Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 17:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 66

NSC en BBB blijven tegen opening Lelystad Airport voor commerciële vluchten

DEN HAAG – NSC en BBB zijn nog steeds tegen het openen van Lelystad Airport voor commerciële vluchten. Dat zeggen Kamerleden van de twee partijen in een debat over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat. Een meerderheid tegen de opening lijkt daarmee stand te houden.

In januari nam een Kamermeerderheid met steun van BBB en NSC een motie aan om Lelystad Airport “definitief niet te openen”. Het kabinet-Schoof leek in zijn regeerprogramma een opening te bieden om dat toch wel te doen: “Het kabinet zal in 2025 duidelijkheid geven over de opening van Lelystad Airport.”

Ines Kostić (Partij voor de Dieren) vroeg de twee fracties of ze nog achter de motie tegen Lelystad Airport stonden die haar partij begin dit jaar heeft ingediend. “De uitspraak is helder geweest van de Kamer, en die uitspraak staat”, antwoordde Olger van Dijk (NSC).

Cor Pierik: “Zolang er geen nieuwe inzichten zijn om dit standpunt te wijzigen, zullen we ook dit standpunt altijd blijven uitdragen.” Beide partijen hebben zich ook in hun verkiezingsprogramma’s uitgesproken tegen het openstellen van het vliegveld.

Israël claimt beoogde leiders Hezbollah te hebben gedood

TEL AVIV – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu meldt dat twee beoogde leiders van de Libanese beweging Hezbollah zijn uitgeschakeld.

Het zou gaan om mogelijke vervangers van Hassan Nasrallah, die vorige maand door Israël werd gedood.

“We hebben Nasrallah zelf, Nasrallahs opvolger en de opvolger van Nasrallahs opvolger geëlimineerd”, citeren Israëlische media Netanyahu. Door de aanhoudende Israëlische bombardementen op Hezbollah-doelen in Libanon en operaties op de grond is Hezbollah zwakker dan het in “vele, vele jaren is geweest”, aldus de premier in een videoboodschap.

De Israëlische strijdkrachten zouden “duizenden terroristen” hebben uitgeschakeld.

Koffie- en donutketen Dunkin’ in Nederland failliet

UTRECHT – Koffie- en donutketen Dunkin’ is in Nederland failliet. Dat heeft medeaandeelhouder Roberto Fava bevestigd na een bericht van De Telegraaf. De curator van Dunkin’ zegt tegen de krant dat de ongeveer vijftig winkels voorlopig openblijven. Het is niet direct duidelijk hoeveel werknemers worden getroffen door het bankroet.

Vorig jaar kwamen de Nederlandse en Belgische vestigingen in handen van een van de takken van hotelconcern Van der Valk, waarbij het horecabedrijf het recht om het Dunkin’-merk te gebruiken van het Amerikaanse Inspire Brands verwierf. Van der Valk International wilde de keten laten groeien en hoopte jongeren te trekken naar zijn hotels.

De vaak met chocola of felgekleurd glazuur bedekte donuts van Dunkin’ zijn in de Verenigde Staten sinds de jaren vijftig een begrip. In Nederland was de keten relatief nieuw. In de jaren negentig bleef een poging de keten in Nederland te laten groeien steken op vijf vestigingen, die in 2000 allemaal sloten. In 2017 opende in Amsterdam weer een zaak van wat toen nog Dunkin’ Donuts heette, waarna tientallen andere volgden.

Het is niet direct duidelijk wat de oorzaak van het faillissement is. De curator van het bedrijf was dinsdagavond niet bereikbaar voor vragen.

Kabinet wil over twee weken beslissen over asielnoodrecht

DEN HAAG – Het kabinet hoopt maandag 21 oktober te beslissen of het een asielcrisis kan uitroepen en zo de asielwet buiten werking kan stellen. Eerder zei premier Dick Schoof dat uiterlijk vrijdag 25 oktober te willen doen, maar dan zijn de Tweede en Eerste Kamer al met herfstvakantie.

