Clicky

maandag 1 juli 2024 - 22:16 uur
Home Blog Pagina 7

Drie op de tien bedrijven ondervinden problemen in toeleveringsketen

DEN HAAG – Ruim drie op de tien bedrijven gaven in mei 2024 aan problemen te hebben ondervonden bij de toelevering van grondstoffen, producten of diensten in de afgelopen twaalf maanden. De belangrijkste gevolgen daarvan voor ondernemers zijn hogere grondstofkosten of duurdere producten en vertraging in de processen. Industriële bedrijven ervaren relatief vaak belemmeringen bij de export. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland.

Voor dit onderzoek, dat maandelijks wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW, zijn in mei 2024 extra vragen gesteld over de toelevering aan bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, detailhandel en diensten.

Detailhandelaren ondervonden vaker problemen

Ruim 44 procent van de detailhandelaren ervaart problemen (aanzienlijk of enigszins) bij de toelevering van grondstoffen, producten of diensten. Ook voor vervoer- en opslagbedrijven geldt dat ruim vier op de tien bedrijven problemen ervaren. Deze bedrijfstak kent het grootste aandeel bedrijven (15 procent) dat aangeeft aanzienlijke problemen te ondervinden. Horecabedrijven ondervinden het minst vaak problemen: ruim 63 procent geeft aan nauwelijks of geen problemen te hebben in de toeleveringsketen.

Binnen het kleinbedrijf ligt het aandeel ondernemers dat toeleveringsproblemen ervaart op ruim 27 procent, dat is lager dan in het middenbedrijf (30 procent) en het grootbedrijf (35 procent).

Hogere kosten en vertraging in processen belangrijkste gevolgen

Hogere kosten voor grondstoffen of producten en vertraging in de processen zijn de meest genoemde gevolgen van problemen met toelevering. Beide worden door 16 procent van de bedrijven genoemd als belangrijkste gevolg. Horecabedrijven noemen hogere kosten veel vaker dan gemiddeld als uitvloeisel (30 procent).

Ruim een kwart van de bedrijven ervaart geen gevolgen van problemen in de toeleveringsketen.

Ruim vier op de tien bedrijven in industrie ervaren exportbelemmeringen

Industriële bedrijven ervaren veel vaker belemmeringen bij de export van goederen of diensten dan bedrijven in andere bedrijfstakken. Ruim 43 procent van de bedrijven in de industrie ondervindt belemmeringen, tegen 21 procent in alle bedrijfstakken. Handelsbarrières en regelgeving ervaart bijna 18 procent van de industriële bedrijven als belangrijkste belemmering. Ook concurrentie op de buitenlandse markt wordt relatief vaak genoemd (11 procent). Transport- of logistieke uitdagingen zijn de belangrijkste belemmering voor bedrijven in de autohandel en –reparatie (10 procent).

Bijna 40 procent exportwaarde goederen afkomstig van industrie

Hoewel industriële bedrijven het vaakst exportbelemmeringen ervaren, namen zij met 39 procent, het grootste deel van de totale exportwaarde van goederen voor hun rekening in 2023. Een klein deel van de bedrijven in Nederland is hiervoor verantwoordelijk: een half procent.

Een derde van de industriële export gaat naar onze buurlanden Duitsland en België. Andere belangrijke handelspartners zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Zuid-Korea en Taiwan. Deze niet-EU-landen liggen op grotere afstand van Nederland, waardoor er bijvoorbeeld meer kans is op verstoring van scheepvaartroutes. Ook is er andere regelgeving gemoeid met de handel met deze landen, wat als exportbeperking kan worden ervaren.

Maatwerk bij subsidieregeling: toch coronasteun voor startende ondernemer

De Centrale Raad van Beroep heeft uitspraak gedaan over een loonkostensubsidie voor een ondernemer die in mei 2020, dus aan het begin van de coronapandemie, was gestart met een restaurant. Volgens de tekst van de subsidieregeling had hij geen recht op subsidie over de maanden oktober 2020 tot en met maart 2021.

De Centrale Raad van Beroep vindt echter dat de subsidieregeling onvoldoende recht doet aan de belangen van startende ondernemers en daarom in strijd is met het evenredigheidsbeginsel. Sommige voorwaarden van de subsidieregeling mogen daarom niet worden toegepast en het Uwv (namens de Minister) moet een nieuw besluit nemen.

