Clicky

donderdag 14 november 2024 - 21:23 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 66

A73 bij Venlo paar dagen dicht vanwege werkzaamheden aan Zuiderbrug

A73

VENLO – De snelweg A73 is vanaf donderdagavond tot maandag deels dicht om spoedwerkzaamheden aan de Zuiderbrug bij Venlo, meldt Rijkswaterstaat. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd.

De A73 is vanaf donderdag 21.00 uur tot maandag 05.00 uur afgesloten tussen knooppunt Zaarderheiken en afrit Venlo-Zuid in de richting van Maastricht. Ook de parallelrijbaan ter hoogte van knooppunt Zaarderheiken is dan dicht. Bij dat knooppunt zijn ook verschillende tijdelijke afsluitingen tijdens de werkzaamheden die invloed hebben op het lokale verkeer.

Het verkeer wordt ter hoogte van knooppunt Zaarderheiken in verschillende richtingen omgeleid. Mensen die ter hoogte van Maasbree richting Roermond willen, kunnen omrijden via de N273 en de N280.

Het asfalt van de Zuiderbrug wordt vervangen, omdat het volgens Rijkswaterstaat momenteel in slechte staat is.

Scheepvaart bij geramde brug Alphen aan den Rijn hervat

ALPHEN AAN DEN RIJN – De scheepvaart over de Gouwe bij Alphen aan den Rijn kan worden hervat. ProRail voerde afgelopen nacht een test uit met de spoorbrug die vorige week vrijdag door een binnenvaartschip werd geramd. De brug kan weer draaien, zodat schepen erlangs kunnen varen.

Het schip zat vrijdag urenlang vast onder de brug. Hierdoor lag het treinverkeer lang stil, maar dat kon vrijdagmiddag al worden hervat.

Volgens ProRail moet er nog wel wat schade aan de brug worden hersteld. Dat gebeurt op momenten dat er geen treinen overheen rijden. De schade belemmert de functionaliteit van de brug niet.

De politie onderzoekt de oorzaak van de aanvaring van het schip met de brug.

IJsjesfabriek Dedert IJs uit Roermond failliet verklaard

ROERMOND – De ijsjesmaker Dedert IJs, onder meer bekend door het introduceren van de dubbellikker in Nederland, is failliet verklaard.

Het bedrijf uit Roermond maakt onder meer water- en vruchtenijsjes en smoothies. Het bedrijf vroeg vorige week uitstel van betaling aan. Advocaat Michiel Peeters van Boels Zanders is aangesteld als de curator.

Bij Dedert IJs werken 120 mensen in vaste dienst en in de zomermaanden komen daar nog eens 130 uitzendkrachten bij, schreef De Telegraaf eerder.

Dedert IJs begon in de jaren vijftig van de vorige eeuw met de ijsproductie van dubbellikkers in een Rotterdamse bakkerij. Eerder waren waterijsjes op twee stokjes al populair in de Verenigde Staten. Toen het bedrijf eind jaren zestig groeide en ook buitenlandse klanten wilde bedienen, verhuisde de ijsjesmaker naar het Limburgse Roermond.

Tarieven Vrachtwagenheffing sterk afhankelijk van CO2-uitstoot

ZOETERMEER/DEN HAAG – Minister Madlener van I&W heeft vorige week een wetvoorstel tot wijziging van de wet Vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer gestuurd. De belangrijkste wijziging is een nieuwe structuur voor de tarieven. Die wordt sterk afhankelijk van de CO2-uitstoot, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Het voorstel biedt ook zicht op de hoogte van de tarieven die de minister vanaf 2026 in rekening wil gaan brengen.

Begin vorig jaar is de wet Vrachtwagenheffing deels van kracht geworden. Daarbij kon nog geen rekening worden gehouden met de wijzigingen van de Europese ‘Eurovignetrichtlijn’. Die richtlijn bepaalt de regels waarmee landen een tol voor vrachtwagens mogen invoeren.

Inmiddels is de richtlijn gewijzigd, waardoor er bijvoorbeeld korting mag worden toegepast op de tarieven voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Het nieuwe wetsvoorstel van minister Madlener voert die wijzigingen nu door in de Nederlandse Vrachtwagenheffing. Het moet nog wel door de Tweede Kamer en daarna de Eerste Kamer worden behandeld.

