ZOETERMEER – Uit de nieuwste Sectormonitor blijkt dat de sector transport en logistiek zich voorzichtig herstelt. Ondernemers in zowel het goederenvervoer over de weg als logistieke dienstverlening zien weer omzetgroei na een periode van krimp of beperkte stijgingen. Ondanks deze positieve cijfers blijft de sector echter kampen met een tekort aan personeel. Het aantal vacatures is hoog en de uitstroom van chauffeurs ligt boven de instroom.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen.
In het tweede kwartaal van 2024 was er sprake van omzetgroei zowel in het goederenvervoer over de weg als in logistieke dienstverlening (4,9 procent en 3,8 procent hoger dan in dezelfde periode jaar eerder). In de logistieke dienstverlening groeit de omzet voor het eerst sinds vijf kwartalen op rij van daling. Over heel 2023 was in beide branches nog sprake van omzetverlies.
Eind 2024-Q2 zijn er circa 7.400 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures neemt toe ten opzichte van het vorige kwartaal. Ten opzichte van het vorig jaar is het aantal vacatures lager. In meeste regio’s is de arbeidsmarkt voor chauffeurs zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). In een aantal regio’s neemt de krapte ook toe ten opzichte van een kwartaal eerder.
Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q3 per saldo positief over de personeelssterkte in de afgelopen 3 maanden: wat meer ondernemers spreken van toename van personeel dan die spreken van een afname. Over het afgelopen economisch klimaat zijn ze minder negatief dan in voorgaande kwartalen.
Voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen van het economisch klimaat negatief en van personeelssterkte licht positief. Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (50 procent geeft dit aan). Dit aandeel is afgenomen ten opzichte van vorig jaar; toen gaf 65 procent dit aan. Ten opzichte van vorig kwartaal neemt het aandeel wat toe.
Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV
In 2024-Q2 is het aantal faillissementen hoger dan vorig jaar (46 in 2024-Q2 tegen 40 in 2023-Q2).
Het aantal bedrijven neemt af ten opzichte van vorig kwartaal en vorig jaar (7.332 bedrijven in 2024-Q2 en 7.525 in 2023-Q2). Het gemiddeld aantal werknemers per werkgever ligt op een hoger niveau dan vorig jaar en vorig kwartaal (22,8 in 2024-Q2 tegen 22,4 in 2023-Q2). Het aandeel kleine bedrijven (64 procent, maximaal 10 werknemers) neemt toe ten opzichte van vorig jaar (63 procent vorig jaar).
Het totaal aantal werknemers en chauffeurs nemen af ten opzichte van vorig jaar (165.793 werknemers in 2024-Q2 tegen 168.405 in 2023-Q2). Ten opzichte van vorig kwartaal nemen beiden licht toe. De in- en uitstroom van chauffeurs liggen lager dan vorig jaar (instroom van chauffeurs in 2024-Q2 is 2.288 en uitstroom 2.353). De uitstroom van chauffeurs ligt boven instroom (sinds 2023-Q2), maar het verschil tussen het aantal in- en uitstroom is in 2024-Q2 klein. De leeftijdspiek bij de instroom van totaal aantal werknemers ligt rond 19 en piek uitstroom op 67 jaar. De pensioenuitstroom nam in 2023 af ten opzichte van 2022, maar blijft op hoog niveau (sinds 2020).
Het aandeel oproepkrachten neemt iets af ten opzichte van vorig jaar. Gemiddelde leeftijd werknemers stijgt onder chauffeurs (naar ruim 45 jaar) en is stabiel onder niet-chauffeurs (bijna 40 jaar) ten opzichte van vorig jaar.
De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.