Lockdowns en loonkostensubsidie

Vanaf maart 2020 golden vanwege de coronapandemie allerlei beperkende maatregelen (o.a. lockdowns). Om de economische gevolgen daarvan te beperken werden verschillende subsidieregelingen ingevoerd. In deze zaak ging over de Derde tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW-3).

Om hun personeel te kunnen blijven betalen konden werkgevers een loonkostensubsidie krijgen. Voorwaarde daarvoor was dat een ondernemer omzetverlies had geleden. Dat verlies werd kort gezegd berekend door de omzet in de ‘coronamaanden’ te vergelijken met de referentieomzet voor 29 februari 2020. Wie voor die datum geen omzet had, bijvoorbeeld omdat de onderneming pas na die datum is gestart, had volgens de regeling dus geen omzetverlies; en daarom ook geen recht op subsidie.

Niet voor startende ondernemers

Dat startende ondernemers buiten de boot vielen, werd bij het begin van de pandemie door de minister bewust voor lief genomen. Er moest namelijk heel snel een noodregeling komen waarmee het Uwv snel grote aantallen aanvragen kon behandelen. Hardheidsclausules (mogelijkheden om af te wijken van de regels) zouden de regeling moeilijker uitvoerbaar maken. Bovendien waren er andere subsidieregelingen (bijvoorbeeld voor vaste lasten) waarvan startende ondernemers wel gebruik konden maken.

De ondernemer in deze zaak had daar weinig aan. Hij opende zijn restaurant in mei 2020 en had personeel in dienst genomen. Het was duidelijk dat hij ernstig werd getroffen door de coronamaatregelen. Maar omdat hij volgens de subsidieregeling geen omzetverlies leidde (hij had voor 1 maart 2020 geen omzet), kreeg hij geen subsidie. De subsidieregeling kent geen hardheidsclausule of andere mogelijkheid om van de voorwaarde van ‘omzetverlies’ af te wijken.

Terughoudende toetsing door de rechter

De Centrale Raad van Beroep stelt voorop dat de rechter de subsidieregeling in principe terughoudend moet toetsen. De regelgever heeft veel (politieke en bestuurlijke) beleidsvrijheid bij het maken van zo’n regeling en bovendien had de regelgever het probleem van de startende ondernemers onder ogen gezien en daarin bewust een keuze gemaakt.

In dit geval een intensievere toets: uitsluiten startende ondernemers is onevenredig

In deze zaak oordeelt de Centrale Raad van Beroep dat er omstandigheden zijn voor een meer intensieve toetsing. De Centrale Raad van Beroep vindt van belang dat er geen sprake meer was van een acute noodsituatie toen deze subsidieregeling in september 2020 werd ingevoerd. Maar naarmate de pandemie en lockdowns langer duurden, werden de financiële gevolgen voor ondernemers wel steeds zwaarder. Het uitvoeringsbelang van de regelgever stond toen niet meer in verhouding tot de nadelige financiële gevolgen van het uitblijven van loonkostensubsidie voor startende ondernemers. Het belang van de startende ondernemer bij het krijgen van loonkostensubsidie moet in dit geval zwaarder wegen dan het belang van de regelgever bij een snel uitvoerbare subsidieregeling. Daarom moet de voorwaarde in de regeling dat er omzet moet zijn geweest vóór 1 maart 2020 buiten toepassing blijven.

Vervolg

De Centrale Raad van Beroep vernietigt het besluit van het Uwv om geen loonkostensubsidie te verlenen. Het Uwv krijgt de opdracht een nieuw besluit te nemen over de aangevraagde loonkostensubsidie, waarbij de subsidie niet meer mag worden geweigerd omdat de startende ondernemer voor 1 maart 2020 geen omzet had. De Raad geeft aan dat het Uwv het derde kwartaal (de zomer van 2020) als referentieperiode voor het omzetverlies zou kunnen hanteren, omdat de coronabeperkingen toen relatief beperkt waren.

Celstraf voor gevluchte zakenman Roger Lips wegens fraude

ZWOLLE – De naar Dubai gevluchte vastgoedmagnaat Roger Lips is vrijdag door de rechtbank in Zwolle veroordeeld tot vier jaar cel. De rechtbank acht grootschalige faillissementsfraude bewezen.

