Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 12:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 68

Energieagentschap IEA voorziet groot olieoverschot in 2025

PARIJS – De wereldwijde oliemarkt stevent af op een aanzienlijk overschot van het aanbod van de brandstof in het nieuwe jaar, meldt het Internationaal Energie Agentschap (IEA). De organisatie schroefde ook de prognose voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie voor dit jaar verder terug, door de aanhoudende zwakke olievraag van China. Een dag eerder verlaagde oliekartel OPEC ook al de vraagprognoses voor dit jaar.

De wereldwijde vraag naar olie zal dit jaar met 860.000 vaten per dag stijgen, 40.000 vaten per dag minder dan de vorige prognose, aldus het IEA. Voor volgend jaar wordt een vraagtoename van 1 miljoen vaten per dag verwacht, ongeveer 50.000 vaten per dag meer dan eerder voorzien.

China is al jaren de motor achter de wereldwijde stijging van de olieconsumptie. De groeivertraging van de Chinese economie en de overstap naar elektrisch rijden zetten de Chinese olievraag echter onder druk. “De Chinese vraag naar olie blijft achter bij de verwachtingen en is de belangrijkste rem op de algehele groei”, aldus het IEA. Het agentschap verwacht nu dat de Chinese vraag in 2024 met slechts 150.000 vaten per dag zal groeien.

Aanval op Iran

De olieprijzen zijn in de afgelopen weken sterk gestegen door de bezorgdheid dat Israël wraak zou nemen op een raketaanval van Iran door de olie-installaties van dat land uit te schakelen. Dinsdag daalden de olieprijzen echter met ruim 5 procent na berichten dat Israël die Iraanse olie-installaties zal ontzien. Ook het IEA stelde de markt gerust met de aankondiging klaar te staan om indien nodig in te grijpen om verstoringen van het olie-aanbod uit Iran op te vangen.

Het IEA, dat de noodvoorraden van olie van geïndustrialiseerde landen beheert, zei dat de reserves meer dan 1,2 miljard vaten bedragen en dat de reservecapaciteit van OPEC+, waar ook Rusland onder valt, op historische hoogten staat. “Voorlopig blijft het olie-aanbod stromen en bij gebrek aan een grote verstoring wordt de markt volgend jaar geconfronteerd met een aanzienlijk overschot”, aldus het IEA.

Israëlische evacuatiebevelen gelden voor kwart van Libanon

BEIROET – Voor een kwart van Libanon geldt nu een evacuatiebevel van de Israëlische krijgsmacht (IDF), meldt VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR na nieuwe oproepen voor dorpen in het zuiden van Libanon.

Volgens een topfunctionaris geven mensen gehoor aan deze oproepen en “vluchten ze met bijna niets”.

Volgens de Libanese regering zijn al meer dan 1,2 miljoen mensen gevlucht. Bijna 300.000 van hen zijn naar Syrië vertrokken. Deze groep bestaat volgens hulporganisaties voor 70 procent uit Syriërs die eerder waren gevlucht voor de burgeroorlog in hun eigen land, de overige 30 procent is Libanees.

Israël en Hezbollah vallen elkaar sinds oktober vorig jaar aan en de IDF heeft zijn operatie tegen de militante groepering de laatste weken geïntensiveerd. Er vinden zware luchtaanvallen plaats en er zijn ook grondoperaties in het zuiden van Libanon. Hezbollah zei dinsdag dat het een poging van de IDF om op te rukken had afgeslagen.

Man die ten onrechte werd veroordeeld voor stalking en bedreiging conform eis OM vrijgesproken

DEN BOSCH – Dinsdag vond in het gerechtshof Den Bosch een zitting plaats in het kader van de herzieningsprocedure in de zaak van een man uit Arnhem, die in 2019 door de rechtbank Utrecht werd veroordeeld voor stalking en bedreiging van een vrouw uit Putten.

Pas nadat hij een gevangenisstraf van één jaar had uitgezeten werd duidelijk dat de vrouw haar stalking in scene had gezet. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft het hof dinsdag in het kader van de herziening gevraagd om de veroordeling van de man ongedaan te maken en hem vrij te spreken.

