Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 19:21 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 65

Snijders & Groenewoud Transport vof, en nog twee transportbedrijven failliet verklaard

NOORDWIJK – Snijders & Groenewoud Transport vof uit Noordwijk is voor de rechtbank van Den Haag op dinsdag 8 oktober 2024 failliet verklaard.

Op dit moment is nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Het transportbedrijf werd, volgens de bedrijfswebsite, opgericht in 2021. Eerst als vof in december 2023 werd een bv gestart. De vof, waar volgens de curator nog weinig activiteit in was, is nu failliet verklaard.

Het bedrijf is actief in vervoer van verschillende soorten vrachten door heel Europa
met als specialiteit het vervoer van bloemen, planten en tuinartikelen.
Ook voor koel- en vries transporten van onder andere groente, fruit en andere verswaren kan men bij Snijders & Groenewoud terecht.

Nog twee transportbedrijven failliet verklaard

Op dinsdag 8 oktober werden nog twee transportbedrijven failliet verklaard, te weten Phoenix Logistiek uit Breukelen en DK Logistics uit Schijndel. Van beider bedrijven is niet bekend waarom ze failliet zijn verklaard.

Orbán zowel uitgejoeld als toegejuicht in Europees Parlement

STRAATSBURG – De Hongaarse premier Viktor Orbán is tijdens en na zijn toespraak in het Europees Parlement zowel uitgejoeld als toegejuicht. Vooral toen Orbán hard uithaalde naar illegale immigranten klonk er boegeroep en werd hij uitgefloten door midden- en linkse partijen in het Europees Parlement. Europarlementariërs van rechtse partijen vielen Orbán juist bij met luid applaus.

De onrust in de plenaire zaal van het Europees Parlement was het grootst nadat Orbán zei dat er buiten de EU ‘hotspots’ moeten komen waar migranten een beslissing op hun asielaanvraag moeten afwachten. “Zonder die hotspots kunnen we de Europese Unie niet beschermen. Andere oplossingen zijn illusies.” Hij werd uitgejoeld door de midden- en linkse partijen toen Orbán zei dat illegale immigratie heeft geleid tot onder andere antisemitisme, homofobie en onveiligheid voor vrouwen. Rechtse partijen gaven hem een luid applaus. “Of je het leuk vindt of niet, dit zijn de kale feiten”, reageerde Orbán.

Na zijn toespraak zongen Europarlementariërs van de Linkse Fractie een protestlied, waarop parlementsvoorzitter Roberto Metsola alle parlementariërs opriep de waardigheid van het parlement te respecteren.

In het debat dat daarop volgde, trokken Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, en de fractievoorzitters van de centrumrechtse EVP, de sociaaldemocraten, de Groenen, de liberale Renew en de Linkse Fractie flink van leer tegen Orbán.

Von der Leyen verweet hem onder meer de problemen van illegale migranten “over de schutting van je buurman te gooien”. Ook bekritiseerde ze het nieuwe Hongaarse visumbeleid, waarbij Russen zonder extra veiligheidscontroles in Hongarije mogen werken. Deze Russen kunnen op die manier naar andere EU-landen reizen. Dat is “een veiligheidsrisico, niet alleen voor Hongarije, maar voor alle lidstaten”, zei Von der Leyen.

De vijf fractievoorzitters hekelden Orbán om zijn minachting voor de mensenrechten, het beknotten van het demonstratierecht, het verbod op abortus, het nepotisme en de corruptie in het land. “Het is hoog tijd het stemrecht van Hongarije op te schorten”, zei Valérie Hayer, fractievoorzitter van het liberale Renew. Alleen de Patriotten voor Europa, de partij waar Orbán de grondlegger van is en waarin ook de PVV huist, steunde de Hongaarse premier.

“Een politieke intifada”, zei Orbán in reactie op alle kritiek, die hij resoluut van de hand wees.

Mondoffice en RAJA Italië openen een gedeeld distributiecentrum in Castelletto Cervo

CASTELLETTO CERVO – Mondoffice en RAJA Italië hebben een nieuw gedeeld distributiecentrum geopend in Castelletto Cervo, Noord-Italië. De inhuldiging verliep in aanwezigheid van de gekozen vertegenwoordigers van de regio Biella, leidinggevenden van de RAJA Group en het vastgoedbedrijf Savills.

