Clicky

woensdag 6 november 2024 - 08:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 64

Eieren van hobbykippen via regenwormen vervuild met PFAS

DORDRECHT – Regenwormen lijken de belangrijkste oorzaak te zijn van de hoge concentraties PFAS in de eieren van hobbykippen uit de buurt van de Chemours-fabriek in Dordrecht. Dat concludeert advies- en ingenieursorganisatie Arcadis na onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Papendrecht en Sliedrecht. In kippeneieren uit de regio Zuid-Holland Zuid is vooral PFOS aangetroffen, een stof die onder de verzamelnaam PFAS valt, maar voor zover bekend nooit is gebruikt door chemiebedrijf Chemours en voorganger DuPont.

De GGD en het RIVM adviseerden eind vorig jaar om uit voorzorg geen eieren te eten van hobbykippen uit deze regio. Dat advies geldt nog steeds. Eieren uit de supermarkt kunnen volgens experts wel veilig worden gegeten, omdat ze worden gecontroleerd voordat ze in de winkel terechtkomen. Dat geldt niet voor de eieren van kippen die door mensen op kleine schaal in de tuin of op het erf worden gehouden.

Arcadis heeft onderzocht wat de mogelijke oorzaken zijn van de hoge concentraties PFOS. De onderzoekers keken onder meer naar diverse soorten voer, het water, de grond, bodembedekking, vitaminen en medicijnen, maar vonden hierin geen verklaring. Tijdens het onderzoek kwamen ook regenwormen in beeld.

“Een van de kippenhouders zei: ik spit regelmatig de grond om, zodat de kippen lekker wormen kunnen eten. Zo zijn we op dit spoor gezet”, aldus een van de Arcadis-onderzoekers. Metingen bij tientallen regenwormen wezen uit dat sprake is van bioaccumulatie: ophoping van chemische stoffen in een organisme. Wormen eten van alles op wat ze in de grond vinden. Zelf worden ze weer opgegeten door scharrelende kippen. De gemeten hoeveelheden in de wormen kunnen het grootste deel van de schadelijke stoffen in de eieren verklaren, aldus de betrokken partijen.

“PFOS zit in heel Nederland in lage gehaltes in de grond, maar dat kon de hoge concentraties in de eieren niet verklaren. De regenwormen bevatten echter dusdanige concentraties, dat wel sprake is van een duidelijk verband”, aldus Arcadis. “Maar we weten niet of dit de enige oorzaak is, mogelijk zijn er meer bronnen.” Het RIVM, dat eerder al onderzoek deed naar de eieren die worden gelegd door kippen uit de buurt van Chemours, voert nu een landelijk onderzoek uit.

Eén keer opladen, een week lang tanken: de eEconic als helikoptertankvoertuig bij Airbus

DONAUWÖRTH – De Mercedes-Benz eEconic tankt voor het eerst helikopters bij. Airbus Helicopters in Donauwörth gebruikt de volledig elektrische truck van Mercedes-Benz Special Trucks al enkele weken. De eerste ervaringen van Airbus Helicopters laten zien dat de tankwagen met de geïnstalleerde batterijcapaciteit ongeveer een week in normale omstandigheden kan worden gebruikt zonder tussentijds opladen.

De tankopbouw voor de vliegtuigbrandstof met SAF (Sustainable Aviation Fuel) is afkomstig van ROHR Spezialfahrzeuge GmbH. De experts van ROHR en Mercedes-Benz Special Trucks hebben gezamenlijk de integratie van het tank- en basisvoertuig uitgevoerd. De bedoeling achter de toevoeging van het volledig elektrische tankvoertuig aan het wagenpark is om de emissies van het afhandelingspark te verminderen en de directe voertuigomgeving een aangenamere werkplek te maken voor werknemers.

Het basisvoertuig: de eEconic van Mercedes-Benz Special Trucks

Dankzij de bewezen veiligheidsvoorzieningen is de Mercedes-Benz eEconic ideaal voor gebruik in dynamische werkomgevingen. De kijkhoek van de bestuurder is breder dan bij veel andere vrachtwagenmodellen dankzij het lage panoramavenster. De lage zitpositie stelt de bestuurder bovendien in staat om op ooghoogte met collega’s op het vliegveld te observeren wat er gebeurt en oogcontact met hen te houden.

