Clicky

vrijdag 17 januari 2025 - 08:16 uur
Home Blog Pagina 61

KMar: onduidelijk of nieuwe grenscontrole beter resultaat levert

DEN HAAG – De Koninklijke Marechaussee (KMar) kan nog niet inzichtelijk maken hoeveel illegale migranten zijn ontdekt tijdens de grenscontroles die op 9 december begonnen. Cijfers hierover worden naar verwachting later deze week bekend, liet een woordvoerder van de KMar dinsdag weten.

De regionale zender Oost meldt dat tot dusver nog geen tien vreemdelingen zijn geweigerd bij de grenscontroles. Volgens de marechaussee lijkt dit niet te kloppen, maar de cijfers laten dus nog op zich wachten.

Bij de controles die de KMar voorheen hield, de zogenoemde MTV-controles, werden tot en met oktober van dit jaar 115.127 mensen gecontroleerd. Onder hen waren in totaal 497 illegalen.

Wennen

Hoeveel medewerkers van de marechaussee de grenscontroles uitvoeren, maakt de dienst niet bekend. De woordvoerder meldt dat het aantal per week verschilt. De vakbond van marechaussees Marver meldde op de eerste dag van de grenscontroles dat het om maximaal vijftig extra mensen gaat. Wel laat de KMar weten dat de nieuwe werkwijze wennen is voor de medewerkers.

De marechaussee controleert het komende halfjaar extra op de meer dan 840 grensovergangen. Asielminister Marjolein Faber wil op die manier illegale migratie en mensensmokkel tegengaan.

Nieuwe leider Syrië wil van gewapende groepen één leger maken

BEIROET – De nieuwe leider van Syrië, Ahmed al-Sharaa, wil één leger maken van alle strijders die het regime van Bashar al-Assad ten val brachten.

Hij zei dinsdag dat hij de verschillende “gewapende strijdgroepen gaat ontbinden en de strijders op gaat nemen in een nationaal leger en dan zullen ze onder het ministerie van Defensie vallen”. Al-Sharaa heeft de militairen van het leger van Assad al van hun functie ontheven.

Al-Sharaa, ook bekend onder zijn als strijder aangenomen naam Abu Mohammed al-Julani, leidt zelf de dominante streng islamitische strijdgroep Hayat Tahrir al-Sham (HTS). Die heeft jihadistische wortels en is slechts een van de reeks kleine extremistische soennitische strijdgroepen die in Syrië actief zijn. Daarnaast zijn er meer seculiere groepen en veel Koerdische milities in het noorden en noordoosten.

Al-Sharaa sprak met vertegenwoordigers van de Druzen, een kleine bevolkingsgroep die zich door soennitische radicalen bedreigd voelt. De nieuwe leider zei dat er “een sociaal contract moet komen waarmee de verschillende etnische groepen samenleven”.

Vrachtwagen tegen vangrail op A15

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Een vrachtwagen is dinsdagochtend gecrasht op de A15 ter hoogte van het Vaanplein bij Charlois. De vangrail raakte zwaar beschadigd en ook de vrachtwagen zelf liep flinke schade op. Het voertuig moet worden afgesleept.

Door het ongeval zijn twee van de drie rijstroken op de hoofdrijbaan afgesloten, wat leidt tot aanzienlijke verkeershinder. Ook de oprit A15 Heijplaat richting de hoofdrijbaan is dicht.

De oorzaak van het ongeval is nog onbekend. Rijkswaterstaat werkt aan het herstellen van de vangrail en het bergen van de vrachtwagen.

Naar verwachting zal de situatie nog enige tijd voor vertraging zorgen.

Energieleverancier HEM krijgt uitstel van betaling

AMSTERDAM – Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) heeft uitstel van betaling gekregen. Dat is meestal een voorbode van een faillissement, maar niet altijd. Vorige week trok de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de vergunningen van het bedrijf in om stroom en gas te mogen leveren aan consumenten, omdat er acute geldproblemen waren.