In 2013 stortte het imperium van de Brabantse vastgoedondernemer in, met een achtergebleven schuldenlast van 320 miljoen euro. De 60-jarige ondernemer vertrok begin 2014 naar Dubai nadat hij in het faillissement kort gegijzeld was geweest op last van de curatoren. Uiteindelijk werd aangifte gedaan van de verdwijning van 11 miljoen euro. Zo wist hij zijn luxe wagenpark met een waarde van 2 miljoen euro, bestaande uit onder meer Porsches, Mercedessen en een Ferrari, uit de boedel weg te sluizen.

De miljoenen verdwenen uit het failliete concern door gebruik te maken van fictieve schulden, meent de rechtbank. Lips stond opeens op papier voor miljoenen in het rood bij zijn vrouw. Die fictieve schuld werd onder meer vereffend door onder meer het wagenpark bij haar onder te brengen. Met hulp van zijn vrouw wist hij de auto’s in 2014 via Antwerpen naar Dubai te verschepen. De vele schuldeisers van het concern werden zo benadeeld.

Geen verantwoordelijkheid

Beide verdachten verschenen niet in de rechtszaal. Ze hebben zo geen verantwoordelijkheid genomen en dat neemt de rechtbank ze zeer kwalijk, staat in het vonnis. De vrouw van Lips, Astrid van S., kreeg achttien maanden cel. Lips zelf was in maart 2022 nog door dezelfde rechtbank veroordeeld tot acht maanden cel voor het achterhouden van informatie in het faillissement. Beide verdachten zijn wel vrijgesproken van witwassen en van de verdwijning van de inventaris van het luxe kantoorpand van het concern.

De opgelegde celstraffen zijn gelijk aan de eisen van het Openbaar Ministerie. Lips en zijn vrouw verzochten de rechtbank eerder wel om de meerdaagse zaak via videoverbinding te volgen, maar dat werd afgewezen. “Ze kiezen ervoor om zich vrijwillig te onttrekken aan justitie in Nederland”, aldus de rechtbank toen. Lips stelt in deze zaak nooit gehoord te zijn. Hij noemde in een gesprek met het ANP het doorgaan van de zitting zonder dat hij zijn zegje kon doen “surrealistisch”.

PostNL ontloopt miljoenenboete na vrijspraak in België

ANTWERPEN – De rechtbank in Antwerpen heeft twee Belgische onderdelen van pakketbezorger PostNL vrijgesproken in een zaak rond vermeende misstanden. Daarmee ontloopt de pakketbezorger boetes met een totale waarde van 24,4 miljoen euro.

Justitie verdacht het bedrijf ervan feitelijk de werkgever te zijn van personeel van onderaannemers, wat zou neerkomen op een “verboden terbeschikkingstelling”. Maar de rechter oordeelde dat de onderaannemers zelf nog voldoende gezag hadden over hun werknemers, waardoor zij de daadwerkelijke werkgever waren.

Een aantal onderaannemers krijgt wel boetes opgelegd waarvan een deel voorwaardelijk. Die zijn het gevolg van “sociaalrechtelijke inbreuken” die de inspectie heeft vastgesteld bij deze bedrijven. Het ging dan bijvoorbeeld om het niet doen van een zogeheten DIMONA-melding, waarmee bedrijven in België melden of iemand in of uit dienst treedt. Ook ontbraken werkvergunningen voor personeel. Het is niet duidelijk hoe hoog de boetes zijn.

In het kader van het onderzoek van de Belgische autoriteiten naar de vermeende misstanden bij PostNL in België zijn in 2021 en 2022 invallen gedaan bij depots van het bezorgbedrijf. Toenmalig topman Rudy van Rillaer zat daarna korte tijd vast. Het OM vroeg de rechtbank om vrijspraak voor hem, evenals voor een andere bestuurder en voor PostNL Holding. Daar is de rechter vrijdag wel in meegegaan.

De rechtbank in Antwerpen sprak logistiekbedrijf GLS in maart vrij in een vergelijkbare zaak. Ook in die zaak kregen de onderaannemers wel boetes opgelegd.

Nu ook verplichting voor registratie documenten voor ‘Domestic’ containers op ECT Delta Terminal

ECT Delta Terminal rotterdam

ROTTERDAM – In navolging van Export containers is het per 29 juni 2024 ook voor ‘Domestic’ containers verplicht op de ECT Delta terminal om een (Domestic) document te registreren. Containers zonder een geregistreerd document worden niet meer aangenomen, meldt ECT Rotterdam.

Het Domestic document moet worden geregistreerd via de MED service van Portbase.

Deze verplichting gaat in per 29 juni tot die tijd is het nog niet mogelijk om een Domestic document te registreren.

