Clicky

donderdag 5 december 2024 - 03:31 uur
BAS World
Home Blog Pagina 7

49-jarige transportondernemer overlijdt door tragisch ongeval tijdens onderhoud aan vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

NOVALEDO – In het industriegebied van het Italiaanse Novaledo heeft zich zaterdag een tragisch arbeidsongeval voorgedaan waarbij de 49-jarige transportondernemer Fabio Trentinaglia om het leven is gekomen. Trentinaglia was samen met zijn ouders eigenaar van het transportbedrijf Flavio Trentinaglia & Co. Snc, een lokaal gerenommeerd familiebedrijf met een halve eeuw geschiedenis.

Ongeval met vrachtwagencabine

Het ongeval vond plaats in het magazijn van het bedrijf, waar Fabio bezig was met onderhoudswerkzaamheden aan zijn vrachtwagen. Tijdens de werkzaamheden moest de cabine naar voren worden gekanteld met behulp van een hydraulisch systeem. Het systeem begaf het echter, waardoor de cabine instortte en Fabio met fatale kracht verpletterde.

Fabio was alleen in het magazijn toen het incident gebeurde. Een medewerker die kort na 14.00 uur arriveerde, ontdekte het ongeluk en schakelde direct de hulpdiensten in. Ondanks snelle inzet van de brandweer, ambulance en een traumahelikopter, overleed Fabio ter plaatse aan zijn verwondingen.

Onderzoek naar oorzaak

De exacte oorzaak van het incident wordt nog onderzocht. Technici van Uopsal, een afdeling van de provinciale gezondheidsdienst, bekijken of er sprake was van een technisch mankement aan het hydraulisch systeem of een menselijke fout bij de vergrendeling van de cabine. Fabio stond echter bekend als iemand die grote waarde hechtte aan veiligheid, zowel voor zichzelf als voor zijn medewerkers.

Familie in rouw

Fabio Trentinaglia woonde in Telve en laat een vrouw, Sonia, en een jonge dochter, Martina, achter. Hij was een trotse vader en een geliefd lid van de lokale gemeenschap, waar hij actief betrokken was bij de vrijwillige brandweer en andere lokale organisaties.

De gemeenschap reageert geschokt op het tragische verlies. Fabio’s lichaam is inmiddels vrijgegeven aan de familie. De begrafenisdatum wordt op korte termijn vastgesteld.

Dit tragische ongeval benadrukt wederom het belang van strikte veiligheidsprocedures, zelfs voor ervaren vakmensen zoals Fabio.

E-bikemerk Stella Fietsen maakt doorstart in ‘afgeslankte vorm’

NUNSPEET – E-bikemerk Stella Fietsen maakt een doorstart in “afgeslankte vorm”. Dat heeft curator Frans van Oss maandag bekendgemaakt. Welk bedrijf Stella Fietsen overneemt en hoe deze vorm er precies uitziet, is nog niet bekend. “De overnemende partij zal nadere informatie verstrekken op de website van Stella zelf”, aldus de curator.

Het bedrijf werd begin vorige maand door de rechter failliet verklaard. Volgens de curator was dat “gelet op de hoogte van de schulden” niet te voorkomen, zei hij toen. De schulden liepen in de tientallen miljoenen euro’s. Van Oss meldde wel direct dat er interesse was voor een doorstart.

Stella had eerder al uitstel van betaling aangevraagd, voordat het faillissement werd uitgesproken. Het bedrijf verwees naar moeilijke omstandigheden op de markt voor elektrische fietsen als oorzaak en zei ook geen zicht te hebben op herstel op korte termijn. Stella heeft ongeveer 450 werknemers.

De nasleep van de coronacrisis leidde eerder al tot het faillissement van branchegenoten VanMoof en Qwic. Ook die e-bikebedrijven hebben een doorstart gemaakt. Zo werd VanMoof overgenomen door een fabrikant van elektrische steppen, het Britse Lavoie. Een consortium van investeerders nam Qwic over.