Het is zonder twijfel de grootste angst van een aanklager: een verdachte vervolgen die het niet gedaan heeft. Belangrijker nog, voor de persoon in kwestie zijn de gevolgen groots. De veroordeelde kreeg door de rechtbank een gevangenisstraf van een jaar opgelegd, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

Na het uitzitten van die straf werd hij opnieuw door de vrouw beschuldigd. Deze keer werd duidelijk, onder meer door informatie van het tv-programma ‘Zeeman confronteert’ die aansloot op de bevindingen in het nieuwe politieonderzoek, dat de vrouw door middel van spoofing zelf de bedreigende berichten verstuurde.

De vrouw is inmiddels door de rechtbank veroordeeld voor onder andere het doen van valse aangiftes en bedreiging. Ze kreeg daarvoor een gevangenisstraf van anderhalf jaar, waarvan zes maanden voorwaardelijk, opgelegd. Ook mag zij gedurende 5 jaar geen contact leggen met het slachtoffer en moet zich zij vanwege diverse persoonlijkheidsstoornissen laten behandelen. Ze ging tegen deze uitspraak in hoger beroep, de hoger beroepszaak moet nog behandeld worden bij het hof Arnhem-Leeuwarden.

Duidelijk is dat het oorspronkelijke onderzoek tijdens de vervolging van de man niet feilloos is geweest. Nadat hij door de vrouw werd beschuldigd werden in het onderzoek vele bedreigende berichten op de telefoon van de vrouw aangetroffen, die afkomstig leken te zijn van het nummer van de man. Er is echter niet in de telefoonhistorie van de man onderzocht of de berichten ook daadwerkelijk vanaf zijn toestel waren verzonden. Het OM maakte hierover eerder dit jaar persoonlijke excuses aan de man.

Op zitting, bij behandeling van de zaak van de vrouw, liet de officier van justitie zich ook uit over de zaken: “Het is een web aan leugens [geweest] dat is uitgegroeid tot enorme proporties. De onterechte veroordeling als gevolg hiervan, beschouw ik als een van de ergste dingen.”

Nadat duidelijk werd dat de vrouw zichzelf de bedreigende berichtjes had gestuurd, heeft de daarvoor veroordeelde man een herzieningsverzoek bij de Hoge Raad ingediend. Dat is de enige manier om een veroordeling ongedaan te maken Om de onherroepelijke veroordeling te herzien is een nieuw gegeven, een novum nodig. Hier zou dat gaan om het constatering dat de vrouw met spoofing zichzelf de berichten stuurde.

Wanneer blijkt dat met zo’n novum een rechter een andere afweging zou hebben gemaakt, is er grond voor een herziening. Dat bleek in deze zaak het geval. De Hoge Raad besliste dat het hof in Den Bosch de strafzaak tegen de man moest herzien.

Het hof heeft direct uitspraak gedaan en heeft de man integraal vrijgesproken.

Politie ontdekt MDMA met een waarde van 1,5 miljoen euro in zeecontainer

WAALWIJK – De politie vond zondagmiddag ruim 500 kilo MDMA in een zeecontainer.

Politieagenten braken op zondagmiddag 14 oktober 2024, rond 12.00 uur, met man en macht een zeecontainer op de Sluisweg in Waalwijk open, waarna hen een chemische lucht tegemoet kwam.

In de container lag ruim 500 kilogram MDMA opgeborgen. Deze hoeveelheid MDMA zou een marktwaarde hebben van 1,5 miljoen euro.

De drugs werd in beslaggenomen en vernietigd. En de container werd afgevoerd naar een politie locatie voor verder onderzoek.

DHL na test: Tesla Semi is klaar voor het grote publiek!

Foto: DHL Supply Chain USA

DHL zet zich in om de uitstoot in de logistiek te verminderen. Het verbeteren van de duurzaamheid van de vloot is daar een groot onderdeel van. DHL werkt nu in de Verenigde Staten samen met Tesla aan een nieuw tijdperk van langeafstandsvervoer.

