Clicky

woensdag 6 november 2024 - 00:59 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 67

Trailer in brand in Apeldoorn, brandweer gaat uit van brandstichting [+foto]

Foto: LDG Fotografie

APELDOORN – Een vrachtwagen trailer is zaterdagochtend in brand gevlogen op Kanaal zuid in Apeldoorn. Bij aankomst van de brandweer kwam de rook al flink uit de trailer.

De brandweerlieden hadden het vuur snel onder controle waardoor erger is weten te voorkomen. Een opgeroepen waterwagen werd retour gestuurd.

De brandweer gaat uit van brandstichting, de politie is ter plaatse gekomen om de oorzaak van de brand te onderzoeken.

Opmerkelijk is dat ongeveer twee weken geleden op vrijwel dezelfde plek ook al een trailer in brand stond. Ook toen werd er uit gegaan van brandstichting.

Of de twee branden met elkaar te maken hebben is niet bekend.

Man zwaargewond geraakt tijdens hulp bij autopech A4

ROTTERDAM – Op de A4 nabij industriegebied Vondelingenplaat in Rotterdam is vrijdagavond een man zwaargewond geraakt bij een aanrijding.

Het slachtoffer was uit zijn auto gestapt om een andere automobilist met pech te helpen.

Op de locatie is geen vluchtstrook, waardoor de man op de rechterbaan van de snelweg stond, meldt de politie. Daar werd hij aangereden door een auto.

Madlener wil dat kwart van fietsers binnen 10 jaar helm draagt

DEN HAAG – Een kwart van de fietsers moet binnen tien jaar vrijwillig een helm dragen. Dat doel staat in een plan dat minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Op dit moment fietst zo’n 4 procent van de Nederlanders met helm.

Op 25 procent fietshelmgebruik verwacht Madlener een “zichzelf versterkend effect van kopieergedrag” waardoor steeds meer fietsers een helm gaan dragen. “Het voorlopige einddoel is dat de meerderheid van de fietsers een fietshelm gaat dragen.” Dat zou naar schatting jaarlijks zo’n vijftig verkeersdoden en achthonderd ernstig gewonden schelen.

Madlener kijkt naar Denemarken als inspiratiebron. Daar is het gelukt om de helft van de volwassenen en 80 procent van de kinderen een helm te laten dragen bij het fietsen. De aanpak: publiekscampagnes, educatie en het aanmoedigen van een goedkoop en aantrekkelijk aanbod van helmen.

Ouders

In Nederland wil de minister zich concentreren op ouders van kinderen tot 12 jaar, forensen en senioren. Voor hen moeten er onder meer “authentieke verhalen van ervaringsdeskundigen” komen, net als kortingsacties en ‘probeeracties’.

Madlener laat het helmplan nu verder uitwerken. De bedoeling is dat de eerste aanmoedigingen komend voorjaar op straat te zien zijn.

FNV schort stakingen over zwaarwerkregeling voorlopig ook op

UTRECHT – Vakbond FNV schort nieuwe stakingen voor een “verbeterde en permanente zwaarwerkregeling” voorlopig op tot 1 december. De bond wil het overleg over die regeling met de overheid en werkgevers tot die datum de tijd geven, maar benadrukt wel dat er een betere regeling moet komen dan het voorstel dat vrijdagochtend op tafel lag. “Lukt dat niet, dan volgen vanaf 1 december zwaardere stakingen dan die in september.”

Eerder op de dag zei vakbond CNV ook al voorlopig geen acties te plannen. Bij FNV moest het besluit door een speciale stakingsraad worden genomen en die kwam pas vrijdagavond bijeen.

De huidige regeling, waardoor mensen met zware beroepen een aantal jaar eerder kunnen stoppen met werken, loopt eind volgend jaar af. De bonden dringen aan op een betere en vooral structurele regeling en hebben daar de afgelopen tijd actie voor gevoerd, onder meer door te staken.

