Clicky

maandag 23 september 2024 - 09:25 uur
Home Blog Pagina 66

Douane vindt 60 kilo cocaïne in container bananen

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Tijdens een reguliere controle in de Rotterdamse haven heeft de Douane vrijdagavond 16 augustus 60 kilo cocaïne gevonden in de constructie van een container. De straatwaarde van de drugs is 4,5 miljoen euro.

De container was afkomstig uit Costa Rico en was beladen met bananen. Het fruit was bestemd voor een bedrijf in Zeeland. Dat bedrijf lijkt niets met de smokkel te maken te hebben.

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Britse premier Starmer onder druk door toenemende stakingsdreiging

LONDEN – De druk op de nieuwe Britse premier Keir Starmer is toegenomen, doordat meer vakbonden dreigen met stakingen in de komende weken. Vakbonden die artsen, treinmachinisten, lokale overheidsmedewerkers en douanepersoneel vertegenwoordigen, behoren nu tot degenen die loonsverhoging eisen en anders dreigen het werk neer te leggen.

Starmer heeft het beëindigen van de lange reeks stakingen in het Verenigd Koninkrijk als prioriteit van zijn regering bestempeld. Sinds zijn aantreden zes weken geleden heeft de premier een reeks loonovereenkomsten gesloten met vakbonden. Daarmee hoopt hij een einde te maken aan de stakingen, die voor een groot deel onder het premierschap van zijn conservatieve voorganger Rishi Sunak zijn begonnen.

Door de loonovereenkomsten met sommige vakbonden, wordt de Labourregering nu echter geconfronteerd met het vooruitzicht dat andere werknemers met stakingen dreigen om ook hogere lonen af te dwingen. Starmer ondertekende onder meer een nieuwe loonovereenkomst voor jonge artsen, die er daardoor de komende twee jaar gemiddeld 22 procent bijkrijgen. Ook ging hij akkoord met een loonsverhoging voor treinmachinisten die zijn aangesloten bij de vakbond Aslef.

Gelijke loonsverhoging

Treinmachinisten die op de spoorlijn tussen Londen en Edinburgh werken, zijn van plan om vanaf eind augustus elke zaterdag en zondag te staken om ook een hoger loon af te dwingen. Daarnaast eist de nationale vakbond voor de transportsector dat zijn leden een gelijke loonsverhoging krijgen als die van Aslef. Ook willen lokale vakbonden voor overheidsmedewerkers nieuwe gesprekken over salarissen. Douanepersoneel op Heathrow Airport dreigt vanaf eind deze maand te staken, terwijl de krant Telegraph meldde dat huisartsen een loonsverhoging van 11 procent eisen.

Starmer moet nu beoordelen of verdere salarisverhogingen betaalbaar zijn. De Britse minister van Financiën Rachel Reeves beweerde onlangs nog een gat van 22 miljard pond (bijna 26 miljard euro) in de begroting te hebben gevonden. Ook zouden loonsverhogingen de inflatie weer kunnen aanjagen en het moeilijker maken voor de Bank of England om de rente verder te verlagen.

Den Haag verbiedt gebruik Binnenhof, ook ambtenaren moeten weg

DEN HAAG – De gebouwen op en rond het Binnenhof in Den Haag mogen in verband met brandveiligheid niet langer worden gebruikt. Dat heeft het Haagse college van burgemeester en wethouders “definitief besloten”, meldt het stadsbestuur maandag. Het ministerie van Algemene Zaken, dat nu nog de enige gebruiker is van de gebouwen, moet het Binnenhof uiterlijk op 18 september verlaten.

Dat betekent dat ook alle ambtenaren volgende maand moeten vertrekken. Het kabinet wilde dat tientallen ambtenaren tot begin volgend jaar op het ministerie zouden blijven werken, omdat ze met gevoelige informatie werken. In het pand waar het ministerie naartoe verhuist, zou de informatiebeveiliging nog niet op orde zijn.