Opschalen van elektromobiliteit

Elektrische voertuigen (EV’s) spelen een centrale rol bij het verminderen van broeikasgasemissies in de logistiek. EV-technologie voor auto’s is nu mainstream en kleine e-vrachtwagens zijn gebruikelijk in veel stedelijke gebieden. Maar het elektrificeren van langeafstandstrekkers, of semi’s, is een veel grotere uitdaging. “Tesla bewijst dat het kan”, zegt DHL USA.

“Wij hebben ons ingezet om de duurzaamheid van onze vloot al jaren als onderdeel van onze bredere doelstelling om de logistiek te vergroenen. Daarom zijn we bij DHL enthousiast te zien dat DHL Supply Chain USA samenwerkt met Tesla om de belofte en het potentieel van de Tesla Semi te testen”, aldus DHL.

Tesla’s elektrische vrachtwagen op de proef stellen

“Het is een beest!” Zo beschrijft Tesla zijn geavanceerde elektrische truck – de Tesla Semi. Naast de verwachte concurrerende prijs, superieure veiligheidsspecificaties en verbluffende actieradius van 500 mijl (800 km), leveren de drie motoren drie keer zoveel vermogen als een conventionele diesel-vrachtwagen en een “badass” acceleratie van 0-60 mph (100 km/u) in 20 seconden.

Gedurende een proefperiode van twee weken afgelopen zomer heeft DHL Supply Chain USA de Tesla Semi grondig onder de motorkap bekeken en de e-truck geïntegreerd in 3.000 mijl (5.000 km) ritten vanuit Livermore, Californië. De proef omvatte een lange rit van 390 mijl (625 km) – volledig geladen met een bruto gecombineerd gewicht van 34 ton – wat de mogelijkheid van de Tesla Semi bevestigt om typische DHL-ladingen over een lange afstand te vervoeren op één batterijlading.

Tijdens de proef haalde het proefvoertuig gemiddeld 1,72 kWh/mijl bij snelheden van meer dan 50 mph (80 km/u) gedurende meer dan de helft van de tijd.

“Het resultaat overtrof onze verwachtingen en zelfs Tesla’s eigen beoordeling. Ons oordeel: De Tesla Semi is klaar voor het grote publiek!”, aldus DHL USA.

Proefperiode afgelopen, planning begint

Door de Tesla Semi te testen, kon DHL controleren of hij 500 mijl kon rijden met een volledig beladen trailer en konden zij zien wat de DHL-chauffeurs van de prestaties van de truck vonden. “We werden aangemoedigd door hoe snel ze vertrouwen kregen in het voertuig en de slimme functies van de Tesla gebruikten om de prestaties, het comfort en de algehele rijervaring te verbeteren”, aldus DHL.

Na de succesvolle testfase is DHL Supply Chain USA nu zorgvuldig aan het plannen hoe zij deze elektrische vrachtwagens het beste in hun netwerk kunnen integreren, nu Tesla zich voorbereidt op grootschalige productie van de Semi in 2026.

Familie Gino boos als verdachte Donny M. emoties toont

MAASTRICHT – De zus van Gino van der Straeten is dinsdagochtend boos de rechtszaal uitgelopen toen het over de persoonlijke omstandigheden ging van verdachte Donny M. De 24-jarige M. wordt verdacht van het ontvoeren, misbruiken en doden van de 9-jarige Gino.

M. werd emotioneel toen hij het had over “alles wat er is gebeurd de laatste tijd”. Gino’s zus reageerde woest. “Nu pas wordt hij emotioneel”, riep ze, en verliet daarop de zaal. Na ongeveer een half uur keerde zij weer terug.