Voetbalwedstrijden

Zo legden politieagenten het werk neer tijdens voetbalwedstrijden en spoorwegmaatschappij NS en streekvervoerders kregen te maken met werkonderbrekingen. Nieuwe acties stonden gepland in de week van 14 tot en met 20 oktober. Maar die gaan dus niet meer door, al blijven nieuwe acties in de lucht hangen.

“Vanavond is duidelijk geworden dat iedereen blij is dat we weer aan tafel zitten, maar dat het eindresultaat een stuk beter moet zijn dan wat minister Van Hijum tot nu toe heeft geboden”, zegt FNV-hoofdonderhandelaar Piet Rietman. “Onze stakers zijn bereid om hun collega’s nogmaals op te trommelen voor een grotere stakingsronde, als die betere deal er niet komt.”

Ruimte

Hoe de gesprekken met de minister tot nu toe precies zijn verlopen, wil FNV niet zeggen. Volgens de bond hebben de onderhandelende partijen afgesproken om over de exacte inhoud geen uitspraken te doen. Dat zou hun de ruimte moeten geven die ze nodig hebben.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW reageerde na de aankondiging van CNV eerder op vrijdag al positief. De lobbyorganisatie zei zich ook te realiseren dat stakingen voor een breed publiek “heel vervelend” zijn.

Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) noemde de aankondiging van CNV bemoedigend. Hij zei dat de gesprekken “constructief” verlopen en dat de woorden van CNV dat onderstreepten. “Ik lees dat men er vertrouwen in heeft dat de gesprekken goed gaan en perspectief bieden, dat stemt mij hoopvol.”

Vrachtwagen met horizontale boormachine gestolen [+foto]

Foto: Duitse Politie

VERL – Tussen zaterdag 28 september 14:30 uur en maandag 30 september 07:00 uur werd in de Industriestrasse in het Duitse Verl een vrachtwagen inclusief een horizontale boormachine gestolen.

De groen-witte vrachtwagen heeft voor het laatst gereden met kenteken EL-D2310.

Op de laadruimte staat een afbeelding van de omtrek van de boormachine.

De Duitse politie is een onderzoek gestart naar de verblijfplaats van het waardevolle voertuig. Als iemand de vrachtwagen en/of de boormachine gezien heeft kan deze contact opnemen met de Duitse politie op +49 (0)5241 869-0.

Kleine 38.000 gedupeerden toeslagen erkend, dwangsommen lopen op

DEN HAAG – Van de ruim 69.000 mensen die zich gemeld hebben als gedupeerde van het toeslagenschandaal, zijn 37.758 mensen als zodanig erkend. Nog niet alle mensen die zich hebben gemeld hebben een eerste toets of beoordeling doorlopen. De organisatie die verantwoordelijk is voor de compensatie, heeft inmiddels al 44 miljoen euro aan dwangsommen betaald.

Dat meldt staatssecretaris Nora Achahbar in de jongste voortgangsrapportage over de hersteloperatie van het toeslagenschandaal. Mensen kunnen zich niet meer als gedupeerde melden. Van de 69.000 mensen die dat wel hebben gedaan, hebben 50.000 de zogenoemde integrale beoordeling doorlopen. Uit zo’n beoordeling moet blijken of de persoon recht heeft op 30.000 euro aan compensatie. Als de gedupeerde denkt recht te hebben op meer compensatie, kan die persoon aanvullende schade vragen.

Eind volgend jaar moeten alle gedupeerden de eerste beoordeling hebben gehad, veel later dan aanvankelijk gedacht. Daarna moeten ook alle bezwaren nog worden afgehandeld. Het duurt naar verwachting nog tot in 2027 voordat ook de laatste gedupeerden volledig zijn gecompenseerd.

De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen kan het aantal aanmeldingen, verzoeken en bezwaren niet op tijd verwerken. Vanwege het overschrijden van termijnen hebben meer dan 39.000 mensen de organisatie in gebreke gesteld. Tot nu toe is 44 miljoen euro aan dwangsommen betaald.

