Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 15:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 67

KLM schort vluchten naar Tel Aviv tot eind dit jaar op

AMSTELVEEN – KLM vliegt in ieder geval tot het einde van dit jaar niet meer naar het Israëlische Tel Aviv. Daarmee schort de Nederlandse maatschappij vluchten naar die bestemming langer op, want eerder werd gezegd dat er tot 26 oktober niet naar Tel Aviv werd gevlogen door KLM.

Volgens een woordvoerster van KLM is dit besluit recent genomen. De spanningen in het Midden-Oosten lopen steeds verder op door de oorlog tussen Israël en Hezbollah. KLM vliegt overigens niet op Beiroet in Libanon.

De Nederlandse tak van Transavia vliegt vooralsnog tot en met 3 november niet naar Beiroet en tot en met eind maart volgend jaar niet naar Tel Aviv. Volgens een woordvoerder van Transavia wordt de situatie goed in de gaten gehouden.

Lufthansa

Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa maakte eerder al bekend vluchten naar Beiroet en Tel Aviv langer op te schorten. Vluchten naar Libanon worden nu uitgesteld tot eind november en vluchten naar Tel Aviv tot eind deze maand. Op de Iraanse hoofdstad Teheran wordt tot 14 oktober niet meer gevlogen.

De Europese luchtvaartautoriteiten zeiden zaterdag nog dat maatschappijen de komende tijd het luchtruim van Libanon en van Israël moeten vermijden. De Europese Commissie en het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) waarschuwden in een verklaring voor “een algehele intensivering van luchtaanvallen en verslechtering van de veiligheidssituatie.” Die officiële aanbeveling geldt voorlopig tot 31 oktober.

Grondoffensief Israël

Het Israëlische leger is in de nacht van maandag op dinsdag begonnen met een grondoffensief in het zuiden van Libanon, dat volgens de krijgsmacht is gericht op Hezbollah-doelen.

100 jaar Mercedes-Benz bij karldischinger logistikdiensleister gevierd met order voor 100 nieuwe vrachtwagens

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/EHRENKIRCHEN – Mercedes-Benz Trucks en karldischinger logistikdienstleister vieren een heel bijzonder jubileum. Mercedes-Benz trucks worden al 100 jaar succesvol en betrouwbaar ingezet bij het bedrijf in Ehrenkirchen bij Freiburg in de regio Breisgau in Duitsland.

Momenteel telt het eigen Mercedes-Benz truckpark ongeveer 120 voertuigen uit de modelseries Actros en Atego. De logistieke dienstverlener heeft bovendien full-servicecontracten afgesloten met Mercedes-Benz CharterWay voor de voertuigen, zodat de wielen kunnen blijven draaien.

Ter gelegenheid van het jubileum markeerden de partners een andere belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van hun samenwerking en ondertekenden ze een intentieverklaring (LOI) die de levering van 100 emissievrije vrachtwagens in de komende vijf jaar omvat. Afhankelijk van het beoogde gebruik en de voortgang van de ontwikkeling kunnen dit zowel batterij-elektrische als waterstofaangedreven vrachtwagens zijn.

Daimler Truck Group richt zich op batterij-elektrische en waterstofgebaseerde aandrijvingen voor de decarbonisatie van transport. Terwijl batterij-elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz sinds 2021 in serieproductie zijn, ondergaan waterstofaangedreven brandstofcelvrachtwagens momenteel klantgerichte praktijktests.

Christian Wilz, CEO Mercedes-Benz Trucks & FUSO Duitsland: “De succesvolle samenwerking tussen Mercedes-Benz Trucks en het expeditiebedrijf karldischinger logistikdienstleister staat voor een langdurige en uitstekende zakelijke relatie die wordt gekenmerkt door een hoge mate van respect en vertrouwen. Ik ben daarom erg blij dat karldischinger logistikdienstleister ook in de toekomst op vrachtwagens van ons bedrijf zal blijven vertrouwen en dat we gezamenlijk een intentieverklaring hebben ondertekend voor 100 emissievrije voertuigen.”

Op weg naar emissievrije inkomende logistiek voor de fabriek in Wörth

Samen met haar logistieke partners heeft Mercedes-Benz Trucks zich ten doel gesteld om tegen eind 2026 een lokaal emissievrije inboundlogistiek voor de assemblagefabriek in Wörth te realiseren. Momenteel worden er al ongeveer twintiger eActros 300-trucks ingezet voor het leveringstransport naar Wörth am Rhein, waaronder een eActros 300 Lowliner van expediteur karldischinger logistikdienstleister. Tegelijkertijd werkt het bedrijf ook aan de elektrificatie van het inboundverkeer van andere Duitse fabrieken in het Daimler Truck-productienetwerk, namelijk de fabrieken in Kassel, Mannheim en Gaggenau.

Jürgen Distl, Head of Operations bij Mercedes-Benz Trucks, benadrukte en benadrukte ook het belang van de lange en succesvolle samenwerking: “Al een eeuw staat de naam “karldischinger” voor betrouwbaarheid en innovatieve geest in de transportsector. Het bedrijf is sinds 1995 actief als transporteur voor transport in onze fabrieken en karldischinger logistikdienstleister heeft zich weten te vestigen als een uiterst betrouwbare partner voor ons productienetwerk. Ik ben erg blij dat karldischinger logistikdienstleister meer batterij-elektrische trucks gaat inzetten in onze inboundlogistiek en daarmee een belangrijke bijdrage zal leveren aan de elektrificatie van onze toeleveringsketens.”