Het al dan niet inzetten van het asielnoodrecht dreigt de regeringscoalitie te splijten en daarmee het voortbestaan van het kabinet op het spel te zetten.

Het kabinet heeft afgesproken een beroep te doen op het noodrecht om meteen strenge maatregelen te kunnen nemen om asielmigratie tegen te gaan. Maar dat kan alleen als daarvoor een goede onderbouwing is, heeft de sceptische regeringspartij NSC bedongen. De PVV wil juist koste wat het kost doorzetten.

De noodgreep ligt gevoelig, omdat critici klagen dat de regering het parlement buitenspel zet. Die klacht zou nog luider kunnen klinken als het kabinet ertoe overgaat op een moment dat beide Kamers met reces zijn.

Wetenschappers: aarde betreedt onvoorspelbare fase klimaatcrisis

HERNDON – De aarde betreedt een “kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase van de klimaatcrisis”, schrijven wetenschappers iets meer dan een maand voor het begin van klimaattop COP29 in een nieuw rapport. Ondanks waarschuwingen “gaan we nog steeds de verkeerde kant op”, aldus de wetenschappers. Ze schrijven dat we “alleen nog kunnen hopen de omvang van de schade te beperken”.

In de publicatie met de titel ‘Gevaarlijke tijden op planeet aarde’ beschrijven de experts de staat van het klimaat. Het rapport verscheen dinsdag in het wetenschappelijke tijdschrift BioScience. Zo is de uitstoot van fossiele brandstoffen “gestegen naar recordhoogte” en de drie heetste dagen ooit vonden plaats in juli van dit jaar, sommen de wetenschappers op. De mensheid bevindt zich in een “ernstige situatie die nog nooit eerder in de menselijke geschiedenis is voorgekomen”.

De klimaattop begint op 11 november in gastland Azerbeidzjan. Tijdens het internationale overleg wordt het mondiale klimaatbeleid besproken. De wetenschappers stellen dat het uitfaseren van fossiele brandstoffen “de hoogste prioriteit” zou moeten hebben. Ook raden ze aan om de voedselproductie om te vormen om meer plantaardig eten te ondersteunen. Verder zou de wereldbevolking geleidelijk moeten krimpen door onderwijs en rechten voor meisjes en vrouwen te stimuleren, en moeten ecosystemen beschermd en hersteld worden.

De wetenschappers stellen verder voor om lessen over klimaatverandering op te nemen in lesprogramma’s voor zowel lager als hoger onderwijs. Op deze manier wordt de kennis over klimaat verbeterd en neemt het bewustzijn over klimaatverandering toe waardoor leerlingen in staat zullen zijn actie te ondernemen, zo denken de klimaatexperts. “Alleen door daadkrachtige actie kunnen we de natuurlijke wereld beschermen, zwaar menselijk lijden voorkomen en ervoor zorgen dat we toekomstige generaties de leefbare wereld nalaten die ze verdienen”, aldus de experts. “De toekomst van de mensheid staat op het spel.”

Vervoerregio’s roepen kabinet op af te zien van bezuinigingen

DEN HAAG – De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben samen met de vervoerders en vakbond FNV een brandbrief overhandigd aan staatssecretaris Chris Jansen tegen de bezuiniging op het openbaar vervoer. In de brief doen 350 lokale politici en bestuurders, en meer dan tachtig maatschappelijke organisaties en bedrijven, een beroep op de coalitie om de aangekondigde bezuinigingen op het openbaar vervoer te voorkomen.

De voorgenomen bezuinigingen hebben volgens de partijen grote gevolgen voor de regio’s, die gezamenlijk goed zijn voor 68 procent van het regionale ov in heel Nederland. De bezuiniging van 110 miljoen euro, die ingaat vanaf 2026, heeft verstrekkende gevolgen voor de dienstregeling en betaalbaarheid van het openbaar vervoer en brengt de dagelijkse mobiliteit van ongeveer 4 miljoen Nederlanders in gevaar.