CO2-klassen

De tariefstructuur van de heffing zal worden gebaseerd op het toegestane gewicht, de Euroklasse én de CO2-klasse van het voertuig. Er zijn vier gewichtsklassen en vijf CO2-klassen. Die laatste worden bepaald door de emissiewaarde zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW. Daarbij is klasse 1 de vuilste klasse en klasse 5 de schoonste. Die laatste kan alleen worden bereikt met volledig elektrische aandrijving, een waterstofverbrandingsmotor of een waterstof-brandstofcel. Een hybride voertuig zal ergens tussen klasse 1 en 5 vallen. Voor de Vrachtwagenheffing is CO2-klasse 1 weer onderverdeeld naar de verschillende Euroklassen.

Tabel: TLN

Nieuwe tarieven

Minister Madlener stelt de tarieven voor zoals in onderstaande tabel zijn aangegeven. Als het parlement akkoord gaat met het wetsvoorstel, dan is dit de basis voor de toekomstige tarieven. Die worden wel jaarlijks geïndexeerd voor de inflatie, zoals dat ook met de tarieven gebeurt van bijvoorbeeld de dieselaccijns, of de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Dat betekent dat dit nog niet de definitieve tarieven zijn die vanaf 2026 zullen gelden. Waarschijnlijk zal er nog een aanpassing plaatsvinden voor twee jaar inflatie. Het biedt ondernemers echter wel een basis om investeringsbeslissingen mee af te wegen. Afhankelijk van de gewichtsklasse krijgen EV-voertuigen een korting van 77 tot 80 procent ten opzichte van het schoonste dieselvoertuig.

Invoering in 2026

De Vrachtwagenheffing wordt naar verwachting in 2026 ingevoerd en gaat gelden op alle snelwegen en een aantal N-wegen en enkele grootstedelijke wegen. Hij is van toepassing op alle Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens met ttm > 3,5 ton, inclusief de zogenaamde ‘BE-trekkers’. Gelijktijdig met de invoering wordt het Eurovignet in Nederland afgeschaft en wordt de MRB verlaagd tot de Europese minimumtarieven. De netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector voor innovatie en verduurzaming.

Voortbestaan Westerbork staat onder druk, vraagt Rijk om steun

HOOGHALEN – Het voortbestaan van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe staat onder druk vanwege financiële problemen. Daarom vraagt het centrum om een bijdrage van het Rijk voor de exploitatie van het herinneringscentrum en voor “een eenmalige grote vernieuwingsslag”.

“Het Herinneringscentrum wordt al jaren marginaal gefinancierd en kan net het hoofd boven water houden”, zegt Westerbork. De uitgaven lopen de laatste jaren op en kunnen niet meer gedekt worden door de inkomsten. Zo zijn de salarissen van de medewerkers “sterk gestegen” onder de cao. “We hebben de afgelopen jaren ingeteerd op onze reserves. Dat is nu niet meer mogelijk”, aldus het herinneringscentrum. Daarnaast ziet het ernaar uit dat daar bezuinigingen en een btw-verhoging in de culturele sector bij komen, naar wens van het nieuwe kabinet. Die verhoging zou betekenen dat een kaartje voor het herinneringscentrum duurder wordt.

Kamp Westerbork ontvangt dit jaar ruim 35.000 leerlingen en benadrukt zijn “belangrijke educatiefunctie”. Het herinneringscentrum financiert dit zelf, maar de middelen zijn “niet toereikend”. Er is structureel meer geld nodig om alle scholen te verwelkomen. Momenteel moeten scholen worden geweigerd.

Aanpassingen

Met een vernieuwingsslag bedoelt het herinneringscentrum onder meer een aanpassing aan het gebouw, dat is nu “te klein voor de 140.000 bezoekers die we jaarlijks ontvangen”. Daarnaast is de tentoonstelling toe aan vernieuwing, omdat deze “onvoldoende” aansluit bij de “belevingswereld van jongeren”. Ook het kampterrein is toe aan een andere inrichting. Verder kennen het museum en het grote terrein “zwaar achterstallig onderhoud wegens de gebrekkige financiering”.

Dinsdagmiddag overhandigt de directeur van het herinneringscentrum Bertien Minco een petitie aan de vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hier is onder meer Hans Peeper bij, die zelf als 4-jarige in Kamp Westerbork zat.

Vanuit Kamp Westerbork zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 107.000 Joden, Sinti en Roma gedeporteerd naar vernietigingskampen. Ook woonden er vanaf 1951 tot begin jaren zeventig veel Molukse militairen die hebben gevochten in Nederlands-Indië voor het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Zij verbleven samen met hun gezinnen in het kamp.