Bovenstaande wordt ingevoerd in opdracht van de Douane om zodoende de ladingstroom beter te kunnen monitoren, ligt ECT toe.

Voor de ECT Euromax terminal was deze verplichting vanaf 15 juni al van toepassing.

Na coronaprik kunnen lymfeklieren wel halfjaar opgezet zijn

Vaccinatie

DEN BOSCH – Vergrotingen van de lymfeklieren na coronavaccinatie zouden na hooguit twee weken moeten verdwijnen, maar blijken volgens Bijwerkingencentrum Lareb soms wel meer dan een halfjaar aan te houden.

“Ook al lijken aanhoudende vergrote lymfeklieren na coronavaccinatie onschuldig, huisartsbezoek blijft noodzakelijk om andere oorzaken uit te sluiten”, aldus het centrum.

Tot 16 augustus vorig jaar heeft Lareb 67 meldingen ontvangen van lymfeklieren die na coronavaccinatie langer dan een halfjaar opgezet bleven. Een opgezette lymfeklier kan ook duiden op heel andere, ernstige oorzaken, dus controle ervan door een dokter is aan te bevelen.

In het komende najaar begint weer een nieuwe vaccinatieronde tegen corona, bedoeld voor mensen vanaf 60 jaar, mensen die jaarlijks een uitnodiging voor de griepprik krijgen en voor zorgmedewerkers. Wie om individuele redenen een vaccinatie wil, kan dan ook voor een nieuwe prik terecht.

KNVB zoekt naar mogelijkheden voor Oranjemars in München

Oranjemars

MÜNCHEN – De KNVB onderzoekt of supporters van het Nederlands elftal dinsdag voor de achtste finale tegen Roemenië op het EK toch gezamenlijk naar de Allianz Arena kunnen lopen. De afstand vanaf het centrum van de stad naar het stadion is namelijk zo groot dat er op deze Europese eindronde nog geen fanmars in München is geweest.

Supporters van het Nederlands elftal maakten voor de drie groepsduels op het EK indruk met hun Oranjemars. Tienduizenden fans liepen in Hamburg, Leipzig en Berlijn achter een oranje dubbeldekker zingend en dansend richting het stadion, waar de ploeg van bondscoach Ronald Koeman tegen Polen, Frankrijk en Oostenrijk speelde. Ze trokken zo de aandacht van veel media uit binnen- en buitenland.

In München is het zo’n twee uur wandelen vanaf het centrum van de stad naar de Allianz Arena. De KNVB bekijkt nu samen met de autoriteiten van München of er nog alternatieven zijn voor een Oranjemars.

De achtste finale tussen het Nederlands elftal en Roemenië begint dinsdag om 18.00 uur.

VVD wil rijbewijs en helmplicht voor fatbikes

fatbike

DEN HAAG – Als het aan de VVD ligt, worden fatbikes net zo behandeld als bromfietsen. Dat betoogt VVD-Kamerlid Hester Veltman in het AD. Het zou inhouden dat ook voor een fatbike een helm en rijbewijs nodig is, en de bestuurder 16 jaar of ouder moet zijn. De VVD wil met het voorstel overlast door fatbikes aan banden leggen.

De elektrische fiets met dikke wielen mag maar 25 kilometer per uur, maar is gemakkelijk op te voeren. Ook geldt er nu geen leeftijdsgrens of helmplicht, omdat het om een elektrische fiets gaat. Veltman laakt de vele ongelukken waarbij een fatbike betrokken is.

Ze noemt de fatbike een “hip hebbedingetje” waar vooral jonge tieners oog voor hebben. “Je kunt het kinderen niet kwalijk nemen”, vindt ze. “Ik snap de verleiding om zonder helm en rijbewijs op een scooter te willen rijden.” Wel vindt ze het “te gek voor woorden” dat er geen leeftijdsgrens geldt.

Bromfiets

De VVD’er wil dat het nieuwe kabinet, waar haar partij deel van uitmaakt, de wet “in overeenstemming brengt met de werkelijkheid” en een fatbike als bromfiets beschouwt. “We moeten stoppen met naïef zijn en deze apparaten gewoon gaan zien als bromfiets. Anders is het wachten op de eerste dode.”

