Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 11:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 62

Motorrijder komt om in Amsterdam na mogelijke achtervolging

AMSTERDAM – Op de Zuiderzeeweg in Amsterdam is in de nacht van woensdag op donderdag een motorrijder omgekomen nadat die van de weg was geraakt. De politie achtervolgde de bestuurder “mogelijk” kort voor het dodelijke ongeval, zegt een woordvoerster van de politie.

Het incident gebeurde rond 00.30 uur, zegt de politie. De bestuurder raakte ernstig gewond en ondanks directe reanimatie door de politie is de persoon ter plaatse overleden.

Omdat er mogelijk een korte achtervolging aan voorafging, zal behalve de verkeersongevallenanalyse ook de Rijksrecherche onderzoek doen naar de toedracht van het ongeval. Meer wil de politie er op dit moment niet over zeggen. De politie vraagt mensen die iets gezien hebben om zich te melden.

De Zuiderzeeweg is volledig afgesloten en ook het openbaar vervoer ondervindt tijdelijk hinder.

Roeland Ruygt nieuwe Managing Director bij Volvo Trucks Nederland

Roeland Ruygt

Na ruim 37 jaar werkzaam te zijn geweest binnen Volvo Groep, waarvan de laatste twaalf jaar als Managing Director van Volvo Trucks Nederlands, is Wabe van Solkema per 1 oktober 2024 met pensioen gegaan. Roeland Ruygt volgt hem op.

Wabe heeft een grote bijdrage geleverd aan het succes van Volvo Trucks. Ruim 37 jaar heeft hij bij de Volvo Groep gewerkt, waarvan bijna twaalf jaar in zijn huidige rol als Managing Director. Hij heeft een sterke organisatie overgedragen die samen met haar professionele dealernetwerk vooroploopt met klantgerichtheid, duurzaamheid en innovatie.

Roeland Ruygt is sinds 2000 werkzaam bij Volvo Trucks en heeft diverse posities binnen de Volvo-organisatie bekleed. Van 2017 tot 2022 was hij director Volvo Trucks vehicle sales bij Volvo Trucks Nederland en sindsdien is hij algemeen directeur van Volvo Group Truck Center (VGTC). Roeland heeft een solide staat van dienst als het gaat om het opbouwen van hechte teams en een klantgerichte cultuur, met aandacht voor duurzaamheid.

Roeland Ruygt (l) en Wabe van Solkema (r)

“De huidige transitie naar duurzame alternatieven maakt de keuze van transportbedrijven voor het type voertuig en de specificatie steeds ingewikkelder. Moeten zij gaan voor een alternatief dat al beschikbaar is, wachten op een nog duurzamere aandrijflijn of toch nu nog gaan voor een efficiënte dieselmotor? Binnen VGTC zitten we dicht op de markt en ligt de focus op klanten nog beter te kunnen ondersteunen in hun investeringen voor een duurzame toekomst, met behoud van hun winstgevendheid. Die ervaring neem ik mee in mijn nieuwe rol binnen de Volvo Groep”, verklaart Roeland Ruygt.

 

Meerdere doden in Florida door orkaan Milton

Orkaan Milton Florida

ST. LUCIE COUNTY – Er zijn meerdere doden gevallen na een tornado in St. Lucie County in het zuidoosten van de staat Florida. Dit meldt lokale nieuwszender WPTV.

Volgens WPTV heeft de sheriff van de regio, Keith Pearson, de doden bevestigd. Het is onduidelijk om hoeveel mensen het gaat.

De orkaan Milton bereikte Florida rond 02.30 uur en raast met windstoten van 190 kilometer per uur door de staat. Gouverneur Ron DeSantis zei tijdens een persconferentie dat er 19 tornado’s zijn en 116 tornadowaarschuwingen zijn afgegeven.

Meer dan een miljoen mensen zitten zonder stroom in Florida, volgens PowerOutage.