Als de bezuinigingen doorgaan, stijgen de kosten voor alle gebruikers van het ov in deze regio’s. Deze geschatte prijsverhoging van 12 procent is voor veel mensen een probleem. Uit onderzoek van het KiM blijkt dat 10 procent van de Nederlanders vervoer nu al moeilijk kan betalen. Een extra prijsverhoging tast ook de koopkracht aan en zorgt voor meer onzekerheid. Dit staat volgens de ondertekenaars van de brandbrief haaks op het belangrijkste doel van de coalitie om de koopkracht en bestaanszekerheid te verbeteren.

De bezuinigingen leiden ook tot een verminderde bereikbaarheid. Vooral mensen die afhankelijk zijn van de bus, zoals in dorpen en werkgebieden zoals de havens en de Greenport, worden geraakt. Minder drukke busritten, zoals die van en naar dorpen, zullen verdwijnen. Ook wordt het lastig om nieuw te bouwen woningen te voorzien van goed openbaar vervoer, zeker als ze buiten de stad komen. Dit is in strijd met het beleid van de coalitie om de bereikbaarheid van het platteland en de regio te verbeteren.

Gewelddadige overval op vrachtwagenchauffeur, flinke som geld gestolen

DETTELBACH – Zondagochtend vroeg vielen tot nu toe onbekende daders een vrachtwagenchauffeur aan en stalen geld. Bij de gewelddadige aanval raakte de 52-jarige man ernstig gewond. De Duitse recherche doet onderzoek.

Maandagochtend rond 11.15 uur ontving de Duitse politie een melding over een gewonde mannelijke persoon bij een benzinestation in het industriegebied “Mainfrankenpark” in het Duitse Kitzingen. Agenten troffen ter plaatse een 52-jarige vrachtwagenchauffeur met ernstige verwondingen aan zijn hoofd en bovenlichaam aan die medische behandeling kreeg van de hulpdiensten. Hij werd voor verdere behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

De verwondingen van de man en de bevindingen van de politieagenten ter plaatse wezen al snel op een gewelddadige aanval op de beroepschauffeur.

Volgens de huidige informatie parkeerde de 52-jarige man zijn vrachtwagen met buitenlands kenteken dit weekend achter het gebouw van het tankstation. Zondag rond 05.00 uur zat de man in zijn cabine toen drie vreemden plotseling de deuren van het voertuig openden. Vervolgens sloegen de daders hun slachtoffer meerdere keren. Volgens eerdere bevindingen sloegen de onbekende verdachten de vrachtwagenchauffeur ook met een stomp voorwerp.

Na het incident belde de man maandagochtend zelf het noodnummer van de geïntegreerde meldkamer van de brandweer en reddingsdienst om medische zorg te krijgen.

De daders waren in staat een som geld van vier cijfers uit de cabine te stelen en na de misdaad onopgemerkt te ontsnappen.

FNV doet dringende oproep aan kabinet: Zorg voor parkeerplekken beroepschauffeurs

UTRECHT – FNV Transport en Logistiek doet een dringende oproep aan het kabinet om voldoende en fatsoenlijke parkeerplekken te regelen voor beroepschauffeurs. De laatste jaren zijn er steeds meer parkeerplekken verdwenen en chauffeurs kunnen dus geen plek vinden als ze even willen of moeten rusten. Dat moet echt anders vindt de FNV.

“We kunnen en mogen chauffeurs niet dwingen om doodmoe verder te rijden, alleen maar omdat er onvoldoende fatsoenlijke parkeerplaatsen zijn”, zegt Femke Janssen van de FNV. “Dat is niet alleen tegen de regels, maar ook levensgevaarlijk.”