Karlhubert Dischinger, aandeelhouder van karldischinger logistikdienstleister, herinnert zich zijn start aan het roer van de expediteur: “Toen ik in 1975 als 4e generatie het bedrijf van mijn ouders overnam, stelde ik mezelf als doel om het wagenpark te verdubbelen van 10 naar 20 vrachtwagens. Dit doel werd relatief snel bereikt, dus stelden we onszelf verdere doelen – zoals de overgang van een puur transportbedrijf naar een zeer gespecialiseerde logistieke dienstverlener. Als gevolg hiervan hebben we onze logistieke activiteiten aanzienlijk uitgebreid en het wagenpark is momenteel nog maar goed voor ongeveer 20 procent van de omzet. Omdat onze klanten en wijzelf echter veel waarde hechten aan veiligheid en betrouwbaarheid, blijft ons eigen wagenpark van groot belang. We versterken deze toewijding aan vrachtwagens met de intentieverklaring die we inmiddels hebben ondertekend voor meer dan 100 klimaatvriendelijke vrachtwagens. Het wagenpark moet modern en efficiënt zijn, daarom is de gemiddelde leeftijd van onze voertuigen slechts twee jaar.”

karldischinger logistikdienstleister is al bijna drie decennia een regionale expediteur

Het zeer bijzondere kaliber van samenwerking tussen de twee bedrijven bestaat al zo’n drie decennia: in 1995 werd karldischinger logistikdienstleister een regionale expediteur. Tegenwoordig is de logistieke dienstverlener partner van Daimler Truck voor het Zwarte Woud en de gehele Rijnvlakte, inclusief het Saarland en delen van de Palts, voor het zuiden van Baden-Württemberg en de regio Frankfurt am Main.

“Omdat we oorspronkelijk uit Baden komen, zijn we er trots op dat onze allereerste vrachtwagen uit Baden kwam”, zegt Karlhubert Dischinger. In 1924 kocht zijn grootvader, Karl Dischinger, zijn eerste “Benz-bestelwagen” (zoals de D11-modelserie-auto’s destijds werden genoemd) van de voormalige Benz-fabrieken in Gaggenau – de oudste vrachtwagenfabriek ter wereld. Twee jaar later fuseerden Daimler-Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie. tot Daimler-Benz AG. Vervolgens begon in 1927 de dieselmotor aan zijn glorieuze heerschappij, nadat Robert Bosch zijn injectiepomp tot serierijpheid had gebracht.

“Door onze samenwerking met Mercedes-Benz Trucks zijn we bij elke innovatie betrokken geweest – van vrachtwagens met een lange neus tot vrachtwagens met een cabine boven de motor, van de houtcarburateur tot de diesel en nu tot de elektrische vrachtwagen”, meldt Karlhubert Dischinger. Zijn bedrijf, dat sinds 2016 door zijn zoon Karlkristian Dischinger wordt gerund, heeft altijd veel belang gehecht aan de ergonomie, het comfort en de veiligheid van het wagenpark.

Ook in Südbaden zijn de voorbereidingen voor het volgende tijdperk van goederenvervoer begonnen: een vast laadstation met een vermogen van 300 kW staat klaar voor wanneer de eActros 300 de komende dagen in de inboundlogistiek in de praktijk gaat rijden. Bij de overstap naar zero emissions houdt karldischinger logistikdienstleister naast het trekkende voertuig ook de te trekken unit in de gaten. Een eerste e-trailer voor verslogistiek is in bedrijf en de koelunit wordt elektrisch aangedreven. Een recuperatie-as genereert de benodigde energie.

Jarenlange ervaring met e-mobiliteit: Stadslogistiek met de Atego BlueTec Hybrid

De logistieke dienstverlener had bijna drie decennia geleden zijn eerste ervaring met een elektrische aandrijving in een vrachtwagen. Al in 1995 testte karldischinger logistikdienstleister de Atego BlueTec Hybrid 1222L in het echt op de wegen rond Freiburg. De viercilinder dieselmotor OM 924 met 160 kW werd gecombineerd met een watergekoelde elektromotor met een piekvermogen van 44 kW. Door het zware accupakket had de 15-tons vrachtwagen slechts een laadvermogen van 2,8 ton. Toch speelde het voertuig een sleutelrol als het ging om emissiearme stadsleveringen. Samen met andere spelers richtte het familiebedrijf een stadslogistiek concept op voor Freiburg, waarbij werd samengewerkt om goederen over de laatste kilometer te bundelen en zo de stad te ontlasten van verkeer en uitlaatgassen. Het hybride voertuig werd bijna een decennium lang in de praktijk gebruikt bij karldischinger logistikdienstleister.