Noodlijdende DB Cargo gaat 2.300 banen schrappen

BERLIJN – DB Cargo, de noodlijdende goederenvervoerder van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB), gaat 2300 banen schrappen. Het banenverlies volgt op maanden van onderhandelingen met vakbonden en ondernemingsraden.

DB Cargo, met in totaal 31.000 mensen in dienst, kampt al jaren met verliezen. Het railtransportbedrijf heeft ook een Nederlandse tak, waar volgens de website zo’n 650 mensen werken. Hoewel er geen gedwongen ontslagen zijn gepland, zijn er een sociaal plan en een vrijwillige vertrekregeling opgesteld.

Het bedrijf wil klanten beter bedienen door nieuwe bedrijfsonderdelen op te richten die zich richten op belangrijke sectoren, waaronder staal, de auto-industrie, chemie en consumentengoederen. Elk van deze onderdelen zal als zelfstandig bedrijf opereren, verantwoordelijk voor het eigen personeel, locomotieven en goederenwagons, aldus het bedrijf.

Europese Rekenkamer bezorgd over oplopende schulden van EU

LUXEMBURG – De Europese Rekenkamer is bezorgd over de oplopende schulden van de Europese Unie. Dat staat in het verslag over de Europese begroting van 2023.

De gezamenlijke schuld van de EU was vorig jaar 458,5 miljard euro en daarmee bijna twee keer zo hoog als in 2021 (236,7 miljard euro). De toename komt vooral door geld dat de EU heeft geleend voor het zogenoemde Europese Herstel- en Veerkrachtfonds ofwel coronaherstelfonds. Uit dit fonds kunnen de EU-lidstaten subsidies krijgen om investeringen te doen om de klap van de pandemie te boven te komen.

Vermoedelijk wordt “het leeuwendeel van de terugbetalingen uitgesteld” tot volgende meerjarenbegrotingen, schrijft de rekenkamer in het verslag. Over dit “doorschuiven van de risico’s” is de rekenkamer niet te spreken.

Verkeerde bestedingen

De controleur van de Europese financiën stelt bovendien vast dat verkeerde bestedingen uit het coronaherstelfonds de komende jaren vermoedelijk toenemen door de tijdsdruk die EU-landen voelen om alsnog van de subsidies te profiteren voordat dit fonds in 2026 stopt. Rekenkamerlid Stef Blok vindt dat de commissie de aanvragen daarom goed moet controleren. Een correcte besteding van het coronaherstelfonds vraagt, aldus Blok bij de presentatie van het verslag aan de pers, de komende tijd “een hele rechte rug van heel veel mensen”.

Een andere zorg van de Europese Rekenkamer is de jaarlijkse stijging van het percentage aan fouten dat de controleurs vinden in de Europese begroting. Dat geschatte foutenpercentage was in 2021 nog 3 procent, liep op tot 4,2 procent voor 2022 en blijkt voor 2023 5,6 procent te zijn van de in totaal 239,2 miljard euro aan EU-betalingen in 2023.

Meerjarenbegroting

“Ik schrik daar toch van”, reageert Blok. Dat geld verkeerd wordt besteed, betekent niet altijd dat er fraude is. Soms wordt, bijvoorbeeld door onduidelijke Europese regelgeving, geld per ongeluk verkeerd uitgegeven. Maar, zegt Blok, de Europese Commissie moet hieruit wel lessen trekken en de regelgeving en controlemechanismen verbeteren. “Het gaat hier ook over publiek vertrouwen in de overheid en in de Europese Unie”, aldus Blok.

Het EU-budget komt grotendeels uit de afdracht die de EU-landen doen in verhouding met hun bruto nationaal inkomen. Daarnaast zijn er nog door de EU aangegane leningen. Het Europees Parlement en de EU-landen stellen de jaarlijkse begroting vast die past binnen de door henzelf periodiek vastgestelde meerjarenbegroting voor zeven jaar. De huidige meerjarenperiode loopt van 2021 tot 2027. De Europese Commissie doet in 2025 een begrotingsvoorstel voor de volgende zeven jaar.