In totaal kost de hersteloperatie naar verwachting 11,7 miljard euro.

Kabinet zet in op vrachtwagens die rijdend opladen

Foto: Siemens

DEN HAAG – Het kabinet zet in op vrachtwagens die kunnen opladen tijdens het rijden. Tot en met 2030 gaat 115 miljoen euro naar deze zogeheten Electric Road Systems (ERS), heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) bekendgemaakt.

ERS werken bijvoorbeeld via bovenleidingen waarop vrachtwagens kunnen aansluiten. Een kilometer rijden zou de accu van een vrachtwagen genoeg moeten opladen om daarna nog eens twee kilometer te rijden, staat in een plan dat Madlener naar de Kamer heeft gestuurd.

In onder meer Duitsland zijn al proeven geweest met bovenleidingen op de snelweg, maar de techniek staat hoe dan ook nog in de kinderschoenen. “ERS werpt nog de nodige vragen op over veiligheid en uitvoerbaarheid”, staat in Madleners plan.

Op dit moment loopt al een onderzoek naar een elektrische snelweg tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, en van Rotterdam naar Venlo.

LEES OOK
'Meerjarenprogramma Terugsluis' gepubliceerd, wat gebeurt er met de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing?

Het geld komt uit de opbrengst van de vrachtwagenheffing, een heffing per kilometer die andere belastingen grotendeels vervangt. In totaal brengt deze nieuwe belasting van 2026 tot en met 2030 ruim 1,6 miljard euro op, maakte het kabinet deze vrijdag bekend. De aanleg van 180 kilometer aan elektrische snelweg zou zo’n 600 miljoen euro kosten. Het kabinet wil dat bedrijven ook bijdragen.

Vier ton cocaïne bij Lanzarote onderschept, Nederlander vast [+video]

MADRID – Patrouilleboten van de Spaanse en Franse douane hebben vier ton cocaïne onderschept in een vrachtschip in de buurt van de Canarische Eilanden. De tien bemanningsleden, onder wie een Nederlander, zijn gearresteerd.

Het schip voer onder Tanzaniaanse vlag op grote afstand van Lanzarote, het oostelijkste eiland van de Atlantische archipel voor de kust van Noordwest-Afrika. Onder de andere arrestanten zijn Turken en Azerbeidzjanen.

Het vrachtschip trok de aandacht omdat het van Turkije naar West-Afrika ging zonder goederen te laden of te lossen en vervolgens, na het maken van “grillige manoeuvres”, koers zette naar het Iberisch schiereiland, aldus de autoriteiten.

Spanje is een belangrijke toegangspoort voor drugs naar Europa door de nauwe banden met voormalige koloniën in Latijns-Amerika en de nabijheid van Marokko, een belangrijke cannabisproducent.

Ierse waakhond onderzoekt gegevensverwerking Ryanair na klachten

DUBLIN – De Ierse toezichthouder voor privacy onderzoekt of Ryanair zich wel aan de regels houdt rond de verwerking van persoonsgegevens. Aanleiding zijn klachten van klanten die extra identiteitscontroles moesten ondergaan voor tickets die ze via externe boekingswebsites hadden gekocht.

De Data Protection Commission (DPC) heeft vrijdag in een verklaring aangekondigd een onderzoek te starten naar Ryanairs verificatieproces voor passagiers die vluchten boeken via websites en onlinereisbureaus van derden. Dat verificatieproces zou ook gebruikmaken van gezichtsherkenning met biometrische gegevens van klanten.

Volgens Graham Doyle, bestuurder bij de DPC, hebben talrijke klanten geklaagd. Hij geeft aan dat de toezichthouder graag wil weten of Ryanairs gebruik van deze verificatiemethoden in overeenstemming is met de Europese regels voor gegevensbescherming.