Volgens de Haagse burgemeester Jan van Zanen is de grens bereikt en er is geen ruimte meer om te schuiven met het moment dat het Binnenhof helemaal leeg moet zijn. “De redenen die de eigenaar en de gebruiker van de bouwdelen opvoeren om langer gebruik toch opnieuw toe te staan zijn zwaarwegend, maar hadden daarmee de afgelopen jaren ook grond moeten zijn om alles op alles te zetten om de termijnen die bekend waren te halen”, vindt hij. “Het is jammer dat dit niet gelukt is, maar de rek is eruit.”

Het Haagse college en het ministerie van Algemene Zaken liggen al langer overhoop over de verhuizing van het Binnenhof, dat grondig wordt gerenoveerd. Op het huidige ministerie van Algemene Zaken is het brandgevaar groot. Premier Dick Schoof zei eerder deze maand dat hij eind augustus het Torentje zal verlaten, maar het kabinet wilde dus dat een klein deel van de ambtenaren nog een paar maanden in het departement aan het Binnenhof kon blijven.

Maar de brandonveiligheid in die gebouwdelen is “inmiddels onaanvaardbaar groot”, stelt het Haagse stadsbestuur. “De eigenaar en de nog resterende gebruiker van de bouwdelen kunnen deze risico’s met aanvullende maatregelen beheersbaar en daarmee aanvaardbaar achten; het college van de gemeente Den Haag doet dat niet.” Als de ambtenaren op 18 september niet zijn vertrokken, legt de gemeente het ministerie een dwangsom op van 100.000 euro per week, met een maximum van 1 miljoen euro.

Het ministerie van Algemene Zaken bevestigt dat het bericht heeft ontvangen van de gemeente. Het ministerie gaat het besluit bekijken, laat het weten. Meer wil het departement voorlopig niet kwijt.

Israël: dodelijke explosie in Tel Aviv was terreuraanslag

TEL AVIV – De Israëlische autoriteiten hebben een explosie in Tel Aviv omschreven als een terreuraanslag.

In de stad ging zondagavond een “krachtig” explosief af dat kennelijk in een rugzak verstopt zat. De man die de bom bij zich had overleefde dat niet, een voorbijganger raakte gewond.

“We kunnen nu bevestigen dat het gaat om een terroristische aanslag”, melden de politie en de binnenlandse veiligheidsdienst maandag. Israëlische media berichten dat de vermeende aanslagpleger over straat liep toen het explosief ontplofte.

Het is nog onduidelijk wie de man is en wat hij van plan was. Israëlische media berichten dat het lichaam volgens de politie lastig te identificeren is.

De Palestijnse groepen Hamas en Islamitische Jihad hebben inmiddels de verantwoordelijkheid opgeëist voor de explosie. Ze spreken in een verklaring over een “zelfmoordmissie” en waarschuwen dat vergelijkbare aanslagen zullen volgen als reactie op de oorlog in Gaza.

Veertig mensen onwel in asielopvang Amsterdam-Zuidoost

AMSTERDAM – Zo’n veertig bewoners van de noodopvang voor asielzoekers in Amsterdam-Zuidoost zijn zondagavond onwel geworden.

Dat kwam vermoedelijk door een “lichte voedselvergiftiging”, bevestigt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) na bericht van AT5. Een huisarts heeft de bewoners ter plaatse nagekeken, maar niemand hoefde vanwege de voedselvergiftiging naar het ziekenhuis.

Het gaat om de noodopvang in een hostel aan de Hogehilweg, waar plek is voor ruim achthonderd bewoners.

De COA-woordvoerder vermoedt dat bewoners onwel zijn geworden door voedsel uit de kantine. “Dat hoort natuurlijk niet”, aldus de zegsman. Het aanwezige personeel heeft “alert gereageerd” op de voedselvergiftiging. De exacte oorzaak wordt nog onderzocht.

Rusland dient klacht in bij Duitsland over onderzoek Nord Stream

BERLIJN – Rusland heeft bij Duitsland een klacht ingediend over het Duitse onderzoek naar de explosies van de Nord Stream-pijpleiding in 2022. Dat heeft het Russische persbureau RIA Novosti maandag gemeld, nadat een hoofdverdachte in Polen aan arrestatie ontsnapte.