Over het bedrijf

Op de tien locaties in Duitsland, vier vestigingen in Oostenrijk en één in Zwitserland, Spanje en Kroatië, heeft karldischinger logistikdienstleister ongeveer 1.100 werknemers in dienst. Daarnaast is er een groot aantal stagiairs: het bedrijf leidt ongeveer 150 jongeren op in 15 beroepen. Het bedrijf exploiteert meer dan 160.000 vierkante meter logistieke ruimte. De sterkste divisies zijn automotive, farmaceutische en levensmiddelenlogistiek, evenals stukgoedactiviteiten. Het eigen wagenpark van het bedrijf bestaat uit ongeveer 120 vrachtwagens – voornamelijk van het merk Mercedes-Benz – en ongeveer 300 opleggers. De familie Dischinger werd voor het eerst genoemd in documenten in 1470, toen ze al betrokken waren bij het wijntransport van Kaiserstuhl naar St. Blasien. Het eigenlijke transportbedrijf startte zijn activiteiten in 1879. In 1924 werd de eerste vrachtwagen gekocht – een Benz. In 1975 nam Karlhubert Dischinger de leiding van het bedrijf over van zijn vader en in 2016 droeg hij het over aan zijn zoon Karlkristian Dischinger.

52.000 euro boete voor vermoeide vrachtwagenchauffeur

OBERKRÄMER – Een Roemeense vrachtwagenchauffeur die maandagochtend door Duitse agenten op de Duitse A10 werd gecontroleerd, krijgt naar verwachting een boete van 52.000 euro. Tijdens de inspectie werd hij opgemerkt door een bijzonder hoog aantal overtredingen van de rij- en rusttijden. De chauffeur, die duidelijk moe was, kreeg het bevel om onmiddellijk te rusten bij de controlepost. Ook was er kritiek op een niet functionerend AdBlue-systeem op de trekker.

In samenwerking met deskundigen van verschillende controlerende instanties hebben agenten maandag 30 september tussen 08.00 uur en 12.00 uur een verkeerscontrole uitgevoerd met focus op afvaltransport.

Bij in totaal 79 geïnspecteerde voertuigen werden talrijke administratieve overtredingen tegen de afvalwetgeving, de sociale regelgeving, de wetgeving inzake het wegvervoer, maar ook overbelading en technische gebreken vastgesteld.

Ook de chauffeur van een busje dat voor 38 procent overbeladen was en de bestuurder van een ander busje dat door een deskundige als onveilig voor het verkeer werd aangemerkt, moesten hun rit stopzetten.

Zoals gebruikelijk werd voor de veiligheid van de betrokken agenten de maximaal toegestane snelheid teruggebracht naar 40 km/uur. In totaal bleken 174 bestuurders te hard te rijden. De snelste bestuurder van een auto reed met een snelheid van 110 km/u.

NAVO-baas Rutte vindt dat China moet stoppen met wapenleveranties

BRUSSEL – Secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte vindt dat China moet stoppen met het leveren van materialen waarmee Rusland, de agressor in de oorlog tegen Oekraïne, wapens en oorlogsmaterieel kan maken. “China kan het grootste conflict in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog niet blijven voeden.” Dat zei hij tijdens zijn eerste persconferentie op het hoofdkwartier van de NAVO.

“Door zijn steun aan de militaire industrie van Rusland is China een beslissende leverancier geworden van Ruslands oorlog in Oekraïne”, zei Rutte.

Rutte refereerde aan een bezoek aan China in zijn vorige rol als Nederlands minister-president. “Ik had daar discussies met de hoogste leiders. Ik heb gezegd dat ik niet begrijp hoe hechte vrienden, want dat is hoe zij mij noemen, ons in Europa zo in gevaar kunnen brengen door steun aan Rusland te geven. Ik heb gezegd dat het moet stoppen dat zij micro-elektronica, ruwe grondstoffen leveren en dual-use materialen leveren.” Dual-use materialen zijn goederen zoals batterijen, die zowel een burgergebruik als een militair gebruik kunnen hebben.

‘Vitaal belang’

Rutte noemde ook wapenleveranties van Noord-Korea en Iran aan Rusland en wees erop dat de drie landen Noord-Korea, Iran en China hun bijdrage aan de Russische wapenindustrie “niet voor niets krijgen”. Volgens Rutte moet Rusland deze drie landen in ruil helpen om militaire programma’s te ontwikkelen, “inclusief raketprogramma’s en nucleaire programma’s”.

Rutte benadrukte dat “een onafhankelijk en democratisch Oekraïne van vitaal belang is voor vrede en stabiliteit in Europa.” Het financieel steunen van Oekraïne is dan “ook een investering in onze eigen veiligheid. Oekraïne steunen is juist.”

Onomkeerbaar

Bovendien zijn de kosten voor steun aan Oekraïne “veel, veel lager dan de kosten die we zouden moeten maken als we Poetin zijn gang laten gaan.”

Eerder dinsdag zei Rutte dat Oekraïne bij de NAVO hoort. Hij herhaalde tijdens zijn persconferentie de in juli gemaakte afspraak tussen de 32 bondgenoten dat de toekomstige NAVO-toetreding van Oekraïne onomkeerbaar is. Hij wilde niet ingaan op welke stappen daarvoor moeten worden gezet. “Ik wil nu niet ingaan op wat voor wegen er zijn naar het NAVO-lidmaatschap, omdat er hier zoveel mogelijkheden en opties zijn. Het hangt natuurlijk ook sterk af van het Oekraïense leiderschap.”

