Clicky

donderdag 14 november 2024 - 08:21 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 61

Vrachtwagen komt vast te zitten in tunnel in München [+foto’s]

Foto: Brandweer München

MÜNCHEN – Een vastzittende vrachtwagen zorgde woensdagochtend voor hinder voor de spits in het Duitse München.

De chauffeur van een vrachtwagen in het centrum van München onderschatte de hoogte van zijn voertuig en zorgde ervoor dat zijn trailer vast kwam te zitten onder het plafond van de Paul Heyse-tunnel.

Brokstukken lagen over de hele weg, waardoor deze onbegaanbaar werd.

Toen de hulpdiensten arriveerden, was de chauffeur al ongedeerd uit zijn cabine gestapt en zei dat de trekker niet vastzat.

Foto: Brandweer München

Terwijl de politie het verkeer rond het centraal station omleidde, hebben in totaal veertien brandweerlieden de afzonderlijke onderdelen opgehaald, gedeeltelijk in stukken gehakt en aan de oplegger vastgemaakt.

Foto: Brandweer München

Na ongeveer een uur was de inzet van de brandweer afgelopen en kon de vrachtwagen zijn rit voortzetten.

Sydney sluit stranden na aanspoelen mysterieuze ‘teerballen’

SYDNEY/RANDWICK CITY – Twee populaire stranden in het Australische Sydney zijn gesloten nadat honderden mysterieuze ballen zijn aangespoeld.

De autoriteiten van het getroffen stadsdeel Randwick City onderzoeken om wat voor ballen het gaat, mogelijk gaat het om teerballen. Langs de stranden is een grote schoonmaakactie begonnen.

Het is onbekend waar de ballen uit bestaan of waar ze vandaan komen. Daar wordt onderzoek naar gedaan. Vermoedelijk gaat het om een combinatie van olie, puin en water, mogelijk veroorzaakt door het lekken of lozen van olie op zee.

Vattenfall stapt af van plan voor biomassacentrale Diemen

DIEMEN – Energieleverancier Vattenfall stapt definitief af van zijn plan om een biomassacentrale voor warmte te bouwen in Diemen. In plaats daarvan kijkt het bedrijf of het huizen duurzaam kan verwarmen met onder andere geothermie en restwarmte. Dat staat in een samenwerkingsovereenkomst van Vattenfall met meerdere gemeentes en de provincies Noord-Holland en Flevoland.

Biomassacentrales krijgen vaak kritiek van milieuorganisaties. Onder andere hout is een van de biogrondstoffen die worden verbrand in de centrales. Dat levert luchtvervuiling op en kan bijdragen aan ontbossing, luiden de klachten.

Vattenfall had plannen om in Diemen een grote biomassacentrale te bouwen waarin houtpellets zouden worden gebruikt. Maar de Raad van State oordeelde vorig jaar dat de provincie Noord-Holland daar te gemakkelijk toestemming voor had gegeven.

Restwarmte is de warmte die bijvoorbeeld bij afvalverbrandingsinstallaties of in de industrie vrijkomt. Via warmtenetten voert die naar woningen die ermee worden verwarmd. Geothermie staat voor aardwarmte, die wordt gewonnen door honderden meters onder de grond warm water op te pompen. Vattenfall richt zich ook op het gebruik van grote elektrische boilers en het ombouwen van een elektriciteitscentrale in Diemen voor het gebruik van waterstof in plaats van aardgas.

Vattenfall zegt “actieve steun” te hebben gekregen van de gemeentes en provincies voor de ontwikkeling van duurzame warmtebronnen. Tegelijkertijd zegt het bedrijf dat er nog “belangrijke uitdagingen” zijn om de alternatieven voor verwarming op gas betaalbaar te houden voor leveranciers en klanten.

In de samenwerkingsovereenkomst zitten geen afspraken over financiële steun van gemeenten of provincies richting Vattenfall. Wel trekken het energiebedrijf en de lagere overheden op in gesprekken met het Rijk over subsidies.

Vattenfall levert met zijn warmtenet vanuit Diemen restwarmte van onder andere datacenters en waterzuiveringsinstallaties voor het equivalent van 140.000 woningen. Dat zijn gebouwen in Almere, Amsterdam-Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen.