Boete en een strafblad

Steeds meer chauffeurs uit binnen- en buitenland kiezen ervoor om de vrachtwagen te parkeren op een plek waar dat wettelijk niet mag. Ook Jan Slotboom uit Dordrecht kwam onlangs voor die keuze te staan. Op 23 maart vorig jaar kreeg hij een geldboete van €500 omdat hij parkeerde op een plek waar dat niet mag. Deze werd opgelegd door de politierechter en Jan kreeg tot overmaat van ramp ook een strafblad. Allemaal omdat er simpelweg geen parkeerplek was. De rechter heeft Jan vandaag schuldig verklaard, want de wet is nu eenmaal de wet.

Vraagtekens bij gerechtelijke uitspraak

FNV Transport en Logistiek is teleurgesteld over de uitspraak. “We begrijpen dat de wet gevolgd moet worden door de contolerende en rechterlijke macht. Echter, als de politiek het onmogelijk maakt om je aan de wet te houden dan kun je hier wel heel grote vraagtekens bij plaatsen”, reageert Janssen.

“Als er gewoon genoeg parkeerplekken waren dan kon Jan daar gewoon parkeren en was er dus geen sprake van een overtreding of zelfs een strafbaar feit. Hij werd nu bijna gedwongen om doodmoe verder te rijden en over zijn limiet in de vrachtwagen te gaan. Dat is ook niet wenselijk.”

Politiek aan zet

Volgens de FNV is de politiek nu aan zet. Er moet een structurele oplossing komen voor dit probleem. Er moeten simpelweg meer parkeerfaciliteiten komen voor beroepschauffeurs. Ook transportbedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zo moeten ritten zo gepland worden dat chauffeurs niet in verleiding komen om op een onveilige manier te parkeren of de rij- en rusttijdenwet te overtreden.

Onmisbare schakel in economie

“Dit betekent dat er minder ritjes per chauffeur gereden moeten worden”, vervolgt Janssen. “Dat kan een direct gevolg hebben voor onze economie. Chauffeurs bevoorraden onze supermarkten en zorgen dat onze medicijnen in de apotheken liggen. Ze zijn een onmisbare schakel in onze economie. Tegelijkertijd moeten deze professionals hun vak goed kunnen uitvoeren. Zij mogen niet de dupe worden van een situatie die door anderen is veroorzaakt.”

Overlast door weghalen spitsstrook A15 blijft tot december

A15

ROTTERDAM – De problemen voor weggebruikers op de snelweg A15 bij Rozenburg door het verwijderen van de spitsstrook, kunnen op korte termijn niet worden opgelost en blijven naar verwachting bestaan tot begin december. Dat is de conclusie van een gesprek dat Rijkswaterstaat had met het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs, de ondernemersvereniging van de haven- en industriële bedrijven.

Laatstgenoemde organisatie beklaagde zich vorige week over “het dagelijkse verkeersinfarct” op en rond de A15 ter hoogte van Rozenburg. De spitsstrook is daar verwijderd om plaats te maken voor de toegang naar de Blankenburgtunnel, de nieuwe verbinding tussen de A4 en de A15. Rijkswaterstaat verwacht dat met de ingebruikname van de verbinding de ergste problemen zijn opgelost. Sinds het weghalen van de strook is het aantal files flink gegroeid en de vertraging voor weggebruikers in en rond de spits fors toegenomen.

“Tot die tijd lijken er weinig mogelijkheden voor Rijkswaterstaat om verzachtende maatregelen te nemen”, stelt Deltalinqs. “De spitsstrook kan bijvoorbeeld niet terug worden gebracht, zo begrepen wij, omdat hierdoor de verkeersveiligheid in het geding komt. Dit heeft met de ligging van de weg in een bocht en de nieuwe aansluiting te maken.” Een woordvoerder van Rijkswaterstaat bevestigt deze lezing.