HEM moest klanten en oud-klanten nog compenseren voor te hoge tarieven die het bedrijf eerder rekende. Of zij die vergoeding ooit krijgen, wordt door de financiële problemen een stuk onzekerder, erkent de ACM.

Bij de intrekking van de vergunningen waarschuwde ACM-bestuurslid Manon Leijten ook al dat het “niet realistisch is om te denken dat klanten hun geld nog terugkrijgen”. Bij een eventueel faillissement van het bedrijf beslist de curator wie nog geld krijgt van een bankroet bedrijf, maar partijen als de Belastingdienst en het UWV krijgen voorrang.

Toen vorige week bekend werd dat HEM zijn vergunningen verloor, meldde de ACM dat de ongeveer 13.500 klanten gas en elektriciteit zouden blijven ontvangen. Dat blijft volgens een woordvoerder van de toezichthouder zo, ondanks het uitstel van betaling. Branchegenoot Clean Energy had alle klanten namelijk al overgenomen.

De ACM en HEM hadden voorafgaand aan het intrekken van de vergunningen een conflict. De toezichthouder berispte de leverancier eerder voor onredelijk hoge tarieven en beboette het bedrijf voor 1,1 miljoen euro om misleiding.

De ACM vreesde ook dat HEM de beloofde vergoeding voor klanten en voormalige klanten niet zou betalen. De toezichthouder voerde daarom begin deze maand onderzoek uit en ontdekte toen dat HEM niet voldoende geld had om gas in te kopen voor december, meldde de ACM.

HEM stelde onlangs dat berichten van de toezichthouder zelf hebben gezorgd voor de financiële problemen. Dit jaar adviseerde de ACM klanten die nog geld tegoed hadden van HEM om bepaalde rekeningen alleen te betalen als ze hun compensatie al hadden gekregen. De rechter beval de ACM later die boodschap in te trekken.

HEM en de bewindvoerder waren niet direct bereikbaar voor commentaar.

Twee verdachten opgepakt voor explosies in Nijkerk

NIJKERK – De politie heeft dinsdagochtend twee mannen aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij explosies in Nijkerk eind november. Niemand raakte daarbij gewond, maar er werden wel meerdere woningen en auto’s beschadigd.

De verdachten zijn een 19-jarige uit Rotterdam en een man van 28 uit Schiedam. Ook heeft de politie twee woningen doorzocht.

In de nacht van maandag 25 november op dinsdag 26 november was er een explosie aan De Wikke in Nijkerk.

Een nacht later was er een explosie aan de Isaac Sweersstraat en in de ochtend van vrijdag 29 november nog een aan de Goudenregenlaan. De politie denkt dat er mogelijk een verband is tussen de verschillende zaken.

Schutter Wisconsin was 15-jarige scholiere

MADISON – Een 15-jarige scholiere zit achter de schietpartij op een christelijke privéschool in Wisconsin maandag, meldde politiechef Shon Barnes ‘s avonds (lokale tijd) in een persconferentie. De verdachte schoot met een pistool een tiener en een docent dood op de school in de stad Madison en verwondde zes anderen. De schutter is overleden, de politie gaat ervan uit dat ze zichzelf om het leven bracht.

De verdachte is Natalie Rupnow, een scholiere die ook wel Samantha werd genoemd. Zij werd onderweg naar het ziekenhuis doodverklaard nadat ze met schotwonden was gevonden. Over een motief is nog niets bekend. De politie doet daar onderzoek naar, onder meer in haar ouderlijk huis.

De schietpartij werd gemeld door een leerling in ‘second grade’, die het alarmnummer belde. Leerlingen in dat leerjaar zijn zo’n 7 à 8 jaar oud. “Laat dat eens tot je doordringen”, zei chef Barnes, doelend op de leeftijd van de melder.