Railcare heeft een 5-jarige overeenkomst getekend met LKAB Malmtrafik

LKAB Malmtrafik heeft een 5-jarige overeenkomst getekend met Railcare met betrekking tot het transport van ijzererts voor de periode 2025 tot 2029. De overeenkomst is naar schatting SEK 70 miljoen (ruim 6.1 miljoen euro) per jaar waard, wat neerkomt op SEK 350 miljoen (ruim 308,5 miljoen euro).

De overeenkomst omvat een optie voor LKAB om de omvang van de overeenkomst te beperken tot ten minste de helft van de capaciteit met een opzegtermijn van zes maanden, evenals een wederzijdse optie om de overeenkomst ten vroegste na twee jaar te beëindigen met een opzegtermijn van 12 maanden, als de behoefte aan transport verandert.

“We zijn verheugd dat LKAB ons dit vertrouwen heeft gegeven, na de afgelopen jaren voor het bedrijf te hebben gewerkt aan kortere opdrachten. Deze langetermijnovereenkomst biedt de bevestiging dat onze klanten prioriteit geven aan leverbetrouwbaarheid bij hoogwaardige transporten, waarbij de logistiek een belangrijk onderdeel is van de waardeketen. De overeenkomst zorgt voor stabiliteit en een langetermijnbenadering in de transportoperaties”, aldus Mattias Remahl, CEO.

Railcare voert de transporten uit met eigen locomotieven en machinisten en wagons van LKAB. De locomotieven zijn uitgerust met ETCS-boordsystemen, compatibel met het nieuwe ERTMS-signaleringssysteem.

Huurders vrije sector hebben opnieuw minder keuze uit krap aanbod

ROTTERDAM – Huurders in de vrije sector hadden het afgelopen kwartaal opnieuw veel minder huizen om uit te kiezen op de krappe huurmarkt, meldt Pararius. Dat komt volgens het woningplatform deels omdat verhuurders hun huizen vaker hebben verkocht in plaats van ze nog een keer te verhuren.

In totaal kwamen 12.368 huizen in de vrije sector beschikbaar voor nieuwe huurders. Dat is 37,6 procent minder vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2023, aldus Pararius.

In het derde kwartaal gingen 2051 huizen in de verkoop die daarvoor nog werden verhuurd. Dat is een stuk meer dan de 1261 huurhuizen waarbij dit in hetzelfde kwartaal in 2023 gebeurde, zegt Pararius, dat naar eigen zeggen een derde van het totale koopaanbod in Nederland vertegenwoordigt. Daarnaast zijn minder huizen gekocht om te verhuren.

Wet

De vorige woonminister Hugo de Jonge kwam eerder dit jaar met een wet die de huurprijzen in het middensegment reguleert. Sommige verhuurders vinden het daardoor echter minder interessant om hun huis te verhuren en besluiten de woning te verkopen als alle huurders weg zijn. Ook hogere belastingdruk zorgt er volgens het woningplatform voor dat dit vaker voorkomt.

De huurprijzen in de vrije sector zijn afgelopen kwartaal opnieuw gestegen, meldt Pararius verder. Een huurhuis in de vrije sector kostte in het derde kwartaal gemiddeld 1751 euro per maand. Per vierkante meter gaat het om 19,28 euro, een stijging van 7,4 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2023. Vooral huurders in gezinswoningen zijn volgens Pararius meer geld kwijt.

Grote steden

In drie van de vijf grote steden is de gemiddelde vierkantemeterprijs juist gedaald, constateert het woningplatform. In Eindhoven daalde de prijs per vierkante meter met 3 procent naar 17,65 euro en in Amsterdam met 1,7 procent naar 26,96 euro. In Utrecht betaalden huurders 20,32 euro, 0,2 procent minder. Dit komt mogelijk doordat naar verhouding meer grotere huizen zijn verhuurd vergeleken met de kwartalen daarvoor, stelt Pararius. In de vijf grote steden stegen de prijzen die huurders per maand betalen juist. Zo legden huurders in Amsterdam afgelopen kwartaal gemiddeld 2305 euro per maand neer. Een jaar eerder was dit nog 2213 euro.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) liet dinsdag al weten dat in het derde kwartaal veel minder huurwoningen zijn verhuurd. NVM-makelaars verkochten toen meer huizen en vooral meer appartementen, mede doordat verhuurders hun huis in de verkoop deden.