Rijkswaterstaat heeft wel de maximumsnelheid in de spits tussentijds verlaagd om het verkeer beter te laten doorstromen. Ook staat in de spits een berger paraat om bij calamiteiten te zorgen voor een snelle oplossing.

Kraanwagen van de weg geraakt langs A12 [+foto’s]

Foto: WIS_William | X

UTRECHT – Op de A12 is dinsdagmiddag een kraanwagen van de weg geraakt. Dat meldt een weginspecteur van Rijkswaterstaat op X.

De kraan staat met de zes rechter wielen vast in de berm en met onder meer de trekhaak op het asfalt.

Er wordt nu een plan van aanpak gemaakt om dit erg zware voertuig weer op de weg te krijgen.

Foto: WIS_William | X

Hoe lang de berging van de 60 ton zware kraanwagen gaat duren is onbekend. Vanaf knooppunt Oudenrijn kom je in de file, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Grootste partij Europarlement: herzie verbod verbrandingsmotoren

STRAATSBURG – De Europese Unie moet haar plan herzien om nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 te verbieden, waarschuwde de centrumrechtse EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. Volgens de christendemocratische Europese Volkspartij kan het plan autorijden te duur maken voor veel mensen en banen in de auto-industrie naar China verplaatsen.

“We moeten ervoor zorgen dat autorijden voor iedereen betaalbaar blijft, niet alleen voor degenen die dure elektrische auto’s kunnen betalen”, zei een parlementslid van de partij. De EVP pleit voor een “technologisch neutrale” benadering van de EU, waarbij er meer ruimte komt voor milieuvriendelijkere synthetische brandstoffen en andere oplossingen dan elektrificatie.

De Europese Commissie beoordeelt in 2026 de voortgang richting het doel van 2035 om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren af te schaffen. Maandag riepen autodealers van Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, de EU al op de invoering van strengere CO2-uitstootregels uit te stellen. Ze voerden aan dat er te weinig vraag is naar elektrische auto’s en dat strengere regels de hele auto-industrie schaden.

Vertegenwoordigen

De oproep kwam van vier brancheverenigingen die de Europese distributeurs van automerken van Stellantis vertegenwoordigen. “Wij hebben dagelijks contact met consumenten die vaak elektrische voertuigen afwijzen vanwege zorgen over de prijs, het bereik en de toegankelijkheid”, schreven de organisaties in een brief aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. In de brief, die persbureau Bloomberg inzag, vragen de verenigingen om uitstel van de regels die op 1 januari ingaan.

Vorige maand riepen Europese autofabrikanten Brussel al op de strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s te versoepelen. Zonder ingrijpen riskeren autoproducenten miljarden euro’s aan boetes als ze de gestelde doelen niet halen, waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA).

De verkoop van elektrische auto’s in Europa is de afgelopen maanden sterk afgenomen. Dit is vooral het geval in Duitsland, de grootste automarkt van het continent. Door de gedaalde vraag heroverwegen autofabrikanten hun strategieën en plannen om over te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen.

PVV-kabinetsleden geweerd bij VN-evenement voor vrouwenrechten

DEN HAAG – PVV-staatssecretarissen Vicky Maeijer en Ingrid Coenradie zijn volgende maand niet welkom op een bijeenkomst van een VN-organisatie voor vrouwenrechten in Enschede. Dat bevestigt de politiek assistent van Maeijer na berichtgeving door De Telegraaf.

Dat de staatssecretarissen van Langdurige Zorg en van Justitie geweerd worden, zou te maken hebben met hun partijkleur.

“Staatssecretarissen Coenradie en Maeijer vinden het ongehoord en onacceptabel dat uitgerekend een organisatie die staat voor vrouwelijk leiderschap en de rechten van vrouwen in het algemeen deze positie inneemt”, staat in een schriftelijke reactie namens de twee PVV-bewindslieden. “Welke politieke kleur je ook hebt; geweld tegen vrouwen is bij uitstek een onderwerp waar eensgezindheid ontzettend belangrijk is om dit hoog op de maatschappelijke agenda te krijgen en te houden.”

