Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 03:27 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 7

Forse inzet op onderhoud infrastructuur en ruimte voor aanlegprojecten

Foto: E. van der Wal

DEN HAAG – De komende jaren staan we voor de grootste onderhoudsopgave ooit aan onze wegen, vaarwegen en spoorwegen. Dat vraagt veel mankracht, materialen en investeringen, maar het onderhoud is noodzakelijk om Nederland nu en in de toekomst in beweging te houden.

Hierdoor is er minder geld beschikbaar voor grote nieuwe investeringen in de Nederlandse infrastructuur. Nieuwe projecten, met name voor de aanleg van wegen, zijn daarnaast door gebrek aan financiële middelen, stikstofruimte en personele capaciteit moeilijk uitvoerbaar. Maar we kijken naar wat wél kan om Nederland bereikbaar te houden en waar mogelijk de bereikbaarheid te verbeteren.

Het kabinet heeft 2,5 miljard euro beschikbaar om nieuwe woonwijken goed bereikbaar te maken. Daarmee wil de regering de bouw van nieuwe woningen stimuleren en makkelijker maken. Het gaat om maatregelen op plekken waar op korte termijn nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Om welke projecten het precies gaat, wordt op een later moment besloten.

Ondanks dat er een aantal grote aanlegprojecten in de vorige kabinetsperiode gepauzeerd zijn, wordt er ongeveer 700 miljoen euro geïnvesteerd in de aanpak van wegen en bereikbaarheidsmaatregelen in de regio’s.

De afgelopen week gingen minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen, samen met minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, het gesprek aan met de provincies om te praten over hun plannen voor de komende jaren.

700 miljoen voor wegen en doorstroming

Het kabinet wil 200 miljoen euro reserveren voor het opstarten van wegenprojecten die eerder gepauzeerd werden. Regio’s waar projecten gepauzeerd zijn, hebben verschillende voorstellen ingediend om de bereikbaarheid te verbeteren. Er wordt 206 miljoen euro uitgegeven aan verbeteringen van wegen of aan andere maatregelen die de doorstroming op de weg bevorderen. Hiervan gaat 47 miljoen euro naar maatregelen op de A1/A30 en A4 Haaglanden-N14 en 159 miljoen euro wordt beschikbaar gesteld voor maatregelen die knelpunten verminderen zoals bijvoorbeeld de aanpak van sluipverkeer, stimuleren van OV en fiets en/of een werkgeversaanpak.

Deze maatregelen worden uitgevoerd door de regio’s zelf. Het gaat om de volgende projecten: in de regio Breda-Tilburg (23 miljoen), A2 Deil-Vught (54 miljoen), A15 Papendrecht-Gorinchem (16 miljoen) en de A4 Haaglanden-N14 (16 miljoen) en A1/A28 knooppunt Hoevelaken (€ 50 miljoen). Voor betere doorstroming op het hoofdwegennet wil het kabinet 290 miljoen euro reserveren. Regionale partners kunnen de komende periode voorstellen doen voor kleine maatregelen die de doorstroming op het nationale weggennet verbeteren. Definitieve besluiten over maatregelen voor het bevorderen van de doorstroming en het opstarten van gepauzeerde wegenprojecten worden genomen in het voorjaar van 2025.

Minister Madlener: “Om Nederland goed bereikbaar te houden moet er fors geïnvesteerd worden in onderhoud, maar óók in aanleg. Projecten die gepauzeerd zijn moeten worden opgestart zodra dat kan, zodat weggebruikers straks weer beter kunnen doorrijden. De auto en dus onze wegen zijn een belangrijke voorwaarde voor het gevoel van vrijheid. Daarom investeren we ook 700 miljoen euro in kleinere maatregelen om de doorstroming op het wegennet en de bereikbaarheid in de regio’s te verbeteren.”

Noord en Oost Nederland

Tijdens de gesprekken met Noordelijk Nederland is er nog geen besluit genomen over hoe er verder wordt gegaan met de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. De twee spoorlijnen bieden in potentie een grotere kans op werk voor de inwoners van Noordelijk Nederland en belangrijke voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en culturele instellingen worden beter bereikbaar. Daarnaast zouden de spoorlijnen veel nieuwe woningen kunnen ontsluiten. Maar beide projecten vragen om forse investeringen. Het Rijk en Noordelijk Nederland hebben afgesproken dat er de komende tijd nog meer gesprekken nodig zijn voordat wordt besloten hoe deze projecten een vervolg kunnen krijgen.