VVD en SP: met salderen moeten ook terugleverkosten verdwijnen

DEN HAAG – Met de voorgenomen afschaffing van de salderingsregeling voor zonnestroom, moet ook een einde komen aan de boete die energiebedrijven in rekening brengen bij eigenaren van zonnepanelen die stroom terugleveren. Dat vinden VVD en SP, die een verbod op dergelijke terugleverkosten wettelijk willen vastleggen.

Wie met eigen zonnepanelen stroom opwekt en die teruglevert aan het net, mag die nu nog wegstrepen tegen elektriciteit die op minder zonnige dagen wordt afgenomen. Het kabinet wil deze fiscaal aantrekkelijke regeling, ooit bedoeld om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren, per 2027 afschaffen.

Energiebedrijven klagen al langer over de salderingsregeling. Zij moeten stroom die zij leveren op momenten van schaarste, wegstrepen tegen stroom die wordt teruggeleverd wanneer er sprake is van overvloed en dus veel lagere prijzen. Door een terugleververgoeding te vragen, voorkomen zij naar eigen zeggen dat het financiële nadeel dat zij daarvan ondervinden, wordt afgewenteld op klanten zonder zonnepanelen.

“Zonnepanelen moeten blijven lonen”, vindt Tweede Kamerlid Silvio Erkens van regeringspartij VVD. Tegelijkertijd wil hij dat het op de energierekening “eenvoudig en duidelijk” wordt om te zien wat zonnepanelen opleveren. Daarom pleit hij voor afschaffing van terugleverkosten en andere heffingen.

Kamerlid Sandra Beckerman van oppositiepartij SP zou het “ontzettend kortzichtig” vinden om zonnepanelen op het dak onaantrekkelijk te maken. “Stop de stapeling van kosten voor mensen die panelen hebben of willen en schaf de terugleverboetes af.”

Werk aan brug A7 klaar, al het verkeer kan er weer overheen

A7

PURMEREND – Het werk aan de brug in de A7 bij Purmerend is klaar. De brug is vanaf woensdag weer helemaal beschikbaar voor al het verkeer. Volgens de laatste raming zou de brug op 21 oktober weer opengaan, maar Rijkswaterstaat meldde dat de laatste werkzaamheden zijn meegevallen.

De brug kan er door alle verstevigingen en aanpassingen weer jaren tegen, zegt een woordvoerder.

Sinds oktober 2022 mocht er geen zwaar verkeer meer over de Jeroen Houwelingbrug (zoals hij officieel heet), omdat de brug niet sterk genoeg meer was. Inmiddels zijn er 50.000 gaten geboord die daarna zijn opgevuld met 15 kilometer aan wapeningsstaal.

Rijkswaterstaat werkte sinds 5 april aan de brug. Er gingen rijstroken dicht of die werden versmald, toe- en afritten werden gesloten, de maximumsnelheid ging omlaag en ook omliggende wegen gingen tijdens de spits dicht om sluipverkeer tegen te gaan. Dat leidde tot soms fors extra reistijd in de provincie Noord-Holland.

Vrachtschip bij stuw Maastricht nog niet losgetrokken

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – Het met zand geladen vrachtschip dat zaterdag tegen de stuw in Borgharen botste en daarna deels zonk, is nog altijd niet losgetrokken. Rijkswaterstaat meldt woensdagochtend vroeg dat bij daglicht zand dat waarschijnlijk is weggezakt in de voorzijde van het schip nog verder weg moet worden gehaald.

Een eerste poging dinsdag om het vaartuig los te trekken mislukte, nadat een lijn met de wal brak. Vervolgens was een nieuw plan bedacht voor een nieuwe poging, waarbij de spanning gelijk moet worden verdeeld over de kabels. Rijkswaterstaat gaf eerder aan te verwachten dat de tweede poging dinsdagavond of -nacht zou beginnen. Ook gaf Rijkswaterstaat aan dat het schip nog maar weinig zand in het ruim had. “Het meeste zand is intussen weggespoeld.”