Provincie Overijssel legt verbod op nieuwe zonneparken vast

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft vastgelegd dat er geen zonneparken meer worden aangelegd op landbouwgrond. Op D66 na stemden alle partijen in Provinciale Staten voor het voorstel van het college (41-2). Alleen projecten waarvoor voor 13 oktober 2023 een positief principebesluit is genomen door een gemeente, mogen nog worden afgemaakt.

BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP hadden vorig jaar in hun coalitieakkoord opgeschreven dat ze geen grote velden van zonnepanelen meer willen op landbouwgrond in Overijssel. Dit moest echter nog wel worden vastgelegd in de omgevingsverordening, de provinciale regels voor de fysieke leefomgeving. Dat gebeurde woensdag in de Statenvergadering.

D66 pleitte nog wel voor een wat ruimere overgangsregeling, zodat projecten waar al veel werk en tijd in is gestoken – met name op het gebied van participatie – toch zouden kunnen doorgaan. “We moeten dit repareren, anders faciliteren we een stukje onfatsoenlijk bestuur”, zei Statenlid Niels van Elk van D66. Hij kreeg hiervoor echter niet genoeg steun binnen de Staten.

Tjalle Morsink zei namens BBB dat bij een ruimere regeling nog eens 400 hectare landbouwgrond zou verdwijnen onder zonnepanelen. “Op 400 hectare kan je 160.000 auto’s parkeren, 2,5 keer de Zwarte Cross organiseren of maar liefst 10.000 woningen bouwen. En het beste kunnen we die enorme oppervlakte inzetten voor voedselzekerheid, zodat dit een zekerheid blijft.”

Overijssel heeft als doel om in 2030 via zon en wind 3,3 terawattuur (TWh) aan elektriciteit op te wekken. Daarvan moet 40 procent via zonnepanelen gebeuren en 60 procent via windturbines. Wat betreft de opwek via zon is dat doel al zo goed als bereikt. Daarom legt de provincie het gebruik van landbouwgrond hiervoor aan banden.

Tijd dringt voor evacuaties in Florida om naderende orkaan Milton

TAMPA – De tijd voor evacuaties in de Amerikaanse staat Florida begint te dringen nu orkaan Milton steeds dichter in de buurt komt. Het Nationaal Orkaan Centrum (NHC) waarschuwt dat mensen aan de westkust van de staat hun voorbereidingen voor het noodweer nu moeten afronden.

Hoewel het oog van de orkaan waarschijnlijk pas donderdagochtend (Nederlandse tijd) aan land komt, heeft Florida nu al te maken met slechte weersomstandigheden. Miljoenen mensen langs de kust hebben een oproep tot evacuatie ontvangen. De orkaan is op weg naar de omgeving van Tampa, waar meer dan 3 miljoen mensen wonen. Autoriteiten blijven oproepen tot evacuaties.

De gouverneur van Florida, Ron DeSantis, wijst erop dat in opvangcentra nog voldoende plek is. “Je hoeft niet honderden mijlen te evacueren, maar tientallen mijlen om een dodelijke stormvloed te vermijden”, zei hij. DeSantis wijst erop dat het verkeer doorloopt en dat mensen gratis vervoer naar opvangcentra kunnen krijgen. Er zijn woensdag extra opvanglocaties geopend.

Geen gehoor

Media melden dat er ook mensen zijn die geen gehoor geven aan de evacuatiebevelen. De burgemeester van Tampa zei in het programma Good Morning America dat mensen die thuisblijven “dood zullen gaan”. “Als je in een huis van één verdieping zit en er komt een vloedgolf van 4,5 meter, waardoor het water meteen naar binnen stroomt, kan je nergens naartoe. Het huis waarin je zit wordt dan in feite je doodskist”, zei ze.

