Clicky

maandag 18 november 2024 - 05:37 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 61

Schip leeggepompt en onder stuw Borgharen vandaan gehaald

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – Het vrachtschip dat zaterdag vastliep tegen de stuw in Borgharen bij Maastricht is losgetrokken. Rijkswaterstaat pompte het schip vrijdag leeg, nadat eerst het waterpeil rondom het vaartuig was gezakt door geleidelijk water door de stuw te laten.

Door het schip leeg te pompen ging het langzaamaan weer drijven, waarna het losgetrokken kon worden.

Het schip botste afgelopen weekend tegen de stuw, maakte water en zonk. De bemanning bleef ongedeerd.

Eerder haalde Rijkswaterstaat al zand van het schip, haalde de luiken van de laadruimte weg en baggerde rondom het vaartuig. Er moesten twee bergingsauto’s met lier aan te pas komen om het vaartuig te ontzetten. Rijkswaterstaat sprak over “een calamiteit oplossen in een snelkookpan”.

Het scheepvaartverkeer op de Maas was sinds maandagavond tussen Born en Ternaaien gestremd om de operatie de ruimte te geven.

Openbaar vervoerders blij met akkoord vroegpensioen

DEN HAAG – Openbaar vervoerders zijn blij dat er een akkoord ligt over een nieuwe vroegpensioenregeling. Zo noemt HTM, de vervoerder in regio Den Haag, het “bemoedigend” voor mensen met zware beroepen dat een overeenkomst is bereikt.

Het akkoord is “een mooi uitgangspunt voor HTM om verder te praten met vakbonden”, meldt een woordvoerster. In de afspraken tussen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, vakbonden en werkgevers staat onder meer dat in cao-onderhandelingen wordt bepaald welke beroepen onder de nieuwe regeling vallen. Het is volgens de woordvoerster echter te vroeg om op de inhoud in te gaan, omdat de afspraken nog aan vakbondsleden worden voorgelegd.

NS laat weten het “fijn” te vinden dat er een akkoord is. “Het is goed dat er een akkoord is bereikt”, zegt GVB, openbaar vervoerder in Amsterdam. “Nachtdiensten, onregelmatige diensten en bijvoorbeeld een beroep waar zwaar moet worden getild, maakt dat de drie stadsvervoerders – GVB, HTM en RET – samen met de sociale partners van een aantal beroepsgroepen zien dat er behoefte is om eerder te kunnen stoppen met werken. Daarom hadden ook de werkgevers in het openbaar vervoer een schriftelijk appel op het kabinet gedaan om de betaalbaarheid van de regeling in stand te houden.”

OM eist gevangenisstraf en taakstraf voor bedreigen politici

Het Openbaar Ministerie Limburg (OM) heeft bij de rechtbank een onvoorwaardelijke taakstraf van 240 uur en acht maanden gevangenisstraf, waarvan 224 dagen voorwaardelijk en met een proeftijd van twee jaar, geëist tegen een 59-jarige man uit Stein. Hij wordt onder andere verdacht van bedreiging van politici, groepsbelediging en het aanzetten tot haat.

Dinsdag 6 februari 2024 komt er bij de politie een melding binnen over een X-account waarvan bedreigende uitlatingen worden gedaan in de richting van toenmalig minister De Jonge. De tekst die wordt geplaatst: “Geef me zijn adres maar. Tijd dat iemand deze lul opruimt”. Uit onderzoek blijkt dat deze teksten komen vanaf het X-account van de verdachte.

Topje van de ijsberg

De melding blijkt het topje van de ijsberg te zijn. Uit onderzoek van het account van de verdachte komt naar voren dat hij in de periode van 19 januari 2024 tot en met 6 februari 2024 op social media minstens acht bedreigende uitlatingen aan het adres van andere politici heeft geplaatst, waaronder toenmalig minister Jetten en Tweede Kamerlid Podt. Daarnaast plaatste verdachte in dezelfde periode negen discriminerende en haatzaaiende uitlatingen op X.