Haar partijgenoot minister Mark Harbers (Infrastructuur), die volgende week zijn ambt overdraagt aan PVV’er Barry Madlener, verbood al opvoersetjes waardoor fatbikes veel sneller kunnen dan ze mogen. Madleners partij lijkt geen voorstander van verdere maatregelen. PVV’er Hidde Heutink zei vorige week in een debat in ieder geval geen minimumleeftijd te willen. Hij wil liever “handhaven, handhaven, handhaven” op het opvoerverbod.

Unieke uitvoering DAF XG+ markeert 75 jaar truckproductie

EINDHOVEN – DAF Trucks presenteert een extra compleet uitgeruste speciale uitvoering van de DAF XG+ om te vieren dat het 75 jaar trucks bouwt.

De basis voor DAF werd in 1928 gelegd met Hub van Doorne’s Machinefabriek. De onderneming bouwde zijn eerste, revolutionaire lichtgewicht aanhangwagen een paar jaar later. Van daaruit was het een logische stap naar de ontwikkeling van DAF’s eerste truck. Die zag in 1949 het levenslicht. Het voertuig was feitelijk een chassis met een motor, grille, rem- en een stuurinrichting. In de beginjaren moesten klanten de cabine betrekken van gespecialiseerde carrosseriebouwers.

Het verschil met nu is als dag en nacht. De Nieuwe Generatie DAF trucks zijn niet alleen de zuinigste en veiligste trucks op de markt, maar hun cabines zijn ook nog eens onovertroffen ruim en comfortabel. De XG+ is zonder meer DAF’s vlaggenschip, met een volume van maar liefst 12,5 m3.

De DAF XG+ vormt dan ook de basis van de speciale uitvoering ter viering van 75 jaar truckproductie. De truck is voorzien van de 480pk/355 kW sterke PACCAR MX-13 motor en kan optioneel worden uitgerust met de MX Engine Brake, die alom bekend staat als de krachtigste motorrem in de truckindustrie.

Voor een optimale efficiency, is elk voertuig voorzien van een compleet Full Aero Kit met spoilers, fenders en side skirts. Dat garandeert samen met het DAF Digital Vision System en de Corner Eye – beide standaard – de laagste luchtweerstand en hoogste brandstofefficiency.

Voor het hoogste comfort is deze speciale XG+ voorzien van luxe draaibare stoelen die verwarmbaar zijn en in leder zijn uitgevoerd. Het 8 speakers tellende high-end audiosysteem mét subwoofer zorgt voor een ongeëvenaarde geluidsbeleving. Natuurlijk behoort ook het heerlijke 80 centimeter brede relax-bed tot de standaarduitrusting van deze unieke XG+.

Elke truck uit deze serie wordt geleverd met een aantrekkelijk ‘Driver Package’. Dat bestaat onder andere uit de DAF Night Lock, een magnetron, een complete set luxe vloermatten en een goed gevulde goodiebag.

De ‘75 jaar truckproductie’ uitvoering wordt gespoten in stijlvol Silver Metallica. De speciale zwart-gele striping verwijst naar de bijzondere mijlpaal. De Alcoa Dura-Bright velgen zorgen voor de finishing touch.

Deze unieke special edition is vanaf nu te bestellen. De levering start ná de zomer.

Democraten in paniek na ‘rampzalige vertoning’ Biden

Biden

ATLANTA – President Joe Biden heeft volgens Amerikaanse media “een rampzalige indruk” gemaakt en de Democratische Partij zou nu “in een agressieve staat van paniek” verkeren. Democraten zouden een andere presidentskandidaat willen. De nieuwszender CNN meldt dat een campagnemedewerker van Biden het debat “verschrikkelijk” vond en een ander liet zich ontvallen dat “het onvoorstelbaar is” dat Biden in november de kandidaat van de Democratische Partij kan zijn.

De presidentsverkiezingen zijn over circa vier maanden. Het debat moest voor Biden vooral een optreden worden om te overtuigen dat hij niet te oud is voor een tweede ambtstermijn zoals veel Amerikanen vrezen.

The New York Post citeerde een Democratische bron die sprak van “een gruwelijke vertoning en als ik niets over Donald Trump zou weten en enkel op het debat zou afgaan, dan zou ik op hem stemmen”. Volgens het medium Politico zeiden vooraanstaande Democraten dat “Biden toast is”, een uitdrukking om aan te geven dat het helemaal voorbij is.