Staatssecretaris Chris Jansen: “In het regeerprogramma en het hoofdlijnenakkoord staan de Lelylijn en Nedersaksenlijn opgenomen als belangrijke spoorlijnen. Ik zou daarom graag bij beide projecten een stap vooruit willen zetten. Op dit moment is de tijd daar echter nog niet rijp voor. Met het kabinet hebben we nog geen standpunt ingenomen hoe we het beste verder kunnen gaan met deze twee projecten. Enerzijds hebben we grote ambities en zien we dat beide spoorlijnen van grote meerwaarde kunnen zijn voor Noordelijk Nederland. Anderzijds is er op dit moment geen zicht op de financiële middelen die nodig zijn voor deze projecten. Daarom heb ik met de regionale Noordelijke partijen afgesproken dat we voor het einde van het jaar nog een keer met elkaar om tafel gaan om te spreken over een vervolg voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn.”

In Noord Nederland zijn wel afspraken gemaakt over 75 miljoen euro die eerder beschikbaar is gekomen voor aanpassingen aan station Meppel. Het geld zal onder andere worden gebruikt voor het aanpassen van emplacement Meppel waarbij er een vierde perronspoor wordt aangelegd. Dit vergroot de capaciteit en komt de betrouwbaarheid van de dienstregeling ten goede.

N33 Midden en Noord

Met de regio is afgesproken de twee Tracés van de N33 te combineren in één project. Voor de N33 Noord (Appingedam-Eemshaven) wordt op dit moment een MIRT-onderzoek uitgevoerd. De uitkomsten van dit onderzoek worden eind 2025 besproken. Eerder is geld vrijgemaakt voor de N33 Midden (Zuidbroek – Appingedam) in het kader van het herstelpakket voor Groningen. Dit project moet zo snel mogelijk weer worden opgestart. Dit gebeurt zodra er voldoende stikstofruimte, geld en personeel beschikbaar is.

ViA15

De Raad van State verklaarde begin oktober het Tracébesluit voor de ViA15 onherroepelijk. Dat betekent dat de A15 wordt verbonden met de A12 en daarmee de bereikbaarheid in en via de regio Arnhem-Nijmegen verbetert. Dat is goed nieuws voor de regio, maar ook voor de bereikbaarheid tussen de haven Rotterdam en Duitsland. Door de lange beroepsprocedure lag het project langere tijd stil en werden projectteams afgebouwd. De komende tijd worden de projectorganisaties van de aannemerscombinatie en Rijkswaterstaat weer opgebouwd en wordt er gewerkt aan onder andere een nieuwe projectplanning.

Noordwest, Zuidwest en Zuid Nederland

Rijk en regio Amsterdam hebben de samenwerkingsovereenkomst voor de MIRT-Verkenning OV-Verbinding Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centrum ondertekend. Met deze overeenkomst leggen partijen afspraken vast over de samenwerking in de verkenningsfase. Het onderzoek richt zich op een betere bereikbaarheid en ontsluiting met openbaar vervoer tussen Sloterdijk en Amsterdam Centrum, specifiek voor de eerste fase van de grootschalige woningbouwontwikkeling in Haven-Stad. Deze samenwerkingsovereenkomst is een belangrijke mijlpaal in het verdere proces.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie hebben vorig jaar afgesproken dat gezamenlijk 550 miljoen euro wordt geïnvesteerd in de uitbreiding van het metronet van Rotterdam en in de Randstadrail. Deze afspraken zijn dit jaar verder uitgewerkt. Zo wordt de capaciteit van metrostation Beurs vergroot en de doorstroming verbeterd. Ook wordt de spoorbeveiliging van het gezamenlijke spoor van de RandstadRail en Metronet verbeterd zodat hier vaker kan worden gereden.

Staatssecretaris Chris Jansen: “De komende jaren worden er veel nieuwe woningen gebouwd. Dat zorgt voor meer reizigers. Het Rijk en de regio investeren daarom samen fors in de bereikbaarheid van metropoolregio Rotterdam Den Haag. Met 550 miljoen euro zorgen we dat het ov in de regio de reizigersgroei aankan. Zo kunnen reizigers straks op de lijn Rotterdam- Den Haag elke 5 minuten de metro pakken in plaats van elke 10 minuten.”