Ryanair heeft in reactie laten weten het onderzoek met vertrouwen tegemoet te zien. Het verificatieproces is volgens de maatschappij bedoeld ter bescherming van de klanten zelf.

Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. ondertekenen contract voor aanleg eerste spoorbundel Emplacement Maasvlakte Zuid

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. ondertekenen contract voor aanleg eerste spoorbundel Emplacement Maasvlakte Zuid
Havenbedrijf Rotterdam en Swietelsky Rail Benelux B.V. hebben het contract ondertekend voor de aanleg van een bundel van zes opstelsporen geschikt voor 740 meter treinen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ).

Het project is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ProRail en met gebruik van een Europese Connecting Europe Facility (CEF) subsidie. Swietelsky start in het voorjaar van 2025 met de aanleg van de spoorbundel, die medio 2027 in gebruik wordt genomen. De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. Door de aanleg wordt het capaciteitsknelpunt opgelost.

Voor de positie van Rotterdam in het Europese achterland is een betrouwbaar en concurrerend spoorproduct onmisbaar. De containeroverslag in de Rotterdamse haven groeit gestaag de komende jaren. Om de toenemende stroom containers op een efficiënte manier naar het achterland te kunnen blijven vervoeren, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in duurzame en efficiënte spoorontwikkeling.

Bereiken klimaatdoelen

De aanleg van het EMZ past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. Spoorgoederenvervoer heeft een lagere uitstoot van CO₂, NOₓ en fijnstof dan wegtransport. Dit sluit aan bij de klimaatdoelen van de EU Green Deal, die transportemissies tegen 2030 met 55 procent en tegen 2050 met 90 procent wil verminderen.

De ontwikkeling van het EMZ helpt Havenbedrijf Rotterdam om de CO₂-uitstoot van het achterland- en continentaal vervoer met 30 procent te verlagen tegen 2030, conform het Klimaatakkoord. Door de aanleg van het EMZ verwacht het Havenbedrijf jaarlijks de samenstelling van 6.750 extra treinen te stimuleren tussen de Maasvlakte en het achterland. Dit komt overeen met de vervanging van 675.000 vrachtwagenritten per jaar.

Optimaliseren spoorgoederenvervoer

Havenbedrijf Rotterdam en ProRail hebben de Logistieke Visie Havenspoor 2050 opgesteld. Deze visie geeft inzicht in de toekomstige capaciteitsknelpunten op de Havenspoorlijn en hoe deze kunnen worden verholpen. In de periode tot 2040 zijn een aantal infrastructurele projecten voorzien die de bereikbaarheid van de Maasvlakte per spoor zullen vergroten en het logistieke proces optimaliseren en verduurzamen. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in samenwerking met ProRail. Naast de aanleg van het EMZ, wordt de C2-bocht aangepast en wordt er ingezet op verdere elektrificatie van de Havenspoorlijn.

OM: twee campagnevideo’s FVD zijn strafbaar

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie in Amsterdam heeft twee campagnevideo’s van Forum voor Democratie (FVD) als strafbaar beoordeeld. Het gaat om een spotje waarin de partij aandacht vraagt voor de gevolgen van de spreidingswet en een over non-binaire en transgender personen, aldus het OM vrijdag.

Justitie beoordeelt het filmpje over de spreidingswet als een uiting die aanzet tot haat tegen asielzoekers en groepsbelediging van asielzoekers. De andere video is volgens het OM een uiting die aanzet tot haat tegen lhbtiq+’ers en als een “discriminatoire belediging van een persoon”.

Het OM is een onderzoek gestart op basis van aangiftes naar aanleiding van de spotjes. De Amsterdamse politie gaat de drie bestuursleden van FVD als verdachten horen over de campagnevideo’s die de partij heeft uitgezonden. Na die verhoren, die deze maand gepland staan, zal het OM een beslissing nemen over een eventuele vervolging, aldus een woordvoerder. Het gaat om voorzitter Thierry Baudet, penningmeester Freek Jansen en vicevoorzitter Joris van den Oetelaar.