Duitse media meldden vorige week dat Duitse aanklagers een Oekraïense duikinstructeur hadden geïdentificeerd als hoofdverdachte van de sabotageactie aan de Nord Stream-pijpleiding. Vervolgens was een arrestatiebevel uitgevaardigd in Polen.

Polen ontving het arrestatiebevel wel, maar de verdachte kon het land verlaten omdat Duitsland zijn naam niet had opgenomen in een database van gezochte personen, vertelden Poolse aanklagers aan persbureau Reuters.

‘Verplichtingen nakomen’

Moskou gelooft dat het Duitse onderzoek zal worden afgesloten zonder de verantwoordelijken te identificeren, zei het hoofd van een Europese afdeling van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.

“We hebben de kwestie aan de orde gesteld dat Duitsland en andere getroffen landen hun verplichtingen volgens de VN antiterrorismeverdragen nakomen”, aldus het Russische hoofd.

Verbindingsweg Afsluitdijk richting N31 dicht door lading schelpen op de weg

Foto: Rijkswaterstaat | X

ZURICH – Op knooppunt Zurich is de verbindingsweg vanuit de Afsluitdijk(A7) naar de N31 richting Harlingen dicht.

Een voertuig is een lading schelpen verloren, meldt Rijkswaterstaat op X.

Doordat er nog kokkels in de schelpen blijken te zitten is de weg erg glibberig geworden.

Rijkswaterstaat verwacht nog een paar uur nodig te hebben om de weg weer schoon te krijgen.

Verkeer wordt lokaal omgeleid.

Duncan Laurence zingt Wilhelmus bij Formule 1 in Zandvoort

ZANDVOORT – Duncan Laurence zingt op zondag 25 augustus voorafgaand aan de Formule 1-race in Zandvoort het Wilhelmus.

De Songfestivalwinnaar treedt daarmee in de voetsporen van André Rieu, Floor Jansen en Davina Michelle, die het volkslied bij eerdere Nederlandse races uitvoerden.

“Het is een enorme eer om het Wilhelmus te mogen zingen tijdens de Dutch Grand Prix,” reageert Laurence. “Het is een moment van nationale trots en ik kijk er enorm naar uit om dit met de wereld te delen.”

Volgens de organisatie van de race verschijnt de zanger voor zijn optreden met een piano op de startgrid.

Omzet industrie ruim twee procent lager, transportindustrie grootste daler

Industrie

DEN HAAG – De omzet in de Nederlandse industrie was in het tweede kwartaal van 2024 2,1 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De industriële omzet is nu vijf kwartalen op rij afgenomen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet in het binnenland daalde sterker dan de buitenlandse industriële omzet. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

De transportindustrie was in het tweede kwartaal de grootste daler. De omzet in deze branche daalde met 15,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De transportindustrie is onderverdeeld in de auto- en aanhangwagenindustrie en overige transportmiddelenindustrie. De omzet van de auto- en aanhangwagenindustrie is gedaald met 32,9 procent, terwijl de omzet van de overige transportmiddelenindustrie is gestegen met 17,4 procent.

Van de hoofdbranches steeg de papier- en grafische industrie het meest; met 5,6 procent.

Afzetprijzen licht gestegen

De afzetprijzen in de industrie waren 0,2 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2023. De buitenlandse afzetprijzen stegen sterker dan de binnenlandse afzetprijzen.
De afzetprijzen stegen met 3,8 procent het meest in de elektrotechnische en machine-industrie. In de metaalindustrie daalden de afzetprijzen het hardst: 4,5 procent.

Meer faillissementen dan een jaar eerder

In het tweede kwartaal van 2024 zijn er in de industrie 87 faillissementen uitgesproken, 25 meer dan dezelfde periode een jaar eerder, en 8 meer dan het voorgaande kwartaal. Het aantal faillissementen van het afgelopen kwartaal is het hoogst sinds 2017, toen werden er in het tweede kwartaal ook 87 faillissementen uitgesproken.