Buitengewoon kwetsend en angstaanjagend

Het OM meent dat aan verdachte de feiten zwaar mogen worden aangerekend: “Personen met een publieke functie, waaronder gezagsdragers, worden geconfronteerd met de ernstige bedreigende gevolgen van dit trieste fenomeen. Een fenomeen waarbij te pas en te onpas wordt geschermd met de vrijheid van meningsuiting. Uit het verleden blijkt tevens dat sommige personen zich helaas geroepen voelen om uitvoering te geven aan dergelijke oproepen. Feiten waarmee gezagsdragers dagelijks worden geconfronteerd, waardoor zij ook daadwerkelijk moeten worden beveiligd. Daarbij is er nog niet gesproken over groepen die niet direct de beschikking hebben over fysieke beveiliging zoals politici die krijgen. Denk daarbij aan inwoners met een andere etnische achtergrond en mensen van de LHBTI – gemeenschap. Zij moeten telkens ter kennisgeving aannemen dat er in onze maatschappij mensen zijn die hen zelfs met geweld uit de weg willen ruimen. Dat moet buitengewoon kwetsend en angstaanjagend zijn. Bovendien wordt met deze uitlatingen polarisering en intolerantie alleen maar verder in de hand gewerkt.”

De rechtbank doet uitspraak over twee weken.

Hamas: beweging kan niet worden uitgeschakeld door doden leiders

GAZA-STAD – Een hooggeplaatst lid van Hamas zegt dat de Palestijnse beweging niet kan worden uitgeschakeld door het doden van haar leiders. Maar Basem Naim, van Hamas’ politieke bureau, heeft echter nog niet bevestigd dat Yahya Sinwar is omgekomen, zoals Israël donderdag claimde.

“Hamas is een bevrijdingsbeweging die wordt geleid door mensen die streven naar vrijheid en waardigheid en dat kan niet worden geëlimineerd”, zei Naim tegen persbureau AFP.

“Het lijkt erop dat Israël denkt dat het doden van onze leiders het einde van onze beweging en de strijd van het Palestijnse volk betekent. Maar Hamas werd iedere keer sterker en populairder en deze leiders werden een voorbeeld voor toekomstige generaties die de strijd voor een vrij Palestina blijven voortzetten.”

Sinwar was de hoogste leider van Hamas, dat tijdens deze oorlog ook al kopstukken Ismail Haniyeh en Mohammed Deif verloor, al is de dood van Deif ook nog niet bevestigd. Het is niet duidelijk wie de leiding van Sinwar zou moeten overnemen als hij inderdaad is gedood. Volgens Israël is met DNA vastgesteld dat hij dood is.

Avondspits komt vroeg op gang, constateert Rijkswaterstaat

Files

UTRECHT – De avondspits komt vroeg op gang, meldt Rijkswaterstaat op X. Rond 13.30 uur stond er al 81 kilometer file op de snelwegen en dat is veel voor dit tijdstip op vrijdag.

Door een ongeval op de A44 richting Amsterdam ter hoogte van Burgerveen is de linkerrijstrook ter hoogte van knooppunt Burgerveen dicht. Daar is de vertraging een klein kwartier, “maar dat kan zomaar gaan oplopen”, aldus Rijkswaterstaat.

Op de A12 richting Arnhem bij Bunnik zijn er als gevolg van ongelukken drie rijstroken minder beschikbaar. Daar is sprake van twintig minuten vertraging. De ANWB, die ook files op N-wegen meerekent, noteerde op hetzelfde tijdstip in totaal 136 kilometer.

Vrijdag begint in het zuiden van het land de herfstvakantie en de ANWB voorziet een extra drukke avondspits, met name bij Eindhoven en Den Bosch. Veel mensen gaan op vakantie, zo is de verwachting.