In de regio Zuid hebben de provincie Limburg en het Rijk afspraken gemaakt over de herbestemming van de rijksbijdrage van 36,7 miljoen euro die bedoeld was voor de tram tussen Hasselt en Maastricht. De tram komt er niet, maar het geld zal nu onder andere worden besteed aan de overwegveiligheid tussen Maastricht en Eijsden, waardoor er een tweede Drielandentrein kan gaan rijden en de sloop van een oude spoorbrug over de Maas. Daarnaast maakt de provincie afspraken met de gemeente Maastricht over een bijdrage aan een fietsbrug over de Maas.

Er kan worden gestart met de aanlegfase van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Met dit project wordt het Wilhelminakanaal geschikt gemaakt voor klasse IV schepen waarmee de bereikbaarheid van het belangrijke knooppunt Tilburg verder wordt vergroot. De afspraken over cofinanciering met de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg worden begin volgend jaar vastgelegd in een bestuursovereenkomst.

Investeringen in heel Nederland

Er komen twee pilots voor snelle bussen in Brabant en Noord-Holland. Bus Rapid Transit is een bussysteem waarbij met hoge frequentie en snelheid gereden wordt. Het Rijk en de regio hebben afgesproken gezamenlijk maximaal 2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de proefprojecten. Eindhoven (A50) – Meierij en Haarlem – Schiphol – Amsterdam zijn de gekozen trajecten voor deze pilots.

Het moet een aantrekkelijke keuze blijven om de fiets te pakken. Goede doorfietsroutes zijn daarvoor belangrijk. Met deze routes fiets je veilig en comfortabel van A naar B, zonder onderbrekingen. Het Rijk gaat daar structureel aan bijdragen. Van 2024 tot 2026 wordt in totaal 18 miljoen euro geïnvesteerd. Dit geld wordt verdeeld over 12 verschillende projecten door heel Nederland. Zo wordt er bijvoorbeeld ruim € 1,3 miljoen geïnvesteerd in de doorfietsroute “het Pico Bello Pad” tussen Ede en Wageningen. Het doel is dat deze routes in 2028 klaar zijn zodat iedereen daar gebruik van kan maken.

Hertz diep in het rood door mislukte investering in stekkerauto’s

NEW YORK – Het Amerikaanse autoverhuurbedrijf Hertz heeft in het afgelopen kwartaal zware verliezen geboekt, voornamelijk door een mislukte investering in elektrische voertuigen. Het nettoverlies kwam uit op ruim 1,3 miljard dollar, terwijl het bedrijf in dezelfde periode vorig jaar nog een winst van 629 miljoen dollar rapporteerde. Dit verlies was aanzienlijk groter dan analisten hadden verwacht.

Hertz schreef 1 miljard dollar af op zijn vloot, hoofdzakelijk door een forse daling in de restwaarde van elektrische auto’s. Het bedrijf moest tienduizenden van deze voertuigen met verlies verkopen.

De overstap naar elektrische voertuigen bracht Hertz al in de tweede helft van vorig jaar in de problemen, toen de prijzen van elektrische auto’s kelderden en hun waarde op de tweedehandsmarkt tegenviel. Daarbovenop waren de onderhoudskosten hoger dan voorzien en lagen de verhuurtarieven voor deze voertuigen lager dan voor traditionele auto’s. Voor autoverhuurbedrijven vormt de restwaarde van voertuigen aan het einde van de huurperiode een belangrijk financieel risico.

De omzet van Hertz daalde in het afgelopen kwartaal met 5 procent tot 2,6 miljard dollar.

Het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt maakte eerder dit jaar ook bekend minder elektrische auto’s te gaan verhuren. De reden is volgens het bedrijf dat klanten liever een auto met een verbrandingsmotor willen. “Wij passen ons aandeel elektrisch aangedreven auto’s aan op basis van de vraag van consumenten en kunnen zeer snel reageren op veranderingen in de vraag”, verklaarde Europa’s grootste autoverhuurbedrijf in augustus.

Vrachtwagen gekanteld op N268 [+foto’s]

Foto: Handhaving gemeente Steenbergen

OUD GASTEL – Op de rotonde van de N268 is dinsdagmiddag een vrachtwagen gekanteld.

De weg is vanaf de A4 richting Oud Gastel afgesloten, inclusief de parallelweg.

De afhandeling zal naar verwachting enkele uren in beslag gaan nemen.

Foto: Weginspecteur Sven | X

Vrachtwagenchauffeur bestraft voor ongeval met trekker op A12 bij Ede

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 23-jarige man uit de gemeente Alphen aan den Rijn tot een taakstraf van 120 uur met daarbij een ontzegging van de rijbevoegdheid. De vrachtwagenchauffeur botste op een trekker op de A12 bij Ede.