Verslechterde winstgevendheid

In de industrie zijn er inmiddels tien kwartalen op rij meer ondernemers waar de winstgevendheid verslechterde dan ondernemers waar deze verbeterde. Wel zijn ondernemers in de industrie minder negatief over de ontwikkeling van de winstgevendheid. Per saldo geeft 0,6 procent van de producenten aan dat de winstgevendheid in het afgelopen kwartaal is verslechterd. In het vorige kwartaal gaf nog per saldo 7,6 procent van de producenten dit aan.

Belangrijkste belemmering in de bedrijfsvoering

Ondernemers ervaren het tekort aan arbeidskrachten, onvoldoende vraag en het tekort aan productiemiddelen, materiaal en ruimte als de belangrijkste belemmeringen in de bedrijfsvoering. Ruim 32 procent van de ondernemers in de industrie ervaart geen belemmeringen.

Linkse oppositie in open brief in Volkskrant: zet Mikael niet uit

DEN HAAG – De fractievoorzitters van alle linkse oppositiepartijen in de Tweede Kamer roepen asielminister Faber op om de 11-jarige Mikael niet uit te zetten. Dat doen de fractievoorzitters van GroenLinks-PvdA, D66, SP, PvdD, ChristenUnie, Volt en Denk in een open brief in de Volkskrant.

De Amsterdamse jongen Mikael werd in Nederland geboren terwijl de procedure voor een verblijfsvergunning van zijn moeder liep. Zij kwam in 2010 vanuit Armenië naar Nederland. Haar asielaanvraag werd toen afgewezen. Vorige maand oordeelde de Raad van State dat Mikael en zijn moeder niet in Nederland mogen blijven. Minister Faber herhaalde daarna dat ze niets voor Mikael en zijn moeder kan doen.

Volgens de zeven fractievoorzitters is er echter “geen wet die het kabinet tegenhoudt Mikael in Nederland te laten blijven”. Ze noemen het een “politieke keuze” als het kabinet Mikael niet in Nederland laat blijven. “Een 11-jarig jongetje, hier geboren en getogen, zetten we niet op een vliegtuig naar een land waar hij nog nooit is geweest.”

‘Harteloze symboolpolitiek’

Ook al zegt Faber dat ze niets kan doen, volgens de fractievoorzitters van de linkse oppositie ligt dat anders. Ze verwijzen daarvoor naar twee experts. “Al heeft de bewindspersoon met de IND afgesproken dat ze geen gebruikmaakt van deze discretionaire bevoegdheid, de wet geeft haar alle ruimte om in te grijpen. Alleen: dat wil ze simpelweg niet”, stellen Frans Timmermans, Rob Jetten, Jimmy Dijk, Esther Ouwehand, Mirjam Bikker, Laurens Dassen en Stephan van Baarle.

“Je kunt streng zijn, maar dan moet je ook rechtvaardig zijn”, schrijven ze. “Het uitzetten van Mikael en zijn moeder zal op geen enkele manier bijdragen aan een beter Nederland zoals het kabinet zegt na te streven. Het is niets meer of minder dan harteloze symboolpolitiek. Ook omdat in soortgelijke zaken wel een verblijfsvergunning is verleend.”

Het opiniestuk heeft de kijk van Faber op deze casus niet veranderd, laat ze weten via haar woordvoerder. “Wij zien vooralsnog geen mogelijkheden om daar in te grijpen.”

Onlinesupermarkt Picnic opnieuw flink gegroeid, ook in buitenland

AMSTERDAM – Onlinesupermarkt Picnic is vorig jaar opnieuw flink gegroeid, zowel in het binnen- als buitenland. Dat staat in het maandag gepubliceerde jaarverslag. In Nederland ging aan het einde van het jaar voor het eerst een winst in de boeken; op groepsniveau bleef onder de streep nog een verlies over.