Haat

Het OM vindt dat in het filmpje over de spreidingswet asielzoekers als groep tegenover de rest van de Nederlandse bevolking wordt gezet. Het publiek wordt aangezet tot haat tegen asielzoekers, oordeelt het OM. Daarnaast is er sprake van groepsbelediging, omdat de video een negatief beeld schetst van de groep asielzoekers. Volgens eerdere rechterlijke uitspraken valt de groep asielzoekers onder de discriminatiegrond “ras” aldus het OM. De video is meermalen uitgezonden in de zendtijd voor Politieke Partijen.

De video over non-binaire en transgender personen is in november 2023 geplaatst op het Instagramaccount van FVD. Justitie meent dat het filmpje tot doel heeft mensen te overtuigen van het gevaar van transgender en non-binaire personen en zet aan tot haat.

“Volgens het OM worden met beide video’s op weldoordachte wijze en met gebruikmaking van retoriek, hele groepen in een kwaad daglicht gesteld”, aldus justitie. “Daarmee is de grens van de vrijheid van meningsuiting naar oordeel van het OM overschreden. Het OM vindt het belangrijk dat we een samenleving hebben waarin iedereen zich thuis voelt, ongeacht afkomst of gender. Iedereen moet veilig kunnen leven, zonder zorgen over geweld of uitsluiting.”

Minister Faber komt ‘binnen afzienbare tijd’ met asielnoodwet

DEN HAAG – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) verwacht “binnen afzienbare tijd” klaar te zijn met haar voorstel voor een asielnoodwet, zei ze voor de ministerraad. Op de vraag of het om weken of maanden gaat, antwoordde ze: “in ieder geval geen maanden”. Minister-president Dick Schoof hield het op “voor het herfstreces”, de vakantie van Tweede Kamerleden die op 25 oktober begint.

“Binnen afzienbare tijd kom ik met de noodwet en ondertussen ben ik ook met andere wetgeving bezig”, aldus Faber. Dat verloopt “goed” volgens de minister. Volgens Faber is haar voorstel nog niet helemaal af omdat er “nog wat andere inzichten zijn bijgekomen. Die zijn we nu aan het verwerken”. Ze wil niet zeggen wat die inzichten zijn. Ook doet de langere wachtperiode volgens haar niets af aan de haast die ze heeft om de asielstroom in te perken. “Op het moment dat ik zover ben en het koninklijk besluit wordt geactiveerd, dan kunnen we gelijk onze maatregelen nemen. Dus dat is supersnel.”

Het plan voor een asielnoodwet komt van Fabers partij PVV en leidt tot veel spanningen in de coalitie. Vooral NSC vraagt zich af of het wel rechtsstatelijk is om dit type wetgeving in te zetten dat normaal gesproken bedoeld is voor noodsituaties als oorlogen en natuurrampen. Daarom is op aandringen van de partij afgesproken dat deze wet er alleen komt als deze “gedragen gemotiveerd” is.

Noodwet

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen vorige maand kraakten de meeste oppositiepartijen het plan van een noodwet. Het beeld van een asielcrisis wordt naar hun mening gebruikt om het parlement te passeren. Een noodwet gaat namelijk al in werking voordat de Tweede en Eerste Kamer hier hun oordeel over uit kunnen spreken. Hun bezwaren werd kracht bijgezet toen tijdens het debat zeer kritische ambtelijke adviezen werden vrijgegeven over de juridische haalbaarheid van het plan.

Maar wat Geert Wilders betreft moet en zal de noodwet er komen. Schoof zei eerder dat de PVV-leider hier achter de schermen net zo uitgesproken is als daarvoor. Dinsdag zei Wilders dat het kabinet “een probleem” heeft als de spoedwetgeving er niet komt. Deze week heeft Schoof elk van de (interim-)fractieleiders van de vier coalitiepartijen individueel gesproken om te zorgen voor een “goede landing” van het plan.