Op de Abundant Life Christian School in Madison, de hoofdstad van Wisconsin, volgen zo’n vierhonderd leerlingen basis- en voortgezet onderwijs. “Vandaag is een trieste, trieste dag. Niet alleen voor Madison, maar voor het hele land, waar opnieuw een politiechef een persconferentie houdt vanwege geweld in de samenleving”, zei Barnes, zelf een voormalig docent.

Dat een schietpartij op een school veroorzaakt wordt door een meisje is zeldzaam, meldt The New York Times. In het afgelopen jaar werden negen meisjes verdacht van wapengeweld op een Amerikaanse school, tegenover 249 jongens.

Nieuwe geavanceerde containerkranen voor Container Terminal Altenwerder in Hamburg

HAMBURG – De Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) heeft drie nieuwe, sterk geautomatiseerde containerkranen ontvangen voor de Container Terminal Altenwerder (CTA). Deze innovatieve op afstand bedienbare kranen zijn de eerste in hun soort in de haven van Hamburg en moeten de efficiëntie van de containeroverslag verder verhogen.

De kranen arriveerden op zaterdag 14 december 2024 aan boord van het speciale schip “ZHONG REN 121”. Ze werden deels gemonteerd geleverd vanuit Ierland door het bedrijf Liebherr. Met een hoogte van 120 meter en een giek van 70 meter kunnen ze schepen tot 16.000 TEU verwerken. De kranen zullen worden geïnstalleerd aan kade 1 van de CTA en worden stapsgewijs in gebruik genomen. In de komende jaren zullen alle veertien containerkranen op de terminal vervangen worden door geavanceerde, geautomatiseerde modellen. De productie van de volgende drie kranen is inmiddels gestart en deze worden in 2026 verwacht.

Modernisering en innovatie

Angela Titzrath, CEO van HHLA, noemt de komst van de nieuwe kranen een belangrijke stap in de modernisering van de terminals: “Met deze investering versterken we de concurrentiekracht van onze faciliteiten en leggen we de basis om ook in de toekomst uitstekende diensten te kunnen bieden. Sinds de bouw zet CTA de standaard in de industrie en vandaag lopen we opnieuw voorop in innovatie en efficiëntie.”

De kranen bieden aanzienlijke voordelen op het gebied van technologie en snelheid. Ze worden semi-automatisch en op afstand bediend, waardoor kraanmachinisten de kranen kunnen monitoren vanuit een moderne controlekamer in het kantoorgebouw. Het laden en lossen van schepen wordt ondersteund door uitgebreide geautomatiseerde systemen, waaronder een optisch karakterherkenningssysteem (OCR) dat containers automatisch registreert en vergelijkt met de vooraf digitaal vastgelegde containerinformatie.

Rebecca Vick, Director Container Development Hamburg, zegt: “De introductie van deze innovatieve kraantechnologie is een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om de terminal efficiënter, duurzamer en toekomstbestendig te maken.”

Training en integratie

Om de nieuwe technologie succesvol in te voeren, wordt er uitgebreid geïnvesteerd in de training van medewerkers. Patrick Krawutschke, Managing Director van CTA, benadrukt: “We implementeren intensieve opleidingsprogramma’s om ons team klaar te maken voor deze nieuwe technologie. Een realistische simulatieomgeving, ontwikkeld in het kader van het DigiRemote2030-project, speelt hierbij een centrale rol.”

De nieuwe kranen zullen gefaseerd in gebruik worden genomen in 2025. Eerst zullen de aandrijfsystemen operationeel zijn, gevolgd door de geautomatiseerde functies en afstandsbediening. Tegelijkertijd worden de kranen uitgebreid getest en geïntegreerd in het bestaande IT- en terminalsysteem van CTA.

Voorop in havenlogistiek

Met de opening van CTA in 2002 zette HHLA een nieuwe standaard in havenlogistiek en technologie. Succesvolle innovaties die hier zijn ontwikkeld, worden inmiddels wereldwijd toegepast. Dankzij een hoge mate van automatisering speelt CTA ook een grote rol in het creëren van nieuwe functies en vaardigheden binnen de haven.