Simon Loos neemt 175 nieuwe Scania’s in gebruik

WOGNUM – Onlangs werd gestart met de uitlevering van 175 nieuwe Scania’s aan logistiek dienstverlener Simon Loos. De order bestaat uit een brede mix van specificaties en motorvermogens om het veelzijdige pakket aan transporttoepassingen van het bedrijf te ondersteunen. Het merendeel van de order betreft trekkers en bakwagens met de zuinige 13-liter Super motor in 420, 460 of 500 pk uitvoering. Een kleine reeks bakwagens wordt uitgerust met de 9-liter 280 pk motor. Alle voertuigen worden met een full service contract ondersteund.

Simon Loos staat bekend om zijn innovaties in materieel. De logistiek dienstverlener heeft onder andere een grote vloot LNG-trekkers en inmiddels ook een omvangrijk wagenpark volledig elektrische trucks voor winkelbelevering.

De nieuwe Scania’s met de Super aandrijflijn passen naadloos in deze filosofie voor díe toepassingen die (nog) niet geëlektrificeerd kunnen worden. Het lage brandstofverbruik resulteert niet alleen in lagere operationele kosten, maar reduceert ook de uitstoot van CO2. De Scania Super werd dit jaar voor de negende keer uitgeroep tot Green Truck van het jaar in een prestigieuze internationale test.

Simon Loos en Scania hebben een rijke historie als het gaat om een nauwe samenwerking. De allereerste Scania’s werden rond 1990 in het wagenpark opgenomen. In de loop der jaren breidde de samenwerking met Scania zich steeds verder uit, zodat ondertussen een aanzienlijk deel van het wagenpark uit Scania’s bestaat.

De ondersteuning van het uitgebreide Scania dealernetwerk is altijd een belangrijke pijler geweest in het partnership. Scania Alkmaar verzorgt van oudsher de aflevering en het full-service reparatie- en onderhoudscontract dat voor alle Scania’s is afgesloten. Daarentegen kan Simon Loos voor het daadwerkelijke onderhoud aan de voertuigen terecht bij alle vestigingen van het landelijke Scania Nederland dealernetwerk.

Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland, geeft aan bijzonder trots te zijn op de nieuwe order. “Wij zien deze order als een bevestiging van het jarenlange partnership dat wij met Simon Loos hebben. Dat heeft zich over de loop der jaren steeds verder ontwikkeld tot de verstandhouding die wij vandaag hebben. Deze samenwerking gaat verder dan alleen de levering van het voertuig en strekt zich ook uit tot ons uitgebreide dienstenpakket en de ondersteuning van onze landelijke serviceorganisatie.”

“We zitten midden in de energietransitie waarin elektrische trucks de komende jaren verder ontwikkeld en verbeterd worden. Tegelijkertijd hebben we ook te maken met een beperkte laad-infrastructuur voor elektrische voertuigen. Om de komende jaren toch flexibel te blijven, hebben we dit jaar nog een fors aantal dieseltrucks aangeschaft. Zo kunnen we tot 2030 een vlotte overgang naar elektrische trucks maken,” aldus een woordvoerder van Simon Loos.

FNV roept werknemers op voor input nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – De huidige cao Beroepsgoederenvervoer loopt af op 31 december 2025. Ter voorbereiding op de onderhandelingen voor een nieuwe cao, die begin 2025 starten, nodigt de FNV alle werknemers in de sector uit om hun mening te geven over onderwerpen zoals loon, toeslagen en verlof. Dit kan door het invullen van een enquête, beschikbaar tot 15 januari.

De cao bepaalt de arbeidsvoorwaarden, waaronder salaris, verlofdagen en reiskostenregelingen. De FNV benadrukt het belang van input van werknemers om sterke voorstellen te kunnen doen tijdens de onderhandelingen met werkgevers.

De enquête staat open voor alle werknemers in de sector, ongeacht lidmaatschap bij de FNV. Uiteindelijk bepalen wel de leden welke cao-voorstellen worden ingediend.