Hoeveel de winst in Nederland bedraagt, waarbij het gaat om het resultaat voor aftrek van onder meer rente en belastingen, heeft Picnic niet bekendgemaakt. Medeoprichter en directeur Michiel Muller zegt tegen Het Financieele Dagblad dat de winst vooral te danken is aan het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht. Daardoor kan Picnic volgens hem efficiënter werken.

De totale omzet steeg vorig jaar met ruim een derde tot meer dan 1,2 miljard euro. De meeste opbrengsten kwamen uit Nederland, bijna 800 miljoen euro. Dat was 28 procent meer dan in 2022. Ook in Duitsland en Frankrijk groeide Picnic, met respectievelijk 41 procent en 147 procent. Het nettoverlies kwam uit op ruim 220 miljoen euro, tegen bijna 209 miljoen euro een jaar eerder.

Picnic bediende in 2023 zo’n 2,3 miljoen klanten, 30 procent meer dan in 2022. Zij konden kiezen uit meer dan 1600 producten, tegen 873 artikelen in het voorgaande jaar. Eind 2023 was Picnic actief in 450 steden.

Vrachtwagen met staal gekanteld op N755 [+foto]

Foto: News in Beeld

MARKELO – Een vrachtwagen geladen met staal is maandagochtend gekanteld op de rotonde van de Holterweg, N755, in Markelo.

Dat gebeurde rond 04.00 uur en levert maandagochtend de nodige vertraging op.

Waardoor de vrachtwagen kantelde is op dit moment nog niet bekend.

Ook is nog niet duidelijk of de chauffeur verwondingen heeft opgelopen bij het ongeval.

De rotonde is afgesloten om de vrachtwagen te bergen.

Analyse: luchtvaart loopt achter met gebruik duurzamere kerosine

LONDEN – Wereldwijd maken luchtvaartmaatschappijen nog relatief weinig gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof, ofwel sustainable aviation fuel (SAF). Dat meldt financieel persbureau Bloomberg, op basis van een eigen analyse. Europese maatschappijen doen het relatief goed, onder meer dankzij overheidsmaatregelen.

De internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA schat in dat het wereldwijde gebruik van SAF vorig jaar uitkwam op 0,17 procent. Dat is een minimale stijging ten opzichte van twee jaar eerder toen het gebruik 0,04 procent bedroeg. De meeste luchtvaartbedrijven streven echter naar 10 procent tegen 2030.

Uit de analyse van Bloomberg komt naar voren dat DHL Group het beste presteert. De vrachtvliegtuigen van het Duitse postconcern gebruikten in 2023 gemiddeld ruim 3 procent duurzamere kerosine. Voor wat betreft passagiersvluchten staat Air France-KLM bovenaan. Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern gebruikte vorig jaar 1,1 procent SAF.

Verplichtingen

Europese luchtvaartmaatschappijen overtreffen daarmee Amerikaanse concurrenten. Zo lag het gebruik van SAF door United Airlines, marktleider in de Verenigde Staten, met 0,17 procent zes keer lager dan het gebruik van Air France-KLM. FedEx kocht zelfs helemaal geen SAF in, ondanks de belofte 30 procent van zijn brandstof uit schonere bronnen te halen tegen 2030.

De prestaties in Europa zijn onder meer te danken aan verplichtingen door de Europese Unie. Brussel wil dat luchtvaartmaatschappijen vanaf volgend jaar 2 procent SAF gebruiken. Ook in enkele andere landen leggen regeringen dergelijke eisen op. In de VS daarentegen, is er sprake van een meer vrijwillige aanpak.

Vollering komt op Alpe d’Huez 4 tellen tekort voor eindzege Tour

ALPE D’HUEZ – Demi Vollering heeft niet voor het tweede jaar op rij de Tour de France Femmes gewonnen. De 27-jarige renster van Team SD Worx – Protime trok in de laatste bergetappe al op meer dan 50 kilometer voor de finish ten aanval, maar ze wist op de slotklim naar Alpe d’Huez het verschil met de Poolse geletruidrager Katarzyna Niewiadoma net niet groot genoeg te maken. Ze kwam als eerste aan op de top van de beroemde klim, maar was vier seconden te langzaam voor de gele trui.