Kole Transport ontvangt zijn eerste Volvo FH Electric

‘S-HEERENHOEK – Kole Transport, onderdeel van Sagro Company, heeft de eerste van twee volledig elektrische Volvo vrachtwagens in ontvangst genomen. Deze mijlpaal markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de transportactiviteiten van het bedrijf en sluit aan bij de ambitieuze duurzaamheidsdoelen.

Verduurzaming van de vloot

Met de aanschaf van twee Volvo FH Electric trucks investeert Kole Transport in een schonere toekomst voor de logistieke sector. De volledig elektrische trucks zijn een belangrijke toevoeging aan de vloot van het bedrijf. De Volvo FH Electric biedt met zijn geavanceerde batterijtechnologie en emissievrije rijprestaties de mogelijkheid om op een duurzame manier bij te dragen aan het transport van goederen binnen de regio en daarbuiten.

Raoul de Jonge van Kole Transport: “Met de introductie van de Volvo FH Electric versterken we onze inzet voor een toekomstgerichte en duurzame transportsector. Deze elektrische trucks zijn slechts het begin van een bredere verschuiving naar emissievrij transport, iets wat wij als bedrijf hoog in het vaandel hebben staan.”

Eigen laadvoorzieningen van topkwaliteit

Om deze nieuwe elektrische vrachtwagens optimaal in te zetten, heeft Kole Transport geïnvesteerd in eigen laadfaciliteiten op het terrein. Speciaal voor deze vrachtauto’s is een hoogwaardige DC-lader geïnstalleerd, geleverd door e-RS. Deze lader is van het hoogste segment en biedt niet alleen krachtige laadcapaciteiten, maar heeft ook een interactief scherm waarop diverse informatie kan worden getoond, van instructies voor gebruikers tot bedrijfsinformatie en reclame. Ook in fel zonlicht blijft het scherm helder en goed leesbaar.

De DC-lader, winnaar van een design award in 2022, staat op een betonsokkel geproduceerd door Innovarec, gemaakt van betonpuin uit Sagro’s sloopwerken. Hiermee vormt het een circulair onderdeel van de duurzame laadoplossing. De lader is geïntegreerd in een slim energiemanagementsysteem, dat zorgt voor optimaal gebruik van Sagro’s zelf opgewekte energie uit zonnepanelen en windmolens. Dit systeem maakt efficiënt laden mogelijk, vermindert afhankelijkheid van het energienet en maximaliseert het gebruik van groene stroom. De installatie heeft een capaciteit van 100 kW, uit te breiden naar 900 kW.

Gebruik van duurzame energiebronnen

Om de overgang naar elektrisch transport verder te ondersteunen, beschikt Sagro over een indrukwekkend netwerk van duurzame energiebronnen. Er zijn zonnepanelen geïnstalleerd op meerdere eigen locaties. Daarnaast heeft Sagro drie windmolens op eigen terrein in het havengebied van Vlissingen. Gezamenlijk leveren deze bronnen voldoende groene stroom voor alle vestigingen en materieel, wat bijdraagt aan een aanzienlijke vermindering van de ecologische voetafdruk.

Specificaties Volvo FH Electric

De Volvo FH Electric is een geavanceerde truck, volledig ontworpen met duurzaamheid en prestaties in gedachten. Deze vrachtwagen beschikt over een batterijpakket met een capaciteit tot 540 kWh, wat resulteert in een actieradius van circa 300 kilometer, afhankelijk van de belading en rijomstandigheden. Dankzij de snelle laadtijd, vooral met de krachtige DC-lader, kan de truck in zeer korte tijd volledig worden opgeladen, wat zorgt voor minimale stilstand en maximale efficiëntie.

Elektrificatie van wagen- en materieelpark

Niet alleen het wagenpark wordt steeds verder geëlektrificeerd, ook het overige materieel volgt diezelfde lijn. Op diverse locaties maakt Sagro gebruik van elektrische minikranen en op de eigen terreinen worden grote elektrische Fuchs overslagkranen ingezet.

Toekomstgerichte ambities

De komst van de Volvo FH Electric markeert het begin van een nieuw hoofdstuk voor Kole Transport. Met de ingebruikname van de eerste truck en de verwachte aankomst van de tweede zet het bedrijf een duidelijke stap richting de toekomst van transport. Deze stap sluit aan bij de groeiende vraag naar duurzame logistiek en helpt Kole Transport te voldoen aan de steeds strenger wordende milieu- en emissienormen.

Met een voortdurende inzet voor innovatie en duurzaamheid, kunnen we alvast een tipje van de sluier oplichten: begin 2025 mogen we wederom een indrukwekkend elektrisch hoogstandje verwelkomen. Blijf ons volgen voor meer updates over deze mooie ontwikkelingen.

Lufthansa schort vluchten Beiroet en Tel Aviv langer op

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa schort vluchten naar Beiroet en Tel Aviv langer op door de toenemende onrust in het Midden-Oosten. Vluchten naar Libanon worden nu uitgesteld tot eind november en vluchten naar het Israëlische Tel Aviv tot eind deze maand. Op de Iraanse hoofdstad Teheran wordt tot 14 oktober niet meer gevlogen.