De man reed in zijn vrachtwagen op 22 juni 2022 op de A12 bij Ede. Aan het eind van de middag kwam hij in botsing met een landbouwtrekker met drie personen erin. Deze trekker reed met toestemming van de politie op de snelweg na de boerenprotesten van die dag. De vrachtwagenchauffeur bediende minutenlang zijn telefoon. Daarom zag hij de trekker niet op tijd. Twee van de drie inzittenden van de trekker raakten door het ongeluk gewond.

De rechtbank neemt het de man kwalijk dat hij – als beginnend bestuurder en als beroepschauffeur -zijn aandacht bij zijn telefoon had in plaats van de weg. Door het rijgedrag van de man moeten de slachtoffers tot op de dag van vandaag leven met de gevolgen van het ongeluk.

De rechtbank houdt er rekening mee dat de man direct inzicht toonde in het kwalijke van zijn rijgedrag. Hij zocht na het ongeluk contact met de slachtoffers. Ook houdt de rechtbank er rekening mee dat de man zijn rijbewijs nodig heeft voor zijn werk als vrachtwagenchauffeur.

De rechtbank legt – in tegenstelling tot de eis officier van justitie – wel een deels onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid op. Ze oordeelt dat het delict te ernstig is om te volstaan met een geheel voorwaardelijke ontzegging.

De rechtbank legt alles afwegend een taakstraf op van 120 uur en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van acht maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaar.

Aanrijding met vrachtwagen zorgt voor veel verkeershinder in De Lier

Foto: Regio15

DE LIER – Vanmiddag heeft er een aanrijding plaatsgevonden tussen een personenauto en een vrachtwagen op het Westerleeplein ter hoogte van De Lier.

De vrachtwagen, die verkeerd voorgesorteerd stond, probeerde nog snel van rijrichting te veranderen en raakte daarbij een automobilist die groen licht had en met normale snelheid reed.

Door de klap kwam de personenauto, enkele rijstroken verderop, achterstevoren tot stilstand. Het bleef bij materiële schade, niemand raakte gewond.

Het ongeval veroorzaakt echter flinke verkeershinder. Verkeer vanuit het Westland richting de A20 en De Lier loopt vast en wordt omgeleid via Maasdijk.

Zowel de politie als de provincie zijn bezig met de afhandeling van het incident.

OPEC verlaagt verwachting groei olievraag vierde maand op rij

WENEN – Oliekartel OPEC stelt zijn verwachting voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie dit jaar voor de vierde maand op rij naar beneden bij. Daarbij wordt opnieuw hoofdzakelijk gewezen op een zwakkere olievraag in China, ‘s werelds grootste olie-importeur.

In het maandelijkse rapport over de oliemarkt van de OPEC wordt nu voor dit jaar gerekend op een toename van de olievraag met 1,8 miljoen vaten (van 159 liter) per dag. Dat zijn 107.000 vaten minder dan vorige maand nog werd aangenomen. En in juli ging de OPEC nog voor dit jaar uit van een groei met 2,2 miljoen vaten per dag. Voor volgend jaar heeft de in Wenen gevestigde OPEC de prognose voor de wereldwijde olievraag eveneens opnieuw neerwaarts bijgesteld.

China heeft te maken met een zwakke economie en ook grote problemen op de vastgoedmarkt, waardoor er bijvoorbeeld minder brandstof nodig is voor bouwmachines. Verder zorgt ook de overgang naar elektrisch rijden voor een zwakkere olievraag.

Bondgenoten

De OPEC+, met daarin ook bondgenoten als Rusland en Kazachstan, heeft door de zwakkere oliemarkt een plan voor een geleidelijke productieverhoging uitgesteld tot begin volgend jaar. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat in oktober werd begonnen met het verhogen van de productie. Begin december wordt opnieuw overlegd over de productieplannen.

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) komt donderdag met zijn maandelijkse oliemarktrapport. Die denktank uit Parijs ziet voor dit jaar vooralsnog een groei van de wereldwijde olievraag met 860.000 vaten per dag, wat dus veel minder is dan de prognose van de OPEC.

Politie houdt grote controleactie op weekendrust op vrachtwagenparkeerplaatsen in Zeebrugge: bijna 2 ton aan boetes

Foto: Belgische Politie

ZEEBRUGGE – Op twee vrachtwagenparkeerplaatsen bij de haven van Zeebrugge hebben de politie- en inspectiediensten gisteren, maandag 11 november 2024, een grote controleactie gehouden.