Verwarde indruk

“Biden staat op het punt om geconfronteerd te worden met een crescendo aan oproepen om opzij te stappen”, citeert The New York Times een strateeg uit het Democratische kamp. “De man op het podium met Trump kan niet winnen”. Mark Buell, een belangrijke donor voor Biden, vraagt zich in die krant openlijk af of er nog tijd is “om iemand anders daar neer te zetten”, eraan toevoegend dat hij Biden nog niet vraagt om zich terug te trekken.

Biden maakte een verwarde indruk tijdens het debat. Hij zei bijvoorbeeld dat hij “vastbesloten was ervoor te zorgen dat we elke eenzame persoon in aanmerking laten komen voor wat ik heb kunnen doen met de covid, neem me niet kwalijk, met, eh, omgaan met alles wat we moesten doen, met…..”. En hier strandde hij.

“Ik denk dat we het goed hebben gedaan” zei Biden na afloop van het debat. Op de vraag of hij zich zorgen maakte over zijn optreden en oproepen van Democraten om terug te treden zei hij: “Nee. Het is moeilijk om met een leugenaar te debatteren.”

Geert Wilders wilde Marnix van Rij als premier

Marnix van Rij

DEN HAAG – staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij is tijdens de formatie tweemaal door Geert Wilders benaderd: de eerste keer om informateur te worden, de tweede keer ging het om het premierschap. Dat zegt de 63-jarige bewindsman in Trouw. Hoewel hij in het interview met deze krant de toenadering van de PVV-leider ‘zeer eervol” noemt, zag hij er toch vanaf.

Meteen nee zei de CDA’er overigens niet tegen het premierschap, vertelt hij. “Zo’n vraag krijg je niet iedere dag, misschien zelfs maar één keer in je leven. Maar soms komen er vragen op je bord die misschien een beetje onmogelijk zijn.”

Hij voelde zich bovendien “ongemakkelijk” om als informateur aan de slag te gaan voor een coalitie waar zijn partij geen onderdeel van uitmaakte, legt hij uit. “Moet ík nu als CDA’er de vorming van een dergelijk kabinet mogelijk maken?”, tekent Trouw op. Ook CDA-partijleider Henri Bontenbal maakte tijdens de formatie duidelijk dat hij niet zag zitten dat CDA’ers een kabinet onder aanvoering van de PVV mogelijk zouden maken.

RIVM lanceert platform voor mensen met langdurige coronaklachten

Foto: Adobe Stock

BILTHOVEN – Mensen die last hebben van langdurige en chronische coronaklachten, kunnen hun klachten bijhouden op een nieuw platform. Met de site postcovidonderzoek.nl wil het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een beter beeld krijgen van deze aandoeningen.

Patiënten kunnen vanaf vrijdag op de portal doorgeven “welke klachten ze hebben, hoe vaak deze klachten voor komen en hoe deze klachten veranderen over de tijd”. Ook kunnen ze invullen welke medicijnen ze gebruiken. Elke drie maanden krijgen ze een vragenlijst, waarmee onderzoekers kunnen zien hoe hun aandoening zich ontwikkelt. Ook kunnen de deelnemers via het portaal benaderd worden voor deelname aan andere onderzoeken.

De patiëntenorganisaties PostCovid NL, Long Covid Nederland en Kinderen met Long Covid zijn blij met de komst van de dienst. “Centrale aanmelding voor onderzoek en het volgen van mensen – volwassen én kinderen- met postcovid gaat helpen om een beter beeld te krijgen”, zegt directeur Diewke de Haen van PostCovidNL. Ze vindt dat er een manier moet komen om de klachten te behandelen. “Mensen liggen soms al vier jaar in een donkere kamer te wachten tot het beter gaat worden. Dat kan gewoon niet, deze mensen willen hun leven terug.”

Het is niet bekend hoeveel mensen coronaklachten hebben gehouden na hun besmetting met het coronavirus. De aandoening wordt postcovid of langdurige covid genoemd. Patiënten zijn snel vermoeid en buiten adem, en kunnen ook last krijgen met hun geheugen en hun concentratie.

Rob van Someren toch naar het weekend na overleg met Talpa

Rob van Someren Somertijd

Dj Rob van Someren gaat het radioprogramma Somertijd toch in het weekend presenteren. Dat is de uitkomst van de gesprekken tussen de dj en zijn werkgever Talpa, meldt De Telegraaf. Van Someren koos ervoor om in te stemmen met de plannen van Talpa om meer negatieve publiciteit te voorkomen.