Milton zwakte woensdag af tot een orkaan van de vierde en een na hoogste categorie, maar blijft volgens het NHC “een uiterst gevaarlijke grote orkaan”. Er zijn windsnelheden tot 230 kilometer per uur gemeten. De wind neemt mogelijk nog in kracht af, maar de omvang van de storm blijft groeien. Florida werd twee weken geleden al getroffen door een andere verwoestende orkaan, Helene.

Ook Britse vrachtwagenchauffeur vecht boete voor verstekelingen aan: “Ik heb het juiste gedaan”

GLOUCESTERSHIRE – Een vrachtwagenchauffeur uit het Britse Gloucestershire vecht een ​​boete van £ 12.000 (€14.337) aan nadat hij de autoriteiten waarschuwde voor verstekelingen in zijn voertuig toen hij terugkwam uit Frankrijk. Michael Fletcher, 63 jaar, uit Forest of Dean, beweert dat hij wordt achtervolgd door incassobureaus en onterecht wordt gestraft door de Border Force omdat hij “het juiste heeft gedaan”.

De heer Fletcher, die sinds het behalen van zijn rijbewijs eind jaren ’70 in de transportsector werkzaam is, maakte zich op om op 16 september vorig jaar in Calais aan boord te gaan van de veerboot toen hij beweging in zijn voertuig opmerkte. Hij waarschuwde onmiddellijk de douane, die twee verstekelingen in de trailer van zijn vrachtwagen ontdekten.

Hoewel de agenten hem verzekerden dat hij alle noodzakelijke controles had uitgevoerd, was de heer Fletcher verbijsterd toen hij in februari een brief van de grensbewaking ontving waarin werd geëist dat hij £ 12.000 zou betalen.

In de brief werd beweerd dat de heer Fletcher destijds geen checklist had overlegd. Echter, na deze bewering te hebben betwist en fotografisch bewijs van zijn checklist te hebben geleverd, heeft de Border Force nu een verlaagde boete van £3.000 (€ 3.584) voorgesteld.

Dhr. Fletcher houdt vol dat hij onterecht wordt aangepakt omdat hij zich verantwoordelijk gedraagt ​​en ziet geen reden waarom hij gestraft zou moeten worden omdat hij niets verkeerds heeft gedaan. Hij vermoedt dat de boete is opgelegd omdat grenswachten hun taken niet correct hebben uitgevoerd, meldt Gloucestershire Live.

Het Britse transportbedrijf E.M. Rogers Transport vocht met succes een boete voor verstekelingen aan.

Medewerkers Remia staken uit onvrede over cao-bod

UTRECHT – Werknemers van sauzenfabrikant Remia leggen vanaf donderdagmiddag 24 uur het werk neer, kondigt vakbond FNV aan. Volgens de vakbond is de directie van het bedrijf niet tegemoetgekomen aan de eisen voor een nieuwe cao van werknemers van Remia’s fabriek in Den Dolder. Met de staking wil FNV de maker van mayonaise, ketchup en satésaus onder druk zetten om een hoger loonbod te doen.

“Ik waarschuw wel meteen nog een keer: als Remia ons hierna nog niet tegemoetkomt dan staken we door. Daar is meer dan genoeg animo voor”, zegt FNV-bestuurder Adem Akdeniz. De vakbond wil 6 procent loonsverhoging over een periode van een jaar, plus 150 euro bruto per maand. Ook eist FNV een ruimere regeling voor personeel met zwaar werk, zodat werknemers eerder kunnen stoppen met werken dan bij de huidige zwaarwerkregeling.

Vooral die laatste eis, waarbij FNV inzet op mogelijkheden voor een vroegpensioen drie jaar voor de AOW-leeftijd, is bij de sauzenfabrikant een groot pijnpunt. “Dat vinden wij niet verantwoord, want wij hebben ook onze oudere werknemers nodig om al het werk dat er is gedaan te krijgen”, zegt algemeen directeur Karel de Rooij van Remia. Hij is teleurgesteld in de beslissing van FNV om voor het eerst in de geschiedenis van Remia een staking bij het bedrijf te organiseren.