168 vrachtwagens werden aan een controle onderworpen. De controles, onder leiding van de Arbeidsauditeur (Belgische Arbeidsinspectie), richtten zich vooral op het respecteren van de sociale wetgeving door de transportbedrijven.

In Zeebrugge nemen ieder weekend honderden, voornamelijk Oost-Europese chauffeurs hun wekelijkse rust. Tijdens de week voeren zij transportopdrachten uit, grotendeels met Zeebrugge als uitvalsbasis. Ondanks de wettelijke verplichtingen die de werkgevers hebben, laten de arbeids- en leefomstandigheden van deze chauffeurs vaak te wensen over.

Foto: Belgische Politie

Eén van de maatregelen in het Mobility Package, de Europese regelgeving voor het wegvervoer, bepaalt dat de vrachtwagenbestuurders hun normale wekelijkse rust niet aan boord van hun voertuig mogen doorbrengen. De transportbedrijven moeten een gepaste verblijfplaats voorzien voor hun werknemers. Toch brengen velen van hen het weekend noodgedwongen in de cabine van hun vrachtwagen door, op parkings waar vaak onvoldoende sanitaire en andere comfortvoorzieningen aanwezig zijn.

Met grootschalige controleacties op dergelijke vrachtwagenparkings willen de politie en (sociale) inspectiediensten de transportsector sensibiliseren met betrekking tot de geldende wetgeving. Er wordt ook gezocht naar aanwijzingen van uitbuiting en/of mensenhandel, en gecontroleerd op andere aspecten van het zwaar vervoer, zoals het gebruik van de tachograaf en de nodige boorddocumenten.

Resultaten

In totaal 168 vrachtwagens, alle voertuigen die zich op één van beide parkings bevonden en waarvan de chauffeur aanwezig was, werden aan een controle onderworpen.

Er werden uiteindelijk 86 inbreuken vastgesteld omtrent de wekelijkse rust van de chauffeurs. Vrachtwagenbestuurders zijn immers verplicht op regelmatige basis een lange pauze te nemen, van minstens 45 uur. Deze mogen ze niet aan boord van hun voertuig doorbrengen.

Daarnaast werden tijdens de actie ook een aantal andere inbreuken vastgesteld, waaronder:

  • Negen overtredingen op de rij- en rusttijden of het gebruik van de tachograaf
  • Dertien overtredingen met betrekking tot de boorddocumenten bestuurdersattest en/of transportvergunning)
  • Zes inbreuken op het recht van bestuurders om geregeld terug te keren naar hun thuisland
  • Zeven inbreuken inzake detachering (sociale wetgeving)

In totaal werden er voor 192.467 euro aan boetes uitgeschreven, meestal ten aanzien van het transportbedrijf (en dus niet van de chauffeur zelf).

Zes personen werden bestuurlijk aangehouden omdat ze illegaal op Belgische grondgebied verblijven en tewerkgesteld zijn. Zij werden ter beschikking gesteld van de Dienst Vreemdelingenzaken. Verder onderzoek naar de buitenlandse ondernemingen zal gevoerd worden door de inspectiediensten.

Door de dienst welzijn op het werk (FOD WASO) werden ten slotte maatregelen opgelegd aan de uitbater van één van de parkings in Zeebrugge, omwille van de omstandigheden op hun terrein.

Solarclarity met tachtig medewerkers vraagt faillissement aan

faillissement

WEESP – De zonnepanelenverkoper Solarclarity heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf uit Weesp zegt last te hebben gehad van een “buitengewone terugval” op de markt voor verduurzaming. Daarbij spelen volgens marketingdirecteur Renée Bruinsma ook politieke onzekerheden rond verduurzaming en negatieve berichtgeving in de media een rol.

Door prijsdalingen was het volgens Solarclarity niet meer mogelijk de financiële positie te stabiliseren. Een curator onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om het bedrijf voort te zetten.

Solarclarity heeft tachtig medewerkers. Naast zonnepanelen verkoopt het bedrijf ook andere producten die te maken hebben met de overgang naar hernieuwbare energie, zoals laadpalen, omvormers en batterijen. “We betreuren deze situatie enorm en zullen daarom blijven onderzoeken hoe we ons verhaal kunnen voortzetten”, meldt topman Peter Desmet in een persverklaring.