Lufthansa, met ook dochtermaatschappijen als Swiss Air, Austrian Airlines en Brussels Airlines, heeft nu al meerdere keren vluchten naar het Midden-Oosten uitgesteld door de oplopende spanningen in de regio. Ook andere maatschappijen zoals Air France en British Airways hebben dat gedaan.

De Europese luchtvaartautoriteiten zeiden zaterdag nog dat maatschappijen de komende tijd het luchtruim van Libanon en van Israël moeten vermijden. De Europese Commissie en het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) waarschuwden in een verklaring voor “een algehele intensivering van luchtaanvallen en verslechtering van de veiligheidssituatie.” Die officiële aanbeveling geldt voorlopig tot 31 oktober.

Het Israëlische leger is in de nacht van maandag op dinsdag begonnen met een grondoffensief in het zuiden van Libanon, dat volgens de krijgsmacht is gericht op Hezbollah-doelen.

Autoverkoop krabbelt iets op na maanden van terugval

BUNNIK – Voor het eerst in maanden is de Nederlandse autoverkoop in september weer gegroeid. Brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging zien dit als een teken van voorzichtig herstel van de markt, maar vinden het nog te vroeg voor definitieve conclusies.

In september zijn 31.235 nieuwe auto’s op kenteken gezet, 5,1 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit zijn de eerste groene cijfers sinds februari. Vooral het aantal elektrische wagens lag in september aanzienlijk hoger dan een jaar eerder, met 12.461 voertuigen, bijna 21 procent meer dan in september 2023.

“We zien dat consumenten, vooral op het gebied van elektrische voertuigen, afwachtend zijn”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers. “De zakelijke markt daarentegen zet wel door; zij kunnen het zich niet permitteren om te wachten.” Bedrijven maken duidelijk werk van het elektrificeren van hun wagenpark.

Elektrisch en hybride aan kop

In totaal zijn er dit jaar tot nu toe 278.529 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Daarmee loopt de verkoop 2,8 procent achter op vorig jaar rond deze tijd. “We hopen op een inhaalslag in de laatste maanden van het jaar, maar we zullen moeten afwachten hoe de markt zich ontwikkelt”, stelt Kroon.

Elektrische auto’s waren in de eerste drie kwartalen goed voor bijna een derde van de totale verkoop. Hybride wagens kenden met ruim 43 procent het grootste marktaandeel. Het marktaandeel van benzineauto’s nam daarnaast af tot 22,5 procent. Bekend is dat de gewildheid van dieselauto’s al langer op zijn retour is.

Buitenland

In andere landen daalt de verkoop van elektrische auto’s de laatste tijd juist. Dat komt volgens kenners doordat veel overheden hun stimuleringsmaatregelen voor elektrische wagens afbouwen. Ook de kwakkelende economie in sommige delen van de wereld speelt een rol.

Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie personen­auto’s en lichte bedrijfs­wagens bij RAI Vereniging, vindt het positief dat de verkoop van elektrische auto’s in Nederland wel toeneemt. “Maar we moeten waakzaam blijven. De afbouw van fiscale voordelen en subsidies kan ervoor zorgen dat deze groei stagneert. Om het wagenpark verder te verduurzamen, is langdurig stabiel stimuleringsbeleid noodzakelijk.”

Röhlig Logistics verwerft meerderheidsbelang in AirOcean Ireland

BREMEN – Röhlig Logistics heeft zijn wereldwijde netwerk uitgebreid door een nieuwe dochteronderneming te openen in Dublin, Ierland. Na meer dan 20 jaar succesvolle samenwerking heeft Röhlig een meerderheidsbelang verworven in zijn voormalige agent, AirOcean Ireland, met ingang van 1 augustus 2024. Vanaf januari 2025 zal het bedrijf opereren als Röhlig Ireland.

Ulrike Baum, lid van de Global Executive Board bij Röhlig Logistics, legt uit: “Met de lancering van Röhlig Ireland versterken we onze Noord-Europese voetafdruk aanzienlijk. Door ons eigen kantoor in Dublin te vestigen, kunnen we huidige en toekomstige klanten nog efficiënter ondersteunen. Dankzij de gunstige geografische ligging, uitstekende transportverbindingen en het EU-lidmaatschap fungeert Ierland als een belangrijke toegangspoort tussen Europa, Noord-Amerika en het VK. We zijn verheugd om deze dynamische markt onder onze eigen naam te betreden en kijken ernaar uit om onze samenwerking met AirOcean Ireland voort te zetten.”

Garrett O’Brien, oprichter en directeur van AirOcean Ireland, zal de rol van Managing Director voor Röhlig Ireland op zich nemen. Zijn associatie met Röhlig dateert uit de jaren 80, toen hij bij het bedrijf in Australië ging werken en later in Nieuw-Zeeland werkte, waar hij bijdroeg aan de groei van de regio Azië-Pacific.

In 1997 keerde hij terug naar Ierland om AirOcean Ireland op te richten. Garrett O’Brien zegt: “Ik ben enthousiast over dit nieuwe hoofdstuk en kijk ernaar uit om nog nauwer samen te werken met collega’s in het wereldwijde Röhlig-netwerk. Bij Röhlig Ireland is ons doel om groei te stimuleren door de nieuwste technologische ontwikkelingen in de logistieke sector te omarmen – terwijl we onze mensen nooit uit het oog verliezen en ervoor zorgen dat zij het meest integrale onderdeel van ons bedrijf blijven.”