Het invullen van de enquête duurt slechts enkele minuten en is beschikbaar tot en met 15 januari. De FNV moedigt werknemers aan om ook collega’s te vragen de enquête in te vullen, om zo een cao te realiseren die voor iedereen werkt.

Europese gasprijs omhoog door voorspellingen kouder weer

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is maandag verder gestegen door voorspellingen van kouder weer in delen van Europa, waardoor meer gas nodig is voor verwarming. Op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs met circa 2,6 procent tot iets meer dan 48 euro per megawattuur. Vrijdag was ook al een stijging te zien. De gasprijs ligt daarmee nu op het hoogste niveau van dit jaar.

Volgens het Amerikaanse bedrijf Maxar Technologies, dat onder meer satellietmetingen uitvoert, wordt het volgende week kouder in West-Europa en zal dat koudere weer verder trekken naar andere delen van het continent, na de recente periode van mildere temperaturen.

Het grotere gasverbruik kan ervoor zorgen dat de Europese gasvoorraden sneller leegraken. Die voorraden zijn nu nog voor 85 procent gevuld, wat nog ongeveer 95 procent was rond deze tijd vorig jaar. Als die voorraden aan het einde van de winter erg laag zijn, kan dat problemen opleveren met het voldoende aanvullen voor de volgende winter, mede omdat vanaf begin volgend jaar er geen Russisch gas meer naar Europa komt door pijpleidingen in Oekraïne. Dan moet Europa meer gas elders uit de wereld importeren.

Onrust Midden-Oosten

In een rapport schrijft ABN AMRO dat de gasprijs ook wordt gestuwd door de onrust in het Midden-Oosten en zorgen over verstoringen van gasleveringen uit de regio. Ook een zwakkere productie van energie uit wind en zon speelt een rol. Daardoor is de onttrekking van gas uit opslagvoorraden groter dan gemiddeld, wat weer leidt tot meer onzekerheid op de markt, aldus de bank.

De Europese gasmarkt is volgens een analist van ABN AMRO op zijn hoede voor verstoringen van gasleveringen door belangrijke toeleveranciers als Noorwegen en de Verenigde Staten, bijvoorbeeld door onderhoudswerkzaamheden aan gasinstallaties. De bank verwacht dat de gasprijs de rest van dit jaar op een verhoogd niveau zal blijven, maar dat in de loop van de eerste helft van volgend jaar de prijs wat zal afzwakken.

Piekperiode

Overigens is de gasprijs nog altijd veel lager dan in augustus 2022 toen pieken van meer dan 340 euro per megawattuur werden bereikt door zorgen over de sterk gedaalde gasleveringen uit Rusland en gastekorten in de winter.

GeVi introduceert eerste volledig elektrische vrachtwagen voor Zwitserse snelwegen

GeVi, verantwoordelijk voor het onderhoud van de nationale wegen in Oost-Zwitserland, heeft zijn eerste batterij-elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Dit voertuig, een pionier in zijn soort op Zwitserse snelwegen, wordt ingezet voor reguliere onderhoudswerkzaamheden.

De elektrische vrachtwagen, geleverd door Designwerk, heeft een actieradius van 300 kilometer en een laadvermogen van 18 ton. Hij wordt opgeladen via een 44 kW laadstation op het GeVi-hoofdkantoor in St. Gallen.

De ingebruikname van dit voertuig markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van het wagenpark van GeVi.

GeVi streeft ernaar om tegen 2030 zijn CO₂-uitstoot met 50 procent te verminderen. De introductie van de elektrische vrachtwagen is een cruciale stap in het bereiken van dit doel.

Het bedrijf plant verdere investeringen in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Met deze vooruitgang draagt GeVi bij aan de verduurzaming van het Zwitserse wegennet en zet het een voorbeeld voor andere organisaties in de sector.