Ondanks de lange wielbasis van 5,5 meter heeft de eEconic een relatief krappe bochtstraal dankzij de gestuurde achteras. Hierdoor kan het ongeveer 11 meter lange basisvoertuig gemakkelijk manoeuvreren tussen grondpersoneel, andere voertuigen, landende helikopters en zelfs de roterende bladen van startende helikopters.

Het veiligheidsconcept wordt aangevuld met trainingen voor grondpersoneel, die zijn ontworpen door experts van Mercedes-Benz Special Trucks, ROHR Spezialfahrzeuge GmbH en Airbus.

De eEconic heeft een elektrische as met een geïntegreerde aandrijfeenheid en twee elektromotoren die een continu vermogen van 330 kW genereren. De accupakketten van de eEconic kunnen worden opgeladen met een vermogen van maximaal 160 kW. Omdat de pomp in de tankbehuizing ook de accu’s van het voertuig gebruikt, zorgt één laadproces voor de energievoorziening voor zowel het rijden als het tanken.

Elektrische energie kan ook worden teruggewonnen door recuperatie, wat de bedrijfstijd van het tankvoertuig verlengt zonder tussentijds opladen. Een ander voordeel van de elektrische aandrijving: de uitlaatgas-, geur-, hitte- en geluidsoverlast voor medewerkers op het vliegveld is aanzienlijk lager.

De tank van Rohr Spezialfahrzeuge GmbH

Het voertuig is uitgerust met een speciale tankopbouw met een nuttige capaciteit van 16.500 liter. De pomp wordt hydraulisch aangestuurd via een elektrisch aftakassysteem (ePTO). Omdat de pomp in de tankopbouw ook energie uit de in de voertuigaccu’s opgeslagen energie haalt, is één enkel laadproces voldoende om de energievoorziening voor zowel het rijden als het tanken te garanderen.

Voor deze voertuigoplossing hebben de specialisten van ROHR zich gericht op het aanpassen van gestandaardiseerde componentonderdelen en -assemblages van een conventioneel verbrandingsvoertuig aan een elektrisch voertuig. Dit betekent dat de bediening van het voertuig weinig gewenning vereist.

Mercedes-Benz Special Trucks en de tankspecialist ROHR Spezialfahrzeuge GmbH maken gebruik van een gemeenschappelijke gebruikersinterface om alle relevante informatie, zoals de laadtoestand van de accu’s, de resterende actieradius, het tankniveau of het energieverbruik, op het display in de bestuurderscabine weer te geven.

De klant: Airbus Helicopters

Airbus heeft zichzelf ten doel gesteld om haar CO2-uitstoot tegen 2050 terug te brengen tot netto nul. Het ziet het gebruik van bewezen, duurzaam geproduceerde vliegtuigbrandstoffen als een belangrijke hefboom hierbij. Vandaag de dag kunnen alle Airbus-vliegtuigen en -helikopters al op een 50 procent SAF-mengsel worden ingezet. Tegen 2030 zullen alle Airbus-helikopters gecertificeerd zijn om op 100 procent SAF te vliegen.

Airbus gebruikt op haar vestiging in Beiers Zwaben sinds 2023 meer brandstof met SAF-inhoud en stapt geleidelijk over op volledig elektrische voertuigen om in de toekomst haar bedrijfswagenpark volledig elektrisch te kunnen laten rijden. De aanschaf van de elektrische tankwagen, die ter plaatse zoveel mogelijk wordt opgeladen met groene energie, is een verdere stap in de uitvoering van dit project.

Grafische mediabranche willen gereguleerde zakelijke postmarkt

SCHIPHOL-RIJK – De belangengroep voor de grafische industrie KVGO wil dat de politiek de zakelijke postmarkt reguleert en er toezicht op houdt. Volgens de organisatie, die onder meer drukkers vertegenwoordigt, lijkt de minister geen oog te hebben voor de zakelijke postmarkt, die volgens de KVGO 94 procent van de gehele markt omvat.

“Bedrijven en maatschappelijke organisaties die post willen versturen zijn overgeleverd aan de grillen van een monopolist”, zegt Mark Bonenkamp van de KVGO over PostNL.