Vanaf de eerste helft van 2025 zal deze site van 45.000 m² de logistieke activiteiten van Mondoffice (Italië’s grootste retailer in kantoorbenodigdheden en -uitrustingen) en RAJA Italië (nummer 1 in verpakkingsbenodigdheden en -uitrustingen) op 1 locatie centraliseren. De site kan 4.500 bestellingen per dag verwerken en verzenden, waarbij de site 75% van Italië in minder dan 24 uur kan bedienen.

Hiervoor beschikt het distributiecentrum over een geautomatiseerd opslagsysteem, een semi-geautomatiseerde “goods-to-person” pickingoplossing (producten worden rechtstreeks naar de orderverzamelaars gebracht) en 51 laadperrons voor voertuigen. De vestiging zal meer dan 50.000 producten zoals benodigdheden en apparatuur kunnen opslaan.

Aandacht voor duurzaamheid

Het distributiecentrum in Castelletto Cervo is ontworpen volgens de LEED-normen (Leadership in Energy and Environmental Design), met als doel het behalen van een LEED Gold-certificering. Daarom is het gebouw uitgerust met:

  • een fotovoltaïsch energiesysteem van 1 MW;
  • isolerende coatings om thermische verspreiding te beperken;
  • een regenwater hergebruiksysteem om de 20.000 m² aan groene ruimten te irrigeren;
  • een airconditioningsysteem met warmtepomp.

Alle energie die het gebouw verbruikt, zal afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen. De werknemers zullen genieten van moderne kantoren en een sporthal.

Danièle Marcovici, Voorzitster en CEO van de Raja Group, verklaart : “Italië is een belangrijke markt voor de RAJA Group. Dit proefproject, een mooi voorbeeld van logistieke samenwerking, voldoet aan onze performance eisen. We willen onze Italiaanse klanten nog beter van dienst zijn en het leiderschap van Mondoffice en RAJA Italië versterken.
Volgens Irma Garbella, CEO van Mondoffice: “Het nieuwe distributiecentrum betekent een echte stap voorwaarts in het bundelen van de vaardigheden en logistieke middelen van onze bedrijven. Hierdoor kunnen we een nog efficiëntere en concurrerendere service bieden.”

“De vestiging in Castelletto Cervo is uitgerust met technologische en milieugerichte innovaties, waardoor we nog effectiever kunnen reageren op de grote uitdagingen van de supply chain”, zegt Lorenza Zanardi, General Manager van RAJA Italië.

RAJA Italië zal tot het einde van het jaar gebruik blijven maken van het distributiecentrum in Castel San Giovanni (Piacenza). In 2025 verhuizen de 100 werknemers van RAJA Italië naar de nieuwe kantoren.

Situatie rond noodopvang Ugchelen bekeken na vernieling

UGCHELEN – Of de crisisnoodopvang voor asielzoekers in het Gelderse Ugchelen, waarbij in de nacht van dinsdag op woensdag vernielingen zijn aangericht, vrijdag open kan en gaat, is nog onduidelijk. Een woordvoerder van de burgemeester van de gemeente Apeldoorn, waar Ugchelen onder valt, zegt dat daar woensdag naar wordt gekeken.

Omwonenden hoorden in de nacht een harde knal. De politie trof vervolgens sporen van beschadiging aan en is een onderzoek begonnen. Waardoor de knal is veroorzaakt is vooralsnog onduidelijk, maar een politiewoordvoerder liet al wel weten dat de politie uitgaat van vernieling.

Hoe groot de schade is, kon de woordvoerder van burgemeester Ton Heerts nog niet vertellen. De burgemeester vindt “iedere reactie op dit moment overbodig”. Waarom de burgemeester een reactie overbodig vindt “spreekt voor zichzelf”. Meer uitleg geeft de woordvoerder niet.

Onvrede

De noodopvang, in een oude basisschool, zou rond vrijdag open moeten. Er is plek voor in totaal maximaal honderd mensen, die tijdelijk worden opgevangen op momenten dat het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel te vol wordt. De bedoeling is dat de noodopvang uiterlijk 31 december stopt.

Volgens Omroep Gelderland lijkt de onvrede over de komst van de opvang tot een kookpunt te zijn gekomen. Vooral onder ouders van de naastgelegen basisschool zou de komst van de noodopvang tot onrust hebben geleid. Op beelden op de website van de regionale omroep is te zien dat er flinke schade is. Er liggen glasscherven van gesprongen ramen. Ook liggen er volgens Omroep Gelderland plafondplaten op de vloer en is de gevel zwartgeblakerd. Op de beelden is ook te zien dat er spandoeken hangen, met daarop leuzen als ‘Niet náást onze kinderen dat moeten we verhinderen’ en ‘Punt uit neem een ander besluit’.