Brussels Airport test zelfrijdende elektrische shuttle op het tarmac

ZAVENTEM – Brussels Airport heeft een proefproject gelanceerd waarbij een volledig elektrische, zelfrijdende shuttle wordt getest, een primeur in België. Gedurende drie maanden zal de shuttle luchthavenpersoneel vervoeren over een vast traject op het tarmac. Het project is onderdeel van het Europese Stargate-programma, dat gericht is op innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossingen voor de luchtvaart.

De shuttle, ontwikkeld door het Nieuw-Zeelandse bedrijf Ohmio, beschikt over zes camera’s en sensoren om het omliggende verkeer en eventuele obstakels te monitoren. Met een maximale snelheid van 25 km/u wordt de veiligheid op het traject gegarandeerd. Hoewel het voertuig autonoom rijdt, is er een steward aanwezig om indien nodig in te grijpen. Dankzij het 5G-netwerk op de luchthaven kan de shuttle in de toekomst zelfs op afstand worden bediend.

“Dit proefproject is een belangrijke stap in onze strategie om duurzame en innovatieve mobiliteit verder te ontwikkelen,” zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “Daarnaast draagt de elektrische shuttle bij aan onze ambitie om als luchthavenuitbater tegen 2030 CO₂-neutraal te zijn.”

Na de proefperiode wordt geëvalueerd of zelfrijdend vervoer een structurele plaats kan krijgen op de luchthaven. Het project onderzoekt ook hoe medewerkers deze vorm van mobiliteit ervaren op het gebied van veiligheid en comfort.

Man betrapt met zaag nog in hand tijdens vernielen van kabels

LEEUWARDEN – Een 72-jarige man uit Leeuwarden is op heterdaad betrapt toen hij de bekabeling van meerdere beveiligingscamera’s aan het doorzagen was, op de Voorstreek in de Friese stad. Hij had de zaag nog in zijn handen.

De melding van de vernieling kwam in de nacht van zondag op maandag net na middernacht binnen. De verdachte is meegenomen door de politie.

RvS: Voorgestelde box 3-stelsel heeft ingrijpende gevolgen voor burgers en Belastingdienst

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Uit de uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt dat het voorstel ingrijpende gevolgen heeft voor burgers en de Belastingdienst. Het zal leiden tot slechtere dienstverlening, beperkte mogelijkheden tot vooroverleg met een belastinginspecteur en onvoldoende toezicht. Het stelsel wordt veel complexer.

Er wordt verder een groot beroep gedaan op het zogenoemde ‘doenvermogen’ van belastingplichtigen, vanwege de verplichting om een ingewikkelde vermogensvergelijking te maken en de administratieplicht voor 1,6 miljoen belastingplichtigen. De regering gaat voor de opbrengst van het voorgestelde box 3-stelsel uit van budgettaire neutraliteit. Dit belemmert de ruimte om te kiezen voor een andere vormgeving dan nu wordt voorgesteld.

Het advies aan de regering is om het wetsvoorstel niet in deze vorm in te dienen en de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw te bezien.

Dit staat in het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State over het Wetsvoorstel werkelijk rendement box 3. Het advies is op 27 november 2024 vastgesteld en vandaag (2 december 2024) gepubliceerd op de website van de Raad van State.

Inhoud en achtergrond wetsvoorstel

Met het Wetsvoorstel werkelijk rendement box 3 wil de regering binnen de inkomstenbelasting een nieuw stelsel introduceren voor de belastingheffing over inkomen uit sparen en beleggen in box 3. In het huidige stelsel wordt belasting in box 3 geheven op basis van forfaitair berekende rendementen.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat dit forfaitaire stelsel niet in overeenstemming is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daarom komt de regering met het voorstel om belasting te heffen op basis van het werkelijke rendement. Als hoofdregel wordt een vermogensaanwasbelasting voorgesteld. Als uitzondering daarop wordt voor onroerende zaken en aandelen in startende ondernemingen een vermogenswinstbelasting voorgesteld.

Daarnaast wordt voor de reguliere voordelen uit onroerend goed dat het hele jaar niet wordt verhuurd, een forfaitaire benadering gehanteerd, de zogenoemde netto vastgoedbijtelling.