HHLA heeft in de afgelopen vijf jaar meer dan €1 miljard geïnvesteerd in de modernisering van zijn containerterminals in Hamburg, met als doel duurzame, efficiënte en toekomstbestendige oplossingen te ontwikkelen.

Bronnen: Russische generaal Igor Kirillov gedood door Oekraïne

KYIV – De Oekraïense veiligheidsdiensten zaten achter de dood van de Russische generaal Igor Kirillov, melden persbureaus Reuters en AFP op basis van een anonieme bron bij die dienst. Kirillov werd in verband gebracht met het gebruik van chemische wapens in Oekraïne.

Kirillov kwam volgens de Russische autoriteiten dinsdagochtend om toen hij samen met zijn assistent een appartementengebouw in Moskou uitliep. Een Russische onderzoeksdienst zegt dat hij gedood werd door een bom in een elektrische scooter die daar geparkeerd stond. Dat wordt bevestigd door de Oekraïense veiligheidsbron.

De ontploffing was een “speciale operatie” van de Oekraïense veiligheidsdienst SBOe, zegt een bron bij die dienst tegen de persbureaus. “Kirillov was een oorlogsmisdadiger en absoluut een legitiem doelwit, aangezien hij opdracht gaf voor het gebruik van chemische wapens tegen de Oekraïense krijgsmacht.” Mogelijk volgen er meer aanslagen. “Zo’n roemloos einde wacht iedereen die Oekraïners doodt. Vergelding voor oorlogsmisdaden is onvermijdelijk.”

Kirillov gaf leiding aan een eenheid die in actie komt als nucleaire, biologische of chemische wapens zijn gebruikt. De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zeggen dat de eenheid zelf ook chemische wapens heeft ingezet in Oekraïne. Rusland ontkent dat.

De ondervoorzitter van de Russische Veiligheidsraad Dmitri Medvedev heeft wraak gezworen voor de dood van Kirillov, meldt het Russische persbureau RIA. De Oekraïense regering moet daar volgens hem voor boeten. “In de wetenschap dat haar militaire nederlaag onvermijdelijk is, voert zij laffe en verwerpelijke aanvallen uit in vreedzame steden”, aldus de bondgenoot van de Russische president Vladimir Poetin.

Vanuatu getroffen door zware aardbeving

PORT VILA – Vanuatu is dinsdag getroffen door een zware aardbeving met een kracht van 7.3, meldt de Amerikaanse geologische dienst USGS. Op beelden op sociale media is te zien dat het gebouw waarin de Amerikaanse ambassade gevestigd is, beschadigd raakte door de beving.

NetBlocks, een organisatie die het internetverkeer in de wereld monitort, meldt dat vrijwel de hele eilandengroep zonder internet zit sinds de aardbeving. Er zijn nog geen meldingen over slachtoffers of over de omvang van de schade op Vanuatu.

In eerste instantie werd gewaarschuwd voor een tsunami, maar die waarschuwing werd later ingetrokken.

De eilandengroep ligt ten oosten van Australië in de Stille Oceaan en heeft ruim 300.000 inwoners.

OM legt BAM strafbeschikking van 30.000 euro op voor valsheid in geschrifte, omkopingszaak geseponeerd

Het Openbaar Ministerie (OM) legt BAM International B.V. (BAM International) een strafbeschikking op van 30.000 euro voor valsheid in geschrifte bij een voltooid project in Afrika in verband met de afhandeling van een fiscaal geschil met de belastingautoriteiten aldaar. BAM International heeft betaalde steekpenningen, in de vorm van zogenaamde faciliterende betalingen, zelf bij het OM gemeld en onderzocht. De door het OM opgelegde strafbeschikking is conform de aanwijzing zelfmelding, medewerking en zelfonderzoek die 1 januari 2025 ingaat.