Röhlig is een eigenaar-geëxploiteerd logistiek bedrijf dat haar klanten diensten aanbiedt op het gebied van zeevracht, luchtvracht en contractlogistiek. Het familiebedrijf werd opgericht in 1852 in Bremen, Duitsland. Tegenwoordig heeft het meer dan 2.700 medewerkers in dienst in meer dan 35 landen.

iPhone meldt ernstig verkeersongeval met bestelwagen aan brandweer [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

WITTORF – Dinsdagochtend rond 06.40 uur kreeg de Duitse brandweercentrale een automatische oproep van een iPhone die een ernstig verkeersongeval op de Duitse K205 tussen Wittorf en Lüdingen had gedetecteerd.

Omdat de bestuurder van de bestelbus niet meer reageerde, waarschuwde het controlecentrum eerst de hulpdiensten en de politie om de door de iPhone doorgegeven locatie te controleren.

Ter plaatse trof de bemanning van de ingezette ambulance een VW Crafter aan die een ernstig ongeval had gehad. De bestuurder zat zo zwaar bekneld in zijn voertuig dat het niet mogelijk was hem zonder hulp van de brandweer te bevrijden.

Foto: Duitse politie

Als gevolg hiervan werd de brandweer ter plaatse geroepen. Zodra de hulpdiensten arriveerden, was het duidelijk dat de bestuurder ernstig gewond was en zo snel mogelijk uit zijn voertuig bevrijd moest worden.

De plaatselijke brandweer van Wittorf, die als eerste arriveerde, zorgde ervoor dat het voertuig niet verder weggleed, omdat het door het ongeval zo erg vervormd was en in de aangrenzende greppel dreigde te vallen.

In overleg met de hulpdiensten werd de zwaargewonde bestuurder met behulp van een hydraulisch reddingsapparaat bevrijd van de passagierszijde van de VW Crafter. Ondanks alle reddingspogingen bezweek de bestuurder in de ambulance aan zijn ernstige verwondingen.

Foto: Duitse Politie

De politie onderzoekt nu waarom de auto tegen een boom botste tussen het tegemoetkomend verkeer op de provinciale weg. De districtsweg moest enkele uren volledig afgesloten worden, zodat het voertuig kon worden geborgen en de politie het ongeval kon registreren.

Inflatie eurozone zakt naar 1,8 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in september afgezwakt naar 1,8 procent op jaarbasis. Dat meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige raming. In augustus gingen de consumentenprijzen in het eurogebied nog met gemiddeld 2,2 procent omhoog ten opzichte van een jaar eerder.

Daarmee is de inflatie gedaald tot onder de doelstelling van 2 procent die de Europese Centrale Bank (ECB) hanteert. Dat is voor het eerst sinds april 2021. De ECB is al bezig de rente te verlagen nu de inflatie steeds verder afneemt. In september werd de rente voor de tweede keer met een kwart procentpunt verlaagd en mogelijk komt de centrale bank in Frankfurt later deze maand met een nieuwe verlaging.

De lagere inflatie in september is vooral te danken aan de gedaalde energieprijzen, volgend op de afgezwakte olieprijzen. In het najaar van 2022 piekte de inflatie nog op meer dan 10 procent, omdat de energieprijzen toen zeer sterk stegen door de Russische inval in Oekraïne.

Renteverlaging

Op de financiële markten wordt nu steeds meer verwacht dat de ECB bij de vergadering van 17 oktober met een nieuwe renteverlaging komt. ECB-president Christine Lagarde verklaarde maandag nog dat de nieuwe inflatiegegevens worden meegenomen bij de besluitvorming over de rente deze maand. Door een dalende rente kunnen bijvoorbeeld hypotheekrentes omlaaggaan, maar ook de rentes van spaarrekeningen.

Een verder dalende rente zou ook helpen om de economie te stimuleren, nu vooral de Duitse economie het slecht doet. De grootste economie van Europa zal dit jaar waarschijnlijk stagneren of mogelijk zelfs krimpen door de problemen in de Duitse industrie.

Inflatiecijfers

Binnen de eurozone werd de laagste inflatie gemeten in Ierland met slechts 0,2 procent. In België lag die het hoogst met 4,5 procent. De Nederlandse inflatie bedroeg volgens de Europese meetmethode 3,3 procent, wat gelijk is aan augustus.

Olieprijs stijgt bij oorlog met Iran, waarschuwt brandstofexpert

EINDHOVEN – De olieprijs blijft vooralsnog stabiel, maar een oorlog met een belangrijk olieproducerend land zoals Iran zou tot een forse stijging kunnen leiden. Dat stelt Paul van Selms, brandstofdeskundige bij UnitedConsumers. “Als Iran in conflict raakt, zal de olieprijs onvermijdelijk stijgen. Zeker nu de winter voor de deur staat en veel landen afhankelijk zijn van olie voor verwarming”, aldus Van Selms.