Zeven MAN TGL 10.190 vrachtwagens voor Technische Unie

Technische Unie is dé groothandel in technische installatiematerialen voor de bouw, installatiebranche en de industrie. Voor het transport werkt Technische Unie met 350 voertuigen vanuit 17 hubs in heel Nederland. Op dit moment worden zeven nieuwe MAN TGL bakwagens uitgeleverd.

Naast bestelwagens omvat het wagenpark van Technische Unie 210 bakwagens. Deze trucks rijden door heel Nederland en voeren per dag tussen de 45 en 50 stops uit, met een gemiddeld jaarkilometrage van rond de 80.000 kilometer.

“Dat is een intensieve inzet, vandaar dat voor ons het servicenetwerk en de betrouwbaarheid van enorm belang zijn”, aldus wagenparkbeheerder Marcel van Haasen.

 

Duurzaamheid

Technische Unie heeft in toenemende mate te maken met de Zero Emissie zones in de grote steden. Van Haasen: “Voor ons betekent dat veel in de toekomst, maar door nu nog een deel van het wagenpark te vervangen door deze MAN’s met Euro 6 E motoren op HVO kunnen we de komende vijf jaar vooruit. De ontwikkelingen op elektrisch gebied gaan snel en zo kunnen wij ons rustig oriënteren. De nieuwe, elektrische eTGL ziet er bijvoorbeeld goed uit en daar gaan we dan ook naar kijken voor de toekomst.’’

Ergonomisch

De nieuwe MAN TGL 10.190 bakwagens zijn voorzien van extra bescherming onder de voorbumper, flitsers voor en achter voor extra veiligheid en het MAN OptiView camerasysteem, inclusief dode hoek camera, waardoor alle dode hoeken zijn verdwenen, 360 graden rond het voertuig. Verder is er gekozen voor een volledig aero pakket op de cabine en voor een Jonker laadbak met een aflopende daklijn. Vanwege de vele stops is de laadbak voorzien van een uitklapbare, ergonomische opstap met wegrijbeveiliging.

“Samen met de ruime dagcabine en de achttraps MAN PowerMatic automaat zorgt dat voor een ergonomisch en comfortabel stuk gereedschap voor onze chauffeurs”, aldus Marcel Van Haasen.

De Powermatic is door de koppelomvormer enorm soepel en schakelt zonder trekkrachtonderbreking. Daarnaast zorgt deze aandrijflijncombinatie ook nog eens voor brandstofbesparing.

Transacties huurmarkt fors omlaag, terwijl huurprijzen oplopen

UTRECHT – Het aantal transacties op de huurmarkt is gedaald naar een dieptepunt, terwijl de hoogte van de huren verder opliep. Volgens vastgoedmanagers komt dat door het grote tekort aan huurwoningen. In de hand gewerkt door veranderde wetgeving worden ook veel huurwoningen te koop gezet. Dit ‘uitponden’ heeft als gevolg dat ze niet meer beschikbaar zijn voor nieuwe huurders.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) becijfert dat er in het derde kwartaal slechts ruim 6000 ‘kale’ huurwoningen zijn verhuurd. Dat is bijna 19 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijk bleven de huurprijzen stijgen met gemiddeld bijna 7 procent op jaarbasis.

“Het tekort aan huurwoningen is dramatisch, een steeds kleinere groep kan huren”, reageert Ronald de Nas, bestuurder bij de brancheorganisatie van vastgoedmanagers VGM NL. “Inmiddels is er al ruim drie jaar een dalende lijn in het aantal nieuwe verhuringen en het einde lijkt nog lang niet in zicht”, merkt Lana Gerssen, vakgroepvoorzitter NVM Wonen, daarnaast op. Ze spreekt van een “uitpondtsunami” en roept woonminister Mona Keijzer op om in te grijpen.

Keijzers voorganger Hugo de Jonge wilde het tij op de huurmarkt keren met de op 1 juli dit jaar ingegane Wet betaalbare huur. Maar deze wet kreeg al veel kritiek. Vastgoedbeleggers vinden het door de maximale huurprijs voor woningen in het middensegment minder interessant om woningen te verhuren. Daardoor zouden er nu juist extra veel huurwoningen overgaan naar de koopmarkt.

Een grote vastgoedpartij als verzekeraar ASR riep het nieuwe kabinet al op de Wet betaalbare huur te heroverwegen. Topman Jos Baeten zei in augustus dat ASR zijn woningportefeuille voorlopig in ieder geval niet uitbreidt, hoewel Nederland een groot woningtekort heeft.