“Ik zou het ook een slechte ontwikkeling vinden als dj’s op basis van dit vonnis zouden bepalen welke koers een station gaat varen. Dat is echt aan de zender zelf”, aldus Van Someren. “Daarnaast heeft Gijs Staverman bij NPO Radio 2 zijn baan opgezegd om bij ons de middagshow te maken. Hij kan hier ook niks aan doen.”

De dj stapte naar de rechter om de roosterwijziging, omdat in zijn contract zou staan dat hij alleen op werkdagen inzetbaar is. De beslissing van Van Someren is opvallend, omdat de rechter al had laten blijken dat hij hem gelijk zou geven. Volgens de rechter mocht Talpa Network wel programmawijzigingen doorvoeren, maar deze niet als voldongen feiten communiceren. Van Someren had dus meer meegenomen moeten worden in de besluitvorming rond zijn programma. Toch vond de rechter ook dat de twee partijen eerst moesten kijken of ze er samen uit konden komen.

‘Inherent’

Van Someren en Radio 10-baas Dave Minneboo gingen daarom zonder advocaten met elkaar in gesprek. Minneboo wilde “de hand in eigen boezem steken”. Volgens hem had hij beter moeten communiceren en meer met Van Someren moeten overleggen. “Aan de andere kant is mijn keuze om Rob naar het weekend te verhuizen inherent aan hoe de mediawereld in elkaar zit”, aldus Minneboo. “Een dj die nu ‘s ochtends radio maakt, zal daar nooit tot zijn pensioen blijven zitten.” Volgens Minneboo biedt Radio 10 zeven dagen per week betere programmering met Staverman doordeweeks en Van Someren in het weekend.

Somertijd heeft op vrijdag 28 juni de laatste uitzending. Op 8 juli begint Staverman met zijn nieuwe programma Gijs op 10. Vanaf 14 september is Van Someren in het weekend te horen van 12.00 tot 15.00 uur.

Biobrandstoffabriek Neste Rotterdam na incidenten onder scherp toezicht

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland heeft Neste, een fabriek voor biobrandstoffen in de Rotterdamse haven, onder verscherpt toezicht gesteld na een reeks incidenten. Volgens Zuid-Holland zijn de afgelopen jaren “veel (zware) overtredingen” geconstateerd bij het bedrijf, dat onder meer duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel produceert.

Op advies van DCMR, de milieudienst van de provincie in het Rijnmondgebied, heeft Zuid-Holland de raffinaderij op de Maasvlakte onder verscherpt toezicht gesteld. Dat betekent onder meer dat er extra inspecties komen. Ook moet Neste in een plan van aanpak aangeven hoe het de naleving van de regels “structureel wil verbeteren” en hoe het bedrijf zijn “houding van reactief naar proactief” verandert. Behalve Neste staan ook de raffinaderij van bp in Rotterdam en Chemours in Dordrecht onder verscherpt toezicht.

DCMR legde Neste al een paar keer een zogeheten last onder dwangsom op, een boete die geïnd wordt als bepaalde zaken opnieuw misgaan. Zo heeft het bedrijf meer stoffen uitgestoten dan toegestaan en heeft het volgens DCMR onvoldoende maatregelen genomen om zware ongevallen te voorkomen.

‘Constructieve dialoog’

“Het bedrijf heeft veelal een reactieve houding en DCMR heeft niet het vertrouwen dat zonder steviger ingrijpen de situatie op korte termijn in voldoende mate verbeterd wordt”, aldus de Zuid-Hollandse gedeputeerde Meindert Stolk (toezicht en handhaving, CDA).

Het Finse bedrijf laat schriftelijk weten dat het “een constructieve dialoog” voert met DCMR en al “druk bezig” is om maatregelen uit het plan van aanpak door te voeren. “Neste is volledig toegewijd om te voldoen aan alle geldende wet- en regelgeving en te zorgen voor de veiligheid van medewerkers, de nabije omgeving en het milieu.”

Neste produceert op dit moment jaarlijks 1,4 miljoen ton aan hernieuwbare producten in Rotterdam. Het bedrijf heeft ongeveer 2 miljard euro uitgetrokken voor uitbreiding van de raffinaderij, waarmee de productie stijgt naar 2,7 miljoen ton per jaar.

Hoe kies je de juiste heftruck voor jouw werkzaamheden?