Ontwikkelingen

Verschillende ontwikkelingen zorgen voor twijfels bij consumenten over het nut van investeren in zonnepanelen. Veel energiemaatschappijen brengen inmiddels kosten in rekening bij zonnepaneelbezitters die stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet, omdat de leveranciers daar zelf ook veel extra kosten voor moeten maken. Het kabinet wil in 2027 ook de salderingsregeling afschaffen. Die regeling is nu financieel gunstig voor zonnepaneelbezitters omdat ze overtollig opgewekte energie op zonnige dagen, die ze aan het stroomnet leveren, kunnen afstrepen van hun eigen verbruik op andere momenten.

In september voorspelde kredietverzekeraar Atradius meer faillissementen in de zonne-energiesector, die “kwetsbaar blijkt voor mogelijke overheidsmaatregelen”. Eerder dit jaar gingen vier zonnepaneelbedrijven van investeerder Kees Koolen, bekend als oud-topman van Booking.com, failliet.

Amsterdamse PvdA: mensen in Amsterdam voelen zich onveilig

AMSTERDAM – Mensen in Amsterdam voelen zich niet meer veilig. Dat stelde fractievoorzitter van de Amsterdamse PvdA, Lian Heinhuis, dinsdagmiddag tijdens het spoeddebat in de hoofdstad. “Dat is onacceptabel en onverteerbaar.”

Volgens Heinhuis wordt er angst gevoeld in de Joodse gemeenschap, maar ook bij moskeeën en “islamitische mensen die worden weggezet als zondebok”.

Heinhuis vroeg van de burgemeester om duidelijkheid over het optreden tegen Israëlische voetbalsupporters die zich hebben misdragen in de stad. Ook wilde ze weten hoe ervoor wordt gezorgd dat Amsterdammers zich weer veilig kunnen voelen.

Impact staking ProRail woensdag nog groter dan NS eerder meldde

UTRECHT – De gevolgen van de staking op verkeersleidingsposten van ProRail in Amsterdam en Alkmaar woensdagochtend zijn nog groter dan de NS eerder meldde.

De vervoerder laat dinsdag weten dat het “impactgebied” is uitgebreid en dat tussen Utrecht Centraal en Eindhoven Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal en Leiden Centraal en Rotterdam Centraal minder treinen rijden. Maandag meldde de NS al dat woensdagochtend in heel Noord-Holland en delen van Utrecht en Flevoland geen treinverkeer mogelijk is door de staking.

Langs Utrecht en Leiden rijden normaal gesproken heel veel treinen, maar die kunnen door de staking niet verder rijden. “Dat betekent dat ze zouden moeten keren op station Utrecht Centraal en Leiden Centraal, maar daar is geen ruimte voor”, legt de vervoerder uit. “Daarom is NS genoodzaakt om ook op deze trajecten minder treinen te rijden.”

Luchthaven Schiphol is zeer beperkt bereikbaar door de staking en ook het internationale treinverkeer ondervindt er hinder van. De NS verwacht ook na de staking nog vertraging en uitval van treinen, “omdat het opstarten van de dienstregeling tijd kost”.

Rallytruck gekanteld in Heerenveen

Foto: Noordernieuws

HEERENVEEN – Dinsdagmiddag kantelde een rallytruck van Truck Team Müller op het bedrijventerrein in Heerenveen, waarbij alle drie de inzittenden naar het ziekenhuis zijn overgebracht.

Hulpdiensten, waaronder politie, ambulance, brandweer en het Mobiel Medisch Team (MMT), kwamen ter plaatse na het ongeval op de kruising van de Minerva met de Komeet.

De rallytruck kantelde en de inzittenden moesten door de hulpdiensten uit het voertuig worden bevrijd. Zij raakten allen gewond waarvan één ernstig.

Truck Team Müller, dat zich voorbereidde op deelname aan de Africa Eco Race in 2025, had de afgelopen drie maanden hard gewerkt om de motor van de truck weer gereed te maken. Het ongeval vond plaats slechts een week na deze intensieve reparaties.

De truck was gepland om in Holten verder afgebouwd te worden voor de race. Wat dit incident betekent voor de raceplannen is nog niet duidelijk.

De politie onderzoekt de oorzaak van het ongeval, en de weg blijft voorlopig afgesloten.

Automobilist rijdt tientallen mensen dood in Chinese stad Zhuhai

ZHUHAI – Een automobilist is in de Zuid-Chinese stad Zhuhai ingereden op een groot aantal mensen. Daarbij zijn 35 mensen om het leven gekomen en 43 mensen gewond geraakt, meldt de Chinese staatszender CCTV.