Meerdere familieleden van de jongen zijn aanwezig in de rechtbank in Maastricht, waar deze week de zaak tegen M. dient. Maandag is besproken wat er met Gino is gebeurd, dinsdagochtend bespreekt de rechtbank de persoonlijke omstandigheden van M. Hij heeft een getroebleerde jeugd gehad, met een verslaafde moeder en veel pleeg- en jeugdzorg. Hij zegt dat hij als 9- en 10-jarige seksueel is misbruikt, respectievelijk door een zwemleraar en een begeleidster van een instelling.

Volgens M.’s advocate Sjanneke de Crom heeft het Openbaar Ministerie de aangifte van M. tegen de begeleidster vorige week geseponeerd. De raadsvrouw zei dat zij deze beslissing mogelijk wil aanvechten in een klachtprocedure bij het gerechtshof in Den Bosch.

‘Pijn en verdriet’

Toen het over de afgelopen jaren ging, kreeg M. tranen in de ogen en brak zijn stem. “Ik voel pijn en verdriet, dat je dit een ander aan kan doen. Gezien mijn verleden zou je zeggen dat je dit een ander niet aandoet.” Woensdag wordt de strafeis verwacht.

Gino verdween op 1 juni 2022, toen hij aan het voetballen was op een veldje in Kerkrade. Hij verbleef destijds bij zijn oudere zus. Drie dagen na de verdwijning arresteerde de politie M., waarna het lichaam van de jongen op zijn aanwijzing werd gevonden.

Acht nieuwe Scania’s voor Koos van Gaalen Transport

POELDIJK – Nadat Koos van Gaalen Transport in 2022 en in 2023 in totaal veertien nieuwe Scania trucks besteld had plaatste het bedrijf dit jaar een order voor nog eens acht stuks. Het gaat daarbij zowel om P370 6×2 bakwagens als om 460R 4×2 trekkers. De nieuwe order zegt veel over de ervaringen die het bedrijf door de jaren heen heeft opgedaan met Scania.

Transportbedrijf Koos van Gaalen uit Poeldijk is gespecialiseerd in geconditioneerd AGF-transport. Het bedrijf is actief in de gehele keten, vanaf de kweker met dagverse groenten en fruit tot aan de distributie naar de supermarkt.

“Al sinds de oprichting van ons bedrijf maakt Scania deel uit van de vloot. Sterker nog, onze eerste truck in 1994 was ook een Scania”, aldus directeur Arco van Gaalen. Sinds de oprichting groeide het bedrijf door tot een onderneming met inmiddels 52 trucks, waarvan op dit moment bijna de helft uit Scania’s bestaat.

Altijd Scania

“Eigenlijk hebben we sindsdien altijd een twee merken beleid gehad maar Scania is altijd een vaste waarde geweest in onze vloot. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is onze relatie met zowel onze dealer, Scania Maasdijk, als die met de Account Manager erg goed. Het is gewoon prettig werken en we kunnen altijd op ze rekenen. Alle trucks lopen in een reparatie- onderhoudscontract waardoor wij volledig ontzorgd worden. Dat is belangrijk, want daarmee ligt onze focus volledig op ondernemen.”

Verder onderstreept Van Gaalen de betrouwbaarheid van de Scania trucks, maar ook het uitstekende verbruik. “Eigenlijk is de nieuwe generatie probleemloos, en sinds de komst van de Super-aandrijflijn is het verbruik nog verder gedaald.”

Gemotiveerde chauffeurs

Naast de zakelijke kant van het verhaal spelen echter ook uitstraling en de voorliefde van de chauffeurs een belangrijke rol bij Koos van Gaalen. “Een Scania heeft gewoon een stoere uitstraling en dat zorgt voor gemotiveerde chauffeurs. Opvallend is dat de meeste Scania chauffeurs echte poetsers zijn.”

De trucks van Koos van Gaalen zien er altijd strak en netjes uit met een uniforme uitstraling. “Onze trucks zijn bijzonder compleet uitgerust met optimaal comfort voor de chauffeurs, maar aan de buitenkant willen we het strak houden. Dat vinden wij belangrijk voor de beeldvorming. Zo worden de trucks ook wekelijks gewassen. We rijden met levensmiddelen, en dan is uitstraling belangrijk”, aldus Arco van Gaalen.