Lange file op A15 bij Rozenburg nadat auto op pijlwagen botst

ROZENBURG – Op de snelweg A15 is een auto op een pijlwagen gebotst. Hierdoor is een file ontstaan met een half uur vertraging voor weggebruikers die vanaf de Maasvlakte richting Rotterdam rijden, meldt Rijkswaterstaat.

De beschadigde pijlwagen moet worden geborgen. Daardoor is een rijstrook afgesloten.

Een van de twee inzittenden van de auto raakte gewond en is overgebracht naar een ziekenhuis.

Het incident gebeurde nabij de plek waar onlangs de spitsstrook is afgesloten om ruimte te maken voor de nieuwe Blankenburgverbinding en toltunnel die de A15 met de A20 verbindt. Die weg gaat in december open.

Sinds het afsluiten van de spitsstrook staan er langere files die voor meer vertraging zorgen. De komst van de tunnel moet leiden tot minder files, stelt Rijkswaterstaat.

Vrachtwagen aanhanger bijna te water in Scheveningen [+foto]

Foto: Regio15

SCHEVENINGEN – Aan de Dr. Lelykade in Scheveningen is woensdagochtend een aanhanger van een vrachtwagen bijna te water geraakt.

De aanhanger kwam op de kade net voor het water op een ponton tot stilstand.

Het ponton is zwaar beschadigd geraakt.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt bij het incident.

Op dit moment is niet bekend waardoor de aanhanger aan de rol is gegaan.

VVD wil kiesdrempel van 2 procent bij Tweede Kamerverkiezingen

DEN HAAG – De VVD wil een kiesdrempel van 2 procent. Kamerlid Silvio Erkens heeft dat woensdag voorgesteld in een debat over de begroting van Binnenlandse Zaken. Een kiesdrempel houdt in dat partijen meer stemmen moeten binnenhalen om zetels te krijgen.

Het plan moet versplintering in de politiek tegengaan. “De grote hoeveelheid aan partijen zorgt ervoor dat politieke partijen in de Tweede Kamer steeds meer met elkaar bezig zijn en minder met de inhoud”, schrijft de VVD.

In Nederland ligt de kiesdrempel op dit moment effectief op 0,67 procent van de stemmen, oftewel een van de 150 zetels. Bij een drempel van 2 procent zouden Volt en JA21 bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen geen zetels hebben gehaald. ChristenUnie en SGP zouden vlak boven die drempel hebben gezeten, met respectievelijk 2,04 en 2,08 procent van de stemmen.

Andere landen

In sommige andere landen geldt al een kiesdrempel. In België ligt die drempel bijvoorbeeld op 5 procent. In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk, werken de kiesstelsels op andere manieren in het voordeel van grote partijen.

Het is nog niet duidelijk of genoeg andere partijen het plan van de liberalen steunen. NSC heeft eigen ideeën over aanpassingen aan het Nederlandse kiesstelsel. De partij van Pieter Omtzigt wil dat een deel van de zetels per district wordt verdeeld, zodat politici meer gebonden zijn aan kiezers uit hun regio.

In dat debat kreeg Erkens weinig bijval van andere fracties. Volgens André Flach (SGP) zijn kleine partijen als de zijne niet het probleem: “Ik neem waar dat er vooral heel veel gedoe is tussen gróte partijen.” Zouden zij niet op “mediadieet” moeten, vroeg hij zich af. Caroline van der Plas (BBB): “Een heleboel mensen zouden bij een kiesdrempel niet meer vertegenwoordigd zijn.”

Gewonde bij steekincident in Groningen

GRONINGEN – Een persoon is in de nacht van dinsdag op woensdag zwaargewond geraakt bij een steekincident aan de Kleine Haddingestraat in Groningen.

Het slachtoffer, een 25-jarige man uit Groningen, is daarbij zwaargewond geraakt, meldt de politie.

De politie kreeg om 01:12 uur een melding van een steekincident. Meerdere eenheden gingen ter plaatse. Agenten troffen het slachtoffer zwaargewond aan. De man is vervolgens met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

De verdachte is niet meer in de omgeving aangetroffen en er is op dit moment nog niemand aangehouden.