Toch denkt hij niet dat de prijzen aan de pomp, die de afgelopen maanden gedaald zijn, veel zullen veranderen de komende tijd. De deskundige verbaast zich erover dat olie in de afgelopen maanden juist goedkoper is geworden, omdat geopolitieke spanningen doorgaans de olieprijs opdrijven. “De onrust in de wereld neemt al lange tijd toe, maar de vraag naar olie blijft gelijk, terwijl de olieproductie groeit door het opheffen van beperkingen. Daardoor blijft de prijs vooralsnog onveranderd”, zo verklaart Van Selms de huidige situatie.

Hij vergelijkt de olieprijs met een kikker in een pan water die langzaam opwarmt. “Het water wordt steeds warmer, maar die kikker heeft het niet door. We lijken niet te beseffen in welke crisis de wereld zich bevindt, terwijl de gevolgen steeds dichterbij komen.”

Al maanden prijsdaling

De adviesprijs voor een liter Euro95 in Nederland bedraagt momenteel 2,06 euro, volgens gegevens van consumentencollectief UnitedConsumers. In april betaalden consumenten nog rond de 2,28 euro per liter. Dat was het hoogste niveau van dit jaar. De adviesprijs voor een liter diesel is inmiddels gedaald tot 1,77 euro. Een jaar geleden was de dieselprijs nog 2,09 euro. De adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen worden doorgaans alleen langs snelwegen gerekend, want elders liggen de prijzen vaak een stuk lager.

De olieprijzen dalen al maanden, met aanzienlijke schommelingen. Momenteel kost een vat Amerikaanse olie 67,59 dollar, terwijl dit in april nog bijna 87 dollar per vat was. Dit komt neer op een daling van meer dan 20 procent in een tijdsbestek van zes maanden.

Rutte bij installatie: Oekraïne hoort thuis in de NAVO

BRUSSEL – De nieuwe secretaris-generaal Mark Rutte heeft tijdens zijn eerste vergadering met de 32 NAVO-ambassadeurs gezegd dat Oekraïne snel lid moet worden van de NAVO. “Oekraïne hoort thuis in de NAVO”, zei hij. In de vergadering kreeg Rutte officieel de voorzittershamer uit handen van zijn voorganger Jens Stoltenberg.

“Er kan geen sprake zijn van blijvende veiligheid in Europa zonder een sterk, onafhankelijk Oekraïne”, benadrukte Rutte. “Ik weet uit persoonlijke ervaring met het neerhalen van vlucht MH17 in 2014 hoe het conflict in Oekraïne niet beperkt blijft tot de frontlinies.”

“We moeten dus ons steentje bijdragen. We moeten het pakket waarmaken dat op de top in Washington is overeengekomen.”

Die top was in juli. Daar hebben de bondgenoten onder meer afgesproken dat er een onomkeerbare weg is ingeslagen naar het Oekraïens lidmaatschap van de NAVO.

Klimaattest wapent havens tegen klimaatverandering

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN/GENT/ANTWERPEN – Klimaatverandering heeft ook gevolgen voor haveninfrastructuur. North Sea Port, Port of Antwerp-Bruges, Agentschap Mobiliteit en Openbare Werken en ingenieursbureau Sweco ontwikkelden een praktische methode om de gevolgen hiervan in beeld te brengen: de klimaatstresstest.

Het veranderende klimaat brengt steeds meer extremen met zich mee, die negatieve gevolgen kunnen hebben voor de infrastructuur in havengebieden. De klimaatstresstest onderzoekt hoe kwetsbaar havengebieden en de haveninfrastructuur zijn voor de effecten van klimaatverandering, zoals de stijging van de zeespiegel, hevige regenval, hittegolven of droogte.

Risico’s en maatregelen in kaart brengen

Met de klimaatstresstest kunnen bedrijven en overheden in vijf stappen een helder inzicht verwerven in de risico’s van klimaatverandering voor hun infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling. Denk aan terreinen die onderwater staan, het ontoegankelijk worden van wegen en spoorwegen tijdens extreem weer of het verstoord geraken van data- en telecommunicatie. Of het uitvallen van koelinstallaties door extreme hitte en het onderlopen van gevaarlijke opslagplaatsen. Door mogelijke klimaatgevolgen te identificeren, kunnen gerichte maatregelen worden genomen bij nieuwbouw- en renovatieprojecten, zowel op gebiedsniveau als op perceelniveau.

Samenwerking over de grens heen

Deze methode is toepasbaar in zowel Nederlandse als Belgische havengebieden. Ze werd vooraf in drie gebieden uitgetest: het Sloegebied-Noord in Vlissingen in het Zeeuwse deel van North Sea Port, bij ArcelorMittal in het Gentse deel, en op het Oosterweeleiland in Antwerpen.

Foto: North Sea Port

Met de klimaatstresstest beschikken havenbedrijven nu over een krachtig hulpmiddel om hun kwetsbare infrastructuur te identificeren en vervolgens aan te passen aan de veranderende klimaatomstandigheden. Het gesprek aan gaan met tal van belanghebbenden zal hierbij centraal staan. Klimaatverandering is immers een zaak van iedereen. Dit proces leidt tot meer bewustwording, inzicht en het vermogen om klimaatrisico’s te identificeren en proactieve maatregelen te nemen. Dit draagt bij aan de toekomstbestendigheid van de havens en hun cruciale infrastructuur.