Betrouwbaarheid

De trucks van Koos van Gaalen rijden vrijwel uitsluitend binnen Nederland, met kilometrages tussen de 50.000 en 110.000 km per jaar. Daarbij wordt er onder grote tijdsdruk gewerkt, want de verse groenten en fruit die vroeg in de ochtend wordt geoogst, ligt vaak de andere dag al in het schap in de supermarkt. Dat betekent laden bij de kweker, vervolgens naar de verwerkende bedrijven die de groenten wassen, snijden en verpakken en vervolgens naar de distributiecentra. “Daarbij is betrouwbaarheid van het grootste belang, en dat is voor ons reden om voor Scania en voor de Scania organisatie te kiezen”, aldus Van Gaalen.

Simone Boitelle nieuwe directeur Corporate Affairs Royal Schiphol Group

Foto: Schiphol Group

SCHIPHOL – Simone Boitelle wordt per 1 januari 2025 de nieuwe directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Ze komt over van VNO-NCW en MKB Nederland waar ze op dit moment interim Directeur Communicatie & Marketing is. Simone Boitelle volgt Kees Boef op.

“Wij zijn heel blij dat Simone ons komt versterken. Het wordt cruciaal dat we de aankomende jaren de tevredenheid van passagiers en goede dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen terugbrengen, in een goede balans met onze omgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat Simone daar met haar vakkennis en ruime ervaring bij zowel overheid als bedrijfsleven een belangrijke bijdrage aan gaat leveren”, aldus CEO Pieter van Oord, Royal Schiphol Group.

“Schiphol is een unieke plek om te werken, met zijn divers stakeholderveld en de belangrijke maatschappelijke functie Nederland te verbinden met de rest van de wereld. Met ervaring bij de Rijksoverheid, in Brussel en in het bedrijfsleven komt in deze functie voor mij veel bij elkaar. Ik zie er enorm naar uit om samen met de collega’s van Corporate Affairs te bouwen aan de toekomst van de luchthaven”, zegt Simone Boitelle.

Loopbaan

Voor haar functie bij VNO-NCW, was Simone onder meer Global Director Corporate Affairs bij FrieslandCampina, Directeur Communicatie bij het Ministerie van Financiën en Hoofd Communicatie van de Eurogroep.

Daling spaarrentes in Europa ingezet, meldt vergelijkingssite

EINDHOVEN – De spaarrentes in Europa zijn de afgelopen maanden gedaald, meldt Geld.nl. Volgens de vergelijkingssite, die de Europese spaarrentes bijhoudt, is de hoogste spaarrente in een half jaar tijd met een half procentpunt gezakt van 4 procent naar 3,5 procent. Ook de gemiddelde spaarrente in Europa is sinds april gestaag afgenomen van 2,51 procent naar 2,4 procent. Daarmee lijkt de dalende trend definitief ingezet.

Opvallend is dat de rentedaling vooral spaarrentes van buitenlandse banken betreft. De drie grote Nederlandse banken Rabobank (1,7 procent), ING (1,5 procent) en ABN AMRO (1,5 procent) laten volgens Geld.nl geen rentedaling zien. De Nederlandse grootbanken houden hun spaarrentes echter al het hele jaar een stuk lager dan banken over de grens, stelt spaarexpert Sieto de Vries van Geld.nl.

De dalende spaarrente hangt vooral samen met het besluit van de Europese Centrale Bank (ECB) om de rente in het eurogebied te verlagen. Zo schroefde de centrale bank het belangrijkste rentetarief dit jaar al in twee stappen terug van 4 procent naar 3,5 procent. Banken volgen de ECB-rente vaak in hun eigen rentebeleid.

Ook de rente op spaardeposito’s, ofwel spaarrekeningen met een vaste looptijd, is gedaald. De hoogste rente voor een deposito van één jaar schommelde de afgelopen maanden tussen de 3,6 procent en 3,7 procent, en is nu afgenomen tot 3,45 procent. De hoogste rente voor een spaardeposito van vijf jaar zakte in een maand tijd van 3,65 procent naar 3,22 procent. Doordat de ECB de rente naar verwachting verder gaat verlagen, is een overstap naar een spaardeposito volgens Geld.nl een interessant alternatief.