In de stad waren op dat moment zware veiligheidsmaatregelen van kracht vanwege een belangrijke vliegshow met onder meer militaire vliegtuigen.

Het incident gebeurde maandagavond, lokale tijd, bij een stadion. De BBC meldde eerder dat de auto inreed op een groep mensen die daarbuiten aan het sporten was. De 62-jarige bestuurder zou zijn aangehouden. De omroep meldt ook dat berichten over het incident aanvankelijk van sociale media verwijderd werden.

Dinsdag begon op ongeveer 40 kilometer van het stadion de Airshow China. Daar zijn zowel militaire als civiele vliegtuigen en helikopters te zien. Of er een verband is tussen de dodelijke aanrijding en de vliegshow, is onduidelijk.

Franse kranten klagen X aan om herpublicatie zonder vergoeding

PARIJS – Verschillende vooraanstaande Franse kranten hebben dinsdag aangekondigd dat ze socialemediaplatform X aanklagen, omdat het hun nieuwsberichten zonder vergoeding zou herpubliceren.

Deze gezamenlijke juridische actie tegen het bedrijf, dat eigendom is van Elon Musk, wordt onder andere geleid door Le Figaro, Les Echos, Le Parisien, Le Monde en de Huffington Post.

In mei oordeelde een Parijse rechtbank al in het voordeel van de mediabedrijven en gaf X een termijn van twee maanden om commerciële gegevens te verstrekken, zodat zij de inkomsten kunnen inschatten die het platform uit hun content genereert. Het platform “heeft echter nog steeds niet aan deze verplichting voldaan”, aldus de kranten. Volgens de mediabedrijven probeert X hiermee stelselmatig zijn wettelijke verantwoordelijkheden te ontlopen.

Via zogeheten naburige rechten, die lijken op auteursrechten, kunnen krantenuitgevers vergoedingen vragen van internetbedrijven die links naar hun artikelen plaatsen. Eerder beloofde Facebook al een groep Franse kranten te betalen als hun artikelen op het socialemediaplatform werden gedeeld.

Wessels Bouwgroep neemt dakdekkersbedrijf Admiraal over

LICHTENVOORDE – Wessels Bouwgroep maakt vandaag bekend dat zij het dakdekkersbedrijf Admiraal uit Nibbixwoud per 5 november 2024 hebben overgenomen.

Na de overnames van Rosmalen Groep in 2021, Winans Dakwerken in 2023 en Dakspecialist Dapan en Cazdak in 2024 versterkt Wessels Bouwgroep met de toevoeging van Admiraal haar positie als toonaangevende all-round partner voor de verduurzaming en onderhoud van de buitenschil van vastgoed.

Wessels Bouwgroep, gevestigd in Lichtenvoorde, beschikt over alle relevante expertise op het gebied van verduurzaming, renovatie & onderhoud en nieuwbouw van de buitenschil van vastgoed. Vanuit negen gespecialiseerde werkmaatschappijen beheerst Wessels Bouwgroep elk facet van de buitenschil; van gevel tot dak en van (BIM) engineering, montage en metselwerk tot supply chain management en (steiger)materieel.

Hiermee zal Wessels Bouwgroep bijdragen aan het oplossen van de grote verduurzamings-, onderhouds-, en nieuwbouwvraagstukken die de Nederlandse vastgoedmarkt de komende jaren bezig zullen houden. Met ruim 500 mensen, en een landelijke dekking actief vanuit acht locaties, bedient Wessels Bouwgroep vastgoedbeheerders, bouwbedrijven en woningbouwcorporaties door het hele land.

Het familiebedrijf Admiraal heeft door de jaren heen ruime ervaring en deskundigheid opgedaan met diverse dak- en gevelsystemen. Admiraal staat voor waterdichte oplossingen van hoge kwaliteit en durven uitdagende projecten aan te pakken. Van dakkapel tot theater, zowel plat als hellend. Admiraal is actief in nieuwbouw, renovatie en onderhoud.

Met goed opgeleide en gemotiveerde mensen streeft Admiraal continue naar verbetering. De klant staat daarin centraal, dit zijn vooral zakelijke opdrachtgevers. Veiligheid en milieu zijn daarbij enkele speerpunten, de VCA* certificering getuigt daarvan. Het werkgebied omvat Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. Dakinspecties (in het kader van onderhoudscontracten) voert Admiraal in vrijwel geheel Nederland uit.

