Clicky

donderdag 14 november 2024 - 13:20 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 67

21-jarige man overleden door verkeersongeluk in Bladel

BLADEL – Een 21-jarige man uit Bladel is overleden door een verkeersongeluk in die Noord-Brabantse plaats, meldt de politie maandag.

In de nacht van zondag op maandag rond 04.10 uur botste hij op de Rondweg/Europalaan met zijn auto tegen een andere auto.

De man werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed daar aan zijn verwondingen.

De bestuurder van de andere auto is een 28-jarige man uit Reusel. Hij raakte lichtgewond en ging ter controle naar het ziekenhuis. De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren.

Verdachte moord Gino: nooit gedacht ‘wat ben ik aan het doen’

MAASTRICHT – Donny M., de man die verdacht wordt van het ontvoeren, misbruiken en doden van de 9-jarige Gino heeft geen moment gedacht “wat ben ik eigenlijk aan het doen?” Dat zei hij in de rechtbank in Maastricht, waar maandag de strafzaak tegen de 24-jarige Limburger is begonnen.

Gino verdween op 1 juni 2022 tijdens het buitenspelen in Kerkrade. M. had die dag veel drugs gebruikt en reed wat doelloos rond in zijn auto toen hij Gino zag. “Het was alsof er een knop omging. Mijn focus was vanaf dat moment op hem. Ik wilde iets met hem doen, op seksueel gebied.” Hij achtervolgde de jongen een tijdje en is later met hem en andere kinderen gaan voetballen op een speelveldje. “Op het moment dat Gino zei dat hij naar huis moest, heb ik gezegd dat ik hem thuis zou brengen.”

Gino raakte in paniek toen hij merkte dat M. hem niet thuis ging afzetten. M. vertelde de rechter, die de fatale dag zeer gedetailleerd met de verdachte besprak, dat hij na verloop van tijd niet wist wat hij met de jongen aan moest. Hij dwong het kind, dat volgens M. huilde en schreeuwde, voor de bijrijdersstoel op de grond te gaan zitten, zodat het niet zichtbaar was.

Stepje

M. wilde Gino in Landgraaf uit de auto zetten, maar zag daar vanaf omdat hij dacht dat mensen hem zagen. Wel liet hij het stepje van de jongen daar achter. Gino nam hij mee naar zijn huis in Geleen. Daar bedacht hij opnieuw dat hij seks wilde met het jongetje.

M. werd drie dagen na de verdwijning van Gino aangehouden. De politie was hem op het spoor gekomen door sporen op het stepje. Aanvankelijk ontkende hij, maar later heeft hij toegegeven dat hij de jongen heeft gedood. Bij aanvang van het proces maandag, gaf zijn advocaat aan dat M. zo goed als mogelijk vragen zou beantwoorden.

Voor de strafzaak zijn vier dagen uitgetrokken. De uitspraak wordt verwacht op 27 november.

Borghese Logistics verkoopt b:logic Zwolle aan Westerman Multimodal Logistics

Foto: Egbert de Boer

ZWOLLE – Borghese Logistics verkoopt haar state-of-the-art ontwikkeling b:logic® in Zwolle aan Westerman Multimodal Logistics

b:logic® Zwolle betreft een logistieke nieuwbouwontwikkeling gelegen op bedrijvenpark H2O, direct langs snelweg A28. Het object behelst in totaal ca. 22.000 m² state-of-the-art bedrijfs- en kantoorruimte en bestaat uit twee units, waarvan één unit is verhuurd aan Verhoek Europe en de andere unit is inmiddels door Westerman Multimodal Logistics zelf in gebruik genomen.

Het object is gelegen op eigen grond en is niet alleen modern maar ook duurzaam, met een BREEAM Very Good certificering. Bedrijvenpark H2O is ideaal gelegen op het kruispunt van de A28 en A50, waardoor het perfect bereikbaar is vanuit alle richtingen. Bovendien ligt het in de economisch bloeiende Regio Zwolle, op slechts een uur rijden van steden als Amsterdam, Arnhem, Utrecht, Enschede en Groningen.

De verkoop werd zorgvuldig begeleid door een team van experts, waarbij Westerman Multimodal Logistics juridisch advies kreeg van Construct advocaten en Borghese Logistics commercieel werd geadviseerd door Cushman & Wakefield en juridisch door CMS.