Hoewel nog niet bekend is hoeveel van de ongeveer vierhonderd werknemers meedoen aan de staking, verwacht de directeur dat een deel van de fabriek in Den Dolder nog zal doordraaien. Problemen met de levering van sauzen aan klanten zijn vooralsnog niet aan de orde, zegt hij. “We hebben nog buffervoorraad genoeg.”

Britse E.M. Rogers Transport vecht met succes boete voor verstekelingen aan

Foto: E.M. Rogers

NORTHAMPTON – Het Britse E.M. Rogers Transport ging met succes in beroep tegen een boete van 30.000 pond (omgerekend 35.835 euro) voor verstekelingen die was opgelegd nadat zes illegale immigranten waren aangetroffen in een van hun vrachtwagens.

Het bedrijf en de chauffeur kregen aanvankelijk een totale boete van £ 66.000 (€ 78.839), waarbij de chauffeur alleen al een boete van £ 36.000 (€ 43.002) kreeg. Dit incident vond plaats toen de verstekelingen het voertuig binnendrongen terwijl het geparkeerd stond op ongeveer acht uur rijden van Calais, op weg naar het VK.

E.M. Rogers betoogde dat ze ondanks het volgen van veiligheidsprotocollen, waaronder maatregelen die verder gingen dan de standaardvereisten, het slachtoffer waren van georganiseerde misdaad die vrachtwagens in het gebied als doelwit had.

Transportdirecteur Ed Rogers legde uit dat hun chauffeurs in risicovolle regio’s werken waar pogingen van verstekelingen om aan boord van voertuigen te komen een dagelijkse uitdaging zijn, en vergeleek het met “een overvaller die elke dag voor hetzelfde huis staat en probeert in te breken.”

Het bedrijf zocht juridische bijstand om de boete aan te vechten, die ze onrechtvaardig vonden, omdat ze vonden dat ze alle redelijke stappen hadden ondernomen om het voertuig te beveiligen.

Het beroep leidde tot de conclusie dat het bedrijf inderdaad aan de regelgeving had voldaan. Als gevolg hiervan werd de boete van £ 30.000 volledig geannuleerd, hoewel er geen gedetailleerde uitleg werd gegeven.

Ed Rogers toonde zich opgelucht over de uitkomst, maar benadrukte dat de juridische procedure zowel kostbaar als stressvol was geweest voor het bedrijf en de chauffeur.

Hij bekritiseerde ook eerdere opmerkingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken, waarin werd gesuggereerd dat het bedrijf al langer problemen had met dergelijke boetes. Volgens hem stellen de aard van hun activiteiten en het aantal grensovergangen hen onvermijdelijk bloot aan meer risico’s.

“Het is nogal zwak van de Border Force om dat te zeggen”, zei hij.

“Onze chauffeurs doen dit al 30 jaar, dus we hebben een geschiedenis. We doen duizenden oversteken per jaar, dus er zullen meer kansen zijn voor iemand om in te breken in een van onze trailers. Wij doen dit werk niet om iets onoorbaars te doen.”

Vrachtwagenchauffeur gewond bij ernstig ongeval in Vierhuizen [+foto]

Foto: Persbureau Meter

VIERHUIZEN – Woensdagmiddag heeft er een ernstig ongeluk plaatsgevonden met een vrachtwagen langs de Kustweg in het Groningse Vierhuizen.

De vrachtwagen, geladen met zand, is van een dijkje gerold bij werkzaamheden.

Hulpdiensten waaronder de brandweer en een traumahelikopter werden massaal opgeroepen en kwamen ter plaatse.

De vrachtwagenchauffeur raakte gewond en werd met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

De forensische opsporing verkeer kwam ter plaatse voor onderzoek.