Toekomst Sluis Kornwerderzand onzeker door oplopende kosten, ondanks regionale inspanningen

Foto: Adobe Stock

ZWOLLE – De geplande aanpassingen aan het sluiscomplex Kornwerderzand staan op de tocht door fors oplopende kosten. Hoewel Port of Zwolle, de noordelijke regio’s en de ondernemers in deze regio’s de verbreding en verdieping van de sluis als een belangrijke economische kans zien, is de toekomst van het project nu toch onzeker. De verwachting is dat de kosten voor de aanpassingen van de sluis behoorlijk hoger zullen worden, waardoor het project mogelijk niet zal doorgaan.

De regionale overheden en ondernemers hebben gezamenlijk een indrukwekkende bijdrage van 69,5 miljoen euro bij elkaar weten te brengen, een unicum voor een infrastructureel project van deze omvang. Het is bijzonder dat het bedrijfsleven en de regio zo’n groot deel van de financiering op zich willen nemen, iets wat zelden voorkomt.

Ondanks deze gezamenlijke inspanning vanuit de regio, blijft er een financieel gat over dat gedicht moet worden om het project daadwerkelijk van start te laten gaan. De sluisaanpassingen zouden aanvankelijk 199,5 miljoen euro kosten, maar recente berekeningen wijzen uit dat de werkelijke kosten hoger zullen worden, vanwege onder andere covid en de oorlog in Oekraïne. De vraag is nu waar de aanvullende middelen vandaan moeten komen.

Economische kansen in gevaar

Voor Port of Zwolle is de aanpassing van de sluis van cruciaal belang om grotere schepen toegang te geven tot de havens van onder andere Kampen, Meppel en Zwolle. Hiermee kunnen ondernemers in de regio profiteren van nieuwe markten en een sterkere logistieke positie. Als het project niet doorgaat, dreigt een gemiste kans voor economische groei en werkgelegenheid in de regio.

“Samen met provincies, regio’s en onder andere ondernemersorganisaties als Koninklijke Binnenvaart NL, Netherlands Maritime Technology (NMT), Evofenedex, VNO-NCW MKB Noord, VNO-NCW Midden en MKB Regio Zwolle geven we al jaren aan hoe belangrijk de nieuwe sluis kan zijn voor het verder ontwikkelen van de maritieme economie in de hele IJsselmeerregio. Ondernemers uit Urk, Lelystad, Zwartewaterland, Lemmer, Makkum, Zwolle, Meppel en Kampen geven aan hoe zij baat kunnen hebben bij de nieuwe sluis omdat deze zal zorgen voor een ontwikkeling van nieuwe markten en betere internationale verbindingen (met dito bedrijfsinvesteringen in de regio tot gevolg). Verder is het bij elkaar krijgen van 69,5 miljoen euro (waarvan 26,5 mln. door individuele ondernemers) een ongekende prestatie. Het zou bijzonder teleurstellend zijn als deze lange termijn investering en toekomstgerichte aanpassingen aan de sluis door de oplopende kosten niet doorgaan” zegt Jeroen van den Ende, CEO van Port of Zwolle.

Oproep tot actie

Port of Zwolle roept de Rijksoverheid op om met spoed naar oplossingen te zoeken en met aanvullende financiering te komen, zodat de aanpassingen alsnog kunnen worden gerealiseerd. “De regionale overheden en ondernemers hebben hun verantwoordelijkheid genomen en een significante bijdrage geleverd. Het is nu aan het Rijk om deze regio niet in de steek te laten en het belang van het project voor de Nederlandse economie te onderkennen,” aldus Van den Ende.

Het sluisproject bij Kornwerderzand is niet alleen cruciaal voor de economische ontwikkeling van de havens rond het IJsselmeer, maar ook voor de versterking van de hele noordelijke regio als logistiek knooppunt. Zonder extra financiële steun dreigt deze kans echter verloren te gaan.

Nederland beperkt export chipmachines ASML naar landen buiten EU

DEN HAAG – Bedrijven die specifieke “hoogwaardige en sensitieve technologieën” buiten de Europese Unie (EU) willen exporteren, moeten vanaf vrijdag een exportvergunning hebben daarvoor. Dat schrijft minister Reinette Klever van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp in een brief aan de Tweede Kamer.

