BUNNIK – Voor het eerst in maanden is de Nederlandse autoverkoop in september weer gegroeid. Brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging zien dit als een teken van voorzichtig herstel van de markt, maar vinden het nog te vroeg voor definitieve conclusies.
In september zijn 31.235 nieuwe auto’s op kenteken gezet, 5,1 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit zijn de eerste groene cijfers sinds februari. Vooral het aantal elektrische wagens lag in september aanzienlijk hoger dan een jaar eerder, met 12.461 voertuigen, bijna 21 procent meer dan in september 2023.
“We zien dat consumenten, vooral op het gebied van elektrische voertuigen, afwachtend zijn”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers. “De zakelijke markt daarentegen zet wel door; zij kunnen het zich niet permitteren om te wachten.” Bedrijven maken duidelijk werk van het elektrificeren van hun wagenpark.
Elektrisch en hybride aan kop
In totaal zijn er dit jaar tot nu toe 278.529 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Daarmee loopt de verkoop 2,8 procent achter op vorig jaar rond deze tijd. “We hopen op een inhaalslag in de laatste maanden van het jaar, maar we zullen moeten afwachten hoe de markt zich ontwikkelt”, stelt Kroon.
Elektrische auto’s waren in de eerste drie kwartalen goed voor bijna een derde van de totale verkoop. Hybride wagens kenden met ruim 43 procent het grootste marktaandeel. Het marktaandeel van benzineauto’s nam daarnaast af tot 22,5 procent. Bekend is dat de gewildheid van dieselauto’s al langer op zijn retour is.
Buitenland
In andere landen daalt de verkoop van elektrische auto’s de laatste tijd juist. Dat komt volgens kenners doordat veel overheden hun stimuleringsmaatregelen voor elektrische wagens afbouwen. Ook de kwakkelende economie in sommige delen van de wereld speelt een rol.
Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging, vindt het positief dat de verkoop van elektrische auto’s in Nederland wel toeneemt. “Maar we moeten waakzaam blijven. De afbouw van fiscale voordelen en subsidies kan ervoor zorgen dat deze groei stagneert. Om het wagenpark verder te verduurzamen, is langdurig stabiel stimuleringsbeleid noodzakelijk.”