Wisselwerking wetgever, rechter en uitvoering

De Afdeling advisering gaat in haar advies in op het samenspel tussen wetgever, rechter en uitvoering. Zij moeten in onderlinge wisselwerking telkens een goede balans vinden. Zij hebben alle hun rol vervuld, maar er lijkt een patstelling te zijn ontstaan. Tegen die achtergrond maakt de Afdeling advisering haar opmerkingen.

Integrale visie op belasten van vermogen ontbreekt

De Afdeling advisering constateert dat een integrale visie op het belasten van vermogen ontbreekt. Deze is nodig om een afgewogen keuze te kunnen maken voor een nieuw box 3-stelsel. Zij adviseert daarbij aandacht te schenken aan de bijdrage die de opbrengst van box 3 moet leveren aan de belastingmix. Verder gaat zij in op het ontbreken van samenhang tussen de boxen in de wijze waarop vermogensbestanddelen in de heffing worden betrokken.

Budgettaire neutraliteit

De regering hanteert bij het voorstel het uitgangspunt van budgettaire neutraliteit. Dat wil zeggen dat het nieuwe box 3-stelsel binnen de periode 2027-2032 tot eenzelfde opbrengst moet leiden als het huidige stelsel zonder dat daarbij nog rekening is gehouden met de kosten van het rechtsherstel.

Het strikt vasthouden aan dit uitgangspunt belemmert het maken van een zorgvuldige en integrale afweging tussen de verschillende belangen die aan de orde zijn bij de vormgeving van een nieuw box 3-stelsel. Daarbij moet volgens de Afdeling advisering rechtmatigheid voorop staan. Daarnaast spelen de uitvoerbaarheid, het ‘doenvermogen’ van belastingplichtigen, de eenvoud van het nieuwe stelsel en het behalen van een budgettaire opbrengst een belangrijke rol.

Alternatieve denkrichtingen

Vanwege de zwaarwegende bezwaren is het advies aan de regering om de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw te bezien. De Afdeling advisering wijst op enkele mogelijke alternatieve denkrichtingen voor de vormgeving. Zij gaat in op de overgebleven ruimte voor een forfaitair box 3-stelsel en de mogelijkheid van een vermogenswinstbelasting. Zij schetst ook mogelijke denkrichtingen voor het behalen van extra budgettaire opbrengst.

De Afdeling adviseert de regering deze denkrichtingen bij een nieuwe vormgeving van het box 3-stelsel te betrekken en de voor- en nadelen van de verschillende varianten tegen elkaar af te wegen.

Biden verleent toch gratie aan zijn zoon Hunter

WASHINGTON – Joe Biden verleent zijn zoon Hunter gratie, meldt de Amerikaanse president in een verklaring. “Ieder weldenkend mens die naar de zaken van Hunter kijkt, ziet dat hij enkel en alleen werd uitgekozen omdat hij mijn zoon is – en dat is verkeerd”, schrijft Biden.

President Biden beweerde de afgelopen maanden dat hij zijn zoon geen gratie zou verlenen. “Ik verleen hem geen presidentieel pardon”, zei hij in juni, nadat een jury oordeelde dat zijn zoon Hunter schuldig was aan het overtreden van de wapenwet. Een woordvoerder van het Witte Huis benadrukte recent nog dat het standpunt van de president niet veranderd was.

Dat Biden nu toch besluit om Hunter wel gratie te verlenen, is omdat er wat hem betreft sprake is van een “gerechtelijke dwaling”.

Sportregelingen gemeenten overal anders en vaak ingewikkeld

UTRECHT – Gemeenten kennen onderling grote verschillen als het gaat om financiële ondersteuning voor sport. Dat concludeert het Mulier Instituut, dat onderzoek deed naar sport- en zwemlesregelingen van 114 Nederlandse gemeenten. Informatie over die regelingen is volgens het instituut vaak complex en niet makkelijk te vinden.