De cijfers van de NVM laten ook verschillen zien per provincie of stad. Daarbij valt vooral op dat er in Amsterdam sprake is van een kleine daling van de huurprijs. “Dit wordt mogelijk veroorzaakt door de onttrekking van particuliere huurwoningen”, oppert De Nas. “Feit blijft dat de tekorten ongekend groot zijn en het aanbod helaas afneemt.”

P3 Logistic Parks start eerste build-to-suit project in Emmeloord

EMMELOORD – P3 Logistic Parks, een toonaangevende Europese investeerder, ontwikkelaar en eigenaar van logistiek vastgoed, kondigt zijn eerste ontwikkelingsproject in Nederland aan met een build-to-suit (BTS) faciliteit in Emmeloord. Deze stap is een belangrijke mijlpaal voor de groei van het bedrijf op de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt. De locatie zal worden gebruikt door Tolsma-Grisnich B.V., een toonaangevende wereldwijde leverancier van technische oplossingen voor de opslag en verwerking van aardappelen, uien en wortelen.

Het build-to-suit (BTS) magazijn beslaat 18.560 m² en zal voor een langere periode worden verhuurd. De bouw vordert volgens planning en het project zal naar verwachting eind 2025 voltooid zijn. Het is gelegen in Emmeloord, ook wel de ‘Aardappelhoofdstad van Europa’ genoemd. De locatie biedt uitstekende toegang tot belangrijke landbouw- en logistieke infrastructuur. Het terrein werd door de gemeente aangewezen vanwege de strategische nabijheid van de snelweg en het belang voor de bloeiende landbouwsector in de regio.

Consolidatie voor verbeterde efficiëntie

Tolsma-Grisnich opereert momenteel vanuit twee verschillende locaties in Emmeloord. Dit nieuwe, ultramoderne magazijn zal hen in staat stellen de activiteiten onder één dak te consolideren, hun processen te stroomlijnen en de operationele efficiëntie te verbeteren. Deze stap betekent een sterke betrokkenheid in de regio en ruimte voor verdere groei van het bedrijf in de sector.

Léon Vié, Managing Director, Nederland en België bij P3: “We zijn blij met de start van onze eerste ontwikkeling in Nederland en meteen met zo’n prestigieus project. De centrale plek van Emmeloord in de Europese agrarische industrie maakt het een ideale locatie voor deze build-to-suit ontwikkeling. Met onze uitgebreide expertise in het leveren van op maat gemaakte logistieke oplossingen kijken we ernaar uit om Tolsma-Grisnich te ondersteunen in hun reis naar consolidatie en groei.”

Frits Visser, Algemeen Directeur Tolsma-Grisnich voegde toe: “Het consolideren van onze activiteiten in een speciaal gebouwd magazijn betekent een belangrijke stap voorwaarts. De inzet van P3 om op onze behoeften in te spelen en een faciliteit te leveren die aansluit bij onze zakelijke doelstellingen, zorgt ervoor dat we kunnen blijven innoveren en onze klanten effectief kunnen bedienen.”

Strategische expansie naar de Nederlandse markt

Het besluit van P3 om zijn eerste BTS-project in Nederland te starten, komt na jarenlang een solide portefeuille te hebben opgebouwd door middel van vooruitgefinancierde acquisities. Met meer dan 20 jaar ontwikkelingsexpertise in heel Europa en een team van lokale experts is P3 goed gepositioneerd om te profiteren van de toenemende vraag naar logistiek op maat in het land. Het Emmeloord BTS-project vormt een belangrijke pijler in de langetermijngroeistrategie van P3.

D66 en CDA: schors Hongarije uit Schengen om Russische spionage

DEN HAAG – D66 en CDA vinden dat Hongarije tijdelijk moet worden geschorst uit het Schengengebied, de zone in Europa waarbinnen mensen vrij kunnen reizen. De regering onder leiding van premier Viktor Orbán heeft afgelopen zomer de deur wijd opengezet voor arbeidsmigranten uit Rusland en Belarus, stellen de oppositiepartijen. Daardoor komen spionnen uit die landen naar hun inzicht te makkelijk de Europese Unie in.

Arbeidsmigranten uit Belarus en Rusland moeten in Nederland door een “strenge screening”, maar komen volgens Jan Paternotte (D66) “op de meest makkelijke manier” Hongarije binnen. Dat terwijl de afgelopen jaren honderden Russen uit Europa zijn gezet op verdenking van spionage. Soms worden ze zelfs verdacht van zaken als brandstichting of het beramen van moordaanslagen, zegt het Kamerlid.