Khamenei verdedigt aanval op Israël in zeldzame preek

TEHERAN – De Iraanse ayatollah Ali Khamenei heeft de raketaanval van Iran op Israël verdedigd. “De actie van onze strijdkrachten enkele nachten geleden was volledig legaal en gerechtvaardigd”, zei hij tijdens het vrijdaggebed in Teheran. Het was voor het eerst in vijf jaar dat de ayatollah in het openbaar voorging in het gebed.

De opperste leider van Iran sprak een grote menigte toe. Hij haalde meermaals uit naar Israël, dat volgens hem nooit van de Palestijnse beweging Hamas en de Libanese Hezbollah zal winnen. Beide militante groeperingen worden gesteund door Iran. Khamenei sprak ook zijn steun uit voor de dodelijke aanval van Hamas op Israël in oktober vorig jaar.

Iran vuurde dinsdag ongeveer tweehonderd raketten af op Israël als vergelding voor het doden van leiders van Hamas en Hezbollah. Israël dreigt sindsdien met een vergeldingsaanval, maar die heeft nog niet plaatsgevonden. Het was de tweede directe aanval ooit van Iran op Israël. De eerste vond in april plaats. Volgens Khamenei was dit de “minimale straf voor de misdaden” die Israël pleegt.

Hassan Nasrallah

Khamenei zei dat de zogeheten as van verzet in het Midden-Oosten niet zal terugdeinzen na de dood van meerdere militante leiders en zal winnen. De as van verzet bestaat uit gewapende bewegingen als Hamas in de Gazastrook, Hezbollah in Libanon en Houthi’s in Jemen die door Iran worden gesteund. De ayatollah prees de “hevige verdediging” tegen Israël van afgelopen jaar.

Er werd in Teheran ook stilgestaan bij de dood van Hassan Nasrallah. De leider van Hezbollah stierf vorige week bij een Israëlische luchtaanval op het zuiden van Beiroet, samen met een commandant van de Iraanse Revolutionaire Garde. Volgens Khamenei verleent Hezbollah “een onmisbare dienst aan de hele regio en de gehele islamitische wereld”.

Noorden

Israël maakte vorige maand bekend dat de focus van zijn krijgsmacht voortaan ligt op het noorden, waarmee de strijd met Hezbollah wordt bedoeld. Israël en Hezbollah vallen elkaar al een jaar regelmatig aan en Israëlische grondtroepen zijn nu ook actief in het zuiden van Libanon. Door de toename van geweld zijn de laatste weken vooral doden gevallen in Libanon.

Duitse auto-industrie bezorgd over handelsconflict China

BERLIJN – De Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie VDA is bezorgd dat de fors hogere invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie kunnen leiden tot een handelsconflict met China. Volgens de VDA moeten de partijen escalatie voorkomen door onderhandelingen aan te gaan. Het beste is volgens de VDA om die hogere tarieven gewoon te schrappen.

VDA-president Hildegard Müller zegt dat met de heffingen er verdere afstand wordt genomen van wereldwijde samenwerking en dat de potentiële schade groter kan zijn dan de voordelen. Zo spelen er zorgen over tegenmaatregelen van China tegen Europese autobouwers. Voor de Duitse autobedrijven Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW is China een zeer belangrijke markt.

Volkswagen en BMW zelf kwamen ook met verklaringen. Zo stelt Volkswagen dat importheffingen een verkeerde aanpak zijn en niet helpen bij het versterken van het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie. BMW-topman Oliver Zipse zegt dat een handelsconflict met China alleen maar verliezers zal opleveren en dat er snel een oplossing gevonden moet worden voor het geschil.