Mogelijk ook foto’s visitekaartjes politie buitgemaakt in hack

DEN HAAG – Mogelijk zijn ook foto’s of afbeeldingen, die worden gebruikt in visitekaartjes van de politie, buitgemaakt bij de recente hack.

Het is niet 100 procent zeker en het zou bij slechts een deel van de politiemensen het geval zijn, meldt de politie woensdag.

Korpschef Janny Knol heeft de politiemensen al geïnformeerd. Eerder deze maand werd al bekend dat het zeer waarschijnlijk een ander land is dat achter de politiehack zit. Dit zeiden de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Contactgegevens zijn hierbij buitgemaakt, dus onder meer namen, mailadressen en telefoonnummers.

Het land dat mogelijk achter de hack zit, is overigens niet genoemd. De AIVD en MIVD waarschuwen al langer voor cyberaanvallen vanuit andere landen, bijvoorbeeld China, Iran en Rusland.

Beljaarts ziet af van voorstel tot verruiming bezorgtijd PostNL

DEN HAAG – Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) ziet voorlopig af van een voorstel om PostNL een dag extra te geven voor de bezorging van brieven en kaarten van consumenten. Dat heeft de bewindsman gezegd tijdens een debat met de Tweede Kamer, waar een ruime meerderheid zich uitsprak tegen het plan. Veel partijen zien in deze maatregel geen oplossing voor de al jaren dalende betrouwbaarheid van de postbezorging.

Beljaarts benadrukte dat hij nog geen besluit heeft genomen, maar slechts een oplossing aan de Kamer wilde voorleggen voor een urgent probleem. “Aan nu niets doen zitten consequenties”, waarschuwde de minister de Kamer. “Wat niet mijn voorkeur heeft, maar ik ben niet doof voor uw zorgen. Bij deze zal ik dan ook geen voorstel indienen, en daarover ben ik uiteraard wel teleurgesteld.”

Beljaarts opperde vorige week om PostNL 48 uur te geven voor de bezorging van consumentenpost. De huidige norm van 24 uur wordt in de praktijk niet vaak genoeg gehaald, en het is volgens de minister niet realistisch te verwachten dat dit snel verbetert. De maatregel zou ook aansluiten bij wat gebruikers aangeven belangrijk te vinden, zei de minister. Zij verkiezen “betrouwbaarheid boven bezorgsnelheid”.

De Kamer vond dat Beljaarts daarmee te makkelijk meebewoog met de wensen van PostNL. De “strenge eisen”die de minister zei te verbinden aan deze versoepeling, maakten weinig indruk. “Ik vind het magistraal onderhandeld van PostNL als ze dit voor elkaar krijgen”, oordeelde BBB-Kamerlid Henk Vermeer.

Zelf vond Beljaarts dat hij juist streng was voor PostNL. Als het bedrijf zijn zin had gekregen, was de bezorgtijd naar drie dagen gegaan en had de overheid tot wel 30 miljoen euro subsidie betaald om de zogeheten universele postdienst overeind te houden. Zelf gaf de minister overigens ook al aan niet overtuigd te zijn van de noodzaak van staatssteun.

NSC’er Femke Zeedijk gelooft evenmin dat PostNL er financieel zo slecht voorstaat dat staatssteun gerechtvaardigd is. Zowel op post als pakketten wordt winst gemaakt, zei zij. En het bedrijf keerde in 2022 via dividend en inkoop van eigen aandelen nog 330 miljoen euro uit aan de eigen aandeelhouders. “Hoe is het mogelijk dat een bedrijf ruim een jaar na zo’n transactie bij de overheid komt bedelen om geld?”

Rachel Hazes wil dat André Hazes naam vader niet meer gebruikt

Rachel Hazes heeft haar zoon André Hazes gesommeerd de naam André Hazes niet meer commercieel te gebruiken. De woordvoerder van de zoon heeft dat woensdag bevestigd na berichtgeving van juicekanaal Reality FBI. Rachel Hazes beheert de merknaam van haar in 2004 overleden man.