Vrijwel alle gemeenten kennen een regeling voor sportdeelname, maar er zijn grote verschillen in inkomenscriteria en vooral de hoogte van de vergoedingen. De ene gemeente geeft bijvoorbeeld een bepaald bedrag om mee te kunnen doen in de samenleving en waarvan ook sportactiviteiten gedaan kunnen worden, de andere gemeente vergoedt de volledige sportcontributie of zwemlessen. Het beleid wordt lokaal gemaakt, en de gemeenteraad gaat er dus zelf over hoe inkomensondersteuning eruitziet.

Per gemeente verschilt ook het bedrag dat gemiddeld beschikbaar is voor sportdeelname. Voor de jeugd gaat het gemiddeld om 284 euro, maar er zijn ook gemeenten die minder of juist veel meer betalen. Bij volwassenen is het bedrag met gemiddeld 227 euro iets lager. Volgens het Mulier Instituut is het maar de vraag of inwoners “de weg vinden in het doolhof van regelingen, voorwaarden en betrokken organisaties”.

Veel voor verbetering vatbaar

“We kwamen echt in heel veel gemeenten dingen tegen die beter kunnen”, zegt onderzoekster Mirjam Stuij. “Er zijn bijvoorbeeld overzichtspagina’s voor mensen met geldzorgen, waarop heel veel regelingen en organisaties staan. Daar moet je als inwoner wel je weg in kunnen vinden.” Bovendien is de informatie geregeld ingewikkeld, heel streng of zelfs tegenstrijdig, zegt Stuij. “Het gaat bijvoorbeeld om heel juridische teksten, of teksten die heel streng waren van toon. Of om heel lange aanvraagformulieren, waarbij om heel veel gegevens werd gevraagd. Dat maakt het allemaal niet makkelijk te vinden.”

Volgens Stuij valt er “enorm veel te winnen” als mensen die deze ondersteuning nodig hebben, actief betrokken worden bij de informatievoorziening. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat financiële steun voor sport van groot belang is. Een kwart van de kinderen uit gezinnen met de laagste inkomens heeft geen zwemdiploma. Bij gezinnen met de hoogste inkomens is dat 2 procent, bleek vorig jaar uit onderzoek.

Nieuwe Moffett E4 voor Koninklijke Legro Transport

CULEMBORG – Quickstra heeft aan Koninklijke Legro Transport een Moffett E4 geleverd.

De machine is geheel conform de wensen van de chauffeur geleverd, inclusief korte mast zodat ze gemakkelijk naar binnen kunnen rijden. Ook is de machine voorzien van reachvorken en hydraulische vorkverstelling wat het leveren van substraten en dekaarde een stuk eenvoudiger maakt.

De vrachtwagen en oplegger zijn aangepast voor het bijladen van de accu tijdens het rijden.

De oude Kooiaap mag na 21 jaar genieten van zijn wel verdiende pensioen.

De keuze van Legro voor Quickstra was snel gemaakt doordat de levertijd kort was en ze toch een maatwerk machine konden bemachtigen.

Ook zal de klant met deze machine komende jaren met deze mooie combinatie terug komen bij Quickstra voor onderhoud en services.

Stakingen in negen van tien Volkswagen-fabrieken in Duitsland

WOLFSBURG – Bij negen van de tien Duitse Volkswagen-fabrieken wordt maandag kort gestaakt. Vakbond IG Metall waarschuwt voor “een van de hardste conflicten die Volkswagen ooit heeft meegemaakt.”

De vakbond heeft het VW-personeel in Zwickau opgeroepen om 09.30 uur het werk neer te leggen. Daarna volgen korte stakingen in Wolfsburg, Hannover, Emden, Kassel-Baunatal, Braunschweig, Salzgitter, Chemnitz en Dresden.

De waarschuwingsstakingen zullen ongeveer twee uur duren en bij elke dienst worden herhaald, aldus een woordvoerder van de vakbond. Tussen de stakingen door wordt normaal geproduceerd.