Onder andere chipmachinemaker ASML wordt geraakt door de exportbeperkingen, dat bedrijf moet voortaan een vergunning van de Nederlandse overheid hebben om chipmachines te mogen exporteren.

Volgens Klever heeft het kabinet de beperkingen, die in september al aangekondigd werden, vooral opgelegd vanuit “nationale veiligheidsoverwegingen”. Als belangrijke technologie in de verkeerde handen valt, dan kan dat volgens de bewindsvrouw risico’s met zich meebrengen voor de openbare veiligheid.

“Bovendien kunnen deze maatregelen een gelijk speelveld behouden, gezien andere landen soortgelijke maatregelen hebben aangekondigd en geïmplementeerd”, schrijft de minister die daarmee naar de exportrestricties van de Verenigde Staten wijst.

Waterstand Maas zo laag door gezonken schip bij stuw Borgharen dat schepen aan de kade scheef hangen [+foto&video]

MAASTRICHT – In de Maas bij Maastricht zijn drie boten verzakt omdat het water in de rivier erg laag staat. Een coffeeshopboot aan de kade aan de Maasboulevard maakt water en ook een hotelboot en een ander schip hangen scheef.

Volgens een woordvoerder van de brandweer wordt momenteel bekeken wat er met de schepen kan gebeuren om te voorkomen dat ze verder wegzakken. Rijkswaterstaat overlegt met de eigenaar van de coffeeshopboot over het leegpompen van het schip.

Oorzaak van de lage waterstand is het ongeluk dat zaterdag gebeurde bij de stuw in Borgharen, net ten noorden van de stad. Rijkswaterstaat is er nog niet in geslaagd het schip vlot te trekken. Doordat de stuw niet kan worden gesloten, is het waterpeil gezakt.

Advocaten bepleiten veel lagere celstraf in moordzaak Gino

MAASTRICHT – De advocaten van Donny M., verdacht van het ontvoeren, misbruiken en vermoorden van de 9-jarige Gino van der Straeten, hebben vrijdag bij de rechtbank in Maastricht gepleit voor een veel lagere gevangenisstraf dan geëist door het Openbaar Ministerie. Justitie eiste afgelopen woensdag naast een gedwongen tbs-behandeling 28 jaar cel. “Een absurd hoge eis”, aldus raadsvrouw Sjanneke de Crom. “Hier zit geen monster, geen roofdier, hier zit een mens.”

De raadsvrouw onderstreepte dat het lot van Gino “de grootste nachtmerrie” is voor zijn nabestaanden. “Het immense verdriet en leed gaat bij iedereen door merg en been, ook bij ons.” Zij zei te beseffen dat het “ontzettend moeilijk” is in een zaak als deze naar de verdedigers van de verdachte te luisteren. Maar zij wees erop dat ook M. (24) recht heeft “op verdediging, op een eerlijk proces en een eerlijk vonnis”.

M. heeft bekend dat hij Gino op 1 juni 2022 in Kerkrade heeft ontvoerd. In zijn huis in Geleen diende hij de jongen drugs toe, misbruikte hij hem en bracht hij hem om het leven door hem met een kussen te smoren. De Crom zei dat zij en haar medepleiters “absoluut begrijpen” dat er vergelding moet zijn, in de vorm van een celstraf. Maar een gevangenisstraf als de geëiste maakt een behandeling nagenoeg zinloos. Gedragskundigen vinden een langdurige behandeling van M. noodzakelijk.

Echte kans

“Het slaat nergens op”, aldus De Crom. “Strenger straffen geneest niet. En je maakt het gevaar voor herhaling niet kleiner. Geef deze jongen een echte kans om echt te werken aan zijn problematiek, om eindelijk de juiste hulp te krijgen die hij zijn hele leven al nodig heeft.”