Borghese Logistics is ontwikkelaar van hoogwaardig logistiek vastgoed en legt de focus altijd op de specifieke wensen van de eindgebruiker, met oog voor de omgeving. Met een pipeline van meer dan 250.000 m2 nieuwbouw verdeeld over Nederland worden uiteenlopende opdrachtgevers bijgestaan met hun plannen.

Met deze overname versterkt Westerman Multimodal Logistics haar positie in de logistieke sector en zet het een stap vooruit naar een nog efficiëntere en duurzame toekomst.

Eerste megaschip door Nieuwe Sluis Terneuzen gevaren

Foto: North Sea Port

TERNEUZEN – Het bulkschip ‘Bregaglia’, was vrijdag 11 oktober het eerste megaschip dat gebruikmaakte van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Het schip verliet de nieuwe zeesluis nadat Koning Willem Alexander en Koning Filip samen de officiële openingshandeling verrichtten.

Het bulkschip, dat vaart onder Zwitserse vlag, had als eindbestemming ArcelorMittal in Gent. De ‘Bregaglia’ heeft een lengte van 240 meter, een breedte van 38 meter en een diepgang van 11 meter. Het schip gaat niet alleen de geschiedenisboeken in als het eerste zeeschip dat gebruikmaakte van de Nieuwe Sluis, maar ook als het grootste schip tot nu toe op het Kanaal Gent-Terneuzen.

Met de Nieuwe Sluis krijg North Sea Port er een tweede, grotere zeesluis bij. De sluis is geschikt voor megaschepen met een breedte van 49 meter, een lengte van 366 meter en een diepgang van 14,5 meter. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een snellere doorstroming voor scheepvaart vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen en verder. Ook de capaciteit van de Noordzeesluizen neemt toe: er kunnen meer schepen tegelijk door de drie sluizen, waardoor de wachttijd voor zeevaart en binnenvaartschepen afneemt.

Het bulkschip ‘Bregaglia’ vervoert ijzererts voor ArcelorMittal, dat gevestigd is in het Gentse deel van North Sea Port. ArcelorMittal is een van de grootste staalbedrijven ter wereld. Het bedrijf heeft vestigingen in zestig landen en productielocaties in 16 landen. Het bedrijf produceert al staal in Gent sinds 1968.

Tijdens de openingsceremonie lag het schip ‘Primula Seaways’ in de Westsluis. Dit schip is van de Deense rederij DFDS. Samen met twee andere roll-on-roll-offschepen van DFDS vaart de ‘Primula Seaways’ zes op zeven dag heen en weer tussen Gent en Göteborg. In totaal zijn dit ruim 300 scheepsbewegingen per jaar. De schepen van DFDS vervoeren onder andere lading voor de fabrieken van Volvo Car in Göteborg en Gent, maar ook producten voor andere bedrijven.

Ruim 1.000 bekeuringen tijdens controleweek ‘Afleiding in het Verkeer’

Tijdens de Europese actieweek ‘afleiding in het verkeer’ (gehouden van 8 t/m 11 oktober) heeft het team verkeer van de Eenheid Limburg wederom een touringcar ingezet om het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer terug te dringen. In 2022 en 2023 werd de touringcar ook al succesvol ingezet.

Samen met de Provincie en het ROVL (Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg) werd deze controle op touw gezet. En met succes. Er werden deze week 1069 bekeuringen uitgeschreven. 290 staandehoudingen voor het gebruik van mobiele appraten tijdens het rijden. 690 bekeuringen die geconstateerd werden door de monocam. Daarnaast werden er nog 89 bekeuringen uitgeschreven voor onder andere te hard rijden, onnodig gebruik van de vluchtstrook, het gebruik van het verdrijvingsvlak en het inhaalverbod. Een bestuurder maakte het zelfs zo bont dat hij op één dag twee maal bekeurd werd voor het gebruik van zijn mobiele telefoon.

Gevaar

Afleiding is een van de grootste oorzaken waardoor ongevallen in het verkeer ontstaan. In de meeste gevallen is de bestuurder afgeleid door met name het gebruik van zijn mobiele telefoon. Het is gevaarlijk voor jezelf en voor je medeweggebruikers om tijdens het rijden je smartphone te bedienen. Je mag geen telefoontoestel vasthouden als je rijdt. Als je stilstaat mag je wel een apparaat vasthouden en gebruiken.