Sepot in onderzoek omkoping

In 2022 werd een strafrechtelijk onderzoek door de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) gestart naar ambtelijke omkoping en valsheid in geschrift door BAM International. Aanleiding was een melding van de Financial Intelligence Unit (FIU) over verdachte transacties in de periode 2017-2019, met betrekking tot andere projecten in Afrika.

Het OM concludeert dat het onderzoek onvoldoende bewijs heeft opgeleverd voor omkoping en valsheid in geschrift. Om die reden seponeert het OM deze zaak tegen BAM International.

Strafbeschikking voor valsheid in geschrifte

BAM International heeft, naar aanleiding van het strafrechtelijk onderzoek, zelf ook onderzoek gedaan in haar administratie. BAM International is daarbij gestuit op onregelmatige betalingen in verband met een fiscaal geschil. BAM International heeft deze betalingen onderzocht en vervolgens gemeld aan het OM.

De FIOD heeft de bevindingen van BAM International onderzocht en vastgesteld dat deze betalingen zogenaamde faciliterende betalingen (facility payments) waren. Dit zijn geringe betalingen om ambtenaren aan te sporen verplichtingen na te komen.

Deze betalingen vonden plaats in een periode dat het beleid van het OM, conform het OESO-verdrag, was om deze faciliterende betalingen te gedogen. Het OM vervolgde destijds niet voor dergelijke betalingen, zolang deze transparant in de administratie waren verwerkt. Dat was echter niet bij al deze betalingen het geval. Om die reden heeft het OM besloten BAM International een strafbeschikking op te leggen voor valsheid in geschrift.

Omdat BAM International mee heeft gewerkt met het strafrechtelijk onderzoek, de faciliterende betalingen zelf heeft gemeld en daar ook zelf onderzoek naar heeft gedaan, is de hoogte van deze opgelegde strafbeschikking conform de aanwijzing zelfmelding, medewerking en zelfonderzoek die op 1 januari 2025 ingaat.

PostNL vindt nieuwe financieel topvrouw bij Heineken

DEN HAAG – Post- en pakketbezorger PostNL kondigt aan dat Linde Jansen de nieuwe financieel topvrouw wordt van het bedrijf. Ze volgt Pim Berendsen op, die in april topman wordt. Jansen werkt nu nog bij Heineken, waar ze verantwoordelijk is voor de rapportage over onder meer de financiën.

Volgens PostNL heeft Jansen bij Heineken niet alleen ervaring opgedaan in financiële rapportage, maar ook in het rapporteren over bijvoorbeeld de milieu-impact van de bierbrouwer.

“Met Linde Jansen krijgt PostNL wederom een inspirerende leider die samen met Pim Berendsen een sterke raad van bestuur gaat vormen”, zegt Jan Nooitgedacht, voorzitter van de raad van commissarissen van PostNL.

Eerder werd bekend dat de huidige financieel directeur Berendsen komend voorjaar Herna Verhagen opvolgt als hoogste baas bij het bedrijf. Verhagen leidde PostNL sinds 2012 en kondigde vorige maand haar vertrek aan.

Consumenten hebben in zomermaanden online meer uitgegeven

EDE – Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal online meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. De toename kwam doordat gemiddeld duurdere aankopen werden gedaan, want het aantal aankopen bleef gelijk. Dat meldt belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org.

In totaal gaven Nederlandse consumenten in juli, augustus en september online 7,8 miljard euro uit, 5 procent meer dan vorig jaar. Het aantal aankopen bleef gelijk op 83 miljoen.

Consumenten besteedden vooral meer aan de dienstensector. Zo werd bijna een derde meer uitgegeven aan verzekeringen. Ook gaven mensen in totaal een vijfde meer uit aan tickets voor attracties en evenementen. Dat kan verklaard worden door de drogere maanden juli en augustus vergeleken met vorig jaar, denkt algemeen directeur Marlene ten Ham. “Daardoor zijn we er meer op uit geweest.”

