LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MÜNCHEN – Op 21 september begon het Oktoberfest in München en zoals elk jaar is de vraag naar bier op dat moment bijzonder hoog. Tijdens deze dagen kon de Mercedes-Benz eActros 600 bijdragen aan de bevoorrading van de tent en voorzag de Wiesn van ongeveer 82.000 liter bier en verse pretzels.
Lettl Transportation GmbH levert voor het Hofbräuhaus München
‘s Nachts leverde Lettl Transportation bier voor de staatsbrouwerij Hofbräuhaus in München. Hiervoor werd de eActros 600 met tankoplegger en een volume van 27.500 liter ingezet. Als onderdeel van een praktijktest bij de klant vertrok de elektrische vrachtwagen binnen drie dagen ‘s avonds richting Theresienwiese, nadat hij in de brouwerij was gevuld. De vrachtwagen moest bij vier stations bij de Hofbräu-tent stoppen om het bier in de juiste vaten te krijgen.
Verse pretzels van Höflinger Müller GmbH
Naast het bezorgen van bier werd de eActros 600 ook ingezet voor de Oktoberfest-bezorging van pretzels. Bakkerij Höflinger en Müller produceerde in twee shifts pretzels in een extra bakkerij op het Olympisch terrein vlakbij het Oktoberfest, zodat ze vervolgens vers uit de oven geserveerd konden worden.
Het traditionele bedrijf, dat al twee eActros 300’s in zijn wagenpark heeft, zette voor het transport van de bakplaten de elektrische langeafstandsvrachtwagen van Mercedes-Benz met koeloplegger in.
Momenteel leveren Höflinger en Müller ook pretzels aan de Canstatter Wasen in Stuttgart en maken hiervoor gebruik van hun Mercedes-Benz vrachtwagens.
De eActros 600 voor langeafstandstransport vierde eind 2023 zijn wereldpremière. De hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur – vandaar de modelaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, maken het mogelijk dat de elektrische truck een actieradius van 500 kilometer haalt zonder tussentijds opladen.
Deze actieradius wordt onder zeer realistische en praktische omstandigheden bereikt met een bruto treingewicht van 40 ton en kan afhankelijk van de rijstijl en de route ook aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan zelfs ruim 1.000 kilometer per dag afleggen. Tussentijds opladen tijdens wettelijke chauffeurspauzes – zelfs zonder megawattladen – maakt dit mogelijk, mits er laadmogelijkheden beschikbaar zijn. Naast CCS-laden met maximaal 400 kW maakt de eActros 600 later ook megawattladen (MCS) mogelijk.
Visueel wordt de elektrische vrachtwagen voor lange afstanden gekenmerkt door een fundamenteel nieuw, minimalistisch ontwerp met heldere lijnen en een aerodynamische vorm. Wat betreft winstgevendheid voor wagenparkbeheerders zal de elektrische vrachtwagen nieuwe normen stellen en op lange termijn de meerderheid van de dieseltrucks in het belangrijke segment van langeafstandstransport vervangen.
De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor op batterijen aangedreven langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, een laadinfrastructuur en services met het nieuwe merk TruckCharge.
Mercedes-Benz Trucks viert eind november van dit jaar de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz-fabriek in Wörth. De eerste eActros 600-klantenvoertuigen worden vóór eind 2024 geproduceerd en geregistreerd.