Verkeersdoden

In Limburg ligt het aantal verkeersongevallen met zwaar letsel of dodelijke afloop hoog. In 2023 vielen er 57 doden in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers was in Nederland vorig jaar hoger dan in de jaren ervoor. Afleiding in het verkeer is een belangrijke oorzaak van ongevallen. Met name het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur kan leiden tot (levens)gevaarlijke situaties. Om mensen hiervan bewust te maken werd hier een week lang extra op gecontroleerd door Team Verkeer in samenwerking met verschillende basisteams.

Steeds meer mensen worden betrapt op het rijden met een telefoontoestel in de hand. De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent van de ongevallen afleiding van- of gebrek aan aandacht voor het verkeer een belangrijke rol speelt. Jaarlijks belanden circa 600 slachtoffers (doden en gewonden) in het verkeer door bellen of appen tijdens het rijden.

Touringcar

De politie zie je doorgaans niet in een touringcar rondrijden. Voor deze actieweek bleek de inzet van een touringcar zeer effectief. Vanuit de touringcar hadden agenten een duidelijk zicht op met name de chauffeurs van vrachtwagens. Vanuit een touringcar gaat dat gemakkelijker dan vanuit een gewone auto of een motor. Vanaf grotere hoogte kun je beter in cabines van vrachtwagens en bestelauto’s kijken.

Rondom de touringcar reden meerdere onopvallende politieauto’s en motoren. Wanneer er vanuit de bus een overtreding werd geconstateerd werden de bestuurders door de politieagenten in de onopvallende auto’s direct staande gehouden. Behalve een bekeuring werden de bestuurders ook aangesproken op hun gedrag. Dit om meer bewustwording te creëren bij de weggebruikers. Tijdens de controle werden ook andere overtredingen geconstateerd. Hiervoor werden ook bekeuringen uitgeschreven.

Monocam

Tijdens de actieweek werden ook twee monocams ingezet. De monocam is een grotendeels door de politie zelf ontwikkelde camera voorzien van software die bestuurders ‘herkent’ die een apparaat in de hand hebben. Deze camera’s werden deze week op meerdere locaties op de Limburgse snelwegen in gezet. Wanneer deze camera ‘ziet’ dat iemand achter het stuur mogelijk een camera in de hand heeft wordt deze ‘hit’ doorgegeven.

De focus ligt specifiek op het vasthouden; er is geen noodzaak om aan te tonen dat de bestuurder daadwerkelijk belt, appt, een navigatiesysteem bedient, of een muziek-afspeellijst doorscrolt. Wanneer via het ‘vierogen principe’ door politieagenten geconstateerd is dat het daadwerkelijk een telefoon is, die de bestuurder in de hand heeft volgt er een bekeuring. Via het Centraal Justitieel Incasso Bureau wordt de bekeuring verstuurd.

Het aanzienlijke aantal staandehoudingen en bekeuringen bevestigt de noodzaak om deze actie voort te zetten in 2025, zegt de politie.

Overleden man aangetroffen in Zaandijk

ZAANDIJK – Maandagochtend rond 07.25 uur is in het water aan het Guishof in Zaandijk een dode man aangetroffen.

Het slachtoffer is een 20-jarige man uit Zaandam.

De politie startte direct een onderzoek om vast te stellen hoe hij is overleden. Politieonderzoek wijst uit dat het om een noodlottig ongeval gaat.

Uit respect voor de nabestaanden worden er verder geen mededelingen gedaan, meldt de politie.

Dode en gewonde bij verkeersongeval in Velden

VELDEN – Bij een verkeersongeval op de Schandeloseweg in Velden is zondagavond rond 23.30 uur een automobilist om het leven gekomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan de verwondingen, meldt de politie.

Een andere inzittende raakte gewond en is naar het ziekenhuis vervoerd voor medische behandeling.

Bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken. Wat er precies gebeurd is, wordt door de politie onderzocht.

Vanaf 2028 walstroom voor zeeschepen bij APMT MVII

Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP) | Foto: Marc Nolte

ROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) zal zijn terminal vanaf 2028 voorzien van walstroom. Dat is een belangrijke stap in de verduurzaming van de Rotterdamse haven. Daarvoor heeft het bedrijf een overeenkomst ondertekend met Rotterdam Shore Power, een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Hierdoor kunnen zeeschepen vanaf 2028 tijdens hun verblijf in de haven van schone energie worden voorzien.