Looneisen afgewezen

Het conflict draait om de beloning van de ongeveer 120.000 werknemers in de Volkswagen-fabrieken waar een eigen bedrijfscao geldt. VW wijst tot nu toe elke verhoging af en eist vanwege de moeilijke situatie van het concern in plaats daarvan 10 procent loonsverlaging. Op 9 december komen beide partijen bijeen voor de volgende onderhandelingsronde.

Afgelopen zaterdagnacht verliep de zogeheten vredesverplichting, die partijen voorschrijft om binnen een bepaalde periode alsnog tot een akkoord te komen. Gedurende deze periode zijn stakingen niet toegestaan. “Aan de onderhandelingstafel was Volkswagen niet bereid tot een haalbare oplossing voor het cao-conflict”, zei Dirk Schulze, districtshoofd voor Berlijn, Brandenburg en Saksen van IG Metall. “Daarom moeten waarschuwingsstakingen de druk op het management verhogen.”

Maatregelen

De vakbond verwacht dat de twee uur durende waarschuwingsstaking de productie met meer dan duizend voertuigen zal verminderen. Volkswagen heeft naar eigen zeggen maatregelen genomen om de gevolgen van de tijdelijke werkonderbrekingen te beperken.

Er zijn maandag geen waarschuwingsstakingen in Osnabrück. De VW-fabriek daar, die vreest voor zijn toekomst, valt als enige Duitse VW-locatie niet onder de bedrijfscao waarover momenteel wordt onderhandeld.

Laatste waarschuwingsstaking

De laatste keer dat er grootschalige waarschuwingsstakingen plaatsvonden bij alle grote VW-fabrieken in Duitsland was in 2018. Volgens de vakbond namen daar toen meer dan 50.000 werknemers aan deel.

Vrachtwagen verliest lading puin tussen De Punt en Glimmen [+foto’s]

Foto: Persbureau Meter

GLIMMEN – Op de Groningerstraat tussen de Punt en Glimmen heeft maandagochtend een vrachtwagen een lading puin verloren.

De vrachtwagen staat inmiddels een stuk verderop. Het wegdek in de richting van De Punt ligt bezaaid met rommel.

De gemeente is ter plaatse en begonnen met opruimen.

Foto: Persbureau Meter

Veel auto’s zijn al door de rommel, waar ook bakstenen tussen liggen, heen gereden.

Gemiddeld hypotheekbedrag naar record, ‘markt dendert door’

DE MEERN – Het aantal hypotheekaanvragen is in november flink gestegen, evenals het bedrag waarvoor een lening voor de aankoop van een woning werd aangevraagd. Het gemiddelde hypotheekbedrag bereikte zelfs een record. “De hypotheekmarkt dendert door”, meldt Hypotheken Data Netwerk (HDN).

In totaal werden in november 46.228 hypotheken aangevraagd, ongeveer 40 procent meer dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarvan waren 28.866 aanvragen bestemd voor de aanschaf van een woning, de overige betreffen oversluitingen en verhogingen. Binnen de kopersmarkt steeg de gemiddelde waarde van een hypotheek naar bijna 506.000 euro, het hoogste niveau ooit, aldus HDN.

Het valt volgens HDN op dat steeds meer jonge kopers kiezen voor een nieuwbouwwoning. Zo lag het percentage jonge kopers dat voor dit type woning ging in november 2020 nog op 15 procent, de afgelopen maand was dat ruim 26 procent.

Hypotheekverhogers

De zogeheten niet-kopersmarkt bestaat volgens HDN met name uit hypotheekverhogers, goed voor 13.305 aanvragen. “Die zijn een stuk actiever geworden in vergelijking met eerdere jaren, waarbij gemiddeld 85.000 euro aan hypotheek werd aangevraagd”, aldus het hypotheekplatform.

Het is al langer druk op de hypotheekmarkt. Zo meldde HDN eerder dat in het derde kwartaal ruim een vijfde meer aanvragen werden ingediend dan in dezelfde periode een jaar eerder.

×