Als het aan het kabinet ligt, mag PostNL er straks een dag langer over doen om brieven te bezorgen, maakte minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) onlangs bekend. De termijn gaat van maximaal 24 uur naar 48 uur. In de Tweede Kamer wordt woensdag gedebatteerd hierover. Dinsdag biedt de KVGO een petitie aan in de Tweede Kamer.

Volgens Bonenkamp zou de minister zich grote zorgen moeten maken over de problemen die veroorzaakt worden doordat de zakelijke postmarkt nu niet gereguleerd is. “De exponentieel gestegen prijzen, de steeds slechtere service en de onbetrouwbare bezorging brengen veel van deze bedrijven en maatschappelijke organisaties in de problemen.”

“De minister erkent dat PostNL zich stelselmatig niet aan de wettelijke normen houdt, maar lost dit op door de normen dan maar naar beneden bij te stellen”, voegt KVGO-directeur Brecht Grieten toe. “Maar daarmee los je natuurlijk niets op. Dit gaat volledig voorbij aan het maatschappelijke en economische belang van een goede postvoorziening.”

PostNL heeft het al langer zwaar. Er worden steeds minder brieven gestuurd en de kosten van onder meer arbeid zijn hoog voor het bedrijf. Beljaarts was vorige week niet te spreken over de slechte kwaliteit van postbezorging en zei dat deze “niet langer acceptabel” was. Het plan om PostNL voor brieven wat meer tijd te geven, kan erbij helpen de kwaliteit te verbeteren.

FNV Spoor blij met oproep vervoerders aan kabinet: ‘Stop geweld in OV’

UTRECHT – Vakbond FNV is blij met de oproep van vervoerders aan het kabinet om agressie in het OV aan te pakken. Voor de FNV is dit al langer een speerpunt en de bond heeft al vaker bij het kabinet aangedrongen op maatregelen. Afgelopen jaar was er sprake van in totaal 1042 agressie-incidenten tegen OV-personeel. De FNV vindt dat er echt iets moet gebeuren.

“Geweld in het openbaar vervoer is een veelkoppig monster”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. “Niet alleen conducteurs, maar al het OV-personeel kan ermee te maken krijgen. Agressie en geweld in het openbaar vervoer raakt bovendien ook de passagiers. Wij vinden dat alles op alles gezet moet worden om het aantal gevallen van agressie naar beneden te krijgen.”

Verklaring conducteur moet zwaarder wegen

De vakbond heeft meerdere malen bij het kabinet gepleit voor maatregelen om agressie en geweld tegen te gaan. Zo wil de FNV dat de verklaring die conducteurs over incidenten afgeven aan de politie zwaarder gaat wegen en dat NS-medewerkers van Veiligheid en Service makkelijker de identiteit van personen kunnen vaststellen.

Ook vervoerders moeten meer doen

Volgens vakbond FNV moeten de vervoerders zelf echter ook in de spiegel kijken: “Naast onze oproep aan regering voor meer bevoegdheden voor de OV-boa’s sporen wij ook al jaren de vervoerders aan om meer veiligheidspersoneel aan te nemen”, legt Janssen uit. “Zij zijn er voor de veiligheid van het OV personeel en reizigers en we zien dat ze met te weinigen zijn.”

Morgen debat in de kamer

Morgen bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waar het Openbaar Vervoer onder valt.

Pro-Palestijnse demonstranten blokkeren ingang bestuursgebouw UU

UTRECHT – Pro-Palestijnse demonstranten blokkeren de ingang van een gebouw van de Universiteit Utrecht (UU), bevestigen een woordvoerster van de universiteit en de actievoerders zelf na berichtgeving van RTV Utrecht. Het gaat om het bestuursgebouw aan de Heidelberglaan bij Utrecht Science Park. De UU heeft mensen die in het gebouw werken geadviseerd om thuis te werken.

Op de Instagrampagina Utrecht Student Encampment worden beelden gedeeld van de blokkade. Daarop is een groep van enkele mensen te zien. Ze zitten voor de ingang van het bestuursgebouw. Een aantal heeft het hoofd bedekt met een keffiyeh, een sjaal die veel gedragen wordt bij pro-Palestijnse protesten. Ook zijn Palestijnse vlaggen te zien en op een video van de blokkade roepen mensen “free Palestine”.