Zwitserse politie onderzoekt tijd ongeluk wielrenster Furrer nog

ZÜRICH – De Zwitserse politie weet na ruim vier dagen nog niet het exacte tijdstip van het uiteindelijk dodelijke ongeluk van juniore Muriel Furrer tijdens de WK wielrennen in Zürich. De 18-jarige Zwitserse kwam donderdag tijdens de wegwedstrijd ten val en overleed een dag later aan haar verwondingen. Volgens verschillende media moest Furrer lang wachten op hulp, maar dat bevestigen de kantonpolitie en het Openbaar Ministerie van Zürich nog niet in een gezamenlijke verklaring.

“Volgens de eerste bevindingen kwam de renster ten val nabij Küsnacht in een lichte bocht naar links, in de afdaling vanuit het gehucht Schmalzgrueb. Ze werd in het bos bewusteloos aangetroffen door een medewerker. Kort nadien kwamen de hulpdiensten ter plaatse om eerste hulp te verlenen. Het exacte tijdstip van het ongeval is echter nog niet bekend”, stellen de politie en het OM.

Het onderzoek gaat verder. “De specialisten van de politie en het Forensisch Instituut van Zürich startten meteen met het nodige forensisch onderzoek. Er zijn geen aanwijzingen dat er derden betrokken zouden zijn bij het ongeval. Van de val zijn er overigens geen beelden en er hebben zich ook geen getuigen gemeld.”

Furrer liep ernstig hoofdletsel op door de val en werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gevlogen. De precieze oorzaak van haar val is nog onduidelijk.

ILT treedt op tegen asbesthoudende radiografische modelauto’s

Foto: kues1 | Freepik

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de verkoop en distributie van een aantal op afstand bestuurbare modelauto’s stilgelegd. Daarnaast heeft de ILT de Amerikaanse fabrikant Traxxas gedwongen tot een terugroepactie.

Aanleiding is dat in verschillende modelauto’s asbesthoudende onderdelen zitten. Er bestaat een risico dat bij reparatie of onderhoud aan de transmissie asbestvezels in de lucht kunnen komen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

Op de website van Traxxas staan alle serienummers, typen en namen van de modelauto’s en onderdelen waar het om gaat. Ook is te lezen hoe je kan vaststellen of je in het bezit bent van één of meerdere van deze modelauto’s en wat je vervolgens kunt doen om de onderdelen uit het model op een veilige manier te laten vervangen.

Asbesthoudende onderdelen

De ILT startte naar aanleiding van een melding een onderzoek naar de modelauto’s van Traxxas. Van zowel de Nederlandse dealer als het Nederlandse distributiecentrum liet de inspectie een aantal monsters onderzoeken. Hieruit bleek dat in bepaalde, oudere modelauto’s onderdelen met chrysotiel (wit asbest) zaten. Deze onderdelen – de zogenaamde slipper en brake pads – waren ook los verkrijgbaar als reserveonderdelen, maar zijn inmiddels uit de handel genomen.

Verkoopstop en terugroepactie

In juni zijn op last van de ILT zowel de dealer als het distributiecentrum direct gestopt met de verkoop en distributie van betreffende modelauto’s en onderdelen aan winkels en dealers in Nederland en Europa. Direct daarop zijn alle asbesthoudende modellen en onderdelen uit de voorraad teruggehaald bij alle verkooppunten zodat deze niet meer bij de consument terecht konden komen.

De fabrikant heeft tijdens de zomer gewerkt aan het opzetten van de terugroepactie en het kunnen uitvoeren van de herstelwerkzaamheden. Met de terugroepactie worden consumenten in het bezit van een van deze modelauto’s in staat gesteld om hun model op een veilige manier te laten repareren. Consumenten die geen gebruik willen maken van de terugroepactie moeten de modelauto als asbesthoudend afval aanbieden bij de plaatselijke milieustraat.

Asbestverbod

Sinds 1994 geldt een asbestverbod en mogen particulieren en bedrijven geen asbest meer gebruiken of verwerken in hun producten, vanwege de risico’s voor de volksgezondheid. Zij mogen ook geen asbest of asbesthoudende producten meer verkopen, importeren, weggeven, opnieuw toepassen of bewerken. In de Europese Unie is het handelsverbod op asbest en producten met asbest opgenomen in de EG-Verordening 1907/2006 (beter bekend als de REACH-wetgeving) die betrekking heeft op de registratie, evaluatie, autorisatie en beperking van chemische stoffen.

Toezicht ILT

Het toezicht van de ILT is erop gericht dat partijen het asbest – dat in het verleden is toegepast in de industrie, schepen, treinen, wegen et cetera – op een veilige manier verwijderen en afvoeren en niet opnieuw gebruiken of doorgeven aan anderen. Om te voorkomen dat er nieuwe asbesthoudende producten op de markt komen, houdt de ILT ook toezicht op het importverbod. Ongecontroleerde import van ongekeurde producten uit landen waar geen algeheel asbestverbod geldt, vormen een gezondheidsrisico voor de Europese consument.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen voor overtredingen tijdens controle havengebied Moerdijk

MOERDIJK - De Zeehavenpolitie Zeeland-West-Brabant hield donderdag 31 oktober samen met andere politieteams, Douane, Dienst Wegverkeer (RDW) en de Belastingdienst een verkeers- en transportcontrole...