Chinese webshops

Bij de onlineaankoop van producten zijn er grote verschillen, volgens Thuiswinkel.org. Consumenten gaven meer uit aan telecomproducten en doe-het-zelfspullen, maar minder aan spelcomputers en andere media- en entertainmentgerelateerde producten. Die laatste branche laat doorgaans een “grillig patroon” in de onlinebestedingen zien, aldus de belangenvereniging. Zo ging vorig jaar de verkoop van de PlayStation 5 erg hard, maar lijkt de vraag daarnaar dit jaar wat afgenomen.

Nederlanders doen een steeds groter deel van hun onlineaankopen bij buitenlandse webwinkels. Ruim een kwart van de aankopen over de grens wordt bij Chinese webshops gedaan, ziet Thuiswinkel.org.

Feestdagen

Online winkelen gebeurt vooral op een laptop of computer, maar consumenten bestellen ook steeds vaker iets online op hun telefoon. iDEAL blijft met 71 procent de meest gebruikte betaalmethode, maar dat aandeel daalde wel licht ten opzichte van een jaar eerder. Mensen gebruiken vaker hun creditcard om online-uitgaven te doen, het gebruik daarvan steeg van 8 naar 10 procent.

De zomermaanden zijn doorgaans niet het populairste seizoen om onlineaankopen te doen, licht Thuiswinkel.org toe. “In het derde kwartaal brengen we meer tijd buiten door en winkelen we vaker fysiek dan online”, aldus Ten Ham. “Op basis van trends uit voorgaande jaren verwachten we in het vierde kwartaal, mede dankzij de feestdagen, een flinke toename in onlinebestedingen.”

Afbouw steun elektrisch rijden gaat te snel, waarschuwt ANWB

DEN HAAG – De interesse in elektrische auto’s groeit en er komen steeds betaalbaardere modellen op de markt. Toch neemt het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen niet toe, waarschuwt de ANWB na onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders. Het is volgens de organisatie dan ook noodzakelijk dat de overheid maatregelen blijft nemen om elektrisch rijden betaalbaar te maken en meer duidelijkheid verschaft over de kosten.

Vooral het gebrek aan duidelijkheid over de motorrijtuigenbelasting (MRB) speelt een grote rol. Zo geeft de helft van de ondervraagden aan dat de aanschaf van een elektrische auto wordt beïnvloed door die wegenbelasting. Met de huidige plannen van het kabinet zullen de maandlasten van elektrische auto’s fors stijgen en betalen elektrische rijders meer MRB dan vergelijkbare brandstofauto’s door het extra gewicht van de accu. Dit zal volgens de ANWB de overgang naar elektrisch vervoer vertragen.

Het tempo waarmee de stimuleringsmaatregelen, vooral de MRB-korting, worden afgebouwd gaat volgens de ANWB te snel in verhouding tot de grote investering die autorijders nog steeds moeten doen om een elektrische auto te kopen. Naast de wegenbelasting spelen de aanschafprijs, het bereik en het laadnetwerk ook een grote rol bij de beslissing om een elektrische auto te kopen. Wat betreft de betaalbaarheid verwacht de ANWB een toename van het aantal tweedehands elektrische auto’s, met name uit de lease, en meer nieuwe modellen met een relatief lagere aanschafprijs.

De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto is dit jaar wel licht gestegen naar 46.022 euro. De betalingsbereidheid is echter ook toegenomen, tot 34.436 euro. Hierdoor is het verschil tussen het gemiddelde aankoopbedrag en het bedrag dat kopers willen uitgeven aan een elektrische auto verkleind van 14.151 euro in 2023 naar 11.586 euro dit jaar.

Een meerderheid van de ondervraagden wil een elektrische auto met een bereik tot 500 kilometer en vier op de tien willen een bereik van meer dan 500 kilometer. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto bedraagt in 2024 418 kilometer. Volgens de ANWB telt Nederland inmiddels 522.000 elektrische auto’s, wat neerkomt op 5,5 procent van het totale personenwagenpark. Nederland blijft daarnaast koploper in Europa als het gaat om openbare laadpaaldichtheid, met een laadpunt per drie elektrische auto’s.

