LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/EHRENKIRCHEN – Mercedes-Benz Trucks en karldischinger logistikdienstleister vieren een heel bijzonder jubileum. Mercedes-Benz trucks worden al 100 jaar succesvol en betrouwbaar ingezet bij het bedrijf in Ehrenkirchen bij Freiburg in de regio Breisgau in Duitsland.
Momenteel telt het eigen Mercedes-Benz truckpark ongeveer 120 voertuigen uit de modelseries Actros en Atego. De logistieke dienstverlener heeft bovendien full-servicecontracten afgesloten met Mercedes-Benz CharterWay voor de voertuigen, zodat de wielen kunnen blijven draaien.
Ter gelegenheid van het jubileum markeerden de partners een andere belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van hun samenwerking en ondertekenden ze een intentieverklaring (LOI) die de levering van 100 emissievrije vrachtwagens in de komende vijf jaar omvat. Afhankelijk van het beoogde gebruik en de voortgang van de ontwikkeling kunnen dit zowel batterij-elektrische als waterstofaangedreven vrachtwagens zijn.
Daimler Truck Group richt zich op batterij-elektrische en waterstofgebaseerde aandrijvingen voor de decarbonisatie van transport. Terwijl batterij-elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz sinds 2021 in serieproductie zijn, ondergaan waterstofaangedreven brandstofcelvrachtwagens momenteel klantgerichte praktijktests.
Christian Wilz, CEO Mercedes-Benz Trucks & FUSO Duitsland: “De succesvolle samenwerking tussen Mercedes-Benz Trucks en het expeditiebedrijf karldischinger logistikdienstleister staat voor een langdurige en uitstekende zakelijke relatie die wordt gekenmerkt door een hoge mate van respect en vertrouwen. Ik ben daarom erg blij dat karldischinger logistikdienstleister ook in de toekomst op vrachtwagens van ons bedrijf zal blijven vertrouwen en dat we gezamenlijk een intentieverklaring hebben ondertekend voor 100 emissievrije voertuigen.”
Op weg naar emissievrije inkomende logistiek voor de fabriek in Wörth
Samen met haar logistieke partners heeft Mercedes-Benz Trucks zich ten doel gesteld om tegen eind 2026 een lokaal emissievrije inboundlogistiek voor de assemblagefabriek in Wörth te realiseren. Momenteel worden er al ongeveer twintiger eActros 300-trucks ingezet voor het leveringstransport naar Wörth am Rhein, waaronder een eActros 300 Lowliner van expediteur karldischinger logistikdienstleister. Tegelijkertijd werkt het bedrijf ook aan de elektrificatie van het inboundverkeer van andere Duitse fabrieken in het Daimler Truck-productienetwerk, namelijk de fabrieken in Kassel, Mannheim en Gaggenau.
Jürgen Distl, Head of Operations bij Mercedes-Benz Trucks, benadrukte en benadrukte ook het belang van de lange en succesvolle samenwerking: “Al een eeuw staat de naam “karldischinger” voor betrouwbaarheid en innovatieve geest in de transportsector. Het bedrijf is sinds 1995 actief als transporteur voor transport in onze fabrieken en karldischinger logistikdienstleister heeft zich weten te vestigen als een uiterst betrouwbare partner voor ons productienetwerk. Ik ben erg blij dat karldischinger logistikdienstleister meer batterij-elektrische trucks gaat inzetten in onze inboundlogistiek en daarmee een belangrijke bijdrage zal leveren aan de elektrificatie van onze toeleveringsketens.”
Karlhubert Dischinger, aandeelhouder van karldischinger logistikdienstleister, herinnert zich zijn start aan het roer van de expediteur: “Toen ik in 1975 als 4e generatie het bedrijf van mijn ouders overnam, stelde ik mezelf als doel om het wagenpark te verdubbelen van 10 naar 20 vrachtwagens. Dit doel werd relatief snel bereikt, dus stelden we onszelf verdere doelen – zoals de overgang van een puur transportbedrijf naar een zeer gespecialiseerde logistieke dienstverlener. Als gevolg hiervan hebben we onze logistieke activiteiten aanzienlijk uitgebreid en het wagenpark is momenteel nog maar goed voor ongeveer 20 procent van de omzet. Omdat onze klanten en wijzelf echter veel waarde hechten aan veiligheid en betrouwbaarheid, blijft ons eigen wagenpark van groot belang. We versterken deze toewijding aan vrachtwagens met de intentieverklaring die we inmiddels hebben ondertekend voor meer dan 100 klimaatvriendelijke vrachtwagens. Het wagenpark moet modern en efficiënt zijn, daarom is de gemiddelde leeftijd van onze voertuigen slechts twee jaar.”
karldischinger logistikdienstleister is al bijna drie decennia een regionale expediteur
Het zeer bijzondere kaliber van samenwerking tussen de twee bedrijven bestaat al zo’n drie decennia: in 1995 werd karldischinger logistikdienstleister een regionale expediteur. Tegenwoordig is de logistieke dienstverlener partner van Daimler Truck voor het Zwarte Woud en de gehele Rijnvlakte, inclusief het Saarland en delen van de Palts, voor het zuiden van Baden-Württemberg en de regio Frankfurt am Main.