De partijen hopen een Kamermeerderheid van hun voorstel te overtuigen, zodat premier Dick Schoof de opdracht krijgt om de schorsing van Hongarije te bepleiten bij zijn Europese collega’s. D66 en CDA brengen hun plan dinsdag in bij het Kamerdebat met de premier over de Nederlandse inzet tijdens de Europese top eind deze week.

Sinds het Schengenverdrag is getekend in 1985 is het nog nooit voorgekomen dat een land is geschorst uit de vrijreizenzone. Paternotte vindt dat nu wel op zijn plaats omdat Hongarije het “heel bont” heeft gemaakt. Het land stak bijvoorbeeld “een middelvinger op” door niet te reageren op vragen van een bezorgde Europese Commissie. “Het zou juist verzwakkend werken voor Schengen om dit niet te doen”, vindt de politicus.

Faillissementen: ook komende jaren scoort Nederland het slechtst van de eurozone

‘S-HERTOGENBOSCH – In de meest recente Global Insolvency Report onthult Allianz Trade een ernstiger vooruitzicht voor het wereldwijde bedrijvenlandschap, met een verwachte stijging van het aantal faillissementen met 11 procent in 2024 – een nog sterkere stijging dan eerder werd verwacht. Het rapport belicht de belangrijkste trends en risico’s voor bedrijven wereldwijd, nu de wereldeconomie worstelt met een trage vraag, aanhoudende geopolitieke spanningen en ongelijke financieringsvoorwaarden.

Nederlandse situatie

De faillissementscijfers voor Nederland blijven ook de komende jaren het slechtst van de eurozone. Kredietverzekeraar Allianz Trade heeft voor dit jaar het percentage naar boven bijgesteld van +31 procent (voorspelling van februari 2024) naar +35 procent. Voor 2025 en 2026 gaat de kredietverzekeraar uit van een daling in Nederland van respectievelijk -2 procent en -1 procent. Nergens in de eurozone is deze daling zo laag.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De slechte faillissementscijfers staan niet op zichzelf. Het valt me op dat cijfers over de Nederlandse economie steeds vaker slechter uitvallen. De Duitse malaise die maar blijft voortduren is daar zeker debet aan.” Geeroms noemt een reeks negatieve factoren. Zoals de stijging van de loonkosten, de afname van de arbeidsproductiviteit, de dalende innovatiekracht en de krapte op het elektriciteitsnet. Ook verwijst Geeroms naar de daling op de World Competitiveness Ranking. Nederland daalde dit jaar van de 5e naar de 9e plaats. “De grootste daler in Europa”.

Een sneller dan verwachte wereldwijde acceleratie

Toen Allianz Trade in februari zijn eerste wereldwijde insolventieprognoses bekendmaakte, verwachtte het bedrijf al een sterke stijging in 2024 (+9 procent), gevolgd door een stabilisatie in 2025. Recente ontwikkelingen hebben echter tot een nog grimmiger beeld geleid, met een voorspelde stijging van +11 procent voor dit jaar (+2pps ten opzichte van de vorige prognose), gevolgd door een piek van +2 procent in 2025 (+2pps ten opzichte van de vorige prognose). Het aantal bedrijfsfaillissementen zal zich dus pas in 2026 stabiliseren, en zelfs dan zullen ze op een hoog niveau blijven.

Allianz Trade verwacht dat het aantal faillissementen in de VS in 2025 met +12 procent zal stijgen en in 2026 met -4 procent zal dalen. In Duitsland zullen ze met +4 procent stijgen en in 2026 met -4 procent dalen. In Frankrijk en het VK zal het aantal faillissementen licht afnemen na een zeer hoog niveau (-6 procent in 2025 voor beide landen tegenover respectievelijk -3 procent en -4 procent in 2026), terwijl het aantal faillissementen in Italië zal blijven toenemen (respectievelijk +4 procent en +3 procent). In China zal het aantal bedrijfsfaillissementen vanaf een laag niveau toenemen, met respectievelijk +5 procent en +6 procent in 2025 en 2026.

Meer dan de helft van het mondiale BBP zal worden getroffen door stijgingen met dubbele cijfers

Tot nu toe is het aantal bedrijfsfaillissementen al met +9 procent gestegen en de stijging is breed verspreid over alle regio’s en sectoren. Wereldwijd zal de insolventie-index van Allianz Trade voor 2024 waarschijnlijk uitkomen op +13 procent boven het gemiddelde voor 2016-2019, maar -11 procent onder het niveau van de wereldwijde financiële crisis (2008-2020)

“Deze wereldwijde achtbaanrit van bedrijfsfaillissementen is deels te wijten aan de nog steeds matige wereldwijde vraag, de aanhoudende geopolitieke onzekerheid en de ongelijke financieringsvoorwaarden. Het kan ook worden verklaard door de ‘achterstand’ in faillissementen, aangezien bedrijven niet langer worden beschermd door de steunmaatregelen die tijdens de pandemie en de energiecrisis zijn genomen. Daarom zullen landen die goed zijn voor meer dan de helft van het wereldwijde bbp in 2024 te maken krijgen met een stijging met dubbele cijfers van het aantal faillissementen, en twee derde zal dit jaar misschien hun aantal van voor de pandemie overtreffen. De bouw, detailhandel en dienstensector zijn het hardst getroffen, zowel wat betreft de frequentie als de ernst” , voegt Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade, toe.