PostNL en vakbonden bereiken onderhandelingsresultaat nieuwe cao PostNL: 7 procent loonsverhoging

DEN HAAG – PostNL heeft samen met de vakorganisaties BVPP, CNV en FNV een onderhandelingsresultaat bereikt over de nieuwe cao’s voor PostNL-medewerkers en zaterdagbestellers. Hierin is een loonstijging afgesproken van in totaal 7 procent vanaf 1 juli 2024. Het totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden levert een cao op die meer in lijn is met de markt en past bij de financiële situatie van PostNL. De nieuwe cao’s gaan in op 1 april 2024 en lopen tot en met 30 juni 2026. In de cao’s worden afspraken vastgelegd voor ongeveer 16.500 medewerkers.

Loonsverhoging

De loonsverhoging van in totaal 7 procent wordt in fasen uitgekeerd: per 1 juli 2024 2,5 procent, per 1 januari 2025 1,5 procent, per 1 juli 2025 1,5 procent en per 1 januari 2026 nog eens 1,5 procent. Jeugdlonen vanaf 18 jaar worden per 1 januari 2025 afgeschaft. Hierdoor gaan 18-, 19- en 20-jarigen voor dezelfde functie net zoveel verdienen als een 21-jarige. Dit betekent voor iedereen een verbetering.

Een cao van deze tijd en voor iedereen

PostNL wil bestaande en toekomstige medewerkers aantrekkelijke en evenwichtige arbeidsvoorwaarden bieden. Daarom past PostNL in deze nieuwe cao een aantal regelingen aan naar de huidige tijd en behoeften. Zo verhoogt PostNL de eigen bijdrage voor het pensioen per 1 januari 2026 van 6 procent naar 7 procent. Per die datum gaat ook de nieuwe pensioenregeling in. Voor wensouders komt er bijzonder ouderschapsverlof. De reiskostenregeling voor woon/werk verandert niet. Wel wordt het budget voor het fietsplan verhoogd naar € 1.000,-.

Duurzaam doorwerken

PostNL vindt het ook belangrijk dat medewerkers op een prettige manier tot aan hun pensioen kunnen blijven doorwerken. Gedurende de looptijd van de cao komen er daarom 100 plekken beschikbaar voor de Regeling Duurzaam Doorwerken (RDD). Dit is een regeling waarbij medewerkers minder kunnen werken met gedeeltelijk behoud van salaris en pensioenopbouw. Ook zijn er 25 plekken voor een vernieuwde Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) beschikbaar. Met deze individuele maatwerkregeling kunnen medewerkers 3 jaar voor de AOW-leeftijd uittreden.

Het vervolg

De vakorganisaties leggen het onderhandelingsresultaat aan hun leden voor. Bij een positieve uitkomst van de ledenraadpleging worden alle afspraken vastgelegd in de cao’s en worden deze ondertekend. In maart was er al een akkoord voor een nieuwe cao voor 15.000 postbezorgers.

A73 bij Venlo paar dagen dicht vanwege werkzaamheden aan Zuiderbrug

A73

VENLO – De snelweg A73 is vanaf donderdagavond tot maandag deels dicht om spoedwerkzaamheden aan de Zuiderbrug bij Venlo, meldt Rijkswaterstaat. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd.

De A73 is vanaf donderdag 21.00 uur tot maandag 05.00 uur afgesloten tussen knooppunt Zaarderheiken en afrit Venlo-Zuid in de richting van Maastricht. Ook de parallelrijbaan ter hoogte van knooppunt Zaarderheiken is dan dicht. Bij dat knooppunt zijn ook verschillende tijdelijke afsluitingen tijdens de werkzaamheden die invloed hebben op het lokale verkeer.