Woensdagochtend meldt Rijkswaterstaat dat rond 00.30 uur eerst is gestart met het verwijderen van de luiken van het schip. “In de uren daarna is een pomp ingezet om de laatste resten zand uit het schip weg te werken.” Omstreeks 04.00 uur zijn trekkabels meerdere keren op spanning gebracht om te testen of er “op een redelijk soepele manier” beweging in het vaartuig te krijgen is. “Dat was nog niet naar onze zin.”

Daarom is besloten om zand dat waarschijnlijk in de voorzijde van het schip is weggezakt nog verder weg te halen. “Hoe lichter het schip, hoe beter het vlottrekken lukt”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De tweede poging om het 67 meter lange schip los te trekken is nog steeds aanstaande, zegt ze.

Als het schip is losgetrokken, wordt het meteen weggesleept, bij de stuw vandaan. “Dan moet het ergens vakkundig worden vastgelegd zodat het niet opnieuw kan ronddolen.” Waar dat zal zijn, wordt nog bekeken.

Het schip kwam op de Maas in Borgharen bij Maastricht in de problemen door de sterke stroming ter plaatse, meldde Rijkswaterstaat eerder. Het vaartuig botste tegen de stuw, maakte water en zonk. De tweekoppige bemanning kon van boord worden gehaald, niemand is gewond geraakt.

Sinds maandagavond is de scheepvaart op de Maas van Born tot aan Ternaaien gestremd vanwege de pogingen het schip los te trekken, zegt de woordvoerder. Ze wijst erop dat dinsdag een kabel knapte. “We hebben er zekerheid en veiligheid bij nodig.” Er werd al wel minder gevaren vanwege de stremming van het Julianakanaal. Maar de bedrijven die er nog wel varen, hebben aangegeven dat ze nu hun vrachten tijdelijk via de weg moeten vervoeren, aldus de woordvoerder.

VS geven Lufthansa recordboete voor vermeende discriminatie Joden

WASHINGTON – Het Amerikaanse ministerie van Vervoer heeft Lufthansa beschuldigd van discriminatie van Joodse passagiers en de Duitse luchtvaartmaatschappij een boete van 4 miljoen dollar (3,67 miljoen euro) opgelegd. Het is naar eigen zeggen de hoogste boete die het ministerie ooit een vliegmaatschappij heeft opgelegd.

De boete is gebaseerd op een klacht over burgerrechten die de Amerikanen tegen Lufthansa hebben ingediend.

De zaak is gebaseerd op een vlucht van Frankfurt naar Boedapest in mei 2022, waarbij 128 passagiers uit New York, van wie de meesten kleding droegen die typisch is voor orthodox-joodse mannen, niet aan boord mochten van hun aansluitende vlucht in Duitsland vanwege het “vermeende wangedrag” van een paar passagiers.

Op de vlucht van New York naar Frankfurt zou een aantal van de 128 passagiers geweigerd hebben een gezichtsmasker te dragen. Daarop zou Lufthansa de hele groep van de vlucht naar Boedapest hebben geweerd, stelt het Amerikaanse ministerie van Vervoer.

Lufthansa “ontkent elke suggestie dat een van haar werknemers zich schuldig heeft gemaakt aan enige vorm van discriminatie”. Volgens het bedrijf had een “ongelukkige reeks onjuiste communicatie, verkeerde interpretaties en verkeerde inschattingen” geleid tot het besluit de passagiers de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen.

Auto rijdt op stilstaande vrachtwagen aanhanger in Eerbeek [+foto]

Foto: Persbureau Heitink

EERBEEK – Op de Brummenseweg in Eerbeek is woensdagochtend even voor 08:00 uur een automobilist tegen een vrachtwagen aanhanger gebotst. De bestuurder raakte daarbij gewond.

De vrachtwagen en aanhanger stonden stil op de weg. Vermoedelijk waren ze op dat moment bezig met opruimen van gemaaid gras.