Met name het aantal grote faillissementen heeft een nieuw recordniveau bereikt, waarbij West-Europa deze trend aanvoert . Dit vormt ook een grote bedreiging voor de werkgelegenheid, vooral in Europa en Noord-Amerika. Tegen 2025 zouden in deze regio’s meer dan 1,6 miljoen banen op de tocht kunnen staan (8 procent van het totaal aantal mensen dat werkloos is), het hoogste niveau in tien jaar. Meest kwetsbaar zijn de bouw, retail en dienstverlening.

Kan een lagere rente een game changer zijn voor bedrijven?

Hoewel een geleidelijke versoepeling van het monetaire beleid enige verlichting kan bieden, zal het geen wondermiddel zijn voor bedrijven die het moeilijk hebben. Lagere rentetarieven verlagen de leenkosten, verbeteren de cashflow en stimuleren de winstgevendheid, maar ze kunnen de financiële uitdagingen die bedrijven boven het hoofd hangen niet volledig aanpakken.

Bedrijven hebben al schulden afgebouwd en zich aangepast aan hoge rentes. Onze analyse geeft aan dat de huidige cyclus van renteverlagingen (-2pp in september 2025) leidt tot een vermindering van de faillissementstrend met -4pp, dankzij hogere marges (die in Duitsland kunnen oplopen tot +2pp, In Frankrijk tot +4pp, in het VK tot +3pp en in de VS tot +2.8pp). Dit zou de algemene stijging in bijvoorbeeld de VS echter slechts licht compenseren en de daling in Frankrijk versterken” , zegt Maxime Lemerle, Lead Analyst for insolvency research bij Allianz Trade.

CPB: rijken dragen naar verhouding minst bij aan basispakket zorg

DEN HAAG – Mensen met de hoogste inkomens dragen naar verhouding het minst bij aan zorg uit het basispakket. De lasten worden vooral gedragen door mensen met een middeninkomen. De solidariteit op het gebied van inkomen is laag, concludeert het Centraal Planbureau (CPB).

Het bureau deed onderzoek naar wat het inkomenssolidariteit noemt, dus het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten voor de Zorgverzekeringswet dragen, zodat ook mensen met de laagste inkomens goede zorg kunnen krijgen.

Uit de berekeningen komt naar voren dat de rijkste huishoudens gemiddeld iets meer dan 10.000 euro per jaar betalen voor het basispakket van de zorg. Een deel daarvan komt van premies voor de zorgverzekering, een ander deel van belastingen. Van dat geld kan de zorg uit het basispakket in stand worden gehouden. Voor de hoogste inkomens komt het bedrag neer op 6,6 procent van het inkomen. Bij de allerhoogste inkomens, de top van de top, is dat minder dan 4 procent.

Grens aan afdracht

De armste gezinnen betalen gemiddeld 2449 euro per jaar voor het basispakket aan zorg, oftewel bijna 10 procent van hun inkomen. De groep die net boven de laagste inkomens zit, is 10,5 procent van het inkomen kwijt aan zorg. Alles bij elkaar dragen de middeninkomens ongeveer 9,7 procent van hun inkomen af aan zorg die in het basispakket zit.

Dat de hoogste inkomens relatief weinig bijdragen, komt onder meer doordat er een grens zit aan de afdracht die van het inkomen afhangt. Mensen die meer verdienen dan 71.628 euro, betalen hetzelfde maximumbedrag, ongeacht hoe ver ze boven de grens zitten.

Grotere verschillen

Volgens het CPB zijn de verschillen tussen de inkomensgroepen groter dan voor de huidige Zorgverzekeringswet in 2006 werd ingevoerd. De verschillen zijn ook groter dan in andere Europese landen.

Het CPB keek ook naar de premies voor mensen met en zonder gezondheidsrisico’s. Mensen met lage zorgkosten, die waarschijnlijk weinig gebruikmaken van zorg, dragen naar verhouding meer bij dan mensen met een hoger risico. Op dat gebied is er dus wel veel solidariteit, aldus de onderzoekers.