De CO2-uitstoot wordt met bijna 7000 ton per jaar verminderd door het aansluiten van schepen op het elektriciteitsnet bij APMT MVII. Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof zal hierdoor dalen. In totaal zullen schepen jaarlijks zo’n 13.000 MWh gaan gebruiken bij de terminal.

Het ondertekenen van de overeenkomst met Rotterdam Shore Power volgt op jaren van voorbereiding en partnerschap. Rotterdam Shore Power en APMT MVII geven samen vorm aan de verdere ontwikkeling en implementatie van walstroomvoorzieningen op de terminal. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de walstroomfaciliteiten. Dat is ruim op tijd voor de Europese regelgeving die walstroom verplicht stelt voor containerschepen in 2030.

Gezamenlijke ambitie

De aanleg van walstroom past binnen het doel van APMT MVII om de meest duurzame en efficiënte toegangspoort van Europa te worden. “Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren”, aldus Harold Kunst, CEO van APMT MVII. “Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.”

Ook Rotterdam Shore Power sluit zich aan bij die boodschap. “Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio”, laten directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn weten. “Dit is een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.”’

Flinke stap in duurzamer maken haven

“Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken”, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.”

APMT MVII is nu al een CO2-emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Het gros van de gebruikte apparatuur, waaronder de volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s), draagt bij aan dit duurzame karakter. Deze voertuigen, die containers vervoeren, rijden op groene stroom opgewekt door windenergie en zorgen voor minimale geluidsoverlast.

Pluimveesector vreest honderden faillissementen door mestplan

DEN HAAG – Honderden pluimveebedrijven in Nederland dreigen failliet te gaan als gevolg van het mestplan van landbouwminister Femke Wiersma, waarschuwt Bart-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP). Volgens hem worden boeren door de voorgenomen maatregelen juist verder in de problemen geduwd.

De problemen draaien om het stapsgewijs afbouwen van een uitzonderingspositie binnen de Europese Unie, waardoor boerenbedrijven voorheen meer mest mochten uitrijden. Nu deze zogeheten derogatie verdwijnt, is er een overschot aan mest. “Er is te weinig land, of een teveel aan koeien”, stelt Oplaat.

De maatregelen zijn bedoeld om het grondwater te beschermen. “Maar pluimveemest komt nauwelijks op Nederlandse bodem terecht. De rundveesector weet heel goed dat het probleem bij hen ligt”, zegt de voorzitter. Volgens hem wordt het grootste deel van de pluimveemest gebruikt in een biomassacentrale in Moerdijk, waar het wordt omgezet in groene stroom.

Transuniverse opent in Moeskroen nieuwe vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk

WONDELGEM(B) – Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. Deze locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit deze landen ontvangen. Ze zal zich tevens richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Transuniverse is specialist in groepagetransport, waarbij kleinere ladingen van verschillende klanten worden samengevoegd in één vrachtwagen. Het bedrijf bedient heel Europa, Turkije en de Maghreb. De goederen worden gebundeld in zogenaamde ‘crossdock’-centra in Wondelgem, Parijs, Valence (Zuid-Frankrijk) en nu ook Moeskroen.

Focus op de Maghreb

De transporten naar de Maghreb, zowel van Transuniverse België als van Transuniverse France, blijven groeien: de Marokkaanse economie heeft zich na de coronapandemie en de aardbeving in Al-Haouz sterk hersteld en ondanks de politieke situatie in Tunesië blijft vooral de export toenemen.

Door de groeiende transporten naar Marokko en Tunesië heeft Transuniverse zijn transportproces herzien. “Voor beide landen moeten douaneformaliteiten worden afgehandeld, in tegenstelling tot de meeste andere Europese bestemmingen. Dit maakt de overslag in Wondelgem iets complexer, wat beslag legt op de capaciteit. Aangezien Transuniverse France ook in Noord-Frankrijk sterk groeit, ontstond het idee om een dedicated overslagcentrum in Moeskroen te openen,” aldus Frank Adins, voorzitter van Transuniverse.

“Moeskroen is ideaal gelegen om in te spelen op die groei. Zendingen uit heel België – vooral uit West-Vlaanderen en Henegouwen – en Noord-Frankrijk worden hier gebundeld. Vanuit Moeskroen vertrekken volle vrachtwagens naar Marokko en Tunesië, die eventueel worden aangevuld in Parijs,” legt hij uit. “Zo kunnen we niet alleen de transporten naar de Maghreb efficiënter organiseren, maar ook ons crossdock-center in Wondelgem ontlasten.”