“Met deze overname verschuift het accent van Wessels Bouwgroep nog verder richting verduurzaming, onderhoud en renovatie van vastgoed, daarnaast verdiepen we onze kennis en expertise waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen. De ijzersterke reputatie van Admiraal, gecombineerd met haar uitgebreide expertise en ruime ervaring maakt Admiraal een zeer waardevolle toevoeging voor Wessels Bouwgroep, vertelt Erwin Wessels, algemeen directeur en mede-eigenaar van Wessels Bouwgroep. Hij vervolgt: “Wessels Bouwgroep is een fantastische plek om te werken en je te ontwikkelen. Door deze toenemende schaalvergroting kan Wessels Bouwgroep steeds meer investeren in technologie, kennis, processen, opleiding en mensen.”

Admiraal zal als zelfstandig bedrijfsonderdeel voortbestaan binnen Wessels Bouwgroep. Waarbij, naast nauwe samenwerking met de onderdelen uit Wessels Bouwgroep, de zelfstandigheid en het ondernemerschap centraal blijft staan. Admiraal Directeur Rory Admiraal zegt: “Door onderdeel te worden van Wessels Bouwgroep zijn we in staat ons nog meer te focussen op onze klanten en uit een hele brede kennisbasis te putten. Ik kijk er naar uit om kennis, ervaring en technologie uit te wisselen met mijn nieuwe collega’s. De kennis en kunde binnen Wessels Bouwgroep is breed en diepgeworteld, gecombineerd met ons team maakt dit ons een nog aantrekkelijke partner voor onze klanten.”

Tot slot Erwin Wessels: “Ik ben er zeker van dat deze overname een succes zal zijn voor zowel Admiraal als Wessels Bouwgroep. De samenwerking tussen beide bedrijven zal leiden tot nieuwe kansen en een positieve bijdrage leveren aan de woningsector in Nederland.”

Wessels Bouwgroep uit Lichtenvoorde is in 1968 opgericht door de vader van de huidige algemeen directeur Erwin Wessels. Wessels Bouwgroep is uitgegroeid tot een toonaangevende partner in de bouw met als specialisatie alle werkzaamheden, technieken en expertise met betrekking tot verduurzaming, onderhoud, renovatie en nieuwbouw van de buitenschil. Wessels Bouwgroep bestaat uit zeven elkaar ondersteunende en versterkende bedrijfsonderdelen: Wessels Vakbouwers, Renovatief, VM Geveltechniek, Dapan, Winans dakwerken, Rosmalen Dakbedekkingen, Rosmalen onderhoud en service, Cazdak en Admiraal.

Steeds meer mensen lopen longontsteking op na legionella

BILTHOVEN – Het aantal mensen dat een longontsteking oploopt na een besmetting met legionellabacteriën in Nederland is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Dat komt mogelijk door weersomstandigheden waardoor de bacteriën zich verder kunnen verspreiden, denkt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Vergrijzing kan ook een rol spelen.

In 2013 liepen 180 mensen een longontsteking op na een legionellabesmetting. In 2021 was dit opgelopen naar 555 mensen, dus een verdrievoudiging. In 2022 ging het om 484 gevallen.

Bij vochtig en bewolkt weer kunnen de bacteriën die legionella veroorzaken langer overleven in de lucht. “Vooral bij hevige regenval na een periode van warm en droog weer waren er pieken in het aantal meldingen te zien”, aldus het RIVM.

Symptomen

Het aantal Nederlanders dat in het buitenland legionella oploopt, is redelijk stabiel. Het schommelt al jaren rond de 150. De uitzondering was 2020, toen slechts 48 Nederlanders tijdens een bezoek aan het buitenland besmet raakten. Door de coronapandemie waren de grenzen in veel landen dicht.

Mensen die legionella oplopen, krijgen eerst last van hoofdpijn, spierpijn, koorts en diarree. Voor mensen onder de 40 jaar is een besmetting doorgaans niet gevaarlijk. Ouderen, rokers, mensen met longaandoeningen en mensen met een verzwakte weerstand kunnen ook een ernstige longontsteking krijgen, die dodelijk kan zijn. Dit wordt de veteranenziekte genoemd, omdat de ziekte in 1977 werd ontdekt na een uitbraak onder Amerikaanse oud-militairen.

Uitbraak eerder

In 1999 was er een grote uitbraak in Nederland, die begon bij bubbelbaden op de Westfriese Flora in het Noord-Hollandse Bovenkarspel. Meer dan tweehonderd mensen werden ernstig ziek en minstens 32 van hen overleden.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...