De woordvoerster van de UU laat weten dat de studenten er rond 07.00 uur al zaten. Tegen die tijd waren er ook al een aantal medewerkers in het gebouw. Die zijn nog steeds binnen. “We kijken het rustig aan”, aldus de woordvoerster. Ze kan niet inschatten hoelang de situatie gaat duren en wil “niet vooruitlopen” op de vraag of de universiteit de demonstranten gaat wegsturen.

‘Doel behaald’

Een demonstrant zegt tegen het ANP dat de groep vooral uit studenten van de UU bestaat. Ze willen dat de universiteit alle banden verbreekt met Israël vanwege “de genocide in Gaza. We willen dat de universiteit begrijpt wat de impact is van de banden met Israël.” De demonstranten hebben maandag gekozen als actiedag omdat het 7 oktober is, een jaar na de aanval van Hamas op Israël en het begin van de nieuwe oorlog van Israël in de Gazastrook. De actievoerders willen duidelijk maken dat volgens hen het geweld tegen de Palestijnen niet op 7 oktober vorig jaar begon, maar al decennia duurt.

De UU werkt aan een evaluatie van de samenwerkingen met Israëlische instellingen. De universiteit denkt volgens de woordvoerster “niet dat het beëindigen of bevriezen van alle contacten met onderwijsinstellingen van een land een oplossing biedt. We vinden het van belang om in contact te blijven met studenten en collega’s uit conflictgebieden, omdat juist zij kunnen bijdragen aan verandering.”

De demonstranten zijn niet van plan maandag lang actie te voeren voor het bestuursgebouw. Doordat de universiteit medewerkers thuis laat werken “is het doel voor vandaag al behaald”.

De toekomst van stadsdistributie: ‘ondernemers moeten zich zorgen maken’

Foto: MichielTon.com

UTRECHT – In aanloop naar de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next staat zero emissie stadslogistiek hoog op de agenda. Vanaf 2025 zullen zeker 25 gemeenten in Nederland zero emissie zones voor stadslogistiek invoeren.

Corien den Ouden, beursmanager: “Dit onderwerp is van cruciaal belang voor de toekomst van stadsdistributie en staat centraal tijdens onze logistieke vakbeurzen. Experts, zoals de bekende lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel en beleidsmakers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, bespreken tijdens de beurzen de kansen en uitdagingen voor zowel ondernemers als bewoners.”

Spoed: tijd van koplopers is voorbij

De invoering van zero emissie zones in steden betekent dat alleen voertuigen die geen uitstoot produceren, zoals elektrische vrachtwagens en vrachtfietsen, toegang hebben tot deze zones.

Walther Ploos van Amstel: “Het is al jaren bekend dat de logistieke sector moet overstappen op duurzame mobiliteit. Het verminderen van uitstoot en het optimaliseren van energieverbruik kunnen op de lange termijn kostenbesparingen opleveren en zijn belangrijk voor zowel het milieu als de toekomst van de sector. Echter, ondernemers zijn zich vaak niet bewust van de mogelijke gevolgen van de invoering van de zero emissie zones. Sommige ondernemers steken hun kop in het zand. De tijd van koplopers op dit gebied is nu echt voorbij. Iedereen moet aan de bak.”

Grootste zorg: ondernemers denken soms te eenvoudig

Lector Walther Ploos van Amstel gaat tijdens de vakbeurzen in op de noodzaak van slimme stedelijke planning, de integratie van elektrische voertuigen en waterstoftechnologie en de mogelijkheden van ‘last-mile’ logistiek zonder uitstoot.

“De stad van de toekomst is een stad zonder CO2 emissies. De technologie is er, nu moeten we de implementatie versnellen en daar moeten alle ondernemers in veel binnensteden in Nederland mee aan de slag. Mijn grootste zorg is dat veel ondernemers soms te eenvoudig denken. We ontdekken nu dat de invoering van de zero emissie zones veel gecompliceerder is. Veel ondernemers denken alleen na over het voertuig en niet over bijvoorbeeld de laadinfrastructuur, financiering, de chauffeurs en het uitbesteden van een logistiek concept”, aldus Walther Ploos van Amstel.

Voor het realiseren van transitie- en innovatie is fysiek ontmoeten een cruciaal begin
Walther Ploos van Amstel pleit voor een gezamenlijke inspanning van bedrijven, overheden en consumenten. “De overheid heeft in deze een regulerende taak en moet stimuleren, faciliteren, experimenteren en coördineren. Het leveren van goede verkeersdata is hierbij essentieel.”

