuderia Ferrari HP is geleverd uit, en zullen worden gebruikt voor het transport van de Formule 1-auto’s en apparatuur naar de racecircuits van het wereldkampioenschap.
Aan het einde van het jaar zal een eDaily, de elektrische variant van de Daily, zich ook bij de IVECO-vloot van Scuderia Ferrari HP voegen en worden ingezet voor logistieke activiteiten in de fabriek.
Trouw aan zijn langlopende inzet voor duurzame transport, die bijna 20 jaar geleden begon als een pionier in de adoptie en ontwikkeling van voertuigen op aardgas, stimuleert IVECO de vooruitgang naar nul-emissies door het verkennen van het potentieel van alle technologieën en brandstoffen die vandaag beschikbaar zijn, om klanten een scala aan oplossingen te bieden die zijn afgestemd op hun eisen.
De zestien voertuigen die vandaag aan Ferrari zijn geleverd, zijn ontworpen om de emissiereductie te verbeteren zonder concessies te doen aan prestaties, betrouwbaarheid en capaciteit.
DEN HAAG – Nederlandse export is niet alleen verantwoordelijk voor een belangrijk aandeel van het Nederlandse bbp (30 procent), exporterende bedrijven zijn ook van grote waarde voor het bedrijfssucces van hun toeleveranciers. Deze leveranciers zijn veelal twee keer zo groot als bedrijven die niet leveren aan exporteurs en hebben dubbel zoveel omzet. De exporteurs vormen samen met hun leveranciers de meest productieve bedrijven van Nederland. Dat blijkt uit het vandaag verschenen CPB-rapport ‘Productiviteitsvoordelen van exportnetwerken’.
Voorbeelden van succesvolle exporterende bedrijven die veel gebruikmaken van toeleveranciers zijn chipfabrikanten, voedselproducenten en de farmaceutische industrie.
Verklaringen
Er zijn verschillende verklaringen waarom leveranciers kunnen profiteren van exporteurs. Zo kunnen leveranciers leren van exporteurs, die op hun beurt leren van buitenlandse bedrijven, en zodoende nieuwe technieken en methodes overnemen.
Ook genieten leveranciers van schaalvoordelen, doordat exporteurs grote afnemers van goederen en diensten in Nederland zijn. Tot slot is er een selectie-effect waarbij exporteurs alleen de meest productieve bedrijven uitkiezen als toeleverancier.
Inzichten voor beleid
Beleid dat de export raakt, heeft niet alleen impact op exporteurs, maar ook op hun toeleveranciers. Dit onderzoek onderstreept dit door aan te tonen dat indirecte export gerelateerd is aan productiviteit.
Eventuele nieuwe maatregelen zouden zich kunnen richten op het bevorderen van kennisoverdracht van succesvolle exporteurs naar andere bedrijven om de productiviteit van Nederlandse bedrijven te verhogen.
Daarnaast kan nieuw beleid ook de exportsector stimuleren om zo indirect een breder deel van de economie te stimuleren.
OSLO – Een tram is in het centrum van de Noorse hoofdstad Oslo een winkel binnengereden. De politie meldt dat zeker vier personen gewond raakten, onder wie de trambestuurder.
Op beelden van de Noorse omroep NRK is te zien dat de blauw-zwarte tram zich in de gevel van een winkelpand heeft geboord. Dat leidde tot een ravage in de computerwinkel. De omgeving is afgezet en een grote menigte kijkt toe.
De politie meldt dat ongeveer twintig passagiers in de tram zaten op het moment van de crash. Over de oorzaak is nog niets bekend.
ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vorige week celstraffen van 3, 6 en 7 jaar geëist tegen drie mannen die verschillende keren via hun werk bij een containerbedrijf in de Rotterdamse haven drugs smokkelden. Twee verdachten werkten bij een containeronderhoudsbedrijf, een derde fungeerde als uitkijk. “Dit onderzoek heeft een goed inzicht gegeven in hoe corrupte koelmonteurs een grote rol kunnen spelen bij drugssmokkel”, aldus het OM.