Distributie in Noord-Frankrijk

De nieuwe vestiging is voornamelijk gericht op transporten naar de Maghreb, maar fungeert ook als distributieplatform voor Transuniverse France in Noord-Frankrijk.
“Ons platform in Parijs bedient de regio Île-de-France, de Oise en de naburige departementen; en dat in Valence de regio Rhône-Alpes en het zuiden van Frankrijk. In Lesquin (Rijsel) had Transuniverse France een kantoor met voornamelijk een commerciële functie. Operationeel moesten we voor de distributie en ophaling in Noord-Frankrijk rekenen op enkele lokale transporteurs. Dankzij Moeskroen kunnen we nu ook het noorden beter afdekken door de transporten in eigen beheer uit te voeren. Dit geldt ook voor de zendingen vanuit Wondelgem bestemd voor klanten in Nord-Pas-de-Calais,” zegt Hervé Caplier, hoofd van Transuniverse France

“De activiteiten in Lesquin zijn nu overgeheveld naar Moeskroen. Het kantoor blijft wel functioneren als douanekantoor voor Franse klanten,” voegt hij toe.

Uitbreidingsmogelijkheden

De locatie in Moeskroen heeft een magazijn van 2.000 m² met racks voor tijdelijke opslag en logistieke activiteiten, die Transuniverse daar verder wil uitbouwen.

“Een belangrijk doel van de nieuwe vestiging is ook om buitenlandse agenten van Transuniverse de mogelijkheid te bieden om hun goederen bestemd voor Noord-Frankrijk en België in Moeskroen af te zetten, zodat wij de distributie van daaruit efficiënt kunnen organiseren. Het magazijn biedt dus niet alleen ruimte voor overslag en tijdelijke opslag, maar speelt ook een sleutelrol in het logistieke netwerk dat we verder willen ontwikkelen”, benadrukt Frank Adins.

De vestiging in Moeskroen start met drie personeelsleden, maar met de groei van de overslag en de logistieke activiteiten zal dit aantal snel groeien.

Autoconcern achter Peugeot kritisch op Frans belastingplan

PARIJS – Topman Carlos Tavares van autoconcern Stellantis waarschuwt dat de plannen van de Franse regering om de vennootschapsbelasting te verhogen, de investeringen zullen schaden.

De man achter automerken als Citroën en Peugeot, maar ook Fiat en Opel, is daarmee kritisch op de plannen die nog langs het Franse parlement moeten. “We maken nu een keuze voor de korte termijn die nadelig zal uitpakken voor de middellange termijn”, heeft Tavares gezegd tijdens een interview op LCI TV.

De nieuwe Franse regering presenteerde vorige week een conceptbegroting met hogere belastingen voor bedrijven in een poging de grote staatsschuld terug te dringen. Honderden grote bedrijven met een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro zouden bij elkaar miljarden euro’s extra moeten afdragen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. Ook wil het kabinet van de vorige maand aangetreden premier Michel Barnier flink gaan bezuinigen en onder meer rijke mensen meer belasting laten betalen.

Stellantis zou daardoor ook te maken krijgen met een fikse belastingverhoging. De geplande verhoging van de vennootschapsbelasting zal de autofabrikant “tientallen miljoenen” euro’s kosten, aldus Tavares die geen exact bedrag noemde. Stellantis zal de belastingverhoging wel kunnen betalen, verzekerde hij. Tavares stelde ook dat de geplande inkomstenbelastingverhoging voor de rijksten in Frankrijk “een averechts effect zal hebben”, waarbij de meest gekwalificeerde en jongste werknemers volgens hem waarschijnlijk zullen emigreren.

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking met ROSI [+video]

UTRECHT – Pakketdienst GLS Netherlands heeft in samenwerking met robotsysteemintegrator AWL een nieuwe robotoplossing in het sorteercentrum in Utrecht geïnstalleerd. De Robotic Singulator, genaamd ROSI, is onlangs aan de slag gegaan met het singuleren van mini-parcels op de lopende band. Deze implementatie is niet alleen de eerste stap in een breder project gericht op het verhogen van de efficiëntie van de pakketverwerking, maar ook de allereerste installatie binnen GLS-groep. Bovendien is dit een van de eerste keren dat ROSI wereldwijd wordt toegepast.