De Crom vergeleek de zaak met die rond Nicky Verstappen, waarin de dader, Jos B., zestien jaar cel kreeg opgelegd (zonder tbs). Onder meer omdat M., anders dan Jos B., heeft bekend en berouw heeft getoond, vindt De Crom een celstraf van “aanzienlijk minder dan zestien jaar” op zijn plaats.

Gebukt onder het leed

De raadsvrouw zei dat M. diep gebukt gaat onder het leed dat hij heeft aangericht. “Hij neemt het zichzelf kwalijk dat hij niet eerder hulp heeft gezocht, dat hij het zover heeft laten komen. De tranen die hij hier heeft laten zien zijn oprechte tranen van pijn en verdriet. Deze jongen gaat kapot vanbinnen over wat hij heeft aangericht.”

Het OM zal vrijdagmiddag reageren op het pleidooi. Donny M. krijgt het laatste woord. De rechtbank doet uitspraak op 27 november.

Coureurs uit Formule 1 staan achter gestrafte Verstappen

AUSTIN – Coureurs uit de Formule 1 vinden het onterecht dat Max Verstappen is bestraft voor zijn grove taalgebruik tijdens een persconferentie van de Grote Prijs van Singapore. “We zijn het unaniem eens”, zei George Russell, die Mercedes vertegenwoordigt in de vakbond voor zijn collega’s in de koningsklasse van de autosport. “Volgende week brengen we waarschijnlijk gezamenlijk formeel iets naar buiten richting de autosportfederatie FIA. Over het algemeen willen we de emoties die coureurs tonen niet onderdrukken. En als coureurs moeten we ons natuurlijk bewust blijven van de impact van onze woorden.”

Verstappen gebruikte het woord ‘fucked’ toen hij vragen van journalisten beantwoordde over zijn matig presterende Red Bull. De drievoudig wereldkampioen kreeg een milde straf. De stewards besloten dat hij een taakstraf moet uitvoeren. “Verplicht om werk van openbaar belang te verrichten”, staat in het vonnis.

Volgens de stewards heeft de Red Bull-coureur de sportieve gedragsregels overtreden. Normaal leidt grof taalgebruik tot een boete, maar omdat Verstappen geen mensen beledigde, verviel die straf. Omdat de coureurs in de Formule 1 recentelijk zijn aangespoord minder te vloeken, vinden de stewards een taakstraf passend.

Teamradio

Voorzitter Mohammed Ben Sulayem van de FIA had net voor de Grote Prijs van Singapore opgeroepen het grove taalgebruik van de coureurs aan te pakken, vooral het vloeken over de teamradio dat ook op televisie wordt uitgezonden. Hij ergert zich eraan dat het woord ‘fuck’ zo vaak wordt gebruikt. “Hoe vaak zeggen ze dat woord per minuut? We zijn geen rappers, het past niet in de autosport”, uitte hij zijn ongenoegen.

De Formule 1-coureurs zijn in Austin, waar zondag de Grote Prijs van de Verenigde Staten plaatsvindt. Verstappen vertelde daar dat hij nog niet met de FIA heeft gesproken. “Ik sta altijd open voor een gesprek. Maar op dit moment voel ik niet de noodzaak om zelf contact op te nemen”, antwoordde hij op vragen van journalisten. “Ik leef mijn leven. Ik ga door, er verandert niets. Ik ben niet agressief of iets dergelijks. Ik leef mijn leven en als ik het ergens niet mee eens ben, dan zeg ik dat, maar dat is alles.”

Extra tijd en geld voor deelnemers modal shift programma

Foto: Adobe Stock

DELFT – Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat stelt meer tijd en geld ter beschikking voor bedrijven die gebruik (willen) maken van de modal shift regeling. De minister deed deze aankondiging in de Staatscourant van 15 oktober 2024.

De modal shift regeling, die onderdeel is van het Modal Shift Programma van IenW en uitgevoerd wordt door Connekt, stimuleert de verplaatsing van goederenvervoer van weg naar water en van weg naar spoor.