De zaak kwam in januari 2022 aan het licht toen in een ander onderzoek Signalchats opdoken dat er één of meerdere corrupte havenmedewerkers betrokken waren bij de invoer van verdovende middelen in de Rotterdamse haven. Drie Rotterdammers, twee van 23 en één van 25 jaar oud, werden daarop langdurig in de gaten gehouden door het HARC-team. Zo werd er afluisterapparatuur in de auto van één van de verdachten geplaatst, werden ze langdurig geobserveerd en werden hun telefoons afgeluisterd. In die periode is er minstens vijf keer drugs ‘uitgehaald’. Het ging om partijen van enkele tientallen kilo’s per keer.
Modus operandi
De werkwijze was steeds hetzelfde. De blokken cocaïne werden in Zuid-Amerika achter de inspectieluiken van een koelcontainer verstopt. Als bekend was wanneer het containerschip aanmeerde in de haven, lieten de twee verdachten zich inplannen op een nachtdienst. Nadat de container was gelokaliseerd, schroefden de verdachten snel de luiken van de koelcontainer open en stopten de drugs in tassen. Vervolgens werden die in een dienstvoertuig afgevoerd.
Omdat de mannen werkkleding droegen en toegangspassen voor de terminal hadden, vielen ze niet op. De derde verdachte stond op de uitkijk bij de uitgang van de terminal. Als de douane geen controles uitvoerde, seinde hij zijn maten in dat de kust veilig was en dat ze het terrein konden verlaten.
Veel bewijs
Het onderzoeksteam heeft veel bewijs tegen de verdachten verzameld. Zo werden op telefoons beelden van de containers en de drugs die eruit gehaald werden aangetroffen. Ook zijn er talloze chatgesprekken over de smokkel veiliggesteld. Zo is in een chatgesprek op 19 augustus 2022 te lezen: “Jullie moeten positie geven, dan doe ik die ding en haal ik het eruit. Elke keer wanneer die vol is, is het gelukt”. Verderop in de chat schrijft de 23-jarige Rotterdammer dat hij heeft gefilmd, dat hij de lading in de auto heeft gelegd en hoopt dat er geen douanecontrole is.
Ook camerabeelden van de terminal en het havengebied zijn in het dossier opgenomen. Daarop is de werkwijze van de mannen haarscherp te zien. Tijdens zoekingen in huizen en auto’s werden na de arrestaties daarnaast grote sommen contant geld, een wapen en verdovende middelen aangetroffen.
Op basis van de informatie die de verdachten uitwisselden, voerde de douane gericht verschillende controles van koelcontainers uit. In de genoemde containers was drugs aanwezig of bleek er met de containers te zijn gerommeld. Ook zijn aangetroffen drugs door de douane vervangen door dummypakketten en werden camera’s en peilbakens geplaatst om de blokken te volgen. Ook hieruit werd duidelijk dat de verdachten betrokken waren bij de invoer en handel in verdovende middelen.
Tapgesprekken
Uit de getapte gesprekken tussen de verdachten wordt ook veel duidelijk, zo oordeelt het Openbaar Ministerie. Zo werd er gesproken over het doorverkopen van de blokken coke en is te horen hoe korting wordt afgesproken als er vraag is naar meerdere kilo’s door een klant. Hoewel er in codetaal gesproken werd, kwamen de bedragen die per kilo gevraagd werden overeen met gangbare prijzen voor een kilo onversneden cocaïne.
HARC-team
Het HARC-team draaide dit omvangrijke onderzoek. Het is een speciaal team dat al bijna 30 jaar drugssmokkel in de Rotterdamse haven bestrijdt. Het HARC bestaat uit de Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam
In deze zaak stond eerder al een 22-jarige rotterdammer terecht. Hij werd op 2 maart 2023 veroordeeld tot 24 maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk. Twee andere verdachten, Rotterdammers van 59 en 70, moeten zich later voor de rechter verantwoorden. Begin 2025 staat een regiezitting gepland.
ARLINGTON - Vliegtuigbouwer Boeing heeft met vakbonden opnieuw een voorlopig akkoord bereikt over een forse loonsverhoging en daarmee mogelijk definitief een einde aan de...