Het management van André Hazes stelt dat de zanger “erg teleurgesteld” is over de sommatie. “Hij draagt zijn vaders naam met trots. En we weten vooral niet waar dit opeens vandaan komt.” De woordvoerder van Rachel Hazes was vooralsnog niet voor commentaar bereikbaar.

André Hazes heeft de brief van zijn moeder vorige week al ontvangen. Zijn advocatenteam “bekijkt op dit moment de opties”, aldus zijn management. Het is niet duidelijk binnen welke termijn André moet reageren op de sommatie van zijn moeder.

Halsema: verwijt antisemitisme laat ik me niet meer aanleunen

AMSTERDAM – “Het verwijt van antisemitisme of het faciliteren van antisemitisme laat ik mij niet meer aanleunen”, zei de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema woensdagmiddag in de gemeenteraad van de hoofdstad. Daar zei ze opnieuw dat de tegendemonstratie op het Damrak op 7 oktober niet op een andere plek had kunnen plaatsvinden.

Na vragen van JA21’er Cas van Berkel haalde ze uit naar critici die stellen dat ze antisemitisme zou hebben gefaciliteerd door de tegendemonstratie toe te staan. Dat laat ze zich dus niet meer aanleunen, zo zei ze, “en zeker niet, ik zeg het even in zijn algemeenheid, als dat komt van lieden die tegelijkertijd Marokkanen en moslims discrimineren. En er daarmee blijk van geven niet te begrijpen wat de strijd tegen racisme betekent, waar antisemitisme onderdeel van uitmaakt.” Haar opmerking werd ontvangen met luid tromgeroffel uit de raad.

Meer dan driehonderd pro-Palestijnse demonstranten werden maandag opgepakt toen zij toch probeerden op de Dam te komen, waar een manifestatie voor Israël gaande was. Er waren verschillende confrontaties tussen pro-Palestijnse en pro-Israëlische demonstranten. Dinsdagavond zei Halsema bij talkshow Eva al dat een tegendemonstratie volgens de wet binnen gehoorsafstand en in het zicht moet plaatsvinden van hetgeen waar ze tegen protesteren, en dat het Damrak de minst risicovolle plek zou zijn.

Barcelona

In de gemeenteraad herhaalde ze dat nog eens. De burgemeester kreeg vragen over de gebeurtenissen van afgelopen maandag van JA21, VVD, Volt, Lijst Ahmadi-Veldhuyzen, PvdA, D66 en GroenLinks. Ze benoemde ook nog eens dat ze het onsmakelijk vond dat de tegendemonstratie op 7 oktober werd gehouden. “Maar smaak kan niet een reden zijn om mensen hun demonstratierecht te ontnemen.”

Ook hield ze vol dat de Israël-manifestatie op de Dam goed is verlopen, ondanks een aantal incidenten, en dat het maximale is gedaan om daar voor te zorgen. “Er is dus goed gehandhaafd.” De meeste bezoekers van de manifestatie waren met bussen naar het Paleis op de Dam gebracht, zodat er “een veilige aankomst” zou zijn. Ook werd de organisatie van tevoren op de hoogte gebracht van de tegendemonstratie.

Verder grapte Halsema nog over het bericht van Wilders op X, waarin hij zei dat ze het land uit mag, nadat VVD’er Daan Wijnants had opgemerkt dat ze wat de gemeenteraad betreft mag blijven. “Ik ben ontzettend blij dat ik mag blijven. En als u toch een locatie voor mij in gedachten heeft, dan zou ik graag naar Barcelona willen.”

LAATSTE NIEUWS

Transport in Nood claimt overwinning in zaak Londense boetes

WEESP - Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hoeven bijna 3 miljoen euro aan boetes voor het rijden in milieuzones in Londen waarschijnlijk niet te betalen. Belangenorganisatie Transport...