De bestuurder is gewond per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Door het ongeval stond het verkeer lange tijd stil.

VS dreigen met minder steun Israël zonder verbetering in Gaza

WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben Israël gewaarschuwd dat bepaalde militaire hulp kan worden beperkt als de humanitaire hulp voor de Palestijnse Gazastrook niet verbetert.

De situatie moet onmiddellijk veranderen. Waarnemers spreken over de strengste Amerikaanse waarschuwing sinds de Israëlische operaties in Gaza een jaar geleden begonnen.

De dreiging staat in een brief die door de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie, Antony Blinken en Lloyd Austin, naar Israëlische ministers is gestuurd. De twee “uiterst bezorgde” bewindslieden betreuren de momenteel uiterst geringe humanitaire hulp voor de Palestijnse gebieden.

Washington vroeg de afgelopen tijd vaker meer inspanningen van Israël om de situatie voor de burgers in de Gazastrook te verlichten, maar de Amerikaanse regering constateert dat de situatie alleen maar verslechtert. Israël strijdt in Gaza tegen de Palestijnse beweging Hamas en bondgenoten, die op 7 oktober vorig jaar Israël aanvielen.

Man uit Arnhem veroordeeld voor doodslag in het verkeer

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 33-jarige man uit Arnhem voor doodslag in het verkeer. Hij krijgt een gevangenisstraf van 5 jaar. Ook mag hij 10 jaar geen motorvoertuigen besturen.

Volgens de rechtbank is vast komen te staan dat hij zelfmoord wilde plegen en daarom frontaal op een tegemoetkomende auto is gebotst. Het slachtoffer, de bestuurder van die auto, overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

De man reed op 19 februari 2022 op een 80 kilometerweg in Beek. Hij kwam met zijn auto in de middenberm terecht. Aan het einde van de middenberm reed hij over de verhoogde middengeleider. Hij raakte een verkeersbord en verloor de sidebar van zijn auto. Vervolgens reed de man in een vloeiende lijn naar de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer. Het slachtoffer week nog uit naar rechts om een aanrijding te voorkomen, maar dit lukte niet meer.

De man zei dat hij geen zelfmoord wilde plegen, maar kon niet verklaren waarom het ongeval dan wel was gebeurd. Volgens de rechtbank bevat het procesdossier meerdere bewijsmiddelen dat hij wel zelfmoord wilde plegen. De rechtbank oordeelt dat de man een zelfmoordpoging deed door het ongeval te veroorzaken en kwalificeert zijn handelen als doodslag.

De man werd ook verdacht van rijden onder invloed van alcohol, maar de rechtbank spreekt hem hiervan vrij. Het NFI-rapport waarin zijn bloedalcoholconcentratie werd berekend, is te onduidelijk. Bovendien is het bloedmonster twee keer buiten de vriezer vervoerd. Eén van die keren duurde ongeveer veertig minuten. Daardoor kan de rechtbank niet meer met voldoende zekerheid vaststellen hoeveel alcohol er in het bloed van de man zat.

De man krijgt inmiddels hulp voor al zijn problemen. Daarom vonden zijn advocaat en de reclassering dat de man geen lange onvoorwaardelijke gevangenisstraf moest krijgen. Dan zou die hulp namelijk weer stoppen. De rechtbank is het daar niet mee eens. De man beroofde iemand van het leven. Daarmee bracht hij de nabestaanden van het slachtoffer groot verdriet en onherstelbaar gemis toe.

Dit blijkt ook uit de slachtofferverklaring van de zoon van het slachtoffer die de officier van justitie op de zitting heeft voorgelezen. Een lange onvoorwaardelijke gevangenisstraf is de enige passende reactie op het beëindigen van iemands leven.

Daarom krijgt de man een gevangenisstraf van 5 jaar. Dit is korter dan de 6 jaar die de officier van justitie had geëist. Dit komt omdat de rechtbank in grotere mate rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van de man.

Tot slot mag de man 10 jaar geen motorrijtuigen besturen. Dit verbod gaat in nadat de man zijn celstraf heeft uitgezeten.