Treinverkeer Rotterdam-Den Haag verstoord door spoorwerkzaamheden

DEN HAAG – ProRail werkt van dinsdag 22 oktober tot en met zondag 3 november aan het spoor tussen Rotterdam en Den Haag. Reizigers moeten daarom rekening houden met aangepaste treindiensten en langere reistijden tussen deze twee steden.

Van 22 oktober tot en met 1 november rijden er geen treinen rijden tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Reizigers kunnen tijdens deze periode met de trein naar Rotterdam Blaak en daar overstappen op de metro naar Schiedam Centrum. Daarvandaan rijden NS-bussen naar de campus. Deze reis duurt ongeveer 27 minuten langer dan een normale treinreis tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Het wordt afgeraden om tijdens de spits de bus te pakken vanwege extra drukte.

Tijdens de laatste twee dagen van de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Rotterdam, Schiedam en Den Haag HS.

Gedurende de hele periode van de werkzaamheden kunnen treinreizigers tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal omreizen via Gouda. De reis duurt hierdoor zo’n twintig minuten langer. Hetzelfde geldt voor reizigers tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Daarnaast zet de NS bussen in tussen Rotterdam en Delft en tussen Delft en Den Haag HS.

Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijdt metrolijn E. De NS waarschuwt dat het in de metro erg druk kan zijn, vooral in de spits.

Stena Line en Associated British Ports zetten stappen richting een nieuwe £200 miljoen ferryterminal in Immingham

ROTTERDAM – De Zweedse ferrymaatschappij Stena Line en de grootste havenexploitant van het Verenigd Koninkrijk, Associated British Ports (ABP), hebben hun gezamenlijke intentie aangekondigd om door te gaan met de investering van meer dan £200 miljoen in een nieuwe vracht ferryterminal in de haven van Immingham na de toekenning van de DCO (Development Consent Order) planningsaanvraag door de Britse regering.

De goedkeuring is een grote stap voorwaarts voor het project en betekent dat de bouw van de nieuwe RoRo-ferryterminal officieel kan beginnen. Na de goedkeuring werd het project deze week gepresenteerd op de showcase van het International Investment Summit van de Britse regering.

Simon Bird, regionaal directeur van de Humber havens: “Dit is fantastisch nieuws voor de Humber en het Verenigd Koninkrijk in het algemeen. De IERRT-ontwikkeling vergroot de mogelijkheden en capaciteit van de haven van Immingham voor de afhandeling van onbegeleide vrachteenheden over de Noordzee aanzienlijk.”

“Deze extra capaciteit is nodig om aan de groeiende commerciële vraag te voldoen en tegelijkertijd de bijdrage van de monding van de Humber aan een effectieve, efficiënte, concurrerende en veerkrachtige RoRo-vrachtsector in het Verenigd Koninkrijk te versterken. IERRT speelt ook in op de trend van grotere RoRo-schepen, die grotere haveninfrastructuur en ruimte aan land nodig hebben.”

“Naast het ondersteunen en laten groeien van de werkgelegenheid in de bedrijven die IERRT gebruiken, is het project zelf de bron van extra werkgelegenheid. Het zal 700 banen creëren tijdens de bouwfase en vervolgens 200 permanente banen zodra het operationeel is.”

Omdat de vraag van klanten in de regio blijft groeien, heeft Stena Line extra capaciteit nodig om haar activiteiten in Immingham uit te breiden. De nieuwe RoRo-terminal is een lange termijnoplossing op een nieuwe locatie die toegang biedt tot de belangrijkste monding van de Humber, waardoor snellere vaartijden mogelijk zijn en grotere schepen kunnen worden ingezet om te voldoen aan de toegenomen vraag naar vracht van exporteurs en importeurs uit de hele regio en de rest van het Verenigd Koninkrijk.
In 2022 ondertekenden Stena Line en ABP een overeenkomst van £100 miljoen waardoor de ferrymaatschappij de nieuwe terminal de komende 50 jaar zal exploiteren. Deze lange termijnverbintenis zal een impuls geven aan het noordoosten van Engeland, waar de onbegeleide vrachtmarkt gestaag groeit.

Stena Line is een van de grootste ferrymaatschappijen ter wereld met 20 routes en 40 schepen in Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied. Immingham, gelegen in Lincolnshire, wordt een strategisch knooppunt voor het bedrijf, dat momenteel twee dagelijkse diensten onderhoudt vanuit de Humber-regio naar Nederland. Stena, de groep die eigenaar is van Stena Line, is sinds kort ook de enige eigenaar van transport- en logistiekbedrijf NTEX, dat zijn hoofdkantoor in de haven heeft.

Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line: “We zijn erg blij dat de staatssecretaris de nieuwe RoRo-terminal in de haven van Immingham heeft goedgekeurd. De haven is van groot strategisch belang voor Stena Line en we streven ernaar voort te bouwen op het succes dat we hebben gezien in de onbegeleide vrachtmarkt.”

“Dit is een lange termijnverbintenis voor ons en zal een integraal onderdeel zijn van de uitbreiding van onze vrachtactiviteiten op onze routes tussen het Verenigd Koninkrijk en Continentaal Europa om aan de vraag te voldoen. In combinatie met Stena’s recente overname van NTEX, kijken we uit naar deze ontwikkeling om onze activiteiten uit te breiden en onze positie in de Noordoost-Engelse markt te versterken.

Henrik Pedersen, CEO van ABP: “We zijn verheugd dat de Development Consent Order (DCO) voor de Immingham Eastern Ro-Ro Terminal (IERRT) is verleend. Deze goedkeuring is een belangrijke mijlpaal in onze missie om ‘Keep Britain Trading’ te realiseren door de logistieke infrastructuur van het Verenigd Koninkrijk te verbeteren en de handelscapaciteit over de Noordzee te versterken. We zullen de voorwaarden in de DCO goedkeuring herzien en zijn vastbesloten om een levensvatbaar en conform project te leveren.”

“Het IERRT-project is een belangrijk onderdeel van onze strategie om de toeleveringsketens van het Verenigd Koninkrijk te versterken en de handelsconnectiviteit te verbeteren, terwijl het ook aanzienlijke economische voordelen met zich meebrengt, waaronder de creatie van honderden banen tijdens de bouw en de lopende werkzaamheden. We hebben er alle vertrouwen in dat we, met de nodige aanpassingen, op schema kunnen blijven om in 2025 met de bouw te beginnen en het project in 2026 te voltooien.”

Carl Johan Hellner, Chief Operating Officer, Ports and Terminals bij Stena Line: “Deze aankondiging is een bewijs van het succes van Stena Line’s samenwerking met ABP. We kijken ernaar uit om de samenwerking verder uit te bouwen om op lange termijn waarde te creëren voor onze klanten en de toekomstige groei van de Britse handel te ondersteunen.”

Grote brand bij afvalverwerker in Groningen [+foto’s&video]

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Er is brand uitgebroken bij een afvalverwerker aan de Gdanskweg in Groningen. Er hangen grote zwarte rookwolken boven de stad.

De brandweer is met veel materiaal ter plaatse.

De brand is ontstaan in een berg ijzer.

Vanwege de rookontwikkeling werd er een NL-Alert verspreid. Het NL-Alert werd rond 09:15 uur weer ingetrokken.

Rond 8:45 uur had de brandweer de brand onder controle. De berg ijzer wordt met een kraan uit elkaar getrokken zodat de brandweer het af kan blussen.

Europese Commissie komt met wet voor terugkeer migranten

BRUSSEL – De Europese Commissie komt met een nieuw wetsvoorstel over de terugkeer van migranten die moeten vertrekken. Volgens voorzitter Ursula von der Leyen verschilt het beleid van de EU-lidstaten nog te veel van elkaar en kunnen migranten daar gebruik van maken.

Von der Leyen wil de aanpak van de landen op elkaar afstemmen, zodat “migranten tegen wie in één land een terugkeerbeslissing is genomen, geen misbruik kunnen maken van lekken in het systeem om terugkeer naar een ander land te vermijden”. Ze zegt dat de Europese Unie alleen dan een houdbaar terugkeerbeleid kan voeren.

Het proces van terugkeer moet worden gestroomlijnd door onder meer “digitalisering van zaken en wederzijdse erkenning van elkaars beslissingen. Het gaat dan met name om het terugsturen van migranten die een gevaar zijn voor de publieke orde en de veiligheid van EU-landen. De overgrote meerderheid van de mensen die naar Europa komen, heeft geen criminele bedoelingen. Maar degenen die wel misdaden plegen, moeten weten dat dit niet getolereerd wordt, waar ze ook vandaan komen.”

Donderdag begint in Brussel een top met alle regeringsleiders van de EU en migratie is een van de belangrijke thema’s die aan bod komen. Von der Leyen stuurde maandag een brief naar de lidstaten om haar kijk op migratie uiteen te zetten.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...