Het gaat om de Nederlandse start van Orange the World, een jaarlijkse campagne van de VN tegen geweld tegen vrouwen. De gemeente Enschede, die het evenement op 25 november samen met de VN-organisatie UN Women organiseert, is “voornemens” zich terug te trekken als UN Women haar standpunt niet aanpast.

Alle bewindslieden zijn volgens een woordvoerder van de gemeente welkom, ongeacht hun politieke kleur. Zij meldt ook dat de gemeente constant contact heeft met de VN-organisatie, maar zij kan niet zeggen wanneer er een besluit over de kwestie valt.

Milieuovertredingen bij controle autowrakken in Noord-Holland

Foto: ILT

DEN HAAG – Inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleerden negen bedrijven eind september op autowrakken en auto-onderdelen in De Liede (Noord-Holland). Samen met de RDW, het Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV), de politie Landelijke Eenheid, de politie Haarlemmermeer en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied zijn diverse milieuovertredingen vastgesteld. Zo is bij een bedrijf schadelijke asbest geconstateerd.

De ILT controleerde op de import en export van auto’s en auto-onderdelen. Een van de negen bedrijven heeft een transport uit Duitsland illegaal overgebracht naar Nederland. Het materiaal zou zijn overgebracht als metaal. Na bemonstering bleek dat er ook een zeer schadelijke vorm van asbest in de metalen onderdelen voorkomt. Dan is er sprake van gevaarlijk afval en moet vooraf toestemming voor export worden aangevraagd. De ILT treedt nu in contact met de Duitse autoriteiten.

Er zijn ook andere overtredingen geconstateerd. Eén bedrijf wordt nog nader onderzocht vanwege het begaan van mogelijke strafbare feiten. Ook slaat een bedrijf vloeistoffen niet op de juiste manier op. Risico is dat schadelijke stoffen in de bodem terechtkomen. Op een autosloperij is het van belang dat stoffen zoals olie op de juiste wijze worden opgevangen en separaat worden afgevoerd.

Onaangekondigd

Een inspectie wordt vooraf met alle partners voorbereid. Bedrijven worden onaangekondigd bezocht. De ILT blijft acties op het gebied van autowrakken en auto-onderdelen uitvoeren.

Tweedehands auto’s voor export

Eerder al meldde de ILT over de slechte kwaliteit van afgedankte voertuigen die vanuit Nederland op transport gaan naar Afrika. Veel auto’s en busjes die vanuit Nederlandse havens naar Afrika op transport gaan, zijn sterk verouderd. Ze hebben een lage-emissieklasse, meestal een ongeldige APK en er zijn vaak problemen met de katalysator of het roetfilter. De karakteristieken van de geëxporteerde voertuigen kwamen sterk overeen met voertuigen die in Nederland worden gesloopt. In Nederland worden dergelijke oude voertuigen aangemerkt als afval.

Toezicht ILT

Doel van een inspectie op autowrakken is om de bedrijven die zich bezighouden met export van oude auto’s beter in beeld te krijgen en om het illegaal overbrengen van afval van en naar het buitenland tegen te gaan. De ILT bevordert dat afvalstoffen op een juiste manier worden verwerkt. De inspectie wil daarmee schade voor mens en milieu voorkomen of beperken.

Noorwegen verhoogt dreigingsniveau terreur naar hoog

OSLO – Noorwegen houdt rekening met meer terreur. De binnenlandse veiligheidsdienst PST heeft het dreigingsniveau verhoogd naar het op één na hoogste niveau door de voortdurende escalatie van het conflict in het Midden-Oosten.

Het terreurdreigingsniveau in Noorwegen gaat van gematigd naar hoog omdat vooral de dreiging tegen Joodse en Israëlische doelen verder is toegenomen, aldus de politie.