“Omdat we oorspronkelijk uit Baden komen, zijn we er trots op dat onze allereerste vrachtwagen uit Baden kwam”, zegt Karlhubert Dischinger. In 1924 kocht zijn grootvader, Karl Dischinger, zijn eerste “Benz-bestelwagen” (zoals de D11-modelserie-auto’s destijds werden genoemd) van de voormalige Benz-fabrieken in Gaggenau – de oudste vrachtwagenfabriek ter wereld. Twee jaar later fuseerden Daimler-Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie. tot Daimler-Benz AG. Vervolgens begon in 1927 de dieselmotor aan zijn glorieuze heerschappij, nadat Robert Bosch zijn injectiepomp tot serierijpheid had gebracht.
“Door onze samenwerking met Mercedes-Benz Trucks zijn we bij elke innovatie betrokken geweest – van vrachtwagens met een lange neus tot vrachtwagens met een cabine boven de motor, van de houtcarburateur tot de diesel en nu tot de elektrische vrachtwagen”, meldt Karlhubert Dischinger. Zijn bedrijf, dat sinds 2016 door zijn zoon Karlkristian Dischinger wordt gerund, heeft altijd veel belang gehecht aan de ergonomie, het comfort en de veiligheid van het wagenpark.
Ook in Südbaden zijn de voorbereidingen voor het volgende tijdperk van goederenvervoer begonnen: een vast laadstation met een vermogen van 300 kW staat klaar voor wanneer de eActros 300 de komende dagen in de inboundlogistiek in de praktijk gaat rijden. Bij de overstap naar zero emissions houdt karldischinger logistikdienstleister naast het trekkende voertuig ook de te trekken unit in de gaten. Een eerste e-trailer voor verslogistiek is in bedrijf en de koelunit wordt elektrisch aangedreven. Een recuperatie-as genereert de benodigde energie.
Jarenlange ervaring met e-mobiliteit: Stadslogistiek met de Atego BlueTec Hybrid
De logistieke dienstverlener had bijna drie decennia geleden zijn eerste ervaring met een elektrische aandrijving in een vrachtwagen. Al in 1995 testte karldischinger logistikdienstleister de Atego BlueTec Hybrid 1222L in het echt op de wegen rond Freiburg. De viercilinder dieselmotor OM 924 met 160 kW werd gecombineerd met een watergekoelde elektromotor met een piekvermogen van 44 kW. Door het zware accupakket had de 15-tons vrachtwagen slechts een laadvermogen van 2,8 ton. Toch speelde het voertuig een sleutelrol als het ging om emissiearme stadsleveringen. Samen met andere spelers richtte het familiebedrijf een stadslogistiek concept op voor Freiburg, waarbij werd samengewerkt om goederen over de laatste kilometer te bundelen en zo de stad te ontlasten van verkeer en uitlaatgassen. Het hybride voertuig werd bijna een decennium lang in de praktijk gebruikt bij karldischinger logistikdienstleister.
Over het bedrijf
Op de tien locaties in Duitsland, vier vestigingen in Oostenrijk en één in Zwitserland, Spanje en Kroatië, heeft karldischinger logistikdienstleister ongeveer 1.100 werknemers in dienst. Daarnaast is er een groot aantal stagiairs: het bedrijf leidt ongeveer 150 jongeren op in 15 beroepen. Het bedrijf exploiteert meer dan 160.000 vierkante meter logistieke ruimte. De sterkste divisies zijn automotive, farmaceutische en levensmiddelenlogistiek, evenals stukgoedactiviteiten. Het eigen wagenpark van het bedrijf bestaat uit ongeveer 120 vrachtwagens – voornamelijk van het merk Mercedes-Benz – en ongeveer 300 opleggers. De familie Dischinger werd voor het eerst genoemd in documenten in 1470, toen ze al betrokken waren bij het wijntransport van Kaiserstuhl naar St. Blasien. Het eigenlijke transportbedrijf startte zijn activiteiten in 1879. In 1924 werd de eerste vrachtwagen gekocht – een Benz. In 1975 nam Karlhubert Dischinger de leiding van het bedrijf over van zijn vader en in 2016 droeg hij het over aan zijn zoon Karlkristian Dischinger.