“ROSI is een slimme robotoplossing en pakt kleine pakketten uit een stapel die ze vervolgens op de lopende band van de minisorter legt. Op basis van visiontechnologie en AI bepaalt ze wat een enkel pakket is tussen een bulk aan pakketten. Vervolgens kiest ze de beste strategie om het pakket met de juiste snelheid en precisie op te pakken. ROSI detecteert en pakt pakketten tot ongeveer 5 kilo en verwerkt er bijna net zoveel als haar menselijke collega’s, namelijk ongeveer 1600 per uur. Ze helpt onze loodsmedewerkers door repetitief werk over te nemen, waardoor onze medewerkers zich op andere taken kunnen richten,” aldus Tom Hartmans, ROSI’s projectleider bij GLS.

“Dit maakt hun werk veelzijdiger en verhoogt de algehele efficiëntie van onze processen.”

De robotoplossing is bovendien specifiek ontwikkeld voor gebruik in ruimtes met beperkte vrije vloeroppervlakte, wat het sorteercentrum in Utrecht tot de perfecte proeftuin maakt. “Het sorteercentrum Utrecht is relatief klein qua oppervlakte en werd daarom gekozen voor de primeur van de Robotic Singulator.”

Nauwe lokale samenwerking

De pilot verloopt in nauwe samenwerking met het internationaal opererende AWL, waarvan het hoofdkantoor in Harderwijk is gevestigd. De robotiseringsexpert test zelf ook andere innovaties op de locatie van GLS in Utrecht, zoals een nieuwe hightech gripper om pakketten effectiever te pakken.

“Het is geweldig om met GLS samen te mogen werken aan één doel: de werkomstandigheden van de medewerker verbeteren. Hierdoor kunnen we niet alleen stappen zetten in innovatie en robotisering, maar ook de huidige technologie tot daadwerkelijke praktijkcases brengen”, zegt Jeffrey Vroemen, Product Manager bij AWL.

De resultaten van deze Nederlandse pilot beïnvloeden het innovatiebeleid van de gehele GLS Group. Als ROSI blijft presteren, staat de deur open om ook in het internationale distributienetwerk robotcollega’s aan boord te halen, zodat GLS zijn logistieke processen verder kan optimaliseren voor een nog sterkere dienstverlening.

Zeecontainers vol illegale F-gassen onderschept in Rotterdam

DEN HAAG /ROTTERDAM – De inlichtingen- en opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-IOD) heeft deze zomer vier zeecontainers in de Rotterdamse haven met daarin bijna 4.800 cilinders aan F-gassen in beslag genomen. De partij was afkomstig van buiten de Europese Unie en werd verscheept naar bedrijven of personen die F-gassen niet mogen importeren. Dat is dus illegaal. De vier containers hebben een totale waarde van ongeveer € 1,5 miljoen.

Het onderscheppen van de illegale partij vond plaats naar aanleiding van een melding vanuit het EU-bureau voor fraudebestrijding (OLAF). Hieruit bleek dat de F-gassen mogelijk naar 3 Europese landen werden verscheept waarbij de ontvangers de F-gassen niet mogen importeren. De ILT-IOD stelde daarop een onderzoek in en is de zending gaan volgen. In de Rotterdamse haven zijn de containers in beslag genomen.

Onderzoek gestart

F-gassen worden vaker buiten de EU geproduceerd en daarna ingevoerd. Het is dan niet bekend van wie de F-gassen afkomstig zijn of wie ze importeert. De opsporingsdienst tast hierdoor in het duister wat er met de F-gassen zou zijn gebeurd als ze niet waren onderschept. De ILT-IOD is nog bezig met het onderzoek en het in kaart brengen van mogelijke verdachte personen of bedrijven.

Toename illegale handel

F-gassen zijn zware broeikasgassen en hebben een sterke impact op de opwarming van de aarde. Om de schade voor het milieu zoveel mogelijk te beperken, gelden voor het gebruik van en de handel in F-gassen strenge Europese eisen. Hierdoor is een toename in de illegale handel van de meest schadelijke F-gassen ontstaan. Apparaten, zoals airco’s, industriële koelinstallaties en warmtepompen, worden meestal gekoeld met schadelijke koudemiddelen of F-gassen. Op 30 mei en 20 maart heeft de ILT ook ladingen illegale F-gassen in beslag genomen.

Meld criminaliteit

De ILT roept bedrijven en particulieren op om verdachte activiteiten met betrekking tot koudemiddelen te melden. Bedrijven in de koeltechniek wordt geadviseerd om altijd te controleren of hun leveranciers gecertificeerd zijn en voldoen aan de wettelijke eisen.