De politie is direct een onderzoek gestart naar de toedracht van het steekincident. Zo is er sporenonderzoek gedaan op de plaats van het steekincident en is er gesproken met getuigen. Ook zal er buurtonderzoek worden verricht.

Lijnbus vast in weiland in Groningen [+foto]

Foto: Persbureau Meter/Duofocus

GRONINGEN – Een lijnbus is woensdagochtend vast komen zitten in een weiland langs de Olgerweg in Groningen.

Hoe dat precies heeft kunnen gebeuren is niet bekend.

Het betreft een lange harmonicabus.

Een bergingsbedrijf is ter plaatse om de bus uit het weiland te halen.

Volgens een fotograaf ter plaatse zit de bus muurvast.

Eerste Kamer wil asielnoodwet niet en vraagt om plan B

DEN HAAG – De Eerste Kamer keert zich tegen een beroep op het noodrecht om het asielbeleid aan te scherpen. Die noodgreep is “onwenselijk”, vindt een meerderheid van de senatoren. Ze vragen het kabinet om een “plan B”, een wet die wél vooraf aan de Tweede en Eerste Kamer wordt voorgelegd.

De regeringspartijen hebben afgesproken een asielcrisis uit te roepen en de asielwet buiten werking te stellen om meteen strenge asielmaatregelen te kunnen nemen. Dat het parlement daar alleen achteraf wat over te zeggen krijgt, stuit op fel verzet van oppositiepartijen. Die hebben in de Eerste Kamer de meerderheid. Maar premier Dick Schoof hield ook bij de verdediging van de Prinsjesdagplannen van zijn kabinet dinsdag in de senaat vol dat hij voorlopig alleen op het noodrecht wil mikken.

Een meerderheid van GroenLinks-PvdA, CDA, D66, SP, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, Volt, SGP en OPNL vindt “dat voornemen onwenselijk”, spraken deze partijen na het debat uit. Dat maakt dat “dus een plan B noodzakelijk is”. Het kabinet moet dat oordeel van de Eerste Kamer meewegen bij zijn uiteindelijke besluit, luidt het in de motie GroenLinks-PvdA.

Na het inschakelen van het noodrecht moet het kabinet de steun van de Tweede en Eerste Kamer zien te krijgen om die te rechtvaardigen en de maatregelen te kunnen voortzetten.

Ierse kalveren op transport naar Nederland: uitgehongerd, mishandeld en dood achtergelaten

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – In maart 2024 hebben vier dierenwelzijnsorganisaties, Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland, L214 en Dier&Recht, geconstateerd dat Ierse kalveren stelselmatig worden mishandeld bij transport naar Nederland en andere EU-landen. Ondanks vele rapporten en beloftes om te verbeteren, worden kalveren nog steeds lange tijd onthouden van melk en blootgesteld aan hardhandige behandelingen op verzamelplaatsen – beiden in strijd met de Europese Transportverordening 1/2005. Deze constateringen belichten het falende handhavingsbeleid van de verantwoordelijke autoriteiten en tonen een zorgwekkend patroon van desinteresse en wreedheid, dat jaar na jaar voortduurt.

Kalveren lange tijd zonder melk, in strijd met EU-wetgeving

Het onderzoek toonde aan dat kalveren meer dan 30 uur lang geen melk kregen tijdens hun reis van de Ierse verzamelplaats naar de Franse rustplaats. Deze stelselmatige overtredingen van de Europese Transportverordening 1/2005 – die stelt dat kalveren na 19 uur gevoederd moeten worden (en indien nodig zelfs na 9 uur) – zijn niet nieuw. Het probleem speelt al vele jaren. Ondanks onze jaarlijkse rapporten blijven deze overtredingen voortduren, wat duidt op een falend systeem om kalveren tijdens transport te beschermen.

Tweede ronde van uithongering: transport naar Polen door Nederlands bedrijf

De overtredingen stoppen niet bij de rustplaats in Frankrijk, waar de kalveren worden gelost en melk krijgen voordat hun transport verdergaat. De kalveren, vervoerd door het Nederlandse bedrijf Hamanitra, werden voor een tweede keer lange tijd uitgehongerd. Na de Franse rustplaats reed Hamanitra naar een verzamelplaats in België, waar de kalveren alleen energiedrank kregen in plaats van melk.

Hierna gingen ze verder naar de eindbestemming: een boerderij in Polen. De totale periode zonder melk was minimaal 48 uur – opnieuw een ernstige overtreding van de Europese Transportverordening 1/2005.