Het verkeer wordt ter hoogte van knooppunt Zaarderheiken in verschillende richtingen omgeleid. Mensen die ter hoogte van Maasbree richting Roermond willen, kunnen omrijden via de N273 en de N280.

Het asfalt van de Zuiderbrug wordt vervangen, omdat het volgens Rijkswaterstaat momenteel in slechte staat is.

Scheepvaart bij geramde brug Alphen aan den Rijn hervat

ALPHEN AAN DEN RIJN – De scheepvaart over de Gouwe bij Alphen aan den Rijn kan worden hervat. ProRail voerde afgelopen nacht een test uit met de spoorbrug die vorige week vrijdag door een binnenvaartschip werd geramd. De brug kan weer draaien, zodat schepen erlangs kunnen varen.

Het schip zat vrijdag urenlang vast onder de brug. Hierdoor lag het treinverkeer lang stil, maar dat kon vrijdagmiddag al worden hervat.

Volgens ProRail moet er nog wel wat schade aan de brug worden hersteld. Dat gebeurt op momenten dat er geen treinen overheen rijden. De schade belemmert de functionaliteit van de brug niet.

De politie onderzoekt de oorzaak van de aanvaring van het schip met de brug.

IJsjesfabriek Dedert IJs uit Roermond failliet verklaard

ROERMOND – De ijsjesmaker Dedert IJs, onder meer bekend door het introduceren van de dubbellikker in Nederland, is failliet verklaard.

Het bedrijf uit Roermond maakt onder meer water- en vruchtenijsjes en smoothies. Het bedrijf vroeg vorige week uitstel van betaling aan. Advocaat Michiel Peeters van Boels Zanders is aangesteld als de curator.

Bij Dedert IJs werken 120 mensen in vaste dienst en in de zomermaanden komen daar nog eens 130 uitzendkrachten bij, schreef De Telegraaf eerder.

Dedert IJs begon in de jaren vijftig van de vorige eeuw met de ijsproductie van dubbellikkers in een Rotterdamse bakkerij. Eerder waren waterijsjes op twee stokjes al populair in de Verenigde Staten. Toen het bedrijf eind jaren zestig groeide en ook buitenlandse klanten wilde bedienen, verhuisde de ijsjesmaker naar het Limburgse Roermond.

Tarieven Vrachtwagenheffing sterk afhankelijk van CO2-uitstoot

ZOETERMEER/DEN HAAG – Minister Madlener van I&W heeft vorige week een wetvoorstel tot wijziging van de wet Vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer gestuurd. De belangrijkste wijziging is een nieuwe structuur voor de tarieven. Die wordt sterk afhankelijk van de CO2-uitstoot, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Het voorstel biedt ook zicht op de hoogte van de tarieven die de minister vanaf 2026 in rekening wil gaan brengen.

Begin vorig jaar is de wet Vrachtwagenheffing deels van kracht geworden. Daarbij kon nog geen rekening worden gehouden met de wijzigingen van de Europese ‘Eurovignetrichtlijn’. Die richtlijn bepaalt de regels waarmee landen een tol voor vrachtwagens mogen invoeren.

Inmiddels is de richtlijn gewijzigd, waardoor er bijvoorbeeld korting mag worden toegepast op de tarieven voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Het nieuwe wetsvoorstel van minister Madlener voert die wijzigingen nu door in de Nederlandse Vrachtwagenheffing. Het moet nog wel door de Tweede Kamer en daarna de Eerste Kamer worden behandeld.

CO2-klassen

De tariefstructuur van de heffing zal worden gebaseerd op het toegestane gewicht, de Euroklasse én de CO2-klasse van het voertuig. Er zijn vier gewichtsklassen en vijf CO2-klassen. Die laatste worden bepaald door de emissiewaarde zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW. Daarbij is klasse 1 de vuilste klasse en klasse 5 de schoonste. Die laatste kan alleen worden bereikt met volledig elektrische aandrijving, een waterstofverbrandingsmotor of een waterstof-brandstofcel. Een hybride voertuig zal ergens tussen klasse 1 en 5 vallen. Voor de Vrachtwagenheffing is CO2-klasse 1 weer onderverdeeld naar de verschillende Euroklassen.