Foto: Digital Newsgroup

Stel je voor: je hebt een grote lading goederen die verplaatst moeten worden in je magazijn. Je eigen heftruck is defect en je hebt snel een vervangende heftruck nodig. In zo’n situatie kan een heftruck huren de perfecte oplossing zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste heftruck huurt voor jouw specifieke behoeften?

Bepaal wat je gaat doen met de heftruck

Het eerste wat je moet overwegen bij het huren van een heftruck is het type lading dat je gaat verplaatsen. Hoe zwaar is de lading? Wat zijn de afmetingen? Heftrucks komen in verschillende capaciteiten, variërend van lichte tot zeer zware ladingen. Door het gewicht en de afmetingen van je lading te kennen, kun je een heftruck kiezen die sterk genoeg is voor jouw klus.

Naast het gewicht en de afmetingen van de lading is de werkhoogte een belangrijke factor. Hoe hoog moet de heftruck de lading kunnen heffen? In een magazijn met hoge stellingen heb je een heftruck nodig die hoge ruimtes kan bereiken. Daarnaast moet je rekening houden met de beschikbare ruimte. Werk je in smalle gangen of in een open ruimte? Voor smalle gangen is bijvoorbeeld een compacte heftruck de beste oplossing. Terwijl voor zware klussen in een open ruimte grotere heftrucks beter kunnen werken.

Het juiste type heftruck kiezen

Heftrucks zijn er in verschillende aandrijvingen, voornamelijk elektrisch of met een verbrandingsmotor. Elektrische heftrucks zijn stil en uitstootvrij, wat ze goed maakt voor gebruik binnen. Ze zijn alleen minder krachtig dan heftrucks met een verbrandingsmotor, die beter geschikt zijn voor buitengebruik en zware lasten.

Denk na over eventuele speciale functies die je nodig hebt. Heb je een heftruck nodig met een sideshift, waardoor je de lading zijwaarts kunt verplaatsen zonder de hele truck te verplaatsen? Of misschien heb je een heftruck met een klem of draai-inrichting nodig voor specifieke toepassingen. De juiste functies op de heftruck kunnen ervoor zorgen dat je sneller klaar bent met je werkzaamheden.

Controleer de veiligheids- en onderhoudsaspecten

Veiligheid is altijd een topprioriteit bij het werken met heftrucks. Zorg ervoor dat de heftruck die je wilt huren beschikt over de nodige veiligheidsvoorzieningen, zoals een goed werkend remsysteem, een claxon, verlichting en spiegels. Ook moet de heftruck voldoen aan andere geldende veiligheidsnormen en regelgevingen.

Bij het huren van een heftruck is het belangrijk om te weten dat het voertuig goed onderhouden is. Een betrouwbare verhuurder zoals Beekmans Heftrucks zorgt ervoor dat hun heftrucks regelmatig worden gecontroleerd en onderhouden. Dit vermindert het risico op storingen en zorgt ervoor dat je zonder onderbrekingen kunt werken.

Huurvoorwaarden en flexibiliteit

Heb je de heftruck slechts voor een paar dagen nodig, of voor een langere periode? Verhuurbedrijven bieden vaak flexibele huurvoorwaarden, variërend van kortlopende huur tot langlopende contracten. Denk goed na over hoe lang je de heftruck nodig hebt en kies de optie die het beste past bij je werkschema en budget.

Sommige verhuurbedrijven bieden levering en ophaling van de heftruck aan. Dit kan een groot voordeel zijn als je geen eigen transportmiddelen hebt. Informeer bij het verhuurbedrijf naar de mogelijkheden en eventuele kosten die hieraan verbonden zijn.

Klantenservice en ondersteuning

Goede klantenservice kan het verschil maken bij het huren van een heftruck. Zorg ervoor dat je een verhuurbedrijf kiest dat snelle en betrouwbare ondersteuning biedt bij eventuele problemen of vragen.

Door rekening te houden met het gewicht en de afmetingen van je lading, de werkhoogte, het type heftruck en de veiligheids- en onderhoudsaspecten, kun je een goede heftruck uitkiezen. Bezoek Beekmansheftrucks.nl om het uitgebreide aanbod te bekijken en huur de heftruck die perfect past bij jouw werkzaamheden.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

LAATSTE NIEUWS

Trailer in brand in ‘s-Gravenzande [+foto]

'S-GRAVENZANDE – Een trailer van een vrachtwagen is maandagavond 1 juli in brand gevlogen. Dit gebeurde aan de Nieuwlandsedijk in 's-Gravenzande. Niemand is hierbij gewond...
×