Mishandeling en verwaarlozing bij Iers verzamelcentrum

Op een verzamelplaats in Ierland werden de jonge kalveren zeer hardhandig behandeld. Ze werden geslagen en aan de oren en staarten voortgesleept. Zij die te zwak waren, werden niet uitgesloten van transport, maar gedwangvoerd en geïnjecteerd met antibiotica. Op het terrein werd een stapel dode kalveren aangetroffen, indicatief voor de erbarmelijke omstandigheden tijdens het transport en op de verzamelplaats.

Ongeschikte watersystemen

Ook bleek dat de watersystemen in de vrachtwagens niet geschikt waren voor kalveren en bovendien vaak niet aan stonden, waardoor kalveren naast verhongering ook risico liepen op uitdroging.

Vervalsing van transportjournaals

Transportbedrijven gaan slordig en nalatig om met de wettelijk verplichte transportjournaals. Belangrijke informatie wordt vaak weggelaten of bewust foutief ingevuld, waardoor het lijkt alsof aan de wettelijke eisen wordt voldaan en effectieve handhaving wordt bemoeilijkt. Autoriteiten grijpen hier al jaren niet op in, waardoor deze overtredingen ongestoord voortduren.

Dringende noodzaak tot ingrijpen

Het onderzoek bevestigt een hardnekkig patroon van mishandeling, uithongering en verwaarlozing bij het transport van Ierse kalveren. Ondanks uitgebreide mediaberichtgeving en herhaalde beloften van zowel de industrie als de autoriteiten, blijven significante verbeteringen uit. De dierenrechtenorganisaties pleiten daarom voor een volledig verbod op het transport van kalveren jonger dan 8 weken. Tot die leeftijd is hun immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld en hebben zij melk nodig, iets wat tijdens transport niet kan worden geboden. Zij eisen daarnaast een strengere handhaving van de bestaande regelgeving, aangezien de autoriteiten tot nu toe ernstig tekortschieten in hun plicht om deze kwetsbare jonge dieren te beschermen.

Zonder ingrijpende maatregelen zullen de mishandeling en uithongering van kalveren onverminderd doorgaan. Controlerende instanties en de industrie moeten eindelijk verantwoordelijkheid nemen en de chronische misstanden aanpakken.

Lees het volledige rapport hier.

ACM trekt vergunning kleine energieleverancier All in Power in

DEN HAAG – De kleine energieleverancier All in Power is niet langer in staat om op een betrouwbare manier energie te leveren. Daarom trekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de vergunning van het bedrijf in.

Alle klanten, ongeveer vijfhonderd huishoudens en andere kleinverbruikers, blijven wel gewoon energie ontvangen. Ze krijgen vanzelf bericht van hun nieuwe energieleverancier.

Volgens de ACM stond All in Power, dat zogenoemde dynamische energiecontracten aanbood, al langer onder verscherpt toezicht omdat er zorgen waren over de financiële gezondheid van de onderneming.

Inmiddels heeft het bedrijf zelfs geen actieve bestuurder meer. Ook voldoet de onderneming volgens de ACM niet meer aan de eisen waaraan alle energieleveranciers in Nederland moeten voldoen.

Wie de klanten kan overnemen, is nog niet bekend. All in Power krijgt een aantal dagen de tijd om een andere energieleverancier te vinden die dat wil doen. Als dat niet lukt, worden de klanten uiterlijk voor 5 november verdeeld over alle andere energieleveranciers.

De ACM stelt dat het intrekken van de vergunning dus geen gevolgen heeft voor de levering van stroom. Het kan wel financiële gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor mensen die nog geld tegoed hebben van de onderneming.

Bedrijven haven Rotterdam dringen aan op versnellen verduurzaming

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op “nieuwe onconventionele maatregelen” om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. “Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden”, waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens het lokale bedrijfsleven heeft de industrie, met name de chemie, in de haven het momenteel “ongekend zwaar”. “Sluitingen, stilvallende productie bij diverse locaties en zes kwartalen op rij krimp hakken er zwaar in.” Intussen zou een derde van alle duurzame projecten vertraagd zijn door onder andere netcongestie. De ontwikkeling op het gebied van waterstof zou nagenoeg stilstaan, terwijl de markt voor bijvoorbeeld duurzaam plastic dreigt te stranden.

“Dit terwijl de vraag naar allerlei producten uit de industrie voor ons dagelijks leven niet afneemt en we de CO2-uitstoot zo in de praktijk verschuiven naar andere landen”, voert de lobbyclub voor de ondernemingen uit het havengebied aan.