Politieman (36) veroordeeld tot taakstraf na computervredebreuk

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 36-jarige politieambtenaar uit Teteringen veroordeeld omdat hij niet-werk gerelateerde informatie heeft opgezocht in computersystemen van de politie. Hij heeft hiermee inbreuk gemaakt op de privacy van de personen die hij heeft opgezocht. De man krijgt een taakstraf van 60 uren.

De verdachte was ten tijde van het ten laste gelegde werkzaam als hoofdagent bij de politie Eenheid Den Haag. Hij had als opsporingsambtenaar een autorisatie om in de politiesystemen te komen. Hij werd daarbij uitdrukkelijk via het systeem gewaarschuwd dat oneigenlijk gebruik dan wel misbruik van deze gegevens, waaronder het verstrekken van deze gegevens aan derden die niet de vereiste autorisatie bezitten, ten strengste verboden was.

Naar het oordeel van de rechtbank heeft de verdachte een groot aantal zoekopdrachten gedaan die op het eerste gezicht niet-werk gerelateerd lijken, zoals naar familieleden en personen die in de omgeving van Breda wonen en dus buiten zijn werkgebied vallen. Hij heeft de reden hiervoor niet vastgelegd en heeft niet aannemelijk gemaakt dat ze noodzakelijk waren voor de uitoefening van zijn functie. Hiermee heeft hij inbreuk gemaakt op de privacy van de personen die hij heeft opgezocht.

De rechtbank is van oordeel dat de verdachte de grenzen van zijn bevoegdheid om politiesystemen te raadplegen te buiten is gegaan en dat hij schuldig is aan computervredebreuk.

Dergelijke handelingen schaden het vertrouwen van de samenleving in de politie. Van iedere medewerker van de politie mag worden verwacht dat hij de systemen uitsluitend gebruikt voor de werkzaamheden waarvoor ze zijn bedoeld.

De rechtbank heeft hem een taakstraf van 60 uren opgelegd.

Taakstraffen na dodelijk ongeluk door achtergebleven modder op de weg in Dirkshorn

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland veroordeelt drie mannen en het landbouwbedrijf waar zij voor werken tot taakstraffen en een geldboete. In november 2021 hadden zij modder achtergelaten op een weg in Dirkshorn, waardoor een scooterrijder dodelijk is verongelukt.

De drie mannen hebben in de ochtend van maandag 15 november 2021 samen kolen geoogst buiten de bebouwde kom van Dirkshorn, aan de Woudmeerweg. Twee mannen waren op het land aan het werk, de derde reed volle wagens met kolen met de trekker via het weiland weg.

Met een trekker met een rubberen schuif werd de modder weggeschoven, die de trekker met kolen achterliet op de weg. Die dag reed rond 17:00 uur de laatste trekker met kolen het perceel af en schoof de trekker met schuif de modder van de weg.

Kort daarop, omstreeks 17:25 uur, kwam op de Woudmeerweg de bestuurder van een scooter door de modder ten val en is al glijdend tegen een tegemoetkomende auto aangebotst. Hierbij raakte hij zwaargewond en overleed later ter plaatse aan zijn verwondingen.

Tijdens het ongeval was het inmiddels donker en regende het licht. Kort na het ongeval zag de politie een modderspoor van minstens honderd meter. De weg was erg glad door vastgereden modder en de modder was lastig te verwijderen. Meerdere hulpverleners verklaarden dat zij ter plekke bijna uitgleden.

Naar het oordeel van de rechtbank zijn de verdachten aanmerkelijk onvoorzichtig geweest bij het schoonmaken van de weg, of bij het nemen van andere passende maatregelen zoals het waarschuwen van de verkeersdeelnemers om stapvoets te rijden.

Volgens de rechtbank hadden de verdachten de toestand van de weg niet alleen vanaf hun trekkers mogen beoordelen, maar hadden zij een betere controle moeten uitvoeren, bijvoorbeeld door uit te stappen en de weg beter te bekijken. Ze hadden er ook rekening mee moeten houden dat het inmiddels donker was geworden en kon gaan regenen, waardoor de gladheid zou verergeren.