Drie Scania Quadro’s voor Van der Wiel Transport

DRACHTEN – Van der Wiel Transport uit Drachten rijdt sinds kort met drie Scania 460P Quadro trucks. De, door Veldhuizen Trucks, geleverde Scania’s doen het boven verwachting en zijn bovendien populair bij de chauffeurs.

Van der Wiel Transport heeft een vloot van 53 trekkende eenheden en is onder meer actief in het transport van bouwmaterialen en rondhout. Daarnaast heeft het bedrijf een vloot kippers voor losgestorte bouwmaterialen, waaronder asfalt. Specifiek voor het asfalttransport besloot Van der Wiel over te gaan tot de aanschaf van drie Scania 460P Quadro trucks. Mede door de invoer van milieuzones groeit vanuit de markt de vraag naar materieel met schone motoren.

Bedrijfsmanager Geert van der Ploeg van Van der Wiel: “Het concept van deze compacte 10×4 kippers sprak ons bijzonder aan. Veldhuizen Trucks heeft hiermee de optimale balans gevonden tussen laadvermogen, compacte afmetingen en wendbaarheid. Zo past met dit concept een vijf-asser met een hoog netto laadvermogen voor een dieplader-aanhangwagen binnen de wettelijke lengte. Dat is ideaal, want na de aanvoer van de machines wordt de truck zonder beperking van het laadvermogen ingezet voor de aanvoer van asfalt.”

Uitschakelbare vijfde as

De Scania 560P trucks zijn af fabriek 8×4 voertuigen met een wielbasis van 4,55 meter. Veldhuizen trucks heeft de trucks zodanig aangepast dat ze binnen de 8 meter lengte vallen. Daarbij is er gekozen voor een dubbel aangedreven bogie, waarvan de laatste as uitschakelbaar en liftbaar is. Dat betekent tractie als dat nodig is en minder rolweerstand bij lege ritten. Veldhuizen Trucks bouwde vervolgens een hefbare negen tons, luchtgeveerde originele Scania as op positie drie waardoor de 8×4 een 10×4 werd.

Hiermee is de truck nu voorzien van twee liftassen. Verder werden de trucks voorzien van hogere banden en werden de brandstoftanks vervangen door Y-vormige tanks. Ook werden allerlei zaken als luchtketels, accu’s en dergelijke verplaatst om de compacte asopstelling mogelijk te maken. Het resultaat is een truck met 46 ton op kenteken, een laadvermogen van netto 28,5 ton en de geïsoleerde Hyva asfaltkipper.

Volledig luchtgeveerd

De eerste Scania Quadro rijdt al enige tijd bij Van der Wiel en de resultaten stemmen tot tevredenheid.

“De trucks doen het opvallend goed qua verbruik. Dat is echt een groot verschil met de trucks die wij voorheen inzetten. Ook de chauffeurs zijn bijzonder tevreden over de trucks. Ze zijn erg blij met de ruime cabines, de lage instap en het comfort van volledige luchtvering.”

Eén truck rijdt vast voor KWS Wegenbouw met een asfaltset op de aanhangwagen. De andere twee rijden voor diverse opdrachtgevers, soms ook met een asfaltset erachter.

“De trucks zijn rechtstreeks gekocht bij Veldhuizen Wagenbouw, een bedrijf waar we uitstekend contact mee hebben. Zij denken mee in oplossingen. Voor service en onderhoud maken we gebruik van de diensten van Scania dealer Rinsma in Drachten. Zij staan volledig achter dit concept met een compleet onderhoud- en reparatie contract”, aldus Geert van der Ploeg.

LAATSTE NIEUWS

Hapag-Lloyd bestelt 24 nieuwe containerschepen

HAMBURG - Hapag-Lloyd heeft twee contracten getekend met twee Chinese scheepswerven voor in totaal 24 nieuwe containerschepen. Hiervan worden twaalf nieuwbouwschepen – elk met...