Negatieve gevolgen

Mercedes-Benz vindt de heffingen een verkeerd besluit dat verregaande negatieve gevolgen kan hebben, en dat moet worden onderhandeld over een oplossing.

Volgens de VDA werd vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen uit Duitsland naar China geëxporteerd.

Geely

Het Chinese autoconcern Geely, eigenaar van automerk Volvo, zegt teleurgesteld te zijn over de heffingen. Volgens Geely kunnen die tarieven de handelsrelaties tussen de EU en China schade toebrengen, met ook nadelige gevolgen voor Europese bedrijven en consumenten. Volvo zelf hoopt hoge heffingen op zijn elektrische auto’s die in China worden gebouwd te kunnen ontlopen door afspraken over prijzen te maken.

Openbaar trucklaadplein bij Brink XL geopend

Wethouder Kortenhoeven, Bart Leussink van AVIA VOLT en Henk Brink van Brink XL

Donderdag 3 oktober is een openbaar trucklaadplein feestelijk geopend aan De Bleek 8 in Enter, strategisch gelegen nabij de A1. De officiële opening werd verricht door Wethouder Kortenhoeven van Gemeente Wierden, samen met Bart Leussink van AVIA VOLT en Henk Brink van Brink XL.

Innovatieve laadoplossing en capaciteit

Het trucklaadplein is een gezamenlijk project van AVIA VOLT en Brink XL. Het is uitgerust met geavanceerde Kempower-laadoplossingen, waarmee zes trucks gelijktijdig kunnen laden met een maximaal vermogen van 400 kW per truck.

Dankzij de dynamische stroomverdeling kan het beschikbare vermogen optimaal worden benut, zodat de laadsessies efficiënt verlopen. De laadpalen zijn voorzien van een gebruiksvriendelijke interface en het laadproces is eenvoudig te volgen via een QR-code, wat bijdraagt aan het gemak voor chauffeurs.

“De voltooiing van dit laadplein vormt een cruciale stap in het toegankelijk maken van elektrisch rijden, vooral voor zwaar transport. Het biedt transportbedrijven en andere organisaties die hun wagenpark willen elektrificeren de mogelijkheid om 24/7 op hoge snelheid te laden, langs een belangrijke transportroute (TEN-T),” zegt Bart Leussink van AVIA VOLT.

Henk Brink van Brink XL voegt daaraan toe: “De hoge investeringen en kosten voor elektrische vrachtwagens mogen geen reden zijn om het wagenpark niet te verduurzamen. Met deze samenwerking tonen we aan dat de energietransitie in de transportsector mogelijk is. Wij zijn trots op dit resultaat en kijken uit naar de positieve impact die dit laadplein zal hebben op de branche.”

Tijdens de opening kregen bezoekers inzicht in de totstandkoming van dit innovatieve project en de visie op elektrische mobiliteit. Daarnaast was er de mogelijkheid om deel te nemen aan de EV-truck experience.

Toekomstplannen en verduurzaming van het wagenpark

“We hebben de bouw van het laadplein opgedeeld in twee fases,” vertelt Bart Leussink van AVIA VOLT. “De eerste fase met zes laadplekken is nu voltooid en in de toekomst willen we uitbreiden naar tien laadpunten. Daarnaast werken we aan hogere laadsnelheden én de integratie van energieopslag en -opwekking om de energiestromen slim aan te kunnen sturen.”

Het laadplein is toegankelijk voor zowel nationale als internationale transportbedrijven, waardoor het een belangrijk knooppunt vormt voor elektrische vrachtwagens in Nederland en daarbuiten.

Vanaf nu kunnen alle bestuurders van elektrische vrachtwagens gebruikmaken van de laadmogelijkheden van AVIA VOLT om hun EV-trucks op te laden.

LAATSTE NIEUWS

Code geel in midden en oosten van het land wegens dichte...

DE BILT - In een groot deel van het land is code geel van kracht wegens mist, meldde het KNMI dinsdagavond laat. Eerder werd...