Automobilist ontdekt vrachtwagenbrand en wekt chauffeur in Emmeloord

Foto: ProNews

EMMELOORD – De brandweer heeft in de nacht van woensdag op donderdag urenlang werk gehad aan een brand in een geparkeerde vrachtwagen op de Platinaweg in Emmeloord. De lading, bestaande uit ruim twintig balen gehakseld stro, vatte vlam.

Rond 02:00 uur zag een automobilist op de A6 rook uit een vrachtwagen komen die op de naastgelegen Platinaweg stond. De man nam onmiddellijk de afrit en ging poolshoogte nemen. Hij ontdekte al snel dat het om een flinke brand ging. De automobilist waarschuwde de nietsvermoedende vrachtwagenchauffeur, die op dat moment in zijn cabine lag te slapen. Samen belden zij direct de brandweer.

Snelle actie voorkomt erger

Volgens de hulpdiensten heeft de Friese vrachtwagenchauffeur veel geluk gehad. “Als de passant niet zo adequaat had gehandeld, had het slechter kunnen aflopen,” aldus een woordvoerder.

De brandweer kwam met spoed ter plaatse en begon met blussen. Dat was echter geen eenvoudige klus: de brandende strobalen moesten eerst uit de vrachtwagen worden gehaald. De vrachtwagenchauffeur bood hierbij assistentie met zijn heftruck. Later kwam de gemeente met een grijper ter plekke om de strobalen uit elkaar te trekken, zodat de brandweer de smeulende resten goed kon blussen.

Door de snelle actie van de automobilist en het kordate optreden van de brandweer is erger voorkomen. De vrachtwagen heeft voor zover bekend slechts beperkte schade opgelopen. De truck kon zelfs nog starten, zodat de lading gemakkelijker uitgeladen kon worden. Ook de aanhanger die aan de vrachtwagen gekoppeld was, bleef gespaard.

Flinke opruimklus

Ondanks dat de vrachtwagen nog kon rijden, is deze voor de zekerheid afgesleept door een berger. Overdag zal een aannemer worden ingezet om de verbrande strobalen op te ruimen en af te voeren.

De brandweer vermoedt dat broei in de lading de oorzaak van de brand is geweest.

D66 wil minimumleeftijd van 15 jaar voor social media

DEN HAAG – D66 wil een minimumleeftijd van 15 jaar voor social media. Het kabinet moet zich er hard voor maken dat dit in Europees verband wordt geregeld, vindt de partij. Nederland zou daarin niet alleen staan; Frankrijk en Denemarken roepen al langer op voor de hele EU een grens van 15 jaar in te stellen.

Jongeren zijn niet opgewassen tegen de “verslavende algoritmes” van apps als TikTok, YouTube, Snapchat en Instagram, zegt D66-Kamerlid Hanneke van der Werf. “Ze zijn niet bestand tegen eindeloos scrollen, wat hun zelfbeeld verstoort, hun tijd afneemt en schoolprestaties negatief beïnvloedt. Ouders zien dit ook en vragen om hulp.”

Europese regels schrijven voor dat jongeren onder de 16 alleen met toestemming van hun ouders een account mogen aanmaken op social media. Verder is het aan techbedrijven om te bepalen wie van hun diensten gebruik mag maken. Dat moet anders, vindt Van der Werf. “Nederland laat sigarettenfabrikanten ook niet zelf hun leeftijdsgrens bepalen en controleren.”

De Europees bepaalde leeftijdsgrens moet wat D66 betreft specifiek gaan gelden voor apps die gebruikmaken van algoritmes die gebruikers uitnodigen om eindeloos te blijven scrollen door voor hen op maat geselecteerde content. Daar hoort WhatsApp bijvoorbeeld niet bij.

×