Concreet gaat het om de volgende wijzigingen in de huidige modal shift regeling:

  • Het subsidieplafond 2024 voor de verplaatsing van weg naar spoor wordt verhoogd met EUR 1 miljoen naar EUR 3,5 miljoen
  • De sluiting van het subsidieloket wordt verschoven van 1 september 2025 naar 1 oktober 2025
  • De termijn van 24 maanden voor de uitvoering van projecten waarvoor subsidie wordt verleend, wordt verlengd van 24 naar 36 maanden.

De wijzigingen zijn na de aankondiging van de minister op 15 oktober direct in werking getreden en zijn ook van toepassing op eerder toegekende subsidies.

Het Modal Shift Programma

Met deze extra maatregelen zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de komende jaren samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie verder in op modal shift. Meer vervoer van goederen via water en spoor in plaats van de weg is ook belangrijk omdat door de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat de druk op het wegennet zal toenemen.

Rijkswaterstaat vervangt of renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Voor de periode 2021-2026 willen de betrokken partijen op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 3.000 TEU van de weg ‘shiften’ naar de binnenvaart. Dat betekent dagelijks 1.500 vrachtwagens minder op de weg.

Meedoen?

Bedrijven die gebruik willen maken van de modal shift regeling kunnen via de website van het Modal Shift Programma nadere informatie verkrijgen. Op deze website staan ook de contactgegevens van de logistieke makelaars, die bedrijven begeleiden bij het indienen van de aanvraag.

ILT blij dat stikstofuitstoot Dow Terneuzen opnieuw moet worden beoordeeld

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is blij met de uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant in de zaak over de omgevingsvergunning voor het chemische bedrijf Dow Benelux BV in Terneuzen. Deze uitspraak is belangrijk om de negatieve effecten van uitstoot op het milieu en de gezondheid van omwonenden te beperken. Woensdag 16 oktober oordeelde de rechtbank dat de provincie Zeeland ten onrechte is afgeweken van de landelijke stikstofeisen bij het verlenen van de vergunning en gaf de provincie de opdracht de gebreken te herstellen.

Afwijkende grenswaarde voor stikstofuitstoot

In maart 2023 verleende de provincie Zeeland een omgevingsvergunning aan Dow Benelux BV, een van de grootste stikstofuitstotende bedrijven in Nederland, voor de uitstoot van stikstof (NOx) door grote stookinstallaties van het bedrijf. Hierbij stelde de provincie een grenswaarde die afweek van de landelijke normen.

De ILT maakte bezwaar tegen deze afwijking en heeft de zaak voorgelegd aan de rechter, mede uit zorg dat deze versoepeling van de eisen zou kunnen leiden tot aanvragen van soepele normen bij vergunningen van andere bedrijven.

Provincie moet gebreken herstellen

De rechtbank heeft nu geoordeeld dat de provincie onvoldoende heeft onderbouwd waarom deze soepele grenswaarde aan Dow Benelux BV is opgelegd en waarom er is afgeweken van de strengere landelijke normen. Dit zou ertoe leiden dat Dow haar oudere installaties niet hoeft aan te passen en de hoge stikstofuitstoot niet zou hoeven te verminderen.

De rechtbank geeft de provincie nu de kans om de gebreken in de vergunning te herstellen en vervolgens een half jaar om dit proces te voltooien. De ILT zal dit proces nauwlettend blijven volgen en zich blijven inzetten voor een gezonde en veilige leefomgeving.

Man in borst gestoken na woordenwisseling over loslopende hond in Rotterdam

ROTTERDAM – Een ruzie om een loslopende hond lijkt de aanleiding te zijn voor een steekincident vrijdagochtend om 09.00 uur in het Vroesenpark in Rotterdam, meldt de politie.