Tabel: TLN

Nieuwe tarieven

Minister Madlener stelt de tarieven voor zoals in onderstaande tabel zijn aangegeven. Als het parlement akkoord gaat met het wetsvoorstel, dan is dit de basis voor de toekomstige tarieven. Die worden wel jaarlijks geïndexeerd voor de inflatie, zoals dat ook met de tarieven gebeurt van bijvoorbeeld de dieselaccijns, of de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Dat betekent dat dit nog niet de definitieve tarieven zijn die vanaf 2026 zullen gelden. Waarschijnlijk zal er nog een aanpassing plaatsvinden voor twee jaar inflatie. Het biedt ondernemers echter wel een basis om investeringsbeslissingen mee af te wegen. Afhankelijk van de gewichtsklasse krijgen EV-voertuigen een korting van 77 tot 80 procent ten opzichte van het schoonste dieselvoertuig.

Invoering in 2026

De Vrachtwagenheffing wordt naar verwachting in 2026 ingevoerd en gaat gelden op alle snelwegen en een aantal N-wegen en enkele grootstedelijke wegen. Hij is van toepassing op alle Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens met ttm > 3,5 ton, inclusief de zogenaamde ‘BE-trekkers’. Gelijktijdig met de invoering wordt het Eurovignet in Nederland afgeschaft en wordt de MRB verlaagd tot de Europese minimumtarieven. De netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector voor innovatie en verduurzaming.

Voortbestaan Westerbork staat onder druk, vraagt Rijk om steun

HOOGHALEN – Het voortbestaan van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe staat onder druk vanwege financiële problemen. Daarom vraagt het centrum om een bijdrage van het Rijk voor de exploitatie van het herinneringscentrum en voor “een eenmalige grote vernieuwingsslag”.

“Het Herinneringscentrum wordt al jaren marginaal gefinancierd en kan net het hoofd boven water houden”, zegt Westerbork. De uitgaven lopen de laatste jaren op en kunnen niet meer gedekt worden door de inkomsten. Zo zijn de salarissen van de medewerkers “sterk gestegen” onder de cao. “We hebben de afgelopen jaren ingeteerd op onze reserves. Dat is nu niet meer mogelijk”, aldus het herinneringscentrum. Daarnaast ziet het ernaar uit dat daar bezuinigingen en een btw-verhoging in de culturele sector bij komen, naar wens van het nieuwe kabinet. Die verhoging zou betekenen dat een kaartje voor het herinneringscentrum duurder wordt.

Kamp Westerbork ontvangt dit jaar ruim 35.000 leerlingen en benadrukt zijn “belangrijke educatiefunctie”. Het herinneringscentrum financiert dit zelf, maar de middelen zijn “niet toereikend”. Er is structureel meer geld nodig om alle scholen te verwelkomen. Momenteel moeten scholen worden geweigerd.

Aanpassingen

Met een vernieuwingsslag bedoelt het herinneringscentrum onder meer een aanpassing aan het gebouw, dat is nu “te klein voor de 140.000 bezoekers die we jaarlijks ontvangen”. Daarnaast is de tentoonstelling toe aan vernieuwing, omdat deze “onvoldoende” aansluit bij de “belevingswereld van jongeren”. Ook het kampterrein is toe aan een andere inrichting. Verder kennen het museum en het grote terrein “zwaar achterstallig onderhoud wegens de gebrekkige financiering”.

Dinsdagmiddag overhandigt de directeur van het herinneringscentrum Bertien Minco een petitie aan de vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hier is onder meer Hans Peeper bij, die zelf als 4-jarige in Kamp Westerbork zat.

Vanuit Kamp Westerbork zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 107.000 Joden, Sinti en Roma gedeporteerd naar vernietigingskampen. Ook woonden er vanaf 1951 tot begin jaren zeventig veel Molukse militairen die hebben gevochten in Nederlands-Indië voor het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Zij verbleven samen met hun gezinnen in het kamp.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...