Tobia Potters, senior adviseur ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Het ministerie werkt aan een concurrerend, veilig, efficiënt veerkrachtig, duurzaam multimodaal goederenvervoer. Digitalisering, sterkere digitale samenwerking in logistieke ketens is hiervoor essentieel. Dat begint met samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen: wij als overheid, u als bedrijfsleven. We gaan op de beurs graag met ondernemers in gesprek over de invulling van deze samenwerking. We presenteren verhalen waarmee we hopen ondernemers te inspireren en waar we hen ook concreet uitnodigen tot samenwerking aan specifieke projecten. Voor het realiseren van innovatie is fysieke ontmoeting een cruciaal begin. Daarom faciliteren we een ontmoetingsplaats op ICT&Logistiek: de “Netwerkfoyer IenW & Friends” waarin we graag luisteren naar ervaringen. Hoe denkt men over de digitale transitie? Wat is de volgende stap?”

Van 5 tot en met 7 november 2024 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. Duizenden beslissers, experts, keynotes en influencers komen samen om kennis te delen en concrete oplossingen te vinden voor de vraagstukken van vandaag en morgen. “The Future Starts Here!”

De vakbeurzen vinden gelijktijdig plaats; digitalisering, robotisering en datagedreven zijn dé trends in de (intra) logistiek. De effecten daarvan zijn in ieder warehouse zichtbaar: slim met technologie, energie, ruimte en mensen.

Halsema op dag van herdenking en protest: ‘houd elkaar heel’

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam roept op “elkaar heel” te houden op de dag dat de slachtoffers van de terreuraanval van Hamas op Israël een jaar geleden worden herdacht. “Ik vraag alle Amsterdammers vandaag: houd elkaar heel. Rouwen om onschuldige slachtoffers is niet politiek, verdriet is niet politiek. Geef elkaar de ruimte”, schrijft Halsema op Instagram.

In Amsterdam is maandagavond een herdenking met onder anderen premier Dick Schoof. Ook staat er een manifestatie gepland op de Dam als steunbetuiging aan Israël. Op sociale media wordt opgeroepen tot een pro-Palestijnse tegendemonstratie in de hoofdstad. Ook willen pro-Palestijnse actiegroepen op meerdere stations een sit-in houden.

“Demonstreren is een grondrecht en daar moeten we niet aan willen tornen”, zegt Halsema. “Juist in een periode van onrust is het van groot belang dat mensen de straat op kunnen en hun stem kunnen laten horen. Zolang dat vreedzaam en binnen de kaders van het demonstratierecht gebeurt.”

De burgemeester spreekt van een “beladen en emotionele dag, met name voor Joodse Amsterdammers”. “Ik denk aan de nabestaanden en leef mee met al die mensen die in grote angst en onzekerheid al een jaar wachten op de vrijlating van hun geliefden die door Hamas zijn gegijzeld.” Halsema zegt ook te denken aan de “vele onschuldige Palestijnse slachtoffers”, die sinds het uitbreken van oorlog tussen Israël en Hamas zijn gevallen.

Op 7 oktober 2023 kwamen ongeveer 1200 mensen in Israël om door aanvallen van Hamas en andere Palestijnse militanten. Ook namen ze zo’n 250 mensen gevangen, die ze wegvoerden naar Gaza. De aanval was het begin van een verwoestende oorlog in Gaza, die inmiddels aan bijna 42.000 mensen het leven heeft gekost.

Explosies en raketinslagen te horen bij begin herdenking Israël

TEL AVIV – De herdenking van de terreuraanval door Hamas in Israël is maandagochtend vroeg begonnen met op de achtergrond het geluid van explosies en raketinslagen, meldt een verslaggever van The New York Times.

Bezoekers van de herdenking, op de plek waar precies een jaar geleden het festival Nova plaatsvond, moesten ook even plat op de grond gaan liggen om raketten die Hamas vanuit de Gazastrook afvuurde.

Het Israëlische leger zegt dat Hamas maandagochtend om 06.31 uur (lokale tijd) vier raketten afvuurde, waarvan er drie werden onderschept door de luchtafweer. Een raket kwam volgens het leger in onbewoond gebied terecht. De gewapende tak van Hamas zegt de raketten te hebben afgevuurd op het zuiden van Israël.