Nettarieven

Om het tij te keren is volgens Deltalinqs onder meer een drastische verlaging van de nettarieven nodig, in lijn met de tarieven in omringende landen. Dit zou zorgen voor een eerlijker speelveld en hierdoor worden waterstof- en elektrificatieprojecten weer aantrekkelijker. Ook zouden allerlei duurzame-energieprojecten flink kunnen worden versneld door nieuwe regelgeving toe te passen of door anders te gaan werken.

De verduurzaming van de industrie staat in politiek Den Haag al op de agenda. De bedrijven vinden dat het daar komende tijd niet moet gaan over een nieuwe “CO2-tonnenjacht”, maar over praktische maatregelen die bedrijven kunnen helpen met verduurzamen. Dan zou een “win-winscenario” mogelijk zijn. De bedrijven wijzen er ook op dat de Nederlandse overheid met de versnelde aanleg van de lng-terminal in Groningen na de start van de oorlog in Oekraïne eerder heeft laten zien “onconventioneel en snel” te kunnen opereren.

Boeing trekt loonaanbod in na mislukte onderhandelingen vakbond

Foto: Adobe Stock

ARLINGTON – De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en vakbond IAM zijn er niet in geslaagd om tot een overeenkomst te komen. Boeing zei dinsdag het loonaanbod voor de ongeveer 33.000 stakende fabrieksmedewerkers in te trekken en meldde dat er geen verdere onderhandelingen met de vakbondsvertegenwoordigers gepland staan.

“Helaas heeft de vakbond onze voorstellen niet serieus overwogen”, zei Stephanie Pope, de hoogste baas van de tak voor verkeersvliegtuigen, in een brief aan de werknemers. Ook noemde ze de eisen van de vakbond “niet-onderhandelbaar”. “Verdere onderhandelingen hebben op dit moment geen zin en we hebben ons aanbod ingetrokken.”

De vakbond streeft naar een loonsverhoging van 40 procent, verdeeld over vier jaar. Ook wil de vakbond dat een pensioen met vastgestelde uitkeringen dat tien jaar geleden uit het contract werd geschrapt weer wordt ingevoerd. Vorige maand kwam Boeing met een voorstel waarin het werknemers onder meer een loonsverhoging van 30 procent aanbood.

De fabrieksmedewerkers legden inmiddels drieënhalve week geleden, op vrijdag 13 september, het werk neer uit onvrede over het cao-bod van Boeing. Kredietbeoordelaars hebben gewaarschuwd dat een langdurige staking het herstel van Boeing ondermijnt en de kredietwaardigheid van het bedrijf kan raken. Ook de financieel directeur van Boeing, Brian West, zei dat de werkonderbreking het herstel van de vliegtuigmaker in gevaar brengt.

Kamer zoekt naar manieren om Lelylijn levend te houden

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De aanleg van de Lelylijn moet doorgaan, vindt een groot deel van de Tweede Kamer. Onder meer GroenLinks-PvdA, NSC, BBB en CDA vroegen aandacht voor de spoorlijn tussen de Randstad en Noord-Nederland in een debat over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat. Het project staat in het coalitieakkoord, maar bleek onlangs miljarden euro’s tekort te komen.

Cor Pierik (BBB) vroeg staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) of woningbouwprojecten konden helpen om privaat geld te vinden voor de spoorlijn, en of er Europees geld voor is. “Hier staat een blij oppositielid”, reageerde Eline Vedder (CDA). Ze wees erop dat BBB’ers eerder minder positief over de spoorlijn waren.

Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) riep het kabinet op om in elk geval door te gaan met een verdere uitwerking van het project. Noordelijke provincies hebben aangeboden 10 miljoen euro van deze ‘verkenning’ te betalen. “Zorg voor die andere helft”, zei De Hoop. “Het gaat maar om een paar miljoen.”

Het blijft onduidelijk waar de miljarden vandaan moeten komen die de Lelylijn tekort komt. Volgens staatssecretaris Jansen is dat een voorwaarde om te beginnen met de verkenning van het project.

LAATSTE NIEUWS

Hapag-Lloyd bestelt 24 nieuwe containerschepen

HAMBURG - Hapag-Lloyd heeft twee contracten getekend met twee Chinese scheepswerven voor in totaal 24 nieuwe containerschepen. Hiervan worden twaalf nieuwbouwschepen – elk met...