Door de geplaatste waarschuwingsborden moesten verkeersdeelnemers alert zijn op gladheid, maar zij hoefden geen rekening te houden met een weg die zo glad was als in dit geval. De rechtbank kan geen andere conclusie trekken dan dat de gladheid van het wegdek tot het ongeval heeft geleid.

Dit is voor alle betrokkenen een zeer ingrijpende gebeurtenis geweest. De gevolgen van het ongeval hebben diep en onherstelbaar leed toegebracht aan de nabestaanden van de scooterrijder. Zij moeten verder leven met het verlies van hun dierbare.

Het bedrijf dat de werkzaamheden liet uitvoeren en de mannen die het werk deden, waren samen verantwoordelijk voor het schoonmaken van de door hen bevuilde weg. Het bedrijf wordt wegens dood door schuld veroordeeld tot een geldboete van 7500 euro, waarvan 5.000 euro voorwaardelijk.

De mannen zijn schuldig verklaard aan het veroorzaken van een verkeersongeval doordat zij na oogstwerkzaamheden de weg onvoldoende hebben schoongemaakt. Daarmee hebben ze zich ook schuldig gemaakt aan het veroorzaken van gevaar op de weg. Zij krijgen een taakstraf van 80 uur opgelegd en een geldboete van 750 euro.

OM eist forse taakstraf voor verdachten dodelijk vuurwerkongeval Ridderkerk

ROTTERDAM – Op 18 december 2022 kwam een 24-jarige man om het leven als gevolg van een ontploffing van een shell, ook wel bekend als mortierbom. Zowel tegen de man die het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt van het aansteken als tegen de man die het OM verdenkt van leveren van het vuurwerk is vandaag een taakstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf geëist.

In het bijzijn van familie en vrienden gingen verdachte en slachtoffer op 17 december 2022 vuurwerk afsteken. Zij hadden een lanceerbuis ingegraven om zo het vuurwerk de lucht in te schieten. Als de shell wordt aangestoken, bevindt het slachtoffer zich nog bij de lanceerbuis. De shell ontploft in of tegen het gezicht van het slachtoffer, met fatale gevolgen.

Aan de 30-jarige man die het vuurwerk aanstak wordt het opzettelijk veroorzaken van een ontploffing verweten, terwijl daarvan levensgevaar voor een ander te duchten was en het ook tot de dood heeft geleid. Subsidiair wordt hem dood door schuld verweten. Ook wordt hem het voorhanden hebben van illegaal vuurwerk verweten. Het OM eist tegen deze man een werkstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf voor de duur van 3 maanden, met een proeftijd van 2 jaar.

De 29-jarige man die het vuurwerk zou hebben verkocht wordt het ter beschikking stellen van professioneel vuurwerk aan een particulier verweten. Dat is een overtreding van het vuurwerkbesluit. Ook wordt aan deze verdachte verweten dat hij niet gewaarschuwd heeft voor de gevaren van dit vuurwerk met het overlijden tot gevolg. Gelet op de ernst van de feiten en de gevolgen die dit heeft gehad, vindt de officier een forse taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 9 maanden op zijn plaats.

“Het is duidelijk dat dit dodelijke en tragische vuurwerkincident diepe wonden heeft geslagen”, vertelde de officier tijdens de zitting. “Het gaat om ernstige feiten. Tegelijkertijd is duidelijk dat niemand, ook verdachten niet, dit gevolg heeft gewild.”

Dat professioneel vuurwerk, zoals shells, gevaarlijk zijn is inmiddels een feit van algemene bekendheid. Daarom is de productie, het in de handel brengen en het bezit en gebruik ervan aan zeer strenge regels gebonden. Shells vallen onder de categorie vuurwerk die is ingedeeld in categorie F4. Het behoort tot de gevaarlijkste categorie vuurwerk en om die reden mag het alleen in bezit zijn van en gebruikt worden door personen met gespecialiseerde kennis. Om diezelfde reden mag het ook alleen tot ontbranding worden gebracht wanneer er wordt voldaan aan strenge veiligheidseisen en veiligheidsafstanden en als daarvoor een vergunning is verleend.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...