Pauliena Rooijakkers was in de etappe samen in de aanval met Vollering. Ze kwam als tweede boven en eindigde op tien seconden van Niewiadoma als derde in het algemeen klassement.

Vollering begon met 1.15 minuut achterstand op Niewiadoma aan de slotrit. Die kloof was het gevolg van haar valpartij aan het einde van de zesde etappe, toen ze schaafwonden en lichte kneuzingen aan onderrug en billen opliep. Vollering vervolgde de Tour en de titelverdedigster zei meer dan ooit gebrand te zijn op een tweede Tourwinst.

Aanval

Ze koos met nog 53 kilometer te gaan voor de aanval. De Nederlandse demarreerde op 2,5 kilometer voor de top van de Col du Glandon, nog zo’n zware Alpenreus. Ze reed Niewiadoma eraf, maar kreeg wel Rooijakkers mee. De 31-jarige renster van Fenix – Deceuninck, die in het algemeen klassement twee seconden voorsprong had op Vollering, streed vanaf dat moment mee om de eindzege.

Het duo begon samen aan de 21 haarspeldbochten richting de top van Alpe d’Huez. De voorsprong liep aanvankelijk op tot de benodigde 1.15, maar Vollering bleek niet meer in staat een echte versnelling te plaatsen. Ze slaagde er evenmin in Rooijakkers te lossen. Achter de twee hield onder anderen Lucinda Brand het tempo hoog voor de Poolse in de gele trui. In de klim kreeg Niewiadoma hulp van de Française Évita Muzic.

Pas in de laatste honderden meters lukte het Vollering met een uiterste krachtsinspanning Rooijakkers achter zich te laten, maar de versnelling kwam te laat. Niewiadoma hield aan de meet precies vier seconden over om het grootste succes in haar carrière te kunnen vieren. Huilend van vreugde viel ze na de finish van haar fiets.

Economische groei Israël zwakker dan economen hadden verwacht

JERUZALEM – De Israëlische economie is in het tweede kwartaal minder hard gegroeid dan economen hadden verwacht. De oorlog in Gaza blijft duidelijk drukken op de economie.

Het Israëlische statistiekbureau schat dat de economie van het land in het tweede kwartaal omgerekend met 0,3 procent is gegroeid. Volgens een peiling van persbureau Reuters rekenden economen in doorsnee op meer dan 1 procent groei.

De Israëlische economie moet het de laatste tijd vooral hebben van de binnenlandse consumentenbestedingen, bedrijfsinvesteringen en overheidsuitgaven. De export is flink weggezakt.

Arbeidskrachten

“De economie heeft moeite om te herstellen van de oorlog”, constateert een econoom van de firma Leader Capital Markets. Dat komt volgens hem vooral door aanbodproblemen en niet zozeer door het wegvallen van de vraag.

Volgens de econoom heeft Israël sinds het uitbreken van de oorlog in oktober vorig jaar onder meer last van een gebrek aan Palestijnse arbeidskrachten. Die werkten veel in Israël, bijvoorbeeld in de bouw.

Toeristen

Het statistiekbureau heeft zijn eerdere schatting van de groei in het eerste kwartaal wel naar boven bijgesteld. Uitgaande van de gegevens die nu bekend zijn ging de economie in de eerste drie maanden van het jaar meer dan 4 procent vooruit. Eerder werd nog uitgegaan van een plus van 3,4 procent.

In het slotkwartaal van 2023, de periode waarin de oorlog begon, kende Israël daarentegen 4,8 procent economische krimp. De oorlog zette toen ook de consumentenbestedingen sterk onder druk. Verder kreeg Israël er toen mee te maken dat toeristen massaal wegbleven.

LAATSTE NIEUWS

Chris Jansen

Staatssecretaris: miljardentekort voor aanleg Lelylijn

DEN HAAG - Het kabinet komt miljarden tekort om de Lelylijn aan te leggen. Voor het spoortraject is 3 miljard euro gereserveerd maar afhankelijk...
×