Bij het festival, even ten oosten van de Gazastrook bij de plaats Re’im, werden vorig jaar op 7 oktober meer dan 380 mensen om het leven gebracht. Om 06.25 uur maandagochtend begon de herdenking, meldt de Amerikaanse krant. De organisatie speelde onder meer het laatste nummer dat festivalgangers hoorden voordat de aanval van Hamas begon.

Eerder op de ochtend klonk het luchtalarm bij Tel Aviv. Het Israëlische leger onderschepte twee drones.

Waterstoftankstation voor vrachtwagens geopend in de haven van Göteborg

GÖTEBORG – In het weekend is er een waterstoftankstation voor zwaar verkeer geopend in de haven van Göteborg. Het station ligt direct naast een van de drukste poorten van de haven, die ook een van de locaties is met de meeste vrachtwagens in Zweden. Het station levert uitsluitend groene waterstof.

“De grote stroom vrachtwagens naar de haven en de mogelijkheid om werkmachines bij te tanken, maken de locatie voor dit waterstoftankstation ideaal. In combinatie met verschillende bestaande laadstations rond de haven is het zware landtransport in de haven van Göteborg nu helemaal klaar voor een overgang naar zowel elektriciteit als waterstof”, aldus Viktor Allgurén, hoofd innovatie bij de haven van Göteborg.

Het station ligt direct naast Gate 6, de ingang van de RoRo-terminal van Göteborg. De toegangsweg naar de poort is een van de drukste wegen van Zweden, met 400.000 passerende vrachtwagens per jaar. Wanneer Stena Line haar huidige terminals in Duitsland en Denemarken verplaatst naar Arendal, net ten westen van de RoRo-terminal, zal het aantal voertuigen in het gebied naar verwachting de komende jaren nog verder toenemen.

Het station wordt beheerd door Hydri, een bedrijf dat zich richt op het bouwen van een Zweeds waterstofinfrastructuurnetwerk via ongeveer 20 waterstofstations in 2024 en 2025. Het station in de haven van Göteborg is het eerste en wordt gedeeltelijk gefinancierd door het Zweedse Energieagentschap.

“Groene waterstof heeft een groot potentieel om de transitie van zwaar transport te stimuleren. Met dit tankstation banen we de weg naar een koolstofneutrale transportsector”, aldus Michel Thomas, CEO van Qarlbo Energy en voorzitter van de raad van bestuur van Hydri.

Zeker dertig gewonden bij frontaal busongeluk in Dresden

DRESDEN – In de Oost-Duitse stad Dresden is een stadsbus frontaal op een kleiner busje gebotst.

De brandweer zegt tegen de lokale omroep MDR dat zeker dertig mensen gewond zijn geraakt, van wie vijf ernstig.

Het is niet duidelijk waardoor het ongeluk kon gebeuren.

Op een foto van MDR is te zien dat de stadsbus deels bovenop het andere voertuig is beland. Ook een boom is geraakt en omgevallen.

SEGRO verwerft logistiek warehouse van 75.000 m2 in Oosterhout van Weerts Group

OOSTERHOUT – SEGRO heeft een off-market deal afgerond voor de aankoop van 75.000 m² duurzame logistieke ruimte in Oosterhout, Noord-Brabant, van Weerts Group. De overname vergroot SEGRO’s schaal in een regio die fungeert als een belangrijke logistieke hub voor Continentaal Europa, evenals de Nederlandse binnenlandse markt.

Het gebouw werd in 2022 gebouwd. In lijn met de Responsible SEGRO-doelen om lage-koolstofgroei te bevorderen, heeft het gebouw BREEAM Excellent- en EPC A++++-beoordelingen, bevat het een PV panelensysteem van 5,6 MWp en is het uitgerust met 100 EV-laders (22 procent van de totale parkeerplaatsen).

Tevens maakt het gebruik van slimme technologie om het energieverbruik van de huurders te monitoren en te helpen verminderen. Het gebouw bestaat uit vier units, waarvan er drie verhuurd zijn aan modewinkel Primark en de vierde aan de internationale gezondheids- en schoonheidswinkel A.S. Watson, eigenaar van merken zoals Superdrug, ICI Paris XL en Kruidvat.