Het slachtoffer, een 38-jarige Rotterdammer, werd na een woordenwisseling door een man op een fiets in zijn borst gestoken. Hij liep daarbij een verwonding op waarvoor hij naar het ziekenhuis is gebracht. Hij was goed aanspreekbaar. Naar de dader wordt gezocht. Getuigen zijn zeer welkom.

Het slachtoffer belde na het incident zelf de hulpdiensten. Hij verklaart dat hij met zijn loslopende hond door het park liep, toen een man op een bankje daar commentaar op gaf. Er werden over en weer wat opmerkingen gemaakt, waarna de man met zijn hond doorliep.

Toen hij een stukje verderop omkeek, zag hij de man van het bankje op een fiets aan komen rijden. In het voorbijgaan maakte hij een stekende beweging, waarbij het slachtoffer in zijn borst werd geraakt. De dader fietste gelijk door in de richting van de Stadhoudersweg.

De verdachte wordt omschreven als een man van rond de 50 jaar met een donkergetinte huid. Hij was helemaal donker gekleed, had kort haar, was kalig, en had een paraplu bij zich met daarop de naam James. Hij reed op een zwarte damesfiets, waarvan de kettingkast ontbrak en de ketting dus zichtbaar was.

Direct startten agenten een uitvoerig onderzoek in het park naar de verdachte. Die werd vooralsnog niet aangetroffen.

Omleidingen en vertraging door werk aan A15 Ridderkerk-Gorinchem

A15

RIDDERKERK – Weggebruikers die komend weekend over snelweg A15 van Rotterdam naar Gorinchem willen rijden, moeten rekening houden met omleidingen en forse vertragingen tot wel een uur. De weg is van vrijdag 22.00 uur tot maandag 05.00 uur dicht tussen de afritten Ridderkerk-Zuid en de aansluiting met de N3 door werk aan de weg, meldt Rijkswaterstaat.

De situatie ter plaatse wordt nog verder bemoeilijkt omdat ook de verbinding tussen de A15 en de A38 bij Ridderkerk-Noord dicht is. Door weggespoelde grond is op die weg een holte ontstaan waardoor er risico op verzakking is. Het herstelwerk duurt tot woensdagochtend 23 oktober.

Het werk aan de A15 leidde de afgelopen tijd meermalen tot grote problemen op de weg. Rijkswaterstaat vervangt op de A15 onder meer het asfalt. In het weekend van vrijdag 25 oktober 21.00 tot maandag 28 oktober 05.00 uur wordt het werk afgerond. Dat weekend zijn verbindingswegen rond knooppunt Deil afgesloten.

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op hun reisgedrag aan te passen en niet aan te sluiten in de file. Met informatiepanelen langs de weg staan alternatieve routes aangegeven.

CNV na deal over vroegpensioen: gelukkig heeft dialoog overwonnen

DEN HAAG – CNV-voorzitter Piet Fortuin is blij dat bonden, werkgevers en kabinet het eens zijn geworden over een vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen. Dat had wat hem betreft ook sneller gekund. “Gelukkig heeft de dialoog overwonnen.”

Het kabinet heeft zich “maximaal uitgerekt” om tot dit akkoord te komen, ziet Fortuin. Hij vindt dat een compliment waard aan minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken. Hij noemt hem “de eerste minister in dit kabinet die met een resultaat thuiskomt”.

Ten opzichte van de tijdelijke regeling die nu geldt, is de nieuwe volgens Fortuin “sterk verbeterd”. De regeling is structureel, zodat er niet steeds opnieuw onderhandeld moet worden, en ook mensen met een lager inkomen kunnen er gebruik van maken. “Dat waren twee hele belangrijke dingen voor ons.”

Dat aan de cao-tafels strakker wordt afgebakend welke beroepen in aanmerking komen, vindt Fortuin “heel logisch”. Ook bij de vakbonden ligt volgens hem een verantwoordelijkheid daar kritischer in te zijn. Dat zal zeker nog discussie opleveren. Maar: “wij gaan zeker niet meer staken op basis van deze regeling”.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...