Ook anoniem melding maken van zware criminaliteit of grootschalige fraude is mogelijk via het team Criminele inlichtingen (TCI) van de ILT-IOD.

EU-buitenlandchef: EU te lang gedraald met veroordeling Israël

LUXEMBURG – De EU-landen hebben te lang gewacht met het veroordelen van de Israëlische aanval op de VN-vredesmissie UNIFIL in Libanon. Dat heeft de EU-buitenlandchef Josep Borrell gezegd bij binnenkomst voor een vergadering met EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

Zondag meldde de VN-vredesmacht in Libanon dat twee Israëlische tanks met geweld een basis in Zuid-Libanon waren binnengedrongen. Door rook van explosies raakten vijftien VN-blauwhelmen gewond.

De EU-chef heeft zondagavond laat namens de EU-landen alsnog een verklaring uitgestuurd dat “dergelijke aanvallen op VN-vredesmilitairen een zware inbreuk zijn op het internationale recht en totaal onacceptabel”.

Van Ooijen Transport en Freshgard Warehousing sluiten zich aan bij samenwerkingsverband van Jan de Waal, Jan Deckers en Deij Transport

BARENDRECHT – Van Ooijen Transport en Freshgard Warehousing hebben zich afgelopen week aangesloten bij het strategische samenwerkingsverband van Jan de Waal (gevestigd in Bleiswijk), Jan Deckers (gevestigd in Ammerzoden) en Deij Transport (gevestigd in Geldermalsen).

Deze samenwerking is gericht op het verder versterken van hun posities in de bloemen-, planten-, groente- en fruitsector, waarbij de betrokken bedrijven gebruikmaken van elkaars expertise en schaalvoordelen. Door deze krachtenbundeling kunnen de partijen nog beter inspelen op de behoeften van de markt en hun klanten nog efficiënter bedienen.

Alle samenwerkende partijen hebben individueel hun eigen specialisme en blijven zelfstandig naast elkaar opereren. Het samenwerkingsverband zorgt voor een grotere reikwijdte van het netwerk, zowel nationaal als internationaal en draagt bij aan een verdere professionalisering van de dienstverlening. Door de samenwerking zijn dagelijks meer dan 175 geconditioneerde vrachtwagens beschikbaar om klanten snel en betrouwbaar te bedienen.

Van Ooijen Transport en zusterbedrijf Freshgard verzorgen gezamenlijk het volledige logistieke proces in de groente- en fruitketen. Van Ooijen Transport is verantwoordelijk voor het dagelijkse transport van ongeveer 25 vrachtwagencombinaties tussen de groente- en fruitveilingen in het Westland en diverse bestemmingen in België.

Het hoofdkantoor bevindt zich in Barendrecht, waar ook het 6.000 m² grote geconditioneerde warehouse van Freshgard is gevestigd. Dit warehouse is uitgerust met twaalf laad- en losdocks, een ruime crossdock-vloer en moderne warehousefaciliteiten met acht temperatuurzones voor geconditioneerde opslag.

Freshgard is gespecialiseerd in warehousing en co-packing, waaronder het opslaan, beheren en distribueren van verse producten. Het bedrijf beschikt eveneens over een douane-entrepot type C-vergunning en is een erkende KCB-inspectielocatie.

Door de strategische samenwerking wordt het netwerk tussen het Westland en België verder versterkt en kan Van Ooijen Transport voortaan ritten aanbieden naar bestemmingen die worden bediend door de overige samenwerkende bedrijven. Hiermee zetten Van Ooijen Transport en Freshgard een belangrijke stap in de toekomstbestendigheid van hun logistieke dienstverlening.

Van Ooijen Transport en Freshgard blijven, net als de andere betrokken familiare bedrijven, zelfstandig opereren onder hun eigen naam, huisstijl en identiteit. De samenwerking heeft geen gevolgen voor het personeel of de directies van de bedrijven. Ook voor de klanten verandert er niets; zij blijven klant bij de organisatie waar zij momenteel hun diensten afnemen.

LAATSTE NIEUWS

TLN in gesprek met Belastingdienst: ‘eigen rijder is geen schijnzelfstandige’

ZOETERMEER - Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid. De lopende modelovereenkomsten blijven geldig tot de einddatum. De modelovereenkomst voor...