Het pand ligt ongeveer 10 km ten westen van Tilburg, waar SEGRO al verschillende activa bezit, en heeft een uitstekende ligging nabij belangrijke transportroutes; vlak bij de A27 tussen Breda en Utrecht en tussen de A59 en A58 langs de corridor Rotterdam-Venlo.

Eelco Ouwerkerk, Head of The Netherlands, SEGRO: “Na onze eerdere acquisities van hoogwaardige warehouses in Noord-Brabant en Limburg eerder dit jaar, verstevigt deze aankoop onze overtuiging dat het zuiden van Nederland een belangrijke logistieke markt is.”

“Wanneer we investeren in nieuwe activa of ontwikkelingsmogelijkheden is het voor ons belangrijk dat deze niet alleen uitstekende commerciële kansen bieden, maar ook aansluiten bij onze Responsible SEGRO-ambities om koolstofarme groei te bevorderen. Dit object voldoet aan beide criteria met sterke potentiële rendementen en indrukwekkende duurzaamheidsprestaties.”

De overname volgt op de aankoop in juni 2024 van een modern logistiek terrein van 98.000 m² in Eindhoven, een nieuw gebouwd logistiek magazijn van 37.800 m² in Heerlen en een logistiek magazijn van 36.500 m² in Tilburg, die allemaal voldoen aan de investeringscriteria van SEGRO op het gebied van rendement, locatie en kwaliteit.

SEGRO werd commercieel geadviseerd door JLL. SGS Search was de technische adviseur en de juridische vertegenwoordiging werd verzorgd door Stibbe. Weerts Group werd juridisch geadviseerd door GT Law.

Duizenden boetes voor door rood rijden op spoorwegovergang

UTRECHT – Bij spoorwegovergangen zijn sinds februari 6395 bekeuringen gegeven voor het negeren van het rode licht, meldt spoorbeheerder ProRail. In februari ging de eerste flitspaal aan bij een overgang in het Utrechtse Bunnik, daarna volgden nog tien camera’s, vooral in de provincies Utrecht en Noord-Holland. Maandag gaat de twaalfde flitscamera aan. Die is geplaatst bij een spoorwegovergang in Baarn.

Volgens een woordvoerster van ProRail hangen de camera’s “bij de meest risicovolle overwegen die we hebben”. Het gaat dan bijvoorbeeld om overwegen bij stations, waar mensen nog even door het rode licht willen gaan om toch de trein te halen. Ook hangen de camera’s op plekken waarvan ProRail weet dat het rode licht vaak genegeerd wordt.

“We zien dat het werkt”, zegt de woordvoerster. “Bij een aantal overwegen zien we dat er in het begin veel boetes zijn, en dat daarna het aantal boetes halveert. Eigenlijk willen we niet heel veel boetes geven, we willen dat mensen veilig doen.”

Meer inzicht

Tot februari was er een controle met boa’s nodig om mensen die het rode licht negeerden te betrappen en bekeuren. Auto’s, motoren en vrachtwagens kunnen rekenen op een boete van 300 euro, brom- en snorfietsers moeten 210 euro betalen als ze betrapt worden. Voetgangers en fietsers kunnen niet bekeurd worden met de flitscamera. Wel registreert de camera het als mensen door het rode licht gaan. “Dat geeft ons ook meer inzicht”, zegt de woordvoerster. “We kunnen dan bijvoorbeeld met onze eigen boa’s controleren.”

Het is de bedoeling dat er uiteindelijk zo’n veertig flitscamera’s bij overwegen komen te hangen. Wanneer die allemaal zijn opgehangen, weet ProRail nog niet.

Vrachtwagen in brand bij bedrijf in Honselersdijk [+foto]

Foto: VRPress

HONSELERSDIJK – Op zondagavond 6 oktober is door nog onbekende oorzaak brand ontstaan in de cabine van een vrachtwagen aan de Zwethlaan in Honselersdijk. De brand breidde uit naar de aangekoppelde trailer die aan het laaddock van een bedrijf stond.

Een voorbijganger zag de brand en belde direct 112.

De brandweer wist helaas niet te voorkomen dat de brand ook nog oversloeg naar het bedrijf.

De brandweer schaalde op naar het sein ‘zeer grote brand’ en GRIP1. Dit werd rond 22:23 uur weer opgeheven.

