ZOETERMEER – De verwachte kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2025 ten opzichte van 2024 varieert tussen de plus 3,6 procent en plus 5,1 procent. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025” van onderzoeksbureau Panteia.
De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert tussen de plus 3,0 procent en plus 5,2 procent. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024 varieert van 3,7 procent tot 5,0 procent, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.
Loonkostenontwikkeling
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 ten opzichte van 2023 is plus 5,47 procent. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is plus 5,52 procent. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4 procent per 1 januari 2024, 2 procent per 1 juli 2024 en 4 procent per 1 januari 2025.
Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2024 ten opzichte van 2023 met gemiddeld met 0,8 procent gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de plus 4,1 procent en plus 5,2 procent. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.
Realisatie 2024 in lijn met de raming 2024
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2024 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.
Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2025
De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2 procent toe en de verzekeringskosten met 5,6 procent. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8 procent toe. Voor bestelauto’s rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025.
Specifieke marktomstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.
Tolkosten
In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero emissie voertuigen en euro 6 voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal met de introductie van de vrachtwagenheffing dit vanaf 2026 ook gaan spelen.