VLISSINGEN/GENT/ANTWERPEN – Klimaatverandering heeft ook gevolgen voor haveninfrastructuur. North Sea Port, Port of Antwerp-Bruges, Agentschap Mobiliteit en Openbare Werken en ingenieursbureau Sweco ontwikkelden een praktische methode om de gevolgen hiervan in beeld te brengen: de klimaatstresstest.
Het veranderende klimaat brengt steeds meer extremen met zich mee, die negatieve gevolgen kunnen hebben voor de infrastructuur in havengebieden. De klimaatstresstest onderzoekt hoe kwetsbaar havengebieden en de haveninfrastructuur zijn voor de effecten van klimaatverandering, zoals de stijging van de zeespiegel, hevige regenval, hittegolven of droogte.
Risico’s en maatregelen in kaart brengen
Met de klimaatstresstest kunnen bedrijven en overheden in vijf stappen een helder inzicht verwerven in de risico’s van klimaatverandering voor hun infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling. Denk aan terreinen die onderwater staan, het ontoegankelijk worden van wegen en spoorwegen tijdens extreem weer of het verstoord geraken van data- en telecommunicatie. Of het uitvallen van koelinstallaties door extreme hitte en het onderlopen van gevaarlijke opslagplaatsen. Door mogelijke klimaatgevolgen te identificeren, kunnen gerichte maatregelen worden genomen bij nieuwbouw- en renovatieprojecten, zowel op gebiedsniveau als op perceelniveau.
Samenwerking over de grens heen
Deze methode is toepasbaar in zowel Nederlandse als Belgische havengebieden. Ze werd vooraf in drie gebieden uitgetest: het Sloegebied-Noord in Vlissingen in het Zeeuwse deel van North Sea Port, bij ArcelorMittal in het Gentse deel, en op het Oosterweeleiland in Antwerpen.
Met de klimaatstresstest beschikken havenbedrijven nu over een krachtig hulpmiddel om hun kwetsbare infrastructuur te identificeren en vervolgens aan te passen aan de veranderende klimaatomstandigheden. Het gesprek aan gaan met tal van belanghebbenden zal hierbij centraal staan. Klimaatverandering is immers een zaak van iedereen. Dit proces leidt tot meer bewustwording, inzicht en het vermogen om klimaatrisico’s te identificeren en proactieve maatregelen te nemen. Dit draagt bij aan de toekomstbestendigheid van de havens en hun cruciale infrastructuur.