Defensieminister: eerste F16’s aangekomen en ingezet in Oekraïne

CHARKIV – De eerste Nederlandse F16’s zijn aangekomen in Oekraïne, kan defensieminister Ruben Brekelmans inmiddels bevestigen. Tegen het ANP zegt hij bovendien dat ze al zijn ingezet. Voor de zomer zei Brekelmans al dat de straaljagers snel naar Oekraïne zouden gaan, maar lange tijd kon het ministerie van Defensie er nog geen verdere uitspraken over doen.

Ook nu kan Brekelmans niet alles zeggen, omdat hij niet wil dat de Russen meer weten dan nodig is. Zo kan hij niet zeggen hoeveel straaljagers inmiddels zijn aangekomen in Oekraïne, en wanneer exact de rest komt. In totaal heeft Nederland 24 F16’s toegezegd. Hij kan wel zeggen dat “de komende maanden, tot en met begin volgend jaar” er nog straaljagers die kant op gaan.

Brekelmans was zondag in de Oekraïense stad Charkiv, op zo’n veertig kilometer van de frontlinie. Volgens de minister vragen de Oekraïense autoriteiten vooral om luchtafweer, om zich zo te wapenen tegen de vele raketten en drones die Rusland op Oekraïne afstuurt. Niet alleen F16’s helpen daarbij, ook het zogeheten Patriot-luchtafweergeschut is daarbij belangrijk.

Patriots

Nederland heeft Patriots geleverd, en zou samen met een ander land een nieuwe Patriot-eenheid samenstellen. Zo ver kwam het niet, omdat het partnerland toch geen andere “kerncomponenten” kon leveren. Defensie heeft niet bekendgemaakt om welk land het gaat. Volgens Brekelmans is het “geen enorm probleem” dat de andere onderdelen niet geleverd zijn. Volgens hem heeft Oekraïne ook al wat aan de drie lanceerinstallaties en het radarsysteem dat Nederland levert.

De defensieminister vond het bezoek aan Charkiv “aangrijpend”. De stad is zwaar getroffen door Russische aanvallen en continu klonk het luchtalarm. Brekelmans was ook in de hoofdstad Kyiv, waar vanuit veiligheidsoverwegingen overleggen in schuilkelders werden gehouden. “Het leven speelt zich daar deels ondergronds af”, beschrijft Brekelmans.

Nederland trekt 400 miljoen uit om drones te maken met Oekraïne

CHARKIV – Nederland gaat samen met Oekraïne drones ontwikkelen en produceren. Dat meldt het ministerie van Defensie, na een bezoek van defensieminister Ruben Brekelmans aan Oekraïne. In totaal wordt er 400 miljoen euro uitgetrokken om de drones te ontwerpen en onderdelen te fabriceren. Ongeveer de helft daarvan komt terecht bij Nederlandse bedrijven en instellingen.

Brekelmans zegt tegen het ANP dat het gaat om “de meest geavanceerde drones”, en niet om de kleinere die massaal worden ingezet. De onbemande toestellen die Nederland en Oekraïne gaan ontwikkelen zijn bedoeld voor verkenningen, maar ook voor aanvallen. Het gaat om zowel vliegende als varende drones.

Volgens de defensieminister is er grote vraag naar, omdat ze een belangrijk onderdeel vormen in de luchtafweer van Oekraïne. Ook offensief zijn ze waardevol. Oekraïne hoopt er doelen in Rusland mee aan te kunnen vallen.

Doelwit

Brekelmans denkt niet dat Nederland nu in het bijzonder een doelwit vormt voor bijvoorbeeld Russische hackers. “Ook andere landen zijn met dit soort drones bezig”, legt hij uit.

Het ministerie meldt dat er mogelijk extra geld beschikbaar is, mocht het programma effectief blijken. Sinds de laatste update die Brekelmans afgelopen juni gaf aan de Tweede Kamer, is er 700 miljoen euro extra uitgegeven aan militaire steun voor Oekraïne. In totaal is er ruim 10,4 miljard euro beschikbaar gemaakt, waarvan bijna 3,8 miljard ook daadwerkelijk is geleverd.

LAATSTE NIEUWS

Code geel in midden en oosten van het land wegens dichte...

DE BILT - In een groot deel van het land is code geel van kracht wegens mist, meldde het KNMI dinsdagavond laat. Eerder werd...